Rustadgrenda 27Bogerud
- Bogerud
- Rustadgrenda 27
- Prisantydning
- 4 300 000,-
- Totalpris
- 4 468 464,-
- Felleskost/mnd
- 5 216,-
- BRA-i
- 72 m2
Rustadgrenda
Lys og Flott 3-roms med solrik balkong | Utsikt |Rolig og tilbaketrukket | Ingen gjenboere | Sentrumsnært
Vil du bo i leilighet like ved marka med Nøklevanns badeplasser, svømmehaller, klatresenter, skiløyper og 20 minutter til sentrum. Nordvik Østensjø ønsker å presentere Rustadgrenda 27; en lys og romslig 3-roms med skjermet og solrik beliggenhet ved markagrensa. Verdt å merke seg: -Flott og moderne Ikea kjøkken fra 2020 -Sydvest vendt balkong med gode solforhold -Store soverom hvor det er mulig å lage walk in garderobe på ene soverommet. -Pent bad i regi brl fra 2012 -Leiligheten har flott beliggenhet i naturskjønne og rolige omgivelser med gangavstand til barnehager, skoler, fritidsaktiviteter og dagligvare, inkludert koselig søndagsåpen nærbutikk. -Det er gratis parkering i gaten, og borettslaget tilbyr faste parkeringsplasser som tildeles etter ventelisteordning.
Solforhold
Selger opplyser om gode solforhold. Ca fra 12.00 - 19.30. Til 20.30 hvis man sitter til venstre på balkongen.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1963
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 300 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 158 902,-
- Totalpris:
- 4 468 464,-
- Felleskost/mnd:
- 5 216,-
- Fellesformue:
- 50 034,-
- Totalt BRA:
- 74 m2
- Energimerking:
- E - rød
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
18-0117/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Rustadgrenda 27, 0693 Oslo
Gnr. 167, bnr. 22 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 225 i Rustad Borettslag, orgnr. 850127662
Selger(e)
Benedikte Marie Monsen Sandberg
Kjøpesum og omkostninger
4 300 000,- (Prisantydning) 158 902,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 458 902,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 468 464,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 477 764,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1963
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 72 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 74 kvm
TBA: 8 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 2 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 2 kvm
3. etasje:
BRA-i: 72 kvm. Entre/gang, 2 soverom, bad, stue, kjøkken
Totalt BRA: 72 kvm
TBA: 8 kvm. Sørvest-vendt balkong
Antall soverom
2
Solforhold
Selger opplyser om gode solforhold. Ca fra 12.00 - 19.30. Til 20.30 hvis man sitter til venstre på balkongen.
Innhold
Leiligheten ligger i 3. etasje og inneholder entré, bad/wc, kjøkken, stue og 2 soverom. Balkong på 8 m². Det medfølger 1 bod i kjeller på hhv 2 m². Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Det gjøres oppmerksom på at med leiligheten medfølger kun èn bod i kjeller.
Standard
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2 av takstmann: -Balkong, terrasse, platting: Balkong stue Oppsummering TG2: Avflassing av maling på veggoverflater. Beskrivelse: Nytt dekke og overflater på balkongen i regi av borettslaget i 2023. Sørvest-vendt balkong på ca. 8 m² med adkomst fra stue. Anbefalte tiltak Overflatebehandling anbefales. -Vinduer og dører Oppsummering TG2: Avflassing av maling på innerside karm på enkelte vinduskarmer. Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Mer enn halve levetiden er oppbrukt for isolerglassvinduene (glassene er eldre enn 30 år). Isolerglassvinduer har skjulte konstruksjoner og det er fare for punktering. Nedsatt energieffektivitet må påregnes. Beskrivelse: Balkongdør er fra 1988. Vinduer i stue er fra 2003. Vindu i kjøkken fra 1988. Vinduer i begge soverom er fra 1988. Innerdører med ukjent alder. Anbefalte tiltak Vinduer /balkongdør fungerer med dagens bruk, men anbefales på sikt å bli skiftet ut. Overflatebehandlinger anbefales. -Kjøkken Oppsummering av avtrekk Kjøkkenventilator med omluftfunksjon/kullfilter i kombinasjon med naturlig ventilering, tilfredsstiller ikke standardens krav til luftutskiftning. TG 2 er satt på grunn av omluftsventilator/kullfilter i kombinasjon med naturlig avtrekk. Anbefalte tiltak avtrekk Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra kjøkken (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. -Våtrom: Bad Oppsummering av overflater TG2: Fallforhold til sluk, og høydeforskjell mellom topp sluk og topp flis ved dør, er ikke tilfredsstillende ved målt under 25mm. TG1: Det registreres misfarging i silikonfuge overgang vegg og gulv. Fuger bør vaskes med kjemikalier beregnet for formålet. Merknad: Dør er plassert i våtsone for dusj. Ingen unormale avvik på dørblad. Det registreres hullyd ved noen fliser, men det er ingen andre symptomer og karakteriseres ikke som bom. Beskrivelse: Badet er fra 2012 iht. opplysninger i fra eier. Anbefalte tiltak overflater Våtrommet fungerer med dagens tilstand i det daglige, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet. Skadepotensialet er først og fremst ved eventuell lekkasje. Som en sikkerhet kan det vurderes lekkasjestopper i rommet (endrer ikke tilstandsgrad). Oppsummering av ventilasjon Rommet har naturlig avtrekk samt tilluftspalte under dørblad og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Anbefalte tiltak ventilasjon Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra bad (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. -Øvrig: Parkettgulv Oppsummering TG2: Det registres stedvis knirk i gulv i stue og kjøkken. Det registres mindre hakk i overflater. Anbefalte tiltak Ytterligere undersøkelser av parkettgulv anbefales. Det kan ikke utelukkes behov for tiltak. KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT: -Elektrisk Oppsummering Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Avvik registret: Det er manglende samsvarserklæring på deler av anlegget. Følgende arbeider har blitt utført: 2020: Klargjøring av elektrisk anlegg nytt kjøkken (fjernet og trukket om nytt der det ikke var forskriftsmessig utført). Datert 12.03.2020, utført av Knut Wang Service. 2011: Nytt el-anlegg til bad samt ny innmat i sikringsskapet. Datert 16.09.2011, utført av elektro-sivert. Anbefalte tiltak Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person. Det kan ikke utelukkes behov for tiltak og dermed kostnader etter utført el-kontroll. -Varmtvannsbereder Oppsummering Det er felles opplegg for varmtvann. Anlegget var ikke tilgjengelig og er ikke vurdert. -Våtrom: Bad Oppsummering av fukt Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking. Vegger mot baderom er av tegl/betong samt yttervegger og vegger mot fellesareal. Det er utført søk med fuktindikator i og omkring våtsoner uten unormale utslag eller forskjeller. Fuktsøk ble utført i dusjsone og i tilstøtende rom i overgang gulv/vegg.
Parkering
Leiligheten disponerer ikke egen parkeringsplass. Borettslaget har parkeringsplasser og garasjeplasser for utleie for kr. 300,- pr. mnd. Plasser tildeles av styret etter venteliste. Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bytte av pakning i rør på bad. Gjelder alle leiligheter i 3.etg slik jag har forstått. Gjort i regi av borettslaget og obos. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Kontakt styret for informasjon og dokumentasjon om oppbygging av bad. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært, Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nytt balkongdekke i regi av borettslaget 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja. Foreligger det en samsvarserklæring? Svar: Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Elektriker Knus Wang Service Utført ifm oppussing kjøkken i 2020 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Ja. Når ble kontrollen utført? Holth Elektro AS har hatt internkontroll på det elektriske anlegget i borettslaget i 2022 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Nei. Eventuell kommentar: Som nevnt. Skifte av pakning i vannrør på bad. I regi av borettslag og obos. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Svar: Nei. Eventuell kommentar: Vet at det ble større balkonger, men det var lenge før min eiertid 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Nei. Eventuell kommentar: Det ble i 2024 gjort radonmåling i et utvalg av blokker i Rustadgrenda gjennom Byggmesterkontoret AS. Ikke i nr. 27. Alle Radonmålingene som ble gjort var innenfor grenseverdien. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Svar: Ja Beskriv: Det lekket vann ut av vannrør på bad grunnet en dårlig pakning. Pakningsfeilen er kjent i flere av blokkene og ble alle byttet. Det ble oppdaget raskt og pakning byttet. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Nei. Eventuell kommentar: Ta kontakt med styret i borettslaget ang tilstandsvurdering. Usikker på om det finnes. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Svar: Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Ved salg fra forrige eier.
Bygningssakkyndig
Joakim Langbråten v/ Fidens AS
Byggemåte
Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong og bindingsverk av tre. Fasade er kledd med fasadeplater/malt/pusset. Taket er et flatt tak og er tekket med papp. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 2-lags isolerglass. Felles vaskeri.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Medfølger ikke:
Tv, tv-benk, gardiner på gjesterom (lysegrå)
Kan evt forhandles
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Leiligheten er elektrisk oppvarmet med varmekabler på bad/wc og panelovner i soverommene og kjøkkenet. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Ca. 4500 kwh i året I måneden regning: Mellom 350 – 550 kr vår/sommer Mellom 800 – 1500 kr høst/vinter
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 216,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer varmtvann, kabel-tv og Internett, kommunale avgifter, nedbetaling av andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 241 797,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 967 188,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 367 andelsleiligheter. - I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. - Rustad Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 850127662, og ligger i bydel Østensjø i Oslo kommune. - Første innflytting skjedde i 1962. Tomten ble kjøpt i 1986 - Det er gratis fellesvaskeri i borettslaget. - Styret kan kontaktes på e-post rustad@styrerommet.no Man må påregne en økning av felleskostnader og fellesgjeld i årene som kommer, dette i henhold til borettslagets vedlikeholdsplan. Hentet fra innkalling til årsmøte 2025: Styrets arbeid 2024-2025: Administrasjon: Styret har i løpet av 2024 avholdt 17 styremøter i tillegg til regnskaps- og budsjettmøter. Det er også gjennomført flere befaringer i forbindelse med vedlikeholdsplanen, dreneringsarbeidet i Welding Olsens vei (WOV) og utbedringer av ventilasjonssystemet. Kommunikasjon: Styret har informert beboerne gjennom nyhetsbrev, beboermøter og digitale plattformer som Vibbo. Vedlikeholdsarbeid: I løpet av året har styret jobbet med flere vedlikeholdsprosjekter, inkludert energikartlegging, ventilasjonsarbeid og drenering. Det har også blitt gjennomført flere befaringer i forbindelse med vedlikeholdsplanen, dreneringsarbeidet i Welding Olsens vei (WOV) og utbedringer av ventilasjonssystemet. Leverandører, tjenestetilbud: Vi har forhandlet på prisen på brannkontroll. Her var prisen på gjeldende avtale den laveste, og det var lite å hente. Vi innhenter priser på EL-kontroll og serviceavtale, men dette er ikke avklart. Styret planlegger reforhandling av serviceavtaler for å oppnå bedre vilkår og utvide der det er hensiktsmessig. I tillegg har vi innhentet tilbud på TV- og internettløsninger for å sikre beboerne et best mulig tjenestetilbud til en konkurransedyktig pris. Beboeraktiviteter: Julegrantenning har vært et sosialt arrangement for beboerne. Beboermøter og Vibbo-gruppen har blitt brukt for å involvere beboerne i viktige beslutninger. Dialog med beboere: Styret oppfordrer beboerne til å komme med innspill og spørsmål via Vibbo, e-post eller ved å møte opp på styrerommet. Styrerommet er åpent siste tirsdag i måneden fra 18.00 -19.00. Kommentarer til budsjettet for 2025: Det er i budsjettet lagt til grunn en generell prisøkning på 4 %, i tråd med økningen av fellesutgiftene for 2025. Økningen i drift- og vedlikeholdsbudsjettet fra 2024 er videreført, for å sikre dekning av fremtidige større kostnader som fremgår av vedlikeholdsplanen. Posten for drift og vedlikehold innen brannsikring er økt, for å dekke anskaffelse av nye brannslukningsapparater, innhenting av brannteknisk rapport samt årlig kontroll. Strømprisene er forventet å holde seg stabile, til tross for at borettslagets fastprisavtale utgår i 2025. Dette skyldes både strømstøtteordningen og den foreslåtte "norgespris"-modellen, som har støtte fra begge sider av det politiske landskapet. Nettleien er derimot forventet å øke, og dette er hensyntatt i posten for «energikostnader». Forsikringspremien er justert i henhold til informasjon fra Gjensidige Forsikring. Kommunale avgifter er justert basert på informasjon fra Oslo kommune. Hoveddelen av denne økningen gjelder vann- og avløpsavgiften. Fremtidsplaner - Reforhandling av serviceavtaler for å oppnå bedre vilkår og utvide der det er hensiktsmessig. - Gjennomføring av energikartleggingstiltak, basert på anbefalingene fra kartleggingen. - Oppfølging av ventilasjonsprosjektet, vi har kartlagt tilstanden av ventilasjonen ved stikkprøver. Nå kartlegger vi tiltak som må gjennomføres før valg av leverandør, og deretter vil vi innhente tilbud fra relevante aktører for videre gjennomføring av forbedringer. - Drenering: Videre arbeid med å kartlegge og implementere en løsning basert på anbefalinger etter befaring. - Brannsikkerhet: Fullføre opprydningen i fellesarealene. - Fasade og vinduer: Planlegging av nødvendige tiltak for vedlikehold og eventuelle utskiftinger basert på vedlikeholdsplanen. - Lekeplasser: Oppgradering og vedlikehold for å sikre trygg bruk for beboere. - Implementering av et system for sjekklister og kontroller for bedre oppfølging av løpende vedlikehold. - Vurdere tiltak for økt trivsel og bomiljø, som mindre forbedringer og oppgraderinger der det er hensiktsmessig. - Gjennomføre kartlegging, opprydding og rettferdig fordeling av boder for å sikre en mer balansert fordeling. - Befare og innhente priser på nye porttelefoner. Følgende ble vedtatt under årsmøtet 2025: Forslag fra andelseier om at styret sørger for langsiktig planlegging av vedlikehold og sikrer økonomisk bærekraft i borettslaget: Tidlig i 2025 er det stor usikkerhet i verdensøkonomien, og det er uklart om styringsrenten i Norge vil endres. Dersom boliglånsrentene øker ytterligere samtidig som borettslaget hever husleien, kan dette bli en økonomisk belastning for mange andelseiere. Husleien har økt de siste årene, blant annet som følge av høyere renter på borettslagets lån. I sak 13 på generalforsamlingen i 2024 ble det fremmet et forslag om å «utarbeide en fremdriftsplan for fremtidig vedlikehold og utbedringer.» Styret svarte da at «Modul for bærekraft og vedlikehold er påbegynt.» Styret informerer om at borettslagsloven (§5-17) pålegger styret å sørge for nødvendig vedlikehold. Forslagsstiller vil likevel oppmuntret styret å planlegge langsiktig for å begrense husleieøkningen og sikre økonomisk bærekraft i borettslaget. For å redusere den økonomiske belastningen for andelseierne foreslås det at styret tar grep for å bremse husleieøkningen og holde den så lav som mulig. Styret jobber med en langsiktig vedlikeholdsplan og vil unngå etter beste evne åta opp nye, store lån før eksisterende lån er nedbetalt. Tiltak kan inkludere: • Raskere nedbetaling av eksisterende lån • Evaluering av nye driftsløsninger • Utsettelse av ikke-kritisk vedlikehold, for eksempel maling av fasade • Søknader om tilskudd, for eksempel fra Sparebankstiftelsen til lekeplass • Søknader om klimatilskudd, for eksempel fra KlimaOslo.no til vindusutskifting Forslag til vedtak: Styret skal utarbeide en langsiktig vedlikeholdsplan for å begrense husleieøkningen og sikre økonomisk bærekraft i borettslaget. Forslaget ble vedtatt. Forslag fra andelseier om at det utarbeidelse en plan for skjøtsel og vedlikehold av trær i borettslaget: Rustad borettslag har unike uteområder med trær både mellom blokkene og på fellesarealene. Nærnatur der folk bor er viktig for trivsel, lek og biologisk mangfold. Trærne bidrar også med viktige miljøfordeler- de senker temperaturen på varme dager, renser luften og hjelper til med overvannshåndtering. Ifølge Miljødirektoratet kan et stort tre med stor krone fange opptil 1 000 liter regnvann i løpet av en byge. For å bevare trærne vi ønsker å beholde så lenge som mulig, og samtidig sikre at ingen trær utgjør en fare, trenger borettslaget en skjøtseisplan. Planen skal også kartlegge trær som kan være risikofylte eller uheldige for naturmangfoldet. Dersom slike trær må felles, skal nye trær plantes som erstatning. All trepleie skal utføres av sertifiserte arborister/trepleiere. Det finnes i dag ulike støtteordninger for bevaring av natur. Styret søker om midler til å utarbeide en plan for skjøtsel og vedlikehold av trærne i borettslaget. Midlene tildeles en egen post i regnskapet. Forslag til vedtak: Styret utarbeider en plan for skjøtsel og vedlikehold av trærne i borettslaget. Utført vedlikehold og rehabilitering i borettslaget: 2023 Påbegynt oppussing av oppganger. Maling av tak/himlinger på inngangspartier RG 7-11, 13-15, 19, 21,23,25 (12.stk) Ferdigstilt rehabilitering av balkongdekke. 2022 - Påbegynt rehabilitering av balkongdekke mars 2022. Utbedret vannledninger etter påbud fra Oslo Kommune. 2021 - Rehabilitering av takene ferdigstilt. 2019 - Påbegynt rehabilitering av takene. Rehabilitert inngangspartiene i Rustadgrenda 25,23,21,19,14,15,13,11,10,9,8,og 7. 2018 - Rehabilitering av utvendige pipebeslag piperehabilitering. 2017 - Utskifting av callinganlegg, og motorvarmerstolper. 2015 - Rehabilitering av fellesarealer, samt vedlikehold av blokkene. Maling sparkling av gavlvegger. 2013 - Montert nye tørkeskap i alle vaskerier. Brannsikre dører i alle kjellere. 2012 - Etablering av avfallsbrønner. 2011–2012 Avsluttet rehabilitering av våtrom. 2008 - Maling av blokkene på nedre felt er utført. 2007–2008 - Vaskeriene er oppgradert med nye stillegående og miljøvennlige vaskemaskiner. 2007 - Alle hovedstrømstavler i blokkene er oppgradert. 2006 - Utskiftning av vinduslister. Utskiftning av alle vinduslister på alle kjøkken og soveromsvinduer. Resten av leilighetsdørene ble montert (som var ca 100 stk). 2003 - Diverse rehabilitering. Utskiftning av stuevinduer i Rustadgrenda. Utskiftning av inngangspartier i alle blokker, samt alle vinduer i oppgangene; maling av alle oppganger og kjellere, samt flislegging av alle gulv i vaskeriene. 2002 - Rehabilitering av alle piper. 1999 - Ballplass ferdigstilt. 1998 - Alle bygninger malt utvendig. 1995 - Diverse rehabilitering. Balkongutvidelse i Rustadgrenda, og nye balkonger i Welding Olsens vei. 1990 - Diverse rehabilitering. Full rehabilitering av alle fasader, etterisolering, nye vinduer (unntatt stuevinduet), og nytt callinganlegg. For nærmere info om borettslagets vedlikeholdshistorikk se vedlagte dokumenter fra forrige årsmøte.
Forretningsfører
OBOS
Forkjøpsrett
Borettslaget og OBOS sine medlemmer har forkjøpsrett. Forkjøpsretten utlyses parallelt med salget, og avklares etter budaksept. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 158 902,- pr. 01.05.2025
Borettslaget har to felles lån:
Lånenummer: EIEKRE-83987174857
Restsaldo: 42.828.815,-
Restløpetid: 23 år 9 mnd.
Renter: 5,55%
Andel fellesgjeld: 120.574,-
Andel kapitalkostnader: 701,-
IN-ordning: Nei
Lånenummer: HANBAN-83987212414
Restsaldo: 13.612.011,-
Restløpetid: 8 år 9 mnd.
Renter: 5,55%
Andel fellesgjeld: 38 328,-
Andel kapitalkostnader: 442,-
IN-ordning: Nei
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene.
Fellesformue
Kr. 50 034,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2024 viste et overskudd på kroner 6 312 946 ,-. I 2025 ble det budsjettert med et overskudd på kroner 1 261 000,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påberegnes.
Dyrehold
Det er tillatt å holde følge dyr i leilighetene: Hund, katt, fisk og smågnagere/marsvin/kanin/ildere el. fugler. En hovedregel er at dyrehold ikke skal være til sjenanse for naboer eller til skade for leiligheten. Dyrene skal alltid gå i bånd og må passes av ansvarlig person innenfor borettslagets område, inkludert "kollen". Legg merke til at for at man skal holde hund eller katt, skal det undertegnes en erklæring om betingelsene for dette innen borettslagets område. Denne får man ved å henvende seg til styret eller laste den ned fra borettslagets hjemmesider. Begrensningen er også satt til at man kun kan holde en hund eller katt pr. leilighet
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 87242082
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 54 613 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Det vil bli godt skiltet med Nordvik visningsbukker til oppsatte visninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Fra leiligheten er det kort vei til kollektivtilbud, butikker, idrettsanlegg, barnehage og skole, samtidig som Østmarka er rett utenfor døra. En kort spasertur unna finner man Bogerud senter, der finner man blant annet Kiwi, apotek, klesbutikk og tannlege. Nærmeste større kjøpesenter er nye Lambertseter senter. Her finner man det meste av butikker og servicetilbud samt kino og bibliotek. Det er også kort vei med bil til Manglerud, Alna og Bryn senter. På Bøler senter som er ca. 1 km unna finnes ytterligere forretninger og servicetilbud, samt bibliotek, svømmehall og idrettshall. Boligen har en attraktiv beliggenhet med Østmarkas flotte tur- og rekreasjonsmuligheter like i nærheten. På Eterjordet finner du hyggelige parsellhager, og idylliske Østensjøvannet ligger kun en kort spasertur unna. Det er et aktivt idrettsmiljø i Rustad idrettslag innen fotball og ski, med stor fotballslette og kunstgressbane rett nedenfor bebyggelsen, og skianlegg rundt Skullerudstua med kunstsnøanlegg. Turvei/lysløype ut i marka starter ved Rustad skole, alternativt ved innkjøringen til Bogerud senter. Ved Nøklevann finner du en aktiv kajakklubb og flere idylliske badeplasser. For innendørs trening kan du på Skullerud Park-området velge mellom det velrenommerte Skullerud Sport Senter, Oslo Idrettssenter, eller Nord-Europas største klatresenter "Oslo Klatresenter". På Bøler er det idrettshall og svømmehall med ekstra oppvarmet vann (for babysvømming, revmatikere mv). På Manglerud er det åpnet en ny og stor svømmehall.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 11.11.1970. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg, felles garasjeanlegg/p-hus, friområde/park og offentlig kjørebane. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Pågående plansaker: Rustadgrenda 2 - Planforslag til offentlig ettersyn - Boliger, Saksnummer 202303164 - Reguleringssak, Mottatt sak 27.02.2023. Se saken hos kommunen her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202303164 Paal Bergs vei 30 - Utvidelse av skole - Offentlig ettersyn - Rustad skole Saksnummer 202016460 - Reguleringssak, Mottatt sak 14.10.2020. Se saken hos kommunen her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202016460 Pågående byggesaker: Welding Olsens vei 3 - Tilbygg og ombygging - Rustad Kjøtt og Dagligvare Saksnummer 202202656 - Byggesak, Mottatt sak 17.02.2022 Status Igangsettingstillatelse gitt. Se saken hos kommunen her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202202656 Det bygges, rives og rehabiliteres i området og anbefales å ta et søk hos kommunen her: https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/167/22: 05.02.1968 - Dokumentnr: 1715 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om gjerde Dok. tgl. m/dbnr. 1715 - 1718. Gjelder denne registerenheten med flere 09.12.1986 - Dokumentnr: 80720 - Best. om vann/kloakkledn. Gjelder denne registerenheten med flere 23.02.2007 - Dokumentnr: 219206 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Rustad Gård Barnehage Org.nr: 988 997 218 Bestemmelse om parkering Rett til 2 stk. parkeringsplasser. 01.12.1962 - Dokumentnr: 15492 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:167 Bnr:1 03.05.1966 - Dokumentnr: 924307 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: gnr.167 bnr.42. 24.11.1987 - Dokumentnr: 78093 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:167 Bnr:312
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,80% av salgssum – estimert til kr. 35 671,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 14 990,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 628,- Samlet skal selger betale kr. 108 179,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Dafina Hadergjonaj, Fagansvarlig / Eiendomsmegler / Partner
936 80 786
d.hadergjonaj@nordvikbolig.no
Megler
Markus Hagen, Eiendomsmeglerfullmektig
468 78 887
m.hagen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Østensjø Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 924307803
Olaf Helsets vei 2, 0694 OSLO
Bilder
Markus Hagen
Eiendomsmeglerfullmektig
Østensjø
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Dafina Hadergjonaj
Fagansvarlig / Eiendomsmegler / Partner
Østensjø
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?