Høybråtenveien 17BFuruset
- Furuset
- Høybråtenveien 17B
- Prisantydning
- 4 390 000,-
- Felleskost/mnd
- 7 150,-
- BRA-i
- 104 m2
HØYBRÅTEN
Pen og oppgradert 5-roms m/to balkonger på 7 og 10 m²! Garasjeplass - Varmtvann inkl. - Populær beliggenhet!
Dette er en romslig og lys 5-roms andel i 2. etasje. Leiligheten har en god planløsning bestående av stue med utgang til sydvendt balkong, kjøkken, bad, toalettrom, fire gode soverom samt entré. Det er også utgang til en nordvendt balkong. Bilen parkeres i garasjeanlegg. Boligen ligger i et rolig, attraktivt og barnevennlig boligområde på Høybråten. Ved å bo på Høybråten har du nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Verdt å merke seg: - Sydvendt balkong på 10 m² - Nordvendt balkong på 7 m² - Varmtvann inkludert - Biloppstillingsplass i felles garasje - Fasader/balkonger ble fornyet i 2013 - Stille og rolig område - Ingen dokumentavgift Velkommen til visning!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1974
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 4
- Prisantydning:
- 4 390 000,-
- Omkostninger:
- 18 862,-
- Totalpris:
- 5 105 862,-
- Fellesgjeld:
- 387 000,-
- Felleskost/mnd:
- 7 150,-
- Fellesformue:
- 26 132,-
- Totalt BRA:
- 110 m2
- Tomteareal:
- 4 984 m2 (eiet)
- Energimerking:
- D - rød
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
65-0107/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Høybråtenveien 17B, 1055 Oslo
Gnr. 107, bnr. 922 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 201 i Bjørnheim Borettslag, orgnr. 951555738
Kjøpesum og omkostninger
4 390 000,- (Prisantydning) 387 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 777 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 9 300,- (Boligkjøperpakke kjøper* (valgfritt)) 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke kjøper)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke kjøper)) -------------------------------------------------------- 4 786 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke kjøper)) 4 795 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke kjøper)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1974
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 104 kvm
BRA-e: 6 kvm
Totalt BRA: 110 kvm
TBA: 17 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 4 kvm
2. etasje:
BRA-i: 104 kvm. Entre, kjøkken, stue, bad, toalett, 4 soverom
BRA-e: 2 kvm. Bod
Totalt BRA: 106 kvm
TBA: 17 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
4
Innhold
Boligen har alt på ett plan og inneholder: 2. etasje BRA-i 104 m²: Entre, kjøkken, stue, bad, toalett, 4 soverom I tillegg disponeres: - Kjellerbod på 4 m² - Biloppstillingsplass
Standard
Entré: Velkommen inn! Leiligheten har en innbydende entré med plass til å henge fra seg yttertøy og sko. Det er montert garderobeskap, og porttelefon med åpner gjør det enkelt å slippe inn gjester fra bakkeplan. Stue: Stuen er av fin størrelse, med store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys. I stuen er det plass til å sette sofaseksjon, tv-møbel og spisegruppe. Fra stuen er det utgang til en sydvendt balkong på 10 m². Her ute er det plass til sittegruppe, samt gass-/elektrisk grill. Kjøkken: Kjøkkenet har en pen innredning. Det er integrert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, platetopp og stekeovn på kjøkkenet. Det er tilkoblet en kullfiltervifte over stekesonen. Fra kjøkkenet er det utgang til den andre balkongen. Denne balkongen er på 7 m². Herfra er det tilgang til en utvendig bod. Bad: Fra entréen er det inngang til et flislagt baderom. Rommet ble oppgradert med flis på flis og ny innredning i 2024, arbeid utført av selger. I tillegg ble rør fornyet i 2024 i regi av borettslaget. Baderommet er utstyrt med dusjkabinett, mekanisk avtrekk, opplegg for vaskemaskin, servantskap og wc. Toalettrom: Vegg i vegg med baderommet er det tilgang til et separat toalettrom. Rommet er utstyrt med mekanisk avtrekk, servantskap og wc. Fire soverom: Boligen har fire soverom. Hovedsoverommet har plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Videre er det plass til garderobeløsning. Soverom nr. 2, 3 og 4 fungerer ypperlig som barnerom, gjesterom eller kontor - her er mulighetene mange. Rommene har plass til seng, nattbord, garderobeløsning og evt. skrivebord. Innvendige overflater: Gulv: Laminat, flis Vegger: Malte flater, flis Himling: Malte flater For full oversikt over tilstandsgrader, se punktet Byggemåte eller se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Med leiligheten disponeres en biloppstillingsplass i felles garasje. Det er lov til å montere elbilladere, men dette må gjøres gjennom styret. Rett til parkeringsplassen er vedtektsfestet i borettslagets vedtekter. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken. I tillegg har borettslaget gjesteparkering. For øvrig gateparkering etter områdets gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
- Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, ufaglært. Arbeid som er utført: Modernisert baderom og toalettrom med flis på flis. Innredningen ble også byttet. - Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Sluk ble byttet av borettslaget i 2024 TTteknikk - Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Det elektriske anlegget er oppgradert av firmaet El automasjon as. Oppgradering i 2019 - Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, ufaglært. Arbeid som er utført: Montert kjøkken. - Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, ufaglært. Arbeid som er utført: Egeninnsats pusset opp overflater, kjøkken og baderom. Det er bare modernisering som er gjennomført på baderom med flis på flis. Borettslaget byttet sluk i 2024. De elektriske oppgraderingene er gjort av firma med samsvarserklæring I selgers egenerklæring er det opplyst at sluk er byttet i 2024. Selger skrev feil og mente at det er utført rørfornying i 2024
Bygningssakkyndig
Christian Omre
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 16.05.2025 Bygning: Boligbygg over 4 etasjer samt kjeller. Grunnmur og bærende vegger av betong. Yttervegger av betong/mur forblendet med plater. Flatt tak tekket med papp(taket er ikke besiktiget). Etasjeskille av betong Vinduer og dører: Vinduer i trerammer med 2 og 3 lags glass fra 2013. Entredør i malt utførelse. Brannklasse B30 Formpressede innerdører, ukjent årstall. Balkong/terrasse: Balkong på 10 m² med adkomst fra stue. Sydvendt. Nyere rekkverk, ukjent år. Balkong på 7 m² med adkomst fra kjøkken. Nordvendt. Nyere rekkverk, ukjent år. VVS-installasjoner: Type avløpsrør: Plast Type vannrør: Kobber. Vannrør er delvis skiftet i forbindelse med oppgradering av bad/kjøkken. Det er felles varmtvann i bygget. Luftbehandling: Mekanisk avtrekk på bad og toalett. Spalteventil i vinduer. Elkraft: Automatsikringer. Sikringskap er plassert i felles trappeoppgang. Det elektriske anlegget er oppgradert i 2019. Nedenfor gjengis en kort oppsummering der den bygningssakyndige har beskrevet avvik ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). TG3 med store eller alvorlige avvik: Elektrisk: Det er framlagt samsvarserklæring på ny installasjon kjøkken, stikkontakt og downlights på bad, samt rehabilitering av sikringskap. TG2: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring resten av det elektrisk arbeid/anlegg montert etter 01.01.1999. TG3: Det er hull/innføringer i inntak eller sikringsskap som ikke har nippelinnføringer eller er tettet med masse beregnet for formålet TG2: Samsvarserklæring på alt utført arbeid bør fremskaffes. TG3: Åpningene må tettes med godkjent brannfugemasse eller annen egnet branntetting for å sikre kapsling og forhindre røyk- og flammespredning. Merknad: Kostnader er for TG3 avvik. Utbedringskostnader: Under 10 000 Våtrom - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk: TG3: Da det ikke foreligger dokumentasjon på utførelse og våtrommet er bygget etter byggeforskrift fra før 1997 gis det TG3 på membran/tettesjikt. Byggeforskrift fra før 1997 stilte ikke krav til tettesjikt på vegger i våtrom og det legges til grunn, på bakgrunn av manglende dokumentasjon, at våtrommet ikke har tettesjikt utover minstekravet ved byggeår. Ved eventuell vannlekkasje fra installasjoner vil det potensielt kunne renne nedover i bygget. TG2: Rørføringer gjennom gulv har ikke synlig membran / mansjetter over gulvet. TG2: Mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er oppbrukt. Ved fortsatt bruk anbefales det bruk av tett dusjkabinett og lekkasjestopper for å redusere risiko for skade. Dette påvirker ikke rommets tettesjikt og endrer ikke tilstandsgrad. Vær varsom ved fortsatt bruk- spesielt ved økt/endret belastning. Kostnadsestimat på 150 000kr - 300 000kr er utifra en nøktern standard. Utbedringskostnader membran, tettesjikt og sluk: 150 000 - 300 000 TG2 med avvik som kan kreve tiltak: Kjøkken: - Oppsummering av overflater og innredning: Det er integrert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, platetopp og stekeovn. Hvitevarer er ikke tilstandsvurdert. Kjøkkeninnredning fra IKEA med glatte laminerte fronter, laminert benkeplate med nedsenket oppvaskkum som har etgreps blandebatteri. TG2: Det ble ikke observert komfyrvakt ved befaringen. Basert på kjøkkenets alder vurderes det som sannsynlig at krav om komfyrvakt gjelder. Manglende komfyrvakt innebærer avvik fra forskriftskrav og utgjør en brannsikkerhetsrisiko. Komfyrvakt anbefales etablert. - Oppsummering av avtrekk: TG2: Kjøkkenventilator med omluft-/kullfilterløsning, kombinert med naturlig ventilasjon, tilfredsstiller ikke gjeldende krav til effektiv luftutskiftning i henhold til gjeldende standarder. Det er derfor gitt TG2 med bakgrunn i manglende avtrekk til friluft. Ideelt sett bør det være mekanisk avtrekk fra kjøkken (et krav for å få TG1), men dette er ofte ikke mulig åetablere i eldre bygg og det må påregnes at avviket ikke kan utbedres. Avløpsrør: Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. TG2: Det registreres sen avrenning i servant på bad og toalett. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Pga sen avrenning fra tappested anbefales en kontroll / utbedring av rørlegger. Vannledninger: TG2: Deler av vannrør er av eldre årgang, og har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer. Stoppekran er plassert toalett. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Jevnlig tilsyn anbefales. Våtrom - Oppsummering av overflater: TG2: Høydeforskjell (18 mm) tilfredsstiller ikke kravet om 25 mm høydeforskjell mellom topp sluk og topp membran ved dør. TG2: Krav om fall 1:100 på gulv er ikke oppfylt. Det synes ikke økonomisk fornuftig med lokal utbedring av avvikene før eventuell totalrehabilitering. Jevnlig tilsyn med situasjonen anbefales. Det er usikker fremtidig funksjon. TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Varmtvannsbereder: TGIU: Det er felles varmtvann i bygget. Våtrom Oppsummering av fukt: TGIU: På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. Det er kjøkkeninnredning på en vegg og fliser den andre veggen fra toalettet. Det er foretatt fuktmåling / fuktsøk i overflater fra tilstøtende rom mot våtsone på våtrommet. Undersøkelsen viser ingen tegn til fukt. Tilstandsrapport ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter anbefales å sette seg inn i denne.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke opplyst om strømforbruk. Forbruk vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 150,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann, kabel-tv/bredbånd grunnpakke, betjening av andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, vaktmester, trappevask, drift og vedlikehold m.m. Listen er ikke uttømmende.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 7.150,– pr. md.
Herav:
Felleskostnader 7.041,-
Trappevask 109,-
Styret opplyser at borettslaget driver med rørfornying, og at det blir totalt 12.5 % husleieøkning som blir fordelt utover avhengig av når de tar ut lån. Kjøper må dermed påregne en økning i de månedlige kostnadene i tiden framover.
Kommunale avgifter
Inkl. i de månedlige felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 257 691,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 030 762,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 382 andelsleiligheter. - Bjørnheim Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 951555738, og ligger i bydel Stovner i Oslo kommune. - Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. - Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. - Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS. - Det er mulighet for å leie Storstua, et flott selskapslokale som er tilgjengelig for borettslagets beboere. Lokalet ligger i Høybråtenveien 25, nedre gangvei, og er ideelt for både små og store sammenkomster. - Borettslaget er sameier i Sameiet Furuset Vaktmestersentral hvor andelen er 16,93 %. - Ny vaktmester fra 01.0.2025 er Frode Gran Service AS. Borettslaget er midt i et rørfornyelsesprosjekt, og det ble vedtatt under ekstraordinær generalforsamling mars 2024 et låneopptak på 45 000 000,-. Prosjektet har en tentativ varighet fram til august 2026, og beboerne vil holdes orientert underveis. Selger opplyser at sluk ble skiftet i denne leiligheten i 2024. Kjøper må påregne økte kostnader i forbindelse med arbeidene. Saker fra årsmøtet 2024: FORSLAG FRA STYRET TIL GF 2024 2 (Fibernet og TV) Denne saken omhandler styrets forslag om å bytte net- og TV-leverandør for borettslaget, etter tilbakemeldinger fra beboere om at dagens løsning er utdaterte og dyre. Beboerne har rapportert om tregt nett og problemer med dekodere. Styret foreslår å installere fiber for å sikre bedre fremtidig teknologi og gi beboerne mulighet til å velge blant flere TV- og strømmetjenestetjenester, i stedet for å være bundet til én leverandør. Forslag vedtatt. Sak fra ekstraordinært årsmøte 2024: Rørfornyelse Forslag til vedtak: Styret starter arbeidet med prosjekt for renovering av avløpsrør i år slik at man i 2023 kan begynne det praktiske arbeidet med dette. Vedtak: Godkjent (50 stemmer for/ 30 stemmer mot) Viser til vedtak fra GF 2023 Forslag til vedtak: Styret arbeider videre med å avklare om det finnes gode alternative løsninger for renovering av rør og avløp til våre bad. Resultatet av dette og forslag til videre plan med kostnadsestimater legges fram på en ekstraordinær GF høsten 2023. Vedtak om låneopptak for renovering blir også utsatt til ekstraordinær GF. Vedtak: Vedtatt med overveldende flertall. Styrets arbeid i perioden 2023-2024 Styret har vært i kontakt med to entreprenører, Olimb Rørfornying AS og TT-Teknikk AS, som er de to ledende leverandørene på denne type arbeid. Eter fere møter, befaringer og pristilbud, har styret valgt å gå for TT-Teknikk. Rørfornying vil være billigere og gi vesentlig lavere felleskostnader, enn ved totalrenovering av samtlige bad og rørstammer. Som følge av at prosjektet innehar store tekniske, juridiske og administrative utfordringer, har styret engasjert en ekstern prosjektleder, sivilingeniør Peter Normann Hansen fra Integrert Byggrådgivning AS. Peter har lang erfaring med å lede store prosjekter innenfor rørfornyelse. En forutsetning for et vellykket prosjekt er å tilknyte seg profesjonell bistand fra en prosjektleder som kan bistå styret med kontraktsinngåelse og gjennomføringen av prosjektet. Prosjektleder har allerede bidratt til at borettslaget har oppnådd bedre vilkår og mer forutsigbarhet når det gjelder økonomi, og vil bistå med bl.a. teknisk og økonomisk oppfølging i produksjonsfasen. Kostnader - finansiering Det er utarbeidet et budsjett på kr 45.000 000, som inkluderer nødvendig prosjektreserver/buffer for uforutsette forhold. Prosjektet vil bli finansiert ved opptak av delbetalingslån på inntil kr 45.000 000 hvor penger vil bli tatt ut ved behov. Låneopptaket vil innebære en økning på felleskostnadene på ca. 12,5%. Informasjon om prosessen og tidsestimat: Prosjektstart er planlagt i uke 20, år 2024. Prosjekt slut er tentativt august, år 2026. Det vil bli avholdt beboermøter underveis. Styrets innstilling Styret anbefaler andelseierne å stemme ja til rørfornying med låneopptak. Styret har vurdert at en rehabilitering av avløpsrørene som er fra ca. 1975 er et nødvendig og viktig vedlikeholdstiltak. Rørfornyelse innebærer at avløpsrørene fornyes med en strømpe innvendig og får en restlevetid på minst 50 år eter rørfornyelsen. Rørfornying er et langt mindre kostnadsinngripende tiltak i forhold til om borettslaget skulle ha total rehabilitert alle bad med rørstammer. Denne alternative løsningen gir dermed en vesentlig lavere økning av felleskostnadene til den enkelte andelseier enn ved totalrenovering. En løsning med bruk av rørfornying fremfor totalrenovering vil bedre det økonomiske handlingsrommet til borettslaget i mange år fremover. Forslag til vedtak: Rørfornyelse med låneopptak (45 mill). Hentet fra innkalling til årsmøte 2025: Styrets årsrapport Styrets arbeid: I sittende perioden har styret gjennomført styremøter den første eller andre tirsdagen i måneden. Styrets arbeid blir rutinemessig gjennomført etter de pålagte lover og forskrifter som gjelder for borettslag. Alle driftssaker, samt andre innkommende skriftlige saker blir behandlet. Det skrives protokoll fra alle møter, og det legges jevnlig ut informasjon på Vibbo om aktuelle saker fra styremøtene. Økonomi: Styret har et sterkt fokus på å holde en sunn økonomi i borettslaget, vi må derfor prioritere de viktigste tingene først slik som nødvendig vedlikehold. I et så stort borettslag er det stadig mye å ta tak i. Styret ønsker å unngå husleieøkning så langt vi klarer. Akkurat nå kommer det som varslet inntil 12,5% økning pga rørfornyingen. Vi håper dette skal bli lavere, men det vil vise seg når prosjektet er ferdig. Det er allerede økt 5% av dette. Noe annet som vil påvirke husleien er regningen for vann og avløp. Denne stiger hvert eneste år. I budsjettet for 2025 er kommunale kostnader budsjettert og ligger an til å ende på 5,7 mill, mens kostnaden for 2024 var på 4,6 mill. De fleste kostnadene ellers i samfunnet øker også. Styrets fokus er derfor å ha kontroll på kostnadene for å unngå en generell økning i felleskostnadene, selv om realiteten kan være at vi til slutt må øke felleskostnadene. Vi hadde i 2024 overskudd på driften når vi trekker fra kostnadene som gikk til rørfornyingen. Totalt ble det et underskudd i 2024 på kr -2 527 549,-. Årets kostnad rørfornying var på kr 6 694 104,-. Samlet gir det et overskudd på selve driften på kr 4 166 555,- Lån Rørfornying: Styret ønsker å ta opp et så lavt lån som mulig, for å se om vi klarer å unngå at vi må øke husleien helt opp til 12,5% i forbindelse med rørfornyingen. Dette gjør at vi også midlertidig bruker av vanlige driftsinntekter og utsetter låneopptak så lenge som mulig. Dette fordi med en gang vi henter inn penger via lån, så løper rentekostnadene. Konsekvensen av dette er at vi over driften hovedsakelig kan bruke penger på nødvendig vedlikehold og styrets prioriteringer. Hefte “Om borettslaget”: Styret jobber med en oppdatert versjon av det heftet som tidligere har vært utlevert til alle beboere. Det var en god del informasjon der som ikke var oppdaterte, så det er greit med en oppdatering. Når styret har oppdatert heftet vil dette bli utlevert til andelseierne, og vi regner med dette kommer til å bli både til glede og nytte, slik tidligere versjoner har vært. Vaktmester: Fra 01.05.2025 ble vi tilknyttet Frode Gran Service AS etter at Furuset Vaktmestersentral ble lagt ned. Furuset Vaktmestersentral har slitt med lønnsomheten de siste årene, noe som har gjort at borettslagene i 2023 og 2024 har måttet fordele dekkingen av underskuddet, og som en av de største aksjonærene har Bjørnheim måttet være med på å dekke det største beløpet. Det gikk derfor allerede dårlig økonomisk før et av de største borettslagene valgte å gå ut av sentralen pr 31.12.2024. Da var det ikke lenger mulig å fortsette. I desember ble det derfor bestemt at en egen prosjektgruppe skulle jobbe for å se på muligheten for at et annet vaktmester firma kunne overta sentralen, både med mannskap og maskinpark. Det ble derfor kontaktet flere aktuelle firmaer, og til slutt var det Frode Gran Service AS som ble den som skulle overta. Frode Gran Service AS blir derfor vår nye leverandør av vaktmestertjenester. Vedlikehold av betongsøyler i garasjen: Utbedring av bunnen av betongsøyler og vegger ut mot kjørebanen i øvre og nedre parkerings garasje var et nødvendig vedlikehold å prioritere. HTV har utført pigging av løs betong, rens, priming, montering av armering, støpning maling, og deponering av betong, er blitt utbedret. Rørfornying: Etter vedtak fra GF 2023, vedtok generalforsamlingen at styret skulle jobbe for å se om det fantes et mindre inngripende alternativ for rehabilitering av avløpsrør og sluk. Resultatet av dette arbeidet ble lagt frem på et informasjonsmøte for samtlige beboere den 18.3.2024. Den 21.3.2024 ble det gjennomført ekstraordinær GF på låneopptak for rørfornyelse. Styret anbefalte beboerne å stemme ja til rørfornying, da dette ville være det beste og mest økonomiske alternativet for borettslaget. Dette ble vedtatt med overveldende flertall. Rørfornyelsen var planlagt å starte våren 2024 og avsluttes 2026/2027. Det vil bli egne beboermøter for hver oppgang i forkant. Det vil også bli befaring i alle leiligheter i forkant av at arbeidet kommer i gang. Styret har gjort avtale med Petter Norman Hansen, Integrert Byggrådgivning som borettslagets prosjektleder. Han er et godt supplement til å kunne ta tekniske avgjørelser på vegne av styret/Bjørnheim. Petter Norman Hansen bistår Bjørnheim i prosjektgruppen med TT-Teknikk AS og støtter styret med tekniske og ulike problemstillinger. Så langt har det vært nedfelt mange timer med prosjektarbeid, og styret opplever at fremdriften på prosjektet skrider fremover. Noen utfordringer er det selvfølgelig i et så stort prosjekt, men disse løses i et godt samarbeid. Berederrom/Utskifting varmtvannsberedere: Etter at rørlegger firmaet gjennomførte årskontroll i 2025, ble det avdekket feil og mangler i berederrommene. Rørlegger firmaet jobber kontinuerlig med å utbedre de feil og mangler som ble avdekket. Det vil blant annet bli skiftet noen varmtvannsberedere. Asfaltering garasje vei, gjesteparkeringen med mer må oppdateres: I flere år har Bjørnheim borettslag brukt midler på å gjøre små reparasjoner på asfalten både i veien ved garasjene, og ved gjesteparkeringen. Vinteren gjør sitt til at slitasjen blir stor. Styret har sett at det var behov for et større inngripen rundt dette. Styret mente også at det ville være mer økonomisk besparende med et større vedlikehold, enn å foreta små reparasjoner år etter år. Vår/sommer 2024 ble derfor garasjeveien og gjesteparkeringen ny asfaltert. Det ble innhentet tilbud fra to leverandører, og styret besluttet å bruke HTV. Vinterstid har det stadig vært utfordrende med at det har lagt seg snø og is ved ristene inn til garasjene. Dette medførte at garasjeporten til stadighet ikke lot seg lukke. Dette igjen medførte til at det ble frostskader på brannskapene rett på innsiden av begge garasjene. For å forhindre lignende, ble det anbefalt å gjøre noe med ristene ved innkjørselen, og samtidig legge nye varmekabler ved garasje inngangen. Dette er nå blitt gjennomført og styret håper med dette at det vil forhåpentligvis bli mer stabilitet enn hva det har vært. Elbillading: Vi har nå hatt Elaway i ett år, og det har i hovedsak gått fint. Vi har imidlertid opplevd noen tekniske utfordringer med wifi-signalet som har ført til enkelte utfall av ladestasjonene. For å forbedre dette har vi oppdatert deler av vårt wifi-anlegg for å stabilisere forbindelsen som sikrer at flere ladestasjoner kan være oppkoblet samtidig. Ellers har det vært få problemer med unntak av noen sikringer som har gått, dette har EDA fulgt opp fortløpende. Bytte av lys i garasjene, trappeoppgang og fellesrom kjeller: Våren 2024 har EDA elektro installert nye sensorstyrte lys i øvre og nedre garasje. De har også skiftet lys i trappegangen i garasjene, oppgangene ved postkassene, samt 1 etg. i blokkene. På lik linje som i garasjene, vil også lysene, som nevnt over, bli sensorstyrte. Styret kan opplyse om at dette vil medføre besparelser på strømbruken i borettslaget, og styret har brukt miljø midler mottatt fra OBOS til dette prosjektet. Innglassing av verandaer: Per 23.04.25 venter vi fortsatt på svar fra kommunen angående søknaden om innglassing etter at styret startet prosessen med innglassing i samråd med Glassy i andre halvdel av 2024. Glassy AS har ansvaret for å følge opp nødvendige lysmålinger som Plan- og bygningsetaten krever for videre behandling av søknadene. Styret har gitt Glassy frist ila juni-25, slik at vi har et svar på hvorvidt det er gjennomførbart med prosjektet, eller om det skal avsluttes. Det dette betyr er at kommunen kan si nei til innglassing på grunn av lysmålinger og ved at det blir for lite lysinnslipp. Videre ønsker styret å legge til grunn at GF har vedtatt at det ikke skal tilkomme kostnader for borettslaget ifm. innglassing, og styret er derfor opptatt av at kommunen ikke pålegger styret/Bjørheim og gjøre tiltak hvor nettopp dette vil kunne innebære store kostnader for borettslaget. Dersom kommunen sier nei, vil det si at Bjørnheim ikke får lov av plan og bygg, til å gjennomføre innglassing av verandaer, og dermed vil prosjektet bli avsluttet. Kjellerboder: Styret har fått en snekker til å lage noen ekstra kjellerboder til utlån. Disse er ikke ment for utleie, men er ment for å kunne benyttes i de tilfellene der beboere er berørt av å ikke kunne benytte egen bod, som følge av for eksempel vannlekkasje. Befaring/vedlikehold steniplatene på byggene: Styret har registrert at enkelte av steniplatene på våre fasader både har sprukket og er i ferd med å løsne. Styret vil med hjelp fra Frode Gran gjennomføre en befaring og se på muligheter for å kunne utføre tiltak. Dette er viktig for å forebygge setningsskader på ytre fasader. Fellesgarasjene: Det er viktig at alle beboere i Borettslaget følger brannforskriftene for våre fellesgarasjer. Husordensreglene må følges, og garasjeplassen må ikke brukes til å oppbevare ting som ikke naturlig hører til motorkjøretøyet. På en parkeringsplass skal det kun være et motorkjøretøy og 4 dekk. Biler i garasjen må være skiltet, unntak fra dette må man søke styret om. Som varslet på forrige generalforsamling, har styret i vinter gjennomført kontroller for å følge opp husordensreglene. I tillegg har styret hatt en gjennomgang med mål om å merke alle garasjeplassene på nytt med leilighetsnummer. Vi har gjort en midlertidig merking og ber alle sjekke at deres parkeringsplass nå er merket med riktig leilighetsnummer. Er du usikker på hva som er ditt leilighetsnummer, finner du det på Vibbo under “Min bolig” eller på utsiden av din egen inngangsdør. Når plassen blir merket på nytt med sjablonger, så blir dette permanent. Merkingen skal ikke fjernes eller forandres. Parkeringsplassen følger leiligheten og kan ikke byttes eller selges. Bytter du leilighet innen borettslaget må du også bytte parkeringsplass. Advokatutgifter: Styret har i enkelte saker måtte benytte juridisk rådgivning. Av hensyn til taushetsplikten kan ikke styret konkretisere alt, annet enn at vi i 2024 har benyttet advokat i beboer saker, samt ifm med forprosjektering av rørfornyelsen, inntil styret fikk avtale med egen prosjektleder for dette. I tillegg har styret sett det nødvendig å søke juridisk bistand i forbindelse med nedlegging av Furuset Vaktmestersentral, siden borettslaget har en betydelig eierandel i sentralen. Derfor var det viktig å sikre våre interesser i forbindelse med avviklingen. Styret tilstreber å saksbehandle juridisk korrekt i de saker som en mener er nødvendig, dette for å unngå rettslige følger.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Forkjøpsretten avklares parallelt med salget.
Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 387 000,- pr. 01.05.2025
Borettslaget har to felles lån:
Lånenr: * HUS101-11515011
Type: A
Restsaldo: 103.581.021,-
Restløpetid: 15 år 8 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 4,58%
Lånenr: * OBOS02-98208332368
Type: A
Restsaldo: 28.382.236,-
Restløpetid: 29 år 5 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,38%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesformue
Kr. 26 132,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er underskudd på kroner 2 527 549,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kroner 2 010 300,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtektene og husordensreglene følger som vedlegg.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påberegnes.
Dyrehold
Generelt er det ikke tillatt å holde dyr i Bjørnheim Borettslag. Dyrehold tillates kun i henhold til Lov om burettslag § 5-11. Dyreholdet må ikke være til ulempe for andre beboere. Lufting av hund og katt er ikke tillatt på borettslagets område. Båndtvangen gjelder hele året for hunder og katter i Bjørnheim Borettslag. Regelen om fjerning av ekskrementer gjelder uavkortet. Ved gjentatte klager over mislighold ved beboers dyrehold, kan styret nekte videre dyrehold. Eier av dyr er erstatningspliktig for skader dyret forårsaker.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector Forsikring
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 4 984 kvm (eiet)
Fra stuen er det utgang til en balkong på 7 m².
Felles eiet tomt. Fellesområdene er opparbeidet med asfalterte internveier, sittegrupper, lekeapparater, plenarealer, trær, prydbusker og diverse beplantning.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra eiendomsmegler. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Høybråtenveien 17B ligger i et rolig, attraktivt og barnevennlig boligområde på Høybråten i Oslo kommune. Ved å bo på Høybråten har du nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Høybråten og Stovner IL har et godt idrettstilbud innenfor fotball, håndball, basketball, langrenn, friidrett, alpint, innebandy, orientering og turn. Rommensletta ligger ved Stovner og byr på en enorm idrettspark med flere fotballbaner, cricketbane, skøytebane, lekeplass og flott skulpturpark. I tillegg har området flerbrukshall og golfbane med treningsgreen, golfkro og proshop. I Østmarka og Lillomarka er det gode fiske- og bademuligheter, ridestier, oppkjørte skiløyper, lysløyper, samt flere sportsstuer med servering. Andre rekreasjonsmuligheter som ligger en kort sykkeltur unna er Furuset bad, Nordre Lindeberg gård og Jerikobakken – en populær alpinbakke. Verdensparken ligger også på Furuset, og har sittegrupper, grillplass, hinderløype, frukt- og bærhage, lekelandskap og bekk. Fra eiendommen er det kort gangavstand til Langvannet med fin, langgrunn badeplass. Her kan du også gå på skøyter om vinteren. Lørenskog kommune stiller sterkt på idrettsfronten med tilbud som favner de fleste. Det er blant annet flere ballplasser, ishall bak Metro senter, golfbane på Losby, svømmehall og tennisbane ved Kjenn, samt flerbrukshall på Fjellsrud. Lørenskog har ishockeylag som ligger helt i norgestoppen, og utøvere i verdenstoppen innen freestyle og discodans. Losby Gods og golfbane er et meget populært tur- og rekreasjonsområde. Gården er både utgangspunkt for turer innover i Østmarka, og målet for tur-/skigåere som starter i det sentrale Lørenskog. Mange tar seg innover i marka på sykkel, eller benytter kano fra Mønevann og videre innover vassdragene. Samt at det er store muligheter å ta seg innover i Lillomarka og Nordmarka fra eksempelvis Stovner og Ammerud. Av severdigheter og kulturelle tilbud kan populære Lørenskog Hus anbefales. Dette er et levende kultursenter med blant annet kino, konserter, festivaler, et flott bibliotek og kulturskole. I området ved Lørenskog togstasjon, finner du verdens råeste helårsarena for snøopplevelser – SNØ. Parken har et areal på totalt 50 000 kvm, fire alpine nedfarter, stolheis, koppheis og bånd, blåpark med bigjump, samt langrennsspor på rundt 2 km og et fantastisk lekeområde. Anlegget er åpent hver dag, hele året, alltid nypreppet, alltid gøy! Dagligvarehandelen kan gjøres ved blant annet Kiwi Høybråten, Joker Høybråten eller Joker Starveien. Metro Senter, Triaden Storsenter, Strømmen Storsenter og Stovner senter har også et bredt utvalg av butikker ligger en kort kjøretur unna. Utover dette er det gangavstand til tannklinikk, fysikalsk institutt, legekontor og post i butikk. Haugenstua togstasjon ligger ca 13 minutters gange unna, med hyppige avganger til bl.a. Oslo S og Lillestrøm. Nærmeste bussholdeplass er Høystakkveien som ligger ca. 170 m fra eiendommen. Med bil tar det ca. 7 min til Lørenskog, 12 min til Økern, 19 min til Oslo S og 29 min til Oslo lufthavn.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger følgende ferdigattester for eiendommen: - Boligblokk, datert 29.08.1980 - Innglassing av balkonger, datert 16.12.1993 - Fasadeendring, datert 30.10.2013 Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Dagens planløsning avviker fra de siste godkjente byggetegningene. Det er blitt etablert et soverom i en opprinnelig spisestue, ved å sette opp vegger mot stue og kjøkken. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommene og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om søknad om bruksendring godkjennes og alle kostnader i den forbindelse.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse. Området rundt er regulert til bolig, friområde, gang-/sykkelvei, kjørevei, tomt for offentlig bygning mm. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående byggesaker i området: - Høybråtenveien 17, 19 og 21 - Innglassing av balkonger. Saksnummer: 202462556. Siste dok. 25.03.2025 - Høybråtenveien 19 A - Brudd i brannskille ved rehabilitering av bad. Saksnummer: 202550863. Siste dok. 28.02.2025 - Høybråtenveien 23 A-G og 25 H-J - Innglassing av balkonger. Saksnummer: 202462557. Siste dok. 25.03.2025 - Høybråtenveien 23 H-K og 25 A-G - Innglassing av balkonger. Saksnummer: 202462558. Siste dok. 25.03.2025 - Høybråtenveien 23 F - Skifte sluk, bolignummer H0301. Saksnummer: 202552561. Siste dok. 08.04.2025 Pågående reguleringssaker i området: - Saksnr. 202102096. Saken gjelder Revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (Småhusplanen). Sakstype: Detaljregulering - Saksnr. 202005596. Saken gjelder Bjørnheimveien 26. Sakstype: Detaljregulering Eiendommen ligger under marin grense.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1986/42978-2/105 16.07.1986 ERKLÆRING/AVTALE Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2007/291084-1/200 27.03.2007 ERKLÆRING/AVTALE Rettighetshaver: ELVIA AS ORG.NR: 980 489 698 Bestemmelse om kabelanlegg. fra netteier. Med flere bestemmelser. Kan ikke slettes uten samtykke Eiendommens rettigheter: 1977/14649-1/105 04.07.1977 BEST OM GARASJE/PARKERING Rettighet hefter i: KNR: 0301 GNR: 106 BNR: 253 FNR: 0 SNR: 5-31 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. Brannslukningsapparat medfølger leiligheten ved salget.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 47 770,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 14 900,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 628,- Samlet skal selger betale kr. 138 988,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Selgers egenerklæring, datert 07.05.2025 - Tilstandsrapport, datert 16.05.2025 - Energiattest, datert 06.05.2025 - Brev fra forretningsfører, datert 05.05.2025 - Innkalling og protokoll fra årsmøte 2024, datert 28.05.2024 - Vedtekter og husordensregler - Reguleringsplankart, datert 05.05.2025 - Ferdigattester, datert 29.08.1980, 16.12.1993, 30.10.2013 - Byggemeldte tegninger - Servitutter Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler 2
Kordian Zuraw, Eiendomsmeglerfullmektig
463 49 101
k.zuraw@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BG30 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919945958
Haneborgveien 103, 1463 FJELLHAMAR
Bilder
Sebastian Chodkowski
Eiendomsmegler / Partner
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kordian Zuraw
Eiendomsmeglerfullmektig
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?