Maridalsveien 205Sagene - Torshov
- Sagene - Torshov
- Maridalsveien 205
- Prisantydning
- 3 450 000,-
- Totalpris
- 3 841 483,79,-
- Felleskost/mnd
- 3 771,-
- BRA-i
- 27 m2
Bjølsen
Meget pen og lys 1-roms i 4. etg m/balkong og heis. V.vann inkl. Mulig leie/kjøp av p-plass/garasjeplass. Ingen dok.avg.
Lys, meget pen 1-roms i 4. etg med balkong og heis. Populær beliggenhet, tilbaketrukket og sentrumsnært, rett ved Akerselva på Bjølsen. Flotte turstier opp til Frysja og Maridalsvannet eller til sentrum. Bygården er fra 1940, men ble i 2012 påbygget og rehabilitert, inkludert leiligheter og bad. Boligen ligger høyt, fritt med gode lysforhold og hyggelig utsyn. Optimal planløsning og oppleves velholdt. Legg merke til: - Bod - Heis - God standard - Balkong på 4 kvm -morgensol til ca 14 sommmerstid - God takhøyde(2,53 m i stue) - V.vann inkl i felleskostn. - Høyt, fritt med hyggelig utsyn - Garasje-/p.plassleie v/venteliste - Mulighet for kjøp av garasjeplass Fine turområder, parker og serveringssteder rett ved. Gåavstand til BI, ellers buss (54 og 37), T-bane (Nydalen) og trikk i nærheten.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1940
- Etasje:
- 4
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 450 000,-
- Omkostninger:
- 14 193,-
- Totalpris:
- 3 841 483,79,-
- Fellesgjeld:
- 377 290,79,-
- Felleskost/mnd:
- 3 771,-
- Fellesformue:
- 37 647,-
- Totalt BRA:
- 29 m2
- Energimerking:
- C - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. På denne måten sikrer vi at megler har god oversikt og tid til å imøtekomme alle interessenter. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0221/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Maridalsveien 205, 0469 Oslo
Gnr. 222, bnr. 122 i Oslo kommune.
Aksjenr. 113 i AS Maridalsveien 205, orgnr. 921309430
Selger(e)
Tor Øyvind Sjøvik
Kjøpesum og omkostninger
3 450 000,- (Prisantydning) 377 290,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 827 291,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 10 043,- (Eierskifte-/transportgebyr ) 4 150,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 14 193,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 23 493,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 841 484,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 850 784,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1940
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 27 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 29 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 2 kvm. Disponibel kjellerbod
Totalt BRA: 2 kvm
4. etasje:
BRA-i: 27 kvm. Entré, bad, stue og kjøkken
Totalt BRA: 27 kvm
TBA: 4 kvm. Balkong
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Innhold
Entré, bad, kjøkken og stue med utgang til balkong. Boligen disponerer en ekstern bod i kjeller på ca. 2 kvm (Bod nr. 423). Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Det er ikke tildelt tilstandsgrad 3 i rapporten. Ytterdører: Entrédør i brannklasse B30 med 40 desibel lydmotstand. Balkongdør med trelags isolerglass, fra ombygningsår. Vurdering: Låsekasse til balkongdør med behov for smøring/justering. TG 1. Selger informerer: Låsekassen ble smurt etter befaring med takstmann, lørdag 10.mai, og er rettet opp. Vinduer: Vinduer med tolags isolerglass, fra ombygningsår. TG 1. Innvendige dører: Glatt innvendig dør til bad. Vurdering: Det er registrert noe svelling i underkant av dørblad. TG 1. Etasjeskiller: Etasjeskiller i betong. Er det ved bruk av laser på fem tilfeldige punkter i etasjen funnet betydelige skjevheter ved horisontalmåling? Ja. Skjevheter over to meters avstand i kjøkken er målt til 10 mm. Totalt avvik i kjøkken er målt til 20 mm. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av påviste skjevheter som nevnt ovenfor, men det er ikke ansett som nødvendig å iverksette tiltak. Gitt bygningens eldre alder, er det vanlig å forvente skjevheter og ujevnheter som en naturlig konsekvens av aldringsprosessen i eldre bygninger. Innvendige overflater: Gulv: Trestavs parkett. Vurdering: Gulvene har normal slitasje i forhold til alder, som inkluderer noen bruksmerker. TG 1. Vegger: Malt glassfiberstrie og sparklet/pussede og malte overflater. TG 1. Himling: Systemhimling i badet. Malte betongelementer og pusset og malte overflater for øvrig. Himlingshøyde i stue er målt til 2,53 meter. TG 1. Vurdering innvendige overflater: Normal slitasje i forhold til alder og bagatellmessige forhold er ikke hensyntatt i tilstandsvurderingen, da dette er en subjektiv vurdering. Ledningsnett for sanitær: Ledningsnett for vanntilførsel med rør-i-rør. Fordelerskap er lokalisert i entre. Synlig drensrør fra fordelerskapet ut i badet. Avløpsrør i plast og rustfritt stål, skjult i konstruksjonen. Stoppekran er lokalisert i over himling i felles gang. Vanntrykk og funksjon på avløp er testet og funnet ok. Er hovedstoppekran funksjonstestet? På grunn av hovedstoppekranens plassering, har den ikke blitt testet. Er det fremvist dokumentasjon på utførelse? Nei. Vurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av manglende automatisk vannstopper i kjøkken, risiko for følgeskader ved ev. lekkasje. Tilstanden er vurdert ut fra alder og enkle visuelle observasjoner, da undertegnede ikke har spesialisert kompetanse på området. Kun boligens innvendige røranlegg er vurdert, mens store deler av ledningsnettet er skjult i konstruksjonen og kunne ikke inspiseres ved befaringen. Ved behov for en mer detaljert kontroll, må fagkyndig med spisskompetanse engasjeres. Ventilasjon: Mekanisk avtrekk fra kjøkken og bad. Styring fra ventilator i kjøkken. Friskluftsventiler på yttervegg i stue. Luftespalte under dør mot våtrom. Ventilasjonen er vurdert som tilfredsstillende basert på at boligen har mekanisk avtrekk på bad og kjøkken, samt tilstrekkelig tilluft i oppholdsrom. Luftmålinger er imidlertid ikke utført ved denne typen kontroll. TG 1. Kjøkken: Kjøkkeninnredning med glatte fronter. Belysning under overskap. Laminat benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Stekeovn og platetopp er integrert i innredningen. Opplegg for oppvaskmaskin. Kjøkkeninnredningen er ifølge eier fra 2012. Er det ved hjelp av fuktoverflateindikator registrert indikasjoner på skadelig fukt ved kjøleskap og eventuelle vanninstallasjoner? Nei. Vurdering: Kjøkkeninnredningen er av noe eldre dato, men fremstår velholdt og er av den grunn vurdert til tilstandsgrad 1. Balkong: Østvendt balkong i betongkonstruksjon, med adkomst fra stue, ca. 4 m². Betongdekke. Rekkverk i metall med glassfelt. Rekkverkshøyden er målt til 1,13 m. Utebelysning og stikkontakt. Er det funnet avvik på rekkverkshøyde og åpninger i henhold til gjeldende forskrifter under befaringen? Nei. Vurdering: Kun innvendige overflater er vurdert, da hovedkonstruksjonen ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. TG 1. Bad: Badet er ifølge eier pusset opp i 2012. Er det fremvist dokumentasjon på utførelse? Nei, det er ikke fremlagt noen dokumentasjon på utførelsen. Dette fører til at det ikke er mulig for den utførende å undersøke den underliggende konstruksjonen. Tilstøtende vegger er mot fast kjøkkeninnredning som ikke gir mulighet for hulltaking i veggkonstruksjonen. Det er isteden benyttet fuktsøk med overflateindikator der dette er ansett som hensiktsmessig, og det er ikke funnet indikasjoner på fukt utover normale verdier. Gulv- og veggoverflater, vanntett sjikt og sluk - Bad: Sluk i rustfritt stål. Gulv og vegger er flislagte. En banketest ble utført på tilfeldige fliser, og denne testen avslørte ingen tydelige tegn på hulrom under disse flisene. Det er registrert tilfredsstillende fall mot sluket og høydeforskjell mellom slukrist og terskel i døråpning. Vurdering: Tg 2 er gitt på grunn av alder på vanntett sjikt sett i lys av forventet levetid og normal bruksslitasje. Det vanntette sjiktet har oppnådd en alder som øker risiko for skader/følgeskader. Sanitær - Bad: Dusj på gulv med dører i herdet glass. Veggfestet klosett med innebygget sisterne. Servant. Opplegg for vaskemaskin. TG 1. Fast inventar: Veggskap med glatte fronter. Overskap med speilfronter. Vurdering: Normal slitasje blir ikke hensyntatt i denne vurderingen. Tg 1. Elektrisk anlegg: Sikringsskap i stue med jordfeilautomater. Anlegget er i hovedsak skjult i konstruksjonen. Varmekabler er ifølge eier lagt i bad. Er det fremlagt en tilsynsrapport fra DLE (det lokale el-tilsynet) eller en annen kvalifisert elektrofaglig person i løpet av de siste fem årene? Nei. For å avdekke om det er behov for at en elektrofaglig person utfører en el-kontroll, ble det utført en forenklet kontroll av anlegget basert på kontrollpunktene i tilstandsrapporten. Anlegget er fra 2012. Spørsmål til eier: Løses sikringer ofte ut? Ja, kan skje ved bruk av flere komponenter i kjøkken. Spørsmål til eier: Foreligger samsvarserklæring på utførte arbeider etter år 1999? Ja, det er fremvist samsvarserklæring signert og datert: 01.08.2012. Vurdering: Basert på de tidligere nevnte kontrollpunktene, vurderes det som nødvendig at en elektrofaglig person utfører en utvidet kontroll av anlegget innen kort tid? Ingen tydelige avvik ble funnet på de nevnte kontrollpunktene som indikerer behov for umiddelbar elektrofaglig kontroll. Tilstandsgraden er basert på de ovennevnte kontrollpunktene, men reflekterer ikke tilstanden til hele anlegget. For å avdekke anleggets fulle tilstand, anbefales det på generelt grunnlag å hyre en kvalifisert fagperson for en utvidet el-kontroll, for eksempel etter NEK 405-2-3. TG 1. Generell tilstand: Boligen fremstår i generelt normalt god stand i forhold til alder. Enkelte elementer er av eldre dato og kan ha behov for modernisering med tiden. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Gården har 15 utendørs parkeringsplasser og 40 garasjeplasser. Styret leier ut alle uteplassene og 22 av garasjeplassene. Det er opplegg for lading av el-bil på alle garasjeplassene, ladestasjon må kjøpes separat. Ved ønske om å kjøpe garasjeplass melder man sin interesse når som helst til styret. Da vil styret frigjøre en av leieplassene slik at den kan selges. Det er per 23.04.25 ingen ledige plasser til leie. Ved ønske om leie henvender man seg tils tyret og man vil stå på venteliste. Priser: Leie av utendørs plass: 500,- per måned. Leie av garasjeplass: 800,- per måned. Leie av garasjeplass med el-lader: 1300,- per måned, som inkluderer ladestrøm. Seks ladeplasser roteres hvert 3. år. Kjøp av garasjeplass: 320.000,- Kjøp av ekstra/ny garasjeportåpner: 350,- Gjesteparkering: Utendørsplass nr. 1 og 15 er til gjesteparkering/korttidsparkering. Ved registrering av nytt leieforhold/eierskifte på garasjer påløper det administrasjonskostnader til forretningsfører i hht. gjeldende prisliste. Utdrag fra parkeringsbestemmelser i vedtekter: Parkeringsplassen kan leies ut til både aksjonærer og leietakere eller eksterne. Styret skal til enhver tid føre liste basert på ansenitet ("venteliste") over aksjonærer og leietakere i Boligaksjeselskapet som ønsker å leie parkeringsplass. Aksjonærene og leietakere må selv melde ifra pr. post eller e-post til styret om ønske om leie av parkeringsplass. Ansienniteten beregnes ut fra tidspunktet for melding til styret. Aksjonærene har alltid fortrinnsrett til leie av parkeringsplass fremfor leietakere og eksterne. All utleie av parkeringsplasser skal godkjennes av styret på forhånd. En bruksrett til parkeringsplass kan bare selges til andre aksjonærer i Boligaksjeselskapet eller sammen med vedkommende Rettighetshavers aksje (leilighet) i Boligaksjeselskapet. Ved salg av aksjen (leiligheten) i Boligaksjeselskapet skal bruksretten til parkeringsplassen selges sammen med aksjen (leiligheten). Det er ikke tillatt å beholde parkeringsplassen etter at aksjen (leiligheten) er solgt. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2024:
Nytt gulv og nye gulvlister i kjøkken.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Blokken ble totalrenovert i 2012, inkludert leiligheter og bad. Entreprenør var KruseSmith Entreprenør AS. Usikker på hvilket firma de brukte til utføring av arbeidet på badet, men varmekabler i gulv på bad er installert av Elkam AS. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Avløp ble fornyet i 2011-2012 da gården ble rehabilitert av Kruse-Smith Entreprenør AS 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Entreprenør var Kruse-Smith Entreprenør AS. Usikker på hvilket firma de brukte til utføring av arbeidet på badet, men varmekabler på badet er installert av Elkam AS. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Etter totalrenoveringen i 2012 var det setningsskader på deler av bygget. Dette er blitt rettet på av ansvarlig entreprenør, men usikker på hvilket år. Vannlekkasje i korridoren i 6 etasje 4. mai 2023 som skyldtes mye nedbør over kort tid og hull i takbelegget. Skaden ble rettet 15. mai 2023 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Nei Eventuell kommentar: Styret leide inn Gravco AS til å spyle avløpsrørene på kjøkkenet og badet i alle leiligheter i januar/februar 2022 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Elkam AS i 2012, på vegne av Kruse Smith Enteprenør AS i anledning totalrenovering av bygget, samt bytte av hovedsikring i 2023 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Usikker 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Totalrenovering av blokken i 2012, utført av Kruse-Smith Entreprenør AS, inkludert avløp Styret leide inn Gravco AS til å spyle avløpsrørene på kjøkkenet og badet i alle leiligheter i januar/februar 2022 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja, faglært Var tiltaket søknadspliktig? Ja Har arbeidet blitt godkjent? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Blokken ble totalrenovert og utvidet i 2012 av Kruse-Smith entreprenør AS. Tror arbeidet har blitt godkjent, men gården har fortsatt ikke fått ferdigattest etter ombyggingen i 2011-2012. Saken er til behandling i Plan- og bygningsetaten. Se saksgangen her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=200607057 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, både faglært og ufaglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Tror det meste/alt er utført av faglært, men ikke funnet dokumentasjon på alt arbeid. 2021: Rens av avløpsrør i leilighetene. 2022: Rens av ventilasjonsanlegget i leilighetene. 2023: Alle leiligheter har fått nytt brannslokkeapparat 2023: Fellesområdene (oppgang og korridorer) i 1 og 2 etasje er malt. 2023: Gårdens hovedsikring har blitt byttet og oppgradert. 2023: Taket reparert og forsterket for å forhindre lekkasjer. 2024: Bytte av armaturer til LED-lys i fellesområdene. 2024: Bytte av branndetektorer i fellesområdene. 2025: Bytte av brannsentral. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Nei Eventuell kommentar: Vannlekkasje som skyldtes hull i takbelegg i 2023, skaden er rettet 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Ja Beskriv: Gårdens hovedsikring ble byttet i 2023 grunnet flere strømbrudd. Ikke opplevd strømbrudd etter byttet av hovedsikring 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Ja Beskriv: Setningsskader (hovedsaklig på nordsiden av bygget) etter renovering i 2012. Skaden er rettet 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Ja Beskriv: Vannlekkasje som skyldtes hull i takbelegg i 2023, skaden er rettet. Overfladisk vannskade grunnet vannsøl over tid (leieboer) på parkett på kjøkken i 2024, fuktmåling gjort for å bekrefte at skaden kun var på parketten, parkett byttet og feil /skade rettet 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Siste gang styret registrerte skadedyr i gården var skjeggkre i kjelleren i mai 2024. Anticimex har gjennomført behandling. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Tilstandsrapport fra Tyder i 2025 i anledning dette salget av boligen 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tilstandsrapport fra Tyder i 2025 i anledning dette salget av boligen 28. Vet du om sameiet/borettslaget/selskapet eller du selv er innblandet i uenigheter eller konflikter rundt eiendommen? Ja Beskriv: Lengre konflikt grunnet setningsskader med entreprenør etter renoveringen i 2012. Konflikten er løst og entreprenør rettet opp skaden. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Ja Beskriv: Økning i felleskostnader vil styret og forretningsfører ta opp til vurdering i oktober/november 2025. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Håvard Müller-Sørenssen
Byggemåte
Leiligheten ligger i 4. etasje med østvendt balkong. Utvendige bygningsdeler: Grunnmur i betong. Yttervegger i betong og trekonstruksjon, kledd med trepanel og fasadeplater. Yttertak i oppforet betongdekke, tekket med takpapp/folie. Innvendige bygningsdeler: Felles varmtvann. Etasjeskiller i betong. Personheis. Trapper i betong. Sprinkleranlegg. Dørcalling med video via appstyring. Ovennevnte felles bygningsdeler er ikke undersøkt eller vurdert i denne rapporten, da disse ligger under boligsammenslutningens ansvarsområde. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Kjøleskap, oppvaskmaskin og komfyr + platetopp medfølger.
Vaskemaskin kan medfølge etter avtale.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Gardiner
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Med godkjenning fra styret kan en aksjonær overlate bruken av boligen til andre for inntil tre år, dersom aksjonæren selv, ektefellen eller slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller fosterbarn av aksjonæren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Godkjenning kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig grunn til det, eller dersom vedkommende ikke fyller kravene til å være aksjonær. I følge vedtekter § 3.2. Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i boligaksjeselskap. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Aksjeeier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
C - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Energiattest er utarbeidet av OBOS Prosjekt AS.
Oppvarming
Boligen har elektrisk oppvarming. Varmekabler i bad. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selgers strømforbruk: 2023: 1764 kWh 2024: 1748 kWh Så langt i 2025: 1700 kWh Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 771,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann, internett, fellesvaskeri. renhold av fellesområdene, vaktemestertjeneste, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, felles byggningsforsikring, m.m.
Fyring/strøm, eventuell parkering og kabel-TV kommer i tillegg.
Ingen planer om justering av felleskostnader p.t. En vurdering av om felleskostnader skal justeres i 2026 blir bestemt innen utgangen av oktober, i følge styreleder.
Andre utgifter
Løpende kostnader: Felleskostnader kr. 3 771,- pr md. Fyring/strøm, eventuell parkering og kabel-TV kommer i tillegg. For strømkostnader, se energiforbruk. Innboforsikring (ca. 2 000,- per år avhengig av avtale) Enkelte leiligheter er ilagt eiendomsskatt. Eiendomsskatten kreves inn på samme faktura som felleskostnadene i månedene: mai, juni, september og november. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 829 552,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 318 206,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
AS Maridalsveien 205 består av 183 leiligheter knyttet til aksjer. I tillegg kommer 1 tjenesteleilighet. Laget er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 921 309 430 Forretningsførsel utføres av OBOS Eiendomsforvaltning. Aksjeselskapets revisor er BDO AS. Gården har et vaskeri i kjelleren med vaskemaskiner og tørketromler til gratis bruk for beboere. Utført vedlikehold: 2011-2012: Påbygging og ombygging: Bygningen er påbygget i bredden og i høyden med en ny etasje, samt at eksisterende arealer er rehabilitert. Hovedentreprenør er Kruse Smith. 2021: Rens av avløpsrør i leilighetene. 2022: Rens av ventilasjonsanlegget i leilighetene. 2023: - Alle leiligheter har fått nytt brannslokkeapparat - Fellesområdene (oppgang og korridorer) i 1 og 2 etasje er malt. - Gårdens hovedsikring har blitt byttet og oppgradert. - Taket reparert og forsterket for å forhindre lekkasjer. 2024: - Bytte av armaturer til LED-lys i fellesområdene. - Bytte av branndetektorer i fellesområdene. - Sist registrert skjeggkre i kjelleren, mai 2024. Anticimex har gjennomført behandling. Gården ble bygget i 1939/1940 og gjennomgikk en stor rehabilitering og ombygging i 2010: Alle leilighetene fikk balkong, oppgradert elektrisk anlegg, ny ventilasjon og nye rør. Kommende vedlikehold: 2025: Bytte av brannsentral. 2025: Maling av yttervegger på terrassene i 6 etasje. 2026: Maling av trapp og korridorer i 3 og 4 etasje. Flere ENØK-tiltak er til vurdering, som solceller på taket, smartstyring av strøm og ventilasjon. Gården vil ta av oppsparte midler til å gjennomføre tiltak, slik at det ikke får innvirkning på fellesgjeld eller felleskostnader. De neste årene vil styret fortsette å jobbe med tiltak for å redusere energiforbruket og blant annet se på smartstyring av strøm og gjenbruk av ventilasjonsvarme. Vi vil også ha behov for å bytte brannvarslersentral og vi ønsker også å fortsette å bytte ut gamle brannsensorer i fellesområdene. Over tid vil også alle sensorene i leilighetene bli byttet ut. Styret har hat fokus på å følge opp energisparende tiltak og vurdere andre sparetiltak. ENØK-tiltakene som ble gjennomført i 2024 har bidratt til at gården senket energikostnadene med 16 % i forhold til 2023. Høsten 2024 vurderte styret i samarbeid med vaktmester om det var behov for å male balkong-/terrassevegger på nyt. Konklusjonen var at det var synlig slitasje i 6. etasje, som ikke ligger under tak, men at det er lite slitasje i 1.-5. etasje foreløpig. Våren 2025 ble ytterveggene i 6 etasje malt på nytt. Innkalling til årsmøte 2025 er sendt ut og møte vil bli avholdt Av saker som står på agendaen er det nevnt: Ønske om flere sykkelparkeringer. Styret kommer med følgende forslag: Styret gis i oppdrag å opprette flere sykkelplasser på eiendommen i løpet av sommeren 2025. Det er opp til styret å bestemme om plassene skal være ute eller inne. I følge vedlagte årsberetning for 2024, 2025 og aksjelagets hjemmeside. Årsmøte 2025 avholdes mellom 26-29. mai, protokoll fra årsmøte er dermed ikke mottatt.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Erververen har ikke rett til å ta boligen i bruk før godkjenning er gitt, eller det er rettskraftig avgjort at erververen har rett til å erverve aksjen. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 377 290,79,- pr. 22.04.2025
Aksjelaget har lån i Danske Bank:
Lånenr.: 84503840560
Lånetype: Serielån
Rentesats: 5,24%
Restsaldo: 99 600 000,- per april 2025
Innfrielsesdato: 30.01.2025
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året: 1
Andel fellesgjeld kr. 377 290,77 per april 2025.
Kapitalkostnadene er inkludert i felleskostnadene.
Lånet har løpetid 1,5 år, men med nedbetalingsprofil 25 år. Dette betyr i praksis at lånet fornyes etter 1,5 år iht avtale mellom partene.
Fellesformue
Kr. 37 647,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2023 viste et overskudd på kroner 1 536 729,-. Årsresultat ble vedtatt overført til egenkapital. Budsjettet for 2024 viste et overskudd på kroner 66 999,-. Budsjettet er basert på uendrede felleskostnader for året 2024. Kommentarer til driftsinntekter/driftskostnader: - Avvik mot budsjett skyldes tomme leieforhold garasjeplasser. - Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak konsulenttjenester til BankAdvisor for å reforhandle gårdens lån. Dette er en kjent kostnad for styret som gården vil tjene inn nå når vi har fått gunstigere lånebetingelser. - Styret forhandlet fram en ny fellesavtale om internett med OpenNet som sparer gården for 160.000 årlig i forhold til avtalen vi hadde med HomeNet. - I tillegg kommer avskrivning av søppelhus og vaskemaskin – dette er ikke en reell kostnad for boligsameie, da kostnadene ble tatt da investeringene ble gjort. - Kostnader energi/fyring er godt under budsjett for året. - Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i økte rentekostnader i 2023. I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 1 270 000,- til større vedlikehold som omfatter oppgradering av brannvarslingsanlegg og videre arbeid med ENØK-tiltak. I tillegg er det satt av midler til konsulentbruk og juridisk bistand for å forsøke å fullføre arbeidet med å få ferdigattest på gården. Regnskap for 2024 viste et underskudd på kr. -1 496 623. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd kr. 981 000,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. - Vaskeriet er åpent hele døgnet og kan brukes alle dager. Det henvises til regler som er slått opp i vaskeriet. - Grilling er tillatt med gassgrill eller elektrisk grill såfremt det skjer under tilsyn og uten unødig lukt- og røykutvikling. Kullgrill og engangsgrill er forbudt. Grill kan brukes fram til kl. 22.00 - Blomsterkasser skal henges på innsiden av rekkverket. - Aircondition-aggregat og varmepumpe kan installeres på egen balkong. - Kun fysiske personer kan være aksjonærer.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad bør påregnes. Se husordenregler og vedtekter §4 for informasjon vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Det er tillatt å holde hund eller katt under forutsetning av at andre beboere ikke sjeneres.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 1581304
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 4 663 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Adkomst fra offentlig vei.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger attraktivt til på Bjølsen, et ettertraktet og veletablert boligområde. Området har et rikt og variert butikk-, service- og kulturtilbud, for både store og små. Her er bl.a. Bjølsen bakeri, Sagene Lunsjbar, Kaffebrenneriet, Mat & Mer, gallerier, bank, apotek, yoga- og treningssentre, skoler, barnehager og flere matvareforretninger i umiddelbar nærhet. Kort vei til kulturslottet Soria Moria og Storo Storsenter med et rikt utvalg av forretninger og servicetilbud. God offentlig kommunikasjon i umiddelbar nærhet med buss nr. 37 til Nydalen og Helsfyr, buss nr. 54 til Aker Brygge og Kjelsås, buss nr. 20 til Galgeberg og Skøyen. Gangavstand til Sats på Storo, Sats på Sagene, Evo i Nydalen, CrossFit Oslo i Nydalen og Myrens Verksted på Torshov med aktivitetstilbud som trening, klatring, squash og golf. Bjølsenparken med sine sydvendte skråninger, utendørsscene og den flotte Lindealléen ligger en kort spasertur fra leiligheten. Voldsløkka idrettsplass med store grøntarealer ligger i nærområdet, og består av bl.a. tennisbaner, sandvolleyballbaner, skatepark, fotball-/skøytebaner, joggeløyper, stadion, m.m. Akerselva ligger like ved, her går det en hyggelig tursti langs elvebredden, ned til sentrum i sør og til Maridalsvannet i nord. Akerselven byr på industrihistorie, flotte broer og fossefall. Det er også grønn turløype til Sognsvann, samt flere gode sykkelmuligheter til Maridalen og Ullevålseter. Nordover langs elven finner du badeplasser ved Nydalen, Stilla og Brekkedammen. Gode trenings-, tur- og sykkelmuligheter videre innover i Maridalen. I tillegg til at leiligheten ligger i gangavstand til BI er det også enkelt å komme seg til andre skoler som f.eks Universitetet i Oslo (Blindern) med T-bane fra Storo og Nydalen og Tannlegehøyskolen med henholdsvis 37 og 54-bussen.
Bebyggelse
Området består i hovedsak av boligblokker, butikker og noe næring.
Skoler og barnehager
Barnehager i nærheten er blant annet Kongsberggata barnehage, Riflegata barnehage, Bjølsenparken barnehage, m.m.
Tilhøre her Bjølsen barneskole. Elever går videre til Voldsløkka skole.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 19.06.1943 for hybelhus. Det foreligger ekspedisjonsdokument for bruer for vannledninger, datert 24.03.1949 Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for tilbygg til utsalgskiosk, datert 19.05.1965. Det foreligger arkivkort for tilbygg til utsalgskiosk fra 1982(henlegges). Det foreligger ferdigattest for midlertidig brakkerigg datert 07.05.2012. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger brukstillatelse for rehabilitering - utbygging, datert 11.05.2012. Følgende deler av tiltaket: Leiligheter i 1.-5. etasje med nr. 07, 08, 09, 10, 11, 22, 23 og 24. I flg. kontrollerklæring fra ansvarlig kontrollerende er det registrert mindre vesentlige mangler. Disse er imidlertid ikke til hinder for midlertidig brukstillatelse. Det fremkommer av dialog med ansvarlig søker at det er installert midlertidige brannsikkerhetstiltak i påvente av endelig ferdigstillelse av hele brannalarmanlegget samt nød- og ledelys. Midlertidige tiltak er kontrollert og akseptert av ansvarlig foretak for brannsikkerhet. Det må bekreftes at sluttdokumentasjon til Vann- og avløpsetaten er innsendt. Sluttrapport for avfallshåndteringen må innsendes til behandling, der slik er krevd. Sluttrapport for forurenset grunn må innsendes til behandling, der slik er krevd. Saken er til behandling i Plan- og bygningsetaten. Du kan følge saksgangen her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=200607057 Siste status er fra 2021, der Opak skal utføre en uavhengig kontroll av prosjektet før ferdigattest gis. Bygningstegning: Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for bolig. Reguleringsbestemmelser: - S-173GO: Reguleringsplan for Nordre Bydel II i Oslo. - S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. - KDP-4: Akerselva miljøpark.Sikrer et gjennomgående parkdrag og bevaring av verneverdig bebyggelse langs elva fra Maridalsvannet til Vaterland.Det stilles krav til utforming av ny bebyggelse. - KDP-17: Kommunedelplan for torg og møteplasser. Informasjon om kommuneplanen finner du på: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny %20kommuneplan%202015/Kommuneplan%202015%20del%202%20justert%2031.01.2017.pdf Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Mor Go'hjertas vei 23. Saken gjelder utskifting av vinduer og dører. Tillatelse gitt januar 2025. Saksnummer 202550245. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202550245 Det foreligger pågående byggesak i Mor Go'hjertas vei 25-29. Saken gjelder rehabilitering og sammenslåing av leiligheter. Rammetillatelse gitt 2023. Saksnummer 202303521. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202303521 Det foreligger pågående byggesak i Mor Go'hjertas vei 25. Saken gjelder rehabilitering av åtte våtrom. Tillatelse gitt november 2024. Saksnummer 202460295. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202460295 Det foreligger pågående byggesak i Moldegata 41-43-45. Saken gjelder utskifting av vinduer. Tillatelse gitt juli 2024. Saksnummer 202457853. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202457853 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/222/122: 24.05.1910 - Dokumentnr: 900690 - Erklæring/avtale vedr. oppdemning m.v. 11.01.1917 - Dokumentnr: 912600 - Bestemmelse om vannrett 13.06.1938 - Dokumentnr: 302812 - Best. om adkomstrett Bestemmelse om veg 16.01.1940 - Dokumentnr: 300208 - Best. om vann/kloakkledn. 19.02.1940 - Dokumentnr: 300651 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 08.07.1954 - Dokumentnr: 306099 - Bestemmelse om bebyggelse vedr. utsalgsbod m.v. 12.08.1955 - Dokumentnr: 306586 - Erklæring/avtale Bestemmelse om kloakkledning 22.05.1959 - Dokumentnr: 508006 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen 31.01.1962 - Dokumentnr: 501732 - Best om garasje/parkering Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 24.04.1874 - Dokumentnr: 900061 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA L NR 68 A 17.03.1923 - Dokumentnr: 900295 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:116 15.05.1930 - Dokumentnr: 900288 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:124 26.11.1937 - Dokumentnr: 305208 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:126 26.01.1938 - Dokumentnr: 300415 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:130 15.09.1938 - Dokumentnr: 304336 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:125 15.09.1938 - Dokumentnr: 304337 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:127 15.09.1938 - Dokumentnr: 304338 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:128 15.09.1938 - Dokumentnr: 304339 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:222 Bnr:129
Legalpant
Selskapet har lovbestemt panterett i aksjen med prioritet foran alle andre heftelser for krav om felleskostnader og andre krav som følger av aksjonærforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført. Pantekravet foreldes to år etter at det skulle vært betalt, og dersom dekningen ikke blir gjennomført uten unødig opphold.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er ikke registrert i byantikvarens gule liste. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjekapitalen er kr 136.000,- fordelt på 183 aksjer á kr 800,-. Det skal være knyttet én aksje til hver bolig. Hver aksjonær kan bare eie én aksje, og kun fysiske personer kan være aksjonærer. Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Spesielt ved salg av eiendom uten tinglysning: Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,25% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 47 841,- Grunnpakke Leilighet. kr. 8 000,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave. kr. 24 900,- Oppgjørshonorar. kr. 7 990,- Tillegg Nordvik Ekstra Medium. kr. 5 900,- Tilrettelegging. kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 20 650,- Samlet skal selger betale kr. 136 081,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?