Lilleborggata 4Sagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Lilleborggata 4
- Prisantydning
- 4 850 000,-
- Totalpris
- 4 919 268,-
- Felleskost/mnd
- 3 271,-
- BRA-i
- 42 m2
Torshov
Lys, innbydende 2-roms i klassisk Torshovgård. God standard. Idyllisk bakgård. Ingen forkjøpsrett. Ingen dok.avg
Lys og innbydende 2-roms i klassisk Torshovgård med med sentral beliggenhet like ved Torshovparken. Leiligheten vender mot en rolig sidegate og har inngang fra en idyllisk bakgård med flere skjermede sitteplasser og gode solforhold. Boligen er velholdt med tiltalende, lyst interiør og har den siste tiden blitt oppgradert med bl.a. 2025: Malt kjøkkenfronter + vegger i stue 2023: Slipt gulv + ny hardvoksolje. Malt kjøkkenvegger. Sparklet og malt vegger i stue, gang og soverom 2014: Nye vinduer 2013: Bad rehabilitert Legg merke til: - God standard - God takhøyde - Store vindusflater - Stort kjøkken med spiseplass - Bad fra 2013, opplegg for vaskemaskin - Innvendig bod - Idyllisk og skjermet bakgård -sol hele dagen - 2 disponible boder - Ingen forkjøpsrett - Ingen dok.avg
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1923
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 850 000,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Fellesgjeld:
- 67 918,-
- Totalpris:
- 4 919 268,-
- Felleskost/mnd:
- 3 271,-
- Fellesformue:
- 2 557,-
- Totalt BRA:
- 47 m2
- Energimerking:
- F - rød
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0358/25
Boligtype og eieform
Andelsleilighet (Andel)
Adresse og betegnelse
Lilleborggata 4, 0480 Oslo
Gnr. 224, bnr. 273 i Oslo kommune.
Andelsnr. 81 i Torshov Kvartal 6 Borettslaget, orgnr. 947819739
Selger(e)
Kristin Edith Abrahamsen Kjærås
Kjøpesum og omkostninger
4 850 000,- (Prisantydning) 67 918,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 917 918,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 919 268,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 928 568,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1923
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 42 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 47 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 5 kvm. To disponible boder. Kjellerbod på ca 5 kvm + loftsbod med ca 4 kvm gulvareal
Totalt BRA: 5 kvm
2. etasje:
BRA-i: 42 kvm. Entré, bad, kjøkken, stue og soverom
Totalt BRA: 42 kvm
Ikke målbare arealer:
Loftsbod er ikke måleverdig på grunn av lav takhøyde iht. retningslinjer for arealmåling NS 3940. Gulvareal (GUA) er oppmålt til ca. 4 m².
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Innvendig areal er oppmålt på stedet.
Antall soverom
1
Innhold
Slipt gulv + ny hardvoksolje. Malt vegger i kjøkken. Sparklet og malt vegger i stue, gang og soverom Entré, bad, kjøkken, stue og soverom. Leiligheten disponerer to boder, kjellerbod på ca. 5 og loftsbod med ca 4 kvm gulvareal. Loftsbod er ikke måleverdig på grunn av lav takhøyde iht. retningslinjer for arealmåling NS 3940. Gulvareal (GUA) er oppmålt til ca. 4 m². Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, uten datostempel, fremstår av nyere dato. TG: 1. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B-30. TG: 1. Innvendige dører: Profilerte- og glatte innvendige dører. TG: 1 Etasjeskiller: Etasjeskiller i trebjelkelag. Det er foretatt stikkprøver for måling av gulvoverflater i følgende rom: Stue og kjøkken. Tilstandsvurdering: Høydeforskjell på gulvet er målt til mindre enn 10 mm over en lengde på 2 m, og mindre enn 15 mm på hele gulvets lengde og derfor vurdert til TG 1. Varmtvann: Varmtvannsbereder på ca. 135 liter, av eldre dato, montert over himling i skap i entre. Fast tilkoblingspunkt for strømtilførsel. Tilstandsvurdering: Ifølge Sintef Byggforsk har varmtvannsberedere en anbefalt brukstid på 20 år. Teknisk levetid er 15-30 år avhengig av påvirkende faktorer. Bereder har i dette tilfellet oversteget mer enn anbefalt brukstid og er derfor gitt TG 2. Ledningsnett for sanitærinstallasjoner: Avløpsrør i plast i bad. Avløpsrør i støpejern i kjøkken. Tilførsel av ledningsnett for vann til kjøkken og varmtvannsbereder i kobber av eldre dato. Ledningsnett for vann i rør i rør systemer med fordelerstokker over himling i bad. Hovedstoppekran er lokalisert over himling i bad. Tilstandsvurdering: Hovedstoppekran, vanntrykk og funksjon på avløp er undersøkt og funnet ok. Det er montert waterguard i kjøkken og på ledningsnettet ved varmtvannsbereder, det er ingen synlig gulvføler under varmtvannsbereder, dette bør etableres. Kondensering og noe drypp fra fordelerstokker ble observert under befaring, det anbefales å lage drensåpning i inspeksjonsluken for å synliggjøre ev. drypplekkasjer. I henhold til Sintef Byggforsk har kobberrør til innvendig bruk i bolig en anbefalt brukstid på 40 - og 50 år avhengig av type rør. Teknisk levetid er 25-100 år avhengig av påvirkende faktorer. Røropplegget har i dette tilfellet oversteget mer enn halvparten av anbefalt brukstid og derfor gitt TG 2. Forholdet kan gi forhøyet risiko for vannlekkasjer. Ventilasjon: Oppdriftsventilasjon med ventil i bad, kjøkken og entre. Friskluft via spalteventiler i vinduer. Er avtrekk undersøkt med ark eller lignende? Ja, tilfredstillende ved test med papir i bad. Tilstandsvurdering: Referansenivå på luftbehandling er satt til byggeår. TG: 1. Elektrisk anlegg: Det er ikke foretatt forenklet vurdering av det elektriske anlegget, da det foreligger tilsynsrapport fra det lokale el.- tilsyn. Det elektriske anlegget ligger i hovedsak åpent. Sikringstavle med jordfeilautomater, montert i felles gang. Det er fremvist dokumentasjon for utført eltilsyn datert 02.06.2025, hvor tilsynssaken er avsluttet etter tilfredsstillende tilbakemelding om at avvik er utbedret. TG: IU. Elektrisk oppvarming: Elektrisk oppvarming med panelovner. Varmekabler i gulvstøp i bad. Tilstandsvurdering: Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har spisskompetanse på området. TG: 1. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med profilerte fronter. Belysning under overskap. Fliser på vegg over benkeskap. Heltre benkeplate med nedfelt kum i keramikk. Kullfilterventilator. Opplegg for oppvaskmaskin. Frittstående hvitevarer. Automatisk vannstopper er montert. IKEA kjøkkeninnredning. Tilstandsvurdering: Det er under befaringen benyttet fuktindikator og utført fuktsøk på utsatte punkter. Det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Krakkelering i kum. Tg 2 er gitt på grunn av alder og normal bruksslitasje. Innvendige overflater: Gulv: Innvendige gulv er belagt med gulvbord. TG 1. Vegger: Sparklet og malte overflater på plater/murpuss. TG: 1. Himling: Sparklet og malte plater. Himlingshøyde ca. 2,78 m målt i stue. TG: 1. Fast inventar: Plassbygget seng i soverom. Garderobeløsning med stang og hyller i entre. Innebygget skap med profilert dør i kjøkken. Delvis åpent veggskap med hyller og glatte fronter i kjøkken. TG: 1. Bad: Dokumentasjon – Bad: Badet er i følge eier pusset opp i 2013. Dokumentasjon er fremvist. Gulv – Bad: Fliser på betong. Sluk i plast. Fall mot sluk på gulv og slukhøyde er kontrollert, og vurdert tilfredsstillende. TG: 1. Vegger – Bad: Flislagte overflater. TG: 1. Fast inventar, generelt – Bad: Baderomsinnredning bestående av benkeskap med glatte fronter og veggskap med speil- og belysning. TG: 1. Utstyr for sanitærinstallasjoner – Bad: Dusj med innfellbare dører i herdet glass, servant, veggfestet klosett med innebygget sisterne og opplegg for vaskemaskin. TG: 1. Hulltaking – Bad: Hulltaking er ikke utført da badets vegger er oppført i betong eller lignende materiale. Iht. Forskrift til avhendingslova skal det ikke utføres hulltaking i baderomsvegger av mur eller betong. TG: IU. Dokumentasjon: Det er ikke aktuelt med dokumentasjon, da de oppgraderingsarbeider som ifølge eier har blitt utført de siste fem år, er av en art som ikke krever dokumentasjon. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det finnes mulighet for kommunal elbillading i per Kvibergs gate, like utenfor gården. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2023:
- Gulv er slipt og behandlet med Osmo hardvoksolje.
- Fjernet strie og sparklet vegger i stue og soverom.
- Vegg i gang er sparklet.
- Vegger i kjøkken, gang, og soverom er malt.
2025
- Vegger i stue er malt.
- Kjøkkenfronter er malt
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oslo Bad AS, 2013. Rehabilitering av badrom inkl. prosjektering og bygging av nytt bad. Diverse el-arbeider i forbindelse med nytt bad, blant annet varmekabler og nye kurser til bad og vaskemaskin. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oslo Bad AS, 2013 Gulv- og veggmembran oppgradert i forbindelse med rehabilitering av bad. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oslo Bad AS, 2013. Det er levert våtromsdokumentasjon og dokumentasjon på de elektriske oppgraderingene. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2020-2022. Etablering av ny bod i kjeller i forbindelse med utbygging av kjeller tilknyttet leilighet i 1. etasje. Arbeidet er ferdigstilt. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Elektro Sivert, 2013 Diverse el-arbeider i forbindelse med oppgradering av bad. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? 27.02.2025 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 20.03.2025 Vedlikeholdsspyling av soilrør 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/sentralfyr/ventilasjon? Ja Beskriv: Vår/høst 2025 Aktiv Ventilasjon. Rensing av ventilasjonssjakter og innstallering av nye ventiler. Arbeidet er påbegynt og ferdigstilles høsten 2025. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Juli, 2025. Tilstandsrapport utarbeidet i forbindelse med salg. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Arealoppmåling av bolig i forbindelse med tilstandsrapport, 2025 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Ja Beskriv: Borettslaget planlegger rehabiliteringsprosjekter fram mot 2035 og felleskostnadene økes derfor med 6 prosent hvert år frem t.o.m 2029 og 8 prosent i 2030. Deler av oppgraderingene dekkes av borettslagets oppsparte midler
Bygningssakkyndig
Håvard Müller-Sørenssen
Byggemåte
Toroms andelsleilighet i boligblokk med to eksterne boder i henholdsvis loft og kjeller. Leiligheten ligger i 2. etasje. Bygningen er oppført i 1923, og den tids byggeskikk ligger til grunn for konstruksjonsmessige forhold. Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i pusset og malt murverk. - Saltak i trekonstruksjon, tekket med takstein. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i trebjelkelag. - Dørcalling. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Oppvaskmaskin, vaskemaskin, kjøleskap og komfyr medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Taklamper i kjøkken og stue
- Vegglamper i soverom
- Stringhyller i kjøkken, gang, stue og soverom
- Teakhyller i stue
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret. Det er krav om forsvarlige radonnivåer i utleieboliger. Er det ikke gitt opplysninger om at selger har kunnskap om eiendommens randonnivå, vil kjøper overta risikoen for radonnivået i boligen/utleieenheten. For mer informasjon se https://dsa.no/radon
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovner. Varmekabler i gulvstøp i bad. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 7 500 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 271,- pr. mnd
Inkluderer: Internett, varmtvann, fyring, felles bygningsforsikring, normal drift og vedlikehold, betjening andel fellesgjeld, forretningsførsel, festeavgift, strøm fellesarealer, vaktmestertjeneste, trappevask, kommunale avgifter, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader kr. 2 792,-
Trappevask kr. 201,-
Internett kr. 278,-
Totale felleskostnader pr. mnd kr. 3 271,-
Felleskostnader øker med ca. 6% årlig hver januar frem til 2029 og 8% i 2030. Dette på bakgrunn av kommende vedlikeholdsprosjekter som vinduer, dører, tak og fasade som skal utbedres ca. i 2030. Se punktet "Borettslaget" for mer informasjon. Ved neste økning vil felleskostnader justeres fra kr. 2 792,- til ca. kr. 2 959,52.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Fellesutgifter kr. 3 271 ,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt Eiendomsskatt faktureres fra myndighetene til borettslaget og tillegges de boligene det gjelder.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 109 324,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 437 296,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget Torshov Kvartal XI består av 91 andelsleiligheter. - Forretningsførsel er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS. - Avtale med Renholdsbedriften om renhold av fellesarealene. - Avtale om vaktmestertjeneste med Rudolfsens. Vedtak årsmøte 2025: Retningslinjer om utvidelse av kjellervinduer samt retningslinjer for utvidelse av lysgraver. Pågående planer 2025: - Rensing av ventilasjonssjakter og innstallering av nye ventiler. Arbeidet er påbegynt og ferdigstilles høsten 2025. - Reparasjon av stikkledning i Agathe Grøndahls gt. 12-14. Utgiftene til dette ser ut til å bli på omtrent 500 000 kr, i følge styreleder. - Som en prøveordning ble det montert løvsamlere i fire av taknedløpene på ytre fasade. Disse fire nedløpene blir også kontrollfilmet og, ved behov, spylt. Hvis erfaringene er gode med løvsamlerne, er tanken at det samme gjennomføres på øvrige taknedløp på ytre fasade. - Utskifting av sprukne ruter: Et større antall vindusruter i borettslaget har sprukket siden 2013. Styret sørger for utskiftning av rutene i «bolker», dvs. at de samler opp et visst antall om gangen før vi tilkaller glassmester. Utskiftningen bekostes av borettslaget. Glassmesteren vi benytter (Altiglass), har uttalt at vi må forvente at rutene vil fortsette å sprekke. Fremtidig vedlikehold: Vedlikeholdsplan fra 2022 synliggjør større rehabiliteringsprosjekter. Dette gjelder særlig omtekking av taket (anbefalt utført i 2030, estimert pris: 26,7 mill. kr), men også fasaderehabilitering (bør gjøres i 2027, estimert pris: 2,35 mill. kr) og utskiftning av vinduer og dører (anbefalt utført i 2035, estimert pris: 9,2 mill. kr). Dette er tiltak vi må planlegge finansiering og prioritering av i god tid i forveien. Styret fikk lagd en likviditetsanalyse fra OBOS-banken i våren 2022, for å få oversikt over forventet utvikling i felleskostnadene. Denne tok – naturlig nok – ikke høyde for den uvanlig høye prisstigningen som kom i etterkant av Russlands invasjon av Ukraina på samme tidspunkt. Det var også behov for å justere likviditetsanalysen som følge av ferre større utgifter som har påløpt og som styret ikke var klar over da vi fikk lagd forrige analyse. Styret fikk derfor lagd en ny likviditetsanalyse i 2023. På bakgrunn av likviditetsanalysen fra 2023, besluttet styret i september 2023 å følge en plan som innebærer at felleskostnadene/husleien økes med 6 prosent hvert år frem t.o.m. 2029 og 8 prosent i 2030. Planen innebærer at borettslaget må ta opp et lån på 1,8 mill. kr i 2027 for å finansiere fasaderehabiliteringen (løpetid 20 år, 18 mnd. avdragsfrihet), og at vi må ta opp et lån på 24 mill. kr i 2030 for å finansiere takomleggingen (løpetid 40 år, 12 mnd. avdragsfrihet). Utover dette skal vedlikeholdsprosjektene våre frem til 2030 bli finansiert med oppsparte midler, og vi vil også ha opparbeidet en liten egenkapital på ca. 3 mill. kr til finansieringen av takprosjektet i 2030. Likviditetsanalysen har budsjettert med rente på løpende og nye lån på 5,5 prosent p.a., som var i tråd med markedets forventninger til utvikling i rentenivå da likviditetsanalysen ble lagd (sommeren 2023). Styret understreker for ordens skyld at planen selvfølgelig vil måte endres dersom det kommer store uforutsette utgifter eller store svingninger i rentenivået/prisutviklingen. Styret valgte å legge om taket over Åsengata 9 i 2023, fremfor å vente til hele taket skal legges om i 2030 (innebar en besparelse på ca. 200 000,- å gjøre det nå). Taket over Åsengata 9 ble ferdigstilt i februar 2024. Se vedlagte vedlikeholdsplan 2022-2028 for detaljert informasjon om kommende vedlikehold. Styret understreker for ordens skyld at finansieringsplanen selvfølgelig vil måte endres dersom det kommer store uforutsette utgifter eller store svingninger i rentenivået/prisutviklingen. Som følge av sistnevnte (rentenivået/prisstigningen) har vi måttet øke husleien med mer enn 6% de siste årene, og det kan godt hende at vi må gjøre dette til neste år også. Dette avgjøres først senere i høst, på styrets budsjettmøte. Utdrag fra tiltak som er gjennomført: 2025: - Soilrørene våre (først og fremst kjøkkenstammene) ble vedlikeholdsspylt i mars 2025. Dette er første vedlikeholdsspyling siden soilrørene ble rehabilitert i 2016-2017. - På vårdugnaden 2025 ble utemøblene rehabilitert. 2023: - Renovering/omtekking av tak over Åsengata 9 (ca. 900 000 kr inkl. mva.) - Maling av tak og vegger i de fem resterende oppgangene (ca. 400 000 kr inkl. mva.). (AG8, PK27 og 29, ÅG13 og LB4) 2022: - Siste tiltak fra Brodins tilstandsrapport om taket fra 2016/2017: Takene over innganger i Agathe Grøndahls gt. 10 og 12 (525 000 kr inkl. mva.) - Utbedring av overvannshåndtering i bakgården – omfattende bytting/utbedring av kummer, sandfang og rør (730 000 kr) - Oppdatering av tilstandsvurdering av yttertak. (60 000 kr) 2021: - Ny vedlikeholdsplan ble utarbeidet (av OBOS Prosjekt) - Taket ble utbedret over inngangen i Agathe Grøndahls gt. 8 (340 000 kr) -Takrenner ble rengjort (72 500 kr inkl. mva.) 2020: - Alle vinduskarmer på fasaden ble malt, samt arkvinduer på taket og vinduer på takterrassene. 2019: - Installasjon av fibernett. Avtale inngått med Homenet. Fibernett installert av Netel. - Reparasjon av taket over Åsengt. 9 (trappetårnet). 2018: - Takarbeid: Reparasjon av to buede sinktak over inngangspartiene i Åsengt. 13 og Per Kvibergs gt. 27. Utført av Brodin AS Blikkenslagermestere. - Oppussing av fire trappeoppganger: ÅG 9 og 15, LB6 og AG10. Utført av To Malere. - Gulv/trapper i ÅG 9, 11 og 15, LB 2 og 6 og AG 10, 12 og 14 ble malt med epoxymaling. Utført av Malermestrene AS. - Alle ytterdører ble malt. Utført av To Malere. 2017: - Rehabiliteringen av soilrørene ble ferdigstilt sommeren 2017 (se omtale nedenfor, under 2016). - Oppussing av fire trappeoppganger: AG12, AG14, LB2 og ÅG11. Utført av To Malere. - Tak over trapperommet i Agathe Grøndahls gt. 14 ble rehabilitert, samt en del mindre tiltak i tilstandsrapporten fra Brodin. Utført av Brodin AS Blikkenslagermestere. - Stikkledning for vann til Lilleborggt. 2 ble byttet ut pga. lekkasje på vannledningen. Utført av Flemming Johannessen AS. 2016: - Rehabilitering av soilrør med såkalt rør-i-rør-løsning / strømpeløsning (ca. 6,2 mill. kr) ble igangsatt høsten 2016. Ferdigstilt sommeren 2017. Utført av TT-teknikk. - Stikkledninger for vann og spillvann til/fra Per Kvibergs gt. 27 og Agathe Grøndahls gt. 8 ble byttet ut pga. lekkasje på vannledningen. (Disse to horisontale spillvannsledningene er således ikke omfattet av ovennevnte rør-i-rør-løsning, men er byttet ut med helt nye rør.) (Ca. 600 000 kr) Utført av Flemming Johannessen AS. - Alle stoppekraner, med unntak av to, har blitt skiftet ut. (Ca. 125 000 kr) 2015: - Installasjon av kablet brannvarslingsanlegg. - Installasjon av brannsikkert glass i alle hjørneoppganger. - Øvrige brannsikringstiltak: Branntetting av gjennomføringer (primært i fellesarealer) og brannsikring av glassfelt mellom leiligheter og trapperom - Takpappskifte til diffusjonsåpen papp (samt nødvendig heving av taket i denne forbindelse) ble gjennomført i Agathe Grøndahls gt. 8. 2013: - Rehabilitering av alle pipeløp. - Ny takpapp ble lagt over Agathe Grøndahls gt. 12 - Radonutbedring. 2011: - Videoinspeksjon av pipene + utbedre pipene. 1996: - Alle vinduene skiftet ut. 1990 : - Ny takpapp ble lagt på hele taket, eksisterende takstein ble beholdt. I følge årsberetning 2025.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Forkjøpsrett gjelder ikke i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 67 918,- pr. 15.07.2025
Borettslaget har lån i Obos Boligkreditt AS:
Lånenr.: 98207568260
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,70% per 15.07.2025
Restsaldo kr. 10 597 413,- per 15.07.2025
Innfrielsesdato: 30.11.2046
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Andel fellesgjeld kr. 67 917,93. Kapitalkostnad kr. 450,72
Fellesformue
Kr. 2 557,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 1 019 381,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 557 000,-. Driftsinntektene er høyere enn budsjettert. Det skyldes at andre inntekter ikke er budsjettert. Driftskostnadene er noe lavere enn budsjetert og det skyldes i hovedsak lavere kostnader til vedlikehold enn forutsatt (det var opprinnelig budsjettert med rens av luftepiper og kontroll av ettermontasjer i 2024, men dette ble utsatt til 2025 - tiltaket er nå inntatt i budsjettet for 2025). Videre var det i 2024 noe lavere kommunale avgifter enn budsjettert. Andre driftskostnader var lit høyere enn det var regnet med. Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. Disponible midler pr. 31.12.24 utgjør kr. 466 777. Budsjetet er basert på estimerte tall, og det er tatt høyde for prisøkninger i den grad det foreligger estimater. Det er budsjettert med kr. 917 000,- til ordinært og ekstra vedlikehold, blant annet rensing av luftepiper, samt kontroll av ettermontasjer, og spyling av soilrør og taknedløp. Felleskostnadene er økt med 10 % fra 1.1.25. Økningen er begrunnet i den generelt høye prisstigningen som har vært det siste året, og som også må påregnes å fortsette i 2025, i tillegg til at vann og avløpsavgiften i Oslo øker med 18 prosent (130 000 kr) og forsikringspremien med 20 prosent (85 000 kr) fra 2024 til 2025 (dvs. at borettslaget fikk 215 000 kr i merutgifter bare på disse to budsjettpostene). I følge vedlagte årsberetning.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres vanligvis vår og høstdugnad. Se vedlagte husordensregler og vedtekter pkt. 5 for vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Husdyrhold er ikke tillatt uten skriftlig godkjennelse fra styret på eget søknadsskjema. Reglene i søknadsskjemaet gjelder også for hunder som er på besøk. Det er likevel tillatt med husdyr som bare holdes innendørs og som ikke medfører støy eller andre ulemper for naboene, f.eks. katter som ikke luftes ute. Beboere trenger ikke søke styret om dette. Se husordensregler pkt 5 for nærmere informasjon om dyrehold.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 57054751
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 404 kvm (festet)
Inngang via gårdsrom som er pent opparbeidet med asfalterte gangveier, gressplener, variert beplantning, frukttrær, lekeapparater og sittegrupper.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Tomten er festet. Bortfester er Oslo kommune.
Festeavtale 70 år fra 01.11.51 iht. opprinnelig festekontrakt. Ifl. tomtefesteloven §33 blir festekontrakten forlenget på samme kontraktsvilkår fra 01.11.2021. Dette betyr at avtalen løper til den blir sagt opp av festeren.
Årlig festeavgift utgjør per i dag kroner 190 990,- per år. Festeavgiften reguleres i samsvar med konsumprisindeksen hvert 10 år.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Interessenter oppfordres til å sette seg grundig inn i festeavtalen som følger vedlagt salgsoppgaven, kontakt megler ved spørsmål.
Adkomst
Adkomst fra gate.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget populær og sentral beliggenhet på Torshov i et rolig og tilbaketrukket område. Leiligheten ligger i en klassisk Torshovgård og har en vakker, rikt beplantet bakgård. Torshov kvartal XI er en svært ettertraktet klassisk gård. Gården ligger dessuten rett ved friområdene Torshovparken og Torshovdalen som egner seg godt til pikniker, soling og rekreasjon. I tillegg ligger også blant annet Akerselva i gåavstand fra leiligheten. Her har du umiddelbar nærhet til alle fasiliteter. God offentlig kommunikasjon (buss og trikk) med blant annet 20- og 30-bussen, 11,12 og 13-trikken rett i nærheten av leiligheten. Butikker, kaféer, hyggelige restauranter som Trikkestallen, Grisen og Lofthus/Åpent Bakeri, Ringen Kino og alle andre servicetilbud er heller ikke mange minutter unna. Flere matvareforretninger rett i nærheten - her kan nevnes Rema, Kiwi, delikatessebutikken Strøm Larsen, Coop Mega på Sandaker senteret - som ligger i kvartalet over, som også har vinmonopol, apotek, blomsterbutikk og andre forretninger. Spennende kulturtilbud i området med blant annet Soria Moria, med scene, bar/restaurant, konserter og teater. Det er også kort avstand til flere idretts-/fritidstilbud som fotballbane, tennisbane, beachvolley, minigolf og flere treningssentre (Myrens Sportssenter med klatreveggen og squash, Sats Sagene og Sats Ringnes Park). Skøytebane vinterstid ved Torshovparken. Kort vei til Sagene og Grünerløkka hvor du finner et mangfold av butikker og et yrende uteliv, kafeer og restauranter. Nydalen, hvor Handelshøyskolen BI befinner seg, ligger like ved. Kort vei til Storo Storsenter med massevis av forskjellige butikker. Senteret har et bredt utvalg av forretninger som bl.a. dagligvarebutikker, klesforretninger, kafeer, sportsbutikker, skobutikker, gullsmed, treningssenter m.m. I tillegg finner du Sandaker Senter kun noen minutter unna. Majorstuen når du også enkelt med 20-bussen som stopper kun 3 minutter unna leiligheten.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av blokkbebyggelse, butikker og noe næring.
Skoler og barnehager
Nordpolen skole (1–10. trinn).
Barnehager i nærheten er blant annet Åsenhagen barnehage, Lilleborg barnehage og Thor Olsen barnehage.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 03.10.1921. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Følgende avvik er registrert: WC + kott er i dag bad. Innlemmelse av kott til bad er ikke søkt bruksendret. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommet og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse. Opprinnelig var leiligheten en 1-roms med separat værelse og separat kjøkken. I dag er leiligheten en 2-roms, hvor stue er delt opp og det er etablert soverom. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte tegning, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelser: S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Informasjon om kommuneplanen finner du på: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny %20kommuneplan%202015/Kommuneplan%202015%20del%202%20justert%2031.01.2017.pdf Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i: Lilleborggata 2. Saken gjelder bruksendring av deler av kjeller til bolig. Tillatelse gitt. Saksnummer 202553030. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202553030 Åsengata 15. Saken gjelder bruksendring av loft til bolig og fasadeendringer, leil H0301. Tillatelse gitt. Saksnummer 202553858. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202553858 Åsengata 13. Saken gjelder riving av bærevegg og montering av bjelke. Tillatelse gitt. Saksnummer 202450743. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202450743 Agathe Grøndahls gate 16, 18, 20 og 22. Saken gjelder utskifting av vannledninger. Tillatelse gitt. Saksnummer 202553931. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202553931 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48. Saken gjelder sykkeltrasé. Saken er til behandling. Saksnr. 202212601. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202212601 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Vogts gate - Toftes gate. Saken gjelder fremkommelighetstiltak for trikk. Saken er til behandling. Saksnr. 202315257. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202315257 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/224/273: 23.09.1954 - Dokumentnr: 417291 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste Festetid: 70 år ÅRLIG AVGIFT NOK 2,064 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN KONTRAKTEN KAN PANTSETTES BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT MED FLERE BESTEMMELSER 25.07.1925 - Dokumentnr: 993734 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser 23.09.1954 - Dokumentnr: 417291 - Festekontrakt - vilkår Festetid: 70 år ÅRLIG AVGIFT NOK 2,064 PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN KONTRAKTEN KAN PANTSETTES BESTEMMELSER OM FORKJØPSRETT MED FLERE BESTEMMELSER 29.06.1922 - Dokumentnr: 900368 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:224 Bnr:361
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registrert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,90% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 44 261,- Grunnpakke Leilighet. kr. 8 000,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave. kr. 24 900,- Oppgjørshonorar. kr. 7 990,- Tilrettelegging. kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Eierskiftegebyr ca. kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 758,- Utlegg foto - Interiør og fasade ca. kr. 4 000,- Utlegg tilstandsrapport ca. kr. 10 000,- Samlet skal selger betale kr. 131 279,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik Bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, og enkelte av meglerkontorene i Nordvik-kjeden eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?