Ullevålsveien 49BSt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Ullevålsveien 49B
- Prisantydning
- 4 990 000,-
- Totalpris
- 5 162 240,-
- Felleskost/mnd
- 2 344,-
- BRA-i
- 31 m2
ST. HANSHAUGEN PARK
Sjelden toppleilighet med gulvareal på 44 m² - Eksklusiv standard fra 2016 - Opptil 3,3m takhøyde - Rett ved parken
En nydelig, stilren og gjennomført toppleilighet med høy standard fra 2016. Leiligheten ligger i en ærverdig gård fra slutten av 1890 med ettertraktet beliggenhet midt på St. Hanshaugen. Her bor du med umiddelbar nærhet til den populære parken, offentlig kommunikasjon og alle fasiliteter. Leiligheten har en svært god planløsning, og inneholder entré, praktisk hems, moderne Sigdal-kjøkken, lys stue, soverom/alkove med spesialtilpasset garderobeløsning og delikat bad.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1895
- Etasje:
- 5
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 990 000,-
- Omkostninger:
- 127 220,-
- Totalpris:
- 5 162 240,-
- Fellesgjeld:
- 45 020,-
- Felleskost/mnd:
- 2 344,-
- Fellesformue:
- 4 498,-
- Totalt BRA:
- 34 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
5-0217/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Ullevålsveien 49B, 0171 Oslo
Gnr. 217, bnr. 393, snr. 21 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Andrine Langebeck
Kjøpesum og omkostninger
4 990 000,- (Prisantydning) 45 020,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 035 020,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 125 870,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 127 220,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 139 920,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 162 240,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 174 940,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1895
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 31 kvm
BRA-e: 3 kvm
Totalt BRA: 34 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 3 kvm.
Totalt BRA: 3 kvm
5. etasje:
BRA-i: 31 kvm.
Totalt BRA: 31 kvm
Ikke målbare arealer:
Totalt gulvareal er målt til ca 44kvm. Grunnet skråtak er kun 31kvm regnet som måleverdig areal. Boligen har også en hems over
inngangsdør med gulvareal på ca 4kvm. Ikke måleverdig areal.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Innhold
Leiligheten ligger i 5. etasje og inneholder kjøkken, stue, soverom/alkove og bad. I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på ca. 3 kvm. Selger informerer om en bod i nabooppgang på 1-2 kvm. Boden er ikke medtatt i BRA-e. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja, faglært Var tiltaket søknadspliktig? Ja Har arbeidet blitt godkjent? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Leiligheten ble bygget om fra et loft i 2016 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Juni 2024 er det gjort måling og takst i forbindelse med salg. Selgers egenerklæringsskjema ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Bygningssakkyndig
Dalbeck Takst AS
Byggemåte
Bygget: - Grunnmur av teglstein/naturstein til lastfordelende fundament. - Etasjeskiller i trebjelkelag. - Yttervegger i teglstein, utvendig pusset med trekninger og gesimser. - Yttertak i trekonstruksjon tekket med takplater. Leiligheten: - Leiligheten ble etablert i 2015/16 da loftet ble omgjort. - 2-lags vinduer på kjøkken og 3-lags takvinduer fra 2015. - Vinduene kan åpnes på 2 ulike måter, med full åpning eller med skrå åpning, dette reguleres med avtrekkere. - Varmtvannsbereder fra 2015 på ca 120 liter plassert i skap på bad. Tilstandsgrad: I forbindelse med salget er det utarbeidet en tilstandsrapport for boligen som viser boligens tilstandsgrad fra TG1-TG3, hvor TG1 er velfungerende forhold, TG2 er forhold som må påregnes utbedret på sikt, og TG3 er forhold som må påregnes utbedret omgående. Følgende forhold er kommentert med TG2: - Overflate gulv bad: TG2 settes på grunn av bom/hulrom under fliser ved døren. - Varmtvannsbereder: TG2 settes på grunn av ikke tilfredsstillende EL-kobling. - Ventilasjon: TG2 settes på grunn av kjøkkenventilator med kullfilter og omluft samt ikke tilfredsstillende luftutskiftning i oppholdsrom. For ytterligere opplysninger om byggemåte og standard se vedlagt tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. I henhold til sameiets vedtekter må leietaker godkjennes av styret ved utleie av boligen. Kjøper bærer risikoen for at ønsket leietaker godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Panelovner - Elektrisk gulvvarme på bad. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Ifølge selger utgjør strømkostndene ca. 300-500,- pr. måned. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 344,- pr. mnd
Inkluderer: Betjening av andel fellesgjeld, bredbånd, kommunale avgifter, felles byggforsikring, forretningsførerhonorar, drift og vedlikehold.
Herav:
Renter og avdrag: 205,-
Kabel-TV-avgift: 260,-
FELLESUTGIFTER: 1 596,-
Avdrag IN-lån: 164,-
Renter IN-lån: 119,-
Det er planlagt en økning av felleskostnadene fra 1. juli.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 932 265,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 3 542 607,- pr. 2022
Formuesverdien fastsettes av Skatteetaten med utgangspunkt i en beregnet boligverdi. Boligverdien er basert på kvadratmeterpris multiplisert med boligens areal. Kvadratmeterprisen hentes fra SSB sine statistiske opplysninger.
Formuesverdien for primærboliger utgjør 25% av boligens verdi opp til 10 millioner, og 70 % av verdien over 10 millioner (der boligeier er folkeregistrert pr. 1. januar). Formuesverdien for sekundærboliger utgjør 100% (øvrige boliger).
Sameiet
Om sameiet
- Sameiet er registrert i Foretaksregisteret med organisasjonsnummer 982 041 708, ligger i bydel St. Hanshaugen i Oslo og har adresse: Ullevålsveien 49, 0171 Oslo. - Sameiet består av 20 boligseksjoner og 1 næringsseksjon (kiosken). - Sameiet har avtale om vaktmester- og rengjøringstjenester med Bygårdsservice AS. Bygårdsservice AS ivaretar oppgavene knyttet til rydding, snømåking, daglig drift, renhold, løpende vedlikehold. Renholdet skjer annen hver uke. - Sameiet har avtale med Telia som leverer bredbånd (100 Mbps). - Årsmøtet 2024: Det ble enstemmig vedtatt å rette til tinglsyt sameiebrøk iht. eierseksjonsloven og sameiets vedtekter. Rettingen ble iverkstatt fom. mai 2024. Forslag fra styret om vedlikehold av yttertakene Som det fremgår av postene er en betydelig del av kostnadene (ca 40%) knyttet til rigg, drift stillas og gateleie og avfallshåndtering. City Tak har også lagt inn noen forutsetninger når det gjelder underlag m.m., men totalt sett tror jeg budsjettet er representativt for gjennomføringen av arbeidsoppgavene. Jeg tenker det bør legges inn en uforutsettpost på 10% og en post for utarbeidelse tilbudsforespørsel og tilbudsbefaring, samt oppfølging og overtakelse av arbeidene på inntil 15 timer.» Budsjett og utførelse kr 263 000.- Rigg, drift, stillas m.m. kr 187 000.- Uforutsett kr 45 000.- Forslag til vedtak: Prosjekt -/ byggeledelse kr. 21 450.- MVA kr 129 113.- Sum total kr. 645 563.- Det foreslås at tiltaket finansieres ved lån. Tiltaket godkjennes. Årsmøtet gir styret fullmakt til å finansiere tiltaket ved nytt opptak lån / refinansiering eksiterende lån. Dette ligger i størrelsesorden 600-700k og vil finansieres gjennom opplåning. Det ble godkjent på årsmøtet i år. Dette vil øke de månedlige felleskostnadene noe. Tall er først endelige når Styret har valgt tilbud. Oppstart etter sommer / høst. Det må pga. sameiets vedlikeholdsplaner forventes økt fellesgjeld og felleskostnader. Vedlikehold av yttertakene status fra årsmøte 2025: forventningene var igangsettelse i august, men grunnet frafall av entreprenører og tidsforlengelser fra leverandørs side har dette først blitt igangsatt februar 2025 og har totalt prosjekt tid på 10-12 uker. Omfanget og kostnader har økt grunnet uforutsett arbeid sammenlignet med original plan (ca. 46%). - Brannteknisk gjennomgang gjennomført på eget initiativ og alle sikringstiltak gjennomført, se blant annet brannglassene som er installert utenpå de originale glassene i trappegangen. - Originale bygningsdeler fra da gården ble bygget i 1895, se særlig takmaleriet i inngangen og vindusglassene og flisene i trappegangen. Sameiet har lagt vekt på å bevare gårdens originale uttrykket i valg farger og oppussingsteknikk. - Sameiet gjennomførte rehabilitering av gårdens aktive pipeløp i 2011 med rør-i-rør løsning med fleksible stålrør. Det ble montert avtrekksvifter på pipeløpene i 2012. Brannsikringsutstyr: Sameiet installerte i 2012 nytt brannvarslingsanlegg for hele gården med sensorer i den enkelte leilighet og i fellesareal, og med alarm klokker i oppgangene. Styret besørget en brannteknisk gjennomgang av gården i 2011 og inviterte Oslo Brann- og redningsetat (OBRE) på tilsyn i 2015. Etter installasjon av brannvinduer i trappegang D i 2018 er alle tiltak som ble anbefalt i gjennomgangen og pålagt av OBRE gjennomført. Nytt calling system oppgang B+C Vedtak: Nytt calling system har vært på agendaen til styret før. Men grunnet finansielle begrensinger har styret utsatt nytt calling system. Nytt calling anlegg oppgang B og C koster kr 85.000 (siste innhentet tilbud inkl. MVA). Forslag fra styret er at vi må se etter endt reparasjon av yttertak hvor mye vi har disponibelt på bankkonto for å vurdere om dette er riktig prioritering for 2025. Oppdatert info fra styreleder: Vi har to aktive taklekkasjer som er ferdigstilt i år. Dette ligger i størrelsesorden 900k og vil finansieres gjennom opplåning (venter stadig på sluttfaktura). Det ble godkjent på årsmøtet i 2024. Dette vil øke de månedlige felleskostnadene noe og medføre økt fellesgjeld. Økningen vil skje fra og med 1 juli 2025. Rehabilitering og større vedlikehold: 2024: Installert en ny pipe vifte grunnet røykutvikling i eksisterende, samt service av de tre andre viftene Iverksettelse av reparasjoner yttertak iht prosjektering og framleggelse av sak på årsmøte mars 2024. I tillegg legges om helt nytt tak i et område på 48kvm grunnet uforutsett arbeid og flere identifiserte lekkasje punkter i dette området (ny tak garanti for det 48kvm området) Bekjempelse av rotter i kjeller og inngått ny årlig service avtale med Rentokil Reparert knust vindu oppgang C, rens av takrenner i bakgården, reparasjon av hoveddør til bakgården, og utbedret visuell profil til kiosken 2023: Prosjektering og planlegging reparasjoner yttertak. Legges frem som sak på årsmøte. 2023: Oppmåling arealer alle seksjoner 2022: Utbedring etter vannskader fra 2019. Dette har vært en forsikringssak (Gjensidige skadesak 78991745,14) som har blitt fulgt opp med klage på Gjensidiges avslag på å dekke skader. Etter klagebehandling har sameiet blitt tilkjent erstatning for reparasjon av tre leiligheter som hadde følgeskader etter lekkasje ved innbygd altan/tak. Reparasjonene er i det alt vesentlige avsluttet ved årsskiftet 2021-2022. Det er også gjennomført VVS vedlikeholdsspyling avløpsrør og montert nytt porttelefonanlegg oppgang D. 2021: Det er gjennomført rens av takrenner, utvendig reparasjon av fire piper, reparasjon av fasader mot bakgården, reparasjon av skade i fasade på vegg i bakgård oppunder taket, montert sikkerhetsnetting på snøfangerne og service på 4 stk. avtrekksvifter på piper. 2020: Rehabilitering av gesims og reparasjon av takbeslag m.m. i tilknytning til lekkasje fra takterrasse i seksjon nr. 19 i 2019. 2019: Rens av takrenner. Takterrasse i seksjon nr. 19 er rehabilitert. 2018: Utredning av skade på gesims mot Frydenlundsgate, skader på murpuss i bakgården og skader på støpte trappetrinn i oppgang C. 2017: Tyverisikring ved forsterkning av inngangsdørene til kjelleretasjen, loftsbodene i oppgang C/D, samt to inngangsdører i bakgård. 2015: Reparasjoner av fasade utvendig, sokkeletasje. Utskiftning av takvinduer i seksjon nr. 19. 2014: Utskiftning av takvinduer seksjon nr. 18. 2012: Rehabilitering av trappeganger (puss/maling/belegg), brannmaling av alle trapper, utskiftning av brannvarslingsanlegg, utskiftning av calling-anlegg, utskiftning av lamper i trappeganger og ute, rehabilitering av takmaleriet i inngangen i oppg. A, montering av nye postkasser og montering av røykvifter på pipeløp på tak. 2011: Rehabilitering av pipeløp, forberedelse og kontraktsinngåelse for rehabilitering av trappeganger, kartlegging av bygningsmassens branntekniske tilstand og enkelte branntekniske utbedringer.
Forretningsfører
Oslo og Omegn Boligforvaltning AS
Styregodkjennelse
Det er ikke krav om styregodkjennelse. Sameiets styre skal underrettes om alle overdragelser og leieforhold.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 45 020,- pr. 01.06.2024
Lånenummer: 83987141533, Svenska Handelsbanken AB NUF
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 21.05.2025: 7.7% pa.
Antall terminer til innfrielse: 80
Saldo per 21.05.2025: 832 188
Andel av saldo: 17 415
Første termin/første avdrag: 30.10.2024 ( siste termin 30.12.2031 )
Lånet har IN-ordning
Lånenummer: 15160274554, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.05.2025: 7.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 79
Saldo per 21.05.2025: 1 392 000
Andel av saldo: 27 605
Neste termin/avdrag: 30.06.2025 ( siste termin 31.12.2044 )
Fellesformue
Kr. 4 498,- pr. 31.12.2023
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kroner 216 065,-. I inneværende år er det budsjettert med et underskudd på kroner 491 359,-.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, protokoller, regnskap m.m. Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt med styrets forhåndsgodkjenning. Forhåndsgodkjenning er avhengig av at husdyret ikke vil være til sjenanse eller ulempe for andre seksjonseiere. Styret kan avgjøre at husdyrholdet må opphøre dersom husdyrholdet er til sjenanse eller ulempe og dette veier sterkere enn beboers behov for husdyrholdet.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 78991745
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 581,2 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Boligen ligger i et sentralt og populært boligområde på St. Hanshaugen med parken som nærmeste nabo. Parken ble opparbeidet i 1850 og var den første parken Oslo Kommune tok ansvar for. Parken tilbyr turmuligheter for store og små, sommerservering, scene hvor det avholdes konserter, andedam, mange benker å slappe av i, fjordutsikt og mye mer. Stensparken frister også på varme sommerdager. Dette er en perfekt beliggenhet for deg som ønsker å bo sentralt og samtidig vil ha kort vei til flotte grøntarealer. Fra St. Hanshaugen har man gangavstand til hovedstadens mest attraktive handlegater som Bogstadveien og Hegdehaugsveien, samt kort vei til Thereses gate på Bislett og Grünerløkka med sitt pulserende liv. Gangavstand til St. Hanshaugen Senter med bl.a. Rema 1000 og Mester Grønn. Apotek1, Kiwi og Coop Mega ligger også i umiddelbar nærhet til boligen. Kiellands Hus er like i nærheten med matvarebutikk, frisør, bokhandel, blomsterbutikk, kaféer, bensinstasjon, restauranter m.m. Det ligger flere sjarmerende nisjebutikker i området, blant annet Gutta på Haugen og den økologiske helsekostbutikken Røtter. Hyggelige kaféer og restauranter som Java, Smalhans, Roleur, Schrøder, Pascal, Kaffebrenneriet og Kolonialen, samt Åpent Bakeri. Ca. ti minutters gange til Grünerløkka med sitt pulserende liv, kaféer, butikker, utesteder og hyggelige Birkelunden. Også kort gange til Vulkan, med Mathallen, BAR Vulkan, konsertscene og restauranter. Rett ved leiligheten ligger Telthusbakken, like nedenfor Gamle Aker kirke. Telthusbakken er preget av lav, gammel trehusbebyggelse, hovedsakelig fra første halvdel av 1800-tallet. St. Hanshaugen har et stort utvalg av treningsfasiliteter i nærområdet; bla. SATS Bislett/Ila/Ringnes Park, Bislet bad, Bislett stadion, FitnessXpress, mfl. Nærområdet byr også på fotballbane og lekeplasser. Ellers kan man benytte seg av parken på St. Hanshaugen, samt Stensparken og Idioten med sine fine tur- og rekreasjonsmuligheter. Man kan gå koselige turer langs Akerselva helt fra Maridalen til Bjørvika. For naturopplevelser i skog og mark er Maridalen, i sykkelavstand, et populært utfartssted hele året. Det er svært god offentlig kommunikasjon i området. Buss nr. 21, 33 og 37 er i umiddelbar nærhet. Disse tar deg enkelt og raskt til Oslo S, Solli plass, Aker Brygge, Nydalen, Majorstua, Rikshospitalet, Blindern m.m. Med bil fra St. Hanshaugen tar det ca. 3 min til Bogstadveien, 5 min til Oslo S, 8 min til Nydalen og 35 min til Oslo lufthavn. OsloMet på Bislett ligger kun ca. 10 minutters gange. Videre er det gode kollektivmuligheter til Universitetet i sentrum, Blindern og BI i Nydalen. Ullevål Sykehus ligger i gangavstand fra boligen.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument fra 1894. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger: Ullevålsveien 49 - Bruksendr loft til boligformål - Ferdigattest - 2016 Ullevålsveien 49 - Utvidelse WC til baderom - Sluttnotat (henlegglse) - 2013 Ullevålsveien 49 - Ombygg leilighet 1 etg til to mm - Ferdigattest - 2000
Vei, vann og avløp
Offentlig vei, vann og avløp i henhold til informasjon til kommunen.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odel på eiendommen
Konsesjon
Erverv av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/217/393/21: 29.08.2016 - Dokumentnr: 774021 - Resek/tilleggssek Ny seksjon: Snr: 21 Formål: Bolig Sameiebrøk: 40/2015 21.09.2018 - Dokumentnr: 1304600 - Reseksjonering Snr: 21 Formål: Bolig Sameiebrøk: 40/2017 Vederlag: NOK 0 Omsetningstype: Uoppgitt Endring av sameiebrøk Endring av tilleggsdel Seksjon mottar areal fra fellesareal
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med IF tilbyr Nordvik Trygghetspakken til våre boligkjøpere. Trygghetspakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle forsikringene du trenger til den nye boligen i et helt år. Leilighetspakken inneholder Boligkjøperforsikring, Super Innboforsikring, Flytteforsikring og Renteforsikring. Super Innboforsikring er en av markedets beste innboforsikringer og med denne kan du være trygg på at alle tingene du eier er godt forsikret. Flytteforsikring dekker skader på tingene dine ved transport, ut- og innflytting. Renteforsikring kan hjelpe deg med rentekostnaden på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir deg hjelp til å avklare hva du kan ha rett på om du oppdager en mangel i den nye boligen din. Ved mangel etter reglene i avhendingslova, vil forsikringen også gi deg juridisk bistand til å rette kravet mot selger eller selgers forsikringsselskap. Boligkjøperforsikring er inkludert i Trygghetspakken, men kan også tegnes separat. Trygghetspakken/Boligkjøperforsikring må senest tegnes på kontraktsmøtet. Se produktark vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon om Trygghetspakken, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1 % av salgssum – estimert til kr. 54 900,- Tilrettelegging: 15 900,- Nordvik Grunnpakke: 21 900,- Visning /overtagelse pr. stk: 3 500,- Oppgjørshonorar: 7 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 21 559,- Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 95 908,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 500,-
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Maria Valentinsen Løken, Eiendomsmegler / Partner
974 98 874
m.loken@nordvikbolig.no
Megler
Maria Valentinsen Løken, Eiendomsmegler / Partner
974 98 874
m.loken@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Parken Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 913250575
Waldemar Thranes gate 6A, 0171 OSLO
Bilder
Maria Valentinsen Løken
Eiendomsmegler / Partner
St. Hanshaugen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?