Smedgata 32Gamle Oslo
Enerhaugen/Tøyen
Arealeffektiv og lys 1-R m/sovealkove og balkong | Separat kjøkken | Oppvarming/V.V inkl | Perfekt førstegangskjøp
Silje M. Johansen har gleden av presentere flotte Smedgata 32! Leiligheten byr på en god arealutnyttelse som åpner for flere innredningsmuligheter. Det er også en nydelig balkong med ettermiddag-og kveldssol! Fra leiligheten er det kort vei til Tøyen, Oslo S, Botanisk Hage, Grünerløkka, Barcode, samt Sørenga med Sørenga Sjøbad og en rekke restauranter. Kort fortalt:
- Smart arealutnyttelse
- Separat kjøkken
- Mulighet for å flytte kjøkken ut i stue for å få soverom
- Romslig stue med gode innredningsmuligheter
- Sovealkove med garderobeløsning
- Oppvarming og varmtvann inkludert i FK
- Praktisk med bod i samme etasje
- Lagringsskap i kjeller
- Kort vei til Tøyen torg
- Perfekt førstegangskjøp!
- Ekstra ordinær GF i høst vedr. våtromsrehabilitering
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1964
- Etasje:
- 2
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 100 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 85 000,-
- Totalpris:
- 4 194 562,-
- Felleskost/mnd:
- 3 344,-
- Fellesformue:
- 24 626,-
- Totalt BRA:
- 36 m2
- Tomteareal:
- 4 948 m2 (eiet)
- Energimerking:
- E - mørkegrønn
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
34-0091/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Smedgata 32, 0651 Oslo
Gnr. 230, bnr. 311 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 74 i Enerhaugen Borettslag, orgnr. 948152525
Kjøpesum og omkostninger
4 100 000,- (Prisantydning) 85 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 185 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 194 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 203 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Innmelding koster 500,- pr person. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1964
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 34 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 36 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
2. etasje:
BRA-i: 34 kvm. Entré, stue, kjøkken, bad og alkove
BRA-e: 2 kvm. Bod utenfor enheten
Totalt BRA: 36 kvm
TBA: 4 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Leiligheten har en takhøyde på 251 cm.
Det er også en bod utenfor enheten på 2 kvm, og en skapbod.
Innhold
Leiligheten ligger i 2. etasje og inneholder: Entré, stue, kjøkken, bad og alkove. I tillegg disponerer leilighetene en bod i samme etasje på 2m².
Standard
Entré: Lys og innbydende entré som gir et svært godt førsteinntrykk av leiligheten. Her er det god plass til å henge fra seg yttertøy på en ryddig og praktisk måte. Entréen har lyse, nøytrale vegger og gulv belagt med parkett, noe som gir et moderne og stilrent uttrykk. Stue: Stuen oppleves som lys og hyggelig, med en gjennomtenkt planløsning som gir fleksible møbleringsmuligheter. Her er det godt med plass til både sofa, spisebord og annet møblement. Et stort garderobeskap med speildører gir praktisk og romslig oppbevaring. En lettvegg skiller stuen fra en koselig sovealkove med plass til seng – en smart løsning som utnytter arealet godt. Oppvarming via vegghengt radiator. Kjøkken: Separat kjøkken med klassiske, hvite fronter og benkeplate i heltre. Kjøkkenet har en funksjonell utforming med rikelig skap- og benkeplass. Det er utstyrt med integrert platetopp og stekeovn, samt plass til frittstående kjøl-/fryseskap og oppvaskmaskin. Kjøkkenventilator med kullfilter er plassert over stekesonen. Fra kjøkkenet er det utgang til en nordvest-vendt balkong på ca. 4 kvm, med plass til utemøbler. Bad: Badet er utstyrt med servant, toalett, dusjkabinett og opplegg for vaskemaskin. Oppvarming via vegghengt radiator. Det er mekanisk avtrekk via sentralt anlegg og tilluft gjennom spalte under døren. Badet får TG3 av takstmann pga alder, men det påvises ikke fukt eller andre problemer med våtrommet. I tillegg skal borettslaget ta opp på en ekstra ordinær generalforsamling i høst, våtromsprosjekt som omfatter rehabilitering av rør og våtrom. Innvendig overflater: Boligen har laminat på gulv og slette malte vegg/takflater.
Parkering
Borettslaget disponerer parkeringsplasser til utleie. Leiepriser pr mnd: - Garasjeplass: 1 250,- - Tillegg ladepunkt: 250 ,- - Utendørs parkeringsplass: 550,- Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? - 1. mars 2023 Har du kjennskap til eiendommen? - Ja Har du brukt eller vedlikeholdt boligen siste 12 måneder? - Ja Er boligen forsikret med hus- eller annen bygningsforsikring? - Ja Polisenummer: 2215469 Forsikret i: Protector As Utført arbeid 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Maling av fasade og rehabilitering av garasjeanlegg organisert av borettslaget. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? - Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Tidligere eier (faglært) byttet til smarthusbrytere og byttet lampe på bad ELTEL Networks As, 19.09.17, målerbytte Infratek Norge As, 17.01.18, AMS måler. 4.2. Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: PBC (byggelederfirma) og Norconsult, oppgradering av garasjeanlegg og oppsett av 80 elbil ladepunkter, arbeid utført i 2023/2024. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/ sentralfyr/ ventilasjon? Ja, mekanisk ventilasjon ble renset og kontrollert i 2020 i regi av borettslag. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Ja, foretatt i regi av borettslag i 2020. Måling viste resultater under grenseverdier. Dokumentasjon kan innhentes fra BRL. Feil og mangler 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Nei, ingen ildsted. Offentlige og private forhold 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja. Oppgi type rapport og årstall: Tilstandsrapport fra salg i 2023. 28. Vet du om sameiet/ borettslaget/ selskapet eller du selv er innblandet i uenigheter eller konflikter rundt eiendommen? Ja, problemer med entreprenør Eide ifm garasjeprosjekt. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/ festeavgiften/ fellesutgiftene/ fellesgjelden? Ja, pågående vurdering om TV/bredbånds avtale.
Bygningssakkyndig
Magne Jonassen
Byggemåte
Informasjonen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport datert 28.05.2025. I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad fra TG1-TG3, hvor TG1 er velfungerende forhold, TG2 er forhold som må påregnes utbedret på sikt, og TG3 er forhold som må påregnes utbedret omgående. Byggemåte: Leilighet beliggende i mindre leilighetsbygg med heis. Bygget har utvendige fasader av murverk forblendet med puss og liggende bordkledning. Boligen har malte trevinduer med 2-lags glass. Brann- og lydklassifisert hovedytterdør. Balkongdør utført i trè med 2-lags glass fra 2011 TG3, Store eller alvorlige avvik: Våtrom > Bad > Generell: Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Tiltak: Manglende oppgradering av våtrommet medfører høy risiko for at konstruksjonene ikke vil tåle vanlig bruk av vann eller lekkasjer. Dette kan føre til fuktskader på tilstøtende konstruksjoner. Kostnadsestimat: 100.000-300.000. TG2, Avvik som kan kreve tiltak: Tekniske installasjoner > Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: På grunn av elde på deler av anlegget (eldre en 5 år) uten el-kontroll de siste 5 årene, bør hele anlegget sjekkes av fagfolk. Prisanslaget på 10 000,- kroner gjelder den utvidete el-kontrollen og ikke eventuelle feil som blir avdekt som følge av kontrollen. TG2, Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak: Utvendig > Vinduer: Vinduene er fra 1989 og det er ingen indikasjon på at det er gjort vedlikehold på pakningene til glasset. Tiltak: For at vinduene skal få tilstandgrad 1 må pakninger til glass eller vinduer i sin helhet skiftes ut. Vinduene fungerer med dette avviket- men har noe redusert isoleringsevne sammenlignet med dagens standard. Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak Kjøkken > Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Tiltak: Det er vanskelig å etablere andre løsninger TGIU, Bygningsdeler som ikke er undersøkt: Tekniske installasjoner > Varmtvannstank: Varmtvann (forbruksvann) leveres via Fyrsentralen/fellesanlegg. Varmtvannstanken er en del av fellesarealer og vedlikeholdes i regi av sameie. Systemet er en del av fellesarealer og er ikke tilstandsvurdert. Våtrom > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga. tilliggende konstruksjoner. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - mørkegrønn
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Vannbåren varme i radiatorer. Felles varmtvann. Leiligheten har avtrekk via sentralt anlegg på bad og tilluft via vindusventiler og ventil i yttervegg på kjøkken.
Informasjon om strømforbruk
Strømkostnader for selger har ligget mellom kr 350-250,- pr mnd siste året.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 344,- pr. mnd
Inkluderer: De totale felleskostnadene pr. 26.05.25 utgjør kr. 3.344,- pr md.
Herav:
- Felleskostnader: 2.856,-
- Internett: 191,-
- TV/Kabelanlegg: 297,-
Felleskostnadene inkluderer oppvarming, varmtvann, vaktmestertjeneste, trappevask, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, renter og avdrag, felles byggforsikring, forretningsførsel, styrehonorar.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 913 565,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 654 259,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Enerhaugen borettslag ligger sentralt i bydel Gamle Oslo, på adressene Enerhauggata 1, 3, 5 og 7 samt Smedgata 32 og 34. Borettslaget har 470 andelsleiligheter og 2 vaktmesterleiligheter eid av borettslaget. Bygningsmassen består av 4 høyblokker på fra 12 til 15 etasjer samt 2 lavblokker. I tillegg har borettslaget 5 garasjeanlegg (under blokkene), 4 fellesvaskerier og utleielokaler. Blokkene sto ferdige i 1964/1965. Styreleder opplyser i e-post pr. 28/5, - Borettslaget har noen store vedlikeholdsprosjekt som kommer, garasjeanleggene fullført. - Deretter vil våtromsrehabilitering bli prioritert, og vi er så vidt kommet i gang med planleggingen. Her antar vi det blir beboermøter i skiftet august/september og en ekstra generalforsamling i oktober en gang for å forankre prosjekt og låneopptak hos beboerne. Dette blir et meget kostbart prosjekt for oss, men vi har ikke mulighet til å la være, tatt i betraktning bygningsmassens alder. - Vi vil vurdere om vi samtidig vil være i stand til å gjennomføre et prosjekt for energieffektivisering, men litt uklart om vi har kapasitet. Dette prosjektet er stipulert til å gå i null, siden resultatet vil spare oss for energikostnader samtidig som vi er lovet støtte fra Enova. - Fasaderehabilitering er også på planene, men har foreløpig siste prioritet gitt øvrige kostnader. - Våtromsprosjektet vil medføre økning i fellesutgiftene, uten at vi har regnet eksakt på hvor mye det blir per dags dato. - Vi har enkelt-tilfeller med skadedyr i enkelte leiligheter, og dette blir håndtert etter hvert som situasjonen blir oppdaget. Styrets arbeid 2024/2025 - Rehabilitering av garasjeanleggene - Det er også jobbet med å se på fasaderehabilitering, i denne forbindelse er det innhentet vurdering fra plan- og bygningsetaten og byantikvaren ved ev. påbyggings- /utbyggingsmuligheter for å skaffe borettslaget kapital. Oppgradering av våtrom: Det er startet opp et større prosjekt med å se på oppgradering av våtrom, vertikale rørstammer, varmegjenvinning og hvor fasaderehabilitering er del av vurderingen. Så langt fremstå våtromsrehabilitering som det prosjektet som haster mest med å komme i gang med. Under årsmøte 2025 opplyst styret om at de vil kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling, mest sannsynlig ila. våren/høsten hvor dette blir hovedtema. Rekkefølgen fra tidligere generalforsamling må derfor vurderes for hvilke prosjekt som skal tas først. Vi har også foretatt en energikartlegging og hvor det foreligger flere scenarioer for energieffektivisering av borettslagets infrastruktur. Fasiliteter: - Det er fellesvaskeri i Enerhauggata 3, 5 og 7, samt i Smedgata 34. - Drifts- og vedlikeholdssjef, og vaktmesterne ivaretar den daglige driften og det løpende vedlikeholdet i borettslaget. - Borettslaget har en avtale om vektertjenester fra Avarn Security. Vektere går to runder i borettslaget hver kveld/natt for å sjekke at dører og vinduer er forsvarlig låst og lignende. I tillegg er det ekstra fokus på brannveien og felleshagene. - Borettslagets renholdsbyrå er fra 1.1.2024 Østlandske Rengjøring AS. - Parkeringsplass til sykler finnes i utvalgte sykkelrom i Enerhauggata 3, 5 og 7, i tillegg til Smedgata 34. - Borettslaget tilbyr utleie av parseller til dyrking av planter og grønnsaker. Vi har til sammen 90 plasser til utleie og parsellene er samlet bak St. Hallvard Kirke og ved Smedgata 32. For informasjon om priser og tilgjengelighet se Vibbo. - Borettslaget får levert fjernvarme fra Hafslund Celsio til oppvarming av radiatorene i leiligheter og fellesarealer, samt oppvarming av varmtvann Garasjeplasser til utleie Borettslaget har 168 innendørs garasjeplasser for bil, MC/Moped, lastesykler, sykler o.l., og 23 biloppstillingsplasser utendørs som leies ut til beboerne. Totalt 191 p-plasser. Se Vibbo for priser og informasjon. Ta kontakt per e-post garasje@ebrl.no for å leie plass. Oversikt over større vedlikehold og rehabiliteringsarbeider: 2025: Ny utendørs LED-belysning på bygningene (inngangspartier og ved garasjeporter) 2025: Automatisk dørautomatikk 2024/2025: Oppgradert uteområdet i E5/E7 2024: Garasjerehabilitering S32/S34 (BT2) 2023: Garasjerehabilitering E1 og E7 (BT1) 2023: Automatiske døråpnere 2023: Oppgradert uteområdet i S32/34 2023: Sykkelstativ 2022: Automatiske døråpnere. Nye lamper i fellesarealer. 2021: Oppstart garasjerehabilitering. Rehabilitering bunnledninger. Skifte av hovedstoppekraner. Petrine Ryghs Vei. Rensing av ventilasjonskanaler 2020: Oppgradering låssystem. Maling av S32-fasaden * Se vedlagt årsberetning for fullstendig liste over vedlikehold.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 85 000,- pr. 01.05.2025
SELSKAPETS TOTALE LÅN:
Lånenummer: HABA01-83987243115
Type: Annuitet, 12 terminer pr år
Restsaldo: 66.703.288,-
Restløpetid: 29 år 2 md.
Rente: Flytende, 5,49%
Lånenummer: HUS601-11438783
Type: Annuitet, 2 terminer pr år
Restsaldo: 3.125.104,-
Restløpetid: 2 år 4 md.
Rente: Fast, 1,08%
Rente: 1,08%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 85.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.05.2025
Lånenummer: HABA01-83987243115
Restsaldo: 80.292,-
Kapitalkostnader: 461,-
Lånenummer: HUS601-11438783
Restsaldo: 3.749,-
Kapitalkostnader: 141,-
Fellesformue
Kr. 24 626,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Fjorårets regnskap viser et overskudd på kr. 130.416,- Budsjettet for inneværende år legger til grunn et overskudd på kr. 3.529.800,- Komplett budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megler for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. - Normalt startes fyringssesongen for høsten 15. september og avsluttes rundt 15. mai.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, protokoller, regnskap m.m. Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Alle med dyr boende hos seg i Enerhaugen borettslag forplikter seg til å sørge for at dyrene ikke er til plage for naboene.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector AS
Polisenr. 1680824
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 4 948 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilter. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Et av hovedstadens mest spennende nabolag om dagen finner du på Tøyen. Tøyen har blitt et område i stadig utvikling med voksende urban identitet. Her finner du blant annet Øyafestivalen, Munchmuseet, Tøyenbadet, et spennende kultur-, aktivitetstilbud og byliv. Selve pulsen finner du på møteplassen Tøyen Torg. Her finner du et spennende byliv fra morgen til kveld, med butikker, restauranter og kafeer. Møt vennene dine på Postkontoret for en pizza eller hva med en Pad Thai hos Munks. En drink med kollegaene tar du på de unike barene Human Mote eller Glasnost. Morgenkaffen tilbys på flere steder, og kan likeså godt kombineres med nybakte skolebrød som varme pretzels eller piroger. Hele dagen, og kvelden gjennom, får du uansett unike mat- og kulturopplevelser på Tøyens nye kulturaktivitetshus Skatten som også ligger på torget. Tøyen Torg fremstår, etter en etterlengtet oppussing, i ny drakt og som et åpent, inkluderende og tilgjengelig torg for folk i alle aldre. Ikke langt fra leiligheten ligger nye Tøyenbadet som åpnet våren 2025 og til sommeren åpner de utendørsbassenget i tillegg. Det nye Tøyenbadet er byens største badeanlegg og gir Oslo et nytt hovedbad for både idrett og publikum. Sørenga sjøbad er et perfekt samlingspunkt på varme sommerdager i byen. For den kulturelle kan man enkelt ta seg til Munchmuseet, Geologisk museum og Zoologisk museum. Her er det bare å velge og vrake! Tøyen og Grønland T-banestasjoner ligger ca. 5 minutters gange fra boligen, og tar deg til alle byens kanter. Ellers går flere busser slik som 60-bussen, 37-bussen og 20-bussen hele døgnet i gangavstand.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for "Boligblokk" på eiendommen datert 02.02.1970. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Eiendommen er regulert til bolig. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Pågående byggesaker: Smedgata 41 A-B - Fasadeendring - Oppføring av balkonger - Saksnummer: 200907183 Mottatt sak: 19.06.2009 Status: Tillatelse gitt PBE etterlyser søknad om ferdigattest Sørligata 10 - Rehabilitering av fasader - Saksnummer: 202460808 Mottatt sak: 05.09.2024 Status: Rammetillatelse gitt Tiltaket omhandler å rehabilitere bygningens søndre og nordre fasade. Rehabiliteringen går ut på å bytte bygningens vinduer og dører, erstatte eksisterende balkonger og bytte fasadefarge. Smedgata 27 - Oppføring av boligblokk - Bygg C - Saksnummer: 202008741 Mottatt sak: 13.03.2020 Status: Mottatt søknad om endring Det er søkt om oppføring av et bolighus i fire etasjer på Enerhaugen i bydel Gamle Oslo. Bygget oppføres på en eiendom med eksisterende murbygg regulert til bevaring, blir oppført med teglfasader, flatt tak med takterrasse og takoppbygg. Tiltaket inngår i et prosjekt for eiendommen som også omfatter rehabilitering og ombygging av eksisterende bygg i Smedgata A og B, samt et nytt bolighus, bygg D, som sammenføyes med bygg A. Det ble gitt ingangsettingstillatelse 20.10.23 Pågående plansak: Åkebergveien 11 - Nytt Oslo fengsel på Grønland - Saksnr: 202305104
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/230/311: 09.12.1986 - Dokumentnr: 80853 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om vann/kloakkledning 21.05.2012 - Dokumentnr: 394815 - Fredningsvedtak Gjelder fredningsvedtak i medhold av lov om kulturminner § 15 og §19 jf §22. Gjelder denne registerenheten med flere 27.09.1966 - Dokumentnr: 517340 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:305 19.10.1966 - Dokumentnr: 519131 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:230 Bnr:34 09.08.1990 - Dokumentnr: 47946 - Grensejustering 284,4 m2 framålt bnr. 311 og lagt til bnr. 309. Gjelder denne registerenheten med flere 09.08.1990 - Dokumentnr: 47946 - Grensejustering 56,1 m2 framålt bnr. 309 og lagt til bnr. 311. Gjelder denne registerenheten med flere 28.11.1996 - Dokumentnr: 68212 - Grensejustering Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 42 850,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. (Privatvisning gratis) kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 23 720,- Samlet skal selger betale kr. 130 760,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Silje Marie Johansen, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
452 39 084
s.johansen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Fjordbyen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 930359815
Trelastgata 3, 0191 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Silje Marie Johansen
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Bjørvika
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?