Kalbakkslyngen 3Grorud
Kalbakken
Gjennomgående 3-roms med god planløsning! Sydvendt innglasset balkong på 8 m² - Fyring inkludert - Populært område!
Dette er en gjennomgående 3-roms andelsleilighet med god planløsning beliggende i byggets 1 .etasje. Leiligheten har stor innglasset balkong vendt mot syd, og de praktiske glassveggene gjør at balkongen kan nytes store deler av året! Fra leiligheten er det kort vei til det meste. Det er umiddelbar nærhet til t-bane, butikk, marka, skoler og barnehager mm. Høydepunkter: - Stor luftig stue med god plass til sofa- og spisegruppe - Sydvendt innglasset balkong på 8 m² - Separat kjøkken m/plass til spisebord - Fyring inkludert i felleskostnader - Bad/wc som er rehabilitert i regi av borettslaget i 2006 - To disponible boder - To gode soverom - Vinduer fra 2013 - Gode p-muligheter - Det er i tillegg kort vei til Nordvet bad, Kalbakken fritidssenter, Kalbakken Kunstgress og Nordtvet Gård
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1956
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 150 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 4 228 562,-
- Fellesgjeld:
- 119 000,-
- Felleskost/mnd:
- 5 005,-
- Fellesformue:
- 22 110,-
- Totalt BRA:
- 82 m2
- Tomteareal:
- 47 352 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - lysegrønn
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
65-0088/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Kalbakkslyngen 3, 0951 Oslo
Gnr. 91, bnr. 38 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 200 i Akerli Borettslag, orgnr. 950325046
Kjøpesum og omkostninger
4 150 000,- (Prisantydning) 119 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 269 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 278 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 287 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1956
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 64 kvm
BRA-e: 10 kvm
BRA-b: 8 kvm
Totalt BRA: 82 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 6 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 6 kvm
1. etasje:
BRA-i: 64 kvm. Entre, bad, kjøkken, stue, 2 soverom.
BRA-b: 8 kvm. Innglasset balkong
Totalt BRA: 72 kvm
5. etasje:
BRA-e: 4 kvm. Loftsbod
Totalt BRA: 4 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
Boligen har alt på ett plan og inneholder: 1. etasje BRA-i 64 m²: Entre, bad, kjøkken, stue, 2 soverom. I tillegg disponeres: - Kjellerbod på 6 m² - Loftsbod på 4 m²
Standard
Entré: Velkommen inn! I gangen er det god plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko i praktisk skyvedørsgarderobe. Dørcalling med åpner gjør det enkelt å slippe inn gjester fra bakkeplan. Stue: Leiligheten har en lys stue med store vindusflater. Rommet har plass til sofaseksjon, tv-møbel og spisegruppe. Fra stuen er det utgang til en herlig balkong på 8 m². Balkongen er innglasset, og veggene kan skyves til side på de varmeste sommerdagene. På balkongen er det plass til sittegruppe, samt gass-/elektrisk grill. Kjøkken: Kjøkkenet er separat, og har plass til spisebord ved vinduene. Kjøkkeninnredningen har skap med glatte laminerte fronter, samt en heltre benkeplate med nedsenket oppvaskkum og ett-greps blandebatteri. Det er plass til frittstående kjøle-/fryseskap, samt montert integrert oppvaskmaskin, platetopp og stekeovn. I tillegg er det opplegg og egen nisje for vaskemaskin. Bad: Baderommet har flislagte overflater, og ble rehabilitert i regi av borettslaget i 2006 i henhold til opplysninger fra tidligere salg. Rommet er innredet med servantskap, gulvstående klosett, og innfellbare dusjvegger. Soverom: Boligen har to soverom. Hovedsoverommet har plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Videre er det plass til klesoppbevaring i romslig skyvedørsgarderobe. Soverom nr. 2 fungerer ypperlig som barnerom, gjesterom eller kontor - her er mulighetene mange. Rommet har plass til seng, nattbord, garderobeløsning og evt. skrivebord. Varmtvannsbereder: Denne ligger i kjelleren rett under kjøkkenet. Det er gitt godkjenning av borettslaget og berederen ble satt inn i 2023. Innvendige overflater: Gulv: Parkett, laminat kun på kjøkken og fliser Vegger: Malte flater, tapet, fliser Himling: Malte flater For full oversikt over tilstandsgrader, se punktet Byggemåte eller se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Borettslaget har 132 p-plasser som leies ut etter ventelister. 35 garasjer som er selveid, og omsettes når andelseier fraflytter borettslaget. Dersom du ønsker plass, ta kontakt med kontoret eller søk via hjemmesiden: vibbo.no/akerli. I 2021 ble det etablert ladeinfrastruktur til 149 plasser. For øvrig gateparkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
- Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Avløpsrør i kjeller og i balkongen, arbeid utført av borettslag - Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rett elektro lys i tak 2025 Rett elektro hovedsikring, kjøkken: platetopp, komfyr, extra kurs box, kjøleskap, oppvaskmaskin, vaskemaskin, stikk overbenk, lys kjøkken, stua, soverom1, soverom 2, bad. År: 2019 - Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/ sentralfyr/ ventilasjon? Ja. Beskriv: Ventilasjon i 2024 av borettslaget
Bygningssakkyndig
Christian Omre
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 25.04.2025 Bygning: Boligbygg over 4 etasjer samt kjeller og loft. Grunnmur og bærende vegger av betong/murkonstruksjoner. Yttervegger av mur/teglstein. Saltak av trekonstruksjoner tekket med takstein/takplater (taket er ikke besiktiget). Etasjeskille av betong Vinduer og dører: Vinduer i trerammer med 3-lags glass fra 2013. Entredør i malt utførelse. Brannklasse B30 og lydklasse dB35. Formpressede innerdører, ukjent årstall. Balkong/terrasse: Innglasset Balkong på 8 m² med adkomst fra stue, sydvendt. VVS-installasjoner: Type avløpsrør Plast Type vannrør: Rør i rør system, Kobber. Innvendige vannrør er skiftet i forbindelse med oppgradering av bad og kjøkken i 2007. Varmtvannsbereder plassert i bod i kjeller, på gulv. Årstall 2021, 120 liter. Luftbehandling: Naturlig ventilering via klaffventiler på yttervegg og avtrekk på våtrom. Elkraft: Type sikringer Automatsikringer Det elektriske anlegget er oppgradert i 2021. Nedenfor gjengis en kort oppsummering der den bygningssakyndige har beskrevet avvik ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). TG2 med avvik som kan kreve tiltak: Balkong, terrasse, platting: TG2: Vann drypper fra balkongen over. Det må foretas undersøkelser og kartlegge årsak på hvorfor det kommer vann fra balkongen over. Tiltak vurderes deretter. Kjøkken - Oppsummering av avtrekk: TG2: Kjøkkenventilator med omluftfunksjon/kullfilter i kombinasjon med naturlig ventilering, tilfredsstiller ikke standardens krav til luftutskiftning. TG 2 er satt på grunn av omluftsventilator/kullfilter. Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra kjøkken (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. Vannledninger: TG2: Det er ikke kontrollert avrenning til avløp eller sluk og skader vil oppstå ved lekkasjer fra rørfordeling. Stoppekran er plassert i tak på bad. Det bør etableres en lekkasjesikring i tillknytning til åpen rørfordeling over tak. Elektrisk: TG2: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på hele anlegget. Det er framlagt samsvarserklæring på enkelte av arbeider utført etter 01.01.1999. Samsvarserklæring på alt utført arbeid bør fremskaffes. Kostnader kan påløpe. Vannbåren varme: TG2: Anlegget er bygd med jernrør og har oppnådd en høy alder. Det vil være risiko for skader og lekkasjer i tiden som kommer. Det er for øyeblikket ikke behov for utbedringer da anlegget fungerer som det skal. Imidlertid kan skader oppstå med tanke på anleggets alder. Varmtvannsbereder: Det er ikke påvist tilfredsstillende EL-tilkobling etter dagens krav. Tilfredsstillende elektrisk tilkobling bør etableres i henhold til gjeldende forskrift. Våtrom: - Oppsummering av overflater: Høydeforskjell (40mm) tilfredsstiller kravet om 25 mm høydeforskjell mellom topp sluk og topp membran ved dør. Krav om fall 1:100 på gulv er oppfylt. Krav om fall 1: 50 til sluk i dusjsonen er oppfylt. Baderom er mindre enn 4,0 kvm, hele rommet er å regne som en våt sone. Dør er plassert i våtsone.TG2: Noe svellskader på dørblad noe avflasset maling nederst på leister TG2: Det registreres riss / sprekker i flisfuger på gulv. Anbefaler å overflatebehandle dørblad. - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk: TG2: Det registreres klemring, men det er ikke registrert bruk av membran ved sluk. Rørføringer gjennom gulv har ikke synlig membran / mansjetter over gulvet. TG2: Mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er oppbrukt. Dokumentasjon på bruk av membran anbefales innhenntet. Det synes ikke nødvendig med tiltak (ikke kostnadsmessig forsvarlig), men det kan forekomme nedsatt brukstid. På noe sikt anbefales dusjkabinett med kontrollert avrenning til sluk. Som et sikkerhetstiltak kan det vurderes lekksjestopper i rommet (endrer ikke TG). - Oppsummering av ventilasjon: Rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra bad (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig å etablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Varmesentral: Anlegget var ikke tilgjengelig og ble ikke besiktiget eller vurdert. Våtrom: Alle vegger tilstøtende mot våtrommet er i mur/ betong og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking. Det er foretatt fuktmåling / fuktsøk i overflater fra tilstøtende rom mot våtsone på våtrommet. Undersøkelsen viser ingen tegn til fukt. Tilstandsrapport ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter anbefales å sette seg inn i denne.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - lysegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming via radiatorer.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke opplyst om energiforbruk. Forbruk vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 5 005,- pr. mnd
Inkluderer: Kabel-TV og bredbånd, oppvarming, bygningsforsikring, drifts- og vedlikehold, renhold, vaktmestertjenester, kommunale avgifter etc.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 5.005,– pr. md.
Herav:
- Felleskostnader 3.727,-
- Oppvarming 829,-
- Kabel TV og Bredbånd 449,-
Felleskostnadene økte med 2,62% fom. 01.01.2025.
Kommunale avgifter
Inkl. i de månedlige felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 987 084,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 948 335,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Telenor er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 406 andelsleiligheter. - Akerli Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950325046, og ligger i bydel Grorud i Oslo kommune med følgende adresse: Akerlia 27-31, Christoffer Hellums V 1-5, Kalbakkslyngen 1-15 8-34, Kalbakkstubben 2-12 16-26 og Christoffer Hellums V 2-4. - Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. - Borettslaget har avtale med firmaet Odin Renhold om vask av trappeoppgangene, loft og kjellere. Borettslaget har også egen vaktmestertjeneste med 2 faste ansatte. - Borettslaget er medeier i Kalbakken Fyrhus Sameie og Sameiet Kalbakken Vaskeri. - Vaskerikort kjøpes på driftskontoret til Engsletta Borettslag - Kabel-tv og internett leveres av Telenor Norge AS. Hentet fra innkalling til årsmøte 2025: STYRETS ARBEID 2024 I 2024 har det vært avholdt 11 styremøter samt budsjettseminar. I tillegg er det gjennomført budsjettmøte og regnskapsmøte med forvaltningskonsulenten i Obos. Styrets hovedfokus er ordinært vedlikehold, økonomistyring og daglig drift av borettslaget, samt oppfølging av de ansatte. Av større prosjekter er det gjennomført kontroll og nødvendig utbedring av tak samt gjennomført rens av ventilasjonsanlegget i alle leilighetene. Det har også i år vært betydelig møtevirksomhet i forbindelse med utbyggingen av Kalbakkstubben 14. Styret har vedtatt retningslinjer for styrearbeid som klargjør de krav som stilles til de tillitsvalgte. Retningslinjene omhandler styreansvar knyttet til forvaltning av økonomiske verdier, habilitet, taushetsplikt, honorering og håndtering av utbetalinger. Styret benytter Vibbo aktivt som kanal for meldinger og generell informasjon og oppfordrer alle andelseiere å logge seg på og gi samtykke til elektronisk kommunikasjon. Andelseiere som har behov for det kan registrere pårørende som kontakter i Vibbo. Vår hjemmeside finner du med adresse: vibbo.no/akerli. Innkreving av felleskostnader Felleskostnader, samt garasje, parkering, boder/sjaktrom økte med 9 % fra 1/1-24, beløpet varierer etter boligens størrelse. Det var ingen økning i oppvarming fra 1/1-24. Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Utleie av egen bolig (bruksoverlating) Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruk av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. Styret følger borettslagslovens bestemmelser om bruksoverlating. Søknadsskjema for bruksoverlating ligger på vibbo.no/akerli under Temaer. Forkjøpsrett Forkjøpsretten er en viktig medlemsfordel i OBOS. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, kan melde seg direkte via OBOS annonsen på www.obos.no. Ved spørsmål om forkjøpsretten kan du henvende deg til OBOS på telefon 22865500. Dyrehold Det er tillatt å holde dyr (hund/utekatt) etter registrering. Før dyreholdet tar til skal signert dyreholdserklæring, som lastes ned fra Vibbo, leveres/sendes til driftskontoret. Dyreholdserklæringen er et tillegg til borettslagets husordensregler og eventuelle brudd på denne er å anse som mislighold. Det understrekes at dyreeier må være innforstått med at dersom dyreholdet medfører sjenanse for naboer, kan styret kreve at dyreholdet opphører. For mer informasjon om dyrehold se borettslagets Husordensregler punkt 5. Kabel-TV Telenor er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål knyttet til dette kan du ringe Telenor på telefon 91509000 eller besøke deres nettside www.telenor.no Brannvern Beboerne har selv ansvar for at røykvarslerne fungerer. Den enkelte beboer må selv skifte batteriet en gang i året, og kontrollere at kassetten med brannslangen er i orden. Engangsvannslangen i kjøkkenbenken skal kun benyttes ved brann. Utdeling av nye røykvarslere med 10 års batteri ble foretatt i 2016. Husk: Egenkontroll av leilighet er andelseiers ansvar. Brannsikringsutstyr Ifølge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn skal alle boliger ha minst én godkjent røykvarsler, samt manuelt slokkeutstyr i form av pulverapparat eller brannslange i kjøkkenbenk. Det er borettslagets ansvar å anskaffe og montere utstyret, mens det er andelseiers ansvar å sørge for tilsyn, og kontrollere at utstyret er i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette til styret. Forsikring Borettslagets eiendommer er forsikret hos Tryg forsikring (polisenummer 6653131). Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Vi hadde ingen alvorlige forsikringssaker i 2024. Se også hjemmesiden vibbo.no/akerli for mer informasjon om det skulle oppstå skade i leiligheten eller om beboer har behov for håndverkere. Parkering Borettslaget har 132 parkeringsplasser som leies ut etter ventelisteprinsippet. 35 garasjer er selveide, og omsettes når andelseier fraflytter borettslaget. Det er etablert ladeinfrastruktur til de fleste parkeringsplassene samt garasjene. Vi har avtale med Østlandske Parkering AS om parkeringskontroll i borettslaget. Oppsigelse av leiekontrakt må sendes skriftlig. Ved bruksoverlating av leiligheten mister andelseier parkeringsplassen og settes øverst på ventelisten. Per desember 2024 er det opptil 2 års ventetid på parkeringsplass. Ønsker du mer informasjon om parkering, se vår hjemmeside: vibbo.no/akerli. Utleie av lokaler Borettslaget leier ut sjaktrom og noen bomberom. Ta kontakt med driftsleder for leie. Avtale om leveranse av elektrisk kraft Borettslaget benytter Smart Energi as for leveranse av fellesstrøm. Renhold Borettslaget har avtale med firmaet OK Renhold om vask av trappeoppgangene, loft og kjellere. Samarbeidet fungerer tilfredsstillende. Firmaet utfører også andre vaskeoppdrag for borettslaget. Søppelhåndtering Det er innført kildesortering i Oslo kommune og rutiner fastsatt av kommunen skal følges. Søppel må ikke settes utenfor entredør, utenfor avfallsstasjon eller kastes i små søppelkasser uten. Avfallsstasjonen benyttes til husholdningsavfall, papir samt glass/metall. For større papp er det plassert ut en container ved gavlvegg i Kalbakkslyngen 3. Det er i tillegg plassert ut to containere fra Fretex til innsamling av tekstiler ved Kalbakkslyngen 16. Rusken Borettslaget gjennomfører Rusken vår og høst med innsamling på komprimatorbil. Følge med på oppslag i oppgangen samt på Vibbo for datoer. Rivningsmaterialer, emballasje samt møbler og husholdningsartikler må ikke oppbevares i fellesrom eller utomhus. Beboer plikter å få dette fjernet selv. Spesialavfall kastes hos Renovasjonsetatens gjenvinningsstasjon av beboer selv. Fellesarrangementer Første søndag i advent ble juletrærne i Akerli og Engsletta tent på tradisjonelt vis. Juletretenningen er et mangeårig samarbeid mellom Engsletta og Akerli. Som vanlig underholdt Romsås janitsjar med eget nisseorkester. Til slutt var det utdeling av solbærtoddy og pepperkaker, samt godteposer til barna. Vaktmestertjenesten Borettslaget har to heltidsansatte vaktmestere. Driftsgarasjen fungerer bra, og samarbeidet med Engsletta borettslag om felles kantine og garderobe er tilfredsstillende. Hilmi Simsek og Ole K. Rognstad er ansatt som vaktmestere og ivaretar den daglige driften og det løpende vedlikeholdet i borettslaget i henhold til stillingsbeskrivelse. Det er ikke registrert skader eller ulykker i borettslaget i 2024. Telefon: 950 84 260 Hilmi og 950 84 250 Ole. E-postadresse: vaktmester@akerli.no. Styret og driftsleder Styret har kontor i Kalbakkstubben 11. (Fyrhuset inngang ved vaskeriet.) Åpningstider: mandag, tirsdag og torsdag mellom kl 10-16 Driftsleder: Eivind Haukvik Telefon: 947 99 482 (i åpningstiden) E- postadresse: akerli@styrerommet.no Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget: 2025 Lyskilder Skifte lyskilder i oppganger, loft og kjeller 2025 Utebenker Skifte de eldste utebenkene 2024 Ventilasjonsrens Rens av ventilasjonskanaler leiligheter 2024 Taksjekk Sjekk av tak, skifte av defekte takvinduer. Utskifte takstein og diverse utbedringer 2023 Drenering av fuktsikring av Akerlia 27 -31 2023 Balkong. Nytt nedløpsrør på utsiden av balkongene fra 4 etg. 2022 Taksjekk. Sjekk av tak, takrenner, pipebeslag etc. 2022 Nedløpsrør balkonger. Nytt avløpsrør fra 4. etg er påbegynt. 2022 Grillplass Akerlia "7 -31. Ny grillplass etablert gavl Akerlia 31. 2022 Nytt juletre på plass på lekeplass. 2021 Utbering av avløpsrør (strømpeføring) 2021 Utskifting av alle kjeller og loftsdører 2021 Etablert ladeinfrastruktur til 149 ladeplasser 2021 Nytt uteområde etablert. 2020 Uteområder. Videre planlegging av uteområder. 2020 Ladestasjoner Elbil Planlagt områder for ladeplasser. 2019 Uteområder Planlegging av utbedring uteområder. 2018 Balkongtak. Alle balkongtak utbedret. 2018 Nytt låssystem. Alle oppgangsdører. 2017 Ny stor lekeplass Inne Kalbakkslyngen. 2017 Nytt p-område 10 plasser Mellom gavlene av SL 15 og 34. 2017 Drenering K-SL 11-15 og 30-34. 2016 Nytt avfallsanlegg. 2016 Utvidelse av p-området Utvidelse av p-området på den store parkeringen. 2016 Ny lekeplass Ny liten lekeplass etablert på nedsiden av den store parkeringen. 2013 Vinduer + etterisolering Utskifting av alle vinduer og etterisolering av balkongvegg. Nytt porttelefonanlegg i alle oppganger. 2011 Nye postkasser. 2009 Ny driftsgarasje. 2005 - 2007 Våtromsrehabilitering Igangsetting av våtromsrehabilitering. Avsluttet april 2007. 2002 Ferdigstillelse rehabiliteringsprosjekt. 1999 Vedtak fasaderehabilitering Vedtak om rehabilitering av langfasader og inngangsparti. 1997 Rehabilitering av elektriske anlegg. 1996 Paneling av balkongene. 1995 Nye balkonger. Isolering gavlene Nye balkonger. Isolering/forblending av gavlene. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i årsberetning, vedtekter og husordensregler som følger som vedlegg. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i styre og/eller på generalforsamling.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget – utpekt av OBOS – forkjøpsrett. Forkjøpsretten er avklart parallelt med salget.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 119 000,- pr. 01.04.2025
Borettslaget har ett felles lån:
OBOS01-98207992275 A
Restsaldo: 45.758.235,-
Restsaldoandel: 118.754,-
Rest løpetid: 16 år 7 md.
Terminer pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rentesats: 5,60 %
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesformue
Kr. 22 110,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er overskudd på kroner 3 396 530,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kroner 1 905 739,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Inntil 2 dugnader i året.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr (hund/utekatt) etter registrering. Før dyreholdet tar til skal signert dyreholdserklæring som lastes ned fra Vibbo, leveres/sendes til driftskontoret. Dyreholdserklæringen er et tillegg til borettslagets husordensregler og eventuelle brudd på denne er å anse som mislighold. Det understrekes at dyreeier må være innforstått med at dersom dyreholdet medfører sjenanse for naboer, kan styret kreve at dyreholdet opphører. Se husordensregler for ytterligere informasjon.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenr. 6653131
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 47 352 kvm (eiet)
Fellesarealene er pent opparbeidet med store grøntarealer, beplantning, asfalterte gangveier, lekeplasser og sittegrupper. Stor sykkelparkering for beboerne.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
På annonserte visninger vil det bli skiltet med Nordvik visningsskilter.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Kalbakken er et område for de som ønsker å flytte litt utenfor selve bykjernen, men som fortsatt vil bo med kort vei til det meste. Her bor man i et fredelig bomiljø samtidig som du har kort vei til det meste man trenger i hverdagen! Fra leiligheten er det kort vei til butikker og servicetilbud. Dagligvarebutikker i nærområdet er Rema 1000 og Meny. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det kort vei til Linderud senter, Grorud nærsenter, Stovner storsenter og Alna senter. Oslo sentrum ligger også godt innen rekkevidde. Med bare få minutters gange er det et rikt utvalg av kollektivtransport. Kalbakken og Rødtvedt T-banestopp med bane nr. 4 og 5 med hyppige avganger på dagtid (ca. 16 min. til Oslo sentrum). Fra Kalbakkstubben går flere bussalternativer . Fra Trondheimsveien går flybussen til Gardemoen og buss til Nittedal, Lillestrøm og flere steder nordover. Nyland togstasjon ligger ca.10-12 minutters gange fra boligen, og det tar ca. 10 minutter til Oslo S. Det er fine turmuligheter i nærområdet hvor det nå også utbedres turveier langs Grorudelva som går opp i naturskjønne områder i Lillomarka hvor det er skiløyper og lysløyper med flotte turområder sommer som vinter. Med bare 10 minutters gange finner man Grorudparken som starter ved Groruddammen og fortsetter nedover langs Alnaelva. Grorudparken er like stor som Frognerparken og har sildrende vann med lys, nye broer og bålplasser med benker. Prestegårdshagen og hageanlegget som tidligere var gjengrodd og utilgjengelig er innlemmet i parken. Her er mange muligheter for både store og små som liker å trene. Fra leiligheten har du kort vei til treningssenter/gym som Actic - Nordtvet bad, WellnessGym, Bare Trening, og Sats. Idrettslaget Grei har kunstgressbane, ballbinge og klubbhus like ved. Aktivt fotball, innebandy, orientering og skimiljø. Alpinanlegg på Årvoll. På sommerstid er det mulighet for å benytte badevann som Vesletjern, Badedammen og Steinbruvann. På vinteren er det merkede lysløyper og flotte ski- og akemuligheter. Nordtvet gård er en populær besøksgård i nærområdet og blir besøkt av både barnehager og skoler, og som ellers er et fint innslag i nærområdet. Området Kalbakken er utbygget mellom 1947-1964 og består på det meste av småhus, lavblokker og kun få høyblokker. Akerli borettslaget består av 406 andelsleiligheter. Tomten i Akerli borettslag. har diverse grøntanlegg med asfalterte internveier og adkomst til oppgangene via bilfrie veier. Bebyggelsen er spesielt barnevennlig med store skjermede grøntområder og flotte lekeplasser.
Offentlig kommunikasjon
Buss: 25, 26, 68 fra Kalbakkstubben 31, 31E fra Kalbakkveien T-bane: Kalbakken
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger arkivkort med notert ferdigattest våningshus, datert 19.06.1959 Det foreligger ferdigattest nye balkonger, datert 10.01.1996 Det foreligger ferdigattest tilleggsisolasjon, datert 09.04.2002 Det foreligger ferdigattest Rehabilitering av våtrom, datert 24.04.2007 Arkivkort ble i enkelte tilfeller brukt som dokumentasjon/ferdigattest for bygg i årene 1940-1960. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger i henhold til reguleringsplan S-435. Områdene rundt blokken er regulert til offentlig kjørebane/veigrunn, garasje, bolig/forretning, industri/lager/kontor og offentlig friområder. Området består av lavblokkbebyggelse. Syd for eiendommen ligger et større område med industri og bedrifter. Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. Dette har betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Eiendommen er i kommuneplan avsatt til bebyggelse og anlegg. Dette kan være boligbebyggelse, fritidsbebyggelse, sentrumsformål, kjøpesenter, forretninger, bebyggelse for offentlig eller privat tjenesteyting, fritids- og turistformål, råstoffutvinning, næringsbebyggelse, idrettsanlegg, andre typer anlegg, uteoppholdsarealer og grav- og urnelunder. Det foreligger en igangsettingstillatelse fra Plan og bygningsetaten i Oslo kommune. Dette omfatter grunnarbeider til Kalbakkstubben 14 A. Søknaden omfatter oppføring av nybygg med garasjekjeller, forretningsarealer i første etasje, samt boliger i 2-4 etasjer pluss loft med bodareal. Totalt etableres 12 leiligheter, her under seks 2-roms leiligheter og seks 3-roms leiligheter. For ytterligere informasjon se saksnr: 202105274-19 plan og bygningsetaten Oslo kommune. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1955/12765-1/105 10.10.1955 RETTIGHET Rettighetshaver: SVENNINGSEN KJELL S LØPENR: 1177117 LEIE AV NÆRINGSLOKALE ÅRLIG AVGIFT NOK 10 BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE Kommentar: Leiekontrakt for kommunale tomter. 1956/3994-1/105 05.04.1956 ERKLÆRING/AVTALE ang.utsalgskiosk Kommentar: Oslo bygningssjef har meddelt unntak for utsalgskiosk på gnr. 91, bnr. 2 + 38. 1957/3250-1/105 21.03.1957 BEST OM GARASJE/PARKERING Kommentar: Oslo bygningssjef gir unntak fra bygningslovens §§ 79 og 124 for garasje for 9 biler på gnr. 91, bnr. 38 v.bl. 21-23. 1957/3251-1/105 21.03.1957 BEST OM GARASJE/PARKERING Kommentar: Oslo bygningssjef gir unntak fra bygningslovens §§ 79 og 124 for garasje for 7 biler på gnr. 91, bnr. 38 v.bl. 14-15. 1982/15606-1/105 11.06.1982 BEST OM GARASJE/PARKERING Bestemmelse om adkomstrett. Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven. Kommentar: Garasje for 19 biler på gn.r 91, bnr. 38. Bygningssjef i Oslo har meddelt midlertidig dispensasjon fra plan for garasjehus med atkomstveier, vedtatt 18.8.64 i anledning av byggemeldt garasje. Dispensasjonen kan til enhver tid tas tilbake. 2004/55166-1/105 16.08.2004 ERKLÆRING/AVTALE Rettighetshaver: Akerli Borettslag, org.nr. 950325046 Kan ikke slettes uten samtykke fra begge parter i fellesskap. Gjelder fremføring av fjernvarmerør Kommentar: Avtale mellom Viken Fjernvarme AS og Akerli borettslag om fremføring av fjernvarme på privat eiendom. Eiendommens rettigheter: 2016/387527-1/200 02.05.2016 ERKLÆRING/AVTALE Rettighet hefter i: KNR: 0301 GNR: 91 BNR: 46 Bestemmelser om serveringsstedets åpningstider, benyttelse, servering m.m. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: Mehar Gruppen AS og evt. fremtidige eiere av eiendommen Kaibakkstubben 14A-B aksepterer at serveringsstedet i 1. etasje (Kaibakkstubben 148) på eiendommen gnr. 91 , bnr. 46; - kun skal ha åpent på hverdager mellom kl. 08.00 - 19.00 (kl. 10.00 - 19.00 på lørdager/helligdager) - ikke skal ha servering av alkoholholdige drikkevarer - ikke skal ha tilbereding av mat (kun oppvarming) - skal ha ventilasjon etc. i henhold til de til enhver tid gjeldende forskrifter Vedlagt følger kartskisse som viser serveringsstedet på eiendommen i 1. etasje på gnr. 91, bnr. 46.
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 30 000,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave og foto kr. 26 800,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Opplysningspakke leilighet kr. 8 000,- Tilrettelegging kr. 13 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 2 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 20 328,- Samlet skal selger betale kr. 109 518,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Selgers egenerklæring, datert 08.04.2025 - Tilstandsrapport, datert 25.04.2025 - Energiattest, datert 09.04.2025 - Brev fra forretningsfører, datert 09.04.2025 - Innkalling og protokoll fra årsmøte 2025, datert 09.04.2025 - Vedtekter og husordensregler - Reguleringsplankart, datert 08.04.2025 - Arkivkort våningshus, datert 19.06.1959 - Ferdigattester, datert 10.01.1996, 09.04.2002, 24.04.2007 - Byggemeldte tegninger, datert 25.04.1950 - Servitutter Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler 2
Kordian Zuraw, Eiendomsmeglerfullmektig
463 49 101
k.zuraw@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BG30 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919945958
Haneborgveien 103, 1463 FJELLHAMAR
Bilder
Sebastian Chodkowski
Eiendomsmegler / Partner
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kordian Zuraw
Eiendomsmeglerfullmektig
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?