Henrik Sørensens vei 9
- Henrik Sørensens vei 9
- Prisantydning
- 3 250 000,-
- Totalpris
- 3 476 688,-
- Felleskost/mnd
- 3 621,-
- BRA-i
- 43 m2
Ellingsrud/Karihaugen
Lys og trivelig 2-roms med sørvendt balkong på 7 m²! Garasjeplass - Heis - Attraktiv og sentral beliggenhet!
Velkommen til Henrik Sørensens vei 9, presentert av Sebastian Chodkowski i Nordvik Bolig! Dette er en arealeffektiv og lys 2-roms fint beliggende i byggets 4. etasje. Boligen rommer entré, stue, kjøkken, soverom og bad. Det er utgang til sørvendt balkong på 7 m², samt tilgang til ekstern kjellerbod. Bilen parkeres enkelt i disponibel garasjeplass - her vil du trives! Verdt å merke seg: * Sosial og praktisk planløsning * Hyggelig balkong med nyere gulv * Praktisk bod i leiligheten + kjellerbod * Heis i bygget * Garasjeplass og godt med gjesteparkering * Lave omkostninger, ingen dokumentavgift * Borettslaget har skiftet vinduer og balkongdør i 2021/22 * Sentral beliggenhet med buss rett ved og gangavstand til t-bane
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1972
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 250 000,-
- Omkostninger:
- 9 593,-
- Fellesgjeld:
- 217 095,-
- Totalpris:
- 3 476 688,-
- Felleskost/mnd:
- 3 621,-
- Fellesformue:
- 15 211,-
- Totalt BRA:
- 45 m2
- Energimerking:
- F - rød
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
65-0236/25
Boligtype og eieform
Andelsleilighet (Andel)
Adresse og betegnelse
Henrik Sørensens vei 9, 1065 Oslo
Gnr. 107, bnr. 773 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 337 i Ellingsrudåsen Borettslag, orgnr. 848616672
Selger(e)
Justyna Ilczuk
Kjøpesum og omkostninger
3 250 000,- (Prisantydning) 217 095,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 467 095,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 213,- (Gebyr forhåndsavklaring forkjøpsrett) 290,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 593,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 893,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 476 688,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 485 988,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1972
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 43 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 45 kvm
TBA: 7 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-e: 2 kvm.
Totalt BRA: 2 kvm
4. etasje:
BRA-i: 43 kvm. Entré, bad, stue, kjøkken og soverom.
Totalt BRA: 43 kvm
TBA: 7 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
1
Innhold
Boligen har alt på ett plan og inneholder: 4. etasje BRA-i 43 m². Entré, bad, stue, kjøkken og soverom. I tillegg disponeres: - Bod i 1. etasje på 2 m² - Garasjeplass
Standard
Entré: Velkommen inn! Leiligheten har en lys entré. Her er det inngang til praktisk garderobe med skyvedør. Stue: Stuen er av fin størrelse, med plass til sofaseksjon, tv-møbel og spisegruppe. Rommet har malte veggflater, samt åpning inn mot kjøkkenet. Fra stuen er det utgang til en hyggelig overbygget balkong. Her ute er det plass til sittegruppe, samt gass-/elektrisk grill. Kjøkken: Kjøkkenskapene har glatte laminerte fronter og enkelte overskap med glassfronter. Videre er det laminert benkeplate med oppvaskkum i rustfritt stål med svingbart blandebatteri. Kjøkkenet har frittstående komfyr samt kullfiltervifte over stekesonen. Det er opplegg for oppvaskmaskin, samt plass til kjøle-/ fryseskap. Varmtvannsbereder er montert i skapet. Bad: Badet er innredet med toalett, servant med underskuffer og badekar med glassvegg. Det er montert dusjarmatur over badekaret. Soverom: På soverommet er det plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. I tillegg er det plass til skap. For full oversikt over tilstandsgrader, se punktet Byggemåte eller se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Alle beboere har tilgang til egen parkeringsplass, enten i garasjeanlegget HSV3 eller HSV13 eller i uteområder i sone 1 eller sone 2 som faste plasser “parkering for beboere med spesiell tillatelse”. Alle faste plasser er oppmerket med leilighetsnummer og utstyrt med ladeplate. Vi har 5 parkeringsområder og 4 typer parkeringsplasser: 1 x beboerparkering for varebiler ved HSV3, leie av p-plass koster kr1200 for 3 mnd., 4 x beboerparkeringer for bil under 5,2 m i lengde, leie av p-plass koster kr600 for 3 mnd., 2 x beboerparkeringer for mc, sesongkort kr700, 4 x gjesteparkeringer i borettslagets område, 3 dagers eller 6 timers p-tillatelse som skal registreres digitalt fra 01.05.24. Ved behov for p- tillatelse for en ekstra parkeringsplass ( bil nr2, firmabil), eller for å forlenge gjesteparkeringsvarighet, skal styret kontaktes. Bestilling sendes enten på epost: ellingsrudasen@styrerommet.no (PARKERING som tittel) eller på Vibbo under tema “Parkering”. Behandlingstid må påberegnes. Digitalt system for registrering av p-tillatelser, gjeldende for gjesteparkeringer innføres fra og med 01.05.24. Styret planlegger digitalisering av beboerparkering for å forenkle systemet for bestilling og betaling av parkeringen. Elbillading bestilles via Elaway. Ladeanlegg ble ferdigmontert i september 2022 og det er nå ca. 100 andelseiere som benytter seg av elbillading per dags dato. Ellingsrudåsen Borettslag eier infrastrukturen for ladeanlegget men det er Elaway som er ansvarlig for drift og vedlikehold av ladeanlegg: https://elaway.io/no/drivers/onboarding/c8ba21aa-c6ca-52e3-8be6-c05ec781c086/ Rett til parkeringsplassen er vedtektsfestet i borettslagets vedtekter. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
- Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, både faglært og ufaglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: ble installert badekarglass og et skap under vasken. - Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: på tarase ble lagd fliser på gulvet
Bygningssakkyndig
kristoffer messel
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 03.10.2025 Bygning: Fundamentert med støpte konstruksjoner til ukjent grunn. Bærende konstruksjoner i betong/mur. Etasjeskillere av betong. Yttervegger av mur/betong med utvendig teglsteinsforblending og panel. Flatt tak tekket med papp/folie. Vinduer og dører: Vinduer og balkongdør med treramme og 3-lags glass. Entrédør med brann- og lydklassifisering EI-30 og dB-35. Innvendig dører med malt overflate. Vinduer er skiftet i regi av borettslaget i 2022. Selger informerer om at innvendig dører er skiftet i 2020. Ukjent alder på entrédør. Balkong/terrasse: Sørvendt balkong på 7 m². Selger informerer om at balkong ble flislagt i 2021. VVS-installasjoner: Boligen har synlig avløpsrør i plast og metall. Deler av innvendige avløpsrør er skiftet i forbindelse med oppgradering av kjøkken. Ukjent omfang på utskiftingen. Ukjent alder på røranlegg på bad. Type vannledninger: Kobber, Plast Varmtvannsbereder plassert under kjøkkenbenk, på 120 liter. Fra 1997. Luftbehandling: Naturlig ventilering med spalteventiler i vindu og spalteventil på yttervegg. Elkraft: Sikringsskapet er montert i felles gang. Nedenfor gjengis en kort oppsummering der den bygningssakyndige har beskrevet avvik ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). TG3 med store eller alvorlige avvik: Våtrom: Da det ikke foreligger dokumentasjon på utførelse og våtrommet er bygget etter byggeforskrift fra før 1997 gis det TG3 på membran/tettesjikt og sluk. Byggeforskrift fra før 1997 stilte ikke krav til tettesjikt på vegger i våtrom og det legges til grunn, på bakgrunn av manglende dokumentasjon, at våtrommet ikke har tettesjikt utover minstekravet ved byggeår. Utifra tidligere annonser ser det ut som kun er badet er overflate oppusett. Badet har et eldre spøpejernssluk med rustdanneler. Det registreres enkelte fliser med bom og enkelte fliser er skadet. Badet har ikke tilfredstillende fall på gulv i henhold til dagens krav. Det er manglende mulighet for kontroll av overflater under badekaret. Hulltaking er foretatt fra tilstøtende rom mot våtsone uten å påvise avvik. Det er foretatt fuktmåling med pigger i konstruksjonen fuktprosent mindre enn 6% ved ingen utslag. Det registreres en relativ fuktighet i konstruksjonen på 67,2 %. Det ble gjort visuell observasjoner som ikke viser tegn til fukt. Undersøkelsen viser ingen tegn til fukt i konstruksjonen. Det er brukt protimeter MMS3 i undersøkelsen. Våtrommet må oppgraderes for å tåle normal bruk etter dagens krav. Det kan være fare for lekkasje på nærliggende konstruksjon med manglende tettesjikt og sluk uten membran. Det anbefales på det sterkeste å få alt arbeid grund dokumentert ved oppgradering av badet. Kostnad er basert på nøktern renovering av badet. Utbedringskostnader: 150 000 - 300 000 TG2 med avvik som kan kreve tiltak: Etasjeskille og gulv på grunn: TG-2 er gitt da registreres et høydeavvik på 15 mm over 2 meter. Det registreres svikt/svanke i gulvet og stedvis knrik. (overgang kjøkken/stue). Ved enkel nivellering av stue registreres det et høydeavvik på ca. 14 mm over hele rommet og ca. 15 mm over 2 meter. Ved enkel nivellering av soverom registreres det et høydeavvik på ca. 10 mm over hele rommet og ca. 10 mm over 2 meter. Målinger er utført på tilfeldige steder. Større skjevheter kan ikke utelukkes. Tolleransekrav på etasjeskille er utført etter NS3600 med følgende tolleransekrav: TG0 - Ingen avvik - 0-4mm. TG1 - Lokalt avvik - <10mm. Totalt avvik: <15mm TG2 - Lokalt avvik - 10-20mm. Totalt avvik: 15-30mm TG3 - Lokalt avvik - >20mm. Totalt avvik: >30mm For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Ved legging av nytt parkett- eller laminatgulv anbefales det å avrette gulvet i områder der det trengs, for å tilfredsstille leverandørens krav til planet. Utbedring av registrerte avvik gjøres ved behov. Kjøkken: - Oppsummering av overflater og innredning: Det registreres fuktsvellinger på kjøkkenskrog under oppvaskkummen og enkelte bruksmerker på kjøkkenet overflate. Sprekt silikonfug overgang benkeplate/ vegg. Det synes ikke nødvendig med umiddelbare tiltak da funksjon i hovedsak synes opprettholdt, men det må påregnes utskiftning/utbedring for å få TG0/1. - Oppsummering av avtrekk: Kjøkkenventilator med omluftfunksjon/kullfilter i kombinasjon med naturlig ventilering, tilfredsstiller ikke standardens krav til luftutskiftning. TG 2 er satt på grunn av omluftsventilator/kullfilter i kombinasjon med naturlig avtrekk. Avkast fra kullfilterventilator er avsluttet inne i skap. Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra kjøkken (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. Avkast bør føres over/ut av skap Avløpsrør: Det er redusert avrenning fra servanten på badet. Det er registrert mindre drypplekkasje under oppvaskkummen på kjøkkenet og ufagmessig utførelse på tilkoblinger. Avløpsanlegg fra byggeåret har nådd en høy alder og skader / lekkasjer kan oppstå. Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Det er ikke etablert egne stakepunkter i avløpsanlegget. Rensing av rør kan kun utføres via sanitærinstallasjoner (f.eks. toalett eller sluk). Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten, og kontrollen stopper ved sluket/etasjeskille. Resterende avløpsanlegg er borettslaget/sameiet sitt ansvar. Utbedring av avløpsrør under oppvaskkummen på kjøkkenet bør påregnes. Dette for å hindre en større lekkasje. Det anbefales at alt arbeid utføres av fagfolk. Pga sen avrenning fra servanten på badet, anbefales det å rense avløpsrør med egnet produkt. Om dette ikke fungerer anbefales det en kontroll / utbedring av rørlegger. Ifm. oppgradering av bad vil det være naturlig med utskifting av rør. Dette for å hindre eventuelle lekkasjer med tanke på alder. Vannledninger: Eldre vannrør har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer i tiden som kommer. Det registreres stoppekran ved toalettet, denne var ikke mulig å vri på den. Det registreres irring på enkelte vannledninger. Merknad: Det registreres felles stoppekran i 1. etg, denne er ikke kontrollert. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten, og kontrollen stopper ved veggjennomføringer. Resterende er borettslaget/sameiet sitt ansvar. Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken. Dette for å hindre lekkasjer og skader som kan oppstår med tanke på høy alder. Stoppekran bør gjøres mer tilgjengelig og det anbefales kontroll av stoppekran. Dette for å sikre muligheten til å stenge vannet ved en eventuell lekkasje. Varmtvannsbereder: Berederen er over 20 år har usikker restlevetid. Bereder står i skap som mangler understøttelse av skapbunn. Berederen er plassert i rom med sluk, men gulvet har ikke tilfredsstillende tettesjikt eller fall til sluk. En utskifting av bereder som følge av oppnådd alder/( over 20 år) er påregnelig. Det må gjøres tiltak på understøttelsen av tanken. Det bør etableres automatisk vannstopper system e.l. ved varmtvannstank. Dette for å sikre automatisk avstengning av vannet ved en eventuell lekkasje. TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Elektrisk: Deler av det elektriske anlegget mangler dokumentasjon/samsvarserklæring og deler av anlegget er av eldre dato. Skjulte feil og mangler kan ikke utelukkes. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll etter retningslinjer fra FEL (forsirkrift for elektrisk lavspenningsanlegg). I tråd med veileder fra Direktoratet for byggkvalitet settes det ikke tilstandsgrad på bygningsdelen (elektrisk anlegg). Med bakgrunn i de registrerte avvik og elanlegg uten komplett dokumentasjon anbefales det å gjennomføre en NEK 405-2 el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person, og nødvendige tiltak vurderes deretter. En oppgradering av det elektriske anlegget bør påregnes i tiden som kommer. Tilstandsrapport ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter anbefales å sette seg inn i denne.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke opplyst om strømforbruk. Forbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 621,- pr. mnd
Inkluderer: Grunnpakke tv og internett, felles bygningsforsikring, betjening av andel fellesgjeld, rehabilitering garasje, trappevask, drift og vedlikehold, kommunale avgifter med mer.
Listen er ikke uttømmende.
Totale felleskostnader pr. Månedlig intervall: 3 621,29,-
Herav:
- Lån nr: 8398720812; IN lån 1 - Akonto renter: kr. 470,29
- Lån nr: 8398720812; IN lån 1 - Akonto avdrag: kr. 0,00
- Internett: kr. 273,00
- Trappevask: kr. 100,00
- Rehab garasje: kr. 140,00
- TV: kr. 187,00
- Felleskostnader: kr. 2 451,00 (økes til kr. 2 647,08 fra 01.01.2026)
Et av borettslagets lån har avdragsfrihet fram til 01.11.2026. Estimert økning i felleskostnader etter endt avdragsfrihet er på kr. 129,-.
Kommunale avgifter
Inkl. i de månedlige felleskostnadene.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 163 566,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 654 265,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 496 andelsleiligheter. - Ellingsrudåsen Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 848616672, og ligger i bydel Alna i Oslo kommune med følgende adresse: Henrik Sørensens vei 2-42 Henrik Sørensens vei 3-43. Gårds- og bruksnummer: 107 og 773, 788, 855. - Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. - Sameiet Ellingsrudåsen Vaktmestersentral ivaretar den daglige drift, vanlig vedlikehold og enkelte reparasjoner i borettslaget. - Styret er tilgjengelig på epost ellingsrudasen@styrerommet.no. Hentet fra innkalling til årsmøte 2025: Prosjekter : Rehabilitering av HSV 5, 7, 9 og 11 Krav om erstatning etter uaktsom rådgivningsfeil fra OPAK AS sin side. Styret har siden rehabiliteringen av høyblokkene stod ferdig mottatt en del klager på ventilasjonen i høyblokkene etter at nye vinduer ble installert. Veldig mange opplever kondens med bakgrunn i at det kommer for lite luft inn i leilighetene, som kan gi fuktskader. Vår sak ble sendt inn til Forliksrådet. Poenget med forliksklagen var å avbryte foreldelsesfristen for borettslagets krav, og det er nå gjort. Vår advokat og styret mener at kostnaden for å måtte montere ventiler og utbedre fuktskader i leilighetene er noe som OPAK AS bør dekke, med bakgrunn i manglende rådgivning overfor forrige styre. Vi må først avklare det med reklamasjonssaken overfor OPAK AS før vi kan sette i gang tiltak i de leilighetene det gjelder. Vi vil holde dere oppdatert om den videre gangen i denne saken, men ta gjerne kontakt med styret om det er noen spørsmål. Oppgradering av felles sikringsskap – viktig HMS tiltak: Styret inngikk avtale med Assistent Partner AS etter å ha vurdert innkomne pristilbud. Vurderingen gikk ikke bare på pris, men også på referanser. De har i tillegg hatt andre oppdrag i borettslagene på Karihaugen og er godt likt. De har også oppdrag for bydelen når det gjelder montering av hjelpemidler. Vi så også behovet for å skifte ut lyskildene i borettslaget. Prosjektet med oppgradering av felles sikringsskap og nye lyskilder holdt seg langt under det som var estimert kostnad for dette prosjektet i vedlikeholdsplanen. I vedlikeholdsplanen var kun det å oppgradere felles sikringstavler estimert til kr. 7 mill. Vi har nå oppgradert felles sikringstavler og i tillegg skiftet ut lyskilder til totalt kr. 4 091 515. Vaskerier: Den 12.04.23 ble det innført betalingssystem Nayax for vaskerier som kostet kr 163 000. I løpet av 2024 ble det kjøpt inn 2 nye vaskemaskiner og en tørketrommel til tilsammen kr 250 000 og autoriserte reparasjoner utgjorde en kostnad på kr 123 000, i tillegg til strømkostnader på kr 346 000.Totalt kostnader var på kr 720 000. Økonomisk rapport fra 2024 viser at det ble registrert en total årlig inntekt pålydende kr 438 000 . Det ble registrert et tap på vaskerier pålydende kr 282 000. Styret vurder å se på bruk av diverse vaskerier og redusere dets antall i nærmeste tid, for å redusere kostnader som ikke dekkes av salg. Styret oppfordrer alle vaskeribrukere til å respektere gjeldende regler om reserverte med tavlelås vasketider, samt forholde seg til regler om høytidsdager.Vaskeriene ryddes av beboere, da det ikke ble inngått avtale med vaskefima om renhold.. Det er forbudt å oppholde seg i vaskerier i helligdager. Vedlikeholdsplan Styret har i samarbeid OBOS Prosjekt utarbeidet en vedlikeholdsplan som omfatter hele borettslaget. Formålet med vedlikeholdsplan er å fremtidssikre verdier i boligene gjennom bærekraftig og langsiktig planlegging av vedlikehold. Det er boligselskapet, ved styret, som står ansvarlig for vedlikehold av felles bygningsdeler. Det er derfor vesentlig at styret har oversikt over fremtidig vedlikeholdsbehov, og har en plan for hvordan dette skal finansieres. Gjennom en langsiktig plan for finansiering vil alle beboere være med å dele på sin del av vedlikeholdskostnadene. Denne vedlikeholdsplanen vil gi dere en generell oversikt over den tekniske tilstanden av bygningsmassen og fellesarealer. Den vil også gi estimater på hva de forskjellige tiltakene omtrentlig vil koste. Vedlikeholdsplan vil være et godt hjelpemiddel for å få oversikt og kunne planlegge samt prioritere fremtidig vedlikehold. Rapporten vil danne grunnlag for videre detaljert planlegging og gjennomføring av spesifikke tiltak. Her er noen utdrag fra vedlikeholdsplanen: Ytterdører: Dører av aluminium og isolerglass fra rehabilitering i 1996. Dørene er solide, men tunge, og borettslaget bør vurdere montering av automatisk døråpner. Normalt kostnad er ca. 20 000,- pr. dør. Låsemekanisme må smøres jevnlig for å forlenge brukstiden. Bunn- og uttrekksledninger og vanninnlegg: Med dette menes vann- og avløpsrør fra kommunalt nett inn til bygning. En utvidet vurdering av tilstand på rør anbefales. Rørene er trolig de opprinnelige og forventet brukstid nærmer seg passert. Vanninnlegg i kjeller er av kobber fra byggeåret. Bunnledninger av støpejern er synlig i kum i kjeller. Vann- og avløpsrør og takvannsnedløp inne i bygninger Vannrør av kobber og avløpsrør av støpejern fra byggeåret. Avløpsrør er rehabilitert med innvendig belegg i 2005. Belegget har begynt å løsne flere steder, noe som fører til tette rør og tilbakeslag. Det må forventes en større rehabilitering av rør- og våtrom og et forprosjekt med kartlegging bør igangsettes. Forprosjekt ca kr. 300.000,-. Personheiser: Heisene ble skiftet ut i år 2000. Det er ikke registrert større avvik eller pålegg fra Heiskontrollen. Erfaringsmessig er det rimeligere med full utskifting av heis enn å bytte enkeltdeler når heis er over 25 år. En tilstandsrapport er i 2024 utarbeidet av Heiskonsulenten AS. Heiskonsulenten AS er et nøytralt firma som ikke selger heiser eller deler. De er kun konsulenter. Konklusjonen i rapporten var: Heisene er nå 24 år gamle og er slik vi ser det nådd sin normale levetid for en heis. Årlige større reparasjoner som vil komme anser vi som lite bærekraftig da eksisterende heiser bør oppgraderes mer for å sikre borettslaget stabil drift i årene fremover. Rapporten er også oversendt firmaet som vi har serviceavtale med. De har lukket enkelte punkter i rapporten, men den generelle slitasjen på grunn av alder får vi ikke gjort noe med før heisene oppgraderes eller skiftes ut. Priser: Modernisering av 4 stk heiser vil koste 7 mill kr. Full utskifting av 4 heiser vil koste ca 10 mill kr. Nedetid: Det påregnes ca. 10-12 uker uten heis i hver blokk i borettslaget ved komplett utskiftning og 6-7 uker ved evt. men modernisering. De fleste heisleverandører tilbyr lavere nedetid, for en evt. kompensasjon. Fremdrift: Heis markedet har pr. i dag stor pågang og ved komplett utskiftning vil det fort kunne gå 10-11 mnd. før evt. prosjektet og 1. av 4. stk. nye heiser er på plass, og dette da fra man evt. begynner med prosjekteringen av en ny heis. Ved modernisering er det som regel kortere prosjekteringstid og leveringstid. Dette vil selvsagt variere fra leverandør til leverandør, anslagsvis 6-7 mnd. Utskifting av brannslukkingsapparater: I 2025 vil alle brannslukkingsapparater skiftes ut både hos andelseiere og i fellesarealer. Vi går nå får pulverapparater som har en lengre levetid og er noe rimeligere i innkjøp. Styret gikk ut og sjekket priser på dette, og valgte å gå for et tilbud fra Firesafe AS hvor borettslaget sparte over kr. 100 000,- i forhold til tilbudet fra Norsk Brannvern AS på samme type apparater. Styret minner om at alle beboere er oppfordret til å riste apparatet 2 ganger i året. Lån til rehabilitering av garasjer: Vi får spørsmål angående rehabilitering av garasjer og lån som ble tatt opp. Det ble tatt opp et lån til rehabilitering av garasjer i 2009/2010 på kr. 29 020 000. Her har andelseierne betalt kr. 140,- pr måned siden oktober 2009. Lånet er nedbetalt i 2045. System for avfall og gjenvinning: Avfallssjakter er fortsatt i bruk. Dette er en utidsmessig løsning og er i svært liten grad i bruk ellers i Oslo. Etablering av nytt system for sortering av avfall må etableres. Kostnad ca. 1. mill. Kroner. Inngangsdører til leiligheter- private: Styret har fått oversikt over dører som ikke er brannsikrede men det ble fanget opp at noen av disse dørene har allerede merke B-30. Men de er av gammel type, litt tynnere og ikke lydisolerte. Da ber styret alle de beboere som har den type dør og avslå tilbud om bytte, påmontere en ekstra tettningslist rundt dørkarmen. Ellers var det flere beboere som bestilte inngangsdør uten at det ble teknisk/ HMS behov for det. Dører forventes levert i mai/ juni 2025. Nye fellesdører: Styret har kartlagt fellesdører som ikke oppfyller krav om brannsikerhet B-30. Dette gjelder stort sett dører til el- tavlerom og enkelte i oppganger. Disse planlegges å byttes ut samtidig med inngangsdører til leiligheter. Borettslagets vedlikeholdshistorikk ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett, og forkjøpsretten er avklart parallellt med salget. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 213,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 217 095,- pr. 03.12.2025
Borettslaget har seks felles lån:
Bank: Svenska Handelsbanken AB NUF
Lånenr.: 83987145288
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,85%
Restsaldo 2 114 515,00
Innfrielsesdato: 01.01.2033
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
IN-avtale: Nei
Bank: Svenska Handelsbanken AB NUF
Lånenr.: 83987174733
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,85%
Restsaldo 44 898 027,00
Innfrielsesdato: 01.09.2042
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
IN-avtale: Nei
Bank: Svenska Handelsbanken AB NUF
Lånenr.: 83987190569
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,85%
Restsaldo 2 043 845,00
Innfrielsesdato: 01.04.2035
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
IN-avtale: Nei
Bank: Svenska Handelsbanken AB NUF
Lånenr.: 83987202818
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,85%
Restsaldo 2 972 573,00
Innfrielsesdato: 01.09.2041
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
IN-avtale: Nei
Bank: Svenska Handelsbanken AB NUF
Lånenr.: 83987208123
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,85%
Restsaldo 67 699 789,00
Innfrielsesdato: 30.10.2056
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
IN-avtale: Ja
Avdragsfrihet til og med oktober 2026
Bank: Svenska Handelsbanken AB NUF
Lånenr.: 83987238197
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 4,85%
Restsaldo 6 869 712,00
Innfrielsesdato: 01.04.2054
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
IN-avtale: Nei
Avdragsfrihet til og med oktober 2026
Avdragsfrihet opphører i oktober 2026 og kapitalkostnadene pr mnd. vil da øke med avdragsbetaling.
Borettslaget har etablert en ordning med mulighet for individuell nedbetaling av borettslagets fellesgjeld. Individuelle nedbetalinger fra andelseierne er behandlet etter egenkapitalløsningen. Egenkapitalløsningen innebærer at individuelle nedbetalinger fra andelseiernes side inntektføres i selskapet det året nedbetalingen finner sted, og føres via balansen som egenkapital. Individuelle nedbetalinger fra andelseierne går direkte videre til borettslagets långiver via en klientkonto, og påvirker ikke borettslagets likviditet.
Nedbetalingene gir de andelseiere som har nedbetalt, reduksjon i rente- og avdragsdelen av fremtidige felleskostnader. Andelseierne som har nedbetalt ekstraordinært, har fått sikkerhet ved inntrederett i pantobligasjonen som borettslagets långiver har tinglyst på eiendommen. Borettslagets beregnede forpliktelse overfor andelseiere som har nedbetalt, fremgår som egenkapital fra IN, under noten for annen egenkapital.
Det er ikke mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån).
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Fellesformue
Kr. 15 211,- pr. 31.12.2025
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er underskudd på kroner -3 405 393. I inneværende år er det budsjettert med et underskudd på kroner -538 000.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt, men det må ikke være til sjenanse for naboer eller andre som ferdes i borettslaget. Hunder skal luftes i bånd og ekskrementer skal fjernes. Du må melde fra til styret før anskaffelse av hund eller katt, og undertegne en dyreholdserklæring om at man er kjent med, og forplikter seg til å følge gjeldende regler for dyrehold. Se vedlegg 1 i husordensreglene for flere bestemmelser.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector AS
Polisenr. 1465950
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 31 003 kvm (eiet)
Felles tomt med pent opparbeidet uteareal med plen, beplantning og sittegrupper. Flere biloppstillingsplasser.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere over området/områdene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt/det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra Nordvik.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et hyggelig boligområde på Ellingsrud/Karihaugen i Oslo kommune. Området har et godt tilbud for offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av servicetilbud. I tillegg bor man i kort avstand til Østmarka med badevann, turstier, sykkelveier, lysløyper og skiløyper mot Mariholtet, noe som gir gode rekreasjonsmuligheter både sommer og vinter. Ellingsrud idrettspark og friområde ligger idyllisk til på Ellingsrudflaten og rommer flere fotballbaner, ridesenter, tennisbaner og en flerbrukshall. Videre er det kort vei til lekeplasser, Furuset bad, et lite alpinanlegg på Lindeberg, ishockey på Furuset og treningssenter m.m. Verdensparken på Furuset har benker, griller, hinderløype, frukt- og bærhage, lekelandskap og bekk. I området ved Lørenskog stasjon, ca. 3 km fra leiligheten, finner du verdens råeste helårsarena for snøopplevelser – SNØ. Parken har et areal på totalt 50 000 kvm, fire alpine nedfarter, stolheis og blåpark med bigjump, samt langrennsspor på rundt 2 km og et fantastisk lekeområde. Anlegget skal være åpent hver dag, hele året, alltid nypreppet, alltid gøy. Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Rema 1000, Joker og Kiwi. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det meste å finne på Furuset Senter, Ikea og Alna Senter. Metro Senter og Triaden Lørenskog Storsenter ligger også godt innen rekkevidde. Området byr på offentlig kommunikasjon via buss og T-bane. Nærmeste bussholdeplass er Karihaugen, som ligger 500 meter unna boligen. Det er ca. 9 minutter (600 meter) gange til Ellingsrudåsen t-banestasjon, hvor t-banen tar deg til Oslo S på 22 min. Med bil tar det ca. 7 min til Lørenskog, 8 min til Strømmen, 9 min til Lillestrøm, 17 min til Oslo S og ca. 30 min til Oslo Lufthavn.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 11.06.1975. Det utstedt ferdigattest for endring/rehabilitering av boligblokk nr. 3 i Henrik Sørensens vei 9 datert 02.01.1997. Det er også utstedt et sluttnotat for byggesak (innglassing av balkong) i Henrik Sørensens vei 9 datert 11.02.2015. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse. Området rundt er regulert til bolig, parkeringshus, gang-/sykkelsti, anlegg for lek og opphold, institusjon, kjørevei mm. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: Ingen
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Generelle bestemmelser: Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra budaksept. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 45 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke inkl. digital salgsoppgave kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Eierskiftegebyr kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 038,- Utlegg foto - kveld kr. 5 900,- Samlet skal selger betale kr. 124 698,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Selgers egenerklæring, datert 02.10.2025 - Tilstandsrapport, datert 03.10.2025 - Energiattest, datert 08.12.2025 - Brev fra forretningsfører, datert 03.12.2025 - Innkalling og protokoll fra årsmøte 2025, datert 21.05.2025 - Vedtekter og husordensregler - Reguleringsplankart, datert 03.12.2025 - Ferdigattest, datert 11.06.1975 - Byggemeldte tegninger, datert 1995 Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler
Kordian Zuraw, Eiendomsmeglerfullmektig
463 49 101
k.zuraw@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BG30 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919945958
Haneborgveien 103, 1463 FJELLHAMAR
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). BG30 Eiendomsmegling AS har indirekte eierskap i Bomega AS.
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Alna?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
82%Vil bli boende i bydelen dersom de skulle flyttet i dag.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (53%)
- Venner, familie, besøk, middag (26%)
- Slapper av, ser på TV, leser (11%)
- Jobber i hage/hus (5%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
69%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Sebastian Chodkowski
Eiendomsmegler / Partner
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kordian Zuraw
Eiendomsmeglerfullmektig
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?

























