Kirkegårdsveien 17
- Kirkegårdsveien 17
- Prisantydning
- 1 990 000,-
- Totalpris
- 2 143 327,-
- Felleskost/mnd
- 3 475,-
- Kommunale avg.
- 8 366,- per år
- BRA-i
- 40 m2
Lys 3-roms selveier med god utsikt - Garasjeplass - Balkong med gode solforhold - Heis - Solrik felleshage
Kristoffer Eastwood i Nordvik presenterer Kirkegårdsveien 17! Lys og fin selveierleilighet med sentral beliggenhet på Furukollen, like ved Arendal sykehus. Leiligheten har en svært fin og luftig beliggenhet med gode sol- og utsiktsforhold. I tillegg til den fine balkongen har man som eier av leiligheten tilgang til felles hage med gode solforhold. Furukollen ligger nær sentrum, Stoa og Harebakken, men samtidig i rolig og tilbaketrukket område nær friområder. Langsæparken ligger like i nærheten og du finner gang- og sykkelstier som fører til bl.a. Harebakken og Myra. Fra Furukollen kan du også følge oppmerket skogsløype til Granestua.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2008
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 1 990 000,-
- Omkostninger:
- 53 570,-
- Fellesgjeld:
- 99 757,-
- Totalpris:
- 2 143 327,-
- Felleskost/mnd:
- 3 475,-
- Kommunale avgifter:
- 8 366,- per år
- Fellesformue:
- 747 132,-
- Totalt BRA:
- 43 m2
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
39-0129/25
Boligtype og eieform
Selveierleilighet (Eierseksjon)
Adresse og betegnelse
Kirkegårdsveien 17, 4847 Arendal
Gnr. 503, bnr. 525, snr. 21 (ideell andel 1/1) i Arendal kommune. Gnr. 503, bnr. 526, snr. 12 (ideell andel 1/1) i Arendal kommune.
Selger(e)
Aleksander Pettersen
Maria Gullvåg Pettersen
Kjøpesum og omkostninger
1 990 000,- (Prisantydning) 99 757,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 089 757,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 52 220,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 53 570,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 66 270,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 2 143 327,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 2 156 027,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
2008
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 40 kvm
BRA-e: 3 kvm
Totalt BRA: 43 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 3 kvm. Bod
Totalt BRA: 3 kvm
2. etasje:
BRA-i: 40 kvm. Kjøkken, stue, entré, 2 soverom, bad/vaskerom
Totalt BRA: 40 kvm
TBA: 4 kvm.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
TBA åpent areal er balkong på omlag 4 m2.
Eksternt bruksareal er bod i felles kjeller
Antall soverom
2
Innhold
Leiligheten inneholder: Entré ,kjøkken, stue, 2 soverom og bad/vaskerom. Leiligheten disponerer bod i kjeller.
Standard
Entré: Velkommen inn til en praktisk entré med plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. En funksjonell velkomstsone som gir et ryddig førsteinntrykk. Kjøkken: Stilfullt kjøkken i åpen løsning mot stuen som gir en lys og sosial atmosfære. Glatte fronter og laminat benkeplate skaper et klassisk uttrykk. Kjøkkenet er utstyrt med kjøleskap, komfyr, platetopp og oppvaskmaskin. Den praktiske barløsningen gir en uformell spiseplass og passer perfekt til frokost, raske måltider eller en hyggelig prat mens maten tilberedes. Stue: Koselig stue med plass til både sofa- og TV-krok. Den direkte utgangen til balkongen gjør rommet lyst og luftig, og gir en sømløs overgang mellom inne- og uteområdet. Soverom: Hovedsoverommet er av god størrelse og innredet med skap. Det andre soverommet er også plass til både seng og andre møblemenet Bad/vaskerom: Badet/vaskerommet har flislagt gulv med varmekabler og fliser på veggene. Det er utstyrt med en innredning med nedfelt servant, dusjkabinett, og opplegg for vaskemaskin. En elektrisk styrt vifte sørger for god ventilasjon. Diverse: -Balkong med terrassebord. -Varmtvannstank på 70 liter vegghengt på bad/vaskerom.
Parkering
Med leiligheten følger det garasjeplass i underetasjen av nabobygget. Garasjeplassen er merket nr. 15, og har følgende matrikkel: Kirkegårdsveien 15, gnr. 503, bnr. 526, snr. 12. Parkeringsplassen er klargjort elbil lader. Sameiet har felles parkeringsplass. Parkering skjer på oppmerkede plasser, og er ikke tillatt ved og langs innkjøringen.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Om eierskapet Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? 1. desember 2022 Selges eiendommen på vegne av noen andre? Nei Har du kjennskap til eiendommen? Nei Har du brukt eller vedlikeholdt boligen siste 12 måneder? Nei Er boligen forsikret med hus- eller annen bygningsforsikring? Ja Polisenummer: Uvisst Forsikret i: Frende Utført arbeid 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Byttet tak i 2024 Feil og mangler 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Nei Eventuell kommentar: Ikke pipe 20. Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Ja Beskriv: Det er sendt inn en klage til styret på dårlig trekk i ventilasjon på kjøkkenvifte. Dette er deretter sjekket av fagfolk som mener suget i vifta er tilfredsstillende. Det finnes skriftlig dokumentasjon på at det er sentral anlegget som er dårlig og ikke selve viften. Leietaker har den senere tid ikke klagd på dette. Kontaktperson er Solveig Helljesen. Offentlige og private forhold 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/ byggegodkjenninger/byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja Beskriv: Det er søkt om å bytte et bygg like i nærheten.
Bygningssakkyndig
His Bygg AS
Byggemåte
Leilighet Utvendig Vinduer,TG2 Det ble foretatt kontroll på tilfeldig valgte åpne og lukke mekanismer, vurderes å være i normal stand. Vinduer består av åpningsvinduer og fastkarmsvinduer. Det er ikke utført inngrep i konstruksjoner rundt vinduer og ukjent tetting med hensyn til isolering/vindtetting/taping Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer. - Vindu i stue der åpne og lukkemekanisme er ødelagt og tiltak anbefales. Tiltak - Det bør gjøres tiltak for å lukke avviket. - Utbytting av låsemekanisme om det er mulig å utbedre eller utbytting av vindu. Dører,TG2 Enkel funksjonstest av dører, det er ikke utført vurderinger av vindtetting/tetthet da dette innebærer inngrep i konstruksjoner. Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik rundt innsettingsdetaljer. - Det er påvist dører som er vanskelig å åpne eller lukke. - Det er påvist utetthet/åpning mellom dørblad og dørkarm. Dvs. at kald trekk kan oppstå. Tiltak - Dører må justeres. Balkonger, terrasser og rom under balkonger,TG2 Balkong med terrassebord. Vurdering av avvik: - Det er ikke montert beslag mellom yttervegg og balkong/terrasse. Tiltak - Beslag må skiftes ut/monteres. Andre utvendige forhold,TG2 Det er ikke fremlagt tilstandsrapport, vedlikeholdsplaner for fellesdeler i bygget. Det henvises til vedtekter, vedlikeholdsplaner som sameiet har ansvar for. Vurdering av avvik: - Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. Tiltak - For å lukke avviket ihht NS 3600.2018 må det utarbeides en Tilstandsanalyserapport/vedlikeholdsplan for fellesdeler i bygget. Da dette er opp til borettslag/sameie å rekvirere er kostnadsestimat ikke satt. Innvendig Overflater,TG2 Det er utført visuell befaring av innvendige overflater. Visuell befaring er begrenset pga. bebodd og møblert der gjennomgang er utfra tilgjengelige overflater og eiers opplysninger om eventuelle overflateavvik i egenerklæring. Vurdering av avvik: - Overflater har en del slitasjegrad utover det en kan forvente. - Skader på gulver med hakk etc. Påregnelig bruksslitasje, opphengsskader må påregnes. Tiltak - Overflater må utbedres eller skiftes. - Grad av eventuelle oppgraderinger må vurderes individuelt. Radon,TG2 Bygget er ikke oppført med radon duker utfra byggeår og normal utførelse. Det er ikke utført radonmålinger som er fremvist. Vurdering av avvik: - Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. - Radonmålinger er ikke foretatt, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med "høy" eller "særlig høy" aktsomhetsgrad - Kartet kan ikke benyttes til å forutsi radonkonsentrasjonen i enkeltbygninger. Den eneste måten å få sikker kunnskap om radon i en bygning, er å gjennomføre en måling. Radon i inneluft avhenger ikke bare av geologiske forhold, men også av bygningens konstruksjon og drift, samt kvaliteten av radonforebyggende tiltak Tiltak - Det bør gjennomføres radonmålinger. - Ved eventuelle forhøyede verdier må det eventuelt utføres sikring mot radon. Innvendige dører,TG2 Slette dører, enkel funksjonstest av tilfeldig valgte dører. Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. Tiltak - Enkelte dører må justeres. Våtrom 2. etasje > Bad/vaskerom Overflater Gulv,TG2 Flislagt gulv. Visuell befaring med enkle undersøkelser som nivellering og undersøkelse av bom under fliser på tilfeldige plasser. Vurdering av avvik: - Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. - Krav til fall (høydeforskjell) er ikke oppfylt, men det er fall til sluk. Tiltak - Vær oppmerksom ved bruk. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må gulvet bygges om, for å få riktig fall til sluk. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak. Ved en eventuell renovering, påse at våtrommet bygges med riktig fall til sluk. 2. etasje > Bad/vaskerom Sluk, membran og tettesjikt,TG2 Plastsluk, synlig slukmembran klemt til klemring. Ukjent videre underliggende konstruksjoner da dokumentasjon på utførelse ikke er fremlagt. Vurdering av avvik: - Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Tiltak - Det må gjøres nærmere undersøkelser. Manglende membran/tettesjikt medfører risiko for lekkasjer og fukt i konstruksjonen. - Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv og fuktskader. 2. etasje > Bad/vaskerom Sanitærutstyr og innredning,TG2 Innredning med nedfelt servant, toalett, dusjvegger, opplegg for vaskemaskin. Visuell befaring viser ikke større avvik utover påregnelig bruksslitasje. Vurdering av avvik: - Det er påvist skader på innredning. Tiltak - Lokal utbedring må utføres. 2. etasje > Bad/vaskerom Ventilasjon,TG2 Avtrekk Enkel funksjonstest med papir for avsug. Vurdering av avvik: - Det etablerte avtrekkssystemet fungerer ikke tilfredsstillende. Tiltak - Dårlig ventilasjon på et våtrom kan føre til alvorlige konsekvenser som fuktskader og muggvekst. - Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Kjøkken 2. etasje > Kjøkken Overflater og innredning,TG2 Kjøkken med profilerte fronter, laminat benkplate. Utstyr: kjøleskap, komfyr, platetopp, oppvaskmaskin. Ved visuell undersøkelse ble det ikke registrert større avvik utover påregnelig bruksslitasje. Vurdering av avvik: - Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad. - Det er påvist skader/fuktskjolder i kjøkkengulvet. - Ved fuktsøk ble det ikke registrert høyere fuktverdier på befaringsdagen på gulvene. Skader på innredning. komfyr står feil plassert i innbygningsskap. Tiltak - Det må påregnes lokal utbedring/utskiftning. 2. etasje > Kjøkken Avtrekk,TG2 Kjøkkenventilator, fungerende på befaringsdagen ved enkel funksjonstest men lite avtrekk. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Lite eller ingen avtrekk. Tiltak: - Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Tekniske installasjoner Ventilasjon,TG2 Naturlig ventilering. Vurdering av avvik: - Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Tiltak - Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. - Boliger fra det aktuelle byggeåret vurderes utfra dagens forskrifter å være under ventilerte. Anbefales å anlegge vegg ventiler i tillegg til lufte spalter på vinduer i rom med bruks belastning for tilfredsstillende ventilering. Aktiv bruk av mekanisk ventilasjon på våtrom og kjøkken ved bruk anbefales slik at varm fuktig luft transporteres ut av bygningen. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av veggventiler, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. Leilighet Byggetegninger, brannceller og krav for rom til varig opphold Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk Er det påvist synlige tegn på avvik i branncelleinndeling ut ifra dagens byggteknisk forskrift? Nei Er det ifølge eier utført håndverkstjenester på boligen siste 5 år? Nei Er det påvist avvik i forhold til rømningsvei, dagslysflate eller takhøyde? Nei Leilighet Standard : Normal standard utfra byggeår Vedlikehold : Videre vedlikehold og oppgraderinger utfra bygningsmessig beskrivelse
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Den enkelte seksjonseier har full rettslig rådighet over sin seksjon. Ved utleie må styret informeres skriftlig med opplysninger om hvem som er ny leietaker
Energi og oppvarming
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 8000 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 475,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgifter kr 1837,-
Rentekostnader andel fellesgjeld kr 562,-
Avdrag andel fellesgjeld kr 196-
Tilleggsytelser: TV og Internett CD kr 549,-
Tillegg for dugnad kr 25,-
Parkeringsplass kr 306,-
Tillegg dugnad: Felles trekk som går til fest etter dugnaden og gavekort som det trekkes blant det som har deltatt på dugnaden.
Fellesutgifter: Lønnskostnader, forretningsfører, kommunale avgifter, forsikring, vaktmester, vedlikehold, felles strøm, snø rydding og renhold.
Kommunale avgifter
Kr. 8 366,- pr. 2025
Kommunale avgifter inkluderer: Vann og avløp.
Det er installert vannmåler på eiendommen. Oppgitt beløp er et estimat basert på selgers forbruk foregående år. Forbruk vil variere fra husstand til husstand og endelig fakturert beløp kan derfor avvike. Fakturering skjer månedlig/kvartalsvis.
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Kr. 3 150,- pr. 2025
Informasjon om eiendomsskatt er innhentet fra Arendal kommune.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 747 132,- pr. null
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 26 eierseksjoner i eiendom gnr. 503 bnr. 525 i Arendal Kommune. Den enkelte sameier har eiendomsrett til en ideell andel av hele eiendommen, samt enerett til bruk av den bruksenhet vedkommende sameier har grunnbokshjemmel til. Til hver seksjon er det knyttet enerett til bruk av en bruksenhet som består av både en hoveddel og tilleggsdel (er). Tilleggsdelene består av arealer som i den tinglyste seksjoneringsbegjæringen er definert som tilleggsdeler til bruksenheten. Med tilleggsdeler menes etter dette veranda, terrasser og boder i bygningenes underetasje. Bruksenhetens hoveddel og tilleggsdel(er) utgjør til sammen brukenheten. De deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter, er fellesareal. Til fellesarealene hører således blant annet hele bygningskroppen med vegger, dekker og konstruksjoner (også for balkonger/terrasser) samt inngangsdører, vinduer, trapperom med heis, ganger, svaleganger, andre fellesrom og uteområder. Stamledningsnettet for vann og avløp fram til avgreinningspunktene til de enkelte bruksenhetene og elektrisitet fram til bruksenhetenes sikringsskap, er også fellesanlegg. Det samme er andre innretninger og installasjoner som skal tjene sameiernes fellesbehov . Den enkelte enhet skal brukes til boligformål. Bruksenhetene kan ikke anvendes til næringsformål. Med næringsformål menes ethvert formål som ikke er boligformål. Den enkelte sameier har enerett til bruk av sin bruksenhet, og rett til å utnytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanligvis brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. Seksjonseierne i bygg B har også rett til å benytte inngang/gjennomgang og felles oppholdsrom og wc i bygg A's underetasje. Adkomst til heisrom, teknisk rom og dertil hørende bod er kun tillatt for den/de som sameiet bemyndiger. Med de begrensninger som følger av disse vedtekter har seksjonseierne full rettslig rådighet over sine seksjoner. Seksjonseierne kan fritt pantsette, selge og leie ut sine seksjoner. Ethvert salg eller bortleie av seksjoner skal meldes skriftlig til styret eller sameiets forretningsfører med opplysning om hvem som er ny eier/leietaker. Sameierene har ikke forkjøps- eller innløsningsrett. Sameiet har ikke oppløsningsrett. Den øverste myndighet i sameiet utøves av sameiermøtet. Alle sameiere har rett til å delta i sameiermøte med forslags-, tale-, og stemmerett. En sameier kan møte ved fullmektig, og har også rett til å ta med en rådgiver til sameiermøtet. Ordinært sameiemøte av holdes hvert år innen utgangen av april. Styret skal på forhånd varsle sameierene om dato for møtet og frist for innlevering av saker som ønskes behandlet. Sameiermøtet innkalles skriftlig av styret med minst 8 og høyest 20 dagers varsel. Innkallingen skal angi tid og sted for møtet, samt bestemt angi de saker som skal behandles i sameiermøtet. Dersom et forslag som etter loven eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall skal behandles, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen. Med innkallingen også følge styrets beretning med revidert regnskap. Uten hensyn til om sakene er nevnt i innkallingen skal det ordinære sameiemøte behandle: 1. Styrets årsberetning 2. Styrets regnskap for 3. Valg av styre 4. Årlig vedlikeholdsprogram Årsberetning, regnskap og eventuell revisjonsberetning skal sendes ut til alle sameiere med kjent adresse en uke før ordinært sameiemøte. Dokumentene skal dessuten være tilgjengelig i sameiemøte. Ekstraordinært sameiemøte holdes når styret finner det nødvendig eller når to eller flere sameiere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene framsetter skriftlig krav om det, og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet. Styret innkaller skriftlig til ekstraordinært sameiemøte med minst 3 og høyst 20 dagers varsel. Innkallingen skal skje på samme måte som for ordinært sameiemøte, jf § 6. Styret skal ha 3-4 styremedlemmer og 1-2 varamedlemmer. Første gang det velges styre, skal styreleder samt 1 styremedlem og 1 varamedlem velges for to år, mens 2 styremedlemmer og 1 varamedlem velges for 1 år. Deretter velges alle styremedlemmer for 2 år om gangen. Styret skal ha en styreleder som velges særskilt av sameiemøtet. Styret bør bestå av medlemmer fra begge oppgangene. Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen, og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i sameiemøtet. Styrer kan ansette forretningsfører og andre funksjonærer, gi instruks for dem, fastsette deres lønn, føre tilsyn med at de oppfyller sine plikter, samt si dem opp eller gi dem avskjed. Styret er vedtaksført når mer enn halvparten av alle styremedlemmer er tilstede. Vedtak treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet gjelder det som møtelederen har stemt for. De som stemmer for et vedtak, må likevel utgjøre mer enn en tredjedel av alle styremedlemmene. Styret skal føre protokoll over sine forhandlinger. Protokollen skal underskrives av de fremmøtte styremedlemmer. Fellesarealer skal holdes forsvarlig ved like. Det skal utarbeides forslag til årlig vedlikeholdsprogram for fellesarealer, som fremlegges på det ordinære sameiermøtet for godkjennelse. Styret kan gjennomføre pålegg gitt av offentlige myndigheter vedrørende eiendommen. For krav mot sameier som følger av sameierforholdet, herunder krav om dekning av felleskostnader, har de øvrige sameiere panterett i den aktuelle sameiers seksjon. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet da tvangsdekning besluttes gjennomført. Panteretten faller bort dersom det ikke senest to år etter at pantekravet skulle vært betalt, innkommer begjæring til namsmyndigheten om tvangsdekning, eller dersom salget av eiendommen gjennom namsmyndighetene ikke gjennomføres uten unødig opphold. Styrets arbeid i perioden 2022: Styret arbeider fortløpende ved bruk av elektronisk kommunikasjon og fysiske møter. Styret holder videre eierne/beboerne orientert om aktuelle saker og annen informasjon via oppslag i den elektroniske eierportalen, ved oppslag på tavlene i nr 17 og 19 eller ved utsending av sms eller e-post til alle eierne/leieboerne. Det har vært et spesielt behov for å ha fokus på kildesortering av avfall og orden i avfallsboden og ellers på eiendommen. Kommunikasjonen går ofte også andre veien ved at eiere henvender seg om smått og stort. Disse henvendelsene går i stor grad til styreleder, enten direkte, på sms, på privat e -post eller til styrets e-postadresse furukollen@boligpost.no. Det siste er å foretrekke. Styreleder hadde i desember en runde og banket på døra til alle eierne. Det var gått ut informasjon på forhånd både på sms og i postkassene. Det ble levert ut informasjon om eiernes egenkontroll av brann- og elsikkerhet, og to sjekklister skulle gjennomgås av hver eier og leveres tilbake til styret. Dette er et viktig sikkerhetsarbeid som hver enkelt eier har ansvar for selv, men styret mangler fortsatt tilbakemelding fra flere eiere til tross for purring. I forbindelse med runden ble det også levert ut en sikkerhetspakke til alle eierne med blant annet en boks med slukkeskum, nytt batteri til røykvarsleren som ble delt ut i fjor samt brannsikkerhetsinformasjon. Styret organiserte flere dugnadsøkter i 2022. Blant disse kan nevnes rydding, kosting og luking foran bygningene, oppmaling av parkeringsplasser, beskjæring av trær i hagen, innkjøp av robotgressklipperen "Lillebror" samt etablering av ledning rundt hele hagen i den forbindelse, rydding av sameiets fellesarealer (og en forlatt bod) for hensatte gjenstander og deretter bortkjøring av gjenstandene, maling av benkene i hagen mv. Mange eiere deltok i dugnadsarbeidet, og vi håper på enda flere i 2023. Det hele kulminerte i en sommerfest i hagen, hvor alle beboerne ble invitert. Der var det pizza og mer til, og trekning av gavekort til de som bidro i dugnadsarbeidet. Det er både hyggelig og viktig for både trivsel og trygghet i sameiet å bli litt kjent med hverandre, vi som bor i sameiet. Sameiets vaktmesterkontakt hos ABBL har gått av med pensjon, og styreleder har hatt en befaring av bygningsmassen og eiendommen sammen med ny vaktmester. Det er av stor verdi med en vaktmestertjeneste hos ABBL som kjenner eiendommen og kan bistå sameiet der det er aktuelt. Begge institusjonene på nedsiden av sameiet har hatt utbygginger i 2022. Spesielt var dette en belastning når den statlige institusjonen til tider hadde mellom 20 og 30 håndverker biler som dels parkerte til ulempe for sameiet, og til dels sperret vegen for morgentrafikken. Anlegget er nå ferdig, og har bidratt til en fornyelse og utbedring av de nære omgivelsene til sameiet. Arbeidene har samtidig resultert i utbedring av parkeringsfasilitetene til naboene våre. Vi mottar fortsatt advokatbistand i forbindelse med at nye eiere av naboeiendommen (på nedsiden av nr 19) også sitter med hjemmelen på sameiets private hage og parkeringsplass. Det har vært liten utvikling i saken utover utveksling av dokumentasjon mv. Det har også vært et eierskifte hos motparten som har medført noe stillstand i saken. Sameiet krever å få overført hjemmelen til eiendommene, og har en god sak. Ytterligere informasjon kan gis under årsmøtet. Vi har også i år hatt høye utgifter til vedlikehold av heisene. Videre har vi hatt vår foretrukne samarbeidspartner, Byggpartnere AS, til å forestå taksjekk, takrennerens, reparasjon av flaggstang samt arbeider på to balkonger for å avverge videre vanninntrengning i bygningskroppen i nr 19 på to steder. Vi har avtale med en ekstern leverandør om brøyting og strøing av adkomst og parkeringsplassen til sameiet. Nytt av året er at vi nå også får brøytet gangveien for å øke sikkerheten til gående også i det mørke og glatte vinterhalvåret. Det har ved flere anledninger vært observert biler som velger å kjøre opp gangveien, i stedet for bilvegen. Dette er selvsagt ulovlig, og fører til redusert trygghet for fotgjengere fra sameiene. Forsikringspremien har hatt høy økning seneste året med utgangspunkt i skadesaker sameiet hadde forut for at nåværende styre var eiere i sameiet. Den siste økningen i premien på 50.000,- har vi lyktes med å få reversert, og vi er lovet en ytterligere reduksjon i premien dersom vi er skadefrie også i 2023. Det håper vi på! Felleskostnadene hadde ingen økning i 2022, men er pr 01.01.23 satt opp i tråd med prisstigning i samfunnet for øvrig. STyreleder informerer om at de ikke har hatt økning av felleskostnadene de siste årene, til tross for prisøkning. Felleskostnadene økte ved årsskiftet, tilsvarende renter/avdrag for hver enkelt eier knyttet til rehabilitering av taket. Taket ble dels finansiert direkte av eierne, dels ved refinansiering av sameiets lån. Styrets arbeid i perioden 2023: Styret kommuniserer fortløpende ved hjelp av elektronisk kommunikasjon. Ved behov gjennomføres fysiske møter. Styret har levert ut sikkerhetsinformasjon til alle eierne, samt et nytt batteri til røykvarsler som ble skiftet for få år tilbake. Styret har ansvar for HMS-gjennomgang i fellesarealene, mens den enkelte eier forestår HMS-gjennomgang i egen leilighet og må dokumentere dette ved innleving av utfylt kontrollskjema. I perioden har det vært gjennomført dugnad med vekt på rydding og soping av parkeringsarealer, rydding av kratt, samarbeid med nabosameiet i bygg C, vask av søppelkonteinere og rydding av kildesorteringsbod, samt hagen med vekt på raking, kalking, gjødsling og drift av plenklipperen. Det var planlagt dugnad med diverse små malerarbeider innvendig, men ingen meldte seg til denne dugnaden. Det var liten oppslutning om sommerfesten som avsluttet dugnadssesongen, men det ble foretatt trekning av flere gavekort blant de som deltok i dugnadsarbeid. Det har vært utfordringer med kildesortering, især ved at det leveres for mye usortert restavfall, ulovlig restavfall og større gjenstander i restavfall i vår avfallsbod. Det er også problemer med at kartong ikke brettes, og dermed opptar uforholdsmessig mye plass i papp/papiravfall. Enkelte eiere har påtatt seg å kjøre avfall bort til renovasjonsanlegget for levering. Dette er unødvendig, da hver enkelt eier selv må levere avfall som ikke skal i kildesorteringskonteinerne. Vi hadde en stor opprydning i 2022/23 og fikk miljøtaxi til å hente større gjenstander fra kjeller og fra eiere som benyttet seg av ordningen. Dette har det ikke vært meldt behov for siste året. Jordskiftesaken resulterte i at hage og parkeringsplasser ble tilbakeført til sameiet. Det har etter dette vært befaring med tanke på adkomst til utbyggers eiendom. Det kan eventuelt bli aktuelt med alternativ plassering av avfallsbod på utbyggers regning. Utbygger har i tillegg signalisert at det er ønskelig å unngå at det blir behov for å flytte enkelte av sameiets parkeringsplasser. Det gjenstår å se hvilke løsninger som evt blir valgt. Etter ekstremværet i vinter er det skader på 7 leiligheter som følge av vanninntrenging. Det arbeides fortsatt i 6 av leilighetene, og dette orienteres om i egen sak. Kommunikasjon mellom styret og eiere foregår i stor grad ved bruk av sms. I noen tilfeller gjøres det oppslag i ABBL sin eierportal, og leveres informasjon skriftlig i postkassene/henges på oppslagstavler i begge bygg. Overslaget som er hentet inn er basert på at Sameiet for legge ett alternativ til skifer. Avvises denne søknaden, vil kostnaden kunne bli høyere enn forespeilet. Se informasjon i møte protokollene. Det skal bygges kjedeboliger på fremsiden av nr. 19. Styreleder informerer at pr i dag foreligger det ingen informasjon om når dett arbeidet skal settes i gang.
Forretningsfører
Arendal Boligbyggelag
Forkjøpsrett
Sameierene har ikke forkjøps- eller innløsningsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 99 757,- pr. 30.07.2025
Avdrag: Kr. 196,-Rentekostnader: Kr. 562,-
61778185678, Nordea Bank Abp, filial i Norge
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 05.07.2023: 5.5% pa.
Antall terminer til innfrielse: 69
Saldo per 05.07.2023: 3 172 671
Andel av saldo: 151 567
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 ( siste termin 30.09.2040 )
Flytende rente
Fellesformue
Kr. 747 132,- pr. 29.07.2025
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megleren for å få dette oversendt.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Se vedtekter.
Dyrehold
Jf. §9 i ordensreglene: "Hund, katt eller andre dyr må ikke holdes uten styrets samtykke."
Sameiets forsikring
IF Skadeforsikring
Polisenr. SP0001996865
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 111,7 kvm (eiet)
Tomten ligger på en fin høyde på Furukollen, med flott utsikt over Åsbiskogen. Asfaltert gårdsplass og parkering. Stor plen i fronten avbygget og gjerde
langsetter. Pent opparbeidet uteareal og felles tomt.
Adkomst
Det vil bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik under annonserte visninger. Åpner du annonsen på hjem.no eller nordvikbolig.no, finnes kartskisse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til reiserute fra din starts destinasjon til boligen. Velkommen til visning!
Områdebeskrivelse
Offentlig kommunikasjon
Bussholdeplass, Oddenveien - Linje 111 - ca. 4 minutter i gåavstand. Arendal stasjon - ca. 27 minutter i gåavstand. Kristiansand Kjevik - ca. 51 minutter i kjøreavstand.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Stinta skole Barnehage
Furukollen idrettsbarnehage (0-5 år) - ca. 4 minutter i gåavstand.
Springkleiv barnehage (1-5 år) - ca. 10 minutter i gåavstand.
Strømsbuåsen barnehage (0-5 år) - ca. 18 minutter i gåavstand.
Skoler
Stinta skole (1-10 kl.) - ca. 16 minutter i gåavstand.
Steinerskolen i Arendal (1-10 kl.) - ca. 23 minutter i gåavstand.
St. Franciskus skole (1-10 kl.) - ca. 26 minutter i gåavstand.
Arendal videregående skole - ca. 26 minutter i gåavstand.
Arendal vgs - Mølleheia - ca. 5 minutter i kjøreavstand.
Sam Eyde videregående skole - ca. 8 minutter i kjøreavstand.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for ombygging av eiendommen datert 20.09.2010. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det finnes ikke ferdigmelding for vann og avløp. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei. Det er installert vannmåler.
Regulerings- og arealplaner
Kommuneplan - Planid: 42032022-8 - Plannavn: Kommuneplan Arendal (2023-2033) Reguleringsplan - Planid: 1915r4 - Plannavn: Furukollen Formål: 1112 - Boligbeb. - konsentrert småhusbebyggelse, Områder for boliger m/tilhørende anlegg Arealplaner under arbeid - Planid: 09062017-13 - Plannavn: Kirkegårdsveien 3B Styreleder informerer om at ny eier (2–3 år) av tomten i skråningen foran nr. 19 ønsker å bygge ut, til tross for tidligere manglende markedsinteresse. Furukollen Park har innsigelser til adkomstløsningen, som vurderes som urealistisk og kostbar. Styret har krevd bankgaranti ved eventuell konkurs eller stopp i prosjektet. Saken går svært sakte, og status er uavklart.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4203/503/525/21: 03.11.2023 - Dokumentnr: 1229365 - Jordskifte Jordskiftesak 23-051188REN-JAGD/JARD Furukollen, gnr. 503 i Arendal Agder jordskifterett Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Jordskifteretten har avsatt en dom i en tvist mellom Sameiet Furukollen og Kuskjær AS. Se side 13 og 14 om domsslutningen i servitutt merket med nummer: 1229365. 03.11.2023 - Dokumentnr: 1229365 - Erklæring/avtale Vilkår for framføring av vei Jordskiftesak 23-051188REN-JAGD/JARD Furukollen, gnr. 503 i Arendal Gjelder denne registerenheten med flere Betyr: Betyr: Jordskifteretten har avsatt en dom i en tvist mellom Sameiet Furukollen og Kuskjær AS. Se side 13 og 14 om domsslutningen i servitutt merket med nummer: 1229365. 30.04.2008 - Dokumentnr: 347821 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 21 Formål: Bolig Tilleggsdel: Bygning Sameiebrøk: 41/1549 Søknad om å dele opp et større bygg i flere enheter. Fra hovedbølet som eiendommen er fradelt fra, kan det være tinglyst heftelser i form av erklæringer/avtaler som ikke fremgår av grunnboken for denne eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at grunnboken er endret, slik at det ikke lenger er mulig for kjøpers bank å forutsette 1. prioritets pant der hvor det er tinglyste heftelser, som ikke skal slettes for selgers regning. Eiendommen blir overdratt fri for rene pengeheftelser med mindre annet er oppgitt.
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 2,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 39 800,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 900,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 23 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Visningshonorar/overtagelseshonorar pr stk. kr. 3 900,- Utlegg: Eierskiftegebyr kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 4 575,- Utlegg foto - Interiør og fasade ca. kr. 3 500,- Utlegg tilstandsrapport ca. 7.200,- Samlet skal selger betale kr. 103 135,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Kristoffer Eastwood, Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
485 02 050
k.eastwood@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Arendal Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 932433192
Kirkegaten 5, 4836 ARENDAL
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). Arendal Eiendomsmegling AS har indirekte eierskap i Bomega AS.
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Arendal?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
90%Vil bli boende i Arendal dersom de skulle flyttet.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (61%)
- Venner, familie, besøk, middag (12%)
- Slapper av, ser på TV, leser (29%)
- Jobber i hage/hus (15%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
62%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Kristoffer Eastwood
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Arendal
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?

















