Dovregata 5ASt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Dovregata 5A
- Prisantydning
- 4 150 000,-
- Felleskost/mnd
- 2 152,-
- BRA-i
- 27 m2
St.Hanshaugen
Klassisk & lekker 2-roms | Bad 2021 & parkett 2025 | Takhøyde ca. 3 m | Lave FK | Sentral beliggenhet | 2 boder
Nordvik v/ Irina Bjørnhaug har gleden av å presentere Dovregata 5A, en innbydende og gjennomført 2-roms leilighet med særpreg, beliggende i en klassisk bygård fra 1895 på attraktive St. Hanshaugen. Leiligheten har takhøyde på ca. 3 meter, stukkatur og rosett som gir en luftig atmosfære. Åpen og sosial stue og kjøkkenløsning med kjøkken fra 2019 og parkett fra 2025. Delikat bad fra 2021 utført av fagfolk. Leiligheten disponerer to boder, og ligger sentralt med gangavstand til alt byen har å by på, kaféer, parker, butikker og kollektivtransport. Høydepunkter: Ny parkett (2025), plassbygget garderobeløsning (2023), bad (2021), kjøkken (2019) Klassisk takhøyde, stukkatur og rosett Lave felleskostnader Populær beliggenhet To boder Ingen dok. avgift Kort vei til "alt"! Tilbaketrukket fra bilvei
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1895
- Etasje:
- 3
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 150 000,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Fellesgjeld:
- 90 997,-
- Totalpris:
- 4 242 347,-
- Felleskost/mnd:
- 2 152,-
- Fellesformue:
- 17 683,-
- Totalt BRA:
- 33 m2
- Tomteareal:
- 593 m2 (eiet)
- Energimerking:
- F - rød
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
8-0304/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Dovregata 5A, 0170 Oslo
Gnr. 217, bnr. 98 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 18 i Dovreg 5 Borettslaget, orgnr. 948095610
Kjøpesum og omkostninger
4 150 000,- (Prisantydning) 90 997,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 240 997,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 242 347,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 251 647,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1895
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 27 kvm
BRA-e: 6 kvm
Totalt BRA: 33 kvm
Beskrivelse:
3. etasje:
BRA-i: 27 kvm. Entre, bad, soverom, kjøkken/stue
BRA-e: 2 kvm. Loftsbod
Totalt BRA: 33 kvm
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Loftsbod på ca. 2m² (medtatt som BRA-e). Gulvareal måles til ca 4 kvm. Det er skråtak. Merket andel 18.
Kjellerbod på ca. 4m² (medtatt som BRA-e). Takhøyde måles til ca 2,16m. Gitterløsning. Merket andel 18.
Antall soverom
1
Innhold
Entré Lys og funksjonell entré med malte vegger. Det er oppheng for klær, samt porttelefon og sikringsskap lett tilgjengelig. Stue og kjøkken Åpen og sosial løsning med god plass til både sofagruppe og spisebord. Kjøkkenet er fra 2019 med nyere benkeplate i type stein, glatte fronter og underlimt oppvaskkum med Grohe-armatur. Kullfiltervifte over stekesonen og integrerte hvitevarer som stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap. Gulvet ble lagt nytt i mai 2025 (Tarkett Move Oak). Rommet har en takhøyde på ca. 3 meter, som sammen med malte overflater, stukkatur og rosett i himling gir en luftig romfølelse. Bad Badet ble totalrenovert i 2021 av fagfolk. Fliser på gulv og kombinasjon av fliser og malt overflate på vegger. Elektrisk gulvvarme og downlights i himling. Innredet med servantskap, overlimt servant med Grohe-armatur, speil med lys og stikkontakt, dusjhjørne med innfellbare dører, naturlig avtrekk, veggmontert wc og bereder i himling. Luke for stoppekran er plassert ved servantskap. Soverom Soverommet har teppebelagt gulv, malte vegger og en plassbygget garderobeløsning fra 2023 som gir praktisk og effektiv oppbevaring. Rommet har et rolig og grønt utsyn, noe som bidrar til en behagelig atmosfære.
Standard
Tilstandsrapport er utført av takstingeniør Joakim Langbråten v/ Fidens, datert 22.5.2025 og viser følgende tilstandsgrad: TG 3 Etasjeskille og gulv på grunn Oppsummering Bruksslitasje på gulvoverflate som tilsier behov for tiltak. Tilstandsgraden er satt etter NS3600, der alle totale høydeforskjeller/avvik over 30mm og lokale høydeforskjeller/avvik over 20mm regnes som TG-3. Skjevheter er normalt og må påregnes i eldre bygg. TG-3 betyr ikke nødvendigvis at det er en fare for sammenbrudd av etasjeskiller. Målinger er utført på tilfeldige steder. Større skjevheter kan ikke utelukkes. Anbefalte tiltak For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Utbedring av gulvoverflate anbefales. Utbedringskostnader: Ingen umiddelbar kostnad TG 2 Vinduer og dører Det registreres harde tettelister som pga dette tetter dårlig. Karmer er værslitte utvendige. Enkelte vindu tar i karm og har behov for justering. Mer enn halve levetiden er oppbrukt for isolerglassvinduene (glassene er eldre enn 30 år). Isolerglassvinduer har skjulte konstruksjoner og det er fare for punktering. Nedsatt energieffektivitet må påregnes. Merknad: Det ene vinduet i stue vil ikke åpnes ved vanlig håndmakt. Årsak er ukjent. Beskrivelse: Vinduer er fra 1986. Innerdør med ukjent alder. Anbefalte tiltak Vinduer fungerer med dagens bruk, men anbefales på sikt å bli skiftet ut. Overflatebehandlinger anbefales. Justeringer/smøring anbefales. Kjøkken TG2: Det er ikke påvist bruk av automatisk vannstopper etter dagens krav. TG1: normal slitegard i henhold til alder. Beskrivelse: Kjøkken fra 2019 og type IKEA. Benkeplate er fra 2024 etter opplysning i fra eier. Det er montert komfyrvakt. 1-stavs eikeparkett på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Stukkatur og rosett i himling. Innredning med glatte fronter. Benkeplate av type Easystone, kompositt. Underlimt oppvaskkum med ettgreps armatur fra Grohe. Lys og stikk under overskap. Innredning med kullfiltervifte over stekesonen. Det er integrert stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin og kjøleskap. Anbefalte tiltak overflater og innredning Det anbefales å montere automatisk vannstopper. Oppsummering av avtrekk Kjøkkenventilator med omluftfunksjon/kullfilter i kombinasjon med naturlig ventilering, tilfredsstiller ikke standardens krav til luftutskiftning. TG 2 er satt på grunn av omluftsventilator/kullfilter i kombinasjon med naturlig avtrekk. Anbefalte tiltak avtrekk Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra kjøkken (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres Vannledninger Vannrør i eksisterende bygg har nådd en alder som tilsier at skader / lekkasjer kan oppstå. Beskrivelse: Vannrør er skiftet i forbindelse med oppgradering av bad/kjøkken. Fordelerskap er plassert i bad over vegghengt wc. Stoppekran er plassert i fordelerskap. Stoppekran fungerer som tiltenkt. Anbefalte tiltak Det kan forventes oppgradering av eldre vannledninger i fremtiden, og bad/kjøkken vil bli berørt av dette. Det er ikke kjent om felles rørfornying i regi av sameiet/borettslaget er nært foreståend Ventilasjon Boenheten mangler ventilering (tilførsel av frisk luft), utover muligheten for åpning av vindu. Anbefalte tiltak Påse ved utskiftning av vinduer at det blir etablert tilluftspalte i karm på alle vinduer i hele boenheten. Våtrom: bad Rommet har naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Rommet mangler tilluftspalte under dørblad og ventilering av rommet blir redusert. Anbefalte tiltak ventilasjon Det anbefales å etablere tilluftspalte under dørblad for å tilrettelegge for bedre luftutskifting. TG IU Våtrom bad Hulltaking er ikke mulig grunnet tilstøtende konstruksjoner. Dusjsone er plassert mot yttervegg/fellesareal og rommet ved siden av er kjøkken/soverom. Det er vurdert ikke forsvarlig eller formålstjenelig å foreta hulltaking via kjøkkeninnredning (fare for skade og utilgjengelig bunnsvill). Baderomsvegg som skiller bad og entre har en konstruksjon som ville gjort at bunnsvill ikke ville vært tilgjengelig ved hulltaking. Det er utført søk med fuktindikator i og omkring våtsoner uten unormale utslag eller forskjeller. Fuktsøk ble utført i dusjsone og i tilstøtende rom i overgang gulv/vegg. Elektrisk Avvik registret: Det foreligger en el kontroll (NEK 405, bolig) i regi av borettslaget datert 17.06.2020 med ukjent innhold. Det anbefales å ta kontakt med borettslaget for ytterligere info vedørende el-kontrollen. Samsvarserklæring: Det foreligger samsvarserklæring for bad datert 2021-03-25, utført av Proff Elektriker AS. Anbefalte tiltak Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person. Det kan ikke utelukkes behov for tiltak og dermed kostnader etter utført el-kontroll
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
2025 Lagt ny parkett i stue/kjøkken. Utført av AMUNDSEN GULV AS.
2024 Nytt brannsystem installert i borrettslaget.
2023 Bygget lagringsplass under seng og plassbygd skap. Utført av SIBIK PROFFBYGG AS.
2021 Bad i 2021, utført fra Oslo bygg, rehab AS.
2019 Flyttet lettvegg mellom kjøkken og soverom.
2019 Installert nytt kjøkken
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Totalrenovering av baderom utført av Oslo Bygg Rehab AS i mars 2021, dokumentasjon foreligger. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Ifbm. totalrenovering av baderom utført av Oslo Bygg Rehab AS i mars 2021, dokumentasjon foreligger. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Ja, det foreligger dokumentasjon for totalrenovering av baderom utført av Oslo Bygg Rehab AS i mars 2021. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rensing av pipeløp i regi av borettslaget sommer 2022. Pipeløpet er tilgjengelig fra leiligheten, men ikke påkoblet i dag. Vinduer i trappeganger rehabilitert i regi av borettslaget sommer 2024. Lagt nytt brannsikkert tak i kjellerbodene i regi av borrettslaget vår 2025. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Nei Beskriv arbeidet og hvorfor det ikke foreligger samsvarserklæring: Det ble lagt inn en ny kurs ifbm. utskiftning av varmtvannsberederen da badet ble totalrenovert i 2021. Jobben ble gjort av Proff Elektriker AS (Foretaksregisteret: NO 912 575 721 MVA). Faktura foreligger, men jeg finner dessverre ikke dokumentet med samsvarserklæringen. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? El-anlegget ble kontrollert i juni 20201 i regi av borettslaget. Dokumentasjon på kontrollen foreligger. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja Var tiltaket søknadspliktig? Nei Eventuell kommentar: Jeg flyttet en lettvegg mellom kjøkken og soverommet, slik at soverommet ble noe større 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, både faglært og ufaglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: 2019/2020: Nytt kjøkken installert. 2023: Innbygget seng og plassbygget garderobeløsning på soverom. 2025: Ny parkett fra Tarkett lagt. Vegger, lister og tak malt. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Ja Beskriv: Det ene vinduet i stuen i leiligheten sitter veldig hardt fast og er vanskelig å åpne. Noe tagging på borettslagets fasade (kun bakkeplan). 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Ja Beskriv: Det har blitt observert rotter i kjelleren en enkelt gang denne våren (2025). Styret tilkalte umiddelbart Anticimex og rotter har ikke blitt observert siden. Tilbake i 2020 hørte jeg om en nabo som hadde møll i sin bod, men har ikke hørt om noen andre som har hatt problemer med dette siden. Jeg har selv ikke hatt noen problemer med møll, men har oppbevart alt stoff i plast. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Tilstandsgrader vurdert i takstrapport ifbm. dette salget (mai 2025). 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? I takstrapport ifbm. dette salget (mai 2025). 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei Eventuell kommentar: Sameiet har vurdert oppgradering av taket som et relevant tiltak i løpet av de neste årene, men ingenting har blitt vedtatt. Det er nevneverdig at dette ikke nødvendigvis vil finansieres med fellesgjeld (salg av deler av eller hele råloftet har blitt vurdert som alternativ).
Bygningssakkyndig
Joakim Langbråten v/ Fidens AS
Byggemåte
Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i betongstein og gråstein. Veggkonstruksjon er oppført i murkonstruksjon og er utvendig pusset/malt. Taket er et saltak og er tekket med metallplater (ikke besiktiget). Etasjeskille er et trebjelkelag. Vinduer med 2-lags isolerglass.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger uten garanti.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
-Lampe i stue/kjøkken
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk gulvvarme på bad. Øvrig elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbruk
Selger informerer om et årlig strømforbruk på ca. 3 754 kWh i 2024 og 3 064 kWh i 2023. Per dags dato i 2025 er det registrert et forbruk på 1 980 kWh.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 152,- pr. mnd
Inkluderer: Herav:
Dugnad 100,00
Felleskostnader 1 753,00
Bredbånd 299,00
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 871 647,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 486 588,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Dovregata 5 borettslag har organisasjonsnummer 948095610 og består av eiendom med gnr. 217 bnr. 98. Det er totalt 27 leiligheter i borettslaget. Det er fellesvaskeri i kjelleren i A-oppgangen. Borettslagets e-post: styreleder@dovregata5.no Styreleder: Anna Espedal Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er Bdt Viken Revisjon. Behov for vedlikehold: I 2023 bestilte styret en tilstandsrapport og vedlikeholdsplan fra OPAK for å få en objektiv og profesjonell vurdering av tilstanden på bygget vårt. I tillegg bestilte styret en Brannteknisk analyse for å sikre at bygget er iht. lovpålagte krav etter krav fra Oslo brann- og redning. Rapportene avdekker et behov for betydelige investeringer i vedlikehold de kommende årene. Dette inkluderer oppgradering av felles elektrisk anlegg og vann/avløp, samt oppussing av tak og utskiftning av vinduer i leilighetene. Borettslaget har lite lån, men sistnevnte på bekostning av manglende oppgraderinger og vedlikehold de siste årene. Vi er nødt til å ta opp mer lån for å holde bygget i en akseptabel stand, samt gjennomføre lovpålagte krav fra myndighetene. Saker fra årsmøte 2024: Vindusrehabilitering oppgangene: Styret har besluttet å rehabilitere de originale vinduene fra 1890 i oppgangene grunnet sikkerhetsmessige og bygningsmessige behov. Arbeidet utføres av et firma med gode referanser og inkluderer total restaurering på verksted i tråd med Riksantikvarens anbefalinger. Forslag til vedtak: Låneopptak på kr 1.230.000,- for rehabilitering etter gamle håndverkstradisjoner. Forslaget ble vedtatt. Brannsikringstiltak: Etter tilsyn fra Oslo brann- og redning i januar 2024 er det avdekket behov for flere lovpålagte oppgraderinger, herunder en brannteknisk analyse og utbedringer av avvik. Branntek AS er engasjert til å utarbeide en fremdriftsplan, som skal godkjennes av brannvesenet. Forslag til vedtak: Styret foreslår låneopptak på kr 1.000.000,- for å gjennomføre nødvendige brannsikringstiltak, inkludert oppgradering av sprinkleranlegg. Ved behov kan styret ta opp ytterligere lån på inntil kr 500.000,- for å fullføre pålagte utbedringer. Forslaget ble vedtatt. Fremtidig økonomi – vurdering av loftssalg: Styret ønsker å vurdere muligheten for å selge hele eller deler av råloftet for å finansiere fremtidige vedlikeholdstiltak uten store låneopptak. Dette vil kunne bidra til oppgraderinger av bygget, lavere felleskostnader og økt verdi på leilighetene. Forslag til vedtak: Styret innhenter informasjon og anbud fra aktører som kan være interessert i å kjøpe og utvikle loftet, og forbereder en beslutningssak til neste generalforsamling. Tiltak for bedre lydisolering mellom boenheter: Det er meldt om utfordringer med lyd mellom enkelte leiligheter. Styret ønsker å kartlegge omfang og ansvar nærmere før eventuelle tiltak vurderes. Forslag til vedtak: Saken utsettes til neste generalforsamling for videre vurdering etter at omfang, ansvar og kostnader er kartlagt. Forslaget ble vedtatt. Styrets arbeid i 2024: Styret har avholdt 10 styremøter i 2024 og har i tillegg benyttet Signal til kortere møter og koordinering av de store vedlikeholdsarbeidene. Følgende arbeider er utført i 2024: Styret foretok et nytt låneopptak på kr 3.000.000,- og refinansierte et kortsiktig lån på kr 1.050.000,- som hadde svært kort nedbetalingstid. Alt lån er nå samlet i OBOS-banken med 30 års nedbetalingstid. Dette gjorde at vi kunne beholde felleskostnadene på samme lave nivå som tidligere. Vi har byttet leverandører på brannvarslingsanlegget og det felles elektrisk anlegg, samt at styret også har inngått avtale med Anticimex vedrørende skadedyrbekjempelse. Vindusoppgradering: De originale vinduene i oppgangene ble totalt restaurert høsten 2024. Maling av vinduskarmer innvendig vil bli gjort våren 2025. Brannsikring: Vi har foretatt flere store lovpålagte oppgraderinger - brannsikring av taket mellom kjeller og 1. etasje. Dette var en stor jobb for styret fordi det krevde mye arbeid og koordinering vedrørende boder med beboere. Nytt brannvarslingsanlegg klasse 2: Brannvarslingsanlegget er oppgradert både i fellesareal og i hver enkelt leilighet. Styret valgte enstemmig å gå for trådløst anlegg for å slippe mye kabling i tak i leilighetene. Alle leilighetene fikk nye pulverapparater av borettslaget i 2024. Elektrisk: Vi har byttet alle 3 hovedtavlene i kjelleren. Noen leiligheter fikk økt kapasiteten noe. Det er satt inn nye automatiske taklamper i kjeller med LED. Det blir foretatt en grundig sjekk og lukking av avvik på det elektriske anlegget i fellesarealer våren 2025. Gjenstående arbeid: Brannsikre inngangene mot loftet, 3 stk, samt boddører i C-oppgangen. Sprinkleranlegget i oppgangene må prioriteres og repareres i år. Borettslaget har ca kr 450.000,- "igjen" av lånet til disse formålene.
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 90 997,- pr. 21.05.2025
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208393030
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,99%
Restsaldo 1 030 559,00
Innfrielsesdato: 30.08.2054
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr.: 98208393049
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,99%
Restsaldo 2 975 693,00
Innfrielsesdato: 30.08.2054
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Vi gjør oppmerksom på at vi kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.
Borettslaget Dovregaten 5 er ikke tilknyttet sikringsfond.
Sikringsfond er en forsikringsordning som dekker tap borettslaget får som følge av at andelseiere misligholder betaling av løpende fellesutgifter. Medlemskap i sikringsordning kan tegnes av det enkelte borettslag, eller av boligbyggelag på vegne av tilknyttede borettslag.
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208393030
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,84%
Restsaldo 1 029 649,00
Innfrielsesdato: 30.08.2054
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Bank: Obos Boligkreditt AS
Lånenr.: 98208393049
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,84%
Restsaldo 2 973 067,00
Innfrielsesdato: 30.08.2054
Type rente: Flytende rente
Terminer i året: 12
Fellesformue
Kr. 17 683,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2024 viser et negativt årsresultat på kr 2 256 737. Til sammenligning viste regnskapet for 2023 et overskudd på kr 38 739.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Styret innkaller til dugnad to ganger i året hvor alle beboerne blir tildelt oppgaver. De som stiller på dugnaden vil få utbetalt kr 600 per dugnad. Alle andelshavere vil i tillegg til ordinære felleskostnader betale 100 kr ekstra per måned for å dekke godtgjørelsen som utbetales etter dugnaden.
Dyrehold
Dyrehold må godkjennes av styret. Lufting av hunder skal ikke skje i bakgård, og eieren plikter å holde sin hund i bånd innenfor gårdens områder.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige forsikring
Polisenr. 57487186
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 593 kvm (eiet)
Tomten er pent opparbeidet.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik visningsskilt under fellesvisninger.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Velkommen til St. Hanshaugen/Bislett – et attraktivt og sentralt område i Oslo. Leiligheten har en flott beliggenhet med nærhet til et bredt utvalg av servicetilbud, hyggelige kafeer og restauranter. I nærområdet finner du blant annet Gutta på Haugen, Pascal, Sofies mat og vinhus, samt Kolonialen. Bunnpris med søndagsåpent og Coop Mega i Dalsbergstien dekker dagligvarebehovet. Det er kort vei til rekreasjonsområdene St. Hanshaugen, Bislett stadion, Stensparken og Akerselva – alle populære for både turgåing og avslapning. På toppen av St. Hanshaugen venter flott utsikt over byen. Treningsmuligheter finnes i umiddelbar nærhet, med blant annet SATS Bislett og Fresh Fitness St. Hanshaugen. For studenter er dette en ideell beliggenhet, med OsloMet kun få minutters gange unna, samt kort vei til flere andre utdanningsinstitusjoner. Området har svært gode kollektivforbindelser, med både buss og trikk som tar deg effektivt til sentrum, Nydalen, Grünerløkka, Frogner og Aker Brygge. Nationaltheatret er også lett tilgjengelig, med T-bane, tog og flytog. Bogstadveien og Karl Johan ligger i gangavstand dersom du ønsker shopping, kaféliv eller bypuls rett utenfor døren.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 1896. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Ferdigattest: Ferdigattest - Dovregata 5A-C - Bad 1-4 etg mm - Ferdigattest - 1988 Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Omgjøring av innervegger slik at det har blitt et ekstra soverom og bad i ettertid. Bruksendringen er ikke søknadspliktig dersom det ikke medførte endringer på brannskille eller bæring. Dette er ikke ytterligere vurdert.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon.Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Eiendommen er registrert på Byantikvarens gule liste: en oversikt over registrerte verneverdige kulturminner og kulturmiljøer i Oslo . Dette er bygninger og miljøer en ønsker å bevare. Pågående plansaker: Saksnr 202218347 - St. Olavs gate 32 - Utvikling av kvartal - Detaljregulering Planforslaget for St. Olavs gate 32 gjelder ombygging av det fredede bygningskomplekset til et boutiquehotell med tilhørende fasiliteter. Eiendommen ble i 2021 kjøpt av Flakk Gruppen og Antima Group for 340 millioner kroner. Planen innebærer restaurering av bygget og oppføring av nye elementer, som en glassoverbygning, et lysthus og en hagepaviljong. Det foreslås også å etablere kjellerarealer for parkering og logistikk. Saksnr 202451198 - Frederiks gate 2 - Nationaltheatret på Tullinløkka - Detaljregulering Planforslaget gjelder etablering av nye teaterlokaler for Nationaltheatret på Tullinløkka, med scene under bakken. Saksnr 202009589 - Eugenies gate 12 - Utvidelse av skolegård Bolteløkka skole - Detaljregulering Planen gjelder omregulering fra boligformål til skoleformål for å utvide skolegården til Bolteløkka skole. Tomten ble kjøpt av Oslo kommune i 2020 for 83 millioner kroner og skal bidra med 577 kvadratmeter ekstra uteareal. Utvidelsen er planlagt ferdigstilt i løpet av 2025. Saksnr 202207037 - Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Sykkeltrasé - Detaljregulering Planforslaget for Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 gjelder oppgradering av sykkelinfrastrukturen. Tiltaket innebærer etablering av bredere og opphøyde sykkelfelt med rødt dekke, forbedringer for gående og bedre håndtering av overvann. Omtrent 100 parkeringsplasser vil bli fjernet. Prosjektet er en del av Oslos sykkelveinett og skal koble sammen viktige ruter mellom Blindern og sentrum. Politisk behandling er forventet sommeren 2025, med mulig anleggsstart tidligst i 2027 Saksnr 202111711 - Vulkan 13 med flere - Detaljregulering Planforslaget for Vulkan 13 og Nye Broverkstedet innebærer å rive eksisterende bygg og oppføre fire nye bygg med boliger, næringslokaler, flerbrukshall og klatresenter. Prosjektet skal åpne området mot Akerselva og skape nye byrom. Pågående byggesaker: Saksnummer 202458207 - Stensberggata 17 B - Ombygging - Siste dok. 29.07.2024 Saksnummer 202553845 - Dovregata 3 A - Etablering av takterrasse og utskifting av taktekking - Siste dok. 07.05.2025
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
1958/510917-1/105 19.07.1958 ERKLÆRING/AVTALE Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. 1989/61956-1/105 13.09.1989 FELLESOBL. FOR BOR.INNSK. Beløp: NOK 5 666 100 Panthaver: AS STORMFELT & CO. FORVALTNING LØPENR: 5609381 ANFØRT PRIORITET: ETTER BYGGELÅN OG SENERE DE FASTE LÅN SOM ER NØDVENDIGE FOR GJENNOMFØRINGEN AV BYGGE OG FINANSIERINGSPLANEN 1991/17317-1/105 09.04.1991 PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET FOR: OBLIGASJON 1991/17316-1 1991/56401-1/105 24.10.1991 PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET FOR: FORHØYELSE 1991/47727-1 1998/76156-1/105 24.12.1998 PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET FOR: OBLIGASJON 1998/75295-1 forutsatt at pantobligasjon kr. 4.300.000 til Vestenfjeldske Bykredittforening blir slettet. 2001/2246-1/105 15.01.2001 TRANSPORT AV PANTHAVER FRA: ANDELSEIERNE I BORETTSLAGET LØPENR: 7279780 TIL: AS STORMFELT & CO. FORVALTNING LØPENR: 5609381 2002/62158-1/105 23.09.2002 PRIORITETSBESTEMMELSE VEKET FOR: OBLIGASJON 2002/30578-1 2002/30578-1/105 13.05.2002 OBLIGASJON Beløp: NOK 3 550 000 Panthaver: SPAREBANK 1 RINGERIKE HADELAND ORG.NR: 937 889 275 2024/1864578-1/200 27.08.2024 13:45 PANTEDOKUMENT Beløp: NOK 4 060 000 Panthaver: OBOS-BANKEN AS ORG.NR: 911 986 884 ELEKTRONISK INNSENDT Grunndata: 1875/900001-1/105 07.01.1875 OPPRETTELSE AV MATRIKKELENHETEN OPPRETTELSE - FRADELT FRA DALSBERGSTIEN 12B - UTGÅTT
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 35 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 10 608,- Samlet skal selger betale kr. 111 798,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Øyvind Næss, Eiendomsmegler MNEF
482 48 215
o.nass@nordvikbolig.no
Megler
Irina Therese Bjørnhaug, Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
976 94 938
i.bjornhaug@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Majorstuen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 914449936
Sørkedalsveien 8C, 0369 OSLO
Bilder
Irina Therese Bjørnhaug
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Øyvind Næss
Eiendomsmegler MNEF
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?