Etterstadsletta 55BGamle Oslo
- Gamle Oslo
- Etterstadsletta 55B
- Prisantydning
- 6 200 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 955,-
- BRA-i
- 64 m2
Grønne omgivelser på Etterstad
Lys og smakfull 3-roms med stor vestvendt balkong| God planløsning | Nydelig kjøkken 2020| Peis | Skjermet |Barnevennlig
Velkommen til en nydelig leilighet i Etterstadsletta 55B. Her får du en innflytningsklar 3-roms leilighet beliggende i et populært borettslag på Etterstad. Leiligheten ligger i høy 1. etasje med utsyn mot grønne omgivelser. Det er en god planløsning med åpen stue- og kjøkkenløsning, to romslige soverom, et bad modernisert i 2020 med mikrosement og en innbydende entré. Kvaliteter: - God intern beliggenhet - Rålekkert IKEA-kjøkken fra 2020 - To romslige soverom - Gjennomgående og lys - Peisovn - Vendt mot grønne omgivelser - Tre boder på totalt 14 m² - Ingen dokumentavgift - Mulighet for leie av parkeringsplass etter venteliste - Barnevennlige omgivelser - Kort avstand til kollektivtransport - Svartdalsparken og fine turområder i nærheten Velkommen til visning!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1950
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 200 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 45 000,-
- Totalpris:
- 6 254 562,-
- Felleskost/mnd:
- 3 955,-
- Totalt BRA:
- 78 m2
- Tomteareal:
- 42 685,1 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - rød
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
34-0113/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Etterstadsletta 55B, 0660 Oslo
Gnr. 237, bnr. 18 i Oslo kommune.
Andelsnr. 86 i Etterstad Sør Borettslaget, orgnr. 950151315
Kjøpesum og omkostninger
6 200 000,- (Prisantydning) 45 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 245 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 254 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 263 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1950
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 64 kvm
BRA-e: 14 kvm
Totalt BRA: 78 kvm
TBA: 9 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 10 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 10 kvm
1. etasje:
BRA-i: 64 kvm.
Totalt BRA: 64 kvm
TBA: 9 kvm.
4. etasje:
BRA-e: 4 kvm. Loftsbod
Totalt BRA: 4 kvm
Ikke målbare arealer:
Loftsbod har gulvareal (GUA) på 8 m².
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
Boligen ligger i 1. etasje og inneholder: Entré, stue/kjøkken, to soverom og et bad. Det disponeres to boder i kjeller på til sammen 10 m² og en bod på loft på 4 m².
Standard
Entré: Innbydende entré med god plass til å henge fra seg ytterklær og sko. Stue/kjøkken: Stuen er lys og innbydende, med store vindusflater som gir rikelig med naturlig dagslys. Rommet byr på god plass til både sofagruppe og spisebord, og er malt i nøytrale, tidløse farger som harmonerer godt med det lyse gulvet. Fra stuen er det direkte utgang til en solrik, vestvendt balkong på 9 m² Stuen og kjøkkenet har en åpen løsning. Kjøkkenet er fra 2020 og er innredet med slette fronter i lys eik og benkeplate i laminat. Det er utstyrt med integrerte hvitevarer som kjøleskap, komfyr, platetopp og oppvaskmaskin. Det er tilkoblet ventilator med kullfilter over stekesonen. To soverom: Det er to lune soverom vendt mot fredfulle omgivelser. Hovedsoverommet er romslig med god plass til dobbeltseng, nattbord og garderobeskap. Det andre soverommet egner seg godt som barnerom, gjesterom eller til hjemmekontor. Bad: Lekkert bad oppgradert i 2020 med mikrosement over fliser. Baderomsinnredningen består av servantskap, speilskap, dusjsone, toalett og opplegg for vaskemaskin. Det er varmekabler i gulvet og downlights i taket. Øvrig: - Laminatgulv - Vinduer fra 2011 - Terrassedør fra 2007 - Naturlig ventilasjon - Automatsikringer
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/. Borettslaget har rikelig med gratis parkeringsplasser - om lag 130 stk. Borettslaget har 56 parkeringsplasser til leie (368/mnd). Styret fordeler parkeringsplassene etter egen venteliste. Leiekostnader/administrasjonskostnader belastes etter gjeldende satser.
Moderniseringer og påkostninger
2025 - Oljet balkonggulv, malt vegger og tak balkong
2021 - Nye dørvridere soverom
2021 - Pusset og behandlet dørterskler soverom
2021 - Montering av ny baderomsdør og terskel
2020 - Lagt nytt gulv og reparert originalt gulv på kjøkken
2020 - Nytt kjøkken fra IKEA. Montert vannstopper
2020 - Riving av ikke-bærende vegg for åpning mellom stue og kjøkken, samt montering av lettvegg med gipsplater mellom gang og kjøkken
2020 - Renovert bad: lagt mikrosement over eksisterende fliser, demontert og montert nytt baderomsinteriør som dusjvegger, WC, servant, nye vannrør i krom med opplegg vaskemaskin, og legging av nytt tak i gips med taklister.
2020 - Montering av speilskap med stikk og spotter i tak (bad)
2020 - Utbedringer på det elektriske anlegget
2019 - Ny gulvplate i klart glass til peis
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, både faglært og ufaglært. Renovering av bad utført av Bakkevoll Bygg og Renovering (2020). Demontering av baderomsinnredning og legging av mikrosementsystem over eksisterende flislagt gulv og vegger. Montering av nye baderomsmøbler, der i blant servant, WC, nye utvendige rør til servant/WC/Dusj/Vaskemaskin, dusj/blandebatteri, slukrister og dusjdører. Videre ble det satt inn nytt gipstak med taklister. Eksisterende fliser og membran ble ikke gjort noe med. Bravida Norge AS monterte spotter i tak, og speilskap med innebygd stikk (2020). Montering av stringhylle, kroker, og håndklehenger gjort av egen innsats samme år (silikon i skruehull benyttet ved montering i vegg). Samsvarserklæring fra Bravida Norge AS og dokumentasjon fra Bakkevoll Bygg og Renovering foreligger. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Nei. Membran og sluk ble ikke fornyet/oppgradert ved renovering av badet. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei. Borettslaget totalrenoverte badene med nye rør i 1998, mulig borettslaget besitter dokumentasjon på dette. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Pipene ble rehabilitert 2020-2021 i regi av borettslag, utført av Oslo Murmesterbedrift. Alle pipene ble kontrollfilmet og mindre feil rettet opp i 2023. Skorsteiner feiet (2023) av feie- og tilsynstjenester Montering av LED-lys loft (2025), utført av lightmakers AS i regi av borettslag. Byttet stoppekraner og manometer i kjellere (2025), Andenæs VVS AS. Boning av trappeoppganger (2019, 2023, 2025), Renholdsbyrået AS. ELsikkerhetskontroll og retting av avvik (fellesområder og tavlerom) (2025), Elektro Sivert AS. Tilsyn av fyringsanlegget, alt godkjent (2024), Oslo Brann- og redningsetat. Restaurering av tak ved inngangsparti (2024). Installert sykkelskinne i oppgang (2023/2024), utført av Intravelo AS. Alle fellesarealer og kjellerboder med rør i borettslaget branntettet (2023), utført av Firesafe AS. Nye branndører på loft og i kjeller (2022), utført av DVS Entrepenør AS i regi av borettslag. Montering av brannslukkere på loft og i kjeller (2022), Firesafe AS. Nye takvinduer (2022). Nytt porttelefon- og nøkkelsystem (2022), Assistent Partner AS. Tetting rundt skorsteiner og utskiftning av ødelagt takstein (2021), Kaarud AS. Skorsteiner reparert innvendig (2020), Oslo Murmesterbedrift. Ventilrens i alle leiligheter (2018/2019), Jenssen system AS. Nye LED-lys i alle oppganger og nye utelamper over inngangsparti (2018), MP Elektro AS. Nye automatiske strømmålere til sikringsskap (2017), ELTEL Hafslund. Nytt brannvarslingssystem installert med tavler i oppgang (2015), EDA Elektro og Schneider Elektro Norge AS. Nye vinduer på begge soverom og kjøkken (2011), i regi av borettslaget. Nytt vindu og balkongdør stue (2007), i regi av borettslaget. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja. Ifm. oppussing av kjøkken, stue og bad. Montasje av ny stikk for platetopp, nye kurser og stikk for kjøkken. Renovasjon av kjøkken og bad. Demontert gamle stikk fra revet stuevegg ifm. åpning fra stue til kjøkken. Festet gamle og nye kabler på nytt. Trukket gjennom nye kabler fra sikringsskap i trappeoppgang. Bravida Norge AS (2020). Samsvarserklæring foreligger. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Dampspyling av avløpsrør i regi av borettslaget (2018), utført av Gravco AS. Rørspyling av bunnledninger (2019), NRC Group/Gravco AS. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja Var tiltaket søknadspliktig? Nei. Nåværende eier åpnet opp fra stue til kjøkken i 2020. Bakkevoll Bygg og Renovering rev del av vegg (ikkebærende, vurdert av statiker i ProPlan) samt tettet opprinnelig åpning fra gang til kjøkken (lettvegg/gipsplater). 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/ sentralfyr/ ventilasjon? Ja. OPAK-kartlegging av skorsteinsløp/ildsted, samt oppfølgingspunkter på ventilasjon i regi av borettslaget (2020). 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, faglært. Vi åpnet veggen mellom stue og kjøkken og lagde nytt kjøkken i 2020. Riving av vegg ble godkjent av statiker fra ProPlan. Kjøkkenet ble montert av Montera og benkeplate av montør fra Kvik. Tilkobling kjøkkenbenk med vannstopper (2020), utført av Oslo-Akershus Rørleggerbedrift. Levering og montering av dør til bad med montering av nye dørlister og terskel (2021), utført av Frode Schneider AS. Listverk stue/gang/soverom, sparkling av del av vegg soverom, samt etterfylling av sprekk mellom gulv og vegg i stue/gang/soverom (2019), utført av Olympia Bygg. Sparkling av deler av vegg kjøkken, utbedring av originalgulv samt legging av laminat kjøkken, legging av gulvlist kjøkken, og montering av ny terskel balkongdør (2020), utført av Bakkevoll Bygg og Renovering. Tildekking, sparkling og maling av vegg tilgrensende pipeløp (soverom og stue) ifm. piperehabilitering (2020), utført av Spikern Bygg AS. Reparasjon av varmekabler bad (2019), utført av MTEK. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja. Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Borettslaget gjennomførte nylig radonmåling. Så vidt oss bekjent, foreligger ikke resultater fra denne p.d.d. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja. Riss/oppsprekking i mikrosement bad, mikrosement fremstår løst på vegg i dusjsone. Såpeholder i dusj har rustet og avgitt rustflekker på mikrosement. Noe løst servantbatteri/armatur servant. Dim-to-warm-funksjon på baderoms-spotter har ved noen anledninger sviktet (fravær av fargeendring på lys ved dimming) Tidvis lukt fra sluk, opphører ved rens. Tidvis tett sluk, opphører ved rens og borettslaget er underrettet om dette. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Ja. Borettslaget har utbedret/rehabilitert pipeløp i 2020/2021, utført av Oslo Murmesterbedrift. Alle piper ble så kontrollfilmet og mindre feil ble rettet opp i 2023. Fyringsforbud ifm. dette. Vi pleier å åpne vinduet når vi fyrer opp for å få god trekk. 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Nei. Tidligere eier rapporterte at sikring til koketopp kjøkken gikk iblant. Dette er utbedret og vi har senere trukket ny kurs. 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Ja. Tidvis tett sluk. Har opphørt ved rens. 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja. Konstatert pelsbiller/majorstuebille og sebraklannere etter overtakelse 2018. Gjort utbedringer (Fjernet tidligere parket, gulvlister og organisk gulvduk/ullpapp. Tettet sprekker mellom gulvbord i orginalgulvet samt glipe mellom gulv og vegg i stue, gang og soverom. Lagt nytt gulv og gulvlister i hele leiligheten) i 2019 og har ikke hatt problem med dette siden. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja. Skaderapport (varmekabler), M-TEK (2019). Rapport ifm. pelsbiller, Taksthuset v/ Arne Martin Hoel (2019). Befaringsrapport, Pelias (2019). Befaringsrapport/Skade, Tek-Norge AS v/ Thomas Vogt (2018). Skaderapport, Erik Jonson as (2018). 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Salgsoppgave (13.04.2018). 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/ byggegodkjenninger / byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja. Etterstadsletta vest-prosjektet, oppgradering av gang- og sykkelvei til sykkelvei med fortau (fra gangbro i Biskop Jens Nilssens vei til Etterstadsletta 82). 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Nei. Noe bevegelse i gulv enkelte steder/knirk . Riss enkelte steder på sparklede vegger som over peis, vegg soverom tilgrensende pipeløp og lettvegg i gang. Malingsavflassing tak soverom. Løst deksel stikk under sofa stue.
Bygningssakkyndig
Stigen Boligtakst AS;
Byggemåte
Bygning, generelt: Boligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur, valmet takkonstruksjon i tre tekket med takstein. Yttertak er ikke besiktiget. Leilighetene har adkomst via felles oppgang. Grunnforhold kan som regel ikke fastslås med sikkerhet ved visuell kontroll. Det er grunn til å tro at bygningen er fundamentert på faste og komprimerte masser med betong såler samt grunnmur av betong og eventuell fungerende drenering fra angjeldende byggeår. Yttervegger over grunnmur som utvendig er forblendet med tegl. Bygningsdel, TG2: Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Rekkverk er målt til 95,6 cm. Tiltak: Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Byggeforskrift foreskriver at et rekkverk skal ha en høyde på 100 cm.) TG 2 er gitt med bakgrunn i dagens forskriftskrav som skal legges til grunn for denne rapport. Innvendig > Overflater: Det er observert sprekker i skjøter. Tiltak: Ingen umiddelbare kostnader. Ny eier vurderer selv behovet for innvendige oppgraderinger. Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er registrert noen skjevheter. Det er flere rom som er nivilert, ikke alle rom med avvik blir nevnt. Ved enkel nivellering av : Stue er det registreres et høydeavvik på ca. 2cm igjennom rommet Kjøkken er det registreres et høydeavvik på ca. 1cm. Målinger er utført på tilfeldige steder. Større skjevheter kan ikke utelukkes. Med bakgrunn i at bygningen har "satt" seg etter oppføringen, må enkelte mindre skjevheter dog påregnes. Tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Tekniske installasjoner > Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Stoppekran er ikke i boligen. Den er plassert i fellesareal. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Stoppekran bør monteres i boenheten. Tekniske installasjoner > Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Det foreligger dokumentasjon på noe av anlegget, ikke hele anlegget, og heller ikke el-tilsynskontroll siste 5 årene. Det anbefales at det innhentes lovpålagt dokumentasjon fra utførende elektroinstallasjonsfirma, alternativt anbefales det en generell gjennomgang av anlegget. Våtrom > 1. Etasje > Bad > Overflater Gulv: Det er observert noen sprekkdannelser i gulvet ved sluket. Tiltak: Slike riss/sprekker kan indikere bakenforliggende fuktskader, og konstruksjonen bør observeres jevnlig for å vurdere utvikling. Våtrom > 1. Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt: Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Tiltak: Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig. Det må innhentes dokumentasjon. Våtrom > 1. Etasje > Bad > Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Selger opplyser at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet. Tiltak: Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Dårlig ventilasjon på et våtrom kan føre til alvorlige konsekvenser som fuktskader og muggvekst. Kjøkken > 1. Etasje > Kjøkken > Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Selger opplyser at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet. Tiltak: Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Bygningsdel, ikke undersøkt (TGIU): Tekniske installasjoner > Varmtvannstank: Bereder er plassert i kjøkkeninnredning. Denne er ikke tilgjengelig på befaringsdag. Våtrom > 1. Etasje > Bad > Fukt i tilliggende konstruksjoner: Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Panelovner
- Taklamper
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk oppvarming med panelovner - Gulvvarme på bad - Vedfyring Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 12.800 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 955,- pr. mnd
Inkluderer: Herav:
Felleskostnader: 3 955,-
Felleskostnader inkluderer kabel-tv, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, strøm til fellesarealer, vaktmestertjenester, trappe-/gangvask, nedbetaling av fellesgjeld.
Felleskostnadene økte med 5% i januar 2025.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 379 880,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 519 520,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 300 andelsleiligheter. Etterstad Sør Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950151315. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Etterstad Sør Borettslag er tilknyttet Etterstad Kabel-TV. Telia er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Borettslaget har en egen barnevogngarasje med 16 barnevogngarasjer til gratis utlån. Fellesrom i kjeller er kun for sykler, barnevogner, kjelker og lignende. Det er mulighet for leie av lagerrom som borettslaget har i kjeller. Disse leies ut til beboere og eksterne virksomheter. Etterstad sør borettslag har en ansatt vaktmester. Fellesvaskeri er i Etterstadsletta 61 D. Betaling skjer med kort, som lades i vaskeriet. Borettslaget har avtale med DNR (Det norske Renholdsbyrå AS) om ukentlig renhold av borettslagets trappeoppganger. ENØK-tiltak i vaskeri- og vaktmesterbygget Styret har vedtatt å gjennomføre enøk-tiltak i vaskeri-/vaktmesterbygget, som står for omtrent halvparten av fellesstrømmen. Tiltakene omfatter bl.a. nye vinduer, dører og garasjeporter, nytt ventilasjonsanlegg og installasjon av varmepumper, med en total kostnadsramme på 2,5 mill. kr, finansiert av egne midler. Det er planlagt å søke støtte fra Enova og Oslo kommune for deler av kostnadene. Vedlikehold/oppgradering 2024/2025: - 13 av 41 inngangspartier ble rehabilitert og garasjedørene malt sommeren 2024 - Det har vært flere skader/fuktighetsproblemer på balkonger. Styret har satt i gang et prosjekt om reparasjon av balkonger i 3./4. et, og vurderer omfanget fortløpende - PPM Prosjekt as har levert en tilstandsrapport om vaskeri/vaktmesterbygget, og har anbefalt både ENØK tiltak, og langsiktig vedlikeholdsplan. Styret utarbeidet en sak om dette til Generalforsamlingen - mai 2025. - Vi har mottatt en Energikartleggingsrapport fra / ENØK fra OBOS Prosjekt as, og styret deltok i dette arbeid bl.a. ved å levere informasjon om vårt borettslag, og ha dialog underveis i arbeidet. Til dette arbeid fikk styret tilskuddsmidler fra Oslo kommune og fra Enova til å dekke alle kostnader. Tiltakene fremmes senere til GF - Gamle lysrør på loftene blir byttet om til LED-lysene i løpet av mai/juni -25 - En ødelagt bunnledning (vannrør) ble skiftet i bygg 79B. Oslo kommune rettet opp feil i vannrør foran blokk 69. - Gulvene i trappeoppganger ble bonet i mars 2025, samt i vaskeriet. Loftene og kjellergangen ble også rengjort i regi av vårt renholdsfirma. - Alle veggene i oppgangene ble vasket høsten 2024, og to ble malt om våren. En vegg og kjellergang ble malt av beboere. - Stoppekraner i kjellerne ble skiftet ut, og flere manometer ble byttet (måler vanntrykket) - Varmtvannsberederen i styrets møterom ble byttet - Det har vært noen runder med service og vedlikehold av vaskemaskiner og tørketrommel i fellesvaskeri. - Styret har etablert en ny digital vedlikeholdsmodul i Styrerommet for å lettere ha oversikt over gamle og planlagte nye vedlikeholdsprosjekter - Anleggsgartner Tom Røed med kolleger stått for vedlikehold av våre uteområder. Avtalen er vedtatt og fornyet ut 2025. - Radonmåling i 3 mnd vinteren 2024/25, ble avsluttet 12 mars Kort om styrets planer videre - Styret vil skifte ut kjellervinduer til nye (med luftespalter), og søker om tilskudd fra Oslo kommune - Gjennomføre flere ENØK tiltak og vedlikeholdstiltak i vaskeri/vaktmesterbygget - Arbeide videre med ENØK for alle 20 blokker, og planlegge en ny Generalforsamling som kan ta stilling til mulig etterisolering av fasader, loftene og kjellerne - Gå over til LED - lys i kjellere, men tidsplanen er avhengig av ENØK-satsing - Restaurere flere balkonger - men prioriteringer bør gjøres - Følge opp situasjonen på takene - de ble filmet våren 2025 - og sette inn tiltak etter behov. - Beboerne skal kunne bestille nye vinduer til sine leiligheter, styret arbeidet videre med saken. Forutsetning er at andelseierne selv dekker utgifter uten å ta opp lån fra borettslaget. - Opprettholde god standard på uteområdet. - Ha god brannsikring, og gode serviceavtaler på brannsikringstavler - Fortsette å yte god service for beboerne i Etterstad Sør og sikre et godt bomiljø. Vedlikeholdshistorikk for borettslaget: 2025 - Tilstandsrapport for vaskeri/ vaktmesterbygget om ENØK 2025 - Starte reparasjon av de øverste balkongene 2025 - ENØK prosjekt: Energikartlegging. Oppstart 2024, styret fikk støtte fra Enova og Oslo kommune. Egen energikartlegging for vaktmesterbygget 2024/25 - Radonmåling 2024 - 13 Inngangspartier restaurerert: Blokk 51, 55 B, 63, 65 B, 69, 71, 85 A, 87 2023 - Boning i alle trappeoppganger 2022 - Utskiftning av porttelefon og nøkkelsystem. Nye branndører på loft og i kjellere 2022 - Montering av brannslukkere på loft loft og i kjellere 2022 - Utskiftning av takvinduer 2021 - Tetting rundt alle skorsteiner samt utskiftning av taksteiner som var ødelagt 2020 - Skorsteinsrehabilitering 2020 - OPAK-kartlegging 2019 - Ventilrens i alle leiligheter 2018 - Rørspyling i alle leiligheter 2018 - Vindusutskifting for andelseiere som bestilte denne runden 2018 - Nye ladeplasser elbiler 2017 - Nye takvinduer 2016 - Oppgradering av uteområder 2015- 2016 - Opprusting av veier og parkeringsplasser, inngangspartier, uteplasser, grøntområder og nytt avfallsanlegg. Totalrammen ca 18. millioner kroner, prosjektet ble gjennomført innen tid- og kostnadsramme. Butikklokalene renovert. Lekeplass fornyet. Nytt brannvarslingssystem installert. 2014 - Ny gressklipper 2013 - Diverse rehabilitering -Nye låser til blokkenes inngangsdører, kjellerdører og loftsdører. Forprosjekt uteområder, vurdering av avløpsrør og drenering 2012 - 2013 - Flere mindre partier asfaltert 2011 - Ny reguleringsplan for adkomstveier 2011 - 2012 - Piper på taket rehabilitert 2010 - Diverse rehabilitering - Lagt duk/jord på skråninger på parkeringsplasser 2009 - 2010 Diverse rehabilitering - Elektriske anlegg kontrollert, og punktvis forbedret. Utbedring enkelte uteområder. Styret informerer per 28.05.25 om følgende: Vi har høst/vinter gjennomført en «Energikartlegging» i regi av OBOS Prosjekt as - i tråd med kravene knyttet til nye EU-direktivene for energiklassifisering/forbruk av elkraft. Det er for tidlig å si noe konkret om økning av felleskostnader/ fellesgjeld som følge av dette. Men det er nok nærliggende å tenke at slike prosjekt krever store låneopptak og tilhørende økning av felleskostnader. (Igangsetting av selve ENØK-utredningen ble vedtatt av GF i mai 2024.) Vi har ikke sentralfyring, og derfor er det ikke aktuelt med fjernvarme, jordvarme eller nye solcelle-anlegg hos oss. 3/4 av leiligheter har egen peis. Skorsteinspiper er i orden, og fyringsanlegget er godkjent av Oslo Kommunes brann- og redningsetat sist høsten 2024. Det vil bli nok alltid fremover bli endringer i felleskostnader. Både i 2024 og 2025 økte vi 5%, i 2023 økte vi med 9%. Vi har 20 blokker og 1 vaskeri/vaktmesterbygg og egen vaktmester. Det er ikke drøftet ennå behov for nye låneopptak, men det blir gjort i forbindelse med vurderinger som angår etterisolering av kjellere/loftsgolver og fasader. Vi har om lag 13,2 mill kr lån nå. Målet er å opprettholde god standard på uteområdet og god brannsikring i byggene. Vi må sette i gang radon-tiltak høsten 2025 - for å sikre at vi får til lavere radon-verdier. Dette kommer til koste om lag 1,3 mill, vi henter inn priser nå. Dette kan kanskje tas fra driftsbudsttet Arbeider videre med ENØK og planleggingen av en ny Generalforsamling til høsten 2025/vinteren 2026 som kan ta stilling til etterisolering av a) fasader, b) loftene og kjellerne. Reparere balkonger i 3. og 4. etasje, vi har fått mange skademeldinger, og etter hvert må alle balkongene gås gjennom. Vi bruker 0,55 millioner kroner i 2025 for å reparere de øverste synlige skadene + fugene på balkongene. Bytte alle 160 kjellervinduer - dette igangsettes høsten 2025 eller våren 2026 - litt avhengig om det kommer aktuelle hastetiltak. Restaurere tak osv i 28 inngangspartier (13 oppganger ble reparert 2024) er blitt utsatt i påventing av avklaringer om fasade-endringer. Gå over til LED - lys i kjellere, men tidsplanen er avhengig av ENØK-satsing Spyling av takrenner og mulig punkt-reparasjon av takene kan være aktuelt snart. De blir filmet nå i vår. Vi venter på rapport. Det er aktuelt å arbeide videre med vanninntak og og bunnledninger i noen blokker innen 5 år. En gang i fremtiden bør vi også vurdere behov for drenering av blokker Vi skal restaurere vaktmesterbygget - med bl.a. ny balansert ventilasjon, nye vinduer og dører, dette ble vedtatt av Generalforsamlingen 20. mai 2025. Dette medfører ikke nye låneopptak, vi bruker penger vi har. Denne første runden angår mest energisparing, men er nok samtidig også velkommen vedlikehold, 2,3 mill kr. Det er mulig å søke oss i styret om flytting av kjøkken enten til stuen eller et soverom. Styret har utarbeidet egne relativt strenge retningslinjer for oppussing som redegjør for dette. De er publisert på den åpne siden for borettslaget i Vibbo. Det blir regelmessing endringer både i disse retningslinjer og i vedtekter. Fjerning av vegger må meldes til styret - hvis ikke søkes, vi holder på med vurderinger her. Det er ikke mulig å slå sammen loftsarealer med leiligheter som er enten i 3. eller 4. etasje. Det er heller ikke mulig å utvide leiligheten ved å ta i bruk kjellerarealer. Det er heller ikke mulig å flytte sluk i badet uten å ha dialog med styret. Hjepesluk kan etableres. Etter søknad til Oslo Kommune plan- og bygningsetat - før oppussingen starter - kan det være mulig å få tillatelse til å flytte sluk, og event da gå gjennom etasjeskillerne, men dette er ikke å anbefale. Kjøperen må se nøye på om varmtvannsbereder er ny eller gammel, og den må ha "waterguard" installert. Beboeren kan få installert luft-til-luft varmepumpe - etter søknad fra styret. Vinduer i leiligheter må ha lufteventil. Beboerne skal kunne bestille nye vinduer til sine leiligheter direkte fra leverandør. Styret arbeidet nå med en mulig felles bestilling av gode vinduer, men forutsetning er at andelseierne selv dekker utgifter uten å ta opp lån fra borettslaget.
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget – utpekt av OBOS – forkjøpsrett.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 45 000,- pr. 01.05.2025
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv - måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Lånenummer: OBBK02-98207890294
Type: A
Restsaldo: 13.274.436,-
Restløpetid: 25 år og 2 mnd
Terminer per år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,7%
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Budsjett 2025 Posten drift og vedlikehold er budsjettert med ordinær drift samt større vedlikehold som omfatter blant annet nye LED lys og nye kjellervinduer. Det er også andre prosjekter som ikke er budsjettert som el-sikkerhets-installasjon i tavlerommene, reparasjon av balkonger, etterisolering, mm. som det kan påløpe kostnader til i 2025.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr. Styret skal kontaktes før anskaffelse, og dyreholdserklæring skal underskrives. Dyreholdserklæringen betraktes som en del av husleiekontrakten. Dersom en ønsker å holde mer enn en hund/katt må dette godkjennes av styret. Se borettslagets husordensregler som kan lastes ned på våre hjemmesider eller utleveres ved henvendelse til ansvarlig megler.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 93105000
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 42 685,1 kvm (eiet)
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilter. Velkommen til visning!
Radonmåling
Borettslaget gjennomførte nylig radonmåling. Radonmålinger ble gjort i løpet av vinteren 2024/2025. Målingen viste litt høye verdier til nesten alle leiligheter i 1. etasje hos Borettslaget Etterstad Sør. Det vil til høsten 2025 satt i gang tiltak som tar ned høye verdier. Generelt er det meget viktig at leiligheter må man bare ha god lufting, og alle lufteventiler på veggene og vinduene skal være åpne året rundt.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Etterstadsletta 55B har en attraktiv og sentrumsnær beliggenhet på populære Etterstad i bydel Gamle Oslo. Området er kjent for sitt gode bomiljø, med kort vei til servicetilbud, offentlig transport, skoler og barnehager. Her bor du tilbaketrukket, men likevel med nærhet til sentrum og alt du trenger i hverdagen. I nærområdet finner du koselige kafeer, spisesteder, lekeplasser, store grøntarealer, idrettsanlegg og en sandvolleyballbane, alt innen få minutters gange. Det er også flotte rekreasjonsmuligheter rett i nærheten, som Etterstadparken, Vålerengaparken, Svartdalsparken, Kampen Park og Hovindammen. Disse områdene byr på turstier, benker, åpne gressletter og fine oppholdssteder året rundt. For den aktive finnes det flere treningssentre, fotballbaner og idrettsanlegg i gangavstand, i tillegg til Tøyenbadet med både innendørs og utendørs svømmebasseng. Dagligvarehandelen er enkel med både Rema 1000 Brynseng og Nærbutikken Etterstad rett i nærheten. På Vålerenga finner du et godt utvalg av hyggelige spisesteder og serveringssteder, som Kampen Bistro, Smia, Galgen, Pizza Pancetta, Jordal Haveli og Vålerenga familiens Vertshus. Kollektivtilbudet i området er svært godt. Etterstadsletta har egen bussholdeplass rett ved boligen, hvor busslinje 37 har hyppige avganger døgnet rundt. I tillegg er det cirka 10 minutters gange til Brynseng T-banestasjon, hvor alle fire t-banelinjer møtes og tar deg til Oslo sentrum på rundt 9 minutter. Bryn jernbanestasjon ligger også i nærheten, med hyppige togavganger både mot Lillestrøm og Drammen. Med bil tar det omtrent 10 minutter til sentrum. Det er gangavstand til flere barnehager og skoler i området, blant annet Etterstadsletta barnehage, Dumpa musikkbarnehage, Brynseng skole og Etterstad videregående skole. Beliggenheten gir en ideell kombinasjon av rolig og grønt nærmiljø med umiddelbar tilgang til byens puls og fasiliteter.
Offentlig kommunikasjon
Bussforbindelse - Etterstad Sør: - Linje 37 Bussforbindelser - Helsfyr: - Linje 20 - Linje 21 - Linje 23 - Linje 66 - Linje 68 - Linje 76 - Linje 100 - Linje 110 - Linje 300 - Linje 400 T-bane - Helsfyr: - Linje 1 - 5
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Det foreligger ferdigattest for garasje datert i 1993. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert i 1948. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående plansaker: Etterstadsletta 48 med flere Saksnummer: 202005767 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Etterstadsletta 5 Saksnummer: 201905606 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Etterstadsletta 2 Saksnummer: 202111590 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Etterstadsletta øst - Sykkelvei med fortau Saksnummer: 202462018 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Brynseng torgbygg og stasjonsområde Saksnummer: 201920328 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Brynsveien 5 - Bryn sentrum Saksnummer: 201920947 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Brynsbakken - Kapasitetsøkende jernbanetiltak Saksnummer: 202212750 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Strømsveien, Innspurten - E6 GSV - Ensjøveien Saksnummer: 202210596 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Grensesvingen 12 med flere - Grensesvingen 2-18 - Utvidelse av kontoreiendom Saksnummer: 202201642 Vedtatt/ behandlet av: Forslag Pågående byggesaker: Etterstadsletta 49 - Etablering av nye dørutsparinger og mure igjen eksisterende murutsparing - H0301 Saksnummer: 202550025 Status: Tillatelse gitt Etterstadsletta 18 - Enndring i brannskille, brannalarmanlegg og konstruksjon Saksnummer: 202201511 Status: Igangsettingstillatelse gitt Etterstadsletta 48 - Oppføring av løfteplattform Saksnummer: 202306367 Status: Tillatelse gitt Etterstadsletta 48 - Gjerde rundt Etterstad verksted som er utført uten byggemelding Saksnummer: 200703537 Status: Tillatelse gitt Etterstadsletta 91 med flere - Innglassing av balkonger - Borettslaget Etterstadsletta Vest Saksnummer: 201804140 Status: Tillatelse gitt Etterstadgata 19 - Oppføring av enebolig og delvis riving av bakgårdsbebyggelse Saksnummer: 202550142 Status: Søknad under behandling
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/237/18: 08.08.1951 - Dokumentnr: 410140 - Erklæring/avtale vedr. begrensninger i utleiemulighetene. 30.08.1952 - Dokumentnr: 410889 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 09.12.1986 - Dokumentnr: 80869 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. 21.12.2010 - Dokumentnr: 1009304 - Best. om adkomstrett Adkomst for allmennheten over d.e. til park/friområde på gnr. 237 bnr. 2. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune 26.04.2018 - Dokumentnr: 701271 - Bestemmelse om gjerde Rettighetshaver: Oslo Kommune Org.nr: 958 935 420 26.04.2018 - Dokumentnr: 701271 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Elvia AS Org.nr: 980 489 698 Rettighetshaver: Oslo Kommune Org.nr: 958 935 420 Rett til å legge og ha liggende ledninger, kummer og lignende i eller over den ubebygde del av eiendommen Bestemmelse om adkomstrett for vedlikehold 16.03.1948 - Dokumentnr: 403195 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:237 Bnr:2 07.01.1988 - Dokumentnr: 1234 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:237 Bnr:47 06.04.2018 - Dokumentnr: 616830 - Arealoverføring Areal overført fra: Knr:0301 Gnr:237 Bnr:2 Vederlag: NOK 1 205 000 Omsetningstype: Fritt salg
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) - estimert til kr. 62 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 17 820,- Samlet skal selger betale kr. 128 110,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Caroline Ephraim, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
950 17 690
c.ephraim@nordvikbolig.no
Megler 2
Oda Sagstuen, Eiendomsmeglerfullmektig
932 20 294
o.sagstuen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Fjordbyen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 930359815
Trelastgata 3, 0191 OSLO
Bilder
Caroline Ephraim
Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
Bjørvika
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Oda Sagstuen
Eiendomsmeglerfullmektig
Bjørvika
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?