Kastellveien 6A
- Kastellveien 6A
- Prisantydning
- 3 190 000,-
- Totalpris
- 3 271 130,-
- Felleskost/mnd
- 1 600,-
- Kommunale avg.
- 13 435,- per år
- BRA-i
- 113 m2
Arendal sentrum
Elegant og stor toppleilighet med solrik balkong - Utsikt mot byfjord og sentrum - P-plass - 2 sov, 2 bad - Sentralt
Kristoffer Eastwood i Nordvik presenterer Kastellveien 6A! Lys, innholdsrik og innbydende toppleilighet med umiddelbar nærhet til alt byen har å by på. Leiligheten har en god planløsning med et stort og sosialt oppholdsrom. Fra stuen er det adkomst til en flott balkong med sol fra morgen til kveld og en nydelig utsikt over byfjorden og sentrum. Med to soverom hvor begge har en-suite bad fremstår boligen som svært fleksibel - perfekt både for enkeltpersoner, par og familier i ulike livsfaser. Leiligheten ligger et steinkast fra Pollen i rolige omgivelser. Med leiligheten følger en parkeringsplass med heisadkomst fra utsiden av bygget.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1885
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 3 190 000,-
- Omkostninger:
- 81 130,-
- Totalpris:
- 3 271 130,-
- Felleskost/mnd:
- 1 600,-
- Kommunale avgifter:
- 13 435,- per år
- Totalt BRA:
- 118 m2
- Energimerking:
- G - rød
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
39-0199/25
Boligtype og eieform
Selveierleilighet (Eierseksjon)
Adresse og betegnelse
Kastellveien 6A, 4841 Arendal
Gnr. 501, bnr. 446, snr. 12 (ideell andel 1/1) i Arendal kommune. Gnr. 501, bnr. 354 (ideell andel 2/26) i Arendal kommune. Gnr. 501, bnr. 731 (ideell andel 2/26) i Arendal kommune. Gnr. 501, bnr. 732 (ideell andel 2/26) i Arendal kommune.
Selger(e)
Mathias Johansen
Haakon Hermansen
Kjøpesum og omkostninger
3 190 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 79 750,- (Dokumentavgift) 290,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 81 130,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 93 830,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 271 130,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 283 830,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen, inkl. evt. fellesgjeld. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
1885
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 113 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 118 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-e: 5 kvm. Bod
Totalt BRA: 5 kvm
3. etasje:
BRA-i: 113 kvm. Stue, kjøkken, gang, entré, vaskerom, 2 bad, 2 soverom og bod
Totalt BRA: 113 kvm
TBA: 4 kvm. Terrasse- og balkongareal
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
I hovedsak er det bruken av rommene ved befaringen som avgjør hva rommet defineres som.
Trapp er medregnet i sin helhet for alle etasjer.
Det er ikke foretatt kontroll om innredet rom er byggemeldt eller godkjent slik de benyttes idag.
Det er ikke utført undersøkelse av lovligheten av TBA som er anlagt.
Utført enkel måling av TBA og kan avvike fra faktiske mål, det er ikke foretatt målinger av gangveier, brygger etc.
Innglasset balkong spesielt med isolerglass er tatt med som stue da dette vurderes å kunne brukes som en del av boligen. Det er ikke gjort vurderinger av isolering av vegger etc. da dette innebærer inngrep i konstruksjoner.
Arealet i denne boligen er vanskelig eller umulig å måle opp helt nøyaktig på grunn av utforming/innredning av rom/bygningskonstruksjoner.
Arealet er fastsatt omtrentlig og skjønnsmessig.
Skråvegger og vinkler som gjøre det vanskelig å måle leiligheten nøyaktig opp, arealet er omtrentlig og kan avvike fra faktiske mål. Det er utført målinger med hilti laser måler.
Antall soverom
2
Innhold
1. etasje: Bod 3 etasje: Stue, kjøkken, gang, entré, vaskerom, 2 bad, 2 soverom og bod
Standard
1. etasje Bod Praktisk bod med god plass til oppbevaring – perfekt for alt fra sportsutstyr til sesongklær. 3. etasje Stue og kjøkken Leiligheten har en åpen og innbydende løsning mellom stue og kjøkken, som gir en luftig og sosial atmosfære. Her er det god plass til både sofagruppe, spisebord og TV-møbler. Fra stuen er det utgang til en trivelig uteplass med nydelig utsyn over Arendal by – et herlig sted å nyte rolige dager og lange sommerkvelder. Kjøkkenet er lyst og moderne, med glatte fronter, laminat benkeplate og integrerte hvitevarer. Gang Lys og romslig gang med stor skyvedørsgarderobe som gir rikelig med oppbevaringsplass. Vaskerom Eget vaskerom med utslagsvask, opplegg for vaskemaskin og god plass til oppbevaring. Her finner du også en varmtvannstank på ca. 200 liter. Bad Lyst bad med fliser på gulv og i dusjnisje, samt malte plater på vegg. Innredet med servant, dusjvegger og toalett. Soverom Leiligheten har to soverom. Hovedsoverommet har egen inngang til bad og en praktisk garderobeløsning – en behagelig og privat sone i boligen. Bad ved soverom Lyst bad med servant, toalett og badekar – perfekt for avslapning etter en lang dag.
Parkering
Det medfølger en fast biloppstillingsplass til leiligheten. Det er ikke montert el-bil lader i dag.
Moderniseringer og påkostninger
Se selgers egenerklæring.
2021: IKEA kjøkken. Nye gulvfliser på begge bad og vaskerom. Ny peisovn. Diverse nytt gulv.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Om eierskapet Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? 18. desember 2020 Har du kjennskap til eiendommen? Ja Har du brukt eller vedlikeholdt boligen siste 12 måneder? Nei Er boligen forsikret med hus- eller annen bygningsforsikring? Ja Polisenummer: 493908 Forsikret i: Frende Utført arbeid 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Flislegging av to bad og vaskerom på eksisterende belegg Harry Jørgensen ENK og Jacobsen VVS 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Nei Eventuell kommentar: Uvisst. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei Eventuell kommentar: Har ikke noe annet enn faktura på oppgradering 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: AK Blikk, fiksa pipehatt. Pipehatt lå feil, den er skiftet og fikset. 2022 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Kun byttet stikkontakter, Hisøy Elektro 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Byttet varmtvannsbereder (ny fra forhandler) utført av fagfolk med papirer. Hisøy elektro og rørlegger Halvorsen. 2024
Bygningssakkyndig
His Bygg AS
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Eldre bygning med murpusset mursteinskonstruksjon med innvendig utforet vegger. Takkonstruksjon saltak eldre uten synlig åpen lufting og røstet himling innvendig. Bygningsdeler som har fått TG2: UTVENDIG Takkonstruksjon/Loft Punktet må sees i sammenheng med Taktekking Ukjent oppbygning av takkonstruksjonen pga. røstet himling innvendig. Utfra synlige bærende bjelker er bygningens konstruksjon bygget som en åstakkonstruksjon. Vurdering av avvik: • Det er begrenset/dårlig ventilering av takkonstruksjonen. • Det er fra loft/kryploft påvist indikasjoner på at det er punktering av dampsperre, som medfører svekket effekt av dampsperrefunksjonen. • Hele takkonstruksjonen er gjenbygget. Det er ingen mulighet til vurdering utover alder og observasjoner fra underliggende etg. Plast er synlig i gjennomføring av hanebjelker, ikke tapet og innvendig kondensering skjer erfaringsmessig i takkonstruksjon. Ved besiktelse utvendig ble det ikke registrert åpen lufting som tilsier konstruksjonen har lufting. Konsekvens/tiltak • Det må gjennomføres ytterligere undersøkelser. • Lufting/ventilering bør forbedres. For videre undersøkelser av konstruksjonen må det utføres destruktive inngrep som ikke er en del av mandatet. Balkonger, terrasser og rom under balkonger Balkong oppført i betong med fliser på overflater. Vurdering av avvik: • Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. • Flisene har bom (hulrom under) eller er løse. Konsekvens/tiltak • Ny tekking må legges. • Rekkverkshøyde må endres for å tilfredsstille krav på byggemeldingstidspunktet. Andre utvendige forhold Det er ikke fremlagt tilstandsrapport, vedlikeholdsplaner for fellesdeler i bygget. Det henvises til vedtekter, vedlikeholdsplaner som sameiet har ansvar for. Vurdering av avvik: • Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. Konsekvens/tiltak • For å lukke avviket ihht NS 3600.2018 må det utarbeides en Tilstandsanalyserapport/vedlikeholdsplan for fellesdeler i bygget. Da dette er opp til borettslag/sameie å rekvirere er kostnadsestimat ikke satt. INNVENDIG Overflater Innvendig utforet vegger på murkonstruksjon, risikokonstruksjon., Vurdering av avvik: • Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Skjevheter, brukslitasje og opphengssskader må påregnes. Fuktskade på gulv parkett i stue som relateres til vært åpent takvindu utfra eiers opplysninger. Leilighetsbygg med utvendig murpusset mursteinsfasade, innvendig utforet vegger. Utforet vegger på murkonstruksjon vurderes byggteknisk som risikokonstruksjon og erfaringsmessig høy skadefrekvens. Det er ikke gjort hullborring i innvendig utforet vegger mot utvendig konstruksjon og anbefales utført for tilstandsvurdering. Henviser til byggdetaljblad 700.601 rehabilitering av gamle bygårder punkt 22 Innvendig isolering bør som regel unngås, da dette øker faren for skader i veggens ytre del (f.eks. fuktskader i fasade, utvikling av råte i innmurte trebjelker og -sperrer). Konsekvens/tiltak • Andre tiltak: Videre undersøkelser av utforet vegger for tilstand. Videre oppgraderinger, renovering må vurderes utfra den enkeltes behov og referanser. Pipe og ildsted 2 piper av type mursteinspiper. Ved videre undersøkelser ang. pipeløp/ovn trengs det spesialkompetanse og dette er ikke vurdert i denne rapporten, videre undersøkelser kan gjøres av branntilsyn o.l. Vurdering av avvik: • Ildfast plate mangler på gulvet under sotluke/feieluke på pipe. • Det er avvik: • Det er påvist sprekker i ildfast stein inne i ovnen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe. • Pipa har rennemerker etter sotvann. Eier har satt inn vedovn på egeninnsats/dugnad, installasjon er ikke meldt til brannvesen Konsekvens/tiltak • Tidspunkt for piperehabilitering nærmer seg. • Tettingen rundt pipa må undersøkes. • Tiltak: • Ildsted med sprekk må skiftes. Innvendige dører Fyllingsdører, enkel funksjonstest av tilfeldig valgte dører. Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Konsekvens/tiltak • Enkelte dører må justeres. 3. ETASJE - BAD Overflater vegger og himling Fliser dusjnisje, malte plater på vegg. Vurdering av avvik: • Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet Konsekvens/tiltak • Uegnede materialer må fuktbeskyttes/utskiftes Overflater Gulv Flislagt gulv. Vurdering av avvik: • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. • Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. • Det er avvik: Konsekvens/tiltak • Det må foretas utbedring av fallforhold. Ventilasjon Lufteventil i himling Vurdering av avvik: • Rommet har kun naturlig ventilasjon. • Rommet har kun naturlig avtrekk via ventil i vegg eller tak. Konsekvens/tiltak • Mekanisk avtrekk og tilluft må etablere. TEKNISKE INSTALLASJONER Vannledninger Vannrør av kobber. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Konsekvens/tiltak • I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Avløpsrør Avløpsrør av plast som er synlig. Ukjent avløpsanlegg i underliggende konstruksjoner. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende stakemulighet på avløpsanlegg. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak • I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Ved eventuell behov for staking av avløpsanlegg ved tetting vil normalt sluk kunne brukes til formålet. Varmtvannstank 200 liters varmtvannstank. Eier har i ettertid av befaringen fått byttet varmtvannstank pga. lekkasje på befaringsdagen. Dette ble dokumentert ved tilsendt bilde. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. Konsekvens/tiltak • Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank. Det er ikke anlagt sluk i rommet, anleggelse av varmtvannsbereder i kar med vannstoppfunksjon anbefales. Elektrisk anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkels som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Sikringsskap med skrusikringer som er plassert i felles gang 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. Vet, ikke, ikke i vår eietid. 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ukjent Hisøy elektro har utført arbeid i vår eietid 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ja Eksisterer det samsvarserklæring? Ja Byttet en stikkontakt for oppvaskmaskin. Opplegg stikkontakt, stekeovn og montering av spotter/lamper. 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Ja Kontroll av DLE i 2023, ingen avvik 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei Ikke som vi kjenner til. Generelt om anlegget 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei Inntak og sikringsskap 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja Eldre elektrisk anlegg der gjennomgang med utvidet el-kontroll anbefales. Det er utført enkel el-kontroll uten avvik i 2023. Alder på anlegget med skrusikringer der utbytting innen rimelig tid vil være påregnelig. Generell kommentar Det er ikke fremlagt dokumentasjon på hoved anlegget, fremlagt dokumentasjon på noe utførte arbeider i nåværende eiers eietid. Undertegnede har ikke elektrofaglig kompetanse og tilstandsvurdering beror på dokumentasjon og visuell undersøkelse av tilfeldig komponenter i boligen. Anbefaler gjennomgang på det elektriske anlegget med en utvidet elkontroll før bruk. Bygningsdeler som har fått TG3: Innvendig Vinduer Det ble foretatt kontroll på tilfeldig valgte åpne og lukke mekanismer. Vinduer består av åpningsvinduer og fastkarmsvinduer. Det er ikke utført inngrep i konstruksjoner rundt vinduer og ukjent tetting med hensyn til isolering/vindtetting/taping Vurdering av avvik: • Det er påvist et betydelig antall vinduer med punkterte eller sprukne glassruter. • Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Konsekvens/tiltak • Det må påregnes noe vedlikehold og at enkelte vinduer må skiftes ut. Utfra skader, alder vil det være påregnelig med utbytting av vinduer i leiligheten. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000 Dører Hovedytterdør, skyvedør. Vurdering av avvik: • Det er påvist utetthet/åpning mellom dørblad og dørkarm. Dvs. at kald trekk kan oppstå. • Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. • Dører har råteskader. Kott dør ut i felles gang, ikke branndør og lav høyde. Konsekvens/tiltak • Råteskadede dører må skiftes ut. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskille antas å være utført i treverk, ukjent oppbygning. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Knirk i gulver stedvis, større skjevheter registrert. Konsekvens/tiltak • For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000 VÅTROM 3. ETASJE - VASKEROM Generell Vaskerom med belegg på gulv, malte plater på vegg. Utstyr: utslagsvask, opplegg for vaskemaskin Vurdering av avvik: • Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Det er ikke anlagt sluk i rommet, lekkasje fra varmtvannsbereder på befaringsdagen der eier fikk byttet den ut og dokumentert. Konsekvens/tiltak • Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 3. ETASJE - BAD Sluk, membran og tettesjikt Plastsluk, belegg og smøremembran Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Belegg på gulv, utfra tidligere observasjoner er ikke belegg av tett utførelse. Synlig prøvd å anlegge membran på gulv som er løst (smurt tynt) Konsekvens/tiltak • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. Eldre belegg, utførelse med smøremembran er synlig ikke tilfredstillende utført og flasser. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000 3. ETASJE - BAD 2 Generell Bad med fliser på vegg, plater på vegg med strie. Utstyr: vask med innredning, badekar, toalett. "Rommet er bygget etter forskriftskrav før 1997 og gis dermed automatisk tilstandsgrad 3 basert på alder og forventet levetid. Rommet må påregnes renovert. Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK) har i sin veiledning av 26.9.2022 skrevet: Bygningsdeler på bad og vaskerom må i tillegg til å få tilstandsgrad opp mot kravene som gjaldt da de ble bygget, også kontrolleres mot dagens krav, på bakgrunn av at bruken av slike rom har endret seg vesentlig opp gjennom årene. Et baderom uten membran på gulv og del av vegg kan blant annet ikke brukes til dusjing direkte på gulv, men må ha dusjkabinett som fører dusjvannet direkte til sluket. Dette er forhold som en kjøper må få vite. Det vurderes ikke uvanlig at et eldre bad på dette grunnlagt kan få en høy tilstandsgrad, selv om det ikke er observert fukt eller svikt i bygningsdelene. Det vil da være opp til kjøper å oppgradere badet eller annet våtrom for å kunne bruke rommet annerledes Vurdering av avvik: • Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Eldre røranlegg Fliser anlagt på eldre belegg Manglende våtsoner på vegger Manglende mekanisk ventilasjon Konsekvens/tiltak • Våtrommet må totalrenoveres. Alle forhold med tettesjikt, våtsone, sluk m.m. må dokumenteres. Kostnadsestimat: 100 000 - 300 000 Tekniske installasjoner Ventilasjon Naturlig ventilering Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. • Ingen ventilering utover åpning av vindu. Konsekvens/tiltak • Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. Boliger fra det aktuelle byggeåret vurderes utfra dagens forskrifter å være under ventilerte. Anbefales å anlegge vegg ventiler i tillegg til lufte spalter på vinduer i rom med bruks belastning for tilfredsstillende ventilering. Aktiv bruk av mekanisk ventilasjon på våtrom og kjøkken ved bruk anbefales slik at varm fuktig luft transporteres ut av bygningen. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av ventiler fra rommene, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000 ************************************* Lovlighet Byggetegninger Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk Kommentar: Planløsning fremlagt der 2 soverom i kvisten er tegnet inn med skillevegg, ikke delt opp men 1 soverom nåværende planløsning. Vegg mellom vaskerom og Wc er ikke anlagt. Brannceller Er det påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift? Ja. Kommentar: Det er anlagt 2 rømningsveier fra inngangsdør til leilighet trappegang og kott dør trappegang. Kott dør er ikke branndør og lav høyde. Det er ikke fremlagt brannprosjektering for leiligheten og anbefales gjennomgang med prosjektering. Vurderes utfra dagens byggtekniske forskrift å ikke inneha de branntekniske og lydkravene som stilles. Nyere håndverkstjenester Er det ifølge eier utført håndverkstjenester på boligen siste 5 år? Nei. Krav for rom til varig opphold Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Ja. Kommentar: Lysforhold på soverom tilstøtende til bad er med 1 takvindu og er ikke 10% lysåpning på vindu i henhold til gulvareal.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger, samt vaskemaskin.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Styret skal underrettes om - og godkjenne korttidsutleie av boenheter da dette kan ha følger for sameiets karakter og daglig vedlikehold, herunder rengjøring, søppelhåndtering og parkering på gjesteparkering.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk og vedfyring. Kostnaden knyttet til ved avhenger av bruken.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 19.355 kWh for 2024. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand. Selger har ikke inngått avtale om Norgespris.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 1 600,- pr. mnd
Inkluderer: Det betales i dag kr 1.600,- til sammen pr. mnd i fellesutgifter.
Fellesutgiftene er pr i dag kr 12.000,- pr år pr seksjon.
Kr 1.000,-: I tillegg til heisomkostningene er det utgifter til varmekabler på rampen mellom Kastellveien og Skytebanen, samt snørydding. Renhold av trappehuset i Kastellveien 6C er også del av fellesutgiftene, samt reparasjoner på fellesområdene informerer styret.
Kr 600,-: Felles forsikring.
Kommunale avgifter
Kr. 13 435,- pr. 2025
Kommunale avgifter inkluderer: Renovasjon, abonnement vann og avløp, A-konto vann og A-konto avløp og målerleie.
Det er installert vannmåler på eiendommen. Oppgitt beløp er et estimat basert på selgers forbruk foregående år. Forbruk vil variere fra husstand til husstand og endelig fakturert beløp kan derfor avvike. Fakturering skjer månedlig/kvartalsvis.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: - Kabel-tv/internett fra Telenor kr 999,- pr mnd. Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Kr. 7 330,- pr. 2025
Informasjon om eiendomsskatt er innhentet fra Arendal kommune.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 679 121,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 716 484,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
SAMEIETS OMFANG Sameiet består av 13 boligseksjoner. Disse er: - Skytebanen 1A - Skytebanen 1B - Skytebanen 1C - Skytebanen 1D - Skytebanen 3 - Kastellveien 6A og 6B (5 leiligheter) - Kastellveien 6C (3 leiligheter) Sameiets formål er å ta vare på fellesarealene knyttet til nevnte eiendommer slik disse framkommer i kommunale kartpresentasjoner. Alle rettighetshavere (sameiere) i sameiet har ansvar for vedlikehold av sin boenhet/eiendom og rettighetshavere i Kastellveien 6A og B samt Kastellveien 6C har ansvar for ytre vedlikehold av disse husene. Fellesarealene består av: 1. Innkjørselen fra Skytebanen med grøntanlegg i enden av garasjerekke. (Lekeplassen ved innkjørselen er kommunal) 2. Asfaltert plass mellom husene og garasjene. 3. Gangbro fra øvre plan til inngang i Kastellveien 6C 4. Trappehuset I Kastellveien 6C m/heis 5. Vei fra hovedinngang Kastellveien 6C og til Kastellveien. 6. Seksjon av skråningen bak Kastellveien 6C, slik denne framkommer i kommunale kart. Alt vedlikehold av fellesarealer påhviler boenhetene i fellesskap. Styret fordeler vedlikeholdsoppgaver mellom boenhetene. Boenhetene på Skytebanen tar ansvar for vedlikeholdsområde 1-3 og at Kastellveien 6AB og C tar ansvar for vedlikeholdsområde 4-6. Utgifter til vedlikehold av fellesarealer dekkes av sameiet. Felleskostnader er alle kostnader ved sameiets drift som ikke gjelder den enkelte bruksenhet, så som vedlikeholdskostnader, forsikringer, administrasjonskostnader, skatter og offentlige avgifter med mer. Til dekning av sin andel av felleskostnadene skal den enkelte sameier forskuddsvis hver måned betale et a-konto beløp fastsatt av styret. Endring av a-konto beløp kan tidligst tre i kraft etter en måneds varsel. Sameiermøtet vedtar med alminnelig flertall avsetning til fond til dekning av fremtidige vedlikeholdsutgifter, påkostninger eller andre fellestiltak i sameiet. De beløp sameierne skal betale til fondet innkreves samtidig med den månedlige betalingen til dekning av felleskostnader. Felleskostnadene skal fordeles mellom sameierne etter størrelsen på sameiebrøkene, med mindre særlige grunner taler for å fordele kostnadene etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk, eller annet gyldig vedtas med tilslutning fra de sameiere det gjelder. For sameiernes felles ansvar og forpliktelser overfor utenforstående hefter den enkelte sameier i forhold til sameiebrøk. Den øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Ordinært sameiermøte holdes hvert år innen utgangen av april. Ekstraordinært sameiermøte skal holdes når styret finner det nødvendig, eller når minst to sameiere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene krever det, og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet. På det ordinære sameiermøtet skal disse saker behandles: - Konstituering. - Styrets årsberetning. - Styrets regnskapsoversikt for foregående kalenderår til legges fram til godkjenning. - Fastsettelse av årlig innbetaling til sameiet. - Fastsettelse av «dugnadsgebyr» - Valg av styremedlemmer og vararepresentanter. Styreleder velges særskilt. - Andre saker som er nevnt i innkallingen. Sameiet skal ha et styre bestående av tre medlemmer og to varamedlemmer. Styrets medlemmer velges av sameiermøtet med vanlig flertall av de avgitte stemmene. Styrets leder velges særskilt. Styremedlemmer tjenestegjør i to år av gangen om ikke annet fastsettes i disse vedtektene. Alle sameiere har rett og plikt til å gjøre tjeneste i styret etter vedtatt rulleringsordning. Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen, og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i sameiermøtet. Styret kan treffe vedtak og sette i gang ethvert tiltak som ikke etter loven, vedtektene eller vedtak i det enkelte tilfelle, skal besluttes av sameiermøtet. Styret skal underrettes om - og godkjenne korttidsutleie av boenheter da dette kan ha følger for sameiets karakter og daglig vedlikehold, herunder rengjøring, søppelhåndtering og parkering på gjesteparkering. Avgjørelser som kan tas av et alminnelig flertall i sameiermøte, kan også tas av styret om ikke annet følger av lov, vedtekter eller sameiermøtets vedtak i det enkelte tilfelle. I felles anliggender og ved salg, pantsettelse eller bortfeste, representerer styret sameierne og forplikter dem ved sin underskrift. Lederen og ett styremedlem i fellesskap forplikter sameiet og tegner sameiets navn. Styreleder skal sørge for at det avholdes styremøter så ofte som det trengs. Et styremedlem eller forretningsfører kan kreve at styret sammenkalles. Styremøtene ledes av styrelederen. Er ikke styreleder tilstede, skal styret velge en møteleder. Styret skal føre protokoll over sine forhandlinger. Protokollen skal underskrives av de fremmøtte styremedlemmene. Sameiermøtet kan med vanlig flertall vedta at sameiet skal ha ekstern forretningsfører. Forretningsfører ansettes da av- og sies opp av styret, som også fastsetter forretningsførers lønn og instruks. Styret skal sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel. Sameiets revisor velges av sameiermøtet, og tjenestegjør inntil ny revisor velges. Endringer i sameiets vedtekter kan besluttes av sameiermøtet med minst to tredjedeler av de avgitte stemmer, med mindre eierseksjonsloven stiller strengere krav. For utfyllende informasjon se vedlagte vedtekter. Styret opplyser følgende: Valhalla Boligsameie er ikke et "normalt" sameie. Det ble antakeligvis dannet i 1985 på grunn av brøyting og at heisen og trappegangen kunne benyttes av alle. De som bor i Kastellveien 6ABC har alle parkeringsplassen sin her på Skytebanen. Gårdsplassen på Kastellveien er for gjester. I mange år var det lite utskiftning av beboere, så alle visste hva som gjaldt på området, og alle samarbeidet veldig godt. Det var sosiale treff og veldig hyggelig. Etter hvert som det er kommet nye eiere, og flere boliger er utleid. Derfor er det ekstra viktig at de som flytter inn forstår at det er positivt for alle parter at vedtektene følges og at vi har et godt forhold til de som bor her. I referatet fra årsmøte 24.02.2025 står det at det skal utføres vedlikehold av fellesområder. Syret informerer om hvordan fordelingsnøkkelen er og hvordan kostanden er fordelt. Malerjobben i fellesområdet 6C (trappegang og heis) ble dekket av den innbetalte felleskostnaden pr. mnd. Arbeidet med å fikse innkjørselen - her ble kostnaden fordelt mellom sameiet 60%, mens Skytebanen A og 3 andre delte resten. Reparasjoner av fellesområder blir dekket via den innbetalte felleskostnaden pr .mnd. Vedlikeholdet er gjennomført.
Forretningsfører
Kate Wang
Forkjøpsrett
Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
I felles anliggender og ved salg, pantsettelse eller bortfeste, representerer styret sameierne og forplikter dem ved sin underskrift. Lederen og ett styremedlem i fellesskap forplikter sameiet og tegner sameiets navn.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiet har i dag ingen fellesgjeld.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Styret informerer at de ikke opererer med budsjetter. Fellesutgiftene varierer fra år til år avhengig av hvor mye brøyting det blir. Vedlikehold av heisen kan bli kostbart dersom det er noe som må repareres, men til vanlig er det service vi betaler for hvert år. Sameiet består av ulike boliger - både hus og leiligheter. Eierne har ansvar for å holde sin bolig i orden, så hvis det trengs reparasjoner og oppussing av en bolig, er det eieren av denne boligen som dekker alle kostnader. Det betyr at det ikke finnes noen vedlikeholdsplaner, og som sagt er det eieren av boligen som må finansiere dette.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og retningslinjer er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Alle rettighetshavere (sameiere) i sameiet har ansvar for vedlikehold av sin boenhet/eiendom og rettighetshavere i Kastellveien 6A og B samt Kastellveien 6C har ansvar for ytre vedlikehold av disse husene. Minst en gang pr år arrangeres felles dugnad for vedlikehold av fellesarealene. Styret fastsetter dato og sender ut liste over arbeidsfordeling. Alle rettighetshavere er felles ansvarlige for deltagelse i dugnad. Dersom sameiere ikke deltar i dugnad og vedlikehold av fellesarealer fastsettes et «dugnadsgebyr» som innbetales til styret. Sameiermøtet fastsetter beløpets størrelse.
Dyrehold
Styret opplyser at det er tillatt med dyrehold i sameiet.
Sameiets forsikring
Frende
Polisenr. 493908
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 633,8 kvm (eiet)
Felles eiet tomt.
Selger har 2/26 andel i fellesareal med følgende gnr og bnr: 501/354, 501/731 og 501/732.
I følge grunnkart og matrikkelkart ligger del av bygget over tomtegrensen.
I følge grunnkart og matrikkelkart ligger deler av bygg med gnr. 501 og bnr. 38 over tomtegrensen til eiendommen.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Åpner du annonsen på hjem.no eller nordvikbolig.no, finnes kartskisse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til reiserute fra din starts destinasjon til boligen. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Kastellveien 6A ligger i vakkert og etablert boligområde i Arendal med kort gåavstand til sentrum. Du har tilgang til et stort utvalg av butikker, resturanter og kulturtilbud.. Med kort vei til skole, barnehage og effektive kollektivforbindelser får man en smidig og praktisk hverdag. Dette er et perfekt sted for deg som ønsker korte avstander til alt du trenger i hverdagen.
Offentlig kommunikasjon
Arendal bussterminal - totalt 20 ulike linjer - ca. 6 minutter i gåavstand. Arendal togstasjon - Linje R50 - ca. 8 minutter i gåavstand. Kristiansand Kjevik - ca. 53 minutter i gåavstand.
Skoler og barnehager
Barnehager
Tyholmen barnehage (1-5 år - ca. 10 minutter i gåavstand.
St Franciskus barnehage (0-5 år) - ca. 10 minutter i gåavstand.
Villa Matilda Strømsbu (1-5 år) - ca. 16 minutter i 16 minutter i gåavstand.
Skoler
St. Franciskus skole (1-10 klasse) - ca. 10 minutter i gåavstand. ¨
Stinta skole (1-10 klasse) - ca. 15 minutter i gåavstand.
Steinerskolen i Arendal (1-10 klasse) - ca. 6 minutter i kjøreavstand.
Birkenlund skole (1-10 klasse) - ca. 6 minutter i kjøreavstand.
Arendal videregående skole - Mølleheia -ca. 7 minutter i gåavstand.
Arendal videregående skole - ca. 9 minutter i gåavstand.
Sam Eyde videregående skole - ca. 9 minutter i kjøreavstand.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger verken ferdigattest, ekspedisjonsdokument eller midlertidig brukstillatelse for eiendommen fra byggeår. Det betyr at det ikke foreligger dokumentasjon på boligen lovlig kan tas i bruk. Boligen er oppført før 1998, det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998. Kjøper påtar seg risikoen for fremtidig fortsatt bruk, og eventuelle pålegg fra det offentlige. Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 30.05.1985 og mht til arbeidesart: Rehabilitering samt innredning på loft. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigmelding for vannmåler, 28.08.2014. Informasjon fra tilstandsrapporten: Byggeår - 1885 Tidfedfesting ifølge matrikkelen mellom 1875-1899 Ifølge tegninger fra kommunen er dagens romløsning forskjellig fra det som har vært byggesøkt i 09.02.1984 To soverom er i dag slått sammen til ett soverom. Vegg mellom vaskerom og WC er ikke anlagt og rommet brukes i dag som bad/vaskerom Lysforhold på soverom tilstøtende til bad er med 1 takvindu og er ikke 10% lysåpning på vindu i henhold til gulvareal. Endring fra hoveddel til hoveddel er ikke søknadspliktig. Endringer fra tilleggsdel til hoveddel er søknadspliktig. Ulovlige tiltak vil kommunen kunne forfølge og kreve omsøkt etter dagens regelverk. Kjøper overtar risiko og ansvar for eventuelle pålegg/søknader som følger av dette.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via privat vei. Vedlikehold- og brøytekostandene for fellesområdene dekkes via felleskostnadene pr mnd.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplan: Thommesens stiftelsen / Valhalla. - Planid: 2114r2- Formål: Områder for boliger m/tilhørende anlegg. Arealplan og reguleringsbestemmelser for Tyholmen hotell - Planid: 42032023-12. Arealplan og reguleringsbestemmelser for Jaktekaia, Nedre Tyholmen - Planid: 42032022-15. Arealplan Kastellveien 30 og Feierheia 8 - Planid: 09062014-5. Arealplan Fløyheia - Planid: 09062015-16 Arealplan - Hylleveien 7-9 - Planid: 42032022-18. Arealplan Fløybyen i Arendal Sentrum Planid: 42032023-8. Arealplan Kanal i Arendal - Planid: 42032023-2. Varsel om oppstart - Detaljregulering av kanal i Arendal sentrum - Asplan Viak. Arealplaner under arbeid fra 2024 - Planid: 42032022-18,42032023-12,42032023-8,42032022-15,42032023-2 - Plannavn: Hylleveien 7-9, Jaktekaia, N. Tyholmen, Kanal i Arendal, Fløybyen, Tyholmen hotell. Kommuneplan - planid: 2022-8.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4203/501/446/12: 21.05.1913 - Dokumentnr: 900226 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver: Arendal kommune Overført fra: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:446 Gjelder denne registerenheten med flere Servitutten lot seg ikke fremskaffe. 16.02.1949 - Dokumentnr: 500147 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om vann/kloakkledning Overført fra: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:446 Gjelder denne registerenheten med flere Servitutten lot seg ikke fremskaffe. 07.09.1892 - Dokumentnr: 900049 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:446 Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:448 24.06.1908 - Dokumentnr: 900025 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:8 Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:446 22.05.1984 - Dokumentnr: 4360 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:446 Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:4203 Gnr:501 Bnr:730 21.08.1985 - Dokumentnr: 7746 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 12 Formål: Bolig Sameiebrøk: 127/503 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 5 SEKSJONER Betyr: En seksjonering er søknad om å dele opp et større bygg i flere enheter. Supplerende tekst: Eierne og brukerne til hver boligseksjon har bil oppstillingsplass og adkomst til Kastellveien og Skytebanen regulert i egen avtale som tinglyses ved overdragelse. Se vedlagt servitutt for utfyllende informasjon. 01.01.2020 - Dokumentnr: 421356 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0906 Gnr:501 Bnr:446 16.10.1984 - Dokumentnummer: 9248 - Best. om adkomstrett Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger mv Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Kjøpekontrakt med vilkår og skjøte. Ta kontakt med megler for kopi av servitutt. 01.07.1985 Dokumentnummer: 5922 Erklæring/avtale Bestemmelse om garasje/parkering Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Kjøpekontrakt med betingelser. Ta kontakt med megler for kopi av servitutt. 23.12.1985 - Dokumentnummer: 13806 Erklæring/avtale Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger mv Bestemmelse om garasje/parkering Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Kjøpekontrakt med betingelser. Ta kontakt med megler for kopi av servitutt. 25.01.2013 - Dokumentnummer: 71642 Jordskifte Jordskiftesak 0900-0042 Kastellveien Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Krav om grensegang. Ta kontakt med megler for kopi av servitutt. Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra, kan det være tinglyst heftelser i form av erklæringer/avtaler som ikke fremgår av grunnboken for denne eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at grunnboken er endret, slik at det ikke lenger er mulig for kjøpers bank å forutsette 1. prioritets pant der hvor det er tinglyste heftelser, som ikke skal slettes for selgers regning. Eiendommen blir overdratt fri for rene pengeheftelser med mindre annet er oppgitt.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Boligen er registrert i SEFRAK-registeret. Dette er et nasjonalt register over boliger fra før 1900 (1945 i Finnmark). Bygningene i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikke pålagt spesielle restriksjoner. Registrering i registeret fungerer som et varsel om at kommunen bør ta en vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt tillatelse til å endre, flytte eller rive bygningen. For meldepliktige bygninger (bygninger fra før 1850), er det lovfestet i §25 i Kulturminnelova at en vurdering av verneverdien må gjøres før søknad om endring eller riving kan bli godkjent. Kommunen kan gi tillatelse til rivning eller endring på tross av at kulturminnemyndighetene i fylkeskommunen kan uttale seg i mot dette.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Det er ikke heis i bygget, men det er heis i nabobygget 6C. Ifølge selger medfølger det en bod rett på utsiden av inngangsdøren, samt en bod i 1. etasje.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Generelle bestemmelser: Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra budaksept. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 30 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 900,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 23 900,- Oppgjørshonorar kr. 8 500,- Tilrettelegging kr. 14 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. - inkludert, normalt 3.900,- kr. 0,- Utlegg: Infoland - Informasjon forretningsfører - bruker det vi har fra før kr. 0,- Utlegg foto - Interiør og fasade - bruker det vi har fra før kr. 0,- Utlegg tilstandsrapport - bruker det vi har fra før kr. 0,- Samlet skal selger betale kr. 90 200,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Kristoffer Eastwood, Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
485 02 050
k.eastwood@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Arendal Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 932433192
Kirkegaten 5, 4836 ARENDAL
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). Arendal Eiendomsmegling AS har indirekte eierskap i Bomega AS.
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Arendal?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
90%Vil bli boende i Arendal dersom de skulle flyttet.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (61%)
- Venner, familie, besøk, middag (12%)
- Slapper av, ser på TV, leser (29%)
- Jobber i hage/hus (15%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
62%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Kristoffer Eastwood
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Arendal
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?

































