Landingsveien 72Røa
- Røa
- Landingsveien 72
- Prisantydning
- 5 990 000,-
- Totalpris
- 6 037 350,-
- Felleskost/mnd
- 3 709,-
- BRA-i
- 70 m2
Lys og moderne 3-roms endeleilighet med 2 uteplasser | Trappefri adkomst | Garasjeplass | Barnevennlige omgivelser
Velkommen til Landingsveien 72 - En lys og innbydende leilighet med trappefri adkomst i populære Orebakken borettslag med store bilfrie og barnevennlige fellesområder. Her bor du med umiddelbar tilgang til vakker natur, turstier og marka – samtidig som sentrum ligger kun en kort reise unna. Beliggenheten byr på gangavstand til skoler, barnehager og utmerkede kollektivforbindelser, med blant annet T-banen som bruker ca. 10 minutter til Majorstuen. Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1975
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 5 990 000,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Fellesgjeld:
- 46 000,-
- Totalpris:
- 6 037 350,-
- Felleskost/mnd:
- 3 709,-
- Fellesformue:
- 17 127,-
- Totalt BRA:
- 77 m2
- Energimerking:
- F - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
22-0145/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Landingsveien 72, 0767 Oslo
Gnr. 31, bnr. 315 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 14 i Orebakken Borettslag, orgnr. 950444932
Selger(e)
Kjell Inge Aase
Kjøpesum og omkostninger
5 990 000,- (Prisantydning) 46 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 036 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 037 350,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 046 650,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1975
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 70 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 77 kvm
TBA: 21 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 7 kvm. Bod.
Totalt BRA: 7 kvm
1. etasje:
BRA-i: 70 kvm. Entré, stue, kjøkken, bad, to soverom.
Totalt BRA: 70 kvm
TBA: 21 kvm. Markterrasse.
Antall soverom
2
Innhold
Entré, stue, kjøkken, bad, to soverom.
Standard
Entré: Lys og innbydende entré med gode løsninger for oppbevaring og plass til å henge fra seg yttertøy. Stue: Lys og romslig stue med en åpen løsning mot kjøkkenet. Stuen har plass til spiseplass, sofakrok, stuebord, tv-møblement m.m. Stuen har store vinduer i to retninger som slipper inn rikelig med naturlig lys. Fra stuen er det direkte adkomst til leilighetens vestvendte markterrasse på 16 kvm. Det er laget en grind ved siden av hekken slik at man får en egen privat adkomst til leiligheten via markterrassen. Kjøkken: Pent og lyst kjøkken fra 2013 med innredning bestående av glatte fronter og laminat benkeplate. Videre er kjøkkenet utstyrt med platetopp, kum med ettgreps blandebatteri, kjøkken ventilator, frittstående kjøl/fryseskap, ovn, mikrobølgeovn og oppvaskmaskin. Bad: Lyst flislagt baderom fra 2015 som består av flislagte vegger og gulv, gulvvarme, frittstående toalett, dusjhjørne med innfellbare glassdører, servant og opplegg samt plass til vaskemaskin. Soverom: Leiligheten har to soverom med god plass til seng, garderobeløsning m.m. Begge soverommene har store vindusflater som gir rikelig med lysinnslipp. Soverom 2 har også direkte adkomst til en markterrasse på 4,5 kvm. Overflater: Gulv av 1-stavs eikeparkett. Vegger med malte glatte flater. Himling med malte glatte flater. Annet: Takhøyde målt på tilfeldig sted i stue: 2,37m Bod i kjeller på 6,7 kvm. Bod er merket med: 1014 Boenheten har tilhørende parkeringsplass nummer 1014 for en bil i felles parkeringhus.
Parkering
Boenheten har tilhørende parkeringsplass nummer 1014 for en bil i felles parkeringhus.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: - Bygg- og Våtromsgruppen AS (nå BOVG Bygg og Våtrom AS). - Badet ble rehabilitert i juli 2015 (av tidligere eier) med bl.a. nytt gulv, varmekabler, rør i rør-system, sluk, membran, fliser og innredning. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: - Bygg- og Våtromsgruppen AS (nå BOVG Bygg og Våtrom AS). - Badet ble rehabilitert i juli 2015 (av tidligere eier) med bl.a. nytt gulv, varmekabler, rør i rør-system, sluk, membran, fliser og innredning. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: - Bygg- og Våtromsgruppen AS (nå BOVG Bygg og Våtrom AS). - Badet ble rehabilitert i juli 2015 (av tidligere eier) med bl.a. nytt gulv, varmekabler, rør i rør-system, sluk, membran, fliser og innredning. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: - EL-Total AS - Gjort av tidligere eier, bye sikringer (automatsikringer), nye varmekabler på bad og jordfeilvern. - 2015 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? 17.01.2022 - Ingen avvik avdekket. 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Nei Eventuell kommentar: Er infrastruktur til å installere i garasjen 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tidligere tilstandsrapport når boligen var sist solgt (23.09.2016) 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/ festeavgiften / fellesutgiftene/ fellesgjelden? Ja Beskriv: Styret holder i 2025 på med å gjennomføre en større utredning rundt vedlikehold og det skal etter sommeren bestemmes hva man går videre med. Jeg vet ikke noe konkret rundt hva dette betyr.
Bygningssakkyndig
Truls Herman Tofteng
Byggemåte
Følgende forhold har fått TG2 i tilstandsrapporten: Vinduer Det er påvist sprekk i glassrute. Bygningsdelen har skjulte løsninger og kan ha en feil/skade som ikke er synlig, ut i fra alder/gjenværende brukstid kan det være sannsynlighet for skjulte feil. Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år. Inngangsdør Dør subber i gulv, det blir skader i gulv. Terrasse (adkomst fra stue) Det er observert noe skjevheter i gulv. Terrasse (adkomst fra soverom) Det er observert noe skjevheter i gulv. Overflater Det er påvist stedvise skader i gulv. Merker etter subbing av inngangsdør etc.. Radon Radonmålinger er ikke foretatt, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med "moderat til lav" aktsomhetsgrad Overflater Gulv bad Det er stedvis under 1:100 fall utenfor dusjsonen. Sanitærutstyr og innredning Bad Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det foreligger ikke dokumentasjon som beskriver annen tilfrestillende løsning for lekkasjesikring. Ventilasjon Bad Rommet har kun naturlig ventilasjon Overflater og innredning Det er ikke påvist tegn på at det er montert lekkasjedeteksjon ved oppvaskmaskin/oppvaskkum, dette er et krav på kjøkkenet ut ifra alder. Avtrekk kjøkken Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Varmtvannstank • Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. • Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. • Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år Elektrisk anlegg Det foreligger ikke samsvarserklæringer for anlegget/deler av det innvendige elektriske anlegget i leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 709,- pr. mnd
Inkluderer: Nedbetaling andel fellesgjeld, internett, kabel-tv, kommunale avgifter, byggforsikring, forretningsførsel, drift og vedlikehold, trappevask.
Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 4.080,-
Innkreving eiendomsskatt: I månedene mai, juni, september og november påløper det eiendomsskatt for enkelte leiligheter i borettslaget. Dette fremkommer som egen spesifikasjon på felleskostnadene i disse månedene.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter betales gjennom felleskostnader.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 515 773,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 6 063 090,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 430 andelsleiligheter. Orebakken Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950444932, og ligger i bydel Vestre Aker i Oslo kommune. Fasiliteter: - Borettslagets hjemmeside: https://vibbo.no/orebakken/om - Borettslaget har tre utleierom og ett selskapslokale som kan leies av beboerne. - Det er eget trimrom som kan anvendes av beboerne mot betaling. - Det er egen parsellhage hvor det er mulig å leie en parsell, hver parsell er på ca. 26 kvm - Fast ansatt vaktmester - De fleste leiligheter har egne plass i garasjeanlegget. Borettslaget har også 70 utendørsplasser som kan leies for kr. 300 pr. mnd, og gjesteparkeringsplasser - Avtale om tv og internett med Telenor. Fasadeprosjekt i borettslaget: Referat årsmøte 2024: «Utvidet» forprosjekt fasade: I januar 2024 inngikk styret en avtale med Multiconsult med budsjettpris på 600 000 kroner for gjennomføring av forprosjektet. Borettslaget har søkt Enova om støtte til delen som omfatter energikartlegging i tråd med eget program på dette, som ble innvilget slik støtte (estimert verdi 160 000 kroner). Generelt omfatter forprosjektet analyse av behov og forslag til tiltak for utbedring knyttet til følgende områder: 1) Vedlikehold og utbedring av fasade og tak. Dette inkluder vurdering av utskiftning av samtlige vinduer og balkongdører i borettslaget, muligens også til annen type vinduer/balkongdører enn vi har i dag (mer vedlikeholdsfrie vinduer for eksempel), samt nye inngangsdører til leilighetene. 2) Generell kartlegging av mulige tiltak for energieffektivisering i borettslaget (for eksempel etterisolering og ventilasjon) og muligheter for produksjon av fornybar energi via solceller. Dette punktet overlapper delvis med første punkt og vil derfor sees i sammenheng. 3) Vurdering av vedlikeholdsbehov for parkeringshuset og vurdering av tilstand for vertikale vann- og avløpsrør i borettslaget, inkludert tilkoblingsrør til kommunalt anlegg. Referat årsmøte 2025: Styret har over tid jobbet med å få bedre innsikt i tilstanden til bygningene i borettslaget, med mål om å kunne definere et konkret rehabiliteringsprosjekt. Borettslaget fyller 50 år i år, og det har vært gjennomført vedlikehold underveis, men uten større endringer i byggenes funksjon. En grundig tilstandsvurdering viser nå at det er behov for omfattende vedlikehold, særlig av fasadene. Dette gir også en mulighet til å vurdere om beboerne ønsker forbedringer ut over det som er teknisk nødvendig. Tilstandsvurderingen bygger på tidligere kartlegginger, blant annet fra OPAK, samt innspill fra andelseiere. I tillegg har styret gjennomført en energikartlegging med støtte fra Enova, i samarbeid med Multiconsult. I januar 2025 ble arkitektkontoret MAP Arkitekter engasjert for å utforske hvilke muligheter som finnes ved en rehabilitering av fasadene, og hvordan slike tiltak eventuelt kan gjennomføres. Styrets mål har vært å få oversikt over både nødvendige og mulige tiltak – ikke bare teknisk, men også med tanke på bokvalitet og miljøforbedringer. Dette for å kunne legge fram et solid beslutningsgrunnlag for andelseierne, slik at borettslaget kan velge det beste prosjektet for fremtiden. På beboermøtet 28. april ble resultatene fra tilstandsvurderingen, energikartleggingen og mulighetsstudien presentert. Nesten 200 andelseiere møtte opp på Hovseter skole, og bidro med mange gode spørsmål og konstruktive innspill. Møtet tok for seg både dagens tilstand og mulige tiltak for følgende områder: - Vinduer og balkongdører - Isolering og utbedring av utvendige vegger - Isolering og utbedring av tak - Inngangsdører til leilighetene - Drenering - Vann- og avløpsrør - Ventilasjon - Betongskader på balkonger - Et alternativ som kan gi økt boareal og boligverdi Det ble også presentert tre ulike løsningsforslag ("pakker") som illustrerer mulige helhetlige løsninger. Disse er ikke uttømmende eller endelige, men skal danne grunnlag for videre dialog og utvikling av prosjektet sammen med andelseierne. Beboermøtet var første steg i en lengre prosess. Neste trinn er en spørreundersøkelse i juni, der vi også planlegger et "åpent kontor", slik at beboerne kan stille spørsmål og komme med innspill direkte til styret. Etter dette planlegger vi et nytt beboermøte for å gjennomgå resultatene og diskusjonene som har kommet inn. Styret vil kontinuerlig vurdere og justere prosessen basert på erfaringene vi gjør underveis. Målet er at andelseierne skal føle seg trygge når valget av rehabiliteringsløsning skal tas på generalforsamling. Det er viktig å presisere at styret foreløpig ikke har konkludert med hvilke tiltak som bør gjennomføres, utover det som uansett er nødvendig vedlikehold. Dette er andelseiernes prosjekt, og styrets rolle er å legge til rette for en god og åpen prosess fram mot en beslutning. Vedlikeholdsplan 2025: Styret har startet et omfattende forprosjekt for å kartlegge og planlegge fremtidige vedlikeholdstiltak. Dette inkluderer blant annet vurdering av fasaderehabilitering, utskiftning av vinduer og dører, etterisolering og tiltak for energieffektivisering. Det vurderes også tiltak for energieffektivisering og mulighet for solcelleanlegg. Universell utforming: Kartlegging har identifisert 41 tiltak for å gjøre fellesarealene mer tilgjengelige. Styret vil prioritere kunnskapsspredning og videre planlegging i samarbeid med beboerne. Løpende vedlikehold: Reparasjon av uteområder og nedløpsrør fra taket i parkeringshuset står på agendaen. Borettslaget legger opp til beboermøter og videre involvering for å sikre gode løsninger som ivaretar behovene til alle andelseiere. Endelig vedtak om veien videre vil fattes ved generalforsamling. Det må påregnes betydelig låneopptak og økte felleskostnader i forbindelse med vedtak som fattes Se utdrag av liste over historisk vedlikehold under. Full liste fra 1986-2022 finnes under tema "Vedlikeholdsplan" på Vibbo. 2024: Reparasjon og vedlikehold av utemøbler/blomsterkasse mm i uteområdene. Utbedring av utleierom og utstyr til trimrommet. 2023: Byttet til nytt låssystem for postnøkkel til alle oppgangene, byttet to dører til parkeringshus på gavlsiden, reparasjon og vedlikehold av utemøbler/blomsterkasse mm i uteområdene og mindre punktreparasjoner av betongfasaden/balkongene. 2022: Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Ferdigstilt dreneringsarbeid. 2021: Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Installasjon av brannvarslingsanlegg i fellesarealer og seriekoblede brannvarslere i alle leiligheter. Startet dreneringsarbeider ved alle gavlvegger (gravearbeidene ferdigstilles i februar 2022 og resåing av masser våren 2022) 2020: Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Installasjon av energieffektive lamper i alle fellesarealer (oppganger og kjellere) med sensorstyring. Installasjon av nytt digitalt dørtelefonanlegg i alle oppganger. Ferdigstilt installasjon av infrastruktur for lading av el- og hybridbiler i garasjeanlegget, samt etablering av 2 stk. offentlige ladeplasser. Opprusting av torg/uteområde med etablering av grillpaviljong. 2019: Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Drenering av innglassede balkonger med feil og mangler etter balkongrehabiliteringen i 2012. Utskifting av hovedtavler i alle blokker. Erstattet bommer med pullerter ved begge innkjøringene til området. 2018: Utskifting av ødelagte vinduer og karmer. Ferdigstilt vedlikeholdsspyling av rør i andelene. Modernisering av heiser i høyblokkene. Innkjøp av ny driftsmaskin. Nye LED-lamper i alle lysmaster på indre område. Alle trær på borettslagets område ble beskåret. 2017: Ferdigstillelse av tre nye utleierom og ny Storstue. Vedlikeholdsspyling av avløpsrør. Skiftet takbelegg på parkeringshus. Nye ventilasjonsvifter på tak og rens av ventilasjonskanaler i alle oppganger/leiligheter. 2015: Delt ut nye røykvarslere og brannslukningsapparater til alle andeler.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og øvrige medlemmer av OBOS har forkjøpsrett. Kontakt megler for mer informasjon.
Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Innmelding koster 500,- pr person.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 46 000,- pr. 01.05.2025
Borettslaget har et lån i Obos-banken pr. 14.05.2025:
OBOS01-98208202685
Annuitet, 12 terminer pr år
Restsaldo: 22.394.510,-
Restløpetid: 16 år 11 md.
Flytende rente: 5,64%
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Borettslaget har ett felles lån.
Info andel fellesgjeld:
Lånenummer: OBOS01-98208202685
Restsaldo: 45.888,-
Kapitalkostnader: 352,-
Fellesformue
Kr. 17 127,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsresultatet for 2024 viser et overskudd på kr. 3 095 808,-. Budsjettet for 2025 viste et overskudd på kr. 2 680 298. Boligselskapets budsjett og regnskap ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. - Det er ikke tillatt å montere avtrekksvifte koblet til blokkens ventilasjonsanlegg eller til friluft, da dette skaper ubalanse i ventilasjonsanlegget og øker risikoen for matos til naboen. - Det er tillatt å bruke elektrisk grill og gassgrill, men ikke kullgrill på balkongene.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, protokoller, regnskap m.m. Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr. Hunder og katter skal registreres hos styret og borettslagets dyreholdserklæring skal underskrives. Dyreholdserklæringen betraktes som en del av husleiekontrakten. Dersom en ønsker å holde mer enn en hund/katt må dette godkjennes av styret.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenr. 6599360
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 57 600 kvm (eiet)
Tomten er pent opparbeidet med gressplen, beplantning, trær og interne stikkveier til innganger.
Radonmåling
Radonmålinger er ikke foretatt, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med "moderat til lav" aktsomhetsgrad.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Orebakken borettslag, kanskje Oslos mest attraktive og populære borettslag. Dette grunnet sine store, bilfrie og grønne fellesarealer. Det er kort vei til T-bane, buss og butikker, tufteparken i Mærradalen, samt flere lekeplasser, sandkasser, klatrestativ, fotballbinge og områdets råeste akebakke for barna. Orebakken Borettslag ligger rolig til ved foten av Holmenkollåsen. Fantastisk beliggenhet for store og små, i alle aldre. Flotte turmuligheter i nærområdet både sommer og vinter. Fine turstier/skiløyper langs Mærradalen som fører opp til Bogstad og videre innover mot Sørkedalen og Nordmarka. Spenn på skiene/joggeskoene og dra ut på tur langs vann eller skog, rett fra borettslagets eiendom uten å se bilvei. Nærhet også til Holmenkollen og Frognerseteren. Sykkel- og gangvei til Bogstad hvor man finner populært badevann, flott golfbane og Bogstad gård med café og aktiviteter for barn. Det er kort vei til skoler i alle trinn, Voksen og Huseby barneskole, Hovseter ungdomsskole og Persbråten videregående skole. Bussforbindelse fra Landingsveien, Orebakken busstopp, i umiddelbar nærhet, T-bane fra Hovseter stasjon (ca. 9 min til fots). T-banen tar kun 8 min. til Majorstuen. Det er kort vei til Rema 1000 på Hovseter eller Voksen, samt Coop Exstra på Hovseter. Det er også kort avstand til Røa sentrum og Røa bad med alt av fasiliteter og servicetilbud.
Bebyggelse
Byggeår: 1975 Utvendig: - Grunnmur i betongkonstruksjoner. - Yttervegger i betong. - Yttertak med ukjent tekking. - Tilknyttet offentlig vann og avløp. - Adkomstvei via offentlig vei. Innvendig: - Trapper i betong. - Etasjeskiller i betong.
Skoler og barnehager
Området sokner til Voksen skole. Det er flere barnehager i området, bl.a. Landingsveien barnehage, Orebakken barnehage og Hov Meklenborg barnehage.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 26.03.1976. Det foreligger ferdigattest for fasadeendring datert 14.10.1988. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det er avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent: - Det er laget soverom bak kjøkken.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig ihht. S-1733. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Følgende plansaker er pågående i området: Henriks vei - Boligbygging og tilrettelegging for myke trafikanter Saksnr 201809548 http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201809548 Gamle Hovsetervei 3 - oppdatering av planforslag etter offentlig ettersyn Saksnummer 202016695 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202016695 "Ny Sørkedalsvei" delplan 5 fortsettelse av sak 200411517 Saksnr 201802346 http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201802346 Følgende byggesaker er pågående i området: Landingsveien 14 - Riving av parkeringshus Saksnummer 202553945 https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202553945 Landingsveien 14 - Oppføring av tre leilighetsbygg og parkeringsanlegg Saksnummer 202455359 http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202455359
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/31/315: 16.07.1986 - Dokumentnr: 42940 - Best. om vann/kloakkledn. 08.02.1974 - Dokumentnr: 2854 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:31 Bnr:11
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 60 360,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. 6 000,- Rabatt vederlag/provisjon kr. 0,- Tilrettelegging kr. 12 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 500,- Utlegg: Eierskiftegebyr kr. 6 570,- Foto (faktureres direkte til kunden) kr. 4 600,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 758,- Tilstandsrapport inkl. målsatt plantegning (Faktureres direkte) kr. 12 000,- Samlet skal selger betale kr. 142 078,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Henrik Rosenberg Winsnes, Eiendomsmegler / Partner
415 54 019
h.winsnes@nordvikbolig.no
Megler
Marcus Nielsen Rommen, Eiendomsmegler
904 72 375
m.rommen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Oslo Vest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 924873396
Tore Hals Mejdells vei 9C, 0751 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Marcus Nielsen Rommen
Eiendomsmegler
Røa
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Henrik Rosenberg Winsnes
Eiendomsmegler / Partner
Røa
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?