Professor Hansteens gate 37Tjensvoll/Ullandhaug
- Tjensvoll/Ullandhaug
- Professor Hansteens gate 37
- Prisantydning
- 3 990 000,-
- Felleskost/mnd
- 7 294,-
- BRA-i
- 90 m2
Tjensvoll
Modernisert & gjennomgående 3-roms med sentral beliggenhet. Balkong på hver side med gode solforhold. Parkering i anlegg
Velkommen til Professor Hansteens gate 37, en gjennomgående 3(4)-roms beliggende i et sentralt og etterspurt område på Tjensvoll. Her bor man i et knutepunkt med enkel tilgang til både kollektivtransport, sentrum, flotte turområder og idrettsanlegg. Leiligheten holder en god standard og har gjennomgått betydelige moderniseringer siden 2017. Nevneverdige kvaliteter: - Stilrent kjøkken fra JKE - Enstavs eikeparkett i oppholdsrom - To balkonger på henholdvis 17 kvm og 4 kvm - Gode solforhold på de to balkongene - Gjennomgående planløsning som gir naturlig lysinnslipp fra to retninger - Mulighet for å lage til et soverom nr 3 - Eget toalettrom - Bad fra 2017 - Oppbevaring i to boder - Fast parkering med elbillader - Varmtvann inkludert i felleskostnadene - Gjesteparkering
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1975
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 3 990 000,-
- Omkostninger:
- 9 563,-
- Fellesgjeld:
- 706 958,-
- Totalpris:
- 4 706 521,-
- Felleskost/mnd:
- 7 294,-
- Fellesformue:
- 24 490,-
- Totalt BRA:
- 115 m2
- Tomteareal:
- 49 785 m2 (eiet)
- Energimerking:
- F - rød
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
43-0182/25
Boligtype og eieform
Andelsleilighet (Andel)
Adresse og betegnelse
Professor Hansteens gate 37, 4021 Stavanger
Gnr. 24, bnr. 478 (ideell andel 1/1) i Stavanger kommune.
Andelsnr. 147 i Soltun Borettslaget, orgnr. 952613278
Kjøpesum og omkostninger
3 990 000,- (Prisantydning) 706 958,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 696 958,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 213,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 863,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 706 521,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 715 821,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1975
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 90 kvm
BRA-e: 8 kvm
BRA-b: 17 kvm
Totalt BRA: 115 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-e: 5 kvm. Bod
Totalt BRA: 5 kvm
2. etasje:
BRA-i: 90 kvm. Entrè/gang, bad/vaskerom, 2 soverom, stue/kjøkken
BRA-e: 3 kvm. Bod
BRA-b: 17 kvm.
Totalt BRA: 110 kvm
TBA: 4 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
2. Etasje: Entrè/gang, bad/vaskerom, 2 soverom, stue/kjøkken. Bod i 1. og 2. etasje. Parkering i garasjeanlegg med elbillader.
Standard
Leiligheten holder en gjennomgående god standard og har blitt betydelig modernisert siden 2017. Den fremstår som lys og luftig, med gjennomgående planløsning og naturlig lysinnslipp fra to retninger. Innvendige overflater i oppholdsrommene består hovedsakelig av enstavs eikeparkett, slette vegger med listefrie overganger mot himling, samt malte tak. Badet har flislagt gulv, våtromstapet og malt tak. Kjøkkenet ble skiftet i 2017 og er levert av kvalitetsleverandøren JKE. Innredningen går helt til tak, noe som eliminerer støvsamling på overskapene. Benkeplaten er i heltre eik og gir rikelig med arbeidsflate, mens kjøkkenet ellers byr på god oppbevaringsplass i skuffer og skap. En praktisk og dekorativ hylle gir rommet et løft, og komfyr i ståhøyde gjør det mer ergonomisk. Integrerte hvitevarer medfølger, herunder oppvaskmaskin, kjøleskap, komfyr og platetopp. Ved kjøkkenet er det plass til et større spisebord, og det er utgang til en koselig balkong på 4m2 med morgen og formiddagssol. Stuen er romslig og fleksibel, og kan enkelt deles inn i ulike soner etter behov. Herfra er det utgang til en herlig innglasset balkong på hele 17 kvm, med god ettermiddag og kveldssol. Balkongen gir rikelig med plass til både utemøbler, grill og annet tilbehør. Ifølge eier ble badet pusset opp i 2017 og fremstår tidløst med store 60x60 fliser på gulvet, varmekabler, og ellers helsparklet på vegger og malt tak. Rommet er innredet med dusjkabinett, servant med underskap og speil, badekar samt opplegg for vaskemaskin. Det bemerkes i tilstandsrapporten at sluk under badekaret ikke er tilgjengelig for inspeksjon og har derfor fått tilstandsgrad 3 (TG3). Borettslaget er i gang med omfattende rehabilitering av blokkenes fasader. Se mer informasjon under punktet «Regnskap og budsjett». Teknisk informasjon: - Naturlig ventilasjon - Innvendige vann- og avløpsrør fra 1977 - Avløpsrør i plast og vannforsyning med rør-i-rør-system - Fordelerskap for vann plassert på vegg på bad/vaskerom - Hovedstoppekran er lokalisert og funksjonstestet - Vannstopper og komfyrvakt på kjøkken - Kjøkkenventilator med kullfilter Balkong og rehabilitering: I forbindelse med rehabiliteringen vil den innglassede balkongen bli demontert og lagret av entreprenøren før arbeidet på blokken starter. Nye branntekniske krav til innglassede balkonger (gjeldene fra desember 2023) gjør at det per nå er uklart om eksisterende løsning kan gjenbrukes, og eventuelt hvilke vilkår som vil gjelde. Styret er i dialog med kommunen for å få en avklaring. Uavhengig av om eksisterende løsning kan beholdes eller må erstattes med ny, er det andelseier som må dekke kostnadene. Søknad må uansett sendes til styret for godkjenning – også dersom leiligheten tidligere har hatt innglassing. Blomsterbedene utenfor må ryddes bort av beboer, og vil endres som følge av rehabiliteringen.
Parkering
Leiligheten disponerer parkeringsplass i garasje nr. 297 i garasjeanlegg på borettslagets fellesareal. Det er montert lader fra Zaptec. Brukere av ladebokser betaler for faktisk strømforbruk samt en årlig administrasjonskostnad på kr 300. Denne kostnaden går til BATE og dekker administrasjon av system, avtaler og årlig forbruksavregning. Det sendes ut en månedlig faktura basert på forventet forbruk. Én gang i året foretas en avregning der faktisk forbruk sammenlignes med det som er fakturert. Eventuelt for mye innbetalt blir tilbakebetalt, mens eventuelt for lite innbetalt vil bli etterfakturert. Rett til parkeringsplassen er vedtektsfestet i borettslagets vedtekter. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Moderniseringer og påkostninger
- Kjøkken
- Gulv og overflater
- Bad
Modernisert/Påkostet år: 2017
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Murmester Garpestad og Gausland 2017 Rørlegger Kjetil Eltervåg 2017 -1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Murmester Garpestad og Gausland 2017 Rørlegger Kjetil Eltervåg. 2017 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Murmester Garpestad og Gausland 2017 Rørlegger Kjetil Eltervåg. 2017 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bate 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Eventuelt Bate 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Elektriker gjennom murer og rørlegger og kjøkkenmontør 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? Ved renovering 2017 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Gjennom Bate 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/?fasade/?vinduer/?garasje, og/eller er det synlige skader? Ja Beskriv: Prosjekt ved Bate 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Ja Beskriv: Utbedret v/Bate sprekk i betongvegg i stuen 2020 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/?byggegodkjenninger /?byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja Beskriv: Prosjekt v/Bate 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/?festeavgiften /?fellesutgiftene/?fellesgjelden? Ja Beskriv: Prosjekt v/Bate
Bygningssakkyndig
Helvig Takst
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Boligbygg med flere boenheter. Bygget er primært oppbygget av betong. Bygningsdeler som har fått TG2: - 1.1.2 Bad/vaskerom Overflate gulv Gulvet er stort sett flatt og det er stedvis motfall til sluk, TG2. Det må foretas utbedring av fallforhold for å lukke avviket. Et bad med manglende/redusert fall til sluk blir mindre funksjonelt og sikkert for brukeren. Dette kan medføre stående vann på gulvet, vann som ikke ledes effektivt til sluket, økt risiko for at vann renner ut av rommet og redusert sklisikkerhet på gulvet. Til tross for avviket i fall/høydeforskjell til sluk, vil gulvet fortsatt kunne lede vann mot sluket, men med redusert effektivitet. Dette kan potensielt øke risikoen for vannansamling i enkelte områder av badet. - 2.1 Kjøkken Kjøkken Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen, TG2. Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. - 5.1 Balkonger, verandaer og lignende Rekkverkshøyde er målt til ca. 0.86m og er ikke i henhold til dagens krav, TG2. Rekkverkshøyde må endres for å lukke avviket. - 6.1 WC og innvendige vann- og avløpsrør Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på diverse innvendige avløpsledninger, TG2. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - 6.3 Ventilasjon Naturlig avtrekk vurderes til TG2 ut i fra funksjon. Ingen umiddelbare tiltak nødvendig. Bygningsdeler som har fått TG3: - 1.1.3 Bad/vaskerom Membran, tettesjiktet og sluk. Sluk under kar er ikke tilgjengelig for inspeksjon, TG3. Tilgang til sluk må bedres både for inspeksjon og rengjøring. Regelverket krever at sluket skal være tilgjengelig for rengjøring og vedlikehold. Hvis sluket er utilgjengelig, kan det bli tett av hår, fett eller andre partikler, noe som kan føre til oversvømmelse på våtrommet med påfølgende fuktskader i tilliggende rom/konstruksjoner. Ved mangelfull tilgang til sluket blir det både umulig å rengjøre sluket og å oppdage/utbedre skader i membranen/fuger rundt sluket, som er avgjørende for å hindre lekkasjer. Takstmannens prisvurdering ved utskiftning antas mellom Kr. 10.000. - og 25.000.- Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): -6.2 Varmtvannsbereder Leiligheten har ikke egen varmtvannsbereder. Det er varmtvannstilførsel fra felles beredersentral.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Tre taklamper på kjøkken og to taklamper i stue.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 294,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer:
Varmt vann, drift og vedlikehold, vaktmestertjenester, utvendig bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel og revisjon, strøm fellesareal, kabel tv grunnpakke, andre forsikringer, renovering, nedbetaling av andel fellesgjeld.
Fordeling:
Felleskostnader: kr. 7044,-
Lading el-bil (A-konto) : kr. 250,-
Én gang i året foretas en avregning der faktisk forbruk sammenlignes med det som er fakturert. Eventuelt for mye innbetalt blir tilbakebetalt, mens eventuelt for lite innbetalt vil bli etterfakturert.
I forbindelse med rehabiliteringen av blokkene er det viktig å merke seg at felleskostnadene er estimert å øke med ca. 58 %. Ifølge informasjon fra BATE og styret i Soltun BRL planlegges en gradvis justering av både felleskostnader og fellesgjeld, der økningene i utgangspunktet trer i kraft ved hvert årsskifte frem til prosjektets antatte ferdigstillelse i 2028. Endringer i periodiseringen av prosjektkostnadene kan imidlertid påvirke tidspunktet og størrelsen på de enkelte økningene.
Første økning ble gjennomført i februar 2025, og medførte månedlige felleskostnader på kr 7 294,- for denne andelen. Ved ferdigstillelse i 2028 er de totale månedlige fellesutgiftene estimert til ca. kr 10 402,-. Økningen skyldes økt fellesgjeld i forbindelse med rehabiliteringen. For denne andelen er det beregnet at fellesgjelden vil utgjøre ca. kr 1 291 626,- innen 2028.
Estimatet tar utgangspunkt i en løpetid på 40 år og dagens rentebetingelser for langsiktige lån. Eventuelle renteendringer er ikke hensyntatt, og på nåværende tidspunkt er det ikke mulig anslå et nøyaktig beløp. Ytterligere informasjon om detaljer rundt økonomi vil oversendes til beboerne etter hvert som det foretas nye prognoser og beregninger.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Interessenter kan få tilsendt ytterligere informasjon om prosjektet ved forespørsel.
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnader
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: - Kabel-tv/internett fra Telia Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 922 027,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 688 109,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget Soltun ligger i Stavanger kommune og består av 523 enheter. Boligselskapets organisasjonsnummer er 952613278. Bate boligbyggelag er boligselskapets forretningsfører. - Borettslaget består av 4 etasjes terrasseblokker med 320 leiligheter, 46 rekkehus og 157 eneboliger. - Ordensregler med dyrehold tillatt. Regler for dyrehold. - Ett fellesregnskap med 3 avdelingsregnskap. - Kollektiv tilknyttet Telia med digital TV grunnpakken og bredbånd. Øvrige tillegg betales av andelseier selv. - Avtale om renhold av felles oppganger med Helt rent AS. - Medlem av sikringsordning i Klare Finans AS - Borettslaget er medeier i Tjensvoll Servicesentral - Det er en utformingsveileder for området, og denne skal benyttes dersom det skal gjøres endringer. Utformingsveilederen kan hentes hos styret, og tiltak skal i alle tilfeller søkes om til styret. - Lading av el- og hybridbil er kun tillatt ved bruk av Zaptec pro lader.For montering kontakt Rønning elektro og meld fra til styret. - Borettslaget har egen hjemmeside med nyttig informasjon om borettslaget. Det er fast kontorvakt i PH 19 hver mandag fra kl. 18 til 19. - Rekkehus: Innredning i kjeller utføres på eget ansvar mht tetthet i grunnmur og drenering. - Blokk: Det er ikke tillatt med motorisert kjøkkenventilator pga. negativ påvirkning på ventilasjonsanlegget. Dersom slik ventilator allerede er montert i boligen, er andelseier ansvarlig for å fjerne denne. - Styret i borettslaget vil ikke godkjenne kjøpere som har til hensikt å drive boligspekulasjon. - Fasaderehabilitering av borettslagets 12 blokker - Styret i borettslaget har signert kontrakt for rehabilitering av fasader på borettslagets 12 blokker. Tentativ prosjektperiode er fra mars 2025 og ut 2028. Rehabiliteringen medfører låneopptak, økt fellesgjeld og økte felleskostnader for blokkleilighetene. Den estimerte økningen i felleskostnader ved prosjektets slutt er per februar 2025 anslått til 58 %, regnet fra nivå per 01.01.25. Den estimerte gjennomsnittlige økningen i andel fellesgjeld er per februar 2025 anslått til 900 000. Økning i andel fellesgjeld vil variere alt etter størrelse på leiligheten. Felleskostnadene og andel fellesgjeld vil økes gradvis i prosjektperioden. Per februar 2025 har ikke styret besluttet når neste endring i felleskostnadene inntreffer. Endring i andel fellesgjeld vil skje etter hvert som byggelånet utbetales i prosjektperioden
Forretningsfører
Bate Boligbyggelag
Forkjøpsrett
Borettslaget har forkjøpsrett.
Forkjøpsretten er utlyst i forkant av salget og fristen for å melde forkjøpsrett har gått ut.
Det er meldt interesse.
Ansiennitetsregler:
1 - Andelseier i borettslaget
2 - Medlem i Storby
2 - Medlem i Bate
Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 213,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 706 958,- pr. 07.07.2025
Lånebetingelsene nedenfor er basert på informasjon mottatt fra BATE 07.07.2025
Lånenummer: 81601918382, Danske Bank
Serielån, 4 terminer per år.
Rentesats per 07.07.2025: 5.13% pa.
Antall terminer til innfrielse: 199
Saldo per 07.07.2025: 200 583 000
Andel av saldo: 706 958
Neste termin: 30.07.2025Neste avdrag: 02.02.2026 ( siste termin 30.01.2075 )
Nibor
Lån Blokk
I forbindelse med renovering av blokkene er det for denne andelen det beregnet at fellesgjelden vil utgjøre ca. kr 1 291 626,- innen 2028.
Beregningen er med grunnlag i 40 års løpetid og rentebetingelser tilsvarende det man kan få på et langsiktig lån per i dag. Det er ikke hensyntatt eventuelle endringer i rentebetingelser. I følge styret vil den største usikkerhetsfaktoren vil være rentenivået når byggelånet skal konverteres til et langsiktig lån. Dette skjer først ved ferdigstillelse av prosjektet, som er planlagt om drøyt tre år.
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Borettslagets felleskostnadene skal økes.
Selskapet er tilknyttet en sikringsordning som gir en sikkerhet for manglende innbetaling av felleskostnader.
Tilbyder av sikringsordningen er: Klare Finans As
Varighet av sikringsordningen: Til en av partene sier opp avtalen
Oppsigelsestid av sikringsordningen: 6 måneder
Borettslagets lån utgjør totalt kr 125 582 006,- pr. 07.07.2025 og er tatt opp i Danske bank. Renten på lånet utgjør 5,13 % pr 07.07.2025.
I forbindelse med rehabilitering av blokkene vil det bli tatt opp lån på totalt 290 MNKR. Ettersom prosjektet tar for seg 1-2 blokker av gangen med estimert 3-5 måneder per blokk vil låneopptaket foregå gradvis.
Fellesformue
Kr. 24 490,- pr. 07.07.2025
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Fjorårets regnskap viser et underskudd på kr. -4 513 703,-. Underskuddet skyldes økte kostnader til renovering, økte vedlikeholdsutgifter og teknisk rådgivning - særlig knyttet til renoveringsprosjektet. Det er budsjettert med et underskudd på kr - 70 011 585,- i for 2025. Dette skyldes: Oppstart av hoveddelen av rehabiliteringsprosjektet, med en budsjettert post på kr 76 millioner til renovering. Tilhørende kostnader til lån, renter og økte driftsutgifter. Budsjettet reflekterer at utgiftene vil overstige inntektene i en periode fremover, men dette er planlagt og skal dekkes gjennom låneopptak. Komplett budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megler for å få dette oversendt. Hva skjer i borettslaget: Bakgrunn og prosjekt: Borettslaget har igangsatt en omfattende fasaderehabilitering av blokkene, etter tilstandsvurdering av Millab. Årsaken er alvorlig slitasje, rust i armering og risiko for nedfall. Prosjektet inkluderer betongrehabilitering, overflatebehandling, balkonger og blomsterkasser, men ingen oppgraderinger – kun nødvendig vedlikehold. På balkonger og terrasser blir det lagt systemgulv med keramiske grå fliser (60x60). Prosjektfakta: Varighet: 3–4 år (2–4 blokker per år) Det planlegges arbeid på én til to blokker om gangen, og det estimeres tre til fem måneder per blokk. Professor Hansteens gate 37 er i følge tegninger tilsendt fra BATE blokk nummer 6, og det kan forventes oppstart av rehabilitering i løpet av 2026. I den forbindelse vil det bli blant annet bli satt opp stillas rundt blokken. Megler har fått tilsendt informasjonsvedlegg fra BATE. Ta kontakt for å få dette tilsendt. Kostnadsramme: kr 290 millioner Planlagt økning i felleskostnader: ca. 58 % i løpet av prosjektperioden, for å kunne betjene lånekostnader. Det er et stort prosjekt og vil påvirke andelen fellesutgifter i årene fremover. Det er estimert 58% økning i andelen fellesutgifter frem mot sluttført renovering. Økningen i andelen fellesutgifter økes etter hvert som det er behov for å kunne betjene økte lånekostnader. Det må påregnes støyende aktiviteter (meisling, saging, boring etc) i forbindelse med renoveringen. Det vil foregå hovedsakelig på dagtid. Lufting bør unngås på dagtid under arbeidet, da dette øker risikoen for støvinntregning. Det er ikke tillatt å oppholde seg på eller benytte balkongene under arbeidet. Dørene vil bli sikret, men kan fortsatt brukes som rømningsvei. Det opplyses at prosjektet kan potensielt få innvirkning på utvendige parkeringsplasser i korte perioder. Dersom dette blir tilfellet bil det bli kommunisert ut til beboerne. Tips til tv-dekoder: Sett ruteren fritt – ikke i bokhylle. Hvis TV-boksen hakker: trekk ut strømmen i 2–3 sekunder og sett inn igjen. Trafikksikkerhet: Borettslaget har igangsatt trafikksikringstiltak i samarbeid med AROS. Testområde med plantekasser og veimerking er etablert i smågatene, og justeringer er gjort i samråd med renovasjonen. Målet er å redusere fart og sikre trygge uteområder – særlig for barn. Styret minner om at det er beboernes felles ansvar å ferdes i gangfart. Hjertestartere: Borettslaget har 4 hjertestartere plassert utenfor inngangene til Prof. Hansteens gate 5, 33, 53 og 71. De er registrert i 113-registeret og vedlikeholdes av SG Safety AS. Drenering: Styret jobber med forbedring av drenering i samarbeid med Stavanger kommune. Et forslag er sendt inn og vurderes innarbeidet i kommunens budsjett for 2026–27. Borettslaget håndterer selv drenering der det er fare for vannskader på bygg. Rottebekjempelse: Det er inngått avtale med Anticimex for giftfri rottebekjempelse i avløpssystemet. Husdyr i bur utendørs er ikke tillatt, da dette har ført til kostbare skadedyrsproblemer. Parkeringskjeller: Borettslaget har lukket parkeringsanlegg, men tar ikke ansvar ved innbrudd/hærverk. Portåpner skal ikke oppbevares i bilen. Kun kjøretøy tillates i anlegget, men oppbevaring av 4 dekk er foreløpig akseptert på eget ansvar. Uteområder: Tjensvoll Servicesentral (TSS) står for daglig drift og vedlikehold av uteområdene. De har fullmakt til å utføre nødvendige tiltak uten godkjenning fra styret, og får gode tilbakemeldinger fra beboerne. Tjensvoll Servicesentral (TSS): Borettslaget er medeier i TSS, som utfører vaktmester- og vedlikeholdstjenester både for fellesarealer og beboere. TSS står for ca. 24 % av borettslagets driftstimer, og beboere kan bestille tjenester direkte. Priser: kr 250 per ½ time. TSS benytter el-verktøy og -biler der maskinparken oppdateres. HMS og internkontroll: Det gjennomføres jevnlige vernerunder og systematisk HMS-arbeid i samarbeid med Bate og TSS. Avvik registreres, følges opp og tiltak iverksettes fortløpende for å sikre trygge fellesområder og lekeplasser. Drift og vedlikehold i Borettslaget Soltun: Soltun ble bygget i 1976–78 og er regionens største borettslag med 523 boliger. Boligmassen er aldrende, og det pågår nå en omfattende fasaderenovering av blokkene. Dette er et nødvendig vedlikeholdstiltak, vedtatt av generalforsamlingen, og ventes å medføre økt felleskostnad på ca. 58?% innen 2028. Vedlikeholdsplanen «BevarVedlikehold» oppdateres jevnlig for å sikre forutsigbarhet i fremtidige kostnader. For rekkehus og eneboliger er takutskifting aktuelt på sikt, men ikke umiddelbart. Borettslaget benytter eksterne rådgivere og Tjensvoll Servicesentral (TSS) til drift og vedlikehold, og styret legger vekt på langsiktig og ansvarlig forvaltning. Forsikring: Borettslaget har felles bygningsforsikring. Den enkelte andelseier må selv tegne innboforsikring. Vann og vedlikehold: Andelseiere er ansvarlige for rørsystemer fra egen stoppekran og tilkobling til felles anlegg. Byggesøknader: Tilbygg, fasadeendringer, gjerder og boder er søknadspliktige og må følge gjeldende reguleringsplan og utformingsveileder. Tilbygg og fasadeendringer: Alle tilbygg og fasadeendringer på eneboliger og rekkehus må godkjennes av både styret og Stavanger kommune, og skal følge reguleringsplan Plan 2377. Styrets prioriteringer fremover: Fasaderehabilitering av blokkene, drenering, trafikksikkerhet og løpende vedlikehold av bygningsmasse og fellesarealer. Inngåtte og løpende avtaler: • Avtale om forretningsførsel hos Bate boligbyggelag • Avtale om styresekretær fra Bate boligbyggelag • Avtale med teknisk avdeling i Bate boligbyggelag om oppfølging av tilbygg/ fasadeendringer enebolig og rekkehus • Forsikringsavtale med if … på bygningsmassen (ikke innbo og løsøre) • Avtale om Bevar-HMS med Bate boligbyggelag • Avtale om Bevar-Vedlikehold med Bate boligbyggelag • Leveranse av TV-pakke/ internett fra Telia AS (t.o.m. 31/3-2027 + 2 år oppsjon) • Avtale om Wisetrap med Anticimex AS (rottefeller) • Serviceavtale for brannvernutstyr i bolig med Modum Sikkerhetssystemer • Serviceavtale for brannvernutstyr i garasje og slanger i oppganger med Modum Sikkerhetssystemer • Serviceavtale for hjertestartere med Modum Sikkerhetssystemer • Avtale om vaktmestertjenester med Tjensvoll Servicesentral (TSS) • Avtale om renhold i oppganger med Helt Rent as AS • Avtale om skifte av dørmatter i blokk med Rogamatter (fom 1/5-2020) • Avtale med Simex AS (nå Caverion etter oppkjøp) om service og vedlikehold av
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad en gang i året.
Dyrehold
Det er tillatt med dyr i borettslaget under forutsetning av at eier aksepterer borettslagets regler for dyrehold. Signert erklæring om dyrehold skal vedlegges søknad til styret. Søknaden skal være behandlet innen en måned fra den mottas av styret. Passivitet er å anse som godkjenning.
Borettslagets forsikringsselskap
IF Skadeforsikring
Polisenr. SP0000562583
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 49 785 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. Pent opparbeidet med plen, busker, bed og trær. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Eiendomsgrensene er oppgitt å være nøyaktige, med en oppmålingsnøyaktighet på 13 cm eller mindre. Informasjon om eiendomsgrenser og tomtens areal er hentet fra eiendomsmatrikkel, innhentet fra kommunen. Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Å bo på Tjensvoll betyr å bo sentralt med nærhet til det meste. For treningsentusiaster er det kort vei til både SiS Sportssenter og SATS Madla. Foretrekker du å være aktiv utendørs, byr området på flotte turmuligheter i Sørmarka, rundt Mosvannet og Stokkavannet – perfekte steder for rekreasjon og naturopplevelser. AMFI Madla ligger innen gangavstand, omtrent 18 minutter fra boligen. Her finner du et bredt utvalg av fasiliteter, inkludert dagligvarebutikker, Vinmonopol, apotek, nisjebutikker innen klær og interiør, bank og posttjenester. For barnefamilier er det flere barnehager, kort vei til skoler og flere lekeplasser i nærheten. I umiddelbar nærhet finner du også dagligvarebutikk og busstopp, noe som gjør hverdagen praktisk og effektiv. Det er kort avstand til DNB Arena, Universitetet i Stavanger og flere av regionens arbeidsplasser. I tillegg har du enkel tilgang til hovedveier som fører til Stavanger sentrum, Jåttåvågen, Forus, Sola, Tananger og Dusavik.
Bebyggelse
Tilsvarende bebyggelse i området.
Offentlig kommunikasjon
Professor Hansteens gate 37 i Stavanger er godt forbundet med offentlig transport, med flere bussruter som passerer i nærheten: Bussrute 4: Går mellom Rosenli og Madlakrossen Bussrute X60: En ekspressrute som forbinder Hundvåg, Stavanger sentrum, Stavanger universitetssykehus (SUS), Universitetet i Stavanger (UiS), Forus, Kvadrat og Sandnes. Bussrute 11: Ruten går fra Stadionparken til Jernbaneveien, via Stavanger universitetssykehus (SUS), og har stoppesteder i nærheten av Professor Hansteens gate Mer informasjon om rutetider etc kan oppsøkes på Kolumbus.no.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Ta kontakt med skolekontoretSe nabolagsprofil
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for eiendommen datert 30.01.1975. Midlertidig brukstillatelse dokumenterer at boligen lovlig kan brukes, men at det gjenstår arbeider før ferdigattest kan utstedes. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen ligger i området regulert etter eldre reguleringsplan 648 ved navn FeltS, Tjensvoll datert. 04.11.1973 med arealformål bolig. I detaljregulering for borettslaget Soltun, Tjensvoll med planid 2377 datert 10.09.2012 er eiendommen avsatt boligbebyggelse, kjøreveg, gang- sykkelveg, gate med fortau, annen veggrunn, grøntareal, lekeplass friområde, renovasjonsanlegg, gangveg - gangareal- gågate, parkering, frisiktssone samt hensynssone bevaring kulturmiljø. I reguleringsplan ved navn Tjensvoll, planid 600, datert 27.07.1971 er 0,3 kvm og 0,57 kvm henholdsvis avsatt til bolig og offentlig trafikkområde. Reguleringsplaner under arbeid: Tjensvolltorger 25, 27 med planid 2839. Status: igangsatt. I Kommuneplanens arealdel 2023-2040 (planid KP 2023-2040), ikrafttredelse 11.11.2022, er området avsatt til hensynsone høyspenning, boligbebyggelse og friområde. Innenfor hensynssone H370 høyspenningsanlegg skal statlige retningslinjer fra NVE og Statens strålevern om å utrede tiltak for å redusere stråling ved ny utbygging anvendes. De statlige retningslinjene skal følges opp i plan- og byggesaksbehandling. Ved tiltak innenfor hensynssone kulturmiljø H570 skal en ta særlig hensyn til eksisterende kulturmiljø. Bygg og anlegg innenfor sonen skal bevares på en antikvarisk akseptabel måte. Innenfor viste frisiktsoner tillates ikke oppført elementer som hindrer sikten mellom 0,5 og 3,0 meter over gateplan. 9 Utsnitt av reguleringskart følger vedlagt. Reguleringsbestemmelser kan sendes forespørsel. Dersom det er ønskelig med ytterligere opplysninger knyttet til reguleringsforhold så oppfordrer vi interessenter til å kontakte Stavanger kommune
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1103/24/478: 26.09.1975 - Dokumentnr: 10218 - Rettigheter iflg. skjøte Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,30% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 51 870,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 9 900,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar kr. 6 900,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 2 750,- Utlegg: Eierskiftegebyr kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 600,- Utlegg foto - Interiør og fasade ca. kr. 5 300,- Utlegg tilstandsrapport ca. kr. 9 500,- Samlet skal selger betale kr. 139 190,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Michael DeCourcy Boxill Knutsen, Eiendomsmegler / Partner
915 42 477
m.boxill@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sørvest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 933480879
Lars Hertervigs gate 3, 4005 STAVANGER
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Michael DeCourcy Boxill Knutsen
Eiendomsmegler / Partner
Stavanger
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?