Golfstubben 25Røa
Bogstad / Røa
Gjennomgående 4-roms leilighet med solrik, sydvestvendt balkong. Oppussingsobjekt med potensiale. Felles V.vann/fyring
Gjennomgående og lys 4-roms selveier med romslig sydvestvendt balkong i høy 1.etasje med svært lite innsyn. Boligen er oppussingsobjekt og planløsningen er effektiv og familievennlig med tre soverom -Her er det gode muligheter til å få det akkurat slik man ønsker. Fra veranda er det en bred trapp ned til felles hage med direkte utgang til gratis gateparkering. Legg merke til: - Gjennomgående - A-konto vv/fyring - Oppussingsobjekt - Solrik sydvestvendt balkong - To lukkede og to åpne boder i tillegg til felles sykkelparkering i kjeller. Attraktiv beliggenhet i skjermet og naturnært område på grensen mellom Røa og Bogstad - perfekt for deg som vil bo skjermet og trygt, samtidig sentralt på Oslo vest. Her bor man nært både marka, Bogstadvannet, skoler, barnehager og dagligvare.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1960
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 5 350 000,-
- Omkostninger:
- 140 880,-
- Fellesgjeld:
- 230 461,-
- Totalpris:
- 5 721 341,-
- Felleskost/mnd:
- 6 358,-
- Fellesformue:
- 2 667,-
- Totalt BRA:
- 86 m2
- Tomteareal:
- 2 955,1 m2 (eiet)
- Energimerking:
- D - lysegrønn
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0594/25
Boligtype og eieform
Selveierleilighet (Eierseksjon)
Adresse og betegnelse
Golfstubben 25, 0757 Oslo
Gnr. 27, bnr. 1299, snr. 6 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Kjøpesum og omkostninger
5 350 000,- (Prisantydning) 230 461,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 580 461,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 139 500,- (Dokumentavgift) 290,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 140 880,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 153 580,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 721 341,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 734 041,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen, inkl. evt. fellesgjeld. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1960
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 78 kvm
BRA-e: 8 kvm
Totalt BRA: 86 kvm
TBA: 7 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 8 kvm. To disponible kjeller bod på ca 4 kvm hver.
Totalt BRA: 8 kvm
1. etasje:
BRA-i: 78 kvm. Entré, bad, kjøkken, stue og tre soverom
Totalt BRA: 78 kvm
TBA: 7 kvm. Veranda
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Innvendig areal er oppmålt på stedet. Boligen disponerer to eksterne boder i kjeller på ca. 4 m² og ca. 4 m². Det er i tillegg to oppmerkete områder (markert 106) i fellesarealet i kjelleren, med mulighet for oppbevaring.
Antall soverom
3
Innhold
Entré, bad, kjøkken, stue og tre soverom. Leiligheten disponerer to eksterne boder i kjeller på ca. 4 kvm hver. Det er i tillegg to oppmerkete områder (markert 106) i fellesarealet i kjelleren, med mulighet for oppbevaring. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Vinduer: Vindu med trelags isolerglass i stue, produsert i 1981. Vinduer med tolags isolerglass for øvrig, produsert i 1986. Tilstandsvurdering: Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje. Dobbel vinduer med glass i koblet utførelse i ett soverom og stue. Tilstandsvurdering: Vinduer er av eldre dato og det må på generelt grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. Vinduene bærer preg av høy slitasje med sprekkdannelser, fuktinnsig og riss i en rute. TG 3 er gitt på grunn av nevnte forhold. Kostnadsestimatet er basert på utskifting av vinduene. Utbedringskostnad: kr. 20 000-30 000,-. Ytterdører: Profilert entrédør i tre. Dobbel dør med enkle glass i felt til verandaen. Tilstandsvurdering: Dørene er av eldre dato og det må derfor påregnes slitasje og noe redusert funksjon i forbindelse med varmetap. Entrédør er ikke merket med brannklassifisering. Forholdet er et avvik ift. dagens branntekniske krav, og kan utgjøre en risiko ved brann. TG 3 er gitt iht. krav i NS 3600. Døren må skiftes ut og erstattes med riktig dør om dette er tillatt i borettslaget eller sameiet. Utbedringskostnad: kr. 25 000-50 000,-. Innvendige dører: Glatte innvendige dører. Tilstandsvurdering: Tg 2 er gitt på grunn av alder og normal slitasje. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Det er foretatt stikkprøver for måling av gulvoverflater i stue og soverom. Tilstandsvurdering: Høydeforskjell på gulvet er målt til mindre enn 10 mm over en lengde på 2 m, og mindre enn 15 mm på hele gulvets lengde og derfor vurdert til TG 1. Veranda: Veranda i trekonstruksjon, med adkomst fra stue, ca. 7 m². Terrassebord på bjelkelag og rekkverk i tre. Rekkverkshøyden er målt til 95 cm. Enkel trapp i tre til terreng. Tilstandsvurdering: Kun innvendige overflater er vurdert, da hovedkonstruksjon ligger under sameiets ansvarsområde. I samsvar med gjeldende forskrifter skal rekkverk ha en minimumshøyde på 1,0 meter. Rekkverkshøyden samsvarer likevel med gjeldende forskrifter på tidspunktet for oppføring av bygningen. Dette punktet er ment som en opplysning med hensyn til sikkerhet. Det er imidlertid ikke påkrevd å tilpasse rekkverkshøyden i henhold til dagens forskriftskrav. TG 2 er gitt på grunn av alder og bruksslitasje. Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Avløpsrør i plast og støpejern. Ledningsnett for vann i kobber av eldre dato. Hovedstoppekran er ikke funksjonstestet da denne er montert i kjeller, og er felles. Den stenger vannet til flere leiligheter. Tilstandsvurdering: Vanntrykk og funksjon på avløp er undersøkt og funnet ok. Det mangler egen hovedstoppekran for leiligheten. Forholdet kan gi større risiko for vannskade ved en eventuell lekkasje i leiligheten. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder sett i lys av forventet levetid og slitasje. Eldre ledningsnett vil på generelt grunnlag ha noe høyere risiko for lekkasjer. I forbindelse med oppgradering av bad og kjøkken vil det være naturlig med utskifting av ledningsnettet. Vannbåren varme: Radiatorer med forsyning av varmtvann fra felles varmeanlegg (bergvarme). Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder på radiatorene og tilhørende røropplegg. Forholdet medfører forhøyet risiko for at det kan oppstå lekkasjer fra radiatorene og røropplegget. Det er viktig å merke seg at reguleringsventiler/termostater ikke er blitt testet for funksjonalitet i denne vurderingen. Ventilasjon: Friskluftsventil på yttervegg i oppholdsrom. Oppdriftsventilasjon med ventil i bad og kjøkken. Luftespalte med lufttilførsel under dør mot badet. Er avtrekk undersøkt med ark eller lignende? Ja, oppdriftsventilasjon med begrenset avtrekk. Tilstandsvurdering: I referansenivået for denne rapporten er det angitt av det skal være tilstrekkelig luftsirkulasjon. Dette lar seg ikke gjøre uten elektrisk/mekanisk avtrekk. Ventilasjonen er derfor vurdert til tilstandsgrad 2. Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår og forskrift til avhendingslova. Elektrisk anlegg: Det er foretatt forenklet vurdering av det elektriske anlegget, da det ikke foreligger tilsynsrapport fra det lokale el.-tilsynet. Det elektriske anlegget ligger i hovedsak åpent. Sikringstavle med skrusikringer og jordfeilsautomat, montert i felles gang. Følgende spørsmål er stilt boets representant: - Når ble anlegget sist rehabilitert eller installert? Anlegget er av eldre dato. - Løses sikringene ofte ut? Nei. - Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget? Nei. - Er det kursfortegnelse, og er antall sikringer i samsvar med denne? Jordfeilsautomaten er ikke benevnt i kursfortegnelsen. Tilstandsvurdering: For elektriske anlegg er det krav om samsvarserklæring fra godkjent installatørbedrift, på alle arbeider utført etter 01.01.1999. I de tilfellene dette ikke foreligger, skal det iht. NS 3600 gis tilstandsgrad 2 på anlegget. I dette tilfellet foreligger ikke samsvarserklæring for anlegget. Dette kan medføre en økt risiko, dersom det ikke er utført av en godkjent installatørbedrift, som har gjort de nødvendige kontrollene for å sikre eget arbeid. Det elektriske anlegget er gitt TG 2 på grunn av alder i forhold til forventet levetid. Det anbefales på generelt grunnlag at anlegget kontrolleres av en el. - takstmann. Dette anbefales på alle anlegg som er eldre, eller mangler dokumentasjon på utførte arbeider. Anlegget er av eldre dato og det må påregnes kostnader vedrørende oppgradering av det elektriske anlegget. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Fliser på vegg over benkeskap på en side. Laminat benkeplate. Benkebeslag i rustfritt stål med utslagskum og kum. Kullfilterventilator. Tilstandsvurdering: Det er under befaringen benyttet fuktindikator og utført fuktsøk på utsatte punkter. Det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Ventilatoren er defekt. TG 3 er gitt med bakgrunn i høys slitasje i form av svellinger, ujevnheter og merker/riper. Kostnadsestimatet er basert på innkjøp og montering av ny kjøkkeninnredning. Utbedringskostnad: kr. 100 000-200 000,-. Innvendige overflater: Gulv: Innvendige gulv er belagt med gulvbelegg. Tilstandsvurdering: Større område med svellinger/eldre fuktskade i ett hjørne i stuen. TG 2 er gitt på grunn av generelt slitte overflater med merker, riper og enkelte sprekker i gulvoverflater. Vegger: Teglstein og trekledning på enkelte vegger i stue. Tapet for øvrig. Tilstandsvurdering: TG 2 er gitt på grunn av generelt noe slitte overflater med merker, sprekker og rifter. Himling: Pusset og malte overflater. Himlingshøyde ca. 2,46 m målt i stue. TG: 1. Fast inventar: Garderobeskap med glatte fronter i ett soverom. Garderobeskap med profilerte fronter i ett soverom. Tilstandsvurdering: TG 2 er gitt på grunn av alder og normal bruksslitasje. Bad: Badet er av eldre dato. Helhetsvurdering – Bad: Våtromsgulv: Betong. Sluk i støpejern. Våtromsvegger: Flislagte- og pusset og malte overflater. Fast inventar: Baderomsinnredning bestående av benkeskap og veggskap med profilerte fronter. Veggskap med speilfront. Speil over servanten. Utstyr for sanitærinstallasjoner: Dusj i badekar, servant og klosett. Tilstandsvurdering: Det er registrert rust i sluket og større sprekkdannelser i veggoverflater. I våtrom er det krav til fukttett sjikt på hele gulvet, 5 cm opp fra gulv på alle vegger og i våte soner. I dette tilfellet er det ikke etablert vanntett sjikt. Nevnte forhold medfører økt risiko for lekkasjer som kan føre til fuktproblematikk i konstruksjonen. En må forvente generell oppgradering av våtrommets tettesjikt/membran for at våtrommet skal tåle en normal bruk etter dagens krav (tett våtsone). En samlet TG 3 for rommet er satt med bakgrunn i nevnte forhold, alder og manglende tetthet i våtsonen på rommet. Kostnadsestimatet er basert på rehabilitering av badet. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Utbedringskostnad: kr. 200 000-400 000,-. Hulltaking – Bad: Hulltaking er ikke utført da badets vegger er oppført i betong eller lignende materiale. Iht. Forskrift til avhendingslova skal det ikke utføres hulltaking i baderomsvegger av mur eller betong. TG: IU. Brannskille: Det mangler brannsertifisering av entrédøren. Dokumentasjon: Det er ifølge boets representant ikke utført oppgraderingsarbeider i løpet av de siste fem år. Referansenivå: Bygningen er oppført i 1960, og den tids byggeskikk ligger til grunn for konstruksjonsmessige forhold. Referansenivå for rapporten er satt til byggeår og Forskrift til avhendingslova. Aldersbetraktning er vurdert ut fra levetidstabeller utarbeidet av Sintef Byggforsk. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er ingen parkeringsplasser tilknyttet eiendommen I Golfstubben 21-27. Parkering finner sted i gaten rundt Golfstubben. Gateparkeringen er gratis. Kommunen har opparbeidet 8 el-bil ladestasjoner langs Golfstubben 21-27 med adresse Ekraveien.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Orginalt elektrisk anlegg 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Q1 2025. Har dokumentasjon fra Eurofins. Under tiltaksgrense. Borettslag har likevel fått tettet sprekker i kjeller. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Nei Eventuell kommentar: Gammel standard og må renoveres 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Nei Eventuell kommentar: Gammel standard 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: OPAK Tilstandsrapport på selve bygningen finnes for Boligsameiet Golfstubben 21-27, datert 27.02.2025. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Ja Beskriv: Borettslaget har en vedtatt/igangsatt vedlikeholdsplan etter flere år med oppsamlet behov. Dette kan medføre økte felleskostnader og/eller økt fellesgjeld fremover. 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Ja Beskriv: Krever oppussing og renovering. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Samsvarserklæring: Det fremgår av selgers egenerklæringsskjema / tilstandsrapporten at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring for det elektriske anlegget.
Bygningssakkyndig
Peder Vilhelm Aubert v/Tyder
Byggemåte
Fireroms eierseksjon i boligblokk med to eksterne boder i kjeller. Gjennomgående leilighet i 1. etasje med veranda. Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i betongkonstruksjon, med pusset og malte overflater og forblendet med teglstein. - Yttertak i trekonstruksjon, tekket med takstein. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i betong. - Felles varmtvann. - Felles vaskeri i kjeller. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
-Taklampe i stue.
- Veggfestet lampe i stue.
Adgang til utleie
Styret skal underrettes om utleieforhold. Seksjonseier skal opplyse styret og forretningsfører om leietakers navn og om egen adresse i utleieperioden. Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
D - lysegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Radiatorer tilknyttet felles fyringsanlegg med bergvarme. Fra januar 2026 vil boligene ha individuell måler og bli fakturert for faktisk forbruk hver md. I 2016 anskaffet Golfstubben Boligsameie nåværende varmekilde. Store deler av oppvarming skjer gjennom bergvarme, som kommer fra 4 brønner boret ned på blokkens vestside. Brønner er et sted mellom 100 og 200 meter dype.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke selv bodd i boligen og har dermed kunnskap om årlig strømforbruk. Siste 3 mnd. er prisen legat mellom 150 - 200 kr, selger opplyser at den generelt er lav grunnet bergvarme. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand. Selger har ikke inngått avtale om Norgespris.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 358,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann og fyring (a-konto), TV/bredbånd (Telia), betjening andel fellesgjeld, normal drift og vedlikehold, snømåking/gressklipping, festeavgift, sparing vedlikehold, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, kommunale avgifter, m.m.
Fordelt slik p.t.:
Vedlikeholdstillegg kr. 123,-
Renter og avdrag kr. 1 728,-
Felleskostnader kr. 3 282,-
Á konto fyringsutgifter kr. 1 418,-
Kabel-TV og bredbånd-avgift kr. 438,-
Tot. pr måned: kr. 6 989,-
Fra og med 01.01.26 gjelder følgende:
Vedlikeholdstillegg kr. 123,-
Renter og avdrag kr. 1 736,-
Felleskostnader kr. 3 991,-
Kabel-TV og bredbånd-avgift kr. 508,-
Tot. pr måned kr. 6 358,-
ifølge forretningsfører er det budsjettert endringer i felleskostnader til ca. 6 358,- per md fra og med 01.01.26. Årsaken er måleenheter og avlesning av varmeforbruk: I dag betaler hver seksjon et fast månedlig a-kontobeløp, som fremkommer som egen post på fakturaen for felleskostnader kr 1 418,- for stor seksjon. Fra og med 1. januar 2026 går sameiet over til månedlig avregning basert på faktisk forbruk. Hver seksjon vil da motta egen faktura fra Ista Collect, uavhengig av felleskostnadene. Dette innebærer at dagens a-kontobeløp gjennom felleskostnadene til OBF bortfaller, og at hver seksjon i stedet mottar en månedlig faktura som viser faktisk varmeforbruk. I tillegg til forbruket vil hver seksjon få en fast månedlig kostnad på kr 130,- knyttet til drift og avlesning. Varme vil dermed ikke lenger inngå i de faste felleskostnadene, og posten fjernes fra den ordinære fakturaen for fellesutgifter.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Felleskostnader kr. 6 358,- per md fra januar 2026. A-konto varmeforbruk (varmtvann og fyring) kommer i tillegg . Løpende avregning med faktisk forbruk hver mnd. Eiendomsskatt kr. 1 086,- for 2025. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. kr. 2-3 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Kr. 1 086,- pr. 2025
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene.
For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Informasjon om eiendomsskatt er innhentet fra eiendomsskattelistene til Oslo kommune.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 843 767,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 7 375 068,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Bligsameiet Golfstubben 21-27 består av 16 boligenheter fordelt på 4 oppganger. Forretningsførselen er utført av Oslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF). Sameiet har eget fellesvaskeri lokalisert i kjelleren i Golfstubben 25, her søker man styret om å sette inn egen maskin. Brukere av vaskeriet vil bli belastet en fast årlig kostnad for bruk av vaskemaskin. Avgiften vil bli fastsatt av nytt styre. Vaktmesterkompaniet AS ivaretar oppgavene knyttet til snømåking. Styret har utvidet avtalen med Vaktmesterkompaniet AS. I tillegg til snømåking vil de stå for strøing av Golfstubben 21–27. Når det gjelder de små stikkveiene inn til oppgangene, må det strøs/måkes ved behov av beboerne i fellesskap. Utdrag fra vedtak på årsmøte 2025: - Refinansiering av felles lån og opprettelse av vedlikeholdskonto. - Engasjere rådgiver for å bidra i arbeidet med vedlikeholdsarbeid. - Tydeliggjøring av vedlikeholdsplikter i vedtekter. Styret får mandat til å justere husordensregler ved behov. - Oppheve vedtak fra forrige årsmøte om platting i fellesområde ute. - Nytt punkt i vedtekter om krav til dokumentasjon/ferdigattest - Justering husordensregler Rehabilitering og større vedlikehold: 2024: Vedlikehold av tak (byttet ødelagte takstein, fjernet mose, renset takrenner og fjernet mose fra tak over oppganger). 2023: Intet større vedlikehold 2022: Intet større vedlikehold 2021: Etterisoliering av kjeller-yttervegg mellom oppg 23 og 25. 2020: Montert pipe-hatter og byttet beslag på taket Ombygging av fyranlegg til drift på bio-olje 2019: Intet større vedlikehold 2018: Intet større vedlikehold 2017: Byttet strømmålere for fellesanlegg og alle leiligheter. Malt kjellermur på nord og sydvegg. Malt kjellervinduer. 2016: Installert bergvarme for oppvarming og varmtvann. Vedlikehold tak; rengjøring tak og takrenner, byttet defekt takstein, festet hatter på luftpiper, utbedret beslag rundt pipehatter, etc. 2015: El. Byttet hovedtavle, nye pipehatter og blybeslag på 8 soilrør på taket. Utbedring av vannskade i nr. 25 leilighet H0202. Byttet låser i dørene inn til oppgangene Utdrag styrets arbeid i 2024/2025: - I September 2024 gjennomførte styret et ekstraordinært årsmøte i forbindelse med defekt vaskemaskin i vaskekjeller. - I oktober 2024 Innhentet styret fagpersonell for vedlikehold av tak. Fjernet mose fra tak og takrenner. Byttet ødelagte takstein samt renset små tak over oppganger for mose. - I januar 2025 gjennomførte styret en kapitalinnkreving på 60.000,- for å kunne innhente en tilstandsrapport over bygget for å sikre at fremtidige styrer har et godt verktøy for å kunne prioritere vedlikeholdsetterslep og fremtidig vedlikehold på en god måte. - I februar 2025 anskaffet styret radonmålere og sikret at alle beboere har satt inn radon sporingsfilmer i sine leiligheter - for innsamling og oversending til analyse i april 2025. I februar 2025 utarbeidet Opak en 10-års vedlikeholdsplan med tilstandsrapport for sameiet. Ut i fra denne har styret utarbeidet et grunnlag for vedlikehold: Blant annet: Bergvarme anlegg: Ny vannanalyse våren 2026 (kostnad ca. kr 1 500). Analysen skal dokumentere tilstanden etter en hel driftsperiode med de nye komponentene i drift, og danne grunnlag for eventuelle videre tiltak av fase 2 våren 2026 bestående av: - Implementering av innregulreringsventiler - Skifte til Termostatstyring av hver enkelt radiator Bunnledning og stammer: Tilstandsrapport utført viser at det er lite hull i bunnledningen, samt meget dårlige rør. Anbefales oppgradert umiddelbart. I stammene er situasjonen noe bedre, men anbefalt å tas i løpet av et par år. For å spare kostnader for sameiet har styret besluttet at oppgradering av stikkledninger gjennomføres samtidig som bunnledningen oppgraderes. Besluttet gjennomført Vinter/Vår 2026 Kostnad estimert til kr 1.170.000,- Tak: Taket ble sist skiftet i 1980, og har siden den gang blitt jevnlig vedlikeholdt. Det ble høsten 2025 gjennomført en takinspeksjon, utført av Takråd AS, et selskap med spesialkompetanse innen takkontroll og vedlikehold. Hvilke avvik som er identifisert i forbindelse med inspeksjonen 1. Lufteluker på loft må tettes, muselort funnet 2. Takrenner må gås over da det er lekkasje enkelte steder 3. Vedlikehold av tak må opprettholdes hvert 3/4 år for å unngå lekkasjer. 4. Antas at tak må skiftes om 10-12 år. Ny takinspeksjon må utføres før en beslutning på bytte av tak tas. Estimert kostnad for et bytte av tak om 10-12 år er 2.500.000,- Gjennomføring av tiltak: Lukking av avvikene i takinspeksjonsrapporten – planlegges gjennomført våren 2026. Kostnad inspeksjonsrapport Kr 23.125,-. Vindu og dører: Identifiserte avvik: Rapporten fra BER viser at noen vinduer må skiftes mens andre har behov for snarlig vedlikehold. I tillegg er det identifisert at 10 av leilighetsdørene til den enkelte boenhet er gamle og ikke dekker dagens krav til brannsikkerhet. Sameiet er ansvarlig for dører og vinduer i fellesområdene, seksjonseier for leilighetsdør og vinduer + terrassedør tilknyttet egen leilighet. Kostnad kr. 10.000,- for tilstandsanalyse. Kostnad for nye vinduer eller vedlikehold av vinduer tilfaller den enkelte gjeldende seksjonseier og er ikke medberegnet i kostnadsoversikten. Seksjonseier må selv ta høyde for denne kostanden. Terrasser: Det er avdekket råteskader i enkelte planker samt tegn til fukt i taket over terrassen i 1. etasje. Malingen har flasset av flere steder, og overflatene fremstår som sterkt tilsmusset og påvirket av forurensning. Det er derfor behov for grundig vask og ny maling av overflater. Videre ble det registrert at to terrasse-trapper har såpass omfattende slitasje at utskifting anbefales. Estimert kostnad for terrasser er kr 300.000,-. Trapp kommer utenom og kostnad for vedlikehold av disse tilfaller seksjonseier(e) som eier trapp. Måleenheter og avlesning av varmeforbruk: For å sikre korrekt måling av varmeforbruket og en rettferdig fordeling av kostnader mellom seksjonene, er det nødvendig å erstatte de gamle enhetene med nye. Den 5. november 2025 vil alle måleenheter bli byttet ut med nye. I forbindelse med utskiftingen innføres en ny ordning for avregning av varme. I dag betaler hver seksjon et fast månedlig a-kontobeløp, som fremkommer som egen post på fakturaen for felleskostnader kr 1 418,- for stor seksjon og kr 788,- for liten seksjon. Ved årets slutt sammenstilles forbruket i et varmeregnskap, og eventuelle avvik blir justert én gang per år. Fra og med 1. januar 2026 går sameiet over til månedlig avregning basert på faktisk forbruk. Hver seksjon vil da motta egen faktura fra Ista Collect, uavhengig av felleskostnadene. Dette innebærer at dagens a-kontobeløp gjennom felleskostnadene til OBF bortfaller, og at hver seksjon i stedet mottar en månedlig faktura som viser faktisk varmeforbruk. I tillegg til forbruket vil hver seksjon få en fast månedlig kostnad på kr 130,- knyttet til drift og avlesning. Varme vil dermed ikke lenger inngå i de faste felleskostnadene, og posten fjernes fra den ordinære fakturaen for fellesutgifter. Overgang til fiber og ny nettleverandør: Styret har signert avtale med Telenor, og fra 1. juli 2026 går Sameiet over til TV- og internettlevering via moderne fiber. Dette betyr at dagens gamle coax-løsning fases ut og erstattes med en raskere og mer stabil forbindelse. Telenor står for gravearbeidet som skal til for å legge fiberkabel frem til blokken. Arbeidet starter til våren, og kabelen vil bli gravd ned langs Ankerveien – fra Bogstad skole og ned til vår eiendom. Styret vil holde beboerne orienterte om saken. Forespeilet pris er kr 529,- per måned, inkludert graving og installasjon i hver seksjon. Se grunnlagsdokument for vedlikehold vedlagt i salgsoppgaven. Fullstendig oversikt over Opaks tilstandsvurdering av bygget kan fås ved henvendelse til megler. På bakgrunn av kommende vedlikeholdsprosjekter ser styret seg nødt til å varsle innhenting av ekstra kapital hos seksjonseierne. Ekstraordinær kapitalinnhenting vil foregå først og fremst i 2026, men også muligens i 2027 og 2028. Totalt til sammen for de tre årene estimert til ca. kr. 117.000,-. Følgende inndeling: 01.01.2026: kr. 42.000 (Dekkes av selger dersom faktura blir utsendt før overtagelse. Etter overtagelse vil faktura dekkes av kjøper). Dersom det blir ekstra engangsinnbetaling fra seksjonseierne i 2027 og 2028 er beløpene estimert til ca det samme i 2026. Det er også snakk om å ikke kreve inn engangsinnbetaling, men bake ekstra kapital inn i felles lån. Se vedlagte årsmøtepapirer for mer informasjon.
Forretningsfører
OBF
Styregodkjennelse
Det er ikke krav til styregodkjennelse av kjøper. Eiendomsmegler bistår med eierskiftemelding til forretningsfører og styret for orientering.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 230 461,- pr. 25.11.2025
Sameiet har lån i DNB Bank ASA:
Lånenummer: 15160284711
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 25.11.2025: 6.55% pa.
Antall terminer til innfrielse: 78
Saldo per 25.11.2025: 2 866 561
Andel av saldo: 230 461
Første termin/første avdrag: 30.06.2025 ( siste termin 31.03.2045 )
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Fellesformue
Kr. 2 667,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2024 viste et underskudd på kr. 97 203,-. I 2025 ble det budsjettert med et underskudd på kr. -47 414,-. Underskuddet skyldes i hovedsak reparasjon og vedlikehold. Regnskap og budsjett følger vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Samtlige som benytter fellesområder (inne og ute), både seksjonseiere og leietakere, plikter å delta i dugnader organisert av styret. Uansett alder eller ferdighet er det mulig å bidra. Hver oppgang har selv ansvar for å gjennomføre vasking. Vasking av oppgang skal utføres annenhver uke, og det er utarbeidet en mal for vasking. Malen viser rekkefølgen for vasking mellom beboerne i oppgangen. Hver oppgang består av fire seksjoner, og ansvaret rullerer mellom disse. Rekkefølgen er satt opp etter leilighetsnummer. Seksjonseiere kan søke styret om å få montere egen vaskemaskin tilkoblet sameiets Vann og strømnett. Årsmøtet fastsetter årlig avgift som skal gå til å dekke bla. strømkostnader. Det forutsettes forsvarlig montering av en moderne, energieffektiv og støysvak vaskemaskin. Lekkasjesikring må monteres. En sameier som ønsker privat maskin må dekke eventuelle kostnader til elektrisk- og rørarbeid. Eier av maskinen er økonomisk ansvarlig for eventuell skade på sameiet eller annet utstyr i rommet ved f.eks. lekkasje eller brann. Ved fraflytting eller opphør av bruk skal egen vaskemaskinfjernes fra vaskeriet. Ny eier må søke styret om å etablere ny vaskemaskin. Sameiet har inngått en rabattavtale med det autorisert elektrikerfirmaet A/S Watt. Avtalen innebærer at alle beboerne tilbys samme rabatt på ordinære tjenester som boligsameiet. Sameiet har egne retningslinjer vedrørende skifting av dører og vinduer. Styret ønsker å bli kontaktet og være behjelpelig med riktige løsninger. De har erfaring og anbefalinger til både firma og gjennomføring av prosjektet da dette er utført i mange leiligheter i Golfstubben. Montering av markiser/screens/levegger på balkonger/terrasser (og foran vinduer) skal skje etter retningslinjer fastsatt av styret. Radiatorene må luftes når fyringssesongen starter. Det skal i tillegg luftes ca. en gang i mnd i løpet av perioden som anlegget er i drift. Det er den enkelte beboers ansvar å sørge for at renner og sluk på terrassene holdes i en slik stand at de ikke hindrer fritt utløp av vann. Mellom terrasse gulv og belegg må den enkelte beboer sørge for å holde det rent. Dette er et typisk sted der det samler seg mye løv. Ved store snømengder om vinteren er det nødvendig å måke/fjerne snø for å hindre stor belastning på balkongene og unødvendig store vannmengder ved smelting og for å hindre skade på terrassedørene. Se husordensregler og vedtekter pkt 2 og 3 for vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt så fremt dette ikke medfører urimelig sjenanse for naboer. På sameiets fellesarealer gjelder båndtvang hele året. Beboere med ansvar for hund plikter å fjerne hundens ekskrementer fra sameiets fellesarealer umiddelbart, likeså spor etter sølete hundepoter mv. i oppgangene. Hundeeierne oppfordres til å sørge for at sine dyr ikke gjør sine fornødne på sameiets område. Leietager har ikke adgang til dyrehold uten styrets godkjennelse.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 89604993
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 2 955,1 kvm (eiet)
Hver enkelt sameier råder fysisk og rettslig over sin seksjon i henhold til lov om eierseksjoner og sameiets vedtekter. Seksjonene kan kun benyttes til bolig. Hver sameier disponerer tildelte boder, samt en forholdsmessig del av loftet og fellesrom i kjeller og oppganger. Det samme gjelder for utearealer, men tomten benyttes i fellesskap. Iht vedtekter pkt 2.1.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Tomten er festet. Bortfester er Voksen Festetomter AS.
Festetiden er 99 år regnet fra år 1958.
I henhold til festekontrakt av 30. juni 1958 mellom Brødrene Jensen AS og AS Ankerveien Boligselskap II, § 3 annet ledd, kan festekontrakten reguleres hvert 20. år.
Festeavgiften er tidligere regulert i 1978 og i 1998. Festeavgiften ble sist regulert i 2018 og utgjør p.t. kr. 55 810,- per år for sameiet.
Bortfester og fester kan kreve ny justering av festeavgiften i 2038.
Interessenter oppfordres til å sette seg grundig inn i festeavtalen som følger vedlagt salgsoppgaven. Kontakt megler ved spørsmål.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilter fra eiendomsmegler. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Eiendommen ligger i et attraktivt, veletablert og rolig område i landlige omgivelser på Røa/Bogstad. Et svært barnevennlig område med gå avstand til skoler og barnehager. Eiendommen sogner til Bogstad barneskole. Dagligvarebutikk i umiddelbar nærhet med Joker i Bjerkebakken samt, kort vei til søndagsåpen Kiwi på Bogstad (under ombygging). Kort vei til Røa Senter som byr på det meste av fasiliteter som bank, apotek, jernvarebutikk, vinmonopol, frisør, matbutikker, sportsbutikk m.m. Røa sentrum kan i tillegg tilby flere caféer, gullsmed, motebutikker, postkontor, lege, fysioterapeut og div. nisjebutikker. Gode turmuligheter og rekreasjonsområder sommer som vinter i Mærradalen, som kun ligger noen minutter unna. Her tar en hyggelige sykkel- og turvei deg inn til Bogstad og Nordmarka. Om vinteren prepareres det også skispor innover. Ved Bogstad gård finnes kafe, kulturaktiviteter, gårdsopplevelser og kunstutstillinger. Golfbanen ved Bogstadvannet, i bunnen av Holmenkollåsen, er ifølge golfentusiaster den mest attraktive banen i landet, og er en av de få banene i Norge med internasjonal konkurransestandard, samt kunstisbane om vinteren. Wyllerløypa/Tryvann alpinbakke ligger kun 10 min. unna med bil. Lysakerelven, Fossum og Bærumsmarka ligger også i umiddelbar nærhet. Kort vei til offentlig kommunikasjon med buss i Sørkedalsveien/Linhusveien. Nærmeste T-bane er linje 2 fra Ekraveien som tar deg ned til Majorstuen på ca. 12 minutter.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av boligbebyggelse og noe næring.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Bogstad barneskole. Elever går videre til på Hovseter ungdomskole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 10.10.1962. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger midlertidig brukstillatelse for fasadeendring/utskifting av balkong i Golfstubben 21-27, datert 29.11.1996. På tegninger vises trapp fra balkong til felles hage. Arbeid som gjenstod: 1. Ansvarshavende må sende inn en redegjørelse for grunnforhold og fundamentering. 2. Beliggenheten må kontrolleres. 3. Rekkverk og åpning mellom trappetrinn må ikke ha større åpning enn 10 cm. 4. Ansvarshavende må sende inn en redegjørelse for B 30-konstruksjon på de øverst balkonggulv. Saken er avsluttet. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Følgende avviker: - Vegg mellom soverom 2 og 3 er trukket noe lenger tilbake på soverom 2 til fordel for skap på soverom 3. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte bygningstegninger, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig. Reguleringsbestemmelser: - S-2864: Midlertidig reguleringsbestemmelser for deler av Oslos ytre sone. - S-667: Regulering av gravlund, park og turveg på deler av Bogstad. S-667 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - 61855: Forslag til regulerings- og bebyggelsesplan med vedtekter for gnr.27 bnr.1039, V.Voksen. 61855 har ikke egne skrevne reguleringsbestemmelser. - KDP-17: Kommunedelplan for torg og møteplasser. Informasjon om kommuneplanen finner du på: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny %20kommuneplan%202015/Kommuneplan%202015%20del%202%20justert%2031.01.2017.pdf Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Golfstubben 2-4. Saken gjelder boliger. Planforslag til offentlig ettersyn. Voksen festetomter AS foreslår å omregulere Golfstubben 2 og 4 fra bolig og kjøreveg til bolig med parkeringskjeller, kjøreveg og fortau. Planen foreslår å bygge nye fire rekkehus i Golfstubben 2–4. Husene blir to etasjer høye med loft og skal ligne på de som allerede finnes i området. Det blir 11 nye parkeringsplasser i en kjeller. Målet er å få flere boliger uten å ødelegge det grønne preget og stilen i nabolaget. Saksnr 2025/06865 og 202303980. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202303980 Det foreligger byggesak i Ekraveien 82. Saken gjelder ombygging, bruksendring av kjeller til bolig, fasadeendring og takopplett. Igangsettingstillatelse del 1 gitt. Saksnummer 202514920. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202514920 Det foreligger byggesak i Ankerveien 131. Saken gjelder oppføring av sikkerhetsnett for Oslo Golfklubb - Bogstad Golfbane. Søknad om ferdigattest inne. Saksnummer 202521926. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202521926 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/27/1299/6: 05.01.1960 - Dokumentnr: 86 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste ÅRLIG AVGIFT NOK 5.500 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT BESTEMMELSE OM FORKJØPSRETT 23.12.1959 - Dokumentnr: 15904 - Erklæring/avtale Bestemmelse om benyttelse Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:27 Bnr:1299 Gjelder denne registerenheten med flere 05.01.1960 - Dokumentnr: 86 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om vann/kloakkledning Med flere bestemmelser Overført fra: Knr:0301 Gnr:27 Bnr:1299 Gjelder denne registerenheten med flere 05.01.1960 - Dokumentnr: 86 - Festekontrakt - vilkår ÅRLIG AVGIFT NOK 5.500 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT BESTEMMELSE OM FORKJØPSRETT 02.01.1974 - Dokumentnr: 30 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 6 Formål: Bolig Sameiebrøk: 146/1816 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 16 SEKSJONER
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet. På hver seksjon er tinglyst pantesikkerhet for seksjonseierens forpliktelser overfor sameiet. Hver sameier er forpliktet til å medvirke til endring i sikkerheten om det besluttes av sameiermøtet. Prioriteten fastsettes av styret til enhver tid, men sikkerheten skal ordinært stå etter frivillige pengeheftelser på inntil 80% av offentlig verditakst. Den skal ikke ha opptrinnsrett. Ved mislighold har styret rett til, etter forutgående 14 dagers skriftlig varsel i rekommandert brev, å gjøre gjeldende alle kreditorrettigheter etter pantobligasjonens tekst. Sameiet kan inndrive skyldig beløp på vanlig måte uten å være nødt til å ta dekning i den deponerte pantobligasjonen. I tillegg har sameiet sikkerhet i form av legalpant etter eierseksjonsloven.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registrert i byantikvarens gule liste. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Seksjonene kan kun benyttes til bolig. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger opplyser at sisterne på toalett lekker litt når man trekker ned. Det renner litt fra sprekken under sisternen og bare ned i do, og ikke utenfor, så det blir ikke vannskader eller vått utenfor. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Dødsbo
Boligen selges som dødsbo og selger har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor eksistere feil, skader eller andre forhold ved boligen som ikke er spesifikt opplyst i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å undersøke boligen særlig grundig.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Generelle bestemmelser: Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra budaksept. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,90% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 51 574,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 9 500,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 8 500,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Eierskiftegebyr OBF kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører OBF kr. 4 242,- Utlegg foto - Interiør og fasade ca. kr. 4 200,- Utlegg tilstandsrapport ca. kr. 10 000,- Samlet skal selger betale kr. 138 286,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Oskar Johansson, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
930 63 069
o.johansson@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). Bygdøy Alle Eiendom AS har indirekte eierskap i Bomega AS.
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Vestre Aker?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
88%Vil bli boende i bydelen dersom de skulle flyttet i dag.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (73%)
- Venner, familie, besøk, middag (14%)
- Slapper av, ser på TV, leser (15%)
- Jobber i hage/hus (13%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
70%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Oskar Johansson
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
















