Ullevålsveien 107DSt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Ullevålsveien 107D
- Prisantydning
- 6 630 000,-
- Totalpris
- 6 829 669,97,-
- Felleskost/mnd
- 5 938,-
- BRA-i
- 60 m2
Fagerborg/Adamstuen
Innbydende 3-roms med solrik brannbalkong. Bad/kjøkken fra 2020/24. Mulig garasjeleie. Ingen dok.avg. Fyring/V.vann ink
Innbydende 3-roms med sydvesvendt brannbalkong med gode solforhold og hyggelig utsyn. Gjennomgående med optimal planløsning og meget god standard. Det er store, gode rom og godt med lysinnslipp fra to kanter. Boligen har den siste tiden blitt betydelig oppgradert med bl.a: 2025: Nye gulvfliser i bad og ny servant 2024: Ny kjøkkeninnredning 2022/23: Malt innvendige overflater, slipt gulv. Ny plassbygget bokhylle med veggskap i stue 2020: Totalrennovering av bad Legg merke til: - God standard - 2 gode soverom - Gjennomgående - Sydvestvendt brannbalkong - 7 kvm bod - Fellesvaskeri - V.vann/fyring inkl - Hyggelig bakgård - Mulig garasjeleie - Veldrevet aksjelag, god vedlikeholdshistorikk Rett ved trikk, T-bane, buss, parker, dagligvare, Bogstadveien, Majorstuen, Stensparken, St.hanshaugen.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1934
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 630 000,-
- Omkostninger:
- 16 193,-
- Fellesgjeld:
- 183 476,97,-
- Totalpris:
- 6 829 669,97,-
- Felleskost/mnd:
- 5 938,-
- Fellesformue:
- 7 798,-
- Totalt BRA:
- 67 m2
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0342/25
Boligtype og eieform
Aksjeleilighet (Aksje)
Adresse og betegnelse
Ullevålsveien 107D, 0359 Oslo
Gnr. 216, bnr. 250 i Oslo kommune.
Aksjenr. 217-246 i Ullevålsveien 107 AS, orgnr. 931019651
Selger(e)
Anette Sunde
Kjøpesum og omkostninger
6 630 000,- (Prisantydning) 183 476,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 813 477,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 2 000,- (Innflytningsgebyr) 4 150,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 10 043,- (Transportgebyr for aksjer ) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 16 193,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 25 493,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 829 670,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 838 970,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1934
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 60 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 67 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 7 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 7 kvm
2. etasje:
BRA-i: 60 kvm. Entré, bad, stue/kjøkken og to soverom
Totalt BRA: 60 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Innvendig areal er oppmålt på stedet.
Antall soverom
2
Innhold
Entré, bad, stue/kjøkken og to soverom, hvor ett med utgang til sydvestvendt brannbalkong. Leiligheten disponerer kjellerbod på ca. 7 kvm. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Velholdt leilighet med normalt god standard. Dokumentasjon: Dokumentasjon på oppgraderingsarbeider utført av kvalifiserte håndverkere de siste fem år, som tidligere er nevnt i konklusjonen er fremvist. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass i soverom, produsert i 2005. TG: 1. Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 1985, med enkelt glass i koblet utførelse i stue/kjøkken. Tilstandsvurdering: Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje. Ytterdører: Beskrivelse: Balkongdør med tolags isolerglass, produsert i 2005. Entrédør i brannklasse B-30 med 35 desibel lydmotstand. TG: 1. Innvendige dører: Profilerte malte innvendige dører. Glatt hvit skyvedør til bad. TG: 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Det er foretatt stikkprøver for måling av gulvoverflater i stue/kjøkken. Tilstandsvurdering: Stedvis noe knirk ved normal gange forekommer. Høydeforskjell på gulvet er målt til mindre enn 10 mm over en lengde på 2 m, og mindre enn 15 mm på hele gulvets lengde og derfor vurdert til TG 1. Balkong: Felles brannbalkong i betongkonstruksjon med adkomst fra et soverom. Tilstandsvurdering: Brannbalkongen er en felles konstruksjon som i utgangspunktet kun skal benyttes i nødstilfeller og er derfor ikke besiktiget og tilstandsvurdert. TG: IU. Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Avløpsrør i plast. Ledningsnett for vann i rør i rør systemer med fordelerstokker over himling i bad. Hovedstoppekran er lokalisert over himling i bad. Tilstandsvurdering: Vanntrykk og funksjon på avløp er undersøkt og funnet ok. TG: 1 Vannbåren varme: Radiatorer tilknyttet felles fjernvarmeanlegg. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. Anlegget er vurdert ut ifra alder, og enkle observasjoner i forbindelse med fordelingsskap og reguleringsventiler. Reguleringsventiler er koblet med brytere i hvert rom og er derfor ikke testet. TG: 2. Ventilasjon: Oppdriftsventilasjon med ventil på vegg i et soverom. Elektrisk/fuktstyrt avtrekksvifte på opprinnelig oppdriftskanal i bad. Friskluft via spalteventiler i vinduer i soverom. Luftespalte med lufttilførsel under dør til bad. Er avtrekk undersøkt med ark eller lignende? Ja, tilfredstillende i bad. Tilstandsvurdering: Boligen ble opprinnelig bygget med avtrekk i kjøkken og bad. I dette tilfellet er kjøkken flyttet. Ved å flytte kjøkken uten å endre ventilasjonen forandres prinsipper for oppdriftsventilasjon med avtrekk fra kjøkken og bad, og friskluft inn i oppholdsrom. Dette kan gi noe redusert luftsirkulasjon i boligen. Det er ikke tilstrekkelig tilluft i stue/kjøkken, med unntak av manuell åpning/lukking av vinduer. Ved utskiftning av vinduer bør det monteres vinduer med spalteventiler for tilstrekkelig tilluft i rommene. Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår. TG: 2 Elektrisk anlegg: Det er ikke foretatt forenklet vurdering av det elektriske anlegget, da det foreligger tilsynsrapport fra det lokale el.- tilsyn. Det elektriske anlegget ligger i hovedsak skjult i konstruksjonen. Sikringstavle med automatsikringer og jordfeilbryter, montert i felles gang i samme etasje. Kurs til stekeovn er montert i benkeskap. Samsvarserklæring signert og datert 28.08.2023 er fremvist for følgende arbeider: Kjøkken: -Feil retting koblings boks -Bytte 2 dimmere til brytere -Legge opp 2 stk lampepunkt -Legge opp for steke ovn med forgrener - Stikk over benk, 2 stk - Stikk til kjøleskap - Trekke jording i takpunkt. Det er fremvist dokumentasjon for utført eltilsyn, datert 03.07.2024. Det ble ikke funnet avvik ved tilsynet. TG: IU. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Glassplater på vegg over kum og platetopp. Laminat benkeplate med nedfelt kum i kompositt. Induksjonstopp med integrert bordvifte/kullfilter, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøl/frys er integrert i innredningen. Automatisk vannstopper er montert. IKEA kjøkkeninnredning fra 2023. Tilstandsvurdering: Det er under befaringen benyttet fuktindikator og utført fuktsøk på utsatte punkter. Det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. TG: 1. Innvendige overflater: Gulv: Flislagte overflater i entre og trestavs parkett for øvrig. TG: 1. Vegger: Sparklet og malte overflater på plater/murpuss. TG: 1. Himling: Pusset og malte overflater. Himlingshøyde ca. 2,55 m målt i stue/kjøkken. TG: 1. Fast inventar: Åpent garderobeskap med forheng, stang, skuffer og hyller i et soverom. Innebygget garderobeskap med profilerte fronter i et soverom. Skap med glatte fronter i entre. Plassbygget bokhylle og benkeskap i stue/kjøkken. TG: 1. Dokumentasjon – Bad: Badet er i følge eier pusset opp i 2020, det er lagt nye gulvfliser og montert ny servant i 2025. Dokumentasjon er fremvist. Gulv – Bad: Fliser på betong. Rennesluk i plast. Fall mot sluk på gulv og slukhøyde er kontrollert, og vurdert tilfredsstillende. TG: 1. Vegger – Bad: Flislagte overflater. TG: 1. Himling – Bad: Sparklet og malte plater. TG: 1. Fast inventar, generelt – Bad: Baderomsinnredning bestående av benkeskap med glatte fronter. Speil og belysning over servant. TG: 1. Utstyr for sanitærinstallasjoner – Bad: Dusj med innfellbare dører i herdet glass, servant, veggfestet klosett med innebygget sisterne og opplegg for vaskemaskin. TG: 1. Elektrisk oppvarming – Bad: Varmekabler i gulvstøp. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. TG: 1. Hulltaking – Bad: Hulltaking er ikke utført da badets vegger er oppført i betong eller lignende materiale. Iht. Forskrift til avhendingslova skal det ikke utføres hulltaking i baderomsvegger av mur eller betong. TG: IU. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Aksjelaget har tre garasjeplasser som leies ut etter loddtrekning, for to år av gangen. Plassen koster 1 000,- pr mnd. Det er ingen ledige plasser p.t. Det er ingen på venteliste per 29.07.25. Ellers gateparkering etter gjeldende regler for området. Det er tre parkeringshus i umiddelbar nærhet med både leie og kjøpsmuligheter. Den nærmeste ligger vegg i vegg med bunnpris. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2025:
– Nye gulvfliser på bad.
– Ny servant.
2024:
- Ny kjøkkeninnredning.
2022/2023:
– Malt innvendige overflater.
– Slipt gulv.
– Plassbygget bokhylle med veggskap i stue.
2020:
- Totalrenovert bad.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Totalrenovering av bad september 2020, av Mitt Lille Hjem AS i regi av forrige eier. Oppgradering av bad mai 2025, Service Partner Elite AS, Byttet gulvfliser, ny støp, sjekket membran på gulv og montert ny servant. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Mitt Lille Hjem AS. Membran og sluk er dobbelsjekket ved fornyelse av gulvfliser i 2025 av Service Partner Elite AS 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Mitt Lille Hjem AS i regi av forrige eier september 2020 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Drogseth Bygg AS, november 2021. Renovering av tak, takvindu og piper i gården. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Sagene elektro AS, August 2023 Kjøkken: -Feil retting koblings boks -Bytte 2 dimmere til brytere -Legge opp 2 stk lampepunkt -Legge opp for steke ovn med forgrener - Stikk over benk, 2 stk - Stikk til kjøleskap - Trekke jording i takpunkt. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? 03.07.2024 Ingen avvik funnet. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja Beskriv: Var bom under noen av gulvflisene på badet. Dette er nå rettet opp og nytt gulv er lagt i 2025 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Areal er målt av takstmann 02.07.2025 Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Håvard Müller-Sørenssen
Byggemåte
Treroms aksjeleilighet i boligblokk med en ekstern bod i kjeller. Gjennomgående leilighet i 2 etasje. Bygningen er oppført i 1934, og den tids byggeskikk ligger til grunn for konstruksjonsmessige forhold. Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i betongkonstruksjon med pusset og malte overflater. - Yttertak i flatt oppforet betongdekke tekket med takpapp/folie. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i betong. - Dørcalling. - Felles varmtvann. - Felles vaskeri i kjeller. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Det medfølger plissegardin til alle stuevinduene.
De fleste møbler kan kjøpes etter avtale.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming med radiatorer tilknyttet felles fjernvarmeanlegg. Varmekabler i bad.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 1947 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 938,- pr. mnd
Inkluderer: Oppvarming via radiator, varmtvann, kommunale avgifter, felles forsikring av bygning, trappevask, fellesvaskeri, vaktmestertjenester, internett(Telia), forretningsførsel, betjening andel fellesgjeld, m.m.
Fordelt slik:
Internett kr. 149,-
Felleskostnader kr. 5 789,30
Totale felleskostnader pr. mnd kr. 5 938,30,-
Ved ønske om bruk av fellesvaskeri påløper det kr 150,- per mnd.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Fellesutgifter kr. 5 938,30,- per mnd. Inkluderer varmtvann og oppvarming via radiatorer. Ved ønske om bruk av fellesvaskeri påløper det kr 150,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt Dersom det påløper eiendomsskatt i fremtiden for denne boligen innkreves dette vanligvis separat i de måneder de forfaller. Dette er ikke en del av de månedlige felleskostnader, men ilegges de eiendommene som særskilt berøres av eiendomsskatt. Ta kontakt med kommunene dersom du har spørsmål knyttet til faktureringen av eiendomsskatten.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 544 912,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 6 179 649,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Ullevålsveien 107 AS består av 40 leiligheter og 3 forretningslokaler knyttet til aksjer. Aksjeselskapet er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 931019651, og ligger i bydel St.Hanshaugen i Oslo kommune. Telia grunnpakke bredbånd er inkludert i fellesutgifter. Beboerne kan selv velge å inngå egen avtale om TV med Telia. Fellesvaskeri i kjeller. Generalforsamlingen har vedtatt at de som benytter felles vaskeri skal betale kr 150/mnd for tilgang gjennom felleskostnadene. Større vedlikehold og rehabilitering i aksjelaget: 2021: Overgang fra tidligere nettløsning til vibbo.no 2021: Renovering av tak, takvindu og piper. 2021: Fjerning av nedgravd oljetank i bakgården 2020: Graving og tilkobling Ekstra brønner til bergvarmesystemet. 2020: Fjerning av oljetank i fyrrom. 2018: Rensing av ventilasjonsanlegg. Mekanisk rensing. av samtlige ventilasjonskanaler opp fra leiligheter ble renset med roterende kanalbørste. 2016: Oppussing av oppganger. Utbedring av strie på vegger, maling av vegger, maling av gelender, utskiftning av alle ventildeksler. 2015: Utskiftning av hovedtavle i sikringsskap. 2014: Overgang til bergvarme. Utskiftning av oljefyr til bergvarme, inkl. utskiftning av varmvannsberedere i fyrrommet. 2011: Nye låser til dører. Det inkluderte hovedinnganger, kjellerdører, port og dør til bakgård. 2010: Utskiftning av rørledning for varmt vann. 2010: Ny rørledning varmtvann. 2010: Utskiftning av vinduer og dører. Dører og vinduer i forretningslokalene ble skiftet. 2007: Oppussing fasade og balkonger bakgård. Inkludert maling av vinduskarmer og balkongdører. 2007: Oppgradert til digitalt kabel-TV Inklusive bredbånd fra GET. 2005: Fasaderehabilitering: Oppussing fasade mot Ullevålsveien og Pilestredet. Også malt vinduskarmer. 2004: Utskiftning av porttelefonsystemet 2004: Nye kjellerdører og dør til bakgård. 2003: Diverse utbedringer: Utskiftning av dører. Omtekking av tak, utbedring av terrasser mot Pilestredet, skifte av takrenner, nedløp, sette opp rekkverk. 2001: Våtromsrehabilitering alle bad. Også skiftet ut soilstammer. 2001: Rehabilitering fyrhus 2000: Oppgradering av fyrrom, inkl. fyrkjele. Styrets arbeid - Utdrag fra årsberetning 2025: - Avsluttet nye branndører-prosjektet, til tavlerommene. - Gjennomgang av avtale med vaktmester. - Fulgt opp forsikringssaker. Diverse vannlekkasjer/skader. Befaringer og oppfølging av beboere/eiere, både de som har forårsaket skader og de som ble rammet av det. Fakturering av eiere som har forårsaket skader. Gjenåpnet sak der det har medført lekkasjer ned i kjellerlokalet i 107D. Problemet/årsaken er ikke utbedret slik at lekkasjer fortsetter. I følge styreleder per 21.07.25, er ikke saken ferdig utbedret men det jobbes med saken. Problemet er å få lokalisert årsaken og det har vært flere firmaer inne for å finne ut av dette. - Hatt noen befaringer i leiligheter i forbindelse med vannlekkasjer/skader, sjekk av balkonger/betong, takrenner og taket på bygningen. - Administrasjon av garasjeutleie (inkl endring av avtale om dette). - Det ble innkjøpt kost og snøskuffe for hver oppgang slik at beboere raskt og enkelt kan hjelpe til ved snøfall frem til det blir måkt av vaktmester etc. - Styret har startet å informere ut på Vibbo til eiere/beboere etter styremøtene er avholdt. - Løpende håndtering av henvendelser fra eiere, beboere, leverandører og OBOS. - Årsmøtet vedtok endring i felleskostnadene med 10% for nødvendige utbedringer/vedlikehold. Oppgaver i tiden fremover: - Sørge for at boligselskapet har fornuftig økonomi , innebærer god kostnadsoversikt og kontroll. - Lage beredskapsplaner for styret (ved brann, vannlekkasjer, voldsepisoder, bortfall av elektrisitet, bortfall av vann) slik at man raskt kan både utføre det som er nødvendig i forhold til myndigheter/uttrykningsetater, leverandører og beboere samt få informert ut. - Få på plass enkel rutine rundt nøkkelbestillinger - Få beboere til å fjerne stoler/bord etc fra balkongene, som kun er tillatt når man sitter der. - Reforhandle avtale med vaktmester (både priser og oppgaver).Innhenter samtidig tilbud fra andre leverandører - Sjekke belysning i alle fellesarealer og på byggets utside. Lysstoffrør ikke lenger tilgjengelig eller tillatt å selge, må byttes ut med LED baserte løsninger. - Vurdering rundt inngangsdørene (automatiske dørpumper, nøkkel/brikkesystem) I følge styreleder per 31.07.25, er det nylig installert løsning for å åpne dørene via mobil og dette vil bli kommunisert i løpet av august 2025. - Avklare mulig utskiftning av inngangsdører (utenfra og inn, ikke leilighetenes dører) siden Oslo Kommune nå kan dekke opptil 30% av kostnaden om dette gjøres i løpet av sommersesongen i år. De siste årene har beboere skiftet vinduer i egen regi dersom det har vært behov. Om vinduer og balkongdører tas som fellesprosjekt og skiftes overalt så vil hver leilighet betale for sin andel. Dette og annet vil bli tatt opp på årsmøtet og/eller det etterfølgende beboermøtet. I følge styreleder per 31.07.25 er det ikke vedtatt noe utskiftning av inngangsdørene i år. - Avklare priser rundt rens, behandling og beskyttelse av betongdekke. I følge styreleder per 31.07.25, er det bestilt vurdering av betongdekkene fra OPAK men det er ikke gjennomfør pr i dag. - Vurdere søppelsjaktene, kostnader og alternativer. Det diskuteres om dagens søppelsjakter kan fortsette i fremtiden eller om søppel må bæres ned i søppelkontainere. - Få på plass ny rutine rundt fellesvaskeriet (reservasjoner og eventuelt betaling) - Utarbeider en bestillingsrutine for beboere til vaktmester og andre tjenester. - Bygningen har ikke noe felles brannvarslingsystem så dette må sjekkes og følges opp av det kommende styret - Undersøkelse og få dokumentert betong i bygning og balkonger, behov for utbedring eller ikke. - Styret må gjennomgå HMS rutiner og informasjon slik at det stemmer med bygning og behov. - Ta i bruk vedlikehold og bærekraft modulen i styrerommet.no for å kartlegge utførte arbeider og avvik og kommende vedlikeholdsbehov. - Status belysning fellesområder: lysstoffrør må skiftes ut med LED, bevegelsesfølere/brytere I følge årsberetning 2025. Vibbo er ny kommunikasjonskanal i selskapet og eiere/leietakere er pålagt å være registrert her slik at man mottar nyttig og viktig informasjon. Det er i følge styreleder per 31.07.25, ikke noe større vedlikeholdsprosjekter styret har kjennskap til som vil medføre større kapitalinnkreving fra eierne p.t.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Ingen forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 183 476,97,- pr. 04.09.2025
Selskapet har lån i Obos-Banken AS:
Lånenr.: 98208019090
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,85%
Restsaldo: kr. 7 579 378,-
Innfrielsesdato: 30.03.2037
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
Andel fellesgjeld kr. 183 476,97,- per 04.09.25.
Kapitalkostnad kr. 1 892,85
Fellesformue
Kr. 7 798,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr 342 761,- som ble vedtatt overført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. I inneværende år (2025) er det budsjettert med et overskudd på kr. 420 500,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres dugnad vanligvis en gang i året. Det er vanlig å justere til to ganger i året avhengig av behov. Alle må holde brannbalkong fri fra snø, og andre gjenstander når den ikke er i bruk. Eiere er pålagt å være registrert og benytte Vibbo som kommunikasjonskanal til styre/sameiet. Eiere er pliktig til å invitere sine leietakere inn på Vibbo slik at de mottar nyttig og viktig informasjon. Beboere i aksjelaget har vedlikeholdsplikt i egen bolig, ihht Vedtekter pkt. 4. Se vedlagte vedtekter for detaljert informasjon om forpliktelser for aksjeeier og for selskapet.
Dyrehold
Styret kan fastsette vanlige ordensregler for eiendommen. Selv om det er vedtatt forbud mot dyrehold, kan styret samtykke i at brukeren av boligen holder dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen. Jf vedteker pkt. 3(5). Dyrehold er bare tillatt etter særskilt tillatelse fra styret. Ethvert dyrehold skal være uten unødig sjenanse for andre beboere, og må avvikles dersom det kommer berettigede klager på dette. Jf husordensregler pkt 10.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 565721
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 018 kvm (eiet)
Eiet felles tomt. Pent opparbeidet felles tomt med asfaltert bakgård, plenarealer og trær, som vedlikeholdes av eget vaktmesterselskap.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Adkomst fra offentlig vei. Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilter fra eiendomsmegler. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Et særdeles attraktivt boligområde på Adamstuen/Fagerborg med et rikt utvalg av servicetilbud og fasiliteter i umiddelbar nærhet. For øvrig kort gangavstand til St.Hanshaugen, Bislett og Majorstuen med en rekke butikker, restauranter og kaféer. Gangavstand til Universitetet i Oslo, Ullevål Sykehus, Tannlegehøyskolen og Høyskolen i Oslo. Nærhet til fine turområder og parkanlegg som Stensparken, St.Hanshaugen, Marienlystparken og Frognerparken. Hyggelige turdestinasjoner i nærheten er blant annet nedover til Stensparken eller opp til Vestre Aker kirke, Vestre Aker skogen og Ullevål hageby. Området har et rikt utvalg av gode spisesteder, blant annet Rose Gastro, Vinkassen, Vesuvio pizzeria, Ansjosen, Jubel med flere. Og det er flere små spesialbutikker i nærområdet. Gangavstand til handlegaten Bogstadveien, samt Majorstuen og sentrum for øvrig. Det er få forunt å bo så sentralt med nærhet til "alt" Oslo kan tilby. Busser og trikker et par minutters gange utenfor døren. Nede på gateplan finnes to dagligvarebutikker, og Fresh Fitness sitt treningssenter ligger like ved. Idet du runder hjørnet for leiligheten ser du en stor fotballbane med buldrevegg, ballbinge og uteapparater. Banen blir gjort om til skøytebane på vinterstid. Fagerborg ungdomsskole er nærmeste nabo, og populære Fagerborg menighetsbarnehage m.fl ligger like i nærheten. Bussholdeplass (Vestre Aker Kirke) med stoppested for buss nr. 20, 25 og 28, samt kort vei til trikkestopp (Adamstuen) med hyppige avganger for trikk nr. linje 17 og 18. Ellers er det svært god tilgang på beborparkering i sone B. Avstander, ca: - 17 meter til Bunnpris (søndagsåpent) - 100 meter til Joker (søndagsåpent) - 100 meter til Sophus Bugges Plass, med tuftepark, Fagerborg skole og barnehage. - 190 meter å gå til 20-, 25- og 28-bussen. - 300 meter til trikk 17 og 18 fra Adamstuen. - 300 meter til Marienlystparken, 600 meter til Marienlyst kunsgressbane. - 350 meter til Stensparken. - 450 meter til parken, Idioten. - 10 minutter gange (1,1 km) til Majorstuen med T-bane, Buss 20 og trikk. - 10 minutter gange (1,2 km) til handlegaten, Bogstadveien. - 10 minutter gange til St.Hanshaugen park.
Bebyggelse
Området består av blokkbebyggelse og ærverdige eneboliger. Gatene bak huset er en severdighet i seg selv, med mange koselige hager.
Skoler og barnehager
Mange barnehager i nærheten, blant annet Kirsebærjordet barnehage, Melkeveien barnehage, Fagerborg menighetsbarnehage og Fagerborggaten barnehage.
Tilhører her Marienlyst skole (1.-10. trinn)
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 13.02.1932 for eiendommen. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest, men angir ikke noe om eiendommens tilstand og sier lite om de offentligrettslige vilkårene, som kjøpere bør sette seg inn i etter behov. Ekspedisjonsdokumentet er vedlagt salgsoppgaven. Det foreligger ferdigattest for utskiftning balkongdør for 4. etg i Ullevålsveien 107C, datert 25. januar 1985. Det foreligger ferdigattest for vinduer i Ullevålsveien 107A-D, datert 16. mai 1986. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av bad i Ullevålsveien 107A-D, datert 27. januar 2003. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Følgende avvik er registrert: Hall er i dag kjøkken. Kjøkken er i dag soverom 2. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte bygningstegning, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelser: S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune S-4436: Reguleringsplan med reg.best. for Ullevålsveien mellom Fagerborg- gata og Colletts gate, som reguleres til: Byggeområde for bolig. Offentlig trafikkområde: kjørevei, parkering, varelevering, busstopp, fortau, gatetun, sykkelfelt. Informasjon om kommuneplanen finner du på: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny %20kommuneplan%202015/Kommuneplan%202015%20del%202%20justert%2031.01.2017.pdf Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Pilestredet 109 . Saken gjelder utskifting av heis. Status: søknad mottatt. Saksnummer 202556362. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202556362 Det foreligger pågående byggesak i Ullevålsveien 110 A. Saken gjelder utskifting av sluk og avløpsrør. Tillatelse gitt. Saksnummer 202003664. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202003664 Det foreligger pågående byggesak i Ullevålsveien 114 - 116 - Kirkeveien 153 A-E - Saken gjelder oppføring av boligblokk. Tillatelse gitt november 2024. Saksnummer 201816745. Litt om prosjektet: Oppføring av et frittliggende bolig- og næringsbygg (forretning/bevertning) på 7 etasjer. 1 etasje består av utadrettede næringsarealer samt fellesarealer for boligene, mens 2. til 7. etasje består av boliger fra 40 m2 BRA til 113 m2 BRA i tråd med reguleringsplanens bestemmelser. Bygget oppføres også med en felles takhage med varierte soneinnndelinger. Tiltaket omfatter også parkeringskjeller over to plan under bebyggelsen i tråd med bestemmelsesgrense i reguleringsplanen, hvor nedkjøring vil skje via regulert avkjørsel mot Ullevålsveien. Det etableres også uteoppholdsareal på 703 m2 i byggets bakgård som vil opparbeides med lekeplass og felles utemøblering. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201816745 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 30.04.1929 - Dokumentnr: 900153 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:216 Bnr:251
Legalpant
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapsforholdet har selskapet panterett i aksjen(e) foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registrert i byantikvarens gule liste. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Spesielt ved salg av eiendom uten tinglysning: Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,75% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 50 138,- Grunnpakke Leilighet. kr. 8 000,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave. kr. 24 900,- Oppgjørshonorar. kr. 7 990,- Tilrettelegging. kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 428,- Pantesperre m/urådighet aksje ca. kr. 4 150,- Utlegg foto - Interiør og fasade ca. kr. 4 000,- Utlegg tilstandsrapport ca. kr. 10 000,- Samlet skal selger betale kr. 134 406,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). Enkelte av meglerforetakene i Nordvik-kjeden har indirekte eierskap i Bomega AS.
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?