Sørumsgata 7Skedsmo
- Skedsmo
- Sørumsgata 7
- Prisantydning
- 4 500 000,-
- Felleskost/mnd
- 4 251,-
- Kommunale avg.
- 6 196,- per år
- BRA-i
- 52 m2
Lillestrøm
Lekker og innbydende 2-roms selveierleil. med god standard fra 2022! Vannbåren gulvvarme - Romslig terrasse - Heis
Velkommen til Sørumsgata 7, en lys og moderne 2-roms selveierleilighet fra 2022! Leiligheten har en gjennomtenkt planløsning, kvalitetsmaterialer og attraktive løsninger for en komfortabel og praktisk hverdag. Her bor du i et nyere bygg med heis, vannbåren gulvvarme og god bokomfort – perfekt for både førstegangskjøperen, pendleren eller som en smart investering. Verdt å merke seg: - Selveierleilighet - Veldig sentralt! - Kort vei til offentlig kommunikasjon - Herlig terrasse - HTH kjøkken - Nybyggaranti - Heis - Vannbåren gulvvarme i samtlige rom - Kjellerbod - Nærhet til "alt" - Balansert ventilasjon
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2022
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 500 000,-
- Omkostninger:
- 113 850,-
- Totalpris:
- 4 613 850,-
- Felleskost/mnd:
- 4 251,-
- Kommunale avgifter:
- 6 196,- per år
- Totalt BRA:
- 57 m2
- Tomteareal:
- 528,9 m2 (eiet)
- Energimerking:
- B - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
60-0137/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Sørumsgata 7, 2000 Lillestrøm
Gnr. 81, bnr. 2696, snr. 2 (ideell andel 1/1) i Lillestrøm kommune.
Kjøpesum og omkostninger
4 500 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 112 500,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 113 850,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 126 550,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 613 850,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 626 550,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
2022
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 52 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 57 kvm
TBA: 6 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 5 kvm.
Totalt BRA: 5 kvm
3. etasje:
BRA-i: 52 kvm. Entré, gang, stue/kjøkken, soverom og bad.
Totalt BRA: 52 kvm
TBA: 6 kvm.
Antall soverom
1
Innhold
3. etasje: Entré, gang, stue/kjøkken, soverom og bad. Leiligheten disponerer en kjellerbod på ca. 5 kvm.
Standard
Entré Heisen tar deg komfortabelt opp til etasjen, og du ønskes velkommen inn i en romslig entré med god plass til oppheng og oppbevaring av yttertøy og sko. Herfra har du naturlig adkomst til leilighetens allmennrom. Gjennomgående i hele leiligheten finner du vannbåren gulvvarme, som gir en behagelig og jevn temperatur året rundt – både komfortabelt og energieffektivt. Stue/Kjøkken Allmennrommet er leilighetens naturlige midtpunkt, en åpen og luftig stue/kjøkken-løsning med store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys gjennom hele dagen. Det er god plass til både sofa- og spisegruppe, og planløsningen gir rom for ulike møbleringsalternativer. Fra stuen har du direkte utgang til en deilig balkong på ca. 6 kvm – et deilig uterom som inviterer til kaffekoppen, avslapning eller hyggelige sammenkomster i sommerhalvåret. Kjøkkenet er moderne og stilrent, levert av HTH med slette fronter, nedfelt oppvaskkum og ett-greps blandebatteri. Integrerte hvitevarer fra Electrolux – kjøl/frys, oppvaskmaskin, stekeovn og platetopp – gir et helhetlig og funksjonelt kjøkkenmiljø. Soverom Soverommet har en god størrelse og er innredet med integrert garderobeskap med speilfronter, som gir både oppbevaringsplass og ekstra romfølelse. Store vindusflater gir godt med dagslys, og det er lagt parkett på gulv samt malte, slette veggflater i moderne farger. Bad Det moderne badet er helfliset på både vegger og gulv, og har en praktisk metallhimling. Innredningen består av servantskap med nedfelt servant, underskuffer og ett-greps blandebatteri. Videre har du dusjhjørne med glassdører, vegghengt toalett og opplegg for vaskemaskin. Bod Det følger med en romslig kjellerbod på ca. 5 kvm – ideell som ekstra lagringsplass for sportsutstyr, sesongklær, koffert eller annet man ikke ønsker å ha stående i leiligheten. Praktisk og lett tilgjengelig løsning som gir deg mer plass i hverdagen. Gulv: Fliser på bad. Parkett i øvrige rom. Vegger: Fliser på bad. Malte slette flater i øvrige rom. Tak: Metallhimling på bad. Malte slette flater i øvrige rom.
Bygningssakkyndig
Dalbeck Takst AS
Byggemåte
Blokk med næring, bolig og garasjekjeller. Fundamentert med støpt såle mot grunn. Bærende konstruksjoner og etasjeskiller i betong og stål. Fasader kledd med teglstein, kledning og fasadeplater. Flatt tak antatt tekket med takpapp/membran. Ingen bygningsdeler er gitt TG2 eller TG3 av takstmann. Fullstendig eierskifterapport ligger vedlagt i salgsoppgaven, og alle interessenter anbefales å sette seg inn i denne. Konferer gjerne megler ved spørsmål.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
B - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Vannbåren gulvvarme i samtlige rom.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 251,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene fordeles slik:
Felleskostnader: 2 860,-
TV/Bredbånd: 349,-
Akonto vann og avløp: 1 042,-
Sameie Tårnhus 1, har en avtale med Lyse Energi på fjernvarme, de sender månedlig faktura på forbruk av varmtvann og fjernvarme. Det er måler på både vann og fjernvarme så disse to kan differensieres på faktura.
Leiligheten er levert med fiberkabling. Denne tjenesten er levert fra, Telia. De lever både tv og nett, men man har muligheter til å få egne løsninger. Dette er innbakt i felleskostnader, men tilleggsprodukter ifra Telia, kan leveres for eiers egen kost utenom fellesutgifter.
Kommunale avgifter
Kr. 6 196,- pr. 2024
Kommunale avgifter inkluderer avløp, renovasjon og vann, og gjelder fakturert beløp i 2024. Beløp for inneværende år kan avvike noe.
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Boligen har ifølge selger ikke blitt ilagt eiendomsskatt for inneværende år.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 063 517,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 254 066,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Diverse opplysninger om sameiet: - Meierikvartalet Tårnhus 1 boligsameie ligger i Lillestrøm kommune, og har organisasjonsnummer 929119290 Meierikvartalet Tårnhus 1 boligsameie består av 64 boliger og 1 næringslokaler. - Meierikvartalet Tårnhus 1 boligsameie er organisert etter de bestemmelser som følger av loven, og har til formål å drive eiendommen i samråd med, og til det beste for, eierne. - Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl. Hentet fra innkalling til årsmøte 2024: Store saker for styret det siste året 1. Tvangsalg av leilighet Styret har siden innflytting mottatt en del klager på en leilighet i vårt bygg. Denne leiligheten har skapt masse bråk og har bl.a ledet til en væpnet politiaksjon i vårt bygg. Den aktuelle leiligheten er en utleie leilighet så styret forsøkte derfor i første omgang å hjelpe utleier med utkasting av leieboer. Denne prosessen har vært tung og en stor påkjenning for styret, med mange mailer og møter med utleier, advokater m.m. Der det etter hvert også endte varsel om tvangssalg av leiligheten. Grunnen til at det informeres om denne saken her er at styret ønsker å tydeliggjøre hvor viktig det er for dere som leier ut å gjøre skikkelige kontroller av deres leietakere. Det blir så mye jobb for alle involverte når et leieforhold må avsluttes på denne måten. Styret ønsker å henvise og tydeliggjøre for alle som tenker å leie ut eller som allerede leier ut sin (e) leilighet(er) sameiets vedtekter § 6 som bestemmer at: "§ 6 REGISTRERING AV SEKSJONSEIERE Overdragelse og utleie av seksjon må meldes til styret og forretningsfører for registrering. Dersom en seksjonseier leier ut sin seksjon, skal vedkommende påse at leietaker skriftlig forplikter seg til å følge sameiets vedtekter, ordensregler, samt vedtak fattet av årsmøter og styret." Styret ønsker også her å tydeliggjøre at dette gjelder også for dere som leier ut i korte perioder, typ AirBNB eller lignende. 2. Problemer i garasjen Styret har håndtert mange saker angående garasjen dette året. Selv om vårt sameie ikke er ansvarlige for garasjen og dette ansvaret ligger hos Bolig Driftsforeningen har naturlig en del falt på oss. For å unngå ytterligere problemer i garasjen og parkering ønsker styre å tydeliggjøre en viktig regel for garasjen: Det er kun de som har garasjeplass (eller låner garasjeplass) som har lov til å kjøre ned i garasjen. All stans utenfor oppmerkede parkeringsplasser i garasjen er forbudt. Dette inkluderer på og av lessing av varer. De som må lese av og på en bil og som ikke har garasjeplass må gjøre dette utenfor garasjen. Dette gjelder også ved inn og utflytting. 3. Brannalarmer Som vi tidligere har informert om har styret vært svært frustrerte på antall brannalarmer vi har opplevd i vårt bygg. Dessverre har flere av disse alarmene vært som en følge av feil på anlegget eller feil utføring av vedlikehold på anlegget. Onsdag den 31. Januar ble vi evakuert av bygget 2 ganger som en følge av dårlig utført vedlikehold på sprinkelanlegget. NTI var denne dagen på service av anlegget og hadde ikke godt nok dokumenterte rutiner noe som førte til at de ikke gjorde nødvendige utkoblinger før de startet arbeidet. Lørdag den 10.02 var det igjen ut og ned trappene, denne gang som en følge av at det hadde blitt utløst en sprinkel i leilighet i Byhus 1. Vi har senere blitt forklart at det er korrekt at brannalarmen vil gå i hele kvartalet ved sprinkelutløsning, pga nærheten av alle byggene. Utløsningen av sprinkel i Byhus 1 har ledet til massive vannskader, utflytningen av flere boligseksjoner og massevis av kostnader. Styret ønsker derfor her å komme med et innstendig ønske til alle beboere om å være ekstremt forsiktig med sprinkler. Sprinklene har en glassampule som sprekker ved høye temperaturer og slipper ut vannet. Når denne glassampulen sprekker slippes det løs et vanntrykk som tilsvarer ca 12 liter vann i sekundet, og dette er enorme krefter og mengder. Denne glassampulen er skjør av natur, og kan sprekke dersom den får et slag fra et kosteskaft eller et møbel som flyttes. Fra oss til dere ber vi derfor om at dere er ekstremt forsiktige når dere flytter noe i nærheten av et sprinkelhode. 4. Oppfølging av reklamasjoner Som et nybygg er det normal å forvente at det er noen feil og mangler på vårt bygg. Antallet mangler og feil på vårt bygg har vært noe uten om det vanlige. Styret har registrert over 50 objekter på kun fellesarealene til bygget i Bundebyggs etter markedsportal. Vi har siden start opplevd stor mostand hver gang vi registrerer feil og mangler, med lette avvisninger og bortforklaringer. Som en følge av denne motstanden og kranglingen med utbygger er dette en aktivitet som har logget mange arbeidstimer for flere medlemmer i styret. Under en befaring sammen med Bundebygg den 04.09.2023 registrerte vi 33 punkter som deltaker fra Bundebygg ble enig i at noe måte gjøres med. Mange av disse punktene er fremdeles ikke utbedret. For å gi dere en smakebit på noe av tingene styret har avduket ønsker vi her å trekke frem noen konkrete eksempler: - Løsnende gummilister i trappene - Synlige ufestede og uforskriftsmessig kabelføring i kjeller og el-rom - Takhimlingen henger og er skeiv i samtlige etasjer - Rømningsvei som blokkeres av HC-Heis i kjelleren - Manglende himlingsplater - Uforskriftsmessig og usikret gelender på takhagen 5. Gjennomgang av bygget med SINTEF Styret i vårt nabobygg, Tårnhus 2 har startet en prosses med å engasjere SINTEF for en gjennomgang av flere elementer ved våre to bygg. Tårnhus 2 har invitert med Tårnhus 1 på denne prossesen, da det var tenkt fordelaktig om SINTEF så på begge byggene i samme prosess og dermed at Tårnhusene kunne dele kostnadene for dette. Da Tårnhus 1 og 2 er bygd på samme standard og mange av elementene med bygget er det samme, spesielt med tanke på hva som skal gjennomgås har begge styrene sett dette som fordelaktig. Engasjeringen av SINTEF er basert på en rekke reklamasjonsaker som Tårnhusene har åpne mot Bundebygg. Som nevnt over opplever styret sterk motstand om håndteringen av reklamasjonsaker. En del av disse reklamasjonssakene er såpass alvorlige fra styrets ståsted at uavhengig verifikasjon er ansett som et viktig virkemiddel for å få utbygger til å ta affære. Sakene som styrene i Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF undersøker inkluderer: - «Ule»-lyder fra byggenes fasader ved moderat og sterk vind: Siden innflytting har vi opplevd sterke «ule» lyder når vinden i kvartalet tar seg opp. For enkelte beboere er dette svært sjenerende og styret i Tårnhus 1 har hatt en lang sak med dette hos utbygger. Helt i starten ble det antatt at lyden kunne komme av stillaser fra Byhusene, nå som disse stillasene er fjernet kan dette utelukkes. Bundebygg har i nyere tid forsøkt å montere beslag på balkongkanter på enkelte leiligheter, heller ikke dette ser ut til å ha ønsket effekt. Tårnhus 1 og 2 ønsker her at SINTEF forsøker å finne årsaken til lydene, da dette ikke ser ut til å være prioritert av utbygger eller entrepenør. - Energieffektivitet på vinduer: Det er oppdaget avvik med forskjellige vindustyper på bygget. Enkelte leiligheter er levert med tre-lags vinduer, mens andre er levert med to-lags. Styret har heller ikke klart å identifisere noen sammenheng med hvor i bygget de forskjellige vinduene er. Krav som følge av TEK-17 standarden, som vårt bygg skal være i samsvar med setter strenge krav til isolasjonsevnen og dermed energieffektiviteten på vinduene. Tre lags vinduer er normalt den eneste måten å oppnå isolasjonsevne som er i samsvar med TEK-17 kravene. Styret har derfor forespurt dokumentasjon på vinduene som er montert i vårt bygg, og dette har vi ikke fått noen tydelig dokumentasjon på. Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF foretar en analyse av vinduene som er montert og at de dokumenterer isolasjonsevnen. Dersom det er avvik fra TEK-17 standarden kan dette medføre en forringelse av verdien på leiligheten, og vil også lede til økt energikostnader på å varme opp og kjøle ned leilighetene. - Kvalitet på maling av vinduskarmer: I prospekt og dokumentasjon til vårt bygg står det at alle vinduer skal være levert sort-malt fra fabrikk. Der er avduket at pga en feilbestilling er det levert hvite vinduskarmer fra fabrikk som så senere har blitt sortmalt på byggeplassen under oppføring av bygget. Styret er usikker på om denne malingen vil holde samme kvalitet som om arbeidet skulle ha vært gjennomført fra fabrikk og ønsker derfor at SINTEF tester malingen som er blitt påført. Dersom det viser seg at kvaliteten blir verre kan dette igjen bety en forringelse av verdien på leilighetene og bygget, da maling kanskje må erstattes oftere. - Lufttetthet rundt vinduer og balkongdører : Det er i flere leiligheter oppdaget trekk og kuldegjennomslag rundt vinduer og balkongdører. Styrene i Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF undersøker om montering er gjort i henhold til krav. - Rasfare fra fasade: Slik mange sikkert husker hadde vi i mars en helg der det raste ned store isklumper fra vår fasade. Omfanget av dette raset var livsfarlig, og styret har stilt seg meget kritisk til utbygger og byggherres håndtering av saken. Styrene i Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF foretar seg en undersøkelse på årsaken og undersøker muligheten for avhjelpende tiltak. - En slik gjennomgang vil naturligvis bety en kostnad for vårt sameie. Ved å samkjøre denne prosessen med Tårnhus 2 ønsker vi å gjøre dette så kostnadseffektivt som mulig. Styret ser et behov med å iverksette en slik undersøkelse på eget initiativ, da dette ikke ser ut til å prioriteres av utbygger og entreprenør. Kostnadene som blir påført Sameiet i Tårnhus 1 er estimert basert på estimat fra SINTEF til å komme på 40 000 kr;- eks mva. Kostnader: Som mange sikkert dessverre har fått kjenne på det siste året lever vi nå i en noe trangere økonomisk tid. Flere har sikkert måtte redusere forbruk og innkjøp av mindre viktige varer og dette gjør selvsagt noe med humøret hos de fleste. I budsjettet til vårt sameie har vi også merket en oppgang i priser på det meste. Alt fra strøm i fellesarealene til fjernvarme for ganger, garasje og gulvarme på bygulvet til vaktmestertjenester, vask og annet vedlikehold. Styret har lagt ned mye tid og ressurser for å hold kostnadene til vårt sameie så lavt som mulig i disse litt tyngre tidene. Styret ønsker her å trekke frem noen konkrete punkter: 1. Møtevirksomhet om budsjett til driftsforeningen Driftsforeningen i Meierikvartalet er et sameie som ligger over vårt sameie. Driftsforeningen skal ha ansvar for det som er felles for bolig og næring. Altså det vi deler med bedriftene på bygulvet som Rema 1000, Apotek 1, Mamma Pizza m.m. Styret fikk opprinnelig under utarbeidelsen av vårt eget budsjett forespeilet en kostnad som vi kom til å bli fakturert fra driftsforeningen på 78 000kr,- i året. Når vi i Januar fikk presentert Driftsforeningens budsjett hadde dette økt betraktelig til hele 470 000kr;- i året. Styret gikk etter denne presentasjonen inn i tett møtevirksomhet med driftsforeningen v/USBL, Stor-Oslo og Malling[1]. Etter to møter og mye tilbakemelding har vi fått mer rede på kostnadene i budsjettet til driftsforeningen og har fått ned kostnadene våre til 275 000 kr;-. Dette er fortsatt mye mer en opprinnelig budsjettert, men det var uansett en stor gode for vårt sameie. I tillegg til dette har det kommet frem at driftsforeningen har en del serviceavtaler som er ment til å gjelde for både bolig og næring. Det eksisterer overlapp med våre direkteavtaler med underleverandører og ansvarsområder som skal dekkes av driftsforeningen på våre vegne. Styret har gjort en gjennomgang på hvilke avtaler vi har hatt duplikater av og har som en følge av dette sagt opp avtalen med NTI for vedlikehold av sprinkelanlegget i bygget. Dette da dette vedlikeholdet håndteres gjennom felles avtale gjennom driftsforeningen. 2. Oppsigelse av avtale om vaktmester med USBL Sameiet vårt har siden start hat avtale med USBL vår forretningsfører om vaktmestertjenester. Styret har observert nå etter et år i drift at vaktmester for bygget vårt har veldig lite å gjøre. Styre får tilsendt rapporter hver uke da vaktmester har vært på runde og disse har stort sett kun innehold bilder av alt som er i orden på våre bygg. Vi er ikke misfornøyde med vaktmestertjenestene til USBL, og vår vaktmester har alltid vært imøtekommende da det har vært noe å ta tak i, men vi føler ikke at det er verdt det vi betaler. Sameiet sin avtale om vaktmestertjenester omfattet en kostnad på 100 800 kr;- i året. Siden det har kommet frem i møter driftsforeningen at tekniske om dekkes av malling. Tenker styre at det er unødvendig med en slik avtale og har derfor avsluttet avtalen med USBL om vaktmestertjenester. Styret gjennomfører allerede nøye HMS runder på bygget og vi som sitter i styret har nok kompetanse til å ta småtingene som vaktmester tidligere har gjort på vårt bygg. Dersom det skulle oppstå behov for vaktmester igjen vil styre søke etter en bedre og litt mindre omfattende avtale gjennom en anbudsrunde. 3. Endring i avtale om vask Også siden start har sameiet hat avtale om vask gjennom vår forretningsfører USBL. Denne avtalen inkluderer vask av fellesarealer inkludert ganger og heiser. Styret har byttet ut denne avtalen med en direkte avtale med en annen leverandør. Den direkte avtalen med underleverandør som ble presentert i infoskrivet som ble sendt ut i mars kunne ikke gjennomføres. Styret har derfor inngått en avtale med annen leverandør til tilsvarende pris. 4. Fasadevask Bundebygg har tidligere benyttet firmaet Høyden for vask av vår fasade. Det er i 2024 tid for sameiets første fasadevask. Tidligere vask har blitt utført og betalt av BundeBygg pga byggestøv og annet skitt som en følge av deres konstruksjonsarbeid. Styret har forespurt tilbud fra tre aktører inkludert Høyden for fasadevask. Det er også tidligere tilbud på vindusvask fra Høyden på 70 000 kr;- som er budsjettert for 2024. En av aktørene som har gitt tilbud har gitt tilbud på vask med drone av vårt bygg. Dette tilbudet var på vask av både vindu og fasade på 47 500 kr;-. Siden dette er veldig ny teknologi ønsker Styret å prøve det en runde i år, dersom det viser seg at dette er bra nok, ser vi for oss store besparelser i årene fremover. Dersom det ikke er bra nok vil styre benytte tradisjonell vask i 2025 Fjernvarme: Da vi flyttet inn i bygget var fjernvarme fordelt via A-konto som ble håndtert og avregnet av USBL. Styret så det som en fordel at hver beboer istedenfor blir fakturert sitt faktiske forbruk, og siden det er installert målere for både fjernvarme og varmtvann for hver leilighet har styret lett etter en aktør som kan fakturere faktisk forbruk. Styret informerte om at en avtale hadde blitt gjort med Eviny for denne forbruksfaktureringen under Årsmøte den 01.06.2023. Den første fakturaen for direkte forbruk fjernvarme og varmtvann ble sendt ut til beboerne i Tårnhus 1 den 06.03.2024. Styret ønsker i denne saken å forklare hvorfor dette har tatt så veldig lang tid: 1. Umålt forbruk Umålt forbruk er et begrep som brukes for å betegne forbruk av fjernvarme som ikke kan plasseres på en individuell måler. Akershus Energi som er leverandøren av fjernvarme til vårt kvartal har en måler som måler hvor mye varme de sender til hele kvartalet. I Meierkvartalet brukes fjernvarme til oppvarming av leiligheter og fellesarealer men også til oppvarming av varmtvann. Det er denne måleren som Akershus Energi fakturer driftsforeningen for, driftsforeningen har så målere for hvert bygg og hver boligseksjon som de kan fordele den regningen fra Akershus Energi på. Mellom hovedmåleren til Akershus Energi og de individuelle målerne til driftsforeningen vil det alltid være et tap. Dette skyldes at rørene som frakter fjernvarmen rundt i bygget vil alltid ha et varmetap og dette er rimelig å forvente. Varmen som tapes til slikt varmetap, som ikke kan bli målt på individuelle målere kalles umålt forbruk. Etter å ha snakket med Akershus Energi fikk vi i innspill at det bør normalt på et moderne bygg ligge et umålt forbruk på maks 15-20%. Under utredelsen av individuell fakturering via Eviny klarte styre i Tårnhus 1 å avdekke at anlegget på Meierikvartalet opererte med et umålt forbruk på nær 70%. 2. Manglende kontroll 70% ubrukt forbruk er meget unormalt og selvsagt totalt uakseptabelt for et nybygg. Styret har siden innflytting følt en manglende kontroll på det meste fra eiendomsutvikler og entreprenør og dette blir poengtert av denne verdien. Med det samme dette ble avduket tok Styret i Tårnhus 1 kontakt med Stor-Oslo eiendom på vegne av samtlige sameier i meierikvartalet (da dette gjelder alle). Styret sendte en e-post til Stor-Oslo og USBL (som forretningsfører for driftsforeningen) den 02.07.2023. I denne e-posten ba vi om en utredelse og forklaring på det umålte forbruket, samt at vi nektet at vårt sameie skulle betale for dette. 3. Utredningen Etter e-posten fra Styret i Tårnhus 1 og oppfølging fra Boligdriftsforeningen og de andre styrene i Meierikvartalet har nå Stor-Oslo og Bundebygg gjort en utredning av fjernvarmen. De har samarbeidet med sine underleverandører og har nå fått ryddet i fjernvarmen og målerne. Det umålte forbruket er nå på 30%. Dette er fortsatt høyt, men Styret har gått med på at det er akseptabelt. Eviny har derfor nå startet faktureringen. 4. Hva betyr dette for dere? Siden styret avdekket det høye varmetapet, har vi stoppet våre beboere fra å bli belastet denne unormalt høye summen. Men det er også noen uheldige konsekvenser av at vår utbygger har manglet kontroll og det har tatt så lang tid å få forbruksfaktureringen på plass. A-konto fakturering for fjernvarme opphørte i August 2023 og den siste fakturaen som innehold A-konto fjernvarme ble sendt ut til beboere den 01.07.2023. Siden den første fakturaen fra Eviny først kom 06.03.2024 betyr det at det er et ubetalt forbruk for samtlige boligseksjoner mellom 01.08.2023-01.01.2024. Dessverre inneholder denne tidsperioden noen av de kaldeste månedene i året og dette medfører at samtlige boligseksjoner vil få en baksmell så snart USBL har avregnet det siste A-konto beløpene. Styret har informert om dette tidligere og vi håper at dette ikke kommer som en overraskelse. Nå som Eviny har endelig startet med forbruksfakturering vil det si at dere vil bli fakturert for deres faktiske forbruk av fjernvarme, slik dere blir fakturert for strøm. Styret inngikk denne avtalen for å gi hver boligseksjon mer kontroll og eierskap til sitt eget forbruk, og vi håper selvsagt at dette vil være et insentiv til å være mer sparsommelige med varmen. Oppsummering Dette har vært et travelt år for Styret i Tårnhus 1. Et år preget av en fortsatt manglende kontroll og oversikt av vår eiendomsutvikler og entreprenør. Dette kombinert med at vi er et nyetablert boligsameie i et stort og omfattende prosjekt leder til mye mangel på kontroll, feilfaktureringer, doble avtaler, høye kostnader m.m. Som representanter for alle våre sameiere føler vi et stort ansvar for å rydde opp i det som angår vårt sameie, redusere våre kostnader og gjøre Tårnhus 1 til det beste bygget å bo i for våre sameiere. Ingen av vi som sitter i styret hadde regnet med at vi skulle ha så mye å ta tak i, og vi håper innstendig at det blir mindre og mindre etter hvert som vi tar tak i ting. Vi bor i et fantastisk bygg og kvartal med mange fantastiske mennesker som naboer og det er da rett og rimelig at vi gjør vårt beste for å gjøre det enda bedre. Vi håper at selv om dere ikke kanskje ser alt vi driver med konstant at dere merker at vi står på. 2024 har startet med et brak, og vi i styret har flere planer for forbedringer i året som kommer, og vi gleder oss til å vise og dele de med dere etter hvert som de kommer og under årsmøte i juni. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i årsberetning og vedtekter som følger som vedlegg. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i styre og/eller på generalforsamling.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiet har ingen felles lån.
Sameiet er ikke tilknyttet sikringsordning.
Seksjonen har ingen andel fellesgjeld.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2023 viste er underskudd på kroner 38 870,-. I 2024 var det budsjettert med et overskudd på kroner 142 809,-. Årsregnskap 2023 samt budsjett for 2024 følger som vedlegg. Per april 2025 har ikke megler blitt forelagt budsjett for 2025 eller regnskap for 2024.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter er vedlagt i salgsoppgaven, interessenter oppfordres til å lese gjennom vedtekter og sette seg inn i disse. Ved spørsmål, ta kontakt med megler.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Informasjon om seksjonseierens drift- og vedlikeholdsansvar finnes under vedlagt dokument "vedtekter" § 4.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP4818514
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 528,9 kvm (eiet)
Felles sentral tomt med pent opparbeidet uteareal.
Det fremkommer av festekontrakt at total festeavgift var på kr. 2 400 000,- for tomtens totale areal på 5 519 m². Meierikvartalet Tårnhus 1 Boligsameie disponerer deler av dette arealet, og er i henhold til servitutt tinglyst på eiendommen 16.05.2022 med dokumentnummer 525583 forpliktet til å være medlem av felles driftsforening som skal forestå all drift og vedlikehold av området. Kostnadene forbundet med drift og vedlikehold (inkl. festeavgift) skal fordeles på eiendommene som er medlem av driftsforeningen iht. driftsforeningens vedtekter.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra Nordvik. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meierikvartalet er et nytt og urbant nabolag i Lillestrøm sentrum. Som beboer i Meierikvartalet har man "alt" man trenger rett i nærheten. I dette kvartalet kan man både bo, handle, spise, oppleve og nyte. Leiligheten ligger i Lillestrøm sentrum, med umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon og byens fasiliteter. På kulturfronten står Lillestrøm for store nysatsinger og kan by på et fristende utvalg innenfor uteliv, shopping og små spesialbutikker. I tillegg til eget kjøpesenter og koselige handlegater har Lillestrøm et flott kulturhus, kino og et mangfold av restauranter, kaféer og uteplasser. På utescenen på torget arrangeres det ofte konserter og forestillinger med mer, og Byfesten er et av årets høydepunkt. Da kryr det av mennesker i hele sentrum, og kjente musikere underholder på en av mange scener. Fra leiligheten er det kun en kort spasertur til Åråsen fotballstadion og litt bortenfor finner du koselige Sørum gård, Skedsmohallen, fine turstier og Lillestrøm golfklubb. Nebbursvollen Friluftsbad ligger ved Nitelva og er byens populære badested med basseng, vannsklier, grøntområder, kiosk med mer. I samme område finner du flotte tur- og rekreasjonsområder samt opplyste stier perfekt for en joggetur. Lillestrøm satser stort på kunst og kultur, og det er utplassert flere statuer og andre kunstverk langs stiene. Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Kiwi, Rema 1000 og Meny. Ønsker du ytterligere servicetilbud ligger Lillestrøm Torv kjøpesenter, samt de øvrige handlegatene i Lillestrøm sentrum, rett utenfor døren. Det er også kort vei til Coop Obs Hypermarked og Strømmen Storsenter, landets mest innholdsrike kjøpesenter. Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og tog. Lillestrøm togstasjon ligger kun 600 meter fra leiligheten. Toget fra Lillestrøm til bl.a. Oslo S og Oslo Lufthavn har en reisetid på henholdsvis 10 og 12 minutter. Med bil fra sentrum tar det ca. 5 min til Strømmen, 8 min til Lørenskog, 16 min til Oslo S og 23 min til Oslo lufthavn. Fra eiendommen er det gang-/sykkelavstand til Vigernes barneskole, Kjellervolla ungdomsskole, samt både Lillestrøm og Skedsmo videregående skole. OsloMet - Storbyuniversitetet har avdeling på Kjeller. Det er også et bredt utvalg av både private og kommunale barnehager.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for eiendommen datert 03.11.2022. Midlertidig brukstillatelse dokumenterer at boligen lovlig kan brukes, men at det gjenstår arbeider før ferdigattest kan utstedes. For å kunne søke om ferdigattest må det gjennomføres følgende tiltak på eiendommen: "Arbeidene som gjenstår i tiltaket frem til ferdigstillelse, er bygg B1 (langs Solheimsgata), B4 basen, deler av kjeller samt utomhusområder. Gjenstående arbeid skal være utført innen 01.12.2024 og bekreftelse om at dette er utført må deretter sendes kommunen sammen med søknad om ferdigattest." Det er ikke blitt utstedt ferdigattest for tiltaket i ettertid.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til kombinert bebyggelse og anleggsform på grunnen, samt under grunnen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Boligen ligger i et regulert område til bebyggelse og anleggsform på grunnen, samt under grunnen. Nærliggende områder er regulert til bolig/forretning, gate med fortau, forretning/kontor, bolig/forretning/kontor, bolig/forretning/kontor og offentlig/privat tjenesteyting. I henhold til kommuneplan ligger boligen i et område avsatt til sentrumsformål - nåværende. Nærliggende områder er avsatt til bebyggelse - nåværende, tjenesteyting, grønnstruktur, hovedveg og hovedveg framtidig. Kommunen informerer om at det for tiden er ingen reguleringssaker under behandling som berører denne eiendommen. Nærliggende områder er berørt av hensynssone H810_1, H570_12, H570_13, H570_14, H570_15. Hensynssone gjelder krav om felles planlegging og særlig hensyn til kulturmiljø. Dette berører ikke eiendommen. I henhold til temakart av Lillestrøm kommune fremkommer det at boligen ligger i et område med stor mulighet for marin leire. Det er mottatt temakart i forbindelse med kvikkleire og marin grense, fare for kvikkleireskred berører ikke eiendommen, og eiendommen ligger under marin grense. Temakart for grunnforurensning viser at nærliggende områder har akseptabel forurensning med dagens areal- og resipientbruk, samt forurensning og fyllinger, men dette berører ikke eiendommen. Flomsonekart viser at eiendommen ikke berøres av dette. Det er middels til lav aktsomhet for radon i grunnen. Videre ligger eiendommen i gul og rød støysone fra veg- og togtrafikk. Temakart kan man få tilsendt ved henvendelse til megler. Reguleringskart, kommuneplan og temakart finnes på Lillestrøm kommune sine nettsider: https://kartutside.lillestrom.kommune.no/Html5Viewer/index.html?viewer=Lillestromkart.Lillestromkart&locale=nb-NO. Konferer gjerne megler vedrørende bruken av siden.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3205/81/2696/2: 16.01.2014 - Dokumentnr: 42966 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 99 år Årlig festeavgift: NOK 2 400 000 Gjelder fra dato: 01/01-2014 Tomteverdi: NOK 40 000 000 Pant for forfalt festeavgift Bestemmelser om regulering av leien Overført fra: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2696 F Gjelder denne registerenheten med flere 25.09.2020 - Dokumentnr: 3080569 - Erklæring/avtale Gjelder feste Rettighetshaver: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Kan ikke slettes uten samtykke fra: Lillestrøm Kommune Org.nr: 820 710 592 Bestemmelse om rett til bruk av areal for reparasjon av bygninger og konstruksjoner Overført fra: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2696 F Gjelder denne registerenheten med flere 16.05.2022 - Dokumentnr: 525583 - Erklæring/avtale Gjelder feste Forpliktet til å være medlem av felles driftsforening Gjelder denne registerenheten med flere 26.10.2022 - Dokumentnr: 1211548 - Bestemmelse om adkomstrett Gjelder feste Gjensidig rett gjelder adkomst til takhagen Gjelder denne registerenheten med flere 26.10.2022 - Dokumentnr: 1211548 - Bestemmelse om adkomstrett Gjelder feste Rettighetshaver: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:106 Rettighetshaver: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighetshaver: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2715 Adkomst til takhage Gjelder denne registerenheten med flere 10.11.2021 - Dokumentnr: 1415850 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 2 Formål: Bolig Sameiebrøk: 52/4751 28.04.2022 - Dokumentnr: 454131 - Bruksrett Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:106 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2721 Snr:1-65 Rett til å benytte takhage Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 28.04.2022 - Dokumentnr: 454328 - Bestemmelse om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2721 Snr:1-65 Rett til å bruke sykkeltrapp Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 13.05.2022 - Dokumentnr: 518482 - Bestemmelse om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:106 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2721 Snr:1-65 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2722 Snr:1-41 Gjelder kjøreareal i parkeringskjeller Bestemmelse om vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 20.05.2022 - Dokumentnr: 543342 - Bruksrett Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2721 Snr:1-65 Rett til å benytte utomhusareal Gjelder denne registerenheten med flere 25.05.2022 - Dokumentnr: 563792 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:106 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2721 Snr:1-65 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2722 Snr:1-41 Rett til å benytte sykkelparkeringsplasser Bestemmelse om kostnader vedrørende drift og vedlikehold Gjelder denne registerenheten med flere 09.11.2022 - Dokumentnr: 1275939 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:947 Rettighet hefter i: Knr:3205 Gnr:81 Bnr:2721 Snr:1-65 Bruksrett til boder Rettighetshaver kan ikke selge, pantsette eller på annen måte disponere over sin rettighet på annen måte enn sammen med sin seksjon i gnr. 81 bnr. 2696 Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 35 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 9 900,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar 3000 per stk. 3 stk visning inkl kr. 0,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 633,- Samlet skal selger betale kr. 115 323,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Kenneth Andreassen, Eiendomsmegler / Partner
938 63 126
k.andreassen@nordvikbolig.no
Megler
Kenneth Andreassen, Eiendomsmegler / Partner
938 63 126
k.andreassen@nordvikbolig.no
Megler 2
Nathasha Pettersen, Kontorsjef / Eiendomsmegler
954 81 214
n.pettersen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Lillestrøm Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 921678592
Landstads gate 57, 2000 LILLESTRØM
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Kenneth Andreassen
Eiendomsmegler / Partner
Lillestrøm
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Nathasha Pettersen
Kontorsjef / Eiendomsmegler
Lillestrøm
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?