Dælenenggata 21CGrünerløkka - Sofienberg
- Grünerløkka - Sofienberg
- Dælenenggata 21C
- Prisantydning
- 5 290 000,-
- Totalpris
- 5 394 839,-
- Felleskost/mnd
- 3 865,-
- BRA-i
- 54 m2
Rodeløkka/Carl Berner
Gjennomgående og flott 3-roms - HTH kjøkken 2019 - Peis - Varmtv. ink - Ingen dok.avg - Grønt og meget hyggelig utsyn!
Luftig og gjennomgående 3-roms med fantastisk utsyn, presentert av Vemund V. Thorkildsen. Perfekt for deg som søker en "nøkkelklar" 3-roms med smarte og gode løsninger. Luftig stue med god takhøyde. Her er det plass til både spisebord og sofagruppe, samt ildsted. Hjørnekjøkken fra HTH som gir godt med oppbevaring og arbeidsplass. Flislagt baderom med varmekabler i gulv. To gode soverom som vender mot grønt gårdsrom. Mellomgang som er perfekt til lagring av klær og sko. To boder på totalt 9kvm INFO: - HTH kjøkken fra 2019 - Ingen forkjøpsrett - Ingen dokumentavgift ved kjøp - Varmtvann, TV og internett inkludert - Meget velholdt aksjelag med god vedlikeholdshistorikk (se salgsoppgaven) Ta kontakt om oppsatte visninger ikke passer! Velkommen!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1931
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 5 290 000,-
- Omkostninger:
- 14 193,-
- Fellesgjeld:
- 90 646,-
- Totalpris:
- 5 394 839,-
- Felleskost/mnd:
- 3 865,-
- Totalt BRA:
- 62 m2
- Energimerking:
- G - oransje
Visninger
Ta kontakt om oppsatte visninger ikke passer! Husk å meld deg på oppsatte visninger!
Presenteres av
Vemund V. Thorkildsen
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
454 74 565v.thorkildsen@nordvikbolig.noHar du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
14-0440/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Dælenenggata 21C, 0567 Oslo
Gnr. 227, bnr. 94 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 571-589 i Dæhlenengen Byggeselskap AS, orgnr. 933893863
Selger(e)
Oda Bjørge Kaupang
Kjøpesum og omkostninger
5 290 000,- (Prisantydning) 90 646,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 380 646,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 10 043,- (Eierskifte-/Transportgebyr for aksjer ) 4 150,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 14 193,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 23 493,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 394 839,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 404 139,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1931
Arealer
BRA-i: 54 kvm
BRA-e: 8 kvm
Totalt BRA: 62 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 6 kvm. Ekstern bod
Totalt BRA: 6 kvm
1. etasje:
BRA-i: 54 kvm. Entré, stue/kjøkken, bad, to soverom og walk-in-closet
Totalt BRA: 54 kvm
5. etasje:
BRA-e: 2 kvm. Ekstern bod(loftsbod).
Totalt BRA: 2 kvm
Ikke målbare arealer:
Loftsboden har et totalt gulvareal (GUA) på ca. 9 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
Høy 1.etg, 54 kvm BRA-I: Entré, stue/kjøkken, bad, to soverom og walk-in-closet. Leiligheten disponerer to boder, hvorav én kjellerbod på ca. 6 kvm, samt én loftsbod på ca. 2 kvm (med 9 kvm gulvareal). Entré Lys og innbydende entré med plass til oppheng og oppbevaring. Her finner du også leilighetens sikringsskap med moderne jordfeilautomater. Stue Lys og trivelig stue med god takhøyde og store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys. Rommet har en åpen og luftig atmosfære med god plass til både sofagruppe og spisebord. En peisovn skaper en lun stemning og gir ekstra varme på kjølige dager. Kjøkken Moderne og stilrent kjøkken fra HTH (2019) med glatte fronter og laminert benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Integrerte hvitevarer som induksjonstopp, stekeovn og oppvaskmaskin. Det er montert belysning under overskapene, komfyrvakt og automatisk vannstopper, og kjøkkenet har integrert vaskemaskin tilpasset kjøkkenet. Kombinert vask/tørk . Kjøkkenet har godt med skap- og benkeplass. Soverom 1 Romslig hovedsoverom med plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Skyvedørsgarderobe som gir gode oppbevaringsmuligheter. Walk-in-closet Praktisk og romslig garderoberom med god plass til klær og oppbevaring. Rommet har adkomst både fra hovedsoverom og stue. Soverom 2 Soverom 2 er også av god størrelse og egner seg godt som barnerom, gjesterom eller hjemmekontor. Bad Flislagt bad fra 2005 med dusj på gulv, servant og gulvstående toalett. Veggskap med speilfront over servanten. Badet har varmekabler i gulvet og oppdriftsventilasjon.
Standard
Innvendige overflater: Gulv: Enstavs parkett. Vegger: Sparklet og malte overflater på plater/murpuss. Himling: Pusset og malte overflater. Himlingshøyde ca. 2,76 m målt i stuen. Dører: Profilerte innvendige dører fra byggeåret. Pipeløp/ildsted: Pusset og malt teglsteinspipe og brannmur i stue og walk-in-closet. Peisovn med glassdør på ildfast plate i stue. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Veggmontert kullfilterventilator i stål. Induksjonstopp, stekeovn og oppvaskmaskin er integrert i innredningen. Automatisk vannstopper og komfyrvakt er montert. HTH kjøkkeninnredning fra 2019. Våtrom: Badet ble rehabilitert i regi av selskapet i 2005 i følge eier. Fliser på betong. Sluk i plast. Hovedsluk i dusjen og hjelpesluk under servanten. Fall mot sluk på gulv og slukhøyde er kontrollert, og vurdert tilfredsstillende. Flislagte vegger. Sparklet og malte plater i himling. Veggskap med speilfront over servant. Dusj på gulv, servant og gulvstående klosett. Varmekabler i gulvstøp. Hulltaking er ikke utført da badets vegger er oppført i teglstein. Iht. Forskrift til avhendingslova skal det ikke utføres hulltaking i baderomsvegger av mur eller betong. Det er også felles vaskeri i borettslaget. Tekniske installasjoner: - Bad: Ledningsnett for vann i rør i rør systemer med fordelerstokker over badehimling. Åpent ledningsnett i krumbelagt kobber i badet. Stoppekran for varmt- og kaldt vann over himlingen. - Kjøkken: Ledningsnett for vann i rør i rør systemer. Automatisk vannstopper er montert i innredningen. Opplegg for vaskemaskin i kjøkkeninnredningen. Det er etablert nytt oppstikk fra kjelleren til kjøkkenet, og det er stoppekraner til kjøkkenet i kjøkkeninnredningen. - Oppdriftsventilasjon med ventil i badet og i soverom 2, da dette opprinnelig var kjøkkenet. - Sikringstavle med jordfeilautomater, montert i entreen. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: Overflater på innvendige gulv (Bad / Høy 1. etasje) Fall mot sluk på gulv og slukhøyde er kontrollert, og vurdert tilfredsstillende. Overflater på innvendige vegger (Bad / Høy 1. etasje) Vegger i våtrom skal ha vanntett sjikt (membran) i våte soner. Denne typen konstruksjon har i følge Sintef Byggforsk normalt levetid på ca. 15-20 år og tilstandsvurdering er derfor basert på alder, da konstruksjonen har oppnådd mer enn halvparten av forventet levetid. Dette medfører en økt risiko for lekkasjer. Utstyr for sanitærinstallasjoner (Bad / Høy 1. etasje) Tg 2 er gitt på grunn av alder i forhold til forventet levetid og bruksslitasje. Elektrisk oppvarming (Bad / Høy 1. etasje) Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. Vinduer Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje. Ventilasjon I referansenivået for denne rapporten er det angitt av det skal være tilstrekkelig luftsirkulasjon. Dette lar seg ikke gjøre uten friskluftsventiler på ytterveggene og mekanisk avtrekk fra våtrom og kjøkken. I dette tilfellet er det oppdriftsventilasjon fra badet og det mangler friskluftsventiler inn i oppholdsrommene. Ventilasjonen er derfor vurdert til tilstandsgrad 2. Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår og forskrift til avhendingslova. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
- Etablert walk-in-closet i 2022.
- Leiligheten ble gjennomgående pusset opp i regi av forrige eier i 2019.
- Badet er fra felles rehabilitering i aksjeselskapet i 2005.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Badet ble pusset opp i regi av borettslaget i 2005. Styret mangler dokumentasjon på arbeidene som er utført. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Innstallering av nytt ildsted i stue ble utført i 2015 (i tidligere eiertid) Kontrollør for installasjon av ildsted var Pipemann AS. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: El-installatøren AS utførte installasjon av kjøkken, gang, og bytte av sikringer i sikringsskap i 2018 (tidligere eierskap). Det var i forbindelse med oppussing/flytting av kjøkken fra det som i dag er soverom 2. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? 10.01.2023 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja, faglært Var tiltaket søknadspliktig? Ja Har arbeidet blitt godkjent? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: El-installatøren AS utførte installasjon av kjøkken, gang, og bytte av sikringer i sikringsskap i 2018 (tidligere eierskap). Det var i forbindelse med oppussing/flytting av kjøkken fra det som i dag er soverom 2. Rørlegger 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/ sentralfyr/ ventilasjon? Ja Beskriv: I 2019 gjennomførte Power Clean AS kontroll av ventilasjon i alle leilighetene. Nær 84% av leilighetene hadde da en eller flere mangler ved ventilasjonen. Styret jobber stadig med å få flere til å utbedre ventilasjonssystemet i leilighetene. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Norsk Rørservice AS: Innsetting av integrert vaskemaskin på kjøkken, 2021. Garderobeeksperten: Innsetting av walk-in-closet, 2022. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Målinger ble gjennomført i 2024 og det foreligger dokumentasjon. ikke behov for tiltak. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Ja Beskriv: Det kan være litt dårlig trekk ved oppstart av fyring i peisen. Det hjelper å åpne vinduene for å få mer trekk/få ordentlig fyr. 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Ja Beskriv: Det ble utført el-tilsyn 10.01.2023. Fikk to avvik: Stue 1. Utstyr/anleggsdel var ikke betryggende festet. Jf. fel § 28. Kommentar: Gjelder to stikkontakter på tv- vegg. Soverom 2. Utstyr/anleggsdel var defekt. Jf. fel § 9. Kommentar: Gjelder stikkontakt ved siden av seng plassert i garderobeskap. Målt kun halvpart av spenning til stikkontakt. Samt løs kabel i mellom disse to stikkontakter. Disse avvikene ble utbedret og saken ble avsluttet 13.02.2023 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Ikke skadedyr, men det er observert sølvkre på badet. Det har hjulpet å ha høyere gulvvarme/mer lufting etter dusj. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? tilstandsrapport 2025 27. Vet du om det er forhold i nabolaget som medfører plager eller sjenanse som det kan være relevant for kjøper å vite om? Ja Beskriv: Det pågår byggearbeid i nærliggende bygg på motsatt side av gaten (over Spar), som kan medføre noe støy på dagtid. Arbeidet er ifølge oppslag forventet ferdigstilt i august 2025. 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Ja Beskriv: Hele leiligheten ble malt i juni 2025. På kjøkkenet er det brukt kalkmaling, som vi har erfart er sårbart for flekker. Det anbefales derfor å beskytte veggen rundt vask og koke-/stekeplater. Midtre skyvedør (til venstre) på det hvite garderobeskapet på hovedsoverommet lager en ulyd når man skyver på den.
Bygningssakkyndig
Bjørn Fosser
Byggemåte
Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i murverk med teglsteinsfasader. - Saltak i trekonstruksjon. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i betong. - Felles varmt vann. - Felles brannvarslingsanlegg. - Dørcalling. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass av noe eldre dato. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B-30 med 35 desibel lydmotstand.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - oransje
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovner.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på 14 048 kWh.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 865,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader utgjør kr 3 865,- per mnd.
Felleskostnader inkluderer: Varmtvann, TV og internett, a-konto renter/avdrag, vaktmestertjenester, gartnertjenester, snømåking, trappevask, kommunale avgifter, felles byggforsikring, forretningsførsel m.m.
Felleskostnadene fordeler seg slik:
A-konto renter: kr 179,22,-
A-konto avdrag: kr 679,23,-
Felleskostnader: kr 3 006,00,-
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 277 500,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 110 000,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Dæhlenengen Byggeselskap AS består av 285 leiligheter knyttet til aksjer. Dæhlenengen Byggeselskap AS er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 933893863, og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune. Tvist med tidligere aksjonær om aksjeerverv Styret har håndtert en krevende sak hvor en tidligere aksjonær skal ha villedet styret til å gi samtykke til aksjeerverv under falske forutsetninger. Vedkommende ga inntrykk av å ville benytte boretten selv, men hensikten var reell videresalg etter oppussing, såkalt «flipping», som styret aktivt motarbeider. Selv om styret anser det opprinnelige samtykket som ugyldig, ble det senere godkjent for å beskytte tredjepart, samtidig som styret forbeholdt seg retten til å fremme erstatningskrav. Rettslige skritt er under forberedelse, og kostnader til advokat søkes dekket gjennom forsikringen. Saken har vært tidkrevende, men styret anser det som viktig å håndheve borettens formål i tråd med vedtekter og tidligere praksis. Spyling av rør To tilbakeslag i avløpssystemet førte til at styret besluttet full spyling av alle rør som et forebyggende tiltak. Dette for å unngå fremtidige skader og forsikringsproblemer. Arbeidet var krevende på grunn av vanskelig beboerkontakt, og styret etterlyser bedre kommunikasjonsrutiner og ansvarliggjøring av beboere for fremtidige tiltak. Internett og TV Styret reforhandlet avtalen om TV og internett for å redusere kostnader. Tilbud fra flere leverandører ble vurdert, og eksisterende avtale med Telia ble forbedret. Ny pris gir potensielt over 270?000 kr i årlig besparelse. Fremover kan beboerne få mer valgfrihet i tjenestetilbudet. Callingsystemet Vedvarende problemer med dørtelefoner og adgangsbrikker førte til omfattende feilsøking og samarbeid med leverandører. Årsaken var blant annet manglende faste IP-adresser. Styret vurderer også digital nøkkelløsning, men avventer kostnadsvurderinger. Arbeidet pågår fortsatt. Nye beboere og oppussing Høyt antall nye beboere og mye oppussing har skapt utfordringer, særlig med rot i fellesarealer. Styret har varslet om dette og arbeider også med å avdekke ulovlige leieforhold. 27 bruksoverlatelser er godkjent. Dyrehold er registrert, og nye beboere oppfordres til å følge husordensreglene. Hagegruppen Opprettet etter årsmøtevedtak og har utarbeidet forslag og plan for forbedring av hageanleggene. Har anlagt ny sti i midtparken, som ble godt mottatt. Gruppen har også plantet blomsterløk og jobber med videre utvikling av grøntområdene. Vedlikeholdshistorikk: 2004 - 2006: Baderomsrehabilitering. Da ble også alle innvendige rør byttet ut, og nye varmtvannstanker montert i kjelleren. Baderomsgarantien gjaldt frem til mars 2015. 2008 - 2009: Utskifting av tak på hele bygningsmassen. 2009: Renovering / Utskiftning av samtlige piper og pipeløp. Utskiftning av ildsteder i et stort antall kontroll, og kontroll/godkjent i 2010, i forbindelse med ferdigstillelse av piperehabilitering. Feiermester Alf Pettersen AS var utførende. 2010 - 2011: Etter godkjenning fra Byantikvaren og Oslo kommune fikk over 90 leiligheter monterte balkonger med tilhørende nytt vindu og balkongdør. Dette ble dekket med et eget "balkonglån" som nedbetales over husleien til den som fikk balkong. Balkongteam AS var utførende. 2012-2013. Nytt system for avfallshåndtering, med to stasjoner med til sammen syv delvis nedgravde brønner for restavfall og papir. Dette var en løsning som ble valgt år etter år med klager fra frustrerte beboere og merarbeid for vaktmester på grunn av kronisk forsøpling og kaos i de to søppelhusene i bakgårdene. Kostnaden for prosjektet ble dekket uten låneopptak eller husleieøkning. 2013: Sikring av tilgangen til bygningen utenfra, og avskjerming av eiendommen. Grunnet plager med innbrudd i kjellere, hærverk og forsøpling i bakgården og generelt mye støy i indre gård på grunn av stor gjennomgangstrafikk til alle døgnets tider, fikk styret godkjenning fra ekstraordinær generalforsamling i november 2012 til å iverksette diverse tiltak for å skjerme og beskytte eiendommen. Elementene som inngikk i dette prosjektet: - skifte stil ståldører, alle ytter- og kjellerinnganger. - nytt låsesystem og nytt porttelefonsystem, da det gamle var nedslitt og utdatert og låsesystemet ikke lenger var patentbeskyttet - spesiallaget to lave porter mot dælenggata - planting av hekk langs dælenggata - spesiallaget to portalporter med kode mot øst og vest. 2013: - Nytt lysarmatur utendørs - Oppussing av portalene i bakgården - Installering av fibernett 2013-2014: Rørrehabilitering: rehabilitering av taknedløp og strømperehabilitering av rørsystemet på strekningen langs Christian Michelsens gate med påfølgende istandsetting av grøntområdene langs husrekken der gravearbeid ble utført. 2015: Oppgradering av loftsdører til godkjent branndør 2016: Rehabilitering av lamper i alle oppgangene 2016: Rehabilitering av bunnledningen gjennomført av proline AS (låneopptak og justering av husleie) 2016: Sluttstykke i alle inngangsdørene oppgradert i samsvar med samme standard som porttelefin. Utført av Certego. Porttelefonssystemet er Aptus. 2017: Kjellergulv hugget opp i oppgangene Christian Michelsens gate 26-32 på grunn av setninger under det u-armerte betonggulvet. Nye masser tilført og nytt armert gulv ble støpt. Utført av Haga Berg. 2017: Hobbyrommet ble pusset opp. Ny inngangsdør og nytt gulv. 2017: Betongdekket i nedre del av begge bakgårdene fjernet pga. utvasking med påfølgende fuktproblemet i kjellere. Kummer reparert, ny drenering og isolasjon lagt langs vegger, nye soilrør samt tilføring av nye masser. 2017-2018: Renovering av trappoppgangene. Ny maling på vegger og rekkverk samt nytt gulvdekke. Utført av Alfa Malermester AS. 2017 - 2018: Tetting og utbedring av alle overlysvinduer i trapperom. Utført av Kaarud AS. 2018 - 2019: Etablering av 2 ekstra avfallsbeholdere utenfor Dælenenggata 23A. En til papp og en til glass- og metall. Det ble også satt inn et Ozon-system for å bedre lukten i dunkene. Dette gjelder både stasjonen i Dælenenggata og Stockholmgata. Utført av Conservo Miljø. 2020: Grunnmuren rundt hele bygget ble renset, fikset og malt på nytt. Utført av Alfa Malermester i april/mai. 2020: Nytt asfaltdekke og kantsten ved begge utleielokalene, samt Christian Michelsens gt 17A. Utført av ABT Anleggsgartner AS i april/oktober. 2020: Etablering av bøkehekk i Christian Michelsensgate. Utført av Hageform i april. 2021: Maling av portrom og døromramminger utvendig. Utført av Alfa Malermester AS. 2021: Nye brann- og lyddører til baktrapp i Christian Michelsens gt 17A og 18. Utført av Nytt Prosjekt AS. 2021: Takettersyn og rehabilitering av diverse piper. Uført av Kaarud AS.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon. Kun fysiske personer kan være aksjonærer.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 90 646,- pr. 29.07.2025
Boligaksjeselskapet har tre lån:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207449113
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,74%
Restsaldo: 4 307 091,00
Innfrielsesdato: 30.05.2030
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207449105
Lånetype: Serielån
Rentesats: 5,74%
Restsaldo: 11 254 896,00
Innfrielsesdato: 30.05.2030
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208026062
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,74%
Restsaldo: 15 425 265,00
Innfrielsesdato: 30.06.2042
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
Boligselskapet har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til boligselskapet hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98207449113
Restsaldo: 0,00
Kapitalkostnader: 0,00
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98207449105
Restsaldo: 39 383,48
Kapitalkostnader: 858,03
Bank: Obos-Banken AS
Lånenummer: 98208026062
Restsaldo: 51 262,88
Kapitalkostnader: 394,29
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 90 646,36,-, pr. dags dato.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er vedlagt i salgsoppgaven
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt og kjæledyr er velkommen i aksjelaget. Styret skal ha en skriftlig melding om at man flytter inn med, eller anskaffer seg, et husdyr. Dyreholdet skal ikke være til ulempe for andre brukere av eiendommen. Plenen og rekreasjonsområdene i anlegget kan benyttes av firbeinte i sosiale settinger, men skal ikke brukes til toalettbesøk: ved uhell plukkes ekskrementer opp umiddelbart. Hunder skal holdes i bånd. Dersom det kommer berettiget klage på dyreholdet fra naboer, kan styret kreve at det iverksettes tiltak for forbedring. Hvis iverksatte tiltak ikke forbedrer situasjonen kan styret kreve at dyret fjernes fra boligsameiet.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 80486474
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 132,2 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt. Velkommen til visning!
Radonmåling
Det ble utført radonmåling i regi av borettslaget i 2024, se vedlegg. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Dælenenggata 21C ligger i et attraktivt og sentralt område på Rodeløkka, med kort gangavstand til det meste av byens tilbud. Beliggenheten er rolig og tilbaketrukket, samtidig som det er enkelt å ta seg til både Grünerløkka, Carl Berner, Torshov og St. Hanshaugen. Området har en spennende kombinasjon av sjarmerende trehusbebyggelse og klassiske bygårder, ispedd moderne arkitektur. Like ved finner du nabolagskaféene KaffeLykke og Art Bar, perfekte for en kaffe eller et uformelt måltid. For den matinteresserte ligger også den prisbelønte restauranten Hot Shop i nærheten. Grünerløkka, med sitt brede utvalg av restauranter, spesialforretninger og kaféer, er kun en kort spasertur unna. Her finner du også kino, treningssentre og ulike servicetilbud. På andre siden av Akerselva ligger Vulkanområdet, kjent som et moderne kultur- og næringsområde. Her finner du Mathallen med et rikt utvalg av matboder og restauranter, samt serveringssteder som Døgnvill og Smelteverket. Nærområdet byr på mange grønne oaser. Du har kort vei til Sofienbergparken, Birkelunden, Olaf Ryes plass og Akerselva med flotte turstier hele året. Botanisk hage og Torshovdalen med sine åpne gressområder og treningsmuligheter er også innen rekkevidde. For kulturelle opplevelser ligger både Naturhistorisk museum og det nye Munchmuseet i gåavstand. Dælenenga fotballbane og flerbrukshallen med isflate vinterstid ligger bare noen minutter unna og er populære møteplasser for både små og store. Området har svært gode kollektivmuligheter. Du finner trikkestopp i Biermanns gate og busser fra Trondheimsveien og Københavngata med forbindelser til resten av byen. Det er også kort vei til T-banen på Carl Berner. Oslo sentrum når du på rundt 10 til 15 minutter til fots.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 07.11.1932. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Videre foreligger: - Ferdigattest for rehabilitering av bad datert 25.04.2007. - Brukstillatelse for oppføring av balkonger datert 20.12.2010. - Det foreligger ferdigattest for skifte av sluk datert 08.06.2000. Det foreligger godkjente og byggmeldte tegninger. Disse er vedlagt i salgsoppgaven. Det er registrert følgende avvik: - Kjøkken er flyttet ut i stue og et ekstra soverom er etablert. - Omkledningsrom er etablert i opprinnelig soverom. Tiltakene er ikke søknadspliktige.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er avsatt til hovedformål byggeområde for boliger, nåværende i kommuneplan 2015 – Oslo mot 2030, vedtatt 23.09.2015. Eiendommen er regulert til underformål Bolig m. tilh.anlegg i reguleringsplan, S-2255, vedtatt 28.07.1977. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Plan- og byggesaker i nærområdet: Dælenenggata ved 37-39 - oppdatering av planforslag etter offentlig ettersyn Saksnummer: 201901778 - Reguleringssak Mottatt sak: 01.02.2019 Beskrivelse: Boligbygg Oslo KF foreslår å omregulere dagens parkområde ved Dælenenggata og en del av Dælenenggata, for å legge til rette for 12 omsorgsboliger for personer med kognitiv svikt, sikre dagens parkområde med gangvei og å oppgradere deler av Dælenenggata til gatetun. Forslaget åpner for et nytt bygg med 6 etasjer i forlengelse av Fagerheimgata 11. Grøntarealet mellom Ring 2 og Dælenenggata reguleres til park, og mellom Fagerheimgata og Københavngata reguleres Dælenenggata til gatetun. Plan- og bygningsetaten anbefaler forslaget med forbehold om blant annet at flere trær sikres bevart, at renovasjonsbiler ikke kjører gjennom parken, at øverste etasje trekkes noe tilbake fra hovedfasaden i nord og at flere kvaliteter sikres i parken. Dælenenggata 16 - Oppføring av balkonger Saksnummer: 201202368 - Byggesak Mottatt sak: 07.06.2012 Status: Venter på tilleggsdokumentasjon Gøteborggata 38 - Bruksendring fra verksted til kontor, innvendige endringer og fasadeendringer Saksnummer: 202552032 - Byggesak Mottatt sak: 05.03.2025 Status: Tillatelse gitt For mer informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/227/94: 25.10.1932 - Dokumentnr: 901298 - Erklæring/avtale Begrensning i råderett Forbud mot salg på bestemte vilkår Bestemmelse om vann- og kloakkledning for Oslo kommune Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 29.12.1931 - Dokumentnr: 900974 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA DÆLENENGGT 27 - UTGÅTT
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Vemund V. Thorkildsen, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
454 74 565
v.thorkildsen@nordvikbolig.no
Megler
Sindre T. Jonassen, Eiendomsmegler MNEF
413 89 771
s.jonassen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: P33 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 915491065
Parkveien 33b, 0258 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Vemund V. Thorkildsen
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Frogner
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Sindre T. Jonassen
Eiendomsmegler MNEF
Frogner
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?