Alnagata 11Gamle Oslo
- Gamle Oslo
- Alnagata 11
- Prisantydning
- 3 900 000,-
- Totalpris
- 3 968 079,-
- Felleskost/mnd
- 3 657,-
- BRA-i
- 34 m2
Gamle Oslo
Lys og arealeffektiv 2R fabrikkleilighet | Hems |Ingen dok.avg.| Sentralt og rolig |IN-ordning | Perfekt førstegangskjøp
Kenny Nguyen v/Nordvik Grünerløkka har gleden av å presentere Alnagata 11 - En lys og luftig 2-roms fabrikkleilighet med hems og generøs takhøyde på 3 meter. Med sin sentrale og attraktive beliggenhet i Gamlebyen, befinner leiligheten seg i et rolig og avsides område. Leiligheten er ypperlig for deg som ønsker en urban tilværelse med kun noen få minutters gange til sentrum!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1898
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 900 000,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Totalpris:
- 3 968 079,-
- Fellesgjeld:
- 66 729,-
- Felleskost/mnd:
- 3 657,-
- Fellesformue:
- 10 747,-
- Totalt BRA:
- 38 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0092/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Alnagata 11, 0192 Oslo
Gnr. 233, bnr. 15 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 65 i Borettslaget Den Norske Skofabrik, orgnr. 988424587
Selger(e)
Anders Petterson
Kjøpesum og omkostninger
3 900 000,- (Prisantydning) 66 729,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 966 729,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 968 079,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 977 379,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1898
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 34 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 38 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 4 kvm
2. etasje:
BRA-i: 34 kvm. Entré, bad, stue/kjøkken og soverom
Totalt BRA: 34 kvm
Ikke målbare arealer:
Gulvareal på hems er på 12 m²
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Romhøyde i stue er på ca. 3,3 meter
Romhøyde på på hems er på ca. 1 meter.
Gulvareal på hems er på ca. 12 m²
Antall soverom
1
Innhold
INNVENDIG Innvendig er det gulv av parkett. Veggene har malte flater. Innvendige tak har malte flater. Etasjeskiller er av betongdekke. Det er fremlagt dokumentasjon på radonmåling og målinger ligger under grenseverdier. Innvendig har boligen malte glatte dører. BAD Aktuell byggeforskrift er tekniske forskrifter i perioden 1997-2010. Det er ikke fremlagt dokumentasjon. Veggene har fliser. Taket er malt. Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall mot sluk er målt til ca. 25 mm. Det er nyere stålsluk og membran. Rommet har innredning med nedfelt servant, toalett, dusjvegger/hjørne, opplegg for vaskemaskin og mekanisk avtrekk. Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. KJØKKEN Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av heltre. Det er integrert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, platetopp og stekeovn. Det er avtrekk via mekanisk avtrekksanlegg i boenheten. TEKNISKE INSTALLASJONER Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er avløpsrør av plast. Boligen har naturlig ventilasjon. Boligen blir oppvarmet med elektrisitet. Varmtvannstanken er på ca. 120 liter. Sikringsskap med automatsikringer. Boligen har brannslange og røykvarsler.
Standard
Følgende punkt er kommentert med TG2: Entredør: Bygningen har 2 stk. brann- og lydklassifisert entrédører. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det er påvist sår/hakk i 1 stk. entrédør. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Tiltak må påregnes. Overflater: Innvendig er det gulv av parkett. Veggene har malte flater. Innvendige tak har malte flater. Vurdering av avvik: • Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. Det er påvist stedvis slitasje på parkettgulv. Konsekvens/tiltak • Overflater må utbedres eller skiftes. Tiltak må påregnes. Sluk, membran og tettesjikt: Det er nyere stålsluk og membran. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Konsekvens/tiltak • Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. • Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv, og fuktskader. Sanitærutstyr og innredning: Rommet har innredning med nedfelt servant, toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Vurdering av avvik: • Det er påvist riss/sprekker i utstyr på våtrommet. Konsekvens/tiltak • Påviste skader må utbedres. Kjøkken - Innredning Kjøkkenet har innredning med glatte fronter. Benkeplaten er av heltre. Det er integrert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, platetopp og stekeovn. Vurdering av avvik: • Det er avvik: Det er påvist slitasje på benkeplate. Konsekvens/tiltak • Tiltak: Tiltak må påregnes. Ifølge eier er det et avvik på oppvaskmaskin hvor oppvaskmaskin oppgir feilkode "Add rinse aid" og "Add regeneration salt". Oppvaskmaskin fungerer ellers som normalt". Tekniske installasjoner - Vannledninger: Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap. Vurdering av avvik: • Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. Konsekvens/tiltak • Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes. Kostnadsestimat: Under 10 000 Tekniske installasjoner - Varmtvannstank: Varmtvannstanken er på ca. 120 liter. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. Konsekvens/tiltak • Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. Elektrisk anlegg: TG 2 er gitt pga. manglende samsvarserklæring fra 2007. For mer informasjon om tilstandsgrad, se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Det er mulighet for elbillading i sidegaten (Alnafetgata). Bygget har også parkeringsplasser ved flere plan. Det er muligheter for leie av parkeringsplass av andre beboere. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
Oppgraderinger i regi av borettslaget:
- Montering av Elbil-ladeanlegg i 2024. Monteringsarbeidet ble utført av Torshov Elektro, og anlegget driftes nå av Movel.
- Nye vinduer i 2021
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: VD-Montasje. Vinduer er byttet ut i store deler av boretslaget i 2021. Vet du om eiendommen har privat vannforsyning, septik, pumpekum, avløpskvern eller liknende? - Nei. Eventuell kommentar: Vi har en pumpekum. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/ sentralfyr/ ventilasjon? - Nei. Eventuell kommentar: Ventilasjonsrens utføres regelmessig. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Dokumentert arbeid utført av Boligelektrikeren. Dato: 2025-05-30 Kjøkken/gang: Byttet ut gamle halogen spotter til LED, med ny dimmer. Samt lys under overskap. Bad: Byttet ut gamle halogen spotter til LED, med ny dimmer Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja. Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? - November 2022 "Vi utførte i vinterhalvåret 22-23 radonmåling i samtlige leiligheter og hybler i 1., 2. og u.etg. Resultatet av dette var at de aller fleste leilighetene var innenfor grenseverdiene, men at noen hadde forhøyede verdier. For å unngå dyre og unødvendige tiltak gjennomførte vi en kontrollmåling i de aktuelle andelene. Denne viste noe forbedrede verdier, men fortsatt over anbefalt nivå. Som følge av dette har vi installert radonsug i u.etg. Resultatet av dette tiltaket har vist seg å være positivt, og siste kontrollmåling viser at samtlige leiligheter nå er innenfor grenseverdiene til DSA. Vi minner om viktigheten av å holde luftespalter i vinduer åpne året rundt, samt jevnlig utlufting så lenge været tillater det, både for å holde konsentrasjonen av radongass nede, men også for å sikre et sunt inneklima for både mennesker og bygningsmasse." Min andel var ikke en av de som hadde for høye verdier. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) - Ja Beskriv: Ekstremværet - og veien videre Med noen få ukers mellomrom opplevde vi hvilke krefter som ligger i rennende vann og effektene av det. Ved begge tilfellene ble både pumperommet og bodområdet i kjelleren stående under vann. Dette er selvfølgelig veldig kjedelig for alle som ble berørt, og ikke bra for bygget generelt. Vaktmester gjorde en kjempejobb i samarbeid med vår servicepartner Oslo Pumpeservice, med å lense vann. Veien videre nå er tett oppfølging med vaktmester og Oslo Pumpeservice, med overhaling av vårt pumpesystem. Per nå, etter utførte befaringer, er pumpa i nederste plan i garasje byttet ut, kummer spylt, boltet fast bruntvannskum i pumperom, det elektriske er hevet for å forhindre kortslutning og ulykker, nye LED-lysarmaturer med bevegelsessensor er installert, ny vifte og i tillegg luftavfukter er installert i bodarealet utenfor hovedpumperommet. Vi avventer endelig tiltaksrapport med tilbud fra Oslo Pumpeservice, men foreløpig er følgende på agendaen: SMS-varsling på pumpa, koble rør direkte fra pumpekom til utløpsrør (per i dag går dette rene overflatevannet via bruntvannskummen). Vi ønsker et lukket system for å hindre dårlig lukt i bodarealet utenfor. Vi skal innstallere tilbakeslagsventil fra pumpekum i garasjen. Etter utførte tekniske tiltak, ønsker vi å sanere bodområdet utenfor. Vi vil fortsatt anbefale alle å heve løsøre fra gulvet i bodene. Vi kan informere om at våre fuktmålere langs veggen mot Arctandersgt viser normale forhold, tross regnskyllet som har vært. Dette viser at dreneringsarbeidet er godt. Den nye sandfangkummen har også vist seg å være veldig effektiv. Uten den ville også garasjen ha hatt stort vanninnsig. Mvh, Styret Publisert 1. oktober 2023. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/ fasade/ vinduer/ garasje, og/eller er det synlige skader? - Nei. Eventuell kommentar: Informasjon om kommende vedlikeholds- og rehabiliteringsarbeider Kjære beboere, Styret ønsker med dette skrivet å orientere om utfordringer vi står overfor knyttet til borettslagets bygningsmasse, spesielt garasjeanlegget, bakgården og gangbroene. Som mange av dere kanskje har observert, har vi over tid hatt indikasjoner på at konstruksjonene våre er utsatt for slitasje. Etter nærmere undersøkelser og befaringer, har det blitt klart at det foreligger skader og materiellutmattelse i konstruksjonen, som på sikt kan utgjøre en risiko for brukerne. Dette gjelder spesielt gangbroene fra bakgården til leilighetsbygget og de underliggende betongkonstruksjonene i parkeringshuset. De primære utfordringene som er identifisert inkluderer: Vannlekkasjer i garasjeanlegget som har ført til rustangrep på bærende konstruksjoner og et generelt for fuktig klima. Det er blant annet påvist en utett membran på garasjetaket. Områder i garasjen uten støpeasfalt har betongskader med betydelig armeringskorrosjon. Saltholdig vann fra innsig som biler drar med seg inn, har samlet seg i isolasjonen rundt søyler og langs vegger, noe som krever umiddelbare tiltak. Korrosjon på stålsøyler i garasjeanlegget, hvor omfanget er vanskelig å fastslå på grunn av innkapsling. I bakgården er membranen under dekket svekket, sannsynligvis på grunn av store trerøtter som har penetrert. Dette bidrar til vanninntrenging i garasjen. Plenområder i bakgården har sunket sammen og fungerer som bassenger som holder på vann, noe som skader underliggende konstruksjoner. Det er også påvist lekkasjer i rampen ned til garasjen, med påfølgende kalkutfelling som kan angripe armeringen. Styret har tatt disse utfordringene på alvor og har arbeidet med å finne de beste løsningene for å sikre borettslagets interesser og beboernes sikkerhet. For å sikre en god og strukturert gjennomføring av nødvendige utbedringer, har styret besluttet å engasjere ekstern ekspertise. Vi har valgt USBL som vår prosjektleder og konsulent i dette omfattende prosjektet. USBL inngår en samspillsavtale med Consolvo AS, som vil være totalentreprenør for rehabiliteringsarbeidet i bakgården, på gangbroene og i garasjeanlegget. En samspillsavtale innebærer et tett samarbeid mellom byggherre, prosjektleder og entreprenør fra en tidlig fase for å sikre mest mulig effektive og hensiktsmessige løsninger. Representanter fra USBL (Audun Paulsberg) og Consolvo (Lars Sverre Sandven) vil være til stede underveis på førstkommende generalforsamling (7. mai kl. 19 i Kværnerbyen) for å presentere prosjektet nærmere, redegjøre for årsakene til de nødvendige tiltakene og svare på spørsmål fra dere, beboerne. Vi håper på godt oppmøte! Styrets mål er å gjennomføre nødvendige utbedringer på en måte som ivaretar sikkerheten, sikrer langsiktige løsninger og fordeler kostnadene over tid der det er hensiktsmessig. Med vennlig hilsen, Styret i Borettslaget Den Norske Skofabrik. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? - Ja. Integrerte spotter i taket på kjøkkenet sluttet å virke grunnet feil i trafo. Utbedret av faglært 2025-05-30. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? - Nei. Eventuell kommentar: Informasjon om kommende vedlikeholds- og rehabiliteringsarbeider Kjære beboere, Styret ønsker med dette skrivet å orientere om utfordringer vi står overfor knyttet til borettslagets bygningsmasse, spesielt garasjeanlegget, bakgården og gangbroene. Som mange av dere kanskje har observert, har vi over tid hatt indikasjoner på at konstruksjonene våre er utsatt for slitasje. Etter nærmere undersøkelser og befaringer, har det blitt klart at det foreligger skader og materiellutmattelse i konstruksjonen, som på sikt kan utgjøre en risiko for brukerne. Dette gjelder spesielt gangbroene fra bakgården til leilighetsbygget og de underliggende betongkonstruksjonene i parkeringshuset. De primære utfordringene som er identifisert inkluderer: Vannlekkasjer i garasjeanlegget som har ført til rustangrep på bærende konstruksjoner og et generelt for fuktig klima. Det er blant annet påvist en utett membran på garasjetaket. Områder i garasjen uten støpeasfalt har betongskader med betydelig armeringskorrosjon. Saltholdig vann fra innsig som biler drar med seg inn, har samlet seg i isolasjonen rundt søyler og langs vegger, noe som krever umiddelbare tiltak. Korrosjon på stålsøyler i garasjeanlegget, hvor omfanget er vanskelig å fastslå på grunn av innkapsling. I bakgården er membranen under dekket svekket, sannsynligvis på grunn av store trerøtter som har penetrert. Dette bidrar til vanninntrenging i garasjen. Plenområder i bakgården har sunket sammen og fungerer som bassenger som holder på vann, noe som skader underliggende konstruksjoner. Det er også påvist lekkasjer i rampen ned til garasjen, med påfølgende kalkutfelling som kan angripe armeringen. Styret har tatt disse utfordringene på alvor og har arbeidet med å finne de beste løsningene for å sikre borettslagets interesser og beboernes sikkerhet. For å sikre en god og strukturert gjennomføring av nødvendige utbedringer, har styret besluttet å engasjere ekstern ekspertise. Vi har valgt USBL som vår prosjektleder og konsulent i dette omfattende prosjektet. USBL inngår en samspillsavtale med Consolvo AS, som vil være totalentreprenør for rehabiliteringsarbeidet i bakgården, på gangbroene og i garasjeanlegget. En samspillsavtale innebærer et tett samarbeid mellom byggherre, prosjektleder og entreprenør fra en tidlig fase for å sikre mest mulig effektive og hensiktsmessige løsninger. Representanter fra USBL (Audun Paulsberg) og Consolvo (Lars Sverre Sandven) vil være til stede underveis på førstkommende generalforsamling (7. mai kl. 19 i Kværnerbyen) for å presentere prosjektet nærmere, redegjøre for årsakene til de nødvendige tiltakene og svare på spørsmål fra dere, beboerne. Vi håper på godt oppmøte! Styrets mål er å gjennomføre nødvendige utbedringer på en måte som ivaretar sikkerheten, sikrer langsiktige løsninger og fordeler kostnadene over tid der det er hensiktsmessig. Med vennlig hilsen, Styret i Borettslaget Den Norske Skofabrik. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? - Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? 34 m² Dokumentert i salgsoppgave. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/ byggegodkjenninger / byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? - Nei. Eventuell kommentar: Informasjon om kommende vedlikeholds- og rehabiliteringsarbeider Kjære beboere, Styret ønsker med dette skrivet å orientere om utfordringer vi står overfor knyttet til borettslagets bygningsmasse, spesielt garasjeanlegget, bakgården og gangbroene. Som mange av dere kanskje har observert, har vi over tid hatt indikasjoner på at konstruksjonene våre er utsatt for slitasje. Etter nærmere undersøkelser og befaringer, har det blitt klart at det foreligger skader og materiellutmattelse i konstruksjonen, som på sikt kan utgjøre en risiko for brukerne. Dette gjelder spesielt gangbroene fra bakgården til leilighetsbygget og de underliggende betongkonstruksjonene i parkeringshuset. De primære utfordringene som er identifisert inkluderer: Vannlekkasjer i garasjeanlegget som har ført til rustangrep på bærende konstruksjoner og et generelt for fuktig klima. Det er blant annet påvist en utett membran på garasjetaket. Områder i garasjen uten støpeasfalt har betongskader med betydelig armeringskorrosjon. Saltholdig vann fra innsig som biler drar med seg inn, har samlet seg i isolasjonen rundt søyler og langs vegger, noe som krever umiddelbare tiltak. Korrosjon på stålsøyler i garasjeanlegget, hvor omfanget er vanskelig å fastslå på grunn av innkapsling. I bakgården er membranen under dekket svekket, sannsynligvis på grunn av store trerøtter som har penetrert. Dette bidrar til vanninntrenging i garasjen. Plenområder i bakgården har sunket sammen og fungerer som bassenger som holder på vann, noe som skader underliggende konstruksjoner. Det er også påvist lekkasjer i rampen ned til garasjen, med påfølgende kalkutfelling som kan angripe armeringen. Styret har tatt disse utfordringene på alvor og har arbeidet med å finne de beste løsningene for å sikre borettslagets interesser og beboernes sikkerhet. For å sikre en god og strukturert gjennomføring av nødvendige utbedringer, har styret besluttet å engasjere ekstern ekspertise. Vi har valgt USBL som vår prosjektleder og konsulent i dette omfattende prosjektet. USBL inngår en samspillsavtale med Consolvo AS, som vil være totalentreprenør for rehabiliteringsarbeidet i bakgården, på gangbroene og i garasjeanlegget. En samspillsavtale innebærer et tett samarbeid mellom byggherre, prosjektleder og entreprenør fra en tidlig fase for å sikre mest mulig effektive og hensiktsmessige løsninger. Representanter fra USBL (Audun Paulsberg) og Consolvo (Lars Sverre Sandven) vil være til stede underveis på førstkommende generalforsamling (7. mai kl. 19 i Kværnerbyen) for å presentere prosjektet nærmere, redegjøre for årsakene til de nødvendige tiltakene og svare på spørsmål fra dere, beboerne. Vi håper på godt oppmøte! Styrets mål er å gjennomføre nødvendige utbedringer på en måte som ivaretar sikkerheten, sikrer langsiktige løsninger og fordeler kostnadene over tid der det er hensiktsmessig. Med vennlig hilsen, Styret i Borettslaget Den Norske Skofabrik. Side 8 av 8 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/ festeavgiften / fellesutgiftene/ fellesgjelden? Ja. Beskriv: Informasjon om kommende vedlikeholds- og rehabiliteringsarbeider. Kjære beboere, Styret ønsker med dette skrivet å orientere om utfordringer vi står overfor knyttet til borettslagets bygningsmasse, spesielt garasjeanlegget, bakgården og gangbroene. Som mange av dere kanskje har observert, har vi over tid hatt indikasjoner på at konstruksjonene våre er utsatt for slitasje. Etter nærmere undersøkelser og befaringer, har det blitt klart at det foreligger skader og materiellutmattelse i konstruksjonen, som på sikt kan utgjøre en risiko for brukerne. Dette gjelder spesielt gangbroene fra bakgården til leilighetsbygget og de underliggende betongkonstruksjonene i parkeringshuset. De primære utfordringene som er identifisert inkluderer: Vannlekkasjer i garasjeanlegget som har ført til rustangrep på bærende konstruksjoner og et generelt for fuktig klima. Det er blant annet påvist en utett membran på garasjetaket. Områder i garasjen uten støpeasfalt har betongskader med betydelig armeringskorrosjon. Saltholdig vann fra innsig som biler drar med seg inn, har samlet seg i isolasjonen rundt søyler og langs vegger, noe som krever umiddelbare tiltak. Korrosjon på stålsøyler i garasjeanlegget, hvor omfanget er vanskelig å fastslå på grunn av innkapsling. I bakgården er membranen under dekket svekket, sannsynligvis på grunn av store trerøtter som har penetrert. Dette bidrar til vanninntrenging i garasjen. Plenområder i bakgården har sunket sammen og fungerer som bassenger som holder på vann, noe som skader underliggende konstruksjoner. Det er også påvist lekkasjer i rampen ned til garasjen, med påfølgende kalkutfelling som kan angripe armeringen. Styret har tatt disse utfordringene på alvor og har arbeidet med å finne de beste løsningene for å sikre borettslagets interesser og beboernes sikkerhet. For å sikre en god og strukturert gjennomføring av nødvendige utbedringer, har styret besluttet å engasjere ekstern ekspertise. Vi har valgt USBL som vår prosjektleder og konsulent i dette omfattende prosjektet. USBL inngår en samspillsavtale med Consolvo AS, som vil være totalentreprenør for rehabiliteringsarbeidet i bakgården, på gangbroene og i garasjeanlegget. En samspillsavtale innebærer et tett samarbeid mellom byggherre, prosjektleder og entreprenør fra en tidlig fase for å sikre mest mulig effektive og hensiktsmessige løsninger. Representanter fra USBL (Audun Paulsberg) og Consolvo (Lars Sverre Sandven) vil være til stede underveis på førstkommende generalforsamling (7. mai kl. 19 i Kværnerbyen) for å presentere prosjektet nærmere, redegjøre for årsakene til de nødvendige tiltakene og svare på spørsmål fra dere, beboerne. Vi håper på godt oppmøte! Styrets mål er å gjennomføre nødvendige utbedringer på en måte som ivaretar sikkerheten, sikrer langsiktige løsninger og fordeler kostnadene over tid der det er hensiktsmessig. Med vennlig hilsen, Styret i Borettslaget Den Norske Skofabrik. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Nei. Eventuell kommentar: I min andel er svært få vesentlige endringer siden innflytting i 2019. Ingen ombygging, våtromsarbeid eller fast elektrisk arbeid. Borettslaget har gjennomført en del vedlikeholdsprosjekter (bl.a. utskifting av vinduer), men dette er gjort som del av fellestiltak og er ikke arbeid jeg har hatt ansvar for.
Bygningssakkyndig
Olav Ramstad
Byggemåte
Boligblokk med valmtak tekket med stål/aluminiumsplater. Yttervegger i murkonstruksjon. Utvendig fasade er kledd med tegl. Etasjeskillere i betong. Bygningsmasse som borettslaget ansees ansvarlig for, vil ikke bli gitt tilstandsgrad. Tilstand av borettslagets bygningsmasse og eventuelt utarbeidet vedlikeholdsplan kan gis ved kontakt til styret. Utvendig vedlikehold i boligsameier og borettslag er normalt en oppgave som tas hånd om av boligsameiet/borettslaget og det følges en fastsatt vedlikeholdsplan.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisk oppvarming Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger hadde i fjor et gjennomsnittlig strømforbruk på ca. 649 per måned. På det høyeste var det ca. 1256 kWh, og på det laveste 496 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 657,- pr. mnd
Inkluderer: Herav:
Felleskostnader 3 030,48
Vedlikeholdsfond: 324,00
Kabel-tv: 163,00
Bredbånd: 140,00
Lån nr: 9492701790; IN lån 2 - Akonto renter: 0,00
Lån nr: 9492701790; IN lån 2 - Akonto avdrag: 0,00
Felleskostnadene dekker bl.a.:
- Kommunale avgifter
- KabelTV/bredbånd
- Byggforsikring
- Driftskostnader
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 989 712,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 958 846,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget ble stiftet i 2007 og innehar hele 143 andelsleiligheter, derav flere med hybeler til utleie. Tilsammen utgjør de mange beboere et flerkulturelt miljø med både unge og voksne som deler en ærverdig flott bygning og hyggelige felles arealer. De har garasje under bakgården og deler grøntarealet med Atlasgården i Konowsgate som gjør at de har enda fler hyggelige naboer å bli kjent med. Gården deres er spesiell i og med at det er den Gamle Skofabrik – Standard som er rehabilitert til moderne leiligheter. Borettslaget har egen hjemmeside: www.skofabrikken.no Felles vaskeri: Borettslaget har et fellesvaskeri ved heisen i øverste kjelleretasje. Dette er hovedsakelig et tilbud til borettslagets hybelbeboere, men kan benyttes av alle. For å ta i bruk vaskeriet, trenger man et vaskekort for betaling. Kort oppsummering av årsmøte mai 2025: Informasjon om kommende vedlikeholds- og rehabiliteringsarbeider Som mange av dere kanskje har observert, har vi over tid hatt indikasjoner på at konstruksjonene våre er utsatt for slitasje. Etter nærmere undersøkelser og befaringer, har det blitt klart at det foreligger skader og materiellutmattelse i konstruksjonen, som på sikt kan utgjøre en risiko for brukerne. Dette gjelder spesielt gangbroene fra bakgården til leilighetsbygget og de underliggende betongkonstruksjonene i parkeringshuset. De primære utfordringene som er identifisert inkluderer: - Vannlekkasjer i garasjeanlegget som har ført til rustangrep på bærende konstruksjoner og et generelt for fuktig klima. Det er blant annet påvist en utett membran på garasjetaket. - Områder i garasjen uten støpeasfalt har betongskader med betydelig armeringskorrosjon. - Saltholdig vann fra innsig som biler drar med seg inn, har samlet seg i isolasjonen rundt søyler og langs vegger, noe som krever umiddelbare tiltak. - Korrosjon på stålsøyler i garasjeanlegget, hvor omfanget er vanskelig å fastslå på grunn av innkapsling. - I bakgården er membranen under dekket svekket, sannsynligvis på grunn av store trerøtter som har penetrert. Dette bidrar til vanninntrenging i garasjen. - Plenområder i bakgården har sunket sammen og fungerer som bassenger som holder på vann, noe som skader underliggende konstruksjoner. - Det er også påvist lekkasjer i rampen ned til garasjen, med påfølgende kalkutfelling som kan angripe armeringen. Styret har tatt disse utfordringene på alvor og har arbeidet med å finne de beste løsningene for å sikre borettslagets interesser og beboernes sikkerhet. For å sikre en god og strukturert gjennomføring av nødvendige utbedringer, har styret besluttet å engasjere ekstern ekspertise. Styret har valgt USBL som vår prosjektleder og konsulent i dette omfattende prosjektet. USBL inngår en samspillsavtale med Consolvo AS, som vil være totalentreprenør for rehabiliteringsarbeidet i bakgården, på gangbroene og i garasjeanlegget. En samspillsavtale innebærer et tett samarbeid mellom byggherre, prosjektleder og entreprenør fra en tidlig fase for å sikre mest mulig effektive og hensiktsmessige løsninger. Styrets mål er å gjennomføre nødvendige utbedringer på en måte som ivaretar sikkerheten, sikrer langsiktige løsninger og fordeler kostnadene over tid der det er hensiktsmessig. Styret har innhentet tilbud på baldakiner, og akseptert et tilbud på 105.450,- fra Emvik AS. Dettee er nødvendig vedlikehold, for å hindre mer skader på gulv, vegger og tak innvendig. og på inngangspartier. Baldakinene vil også beskytte låsene. Montering anslås til rundt kr. 150.000,- inkludert montering. Mer om styrets arbeide ligger vedlagt denne salgsoppgaven. Saker vedtatt ved årsmøtet mai 2024: - Sak 6: Lage felles sykkelparkering på fellesarealer i garasjen. Både innerst på nest nederste plan (3) og på øverste plan. MC-parkering på øverste plan avvikles/flyttes. - Sak 7: Vedlikeholdsfondet dekker kostnader opp til 350 000 kr, for utført og kommende vedlikehold av felles ventilasjonsanlegg - reparasjon av vifte, innkjøp av nye vifter, montering, kanalrens m.m. - Sak 8: Det hentes 110 000 kr fra vedlikeholdsfondet til utført radontiltak. - Sak 9: Det hentes 100 000 kr fra vedlikeholdsfondet for utført service og utbedringer av pumper, samt sanering av boder og pumperom. - Sak 10: Det kan hentes inntil 600 000 kr fra vedlikeholdsfondet for reparasjoner og oppgradering av snøfangere, etablering av takstiger og sikringsmekanisme på tak. Kort oppsummert noen saker under arbeid fra styret - les mer i vedlagt årsrapport for 2024 fra årsmøtet: - Styret har tidligere i samråd med OBOS Prosjekt gjort grundige befaringer i bygget for utarbeidelse av en prioritert vedlikeholdsplan, og det er gjort og gjøres en rekke beregninger og analyser rundt dette. Styret og vaktmester jobber kontinuerlig med tiltak for å imøtegå disse punktene. Vi jobber innenfor økonomiske forsvarlige rammer, og arbeidskapasitet til vaktmester og styret, og prioriterer etter grad av nødvendighet. Vi evaluerer fortsatt behov for utskifting av personheis og økonomi rundt dette. Foreløpig har personheisen holdt stand. Ellers fortsetter forefallende vedlikehold om vanlig, i samarbeid med vaktmester og eksterne samarbeidspartnere. Mer informasjon følger på noen av sakene under. På generelt grunnlag ønsker styret at Vedlikeholdsfondet brukes mer aktivt i tiden fremover. Dette for å unngå unødvendige hevinger av felleskostnader i en tid med økte renter, strømpriser mm for oss alle. - Vi har utført systematiske radonmålinger, og avdekket behov for tiltak. Radonmannen AS har utført kjerneboring og installert to permanente radonsug med lydisolert vifteenhet i fløy A/B og B/C, som sørger for redusert nivå. Vi monitorerer dette videre. - Vi betaler for bomiljøvakt av Securitas, og oppfordrer beboere til å bruke denne tjenesten ved behov. Ring ved husbråk, uønsket opphold av personer i fellesarealer, eller følelsen av utrygghet. Tjenesten er døgnåpen. Telefon: 22 97 10 70 - Vi har utført løpende skadedyrkontroll i samarbeid med vår servicepartner Oslo Veggdyrkontroll AS, og gjennomgår kvartalsvise rapporter, som tilsier at dette er under kontroll med nåværende åtestasjoner. Ingen ytterligere tiltak nødvendig. - I år har vi utført brannvernskontroll i samarbeid med Norsk Brannvern AS, samt kontroll av fellesalarm-anlegget, utført av Schneider. Enkelte nye detektorer er på plass, samt pulverapparat. Det jobbes med oppdatert skilting, og brannport i garasje er reparert og funksjonstestet. - Styret har vedtatt å bytte forsikringsselskap til bygget, fra Protector (Profinans) til Gjensidige. Vi har hatt et godt samarbeid med Protector, men de klarer dessverre ikke matche tilbudet vi fikk fra Gjensidige. Vi har kontinuerlig fokus på å kutte unødvendige kostnader for borettslaget, og med årspremien og beregnet årlig kundeutbytte fra Gjensidige, vil vi spare ca 170 000kr.
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 66 729,- pr. 15.05.2025
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Svenska Handelsbanken AB
Lånenr.: 94927017908
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,60%
Restsaldo 90 580 279,85
Innfrielsesdato: 01.04.2043
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Restsaldo: 0,-
Kapitalkostnader: 0,-
Bank: Svenska Handelsbanken AB
Lånenr.: 94927017916
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,60%
Restsaldo 2 690 334,7
Innfrielsesdato: 01.04.2043
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Restsaldo: 0,-
Kapitalkostnader: 0,-
Bank: Svenska Handelsbanken AB
Lånenr.: 94927037771
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,65%
Restsaldo 13 341 134
Innfrielsesdato: 01.04.2040
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Restsaldo: 66 728,-
Vi gjør oppmerksom på at forretningsfører kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.
Borettslaget bekreftes tilknyttet Skadeforsikringsselskapet Borettslagenes Sikringsordning AS.
Bank: Svenska Handelsbanken AB
Lånenummer: 94927037771
Restsaldo: 66 728,91
Kapitalkostnader: 0,-
Fellesformue
Kr. 10 747,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap viste er overskudd på kroner 2 074 403. Mer om regnskap for 2024 og budsjettet for 2025 ligger vedlagt denne salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
For andelseiere er det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring. Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser: - Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold. - Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets området - Eiere av utekatter oppfordres til å sterilisere/kastrere katten/e. - Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen. - Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser. Merk at fellesarealer IKKE er luftegård for hunder og beboere som benytter den som luftegård vil bli bedt om å lufte hunden sin andre steder. Styret ber alle hundeeiere ta hensyn til dette da ikke alle er like trygge med hunder.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 93062600
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 3 066 kvm (eiet)
Borettslagets tomt
Pent opparbeidet tomt med flott bakgård.
Adkomst
Det vil bli skiltet i regi av Nordvik Eiendomsmegling ved annonsert felles visninger
Radonmåling
Det er fremlagt dokumentasjon på radonmåling og målinger ligger under grenseverdier.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
I 2006/2007 ble Alnagata 11 ombygd til leiligheter. Før dette har bygget tidligere vært "Den norske Skofabrikk". Driften der startet opp i 1899 og ble en god arbeidsplass for nærmere 400 ansatte, og var en av landets største skofabrikker. Fabrikken ble nedlagt i 1959. Leilighetene i Alnagata bærer fortsatt preg av den gamle fabrikken i form av en unik takhøyde. Boligen ligger sentralt og tilbaketrukket i "Nye Gamlebyen" med nærhet til det meste av bymessige fasiliteter, i et rolig og koselig område. Området er i stadig utvikling med fremvekst av flere kafeer, restauranter m.m. Leiligheten ligger i en rolig og svært lite trafikkert gate. Et perfekt sted for deg som setter pris på rolige omgivelser, samtidig som du ønsker å bo sentrumsnært. Man kan gå til Sørenga og Bjørvika for å bade eller benytte seg av det gode restauranttilbudet på 10-15 minutter. Går man i 15 minutter eller tar en kort trikk eller busstur er man på Oslo S. Bjørvika og Sørenga utvikles stadig og her finner man alt man trenger av servicetilbud. I tillegg bor man rett ved vakre Ekeberparken som blir flittig brukt for både tur og trening. Ekebergsletta gir også gode mulighet for sport og trening. Middelalderparken er under utbedring, og dette blir nok et sted i nærheten med gode rekreasjonsmuligheter. På sommeren er det kort avstand til Sørenga og Munch brygge - perfekt både for bading og utforske spennende restauranter. Det er også mange muligheter for badstue langs fjorden mellom Sørenga og Langkaia som er et flott helårstilbud. Både Kiwi og en søndagsåpen Bunnpris ligger kortere enn 5 minutters gange fra leiligheten. Skrenten pizza ligger på hushjørnet. Der er det god pizza, hyggelig uteservering på sommeren og quiz på onsdager. I tillegg ligger Oslo Parkour park ved siden av Kiwi og har en kafé. Det er god offentlig kommunikasjon, både i form av trikk og buss. 13 og 19 trikken tar deg til byen på få minutter. Fra Bjørvika og Jernbanetorget er det god forbindelse med tog og t-bane. Det er en barnehage få minutters gange fra leiligheten og flere lekeplasser i område. Gamlebyen skole ligger ca. 10 minutters gange unna.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 13.06.2014 som omhandler bruksendring fra næringsareal til boligareal. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger. I nærheten av boligen er det andre reguleringer med formål som barnehage og byggeområde for forretning og bolig. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum – estimert til kr. 40 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Naborabatt kr. 5 000,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 15 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 22 770,- Samlet skal selger betale kr. 130 960,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Kenny Nguyen, Eiendomsmegler / Partner
457 69 831
kenny@nordvikbolig.no
Megler 2
Eirik Halvorsen, Eiendomsmeglerfullmektig
455 02 606
e.halvorsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Bilder
Kenny Nguyen
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Eirik Halvorsen
Eiendomsmeglerfullmektig
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?