Bygdøy allé 127ABygdøy - Frogner
- Bygdøy - Frogner
- Bygdøy allé 127A
- Prisantydning
- 4 650 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 329,-
- BRA-i
- 43 m2
Frogner
Pen og luftig 2-roms med god planløsning. Bad fra 2016. Heis. Parkering. V.vann og fyring inkl. Ingen dok.avg.
Pen og luftig 2-roms hjørneleilighet som ligger høyt og usjenert til i 3. etg med heis. Leiligheten har god standard og oppleves meget lys med store vindusflater med fritt utsyn over nærområdet. Boligen har god planløsning og flere plassbygde og gjennomførte løsninger. Inneholder entré, åpen stue-/kjøkkenløsning, bad og soverom. Aksjelaget har 37 p-plasser på egen tomt som er gratis for beboere, hvorav noen med el-lader. "Førstemann til mølla"-prinsippet. Legg merke til: - Heis - Bad fra 2016 - God planløsning - Ingen direkte innsyn - Godt med parkering - To disponible boder - V.vann/fyring inkl. - Ingen dok.avg Kort vei til kollektivtransport, butikker og kaféer. Her bor du med umiddelbar nærhet til det meste. Frognerkilen, Skøyen, Bygdøy og Frognerparken er kun en spasertur unna.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1955
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 650 000,-
- Omkostninger:
- 14 193,-
- Fellesgjeld:
- 37 173,-
- Totalpris:
- 4 701 366,-
- Felleskost/mnd:
- 3 329,-
- Fellesformue:
- 5 531,-
- Totalt BRA:
- 44 m2
- Tomteareal:
- 2 736 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0279/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Bygdøy allé 127A, 0273 Oslo
Gnr. 212, bnr. 94 i Oslo kommune.
Aksjenr. 41 i AS Bygdø Alle 127 , orgnr. 921729677
Part.obl. nr. 41 med pålydende verdi kr. 13 400,-
Kjøpesum og omkostninger
4 650 000,- (Prisantydning) 37 173,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 687 173,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 4 150,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 10 043,- (Transportgebyr for aksjer ) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 14 193,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 23 493,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 701 366,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 710 666,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1955
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 43 kvm
BRA-e: 1 kvm
Totalt BRA: 44 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 1 kvm. Disponibel kjellerbod. I tillegg loftsbod med ca. 3 kvm gulvareal
Totalt BRA: 1 kvm
3. etasje:
BRA-i: 43 kvm. Entré. bad, stue/kjøkken og soverom
Totalt BRA: 43 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Innvendig areal er oppmålt på stedet.
Boligen disponerer en ekstern bod i kjeller på ca. 1 m², samt en loftsbod. Loftsboden er ikke måleverdig på grunn av lav takhøyde iht. retningslinjer for arealmåling NS 3940. Gulvareal (GUA) er oppmålt til ca.
3 m².
Antall soverom
1
Innhold
Entré. bad, stue/kjøkken og soverom. Boligen disponerer en kjellerbod på ca. 1 kvm, samt en loftsbod med ca 3 kvm gulvareal. Loftsboden er ikke måleverdig på grunn av lav takhøyde iht. retningslinjer for arealmåling NS 3940. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 2017. TG 1. Ytterdører: Entrédør i brannklasse EI-30 med 40 desibel lydmotstand. TG 1. Innvendige dører: Glatt innvendig dør til badet. Skyvedør i glass til soverommet. TG: 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Det er foretatt stikkprøver for måling av gulvoverflater i stue/kjøkken og soverom. Tilstandsvurdering: Høydeforskjell på gulvet er målt til mindre enn 10 mm over en lengde på 2 m, og mindre enn 15 mm. på hele gulvets lengde og derfor vurdert til TG 1. Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Avløpsrør i plast. Ledningsnett for vann i rør i rør systemer med fordelerskap over klosett i badet. Dreneringsrør fra fordelerskap med utløp bak luke ved siden av klosettet. Leilighetens hovedstoppekraner for varmt- og kaldtvann er lokalisert i fordelerskapet. Tilstandsvurdering: Vanntrykk og funksjon på avløp er undersøkt og funnet ok. TG 1. Kjøkken: Ledningsnett for vann i rør i rør systemer i kjøkken. Tilstandsvurdering: Ved tidspunkt for oppussing av kjøkkenet var det krav om automatisk vannstopper i forbindelse med vanninstallasjoner i rom uten sluk. I dette tilfellet er det ikke montert automatisk vannstopper og derfor gitt tilstandsgrad 2. Vannbåren varme: Radiatorer med forsyning av varmtvann fra fjernvarmeanlegg. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder på radiatorene og tilhørende røropplegg. Forholdet medfører forhøyet risiko for at det kan oppstå lekkasjer fra radiatorene og røropplegget. Ventilasjon: Friskluftsventil på yttervegg i stue/kjøkken og soverom. Mekanisk avtrekk med ventil i badet. Ventilator i kjøkken med avtrekk gjennom yttervegg. Er avtrekk undersøkt med ark eller lignende? Ja, tilfredstillende avtrekk. Tilstandsvurdering: Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår. TG: 1 Elektrisk anlegg: Det er foretatt forenklet vurdering av det elektriske anlegget, da det ikke foreligger tilsynsrapport fra det lokale el.-tilsynet. Det elektriske anlegget ligger i hovedsak skjult i konstruksjonen. Sikringstavle med jordfeilautomater, montert i felles gang. Følgende spørsmål er stilt eier: - Når ble anlegget sist rehabilitert eller installert? Arbeid i forbindelse med badet er gjort i 2016. Anlegget for øvrig er av ukjent dato. - Løses sikringene ofte ut? Nei. - Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget? Nei. - Er det kursfortegnelse, og er antall sikringer i samsvar med denne? Det finnes kursfortegnelse, men sikringer er ikke nummerert. Samsvarserklæring signert og datert 23.12.2016 er fremvist for følgende arbeider: Varmekabler bad. Tilstandsvurdering: For elektriske anlegg er det krav om samsvarserklæring fra godkjent installatørbedrift, på alle arbeider utført etter 01.01.1999. I de tilfellene dette ikke foreligger, skal det iht. NS 3600 gis tilstandsgrad 2 på anlegget. I dette tilfellet foreligger ikke samsvarserklæring for anlegget. Dette kan medføre en økt risiko, dersom det ikke er utført av en godkjent installatørbedrift, som har gjort de nødvendige kontrollene for å sikre eget arbeid. Det anbefales på generelt grunnlag at anlegget kontrolleres av en el. - takstmann. Dette anbefales på alle anlegg som er eldre, eller mangler dokumentasjon på utførte arbeider. TG: 2. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Glassplate på vegg over benkeskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Ventilator. Stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøl/frys er integrert i innredningen. Tilstandsvurdering: Det er under befaringen benyttet fuktindikator og utført fuktsøk på utsatte punkter. Det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. TG: 1 Innvendige overflater: Gulv: Innvendige gulv er belagt med laminat. TG: 1. Vegger: Sparklet og malte overflater på plater/murpuss. TG 1. Himling: Sparklet og malte plater i badet. Pusset og malte overflater for øvrig. Himlingshøyde ca. 2,48 m målt i stue/kjøkken. TG: 1. Fast inventar: Garderobeskap med glatte fronter og hyller i soverommet. Garderobeskap med glatte fronter i entré. Speil i entré. TG: 1. Bad: Dokumentasjon – Bad: Badet er i følge eier rahbilitert i 2016. Dokumentasjon på utførelse er ikke fremvist. Gulv – Bad: Fliser på betong. Sluk og hjelpesluk i plast. Fall mot sluk på gulv og slukhøyde er kontrollert, og vurdert tilfredsstillende. TG: 1. Vegger – Bad: Flislagte overflater. Tilstandsvurdering: Det er registrert sprekkdannelser/riss i flisefuger i dusjsone. TG 1 er gitt etter en helhetsvurdering. Fast inventar, generelt – Bad: Baderomsinnredning bestående av benkeskap med glatte fronter. Speil over servant. TG: 1 Utstyr for sanitærinstallasjoner – Bad: Dusj med innfellbare dør og skillevegger i herdet glass, servant og opplegg for vaskemaskin. TG: 1 Veggfestet klosett med innebygget sisterne. Tilstandsvurdering: Det er ikke etablert dreneringsspalte fra innebygget sisterne. Dette medfører risiko for at ev. lekkasjer/fukt i sisternekassen ikke blir oppdaget. TG: 2 Elektrisk oppvarming – Bad: Varmekabler i gulvstøpen. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. TG: 1 Ventilasjon – Bad: Mekanisk avtrekk med ventil i himling. Tilstandsvurdering: Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår. Det mangler luftespalte under dør, som medfører begrenset med tilluft og sirkulasjon. TG: 2 Hulltaking – Bad: Hulltaking er ikke utført da badets vegger er oppført i betong eller lignende materiale. Iht. Forskrift til avhendingslova skal det ikke utføres hulltaking i baderomsvegger av mur eller betong. TG: IU. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Selskapet besitter 37 plasser hvor de leier ut 12 plasser. Det er altså 56 leiligheter som deler 37 parkeringsplasser. Det følger et beboerparkeringskort for hver leilighet og et gjesteparkeringskort så lenge dette er mulig. Det er førstemann til mølla blant beboerne i aksjelaget. Gjesteparkeringen gjelder kun etter kl. 16. 00 frem til kl. 08.00 på hverdagene. Gjesteparkering kan benyttes hele døgnet lørdag og søndag, samt helligdager på beboerplassene. Det er 3 av plassene som har ladeboks for el-bil. Betaling håndteres gjennom Charge365 med app. Det betales pr. kWt brukt og pris settes av aksjelaget. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2025: Utbedring av varmekabler.
2017/2018: Overflateoppussing.
2016: Rehabilitert badet.
Dokumentasjon på oppgraderingsarbeider utført av kvalifiserte håndverkere de siste fem år, som tidligere er nevnt i konklusjonen er fremvist.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Varmekabelreparatøren har gjort lokal utbedring av feil på varmekabel i mai 2025. Det ble et enkelt inngrep uten å berøre tettesjikt. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Nei Eventuell kommentar: Det ble ikke påvirket. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Kvikk Installasjon AS monerte varmekabel i 2016. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Ikke noe i vår leilighet. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja Beskriv: Det var en jordfeil frem til det ble utbedret ved. reparasjon av varmekabel i mai 2025. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Rapport i forbindelse med feil på varmekabel foreligger. Som nevnt ble det utbedret i mai 2025 Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Peder Vilhelm Aubert v/Tyder
Byggemåte
Bygningen er oppført i 1955, og den tids byggeskikk ligger til grunn for konstruksjonsmessige forhold. Toroms aksjeleilighet i boligblokk med to eksterne boder i henholdsvis loft og kjeller. Leiligheten ligger i 3 etasje. Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i betongkonstruksjon, med pusset og malte overflater. - Saltak i trekonstruksjon, tekket med takstein. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i betong. - Felles varmtvann. - Bygningen har personheis. - Dørcalling Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer på kjøkken og vaskemaskin medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Radiatorer tilknyttet fjernvarmeanlegg. Elektriske varmekabler på bad Styret er av generalforsamlingen 12.4.11 gitt fullmakt til å kunne dekke inn ekstraordinære energikostnader ved å ha en ekstra innbetaling fra aksjeeierne. Denne innbetalingen er begrenset til å gjelde en gang pr år, og er begrenset oppad til en måneds leie. I følge skriv fra forretningsfører.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 4 500 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 329,- pr. mnd
Inkluderer: Fjernvarme, varmtvann, Telenor grunnabonnement (50 Mbps), felles bygningsforsikring, normal drift og vedlikehold, drift av vaskeri, vaktmester- og renholdstjeneste, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, m.m.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven. Det er i følge styret per 16.06.25 ingen vedtatt plan om å justere felleskostnader p.t.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Felleskostnader kr. 3 329 ,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. kr. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. Dersom det påløper eiendomsskatt ilegges dette de eiendommene som særskilt berøres av eiendomsskatt.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 069 255,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 277 020,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
AS Bygdø Alle 127 består av 61 leiligheter knyttet til aksjer. Selskapets aksjekapital er på kroner 116 000,- og er fordelt på 58 aksjer á kr. 2000,-. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. Selskapets revisor er BDO AS. Aksjelaget har gode inntekter for utleie av parkeringsplasser og holder på denne måten felleskostnadene lave. Det er to vaskemaskiner og en tørketrommel i vaskekjelleren. Vedtak årsmøte 2025: Installasjon av kameraovervåkning ute på baksiden og på endevegger av huset. Prosjektet her en ramme på 60.000,-. Styrets arbeid i 2024: - 2024 ble et år med høyt fokus på beboere som bor her, beboere som flyttet inn og beboere som flyttet ut. Låssystemer ble gjennomgått og justert. Utelys oppgradert. Alt for at Bygdøy Allé 127 skal være et trygt sted å bo. - Håndtert en nabokonflikt knyttet til en leietaker. Prosessen endte med leiekontrakt oppsagt og leilighet til slutt solgt. - Gjort tiltak for å unngå uvedkommende. - For å avdekke tilstanden til det elektriske anlegget i huset ble det gjennomført en el kontroll. Det er en grundig og systematisk gjennomgang av husets elanlegg. Feil og mangler ble funnet og utbedret. Dette resulterte i godkjent kontroll av vårt elanlegg. - I forbindelse med brannsikring ble det byttet til fire nye branndører i kjeller. - Overgang til Vibbo som digitalplattform for beboerne og Styrerommet. I tillegg introdusert digital parkering og digital booking av vaskeri. - Ny vaktmesteravtale. - Selskapet har sammen med BA123 og BA125, kommet til enighet om en ny felles avtale med Gårdreform om vaktmestertjenester. - Parkering: Ny oppmerking av parkeringsplasser på husets vestside. Represjoner av asfaltdekke rundt bygget. Tre defekte elbilladere ble byttet(garantisak). - Nye led-lamper med bevegelsesensor i mellomgang kjeller og vaskeri. Ute rundt huset ble det installert kraftig utendørs led flombelysning. - Ny 4G heisalarm for nødkommunikasjon i begge heiser. - Periodisk kontroll, rensing og spyling av kloakk-pumpe/kum. - Bytte av nivå sonde og installasjon av 4G nivåalarm i kloakk-kum - Generelt: Utover dette har styret utført alminnelig vedlikehold. Fulgt opp aktuelle saker knyttet til beboere. Og generell daglig drift. Styrets arbeid 2023: - Det har blitt byttet til ny porttelefon i A-oppgangen. Med det er begge oppganger oppdatert. - Heis: Det ble byttet sikkerhetswire på begge heiser. - Gjerde: Det har blitt bygget på eksiterende gjerde mot jernbanen. Dette i samarbeid med Bane Nor. - Kjellergulv: 2023 største prosjekt omhandlet fylling av hulrom samt heving av kjellergulv i A-oppgang. Floorlift ble valgt som leverandør. Arbeidet ble løst innenfor budsjett på en skånsom og tilfredsstillende måte. - Inngangsparti: Det ble oppjustert med stoler og blomster i inngangsparti. - Avløp: Periodisk kontroll, rensing og spyling av vår kloakkpumpe. I følge vedlagte årsberetning 2025. Styreleder informerer: BA127 er et bygg fra 1955 som naturlig krever sitt vedlikehold. Våre soilrør og vannrør er hovedsaklig fra bygget var nytt og har nå en alder på 70 år. Vi ser at det jevnlig oppstår skader, så på et tidspunkt må vi oppgradere dette. Når det gjelder taket vårt så er det også fra huset var nytt, altså gammelt og snart modent for renovering. Konklusjonen er at vi nærmer oss store investeringer på bygget. Når det er sagt har ikke disse prosessene fått en dato. Men at datoen på et tidspunkt kommer er sikkert og noe vi i styret fortløpende vurderer. På det tidspunkt vil dette påvirke fellesgjelden i stor grad. Dette vil også kunne påvirke fellesutgifter. Ellers justeres disse jevnlig i takt med utgifter og prisvekst generelt.
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det praktiseres ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Styregodkjennelse
Etter salget skal ny(e) eier(e) signere på at de har lest og forstått Vedtektene og Beboerboken, signaturer innhentes av megler. Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 37 173,- pr. 21.05.2025
Nei.
Selskapet har lån i Svenska Handelsbanken AB.
Lånenummer: 94927030408
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,10%
Restsaldo kr. 3 028 297,-
Innfrielsesdato: 10.07.2031
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr. 37 173,-. Kapitalkostnader kr. 629,-. pr. 21.05.25.
Fellesformue
Kr. 5 531,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 462 531,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 399 883,-.
Vedtekter og husordensregler
Aksjelagtes vedtekter og beboerbok er vedlagt. Etter salget skal ny(e) eier(e) signere på at de har lest og forstått Vedtektene og Beboerboken.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres dugnad. Se husordensregler og vedtekter pkt 4 for vedlikeholdsplikter. Husordenregler inneholder retningslinjer for blant annet oppussing og bruk av fellesareal.
Dyrehold
Det er vedtatt forbud mot dyrehold i BA127, dog kan styret samtykke i at brukeren av boligen holder en hund dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre brukerne av eiendommen.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 82862378
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 2 736 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik visningsskilt ved fellesvisninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Boligen er attraktivt og sentralt beliggende på Skøyen i umiddelbar nærhet til Frognerkilen, Karenslyst Allé, og Bygdøylandet. Fra balkongen kan man se bl.a. ut mot Frognerkilen og utover hyggelige grøntarealer Den moderne handlegaten Karenslyst Allé ligger rett utenfor leiligheten og tilbyr et rikt og variert utvalg av forretninger og servicetilbud som blant annet vinmonopol, treningssentre, frisør/velvære, interiørbutikker, kles- og sportsbutikker, hyggelige kaféer, spisesteder og dagligvareforretninger. I handlegaten finner du også velkjente Maschmanns med betjente avdelinger for kjøtt, fisk, ost og andre delikatesser. Ferskvaremarkedet har også eget brasserie, bakeri, grill og pizzeria. Nærområdet byr på flotte tur og rekreasjonsområder med umiddelbar nærhet til Frognerkilen og Frognerstranda med fine gang- og sykkelveier som strekker seg fra Sandvika til Aker Brygge og sentrum. Rusleavstand til Bygdøy med sine fine badestrender, hyggelige turstier og kjente muséer. Ferd idrettsbane ligger rett over veien for leiligheten. Kort vei til et bredt tilbud av offentlig kommunikasjon. Buss 30 fra Karenslyst allé. Ellers buss, trikk og flytog/tog fra Skøyen stasjon, kun noen minutter fra eiendommen, og som tar deg til alle byens og verdens knutepunkter. Skøyen er et av de områdene i Oslo som har opplevd størst utvikling det siste tiåret og området er fortsatt i vekst. Ambisjonen for nye Skøyen er å utvikle området til en flerfunksjonell, tett 24-timers by som møter fjorden. Skøyen er lett tilgjengelig for alle reisende, med bil, offentlig kommunikasjon og sykkel. Området oppleves som et svært trygt sted å bo med god kvalitet på barnehager, skoler, varer og tjenester.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av variert blokkbebyggelse.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Eiendommen sokner til Skøyen skole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for utskiftning stigeledning, datert 21.04.2014. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger arkivkort for boligblokk i Bygdøy Allé 127 A-B, datert 1957. Arkivkortet er gammelt og det er vanskelig å tyde. Det fremgår av arkivkortet at ferdigattest ble sendt 21.05.1957. Bygningstegninger: Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Følgende avvik er registrert: - Kjøkken er flyttet til stue. - Soverom er der kjøkken før var. - Brannbalkong er trolig aldri bygget slik som vist i tegning. Det er ikke funnet byggemeldte tegninger for utførte endringer i ettertid. Kjøper aksepterer denne risikoen og selger/megler skal med dette holdes skadesløse for ethvert eventuelt pålegg/krav knyttet til bruken av rommet/rommene. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte tegninger, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelse: Bolig med tilhørende anlegg med gjeldende reguleringsplan S-2255, vedtaksdato 28.07.1977. Planen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak om Kommuneplanen 2015. Eiendommens grenser går ut i et område som er regulert til offentlig gang-sykkelvei med gjeldende reguleringsplan S-3193 samt et område avsatt til jernbaneformål med gjeldende reguleringsplan S-3514. Iht. kommuneplanen er eiendommen avsatt til bebyggelse og anlegg, nåværende. Videre ligger eiendommen innenfor hensynssonen H810_2, hensynssonen H320_1, kulturminnevern samt deler av eiendommen innenfor støysonene bane rød sone, bane gul sone, veg gul sone og veg rød sone. Kommuneplanen er ikke vedlagt salgsoppgaven, men interessenter finner bestemmelsene ved å benytte følgende link: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702-1740117858/Tjenester%20og%20tilbud/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Tidligere%20kommuneplandokumenter/Kommuneplan%202015%2C%20del%202%3A%20Juridisk%20arealdel.pdf Eiendommen er også underlagt kommunedelplanene: - KDP-17 for torg og møteplasser, benytt følgende link til å finne bestemmelsene: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showregbest.asp?planid=15137879 - KDP-1 for Skøyen Strukturert bybilde i Skøyenområde- klarere gateløp og fasader, mer næringsareal og tilrettelegging for kollektivtrafikk, benytt følgende link til å finne bestemmelsene: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showregbest.asp?planid=4888276 - KDP-9 som omfatter revisjon for de sentrale deler av Skøyen og gir nye prinsipper for utvikling av offentlig infrastruktur og nærings- utvilking.Kollektivterminalen ved Skøyen gir mulighet for koordinert kollektivtilbud -tog,buss og trikk, benytt følgende link til å finne bestemmelsene: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showregbest.asp?planid=4888273 Skøyen områderegulering - Saksnr. 201414412 (saken fortsetter i 202315804 - del 2) - Mottatt sak: 24.04.2017 - Status: Planforslag Skøyen er under stor utvikling. Planen for Skøyen skal sikre en helhetlig og framtidsrettet utvikling som kollektivknutepunkt og byområde med fokus på klimasmart byutvikling. Privatbiltrafikken skal reduseres, med færre parkeringsplasser og bedre tilrettelegging for kollektivtransport, sykling og gange. Området skal utvikles med nye parker, turveier og allmenninger som gir bedre tilgang til fjorden og rekreasjonsområder. Fornebubanen og andre kollektivtilbud skal styrkes, og det legges til rette for 9 900 nye innbyggere og 3 400 arbeidsplasser. Områdereguleringen for Skøyen, vedtatt 27.09.2023, legger til rette for å utvikle området som et klimasmart byområde med fokus på kollektivtransport. Planen inkluderer Fornebubanen, nye turveier langs Hoffselva og Frognerelva, samt flere parkområder og allmenninger som styrker forbindelsen til fjorden. Bebyggelsen blir tettere og høyere rundt kollektivknutepunktet, med nedtrapping mot fjorden og Bygdøy. Totalt planlegges 5000 nye boliger, 3 400 arbeidsplasser og større grøntarealer, med mål om å skape en levende bydel med mindre biltrafikk og bedre kollektivtilbud. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Plansaker i nærheten: Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Drammensveien 118/Katrinelund. Eiendommen består av to bygninger som begge står på Byantikvarens gule liste over bevaringsverdige bygg. Det er snakk om å gjøre om til bolig/kontor/forretning/bevertning (Løkkehuset), samt kontor/industri/energianlegg, friområde og barnehage. Siste status i saken var i 2018. Saksnummer 201005792. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201005792 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering for Bygdøylokket. Saken gjelder undergang for fotgjengere og syklister. Traséene på hver side av undergangene vil bli utformet som sykkelvei med fortau. Saken er til offentlig ettersyn. Saksnr 202200337. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202200337 Det foreligger pågående byggesak i Bygdøy allé 111 A og B. Saken gjelder utskifting av vinduer, fjerning av fasadeplater, ny utgangsdør og terrengarrondering. Igangsettingstillatelse gitt 2017. Saksnummer 201611398. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201611398 Det foreligger pågående byggesak i Karenslyst allé 7. Saken gjelder innvendige endringer i butikklokale i 1. etasje. Saksnummer 202550571. Saken er til behandling. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550571 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/212/94: 11.01.1957 - Dokumentnr: 300344 - Best. om adkomstrett Med flere bestemmelser ang friareal Gjelder denne registerenheten med flere 13.11.1996 - Dokumentnr: 64745 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser 18.02.1954 - Dokumentnr: 301582 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA GNR 212 BNR 170 M FL 20.02.1997 - Dokumentnr: 11279 - Grensejustering Grensejustering med uregistrert veigrunn 20.02.1995 - Dokumentnr: 9289 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:3 Bnr:610 Kan ikke slettes uten samtykke fra plan og bygningsetaten 21.08.1998 - Dokumentnr: 48474 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:93 Snr:1 (...) til og med: Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:212 Bnr:93 Snr:49 Bestemmelse om veg Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Bestemmelse om adkomstrett Kan ikke slettes uten samtykke fra Plan- og bygningstaten. Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapsforholdet har selskapet panterett i aksjen(e) foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til 2G på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført. Jf vedtekter pkt 6-2.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registret på Gul liste eller som verneverdig. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Adkomstdokumentene består av: Aksjenummer 41, pålydende 2 500. Andelsobligasjon 41, pålydende 540, 702 og 13 400. Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjeeiere i selskapet. Ingen kan eie flere aksjer en den som gi borett til en bestemte bolig. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksjer. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto. Etter salget skal ny(e) eier(e) signere på at de har lest og forstått Vedtektene og Beboerboken, signaturer innhentes av megler.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 45 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 9 500,- Markedspakke inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 20 950,- Samlet skal selger betale kr. 126 740,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Marthe Skabo, Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Jurist / Partner
991 04 502
m.skabo@nordvikbolig.no
Megler
Oskar Johansson, Eiendomsmeglerfullmektig MNEF / Partner
930 63 069
o.johansson@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Oskar Johansson
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Marthe Skabo
Fagansvarlig / Eiendomsmegler MNEF / Jurist / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?