Dynekilgata 4Rosenhoff
- Rosenhoff
- Dynekilgata 4
- Prisantydning
- 5 890 000,-
- Totalpris
- 6 089 024,-
- Felleskost/mnd
- 5 843,-
- BRA-i
- 72 m2
Vakre Rosenhoff;
Sjarmfull 3-R m/ perfekt planløsning o/2 plan *Stort flott kjøkken *Hyggelig kjellerstue m/ stor innvendig bod *2 Peiser
Er du på utkikk etter en sjarmerende leilighet med optimal planløsning og en fredelig beliggenhet, samt setter pris på umiddelbar nærhet til alle fasiliteter? Da bør du vurdere denne muligheten! En klassisk 3-R leilighet med en tilbaketrukket og idyllisk beliggenhet i et populært borettslag. Som av mange ansees som et av Oslos vakreste og hyggeligste borettslag, preget av vakker arkitektur og flotte utearealer. Her har man Torshovdalen som sin nærmeste nabo, samtidig er både Grünerløkka og Carl Berner med alle sine servicetilbud kun en gåtur unna. -God planløsning o/ 2 plan -Stort kjøkken m/ hyggelig spisestue -Peis på kjøkken og i kjellerstue -Egen vaskeromsnisje og stor praktisk bod i leiligheten -Loftsbod -Meget idyllisk bakgård -Supert kollektivtilbud m/ T-bane, buss og trikk
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1923
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 5 890 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 6 089 024,-
- Fellesgjeld:
- 189 462,-
- Felleskost/mnd:
- 5 843,-
- Fellesformue:
- 12 838,-
- Totalt BRA:
- 74 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0067/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Dynekilgata 4, 0569 Oslo
Gnr. 226, bnr. 2 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 5 i Rosenhoff Kv 3 Borettslaget, orgnr. 968118072
Selger(e)
William Xavier Grüner
Kjøpesum og omkostninger
5 890 000,- (Prisantydning) 189 462,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 079 462,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 089 024,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 098 324,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1923
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 72 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 74 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-i: 36 kvm. Kjellerstue, Soverom/Kontor, Vaskeromsnisje og Innvendig bod.
Totalt BRA: 36 kvm
1. etasje:
BRA-i: 36 kvm. Entré, Kjøkken/Spisestue, Soverom og Baderom.
Totalt BRA: 36 kvm
4. etasje:
BRA-e: 2 kvm. Loftsbod.
Totalt BRA: 2 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Loftsbod med gulvareal på ca. 4,5 m² og måleverdig areal på ca. 2 m² (BRA-e)
Takhøyde i kjellerstue og soverom/kontor ble målt til ca. 2,15- 2,17 m.
Arealene er oppmålt på stedet iht. NS 3940-2023.
Antall soverom
2
Innhold
Leiligheten har følgende romfordeling: -1. Etasje: Entré, Kjøkken/Spisestue, Soverom og Baderom. -Kjelleretasje: Kjellerstue, Soverom/Kontor, Vaskeromsnisje og Innvendig Bod. Med leiligheten følger i tillegg en loftsbod med gulvareal på ca. 4,5 m².
Standard
INNVENDIG Gulv 1.etg: Flislagt gulv ved entrédør. Parkettgulv i entré, soverom og kjøkken/spisestue. Gulv kjeller: Parkettgulv i kjellerstue og soverom/kontor. Betonggulv i bod. Vegger 1.etg: Hovedsakelig malte slette flater og malt trepanel. Vegger kjeller: Hovedsakelig malte plater og malt mur/murpuss. Himlinger: Hovedsakelig malte plater. Takhøyde i kjeller ble målt til ca. 2,15-2,17 m. Pusset/malt pipeløp. Peis med glassdør i kjøkken/spisestue. Dekkplate i glass på gulv under foran/peis. Peis med glassdør i kjellerstue plassert på betonggulv. Malt og lakkert tretrtapp med sving og lukkede trappetrinn. Rekkverk i tre med stålspiler. Hvite 3-speils formpressede innerdører (lettdører). Malte karmer og dørgerikter. Skyvedører til soverom og soverom/kontor. Skyvedørsgarderobe med speildører i entré. Skyvedørsgarderobe med hvite glatte fronter i soverom. VÅTROM Bad/wc ble pusset opp i 2005 i regi av tidligere eier. Flislagt gulv med varmekabler. Nye varmekabler og gulvfliser i 2017 (utført av M-Tett AS). Vegger kledd med fliser. Nedsenket himling med malte plater og downlights. Gulvmontert toalett. Servantinnredning med hvite glatte/laminerte fronter, heldekkende porselenservant, ettgreps servantarmatur, speilskap og belysning. Dusjhjørne rett på gulv med sokkelprofil, skyvedør i glass, dusjbatteri og hånddusj. KJØKKEN IKEA kjøkkeninnredning fra 2005-2010 med hvite profilerte fronter og vitrineskap. Benkeplater i heltre, flismønstrede plater (kitchenboards) over kjøkkenbenk og benkebelysning under overskap. Nedfelt rennebeslag med oppvask-/skyllekum i rustfritt stål og ettgreps kjøkkenarmatur. Kjøkkenventilator med avtrekk til kanal/sjakt. Integrert oppvaskmaskin. Avsatt plass til frittstående komfyr og kjøle-/fryseskap. Det er montert komfyrvakt. SPESIALROM Vaskeromsnisje i kjeller: Flislagt gulv, malte murvegger og malt tak. Skyvedører med hvite laminerte fronter. 198 liter varmtvannsbereder, stoppekraner samt opplegg og plass for vaskemaskin/tørketrommel i søyle. Vannrør i kobber. Avløpsrør i plast og støpejern. Plastsluk med klemring. Sotluke til pipeløp. TEKNISKE INSTALLASJONER 198 liter Oso varmtvannsbereder datert 13.05.2016 plassert i vaskeromsnisje med sluk i kjeller. Vannrør i kobber og plast av typen rør-i-rør av varierende årgang. Vannrør i plast til bad/wc. Vannfordelerskapet er lokalisert i kjøkkenskap. Stoppekraner er lokalisert i kjøkkenskap og i vaskeromsnisje i kjeller. Synlige avløpsrør i plast og støpejern. Naturlig ventilasjon med friskluftstilførsel via friskluftsventil i yttervegger. Elektrisk oppvarming med panelovner og gulvvarme. Varmekabler på bad/wc i 1.etg, samt varmefoilie i kjellerstue og soverom/kontor i kjeller. Dørtelefon/porttelefon med monitor (2020). Telia tv- og internett tilknytning. 230 V systemspenning. Det elektriske anlegget er av varierende årgang med enkelte oppgraderinger i senere tid. Sikringsskapet er lokalisert i kjellerbod: 4 stk fordelingskurser med 16A jordfeilautomater. Hovedsikring og digital strømmåler er lokalisert i fellesareal. Boligen har røykvarsler/røykdetektor og brannslukningsapparat. For utfyllende tekniske standard henvises det til vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Grünerløkka, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr. 6 200,- for ett år Motorsykkel og moped: kr. 3 100,- for ett år El-bil : kr. 2 090,- for ett år El-motorsykkel og el-moped: kr. 1 045,- for ett år
Moderniseringer og påkostninger
Oppussing av kjelleretasje i forbindelse med forsikringssak:
-Nytt gulv
-Ny varmefolie
-Nye stikkontakter (2024-2025)
-Skiftet baderomsdør (2025)
-Pusset benkeplate kjøkken(2025)
-Malt tak + en vegg på kjøkken(2025)
-Malt gang + soverom (gang 2025, soverom 2024)
-Skiftet gulv + deler av vegg på soverom i forbindelse med forsikringssak(2024)
-Skiftet oppvaskmaskin 2019, da den gamle stoppet å fungere.
-Nye silikonfuger på bad i mars 2025
-Nye varmekabler og gulv på bad i 2017
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Skifte av varmekabler på bad, uken før overtakelse Oktober 2017. Det ble da også lagt nytt gulv. Utført av M-Tett. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Det er utført arbeid i borettslagets regi på pipeløp. Jeg kjenner ikke detaljene. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Arbeid er utført i forbindelse med forsikringssak gjennom borettslagets forsikring. Det har ved 3 omganger kommet tilbakeslag fra avløp i kjeller, der kjelleretasjen ble fylt med vann. Det ble i forbindelse med det utført flere ulike tiltak. Først spylte de bare rørene, hvilket ikke var tilstrekkelig, og det kom dermed flere tilbakeslag. I siste omgang omstrukturerte de rørene for å avlaste røret inn til leiligheten, i tillegg til å montere en tilbakeslagsventil på røret ut mot gaten. Dette ble utført juli 2023. Etter dette har det ikke kommet noen tilbakeslag, og det er 2 år siden sist i juli. Leiligheten fikk i den forbindelse ny varmefolie og parkett, nye dører, ny plassbygget hylle, nye stikkontakter, og delvis nye vegger. Arbeidene med dette har blitt utført av Recover, og Frøiland Bygg/Ocab på oppdrag fra Gjensidige via borettslaget sin forsikring. I Mars 2023 oppdaget vi lekkasje fra et rør i veggen på soverommet i 1. etasje. Dette tilhører kjøkkenet til leiligheten over. I den forbindelse ble det skiftet rør i veggen, og vi fikk ny vegg og nytt gulv på soverom. Dette ble utført av Frøiland Bygg, i regi av borettslaget sin forsikring gjennom Gjensidige. 18. mai 2024 kom det vannskade grunnet feilproduksjon av ny varmtvannsberederslange(som viste seg å ha hull), og denne ble byttet, og nytt gulv måtte legges (dette ble ferdigstilt 11. mars 2025, men ny slange ble montert natt til 19. mai.) Dette ble utført av Oslo Rørleggervakt. Borettslaget sitter på mer spesifikk dokumentasjon rundt disse oppdragene. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? - Ja, faglært Var tiltaket søknadspliktig? - Ja Har arbeidet blitt godkjent? - Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Kjelleren ble utbygget etter Borettslagets byggeår, men jeg kjenner ikke eksakt dato eller detaljer rundt dette. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Borettslaget har oppgradert fasaden tidlig i min eieperiode - husker ikke årstall. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Det er gjort flere radonmålinger i min eiertid, første i februar 2023. Det ble oppdaget en liten mengde radon, men ikke noe som krever umiddelbare tiltak. Den siste målingen ble gjennomført mellom 16. oktober 2024 og 12. Februar 2025. Borettslaget skal gjennomføre tiltak på de boligene som er rammet. Borettslaget sitter på dokumentasjon og detaljer. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? - Ja Beskriv: Som tidligere nevnt, varmekabler og gulv på bad ble skiftet ut i 2017. Lekkasje i rør til varmtvannsbereder ble utbedret 18/19. mai 2024. Svertesopp ble funnet i silikonfuger på bad. Silikonfugene på bad ble byttet ut mars 2025. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? - Ja Beskriv: I forbindelse med en pipebrann i borettslaget ble det midlertidig fyringsforbud (et par dager). Tror dette var 2022 /2023. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? - Ja Beskriv: Vindu på soverom er ikke tett. Borettslag er informert, og de planlegger å utbedre dette snarest. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? - Ja Beskriv: Som tidligere beskrevet var det tilbakeslag i kjeller ved 3 anledninger. Etter siste utbedring hvor de omstrukturerte rørsystemet og installerte tilbakeslagsventil, har det ikke kommet tilbakeslag. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? - Ja Oppgi type rapport og årstall: Borettslaget sitter på informasjon vedrørende rapportene tilhørende vannlekkasjene. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? - Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Målingen er utført i forbindelse med salgsoppgave fra 2017.
Bygningssakkyndig
Kim Edvard Johansen
Byggemåte
Klassisk murgård over 3 etasjer, kjeller og loft oppført i 1923. Datidens byggeskikk ligger til grunn for bygningens konstruksjonsmessige forhold. Fundamentert med naturstein og teglstein til lastfordelende masser/grunn. Grunnmur og bærende konstruksjoner i murkonstruksjon. Yttervegger i murverk/teglstein. Pussede og malte fasader. Etasjeskillere antas å være i trekonstruksjon/trebjelkelag. Støpt såle i kjeller. Saltak takkonstruksjon i tre, tekket med takstein. Taket ble kun besiktiget fra bakkenivå. Adkomst til felles oppgang via felles portrom og bakgård. Adkomst til leiligheten via felles oppgang fra bakgård med malt betongtrapp, stålrekkverk og malte overflater. Malte trevinduer med 2-lags glass datert 2004. Brann- og lydklassifisert entrédør (Swedoor, B30/35db) med sikkerhetslås og kikkehull. Ståldør fra kjellerbod ut til fellesareal. Det foreligger tilstandsrapport utført av Takstmann Kim Edvard Johansen v/ Norsk Taksering AS, datert 14.04.2025. -Bygningsdeler som har fått tilstandsgrad 2 | TG2 UTVENDIG -Vinduer: Malte trevinduer med 2-lags glass datert 2004. Malte karmer og listverk. Normal slitasjegrad og funksjonalitet. Mindre bruksmerker er å forvente ved kjøp av brukt bolig. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Vindu på soverom er ikke tett. Borettslaget er informert, og de planlegger å utbedre dette snarest iflg. eier. Stedvis sår/svelling på vinduspost/utforing i kjøkkenvindu. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Det ble ved befaring ikke oppdaget punkterte vinduer, men på grunn av alder på vinduene kan det likevel ikke utelukkes punktering. Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. Normal tid før kontroll og justering av vinduer, hengslede er 2 - 8 år. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Normalt ettersyn og vedlikehold må påregnes på sikt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad. Borettslagets ansvarsområde. INNVENDIG -Etasjeskille/gulv mot grunn: Betongsåle i kjeller. Etasjeskillere antas å være i trekonstruksjon/trebjelkelag. Vurdering av avvik: • Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det ble foretatt stikkprøver og påvist retningsavvik og stedvis skjevheter i gulv. På tilfeldige steder i kjøkken/spisestue ble det målt høydeforskjell på ca. 15 mm. Målepunkter er tatt punktvis i hjørner, ved midtvegg og yttervegg samt midt på gulvet. På generelt grunnlag opplyses det at ved kjøp av brukt bolig må det påregnes noe skjevheter og nivåforskjeller/ujevnheter. Konsekvens/tiltak • For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Pipe og ildsted: Mursteinspipe fra byggeår. Pipen ble rehabilitert med innvendig stålrør i 2011 i regi av borettslaget. Pusset/malt pipeløp. Peis med glassdør i kjøkken/spisestue. Dekkplate i glass på gulv under foran/peis. Peis med glassdør i kjellerstue plassert på betonggulv. Sotluken er lokalisert i kjellerbod. Peis-/vedovner ble ikke funksjonstestet. For detaljert informasjon om tilstand og krav, kontakt lokalt brann- og feiervesen. Vurdering av avvik: • Det er påvist sprekker og/eller riss i pipe. Synlig riss i overflatepuss bak peis i kjøkken/spisestue. Eier opplyser: I forbindelse med en pipebrann i borettslaget ble det midlertidig fyringsforbud (et par dager) ca. 2022-2023. Konsekvens/tiltak • Det må foretas lokal utbedring. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Rom Under Terreng: Alle rom i kjeller ligger under terreng. Det ble foretatt hulltaking i kjellerstue. Rommet har parkettgulv og grunnmur innforet med plater. Ved fuktsøk med pigger i bunnsvill/treverk ble det indikert noe forhøyde fuktverdier. Det ble målt ca. 20,3 % fukt (vektprosent). Generelt: Treverk skal ha fuktinnhold lavere enn 15 vektprosent. I treverk med fuktighet over 17 vektprosent øker faren for råte og muggsoppvekst. Synlig fra hulltaking: Malt gipsplate, isolert påforing og grunnmur. Punktet må sees i sammenheng med ‘Drenering’ Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Ved fuktsøk med pigger i bunnsvill/treverk ble det indikert noe forhøyde fuktverdier. Det ble målt ca. 20,3 % fukt (vektprosent). Ukjent eksakt årsak. Dette kan tyde på manglende/sviktende utvendig fuktsikring (drenering) og/eller kapillært oppsug fra grunnen. I kjellere av denne alderen må man påregne et kapillært fuktpress fra gulv og nedre del av grunnmur. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Overvåk tilstanden, foreta utbedringer ved behov. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Innvendige trapper: Malt og lakkert tretrtapp med sving og lukkede trappetrinn. Rekkverk i tre med stålspiler. Vurdering av avvik: • Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. • Rekkverkshøyder er under dagens forskriftskrav til rekkverk i trapper. Rekkvekrshøyden ble målt til ca. 0,88 m. Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. Dagens forskriftskrav gjelder: Rekkverkshøyde på min. 90 cm, åpninger i mellom rekkverksbord/-spiler og trinnene ikke er større enn 10 cm, samt håndløpere på begge sider av trapp. Konsekvens/tiltak • Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyder opp til dagens krav. • Håndløper bør monteres, men det var ikke krav på byggetidspunktet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad BADEROM -Vegger: Vegger kledd med fliser. Nedsenket himling med malte plater og downlights. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Stedvis synlig slitasje og misfarging på fuger, primært i dusjsonen. Det er stedvis påført silikonfuge over sementefuger. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må ovennevnte utbedres. Normalt ettersyn og vedlikehold må påregnes på sikt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Overflater gulv: Flislagt gulv med varmekabler. Nye varmekabler og gulvfliser i 2017 (utført av M-Tett AS). Påført nye silikonfuger i dusjsone i 2025. Det ble målt ca. 25 mm fall fra overkant gulv ved terskel til topp slukrist i dusjsone. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Dusjhjørnet har tett sokkelprofil over gulv - sluket er isolert fra resten av badet. Evt. lekkasjevann fra våtrommets øvrige sanitærinstallasjoner vil ikke kunne lede til sluk. Stedvis noe slitasje og misfarging på fuger. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må ovennevnte utbedres. Normalt ettersyn og vedlikehold må påregnes på sikt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Sluk, membran og tettesjikt: Plastsluk med klemring i dusjsone. Ukjent eksakt type tettesjikt/membran. Ved inspeksjon i sluk ser det ut til at det er lagt underliggende membran. Evt. oppbrett membran ved terskel er ikke mulig å se uten destruktive inngrep. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Det foreligger ingen spesifikk dokumentasjon som beskriver utførelse membran. Det gjøres spesielt oppmerksom på at baderom har begrenset levetid, normalt er dette 20 til 25 år avhengig av kvalitet og bruk. Konsekvens/tiltak • Installering av tett dusjkabinett anbefales. • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Sanitærutstyr og innredning: Gulvmontert toalett. Servantinnredning med hvite glatte/laminerte fronter, heldekkende porselenservant, ettgreps servantarmatur, speilskap og belysning. Dusjhjørne rett på gulv med sokkelprofil, skyvedør i glass, dusjbatteri og hånddusj. Vurdering av avvik: • Det er påvist skader på innredning. Servantinnredning har synlgi svelleskade. Konsekvens/tiltak • Lokal utbedring må utføres. Normalt ettersyn og vedlikehold må påregnes på sikt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad KJØKKEN -Overflater og innredning: IKEA kjøkkeninnredning fra 2005-2010 med hvite profilerte fronter og vitrineskap. Benkeplater i heltre, flismønstrede plater (kitchenboards) over kjøkkenbenk og benkebelysning under overskap. Nedfelt rennebeslag med oppvask-/skyllekum i rustfritt stål og ettgreps kjøkkenarmatur. Kjøkkenventilator med avtrekk til kanal/sjakt. Integrert oppvaskmaskin. Avsatt plass til frittstående komfyr og kjøle-/fryseskap. Det er montert komfyrvakt. Vannrør i kobber. Aløpsrør i plast. Kjøkkenet ble satt inn av tidligere eier i 2005-2010. I 2025 ble benkeplater og sokkel pusset/overflatebehandlet, og det ble skiftet ut karusell i hjørneskap i 2025. Ingen synlige tegn til lekkasjer ved lett tilgjengelige steder. Mindre bruksmerker er å forvente ved kjøp av brukt bolig. Iht. Byggforsk byggedetalj 700.320 levetider for kjøkkeninnredninger i boliger: Kjøkkeninnredninger 20-60 år. Blandebatterier byttes normalt ved drypplekkasje, funksjonssvikt eller umoderne design 10-25 år, anbefalt brukstid ca. 15 år. Avtrekksvifter anbefales skiftet ut etter 15 år. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Stedvis synlige sår og bruksslitasje på enkelte fronter og skapskrog. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Normalt ettersyn og vedlikehold må påregnes på sikt. Ny eier vurderer selv behovet for innvendige oppgraderinger. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad KJELLER -Vaskeromsnisje i kjeller: Flislagt gulv, malte murvegger og malt tak. Skyvedører med hvite laminerte fronter. 198 liter varmtvannsbereder, stoppekraner samt opplegg og plass for vaskemaskin/tørketrommel i søyle. Vannrør i kobber. Avløpsrør i plast og støpejern. Plastsluk med klemring. Sotluke til pipeløp. Merknad: Vaskeromsnisjen er opprinnelig del av byggemeldt "kjeller". Det bemerkes at nisjen er ikke vurdert som et våtrom da den ikke er bygget/konstruert som dette. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Stedvis slitasje på overflater. Avskalling på murpuss nedkant vegg. Gulvet er vanskelig å vurdere da store deler er tildekket av vaskemaskin/tørketrommel og varmtvannsbereder. Nisjen har kun ventilasjon/avtrekk ved å åpne skyvedører. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Normalt ettersyn og vedlikehold må påregnes på sikt. Det anbefales å installere waterguard (lekkasjevarsler). Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad TEKNISKE INSTALLASJONER -Vannledninger: Vannrør i kobber og plast av typen rør-i-rør av varierende årgang. Vannrør i plast til bad/wc. Vannfordelerskapet er lokalisert i kjøkkenskap. Fordelerskapet har overløp til badegulv. Stoppekraner er lokalisert i kjøkkenskap og i vaskeromsnisje i kjeller. Rørføringer og rørenes tilstand kan være vanskelig å gi en fullstendig vurdering av da disse for det meste ligger skjult i vegger og konstruksjoner, eller er innkasset. Røranlegget er ikke nærmere kontrollert og tilstandsvurdert på befaringen, ut over det som er synlig i rommene. En eventuell utvidet kontroll må utføres av en rørlegger. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. • Det er påvist andre avvik: Alder gjelder deler av røanlegget (kobber). Synlig irr på kobberrør i kjeller. Synlig rustdannelse på stoppkran i vaskeromsnisje. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Avløpsrør: Synlige avløpsrør i plast og støpejern. Rørføringer og rørenes tilstand kan være vanskelig å gi en fullstendig vurdering av da disse for det meste ligger skjult i boligens vegger og konstruksjoner eller er innkasset. Undertegnede har ikke vurdert, kun beskrevet røranlegget av den grunn at dette krever spesielt utstyr og kompetanse. Alder, fortetting og brudd kan være risikomomenter i et hvert anlegg. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. • Det er påvist at avløpsrør av jern har rustskader. Synlig rustdannelse på avløprsøs i støpejern (soilrør). Eier opplyser: Arbeid er utført ifm. forsikringssak gjennom borettslagets forsikring. Det har ved 3 omganger kommet tilbakeslag fra avløp i kjeller. Det ble i forbindelse med det utført flere ulike tiltak. Først spylte de bare rørene, hvilket ikke var tilstrekkelig, og det kom dermed flere tilbakeslag. I siste omgang omstrukturerte de rørene for å avlaste røret inn til leiligheten, i tillegg til å montere en tilbakeslagsventil på røret ut mot gaten. Dette ble utført juli 2023. Etter dette har det ikke kommet noen tilbakeslag, og det er 2 år siden sist i juli. Konsekvens/tiltak • Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Varmtvannstank: 198 liter Oso varmtvannsbereder datert 13.05.2016 plassert i vaskeromsnisje med sluk i kjeller. Undertegnende har begrenset kompetanse til å vurdere varmtvannsberederens eksakte tilstand. Normalt vil fabrikkår indikere tilstanden og samtidig forventet levetid ut fra en gjennomsnittsbetraktning. Normalt intervall for utskifting av varmtvannsbereder, elektrisk er mellom 15 og 25 år. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Berederen er på 2000 W. For varmtvannsberedere med effekt på 1500 W eller mer er det krav til til direkte tilkobling til det elektriske anlegget (fast tilkobling). Kravet tredde i kraft i 2010. Grunnen til at kravet er innført, er at tilkobling via stikkontakt innebærer en fare for varmgang og brann. Konsekvens/tiltak • Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Elektrisk anlegg: Det foreligger ingen eltilsynsrapport de siste 5 år. Det anbefales på generelt grunnlag gjennomgang av det elektriske anlegget ved overtakelse av brukt bolig. En eventuell kontroll må utføres av en autorisert el-takstmann eller en godkjent kontrollør. Som følger av manglende tilsyn i senere tid og manglende samsvarserklæring på deler av det elektriske anlegget som er montert etter år 1999, er TG2 satt iht. NS 3600. TOMTEFORHOLD -Drenering: Drenering (utvendig fuktsikring) antas å være fra byggeår. Det ble ikke opplyst om utskiftninger i senere tid. Grunnet skjult i grunnen er materialvalg ikke mulig å konstatere. Av naturlige årsaker er kontroll av drenering og drenerende masser begrenset. Det bemerkes at innredning av rom under terreng generelt sett er risikokonstruksjoner med erfaringsmessig hyppig skadefrekvens. Normal tid før vedlikehold av drenssystem med drensledninger er 1 - 5 år. Normal tid før utskifting av drenssystem med drensledninger er 20 - 60 år Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet levetid på drenering er overskredet. Konsekvens/tiltak • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må dreneringen skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Borettslagets ansvarsområde. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad -Kommentar til tilstandsgrad 3 | TG3 Radon Det er foretatt radonmåling og det er påvist verdier over anbefalte grenseverdier. Eier opplyser: Det er gjort flere radonmålinger i min eiertid, første i februar 2023. Det ble oppdaget en liten mengde radon, men ikke noe som krever umiddelbare tiltak. Den siste målingen ble gjennomført mellom 16. oktober 2024 og 12. Februar 2025. Borettslaget skal gjennomføre tiltak på de boligene som er rammet. Borettslaget sitter på dokumentasjon og detaljer. Vurdering av avvik: • Dokumentasjon av radonmålinger viser verdier over anbefalte grenseverdier. Konsekvens/tiltak • Det må foretas tiltak for å redusere radonverdiene. Borettslagets ansvarsområde. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovner og gulvvarme. Varmekabler på baderom i 1. etg, samt varmefoilie i kjellerstue og soverom/kontor i kjeller.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 843,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer: Internett, kabel-tv, nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter, drift, felles bygningsforsikring, forretningsførsel m.m.
Herav:
Diverse felleskostnader kr. 5 423,-
Internett kr. 210,-
Kabel-tv kr. 210,-
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 491 103,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 964 412,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Internett/kabel-tv er inkl. i felleskostnadene (kr. 420,-).
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget Rosenhoff Kvartal 3 (org.nr 968118072) -Ligger i bydel Grünerløkka. -Består av 103 boliger og 1 næringslokale. -Med adresser Rosenhoffgata 9-13, Vågebyveien 17-23, Strømstadgata 2-10 og Dynekilgata 2-4. Større vedlikehold utført i regi av borettslaget: -2016: Grunnmur på nedsiden av borettslaget ble renovert. -2015: Laget sykkelparkering og oppgradert bakgården med bed til klatreplanter. -2015: Oppgradert til fibernett. -2014: Utbedring av støttemur, sykkelparkering, maling av gjerder. -2013: Begynt utbedring av støttemur, renset takrenner. -2012: Nye tørketromler i vasker og nye postkasser. -2011: Utbedret fyringspipene med innvendig stålrør. -2010: Nytt kjøkken Rosenhoffstua. -2009: Installert brannvarslingsanlegg. -2008: Nytt vanninntak i kjeller. -2007: Spyling av soilrør. Beboerne har tilgang til diverse fasiliteter i borettslaget: -LEIE AV FELLESLOKALER Nye Rosenhoffstua/Felleslokalet V23: Selskapslokale med sofakrok samt bord og stoler til 40 gjester. Romslig kjøkken med langbord. Toalett og vask. Felleslokalet V23 er tilgjengelig for bruk i tidsrommet mellom 07 og 22, men fra 08 på lørdag og søndag, og til 23 på fredag og lørdag, i tråd med husordensreglene. Leiekostnader per tidssone, inntil 20 personer: Mandag – fredag, i tidsrommet kl. 07-15: kr. 300 Søndag-torsdag, i tidsrommet kl. 15-22: kr. 500 Lørdag, søndag, helligdager i tidsrommet kl. 08-15: kr. 500 Fredag, lørdag, kveld før helligdag i tidsrommet kl. 15-23: kr. 1000 Du betaler per "tidssone" bookingen berører. Eksempelvis vil det koste kr. 300 å leie på en hverdag mellom 10 og 14, mens det vil koste kr. 800 å leie fra 14-21 samme dag. Dersom du skal ha mer enn 20 gjester, øker leiebeløpet med 50%. Booking gjøres via borettslagets app utviklet av USBL: Bonabo. -PARSELLHAGE Du som bor i borettslaget kan leie en parsell i gårdens egen parsellhage. Hver parsell er 2 stk. doble pallekarmer stablet i høyden. Størrelsen er 240 x 160 cm. Leie er kr. 300 per år. -VAKTMESTER Borettslaget har 1 vaktmester; Mohammed Abdirashid. Vaktmesteren har ansvar for løpende vedlikeholdsoppgaver (skifting av lyspærer, snøskuffing, plenklipping, etc). Vaktmester kan kontaktes på e-post: styret@rosenhoff.no eller legg beskjed i postkassen ved vaskeriet i Vågebyveien 17. Borettslaget har også egen hjemmeside: https://rosenhoff.no
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett for beboerne i borettslaget. Forkjøpsretten er avklart på forhånd og det blir rask avklaring i etterkant av salget.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 189 462,- pr. 01.04.2025
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 16366751061, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 01.04.2025: 5.49% pa.
Antall terminer til innfrielse: 79
Saldo per 01.04.2025: 26 658 057
Andel av saldo: 189 463
Første termin/første avdrag: 30.03.2023 ( siste termin 30.12.2044 )
Boligselskap er ikke tilknyttet sikringsordning.
-Lånenummer: 16366751061, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats (per 01.04.2025): 5.49% pa.
Antall terminer til innfrielse: 79
Saldo (per 01.04.2025): kr. 26 658 057
Andel av saldo: kr. 189 463
Første termin/første avdrag: 30.03.2023 (siste termin 30.12.2044)
Fellesformue
Kr. 12 838,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er overskudd på kroner 721 244. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kroner 772 684.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Det er ikke generell adgang til dyrehold i borettslaget. Alt dyrehold skal godkjennes av Styret før anskaffelse. Godkjennelse skal også innhentes ved ny innflytting i borettslaget hvor dyr ønskes medbrakt. Andelseierne i den oppgangen der det søkes om dyrehold skal skriftlig ta stilling til dyreholdet. Kun saklige og dokumenterte motforestillinger vil bli vurdert av Styret. Av hensyn til øvrige beboere er det båndtvang på hele borettslagets område, og forbud mot å lufte hund på borettslagets område (gjelder både indre gård og grøntområder foran fasaden som vender mot Rosenhoffgata og Vågebyveien)
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige
Polisenr. 76594954
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 6 217 kvm (festet)
Festet tomt.
Informasjon om festetomt
Festeavgift: Kr. 145 000,- pr. år
Festetid: Bortfester: Oslo kommune
Festeavtalen skal være 70 år regnes fra 01.01.1951. Festeavgiften skal kunne reguleres iht gjeldene regler, og intet oftere enn med minst 10 års mellomrom.
I følge lov om tomtefeste av 20.12.1996 nr. 106 § 33, jf. § 7, blir festekontrakten forlenget på samme kontraktsvilkår fra 01.11.2021 og til Borettslaget Rosenhoff kv 3 eventuelt skulle velge å si opp festet eller innløse festetomten, jf. tomtefestelovens §36.
Festeavgiften for 2024 var på ca. 145 000,- ( sum er for hele borettslaget). Festeavgiften betales av borettslaget og dekkes gjennom inntektene til borettslaget, hovedsaklig gjennom felleskostnader fra andelseierne.
Såfremt gjeldende tomtefestelov ikke endres i fremtiden, vil fremtidige reguleringer av festeavgiften skje på samme vilkår som tidligere, dvs. i samsvar med festekontraktens og gjeldende tomtefestelovs bestemmelser. Etter dagens tomtefestelov betyr dette at festeavgiften reguleres i samsvar med endringen i konsumprisindeksen siden forrige regulering.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid. Se kommentar "Radon" fra utdrag fra takstrapport under "Standard" og selgers kommentar i egenerklæringen.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Dynekilgata 4 ligger i et meget populært og attraktivt område på Rosenhoff. Leiligheten ligger tilbaketrukket fra trafikkert vei, og utenfor finner vi et fritt og luftig grøntområde. Fra leiligheten har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker, caféer, restauranter og treningssentre. -Offentlig kommunikasjon: Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner og Sinsen. Disse er tilknyttet T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum, Oslo Met, UiO og BI Nydalen. 31-bussen går for øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to ganger i timen. -Rekreasjonsmuligheter: Flotte grøntarealer i borettslaget med gode solforhold og mulighet for grilling og sosiale aktiviteter med gode naboer. Flere andre rekreasjonsområder som Torshovdalen, Torshovparken, Sofienbergparken og Botanisk Hage ligger kun en liten gåtur unna. For de treningsglade finnes det både Sats og Fresh Fitness i nærområdet. -Servicetilbud: Carl Berners Plass og Grünerløkka er bare en kort spasertur unna. Rett i nærheten finner du senteret Carl Berner Passasjen, med vinmonopol, en moderne KIWI dagligvarebutikk og Apotek. Grünerløkka og Torshov med sitt pulserende byliv er innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg av cafeer, butikker, spisesteder og mye annet. Det er også kort vei til Storo Storsenter med en rekke butikker, dagligvare, bank, apotek, frisør etc. På Storo finner man også ODEON Kino med landets største og mest moderne Kino med 11 saler og nesten 2000 seter!
Bebyggelse
Bebyggelsen i området består hovedsakelig av murgårder i kvartalsbebyggelse.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 1923. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for bruksendring av underetasje datert 19.08.2010 Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse: 1.etg: Samsvarer med byggemeldt tegning. Kjeller: Byggemeldt "kjeller" er i dag kjellerstue og vaskeromsnisje. Byggemeldt "arbeidsrom" er i dag soverom/kontor og vaskeromsnisje m/skyvedører. Kjellerstue og arbeidsrom/kontor har ikke godkjente rømningsvinduer. Åpningen i vinduene ble målt til ca. 0,44 m x 0,97 m og utgjør til sammen ca. 1,41 m. Vinduene er montert ca. 1,60 m over gulv. Krav rømningsvindu: Åpningen i rømningsvinduet må være minst 0,60 m høy og 0,50 m bred. Høyde og bredde på åpningen i rømnningsvinduet skal til sammen utgjøre minst 1,5 m. Rømningsvindu som er montert mer enn 1 m over gulv, må gjøres tilgjengelig f.eks med et permanent og stabilt møbel e.l under. Rommene har rømningsmulighet via interntrapp og via bod til fellesareal.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til blant annet bolig. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/226/2: 26.01.1955 - Dokumentnr: 401343 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 70 år ÅRLIG AVGIFT NOK 2,308 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Prioritetsbestemmelse PRIORITET VEKET FOR NOK 660.000,- 26.01.1955 - Dokumentnr: 401343 - Bestemmelse om gjerde Gjelder feste Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 26.01.1955 - Dokumentnr: 401345 - Erklæring/avtale Gjelder feste Bestemmelse om solidarisk ansvar for vedlikehold av kummer, avløps- og drensledninger Kan ikke avlyses uten samtykke fra Oslo vann- og kloakkvesen Uteglemt innført Rettet etter tingl. §18 15.06.2020 Arkivref 20/31031-1 Gjelder denne registerenheten med flere 05.04.1924 - Dokumentnr: 993670 - Erklæring/avtale Bestemmelser om brannvegg/-dør 03.06.1924 - Dokumentnr: 900541 - Urådighet BEGRENSING I RÅDERETT BEST. OM BEGRENSNING I RÅDERETT M. V. 26.01.1955 - Dokumentnr: 401343 - Festekontrakt - vilkår Festetid: 70 år ÅRLIG AVGIFT NOK 2,308 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER MED FLERE BESTEMMELSER ---------- Prioritetsbestemmelse PRIORITET VEKET FOR NOK 660.000,- 05.04.1924 - Dokumentnr: 900403 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA STOCKHOLMSGT 60B
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Markedspakke Nordvik kr. 21 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 29 483,- Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Sheraz Gilani, Eiendomsmegler / Partner
984 91 885
s.gilani@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Bilder
Sheraz Gilani
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?