Fururabben 16ABærum
- Bærum
- Fururabben 16A
- Prisantydning
- 5 300 000,-
- Totalpris
- 5 668 171,-
- Felleskost/mnd
- 5 000,-
- BRA-i
- 81 m2
ØSTERÅS
Lys og innholdsrik 4-roms leilighet - Solrik terrasse - Barnevennlig - Fyring & varmtvann inkl.
Velkommen til en lys, innholdsrik og gjennomtenkt 4-roms leilighet med barnevennlig beliggenhet i grønne omgivelser på Østerås. Her bor du i et rolig og etablert nabolag med store friarealer, kort vei til marka og gangavstand til både skole, barnehage, buss, T-bane og kjøpesentre. Leiligheten har en smart planløsning med tre gode soverom, romslig stue, praktisk kjøkken og et pent bad. Varmtvann og fyring er inkludert i felleskostnadene. Sameiet er veldrevet, og fellesarealene er pent opparbeidet med store grønne plener, beplantning og hyggelige sittegrupper. Det er gode parkeringsmuligheter på sameiets tomt. - Smart planløsning - 3 gode soverom - Varmtvann og fyring ink. felleskostnader - Store grønne friarealer - meget pent opparbeidet - Godt driftet sameie - Meget barnevennlig, rolig
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1958
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 5 300 000,-
- Omkostninger:
- 139 580,-
- Fellesgjeld:
- 228 591,-
- Totalpris:
- 5 668 171,-
- Felleskost/mnd:
- 5 000,-
- Totalt BRA:
- 85 m2
- Energimerking:
- B - gul
- Veranda:
- Ja
Visninger
Eller visning etter avtale med megler Eystein Garathun Næss i Nordvik Eiendom mob: 95169623.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
56-0312/25
Boligtype og eieform
Selveierleilighet (Eierseksjon)
Adresse og betegnelse
Fururabben 16A, 1361 Østerås
Gnr. 34, bnr. 200, snr. 41 i Bærum kommune. Gnr. 33, bnr. 4 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 33, bnr. 250 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 33, bnr. 251 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 15 (ideell andel 48/45878) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 508 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 509 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 510 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 511 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 514 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 515 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 516 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 517 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 518 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 712 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune. Gnr. 34, bnr. 735 (ideell andel 192/830186) i Bærum kommune.
Selger(e)
Ellinor Aarstad
Sveinung Thorkildsen
Kjøpesum og omkostninger
5 300 000,- (Prisantydning) 228 591,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 528 591,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 138 200,- (Dokumentavgift) 290,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 139 580,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 152 280,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 668 171,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 680 871,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1958
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 81 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 85 kvm
TBA: 9 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 4 kvm. 2 boder
Totalt BRA: 4 kvm
3. etasje:
BRA-i: 81 kvm. Entré, bad, 3 soverom, kjøkken og stue
Totalt BRA: 81 kvm
TBA: 9 kvm.
Antall soverom
3
Innhold
Entrè Stue Kjøkken Bad 3 soverom 2 kjellerboder Terrasse på 9 kvm
Standard
Entrè | Lys og romslig entré med flislagt gulv og god plass til garderobeløsning og oppbevaring. Her får man en ryddig og praktisk inngang med god plass til yttertøy og sko. Stue | Leiligheten har en innbydende og luftig stue med store vindusflater som slipper inn rikelig med dagslys. Stuen gir god plass til både sofagruppe og spisebord, og fra her er det utgang til en solrik terrasse med hyggelig utsyn mot grønne områder – perfekt for avslapning og sosiale sammenkomster. Kjøkken | Pent og praktisk kjøkken med en tidløs innredning med slette fronter og benkeplate i tre. Nedfelt stålvask og integrerte hvitevarer, inkludert platetopp og stekeovn. Det er opplegg for oppvaskmaskin og kjøleskap, samt gode arbeidsflater og rikelig med skapplass – ideelt for matlaging og oppbevaring. Bad | Stilig og funksjonelt baderom med flislagte vegger og gulv med elektriske varmekabler. Taket er malt, og rommet har innredning med nedfelt servant og toalett. Over- og underskap er nylig byttet (oktober 2025, IKEA), noe som gir badet et moderne og oppdatert uttrykk. Soverom | Leiligheten har tre gode soverom av varierende størrelse, perfekt for barnefamilien, gjester eller hjemmekontor. Alle rom har lyse overflater og store vindusflater som gir rikelig med naturlig lys og en behagelig atmosfære. ____________________________________________________ Innvendige overflater | Overflater gulv med laminat, parkett og fliser. Overflater vegger med malt strietapet og slette malte flater. Overflater himling med slette malte flater. Tekniske installasjoner | Innvendige vannledninger er av kobber. Det er avløpsrør av støpejern og plast. Boligen har naturlig ventilasjon. Friskluftsventiler over vinduer. Varmtvannsforsyning gjennom felles opplegg for bygget. Boligen varmes opp gjennom radiatorer. Felles varmesentral for bygget. Boligen er utstyrt med røykvarsler og 6 kg pulverapparat. Elektriske anlegg | Boligen har hovedsakelig åpent ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i felles oppgang.
Parkering
Sameiet har 2 parkeringsfelt hvor det er fri parkering for beboerne. Hvor du får parkering, bestemmes av styret - Den ene i krysset Eiksveien/Rideveien og den andre i krysset Rideveien/Fururabben. Flere biloppstillingsplasser etter "førstemann til mølla" prinsippet. Garasjeplass eller biloppstillingsplass er etter ansiennitet. Sameiet har også 6 ebilladeplasser på egen tomt. Her kjøper du deg abonnement og flytter bil når den er ferdig ladet. Festekontrakt for parkeringsformål er inngått med Eiksmarka Vel, Kollen Boligsameie og Sameiet Fururabben 23/25 i hht til avtale av 01.11.1996. Første reguleringsdato er satt til 01.11.2006. Festeavtalen løper ut 01.11.2031. Kollen Boligsameie står for 2/3 av leiekostnadene. Dette gjelder ikke for boligselskapets tomt - kun et lite tillegg.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Trendy RØR AS. Skiftet dusjarmatur, 28. april 2023. Pilestredet Rørservice. Skiftet servantskap med vask og speilskap (helt nytt fra IKEA), 13. oktober 2025. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Nei Eventuell kommentar: Ikke fornyet/oppgradert 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Sameiet skiftet tak på samtlige blokker vinteren 2024/2025. November 2023 ble vindu og dør i stuen mot terrassen skiftet ut. De andre vinduene i leiligheten har vært fornyet på et tidligere tidspunkt. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Nei Beskriv arbeidet og hvorfor det ikke foreligger samsvarserklæring: Hentet fra tidligere salgsoppgave: Ufaglært har skiftet ut flere gamle stikkontakter, lysbrytere og åpent liggende ledninger. Røa Elektriske gjennomførte el-sjekk i ettertid, mai 2020 av hele anlegget, uten feil og mangler (dokumentert). Røa Elektriske utførte oppgradering av sikringsskapet, stikk på bad og stikk på terrasse. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? Hentet fra tidligere salgsoppgave: Røa Elektriske gjennomførte el-sjekk i mai 2020 av hele anlegget, uten feil og mangler (dokumentert). 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Installert gjennom sameiet. Sameiet disponerer i dag seks ladepunkter for elbiler, plassert på endeveggen av Rideveien 30B. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Gjort gjennom sameiet: Det er gjennomført kontroll av vann- og avløpsrør i alle blokker. Et avløpsrør under Fururabben 14A ble byttet ut 19. september 2025. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Styret i sameiet har delt følgende informasjon om pågående vedlikeholdsarbeid i sameiet: - Grunnmuren kvalitetskontrolleres - Kontroll av radon er planlagt gjennomført i løpet av høst/vinter - Fasadevask 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Kontroll av radon er planlagt gjennomført i sameiet i løpet av høst/vinter 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja Beskriv: Sprekk i fuger i dusjen to steder som vi kjenner til. - 1 av 2 hengsler til dosetet har løsnet. Dosetet er derfor litt løst -Silikonkanten gulv/vegg (mellom sluk og do) under vasken på badet er lagt av selger 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/ fasade/ vinduer/ garasje, og/eller er det synlige skader? Nei Eventuell kommentar: Tak ble byttet vinteren 2024/2025 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Nei Eventuell kommentar: Røa Elektriske gjennomførte i 2020 sjekk av det elektriske og gjorde noen forbedringer 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Har observert sølvkre på badet og skjeggkre på kjøkkenet. Feller er nylig lagt ut. 20. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Ja Beskriv: Kjøleskapet har sprekker i vegg, på håndtak og i skuffer. Vi tar med kjøleskapet ved flytting med mindre ny eier vil overta kjøleskapet slik den er. Det er en liten sprekk i listverket (øverst mot taket) på hver side av vinduet mot terrassen. Noe slitasje på gulv enkelte steder (feks noe riper i parkett på soverom). 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Takstrapport 01.10.2021 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Ligger i salgsoppgaven fra 2021 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/ festeavgiften/ fellesutgiftene/ fellesgjelden? Ja Beskriv: Ikke vedtatt enda, men tidligere har det vært vurdert at deler av vannrør har en alder som tilsier at det er begrenset/usikker restlevetid. Kan være at sameiet må utbedre dette.
Bygningssakkyndig
Lasse Jensen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Bygningen har malte trevinduer med 3-lags glass fra 2016 og 2022. Bygningen har malt balkongdør i tre og brann- og lydklassifisert entrédør. Vestvendt balkong i stålkonstruksjoner med adkomst/utgang fra stuen. Etasjeskiller er av betongdekke. Bygningsdeler som har fått TG2: Utvendig: - Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Innvendig: - Etasjeskille/gulv mot grunn: Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt høydeforskjell på mellom 10-20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. - Innvendige dører: Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. - Våtrom - 3. Etasje -Bad - Overflater vegger og himling: Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker. - Våtrom - 3. Etasje -Bad - Overflater Gulv: Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). - Våtrom - 3. Etasje -Bad - Sluk, membran og tettesjikt: Det er påvist mangelfull/feil utførelse rundt rørgjennomføringer e.l. som gir fare for fukt i konstruksjonen i våtsone. Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. - Våtrom - 3. Etasje -Bad - Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. - Kjøkken - 3. Etasje - Overflater og innredning: Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad. - Kjøkken - 3. Etasje - Kjøkken - Avtrekk: Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Tekniske installasjoner: - Vannledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. - Avløpsrør : Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. - Vannbåren varme: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Bygningsdeler som har fått TG3: - Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg: Boligen har hovedsakelig åpent ledningsnett for strøm. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000,-
Innbo og løsøre
Følgende hvitevarer følger med boligen:
- Toppmatet kombi vaskemaskin/tørketrommel
- Oppvaskmaskin
- Komfyr
Følgende hvitevarer følger IKKE med boligen:
- Mikrobølgeovn
- Kombiskap (kjøle- og fryseskap)
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. I henhold til sameiets vedtekter må leietaker godkjennes av styret ved utleie av boligen. Kjøper bærer risikoen for at ønsket leietaker godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
B - gul
Oppvarming
Boligen varmes opp gjennom radiatorer.
Informasjon om strømforbruk
Strømutgifter er av selger opplyst å utgjøre ca 4545 kWh for 2024. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 000,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene dekker: Sentralfyr, varmtvann, drift og vedlikehold, kabel-TV, kommunale avgifter, vaktmestertjenester, avdrag og renter fellesgjeld, bygningsforsikring m.m.
Kommunale avgifter
Inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: - Årlig bygningsforsikring ink. felleskostnader.. - Alarm er ikke installert. - Kabel-tv/internett inkludert i felleskostnadene. Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Det er ikke eiendomsskatt i Bærum kommune.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 321 011,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 284 043,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 113 seksjoner. Boligsameiet Kollen er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 971258675, og ligger i Bærum kommune. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Styrets arbeid 2024-2025: Vedlikehold og oppgraderinger: - Fullført takrehabilitering på alle bygninger høst/vinter 2024/2025, inkludert montering av fuglegitter. - Tettet lekkasje på vannrør utenfor Rideveien 30B. - Vedlikehold av inngangspartier: gjennomgang av steinheller og maling av inngangsdører. - Reparasjon av defekte garasjelåser. - Kartlagt brannsikkerheten i kjellere - nye branndører installeres ved fyrrom og vaskeri. - Nye vaskemaskiner og betalingssystem installert i fellesvaskeri. - Service på enkelte dørtelefoner og ringeklokker. Større vedlikehold og rehabilitering gjennom årene: 2024: - Renovering av alle tak i sameiet: Samtlige ta byttet/lagt om. Lagt ny isolasjon på loft. 2023: - Luftskanaler: Luftskanaler renset. - Varmtvannsanlegg: Bytte av nødvendige deler på varmtvanns-anlegget. - Nye stoppekraner i kjellere: Installert nye stoppekraner i kjellere. 2021/2022: - Vindusprosjekt fase 2: Styret har hentet inn 3 tilbud på utskifting av vinduer og verandadører og vurdert disse. Styret har valgt entreprenør og inngått avtale for utbytting av resterende vinduer og verandadører. Prosjektet er planlagtfullført høsten 2022. 2021: - Etablering av ny lekeplass: Ny lekeplass ble etablert som følge av ekstraordinært årsmøte. - Rehabilitering av eksisterende lekeplass: Gamle stativer som var falleferdige(også påpekt av lekeplasskontrollør) ble fjernet og erstattet med nye stativer. 2020-2021: - Rehabilitering av sameiets felles elektroanlegg, inklusiv ny nettstasjon. Etablering ladestasjoner for el-bil: Ordinært årsmøte 2020 vedtok å plassere den første ladestasjonen på enden av Rideveien 30B. Finansiert med opptak av lån og oppspart egenkapital. 2020: - Generelt vedlikeholdsarbeid: Inngangspartier, se mer beskrivende tekst under styrets arbeid 2020. 2018-2018: - Takrehabilitering: Nytt tak i Fururabben 16B og Rideveien 34B. 2017-2018: - Nedgravde avfallscontainere: Årsmøte vedtok 24.04.17 å installere nedgravde avfallscontainere i sameiet. Prosjektet har en estimert kostnad på 2,2 millioner kroner inkl. prosjektstyring. 2016-2017: - Utskifting av flere vinduer/verandadører: Sameiermøte 06.10.2016 vedtok utskifting av 245 vinduer og verandadører som er defekt, og resten skal male resten. 2015-2015: - Boring etter jordvarme: Vedtatt på sameiermøte 19.01.2015. Prosjektet er budsjettert til ca. kr 6 200 000. Finansieres med opptak av lån. Se vedlagt årsberetning for informasjon om arbeid utført før 2015. Styret vurderer følgende behov for vedlikehold i kommende perioder: - Kartlegging av tilstand rør - Kartlegging av grunnmurer - Vurdering av bygningsfysikk / vurdering gitt fra statiker - Rehabilitere trapp ned fra 36B mot Fururabben Årets resultat (2024) vises i resultatregnskapet som et underskudd på kr -14 298 291 og foreslås dekket av egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Drift og vedlikeholdskostnader er kr 14 471 000 høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at det ble nødvendig med tak og loft-rehabilitering i 2024. Ref. årsmøtevedtak i ordinært årsmøte 2024, sak A) Finansiering av nødvendig og påkrevd tak og loft-rehabilitering. Estimat for kostnadene var ikke klart da budsjettet for 2024 ble utarbeidet, høsten 2023. Styret informerte videre i årsrapporten for 2024 om at det var mottatt tilbud fra markedet, og at kostnaden for nødvendig reparasjon og utbedring av tak og loft var på ca. kr 14.000.000. Finanskostnader er har økt i takt med renteøkningene, og det vil avvike noe fra budsjettet da det er vanskelig å budsjettere på flytende rente.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 228 591,- pr. 10.10.2025
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207564893
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,55%
Restsaldo 8 785 352,00
Innfrielsesdato: 30.11.2045
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207817937
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,55%
Restsaldo 2 812 704,00
Innfrielsesdato: 30.09.2050
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208020196
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,55%
Restsaldo 2 857 585,00
Innfrielsesdato: 30.10.2042
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208527584
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,55%
Restsaldo 11 375 428,00
Innfrielsesdato: 25.03.2055
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Det er ikke sikringsordning.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Fjorårets regnskap viser et underskudd på kr 14 298 291. Underskuddet skyldes i hovedsak uforutsette kostnader til tak- og loftsrehabilitering samt økte finanskostnader som følge av renteøkninger. Arbeidskapitalen per 31.12.2024 var negativ, men det er iverksatt tiltak i 2025 gjennom låneopptak og økte felleskostnader. Budsjettet for inneværende år legger til grunn et overskudd på kr. 212 600,- Komplett budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megler for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Sameiet bestreber å avholde dugnad hver vår og høst.
Dyrehold
Sameierne kan holde kjæledyr i henhold til de til enhver tid gjeldende bestemmelser i Bærum kommune. Dyrehold er tillatt så lenge dette ikke er til urimelig sjenanse for naboer. Dersom dyrehold medfører vesentlig sjenanse, kan styret kreve at dyret fjernes. Eventuelle klager på dyrehold skal fremsettes skriftlig, og styret kan innkalle partene til samtale i saken.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 66033139
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 18 418,8 kvm (eiet)
Pent opparbeidet fellestomt bestående av gressplen, busker, lekeplasser og trær.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik visningskilt ved fellesvisninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Fururabben ligger usjenert til i grønne omgivelser på Østerås, og området har alt fra skog og stier til lekeplasser og åpne grøntområder. Her bor du i et veletablert, rolig og barnevennlig boligområde, med et trygt nabolag og hyggelige naboer. Mange småbarnsfamilier har flyttet hit for mer plass og trygghet, samtidig som området også har et godt mangfold av beboere i ulike livsfaser. Felles hage og uteområder brukes flittig av barna, og det er sjelden festbråk – et sted der man virkelig kjenner på trygghet og fellesskap. - Servicetilbud - Det er gangavstand fra leiligheten til Østerås senter, som nylig er oppgradert og fremstår som et moderne og trivelig nærsenter. Her finner du apotek, vinmonopol, legesenter, Fresh Fitness treningssenter, dagligvarebutikk (Meny) og den populære Baker Nordby. I tillegg ligger Eiksmarka senter en kort spasertur unna, med et hyggelig torg som byr på apotek, blomsterbutikk, bokhandel, dagligvare (Kiwi), Normal, La Pinsa pizzeria, Domino’s, sushi og helsestasjon. Joker med post i butikk ligger kun tre minutters gange fra boligen og holder åpent syv dager i uken, mens Coop Extra i Nadderudveien også ligger innen gangavstand. - Aktivitet og fritid - Området byr på svært gode muligheter for både turer og trening, sommer som vinter. Det finnes mange fine gang- og sykkelstier i nærområdet som passer perfekt for trilleturer, løpeturer eller en tur med hunden. En velholdt skogssti går blant annet fra Rideveien bort til Eiksmarka, og fra nærliggende utfartsparkeringer på Øverland og Østernvann har man enkel tilgang til flotte turmål med brede grusveier som egner seg godt for både sykling og barnevogn. For de aktivitetsglade ligger Eiksmarka Tennisklubb kun få minutters gange fra boligen, med seks baner på Eiksmarka og fire på Nadderud. I nærområdet finner du også Haga Golfklubb (27 hull) og Grini Golfklubb (9 hull), samt ridesenteret på Østern Brug. Fossum idrettsanlegg ligger kun en kort kjøretur unna, med tilbud innen blant annet langrenn, fotball, alpint og skiskyting. Om vinteren finner du flotte skiløyper og lysløyper fra Fossum og innover i Bærumsmarka. Bærumsmarka gir dessuten tilgang til badevann, turstier og oppkjørte skiløyper gjennom hele vintersesongen – ideelt for både mosjonister og barnefamilier. - Skoler og barnehager - Området sokner til Eikeli barneskole (ca. 1 km) og Østerås ungdomsskole (ca. 600 m), mens Eikeli videregående skole ligger rundt 1,2 km unna. I tillegg finnes flere barnehager i umiddelbar nærhet, blant annet Fururabben barnehage, Østerås barnehage, Eikebo, Briskehaugen og Eiksmarka foreldrelagsbarnehage. - Offentlig kommunikasjon - Det er gode kollektivmuligheter i nærområdet. Lijordet og Østerås T-banestasjon ligger begge kun få minutters gange fra boligen, og herfra tar turen til Oslo sentrum omtrent 15 minutter. I tillegg går det busser fra både Rideveien og Ovenbakken mot Bekkestua, Skøyen, Sandvika og Oslo sentrum med hyppige avganger. Kombinasjonen av et trygt og rolig nabolag, hyggelige omgivelser, gode servicetilbud, flotte rekreasjonsmuligheter og korte avstander til skole, barnehage og kollektivtransport gjør Fururabben til et svært attraktivt sted å bo – perfekt for barnefamilier og de som ønsker et trivelig og velfungerende bomiljø.
Offentlig kommunikasjon
Østerås t-bane kun en liten gåtur fra boligen.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Boligen sokner pt. til Eikeli barneskole og Østerås ungdomsskole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest fra 1955.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Kommuneplaner Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Id 202101 (https://www.arealplaner.no/3201/gi?funksjon=VisPlan&kommunenummer=3201&planidentifikasjon=202101) Navn KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2022-2042 Plantype Kommuneplanens arealdel Status Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 21.06.2023 Bestemmelser - https://www.arealplaner.no/3201/dokumenter/25000/7418655.pdf Delarealer Delareal 2 m Arealbruk Turdrag,Nåværende Delareal 18 417 m Arealbruk Boligbebyggelse,Nåværende Reguleringsplaner Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Id 1949119 (https://www.arealplaner.no/3201/gi?funksjon=VisPlan&kommunenummer=3201&planidentifikasjon=1949119) Navn EIKSMARKA, område G Plantype Eldre reguleringsplan Status Endelig vedtatt arealplan Ikrafttredelse 09.08.1950 Bestemmelser - https://www.arealplaner.no/3201/dokumenter/8655/1949119.pdf Delarealer Delareal 16 977 m Formål Blokkbebyggelse Delareal 1 441 m Formål Kjørevei
Bo- og driveplikt
Ikke driveplikt.
Odel
Ikke odelsrett.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
Heftelser i eiendomsrett: 1956/3522-1/100 25.04.1956 BESTEMMELSE OM DELEFORBUD Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Pliktig medlemskap i velforeningen m.v. Bestemmelse om vann/kloakkledning Med flere bestemmelser GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 3201 GNR: 34 BNR: 200 1956/3523-1/100 25.04.1956 BESTEMMELSE OM DELEFORBUD Med flere bestemmelser GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 0219 GNR: 34 BNR: 276 1956/4496-1/100 28.05.1956 ERKLÆRING/AVTALE Ang. bruk, vedlikehold og fordeling av utgifter vedk. fyringsanlegg m.v. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 3201 GNR: 34 BNR: 200 1976/5238-115/100 18.03.1976 PANTSETTELSESERKLÆRING Beløp: NOK 10 000 Panthaver: SAMEIET LØPENR: 1002397 PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET MED PRIORIETET ETTER 90% AV LÅNETAKST GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 1976/5238-235/100 18.03.1976 ERKLÆRING/AVTALE EIENDOMMEN ER SEKSJONERT SAMMEN MED BNR. 200,276,277,278, 279,280,281 OG 618 I 113 SEKSJONER SEKSJONENE LIGGER UNDER BNR 200 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 0219 GNR: 34 BNR: 618 2001/34008-1/100 05.12.2001 ELEKTRISKE KRAFTLINJER Bestemmelse om garasje/parkering Med flere bestemmelser Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.m. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Styret har i høst arbeidet med både planlegging av kommende vedlikeholdsprosjekter og en gjennomgang av sameiets økonomi for å sikre en bærekraftig drift i årene fremover. Det er gjennomført omfattende tilstandsvurderinger av fasader, grunnmurer, VVS-anlegg og avløpsrør, og rapportene viser at det vil være behov for flere større tiltak i løpet av de neste fem årene. Økonomisk fokus i 2026 Styret har et tydelig mål om å styrke sameiets økonomi i 2026 for å møte det økende vedlikeholdsbehovet. Det innebærer både å redusere våre kostnader og planlegge for fremtidige investeringer. Flere tiltak er allerede satt i gang: • Innføring av Norgespris på strøm: Sameiet vil gå over til fast strømpris (50 øre/kWh), som vil gi mer forutsigbare og (mest sannsynlig) lavere strømutgifter. Dette påvirker også lavere kostnader i vaskeriet og for elbillading. • Installasjon av vannmålere mot det kommunale nettverket: Dette arbeidet planlegges gjennomført i vinter. Basert på estimater kan dette redusere våre kommunale avgifter med over kr 100 000,- per år (I dag baserer kommunen vannforbruket til sameiet på antall m2 sameiet består av, inkludert balkonger...). • Gjennomgang av faste avtaler: Styret ser på flere kontrakter, blant annet forsikring, TV- og internettavtaler, samt andre løpende utgiftsposter, for å sikre at vi får mest mulig igjen for pengene. For å kunne gjennomføre nødvendige tiltak og samtidig styrke økonomien, økes felleskostnadene fra januar 2026 til kr 5 500,- per måned. Dette vil blant annet gå til å dekke nødvendig utskiftning og strømpeforing av avløpsrør fra byggeåret under blokkene. Installasjon av optimaliseringsveksler Denne uken installeres en ny optimaliseringsveksler som vil bidra til bedre utnyttelse av bergvarmeanlegget vårt og dermed redusert energiforbruk til oppvarming av varmtvann. I forbindelse med installasjonen vil varmtvannet (men ikke kaldtvannet) være midlertidig borte på fredag 31. oktober mellom kl. 10:00 og 15:00. Arbeidet utføres av Nordisk Energikontroll AS og vil gi en mer stabil og energieffektiv drift gjennom vinteren. Vedlikehold og pågående prosjekter 2026 blir et år med særlig fokus på økonomistyring og prioritering. Styret ønsker å sikre en bærekraftig økonomi for sameiet, men enkelte tiltak kan ikke utsettes da de er nødvendige for å bevare bygningsmassen og ivareta sikkerhet. Derfor vil følgende prosjekter bli gjennomført innen de neste 14 månedene: • Rehabilitering / utskiftning av avløpsrør i Rideveien 34–36 og Fururabben 14–16. • Radonmålinger • Service på brannstiger • Kontroll og oljing av garasjedører før vinteren 2025/2026, for å forebygge problemer i kulde. • Rehabilitering av ødelagte trappetrinn i enkelte oppganger (tilbud avventes fra entreprenør). • Utskiftning av defekte ladestasjoner (garantisak) Ekstraordinært årsmøte: valg av ny revisor I november skal sameiet også velge ny revisor. Dette krever et årsmøtevedtak i henhold til vedtektene. Det er derfor publisert informasjon på Vibbo om det ekstraordinære årsmøtet, som arrangeres digitalt av OBOS. De som ikke kan stemme digitalt vil motta informasjon i postkassen med fysisk stemmeseddel, som leveres til styret innen fristen. Veien videre Det er et betydelig etterslep på enkelte bygningsdeler, og styret vil i perioden 2026–2030 prioritere oppgraderinger av: • Avløpsrør under blokkene (utskiftning og strømpeforing) • Grunnmurer, det skal tas ytterligere betongprøver og vurderes tiltak mot fukt og korrosjon • Fasadeplater og isolasjon, tilstanden bak platene gjør at nødvendige tiltak må planlegges i tiden fremover. • Brannvern og felles installasjoner Mer informasjon om prioriteringer og finansiering av de større vedlikeholdsprosjektene vil bli lagt frem på årsmøtet i mai 2026
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Generelle bestemmelser: Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,10% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 61 600,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 15 900,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 25 500,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Eierskiftegebyr kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 758,- Utlegg boligstyling ca. kr. 3 000,- Utlegg foto - Interiør og fasade ca. kr. 5 500,- Samlet skal selger betale kr. 151 618,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Ansvarlig megler
Eystein Garathun Næss, Eiendomsmegler / Partner
951 69 623
e.naess@nordvikbolig.no
Megler
Janne Jæger-Amland, Eiendomsmegler MNEF / Partner
917 79 993
j.amland@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: L12 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919159863
Gamle Ringeriksvei 29C, 1357 BEKKESTUA
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). L12 Eiendomsmegling AS har indirekte eierskap i Bomega AS.
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Bærum?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
96%Vil bli boende i Bærum dersom de skulle flyttet.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (74%)
- Venner, familie, besøk, middag (12%)
- Slapper av, ser på TV, leser (17%)
- Jobber i hage/hus (17%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
76%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Eystein Garathun Næss
Eiendomsmegler / Partner
Bærum
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Janne Jæger-Amland
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bærum
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?

























