Silurveien 44Ullern
- Ullern
- Silurveien 44
- Prisantydning
- 4 990 000,-
- Totalpris
- 5 331 045,-
- Felleskost/mnd
- 7 004,-
- BRA-i
- 75 m2
BO HØYT OG FRITT PÅ ULLERN
Lys 3-roms hjørneleilighet med panoramautsikt over byen og fjorden |Solrik balkong |Parkering* |Heis |Fyring og v.v.
Silurveien 44 er en lys 3-roms hjørneleilighet i 7. etasje med vidstrakt utsikt over byen og fjorden. Leiligheten har store vindusflater, sydvendt balkong med gode solforhold og en effektiv planløsning. Heis i bygget gir enkel adkomst. Her bor du stille og tilbaketrukket, med T-bane, butikker og turmuligheter rett i nærheten, en perfekt kombinasjon av komfort og beliggenhet.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1960
- Etasje:
- 7
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 990 000,-
- Omkostninger:
- 133 770,-
- Totalpris:
- 5 331 045,-
- Fellesgjeld:
- 207 275,-
- Felleskost/mnd:
- 7 004,-
- Totalt BRA:
- 81 m2
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
14-0304/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Silurveien 44, 0380 Oslo
Gnr. 28, bnr. 726, snr. 63 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Tine Elisabeth Slang
Kjøpesum og omkostninger
4 990 000,- (Prisantydning) 207 275,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 197 275,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 129 920,- (Dokumentavgift) 2 500,- (Innflyttingsgebyr ) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 133 770,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 146 470,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 331 045,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 343 745,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1960
Etasje
7
Arealer
BRA-i: 75 kvm
BRA-e: 6 kvm
Totalt BRA: 81 kvm
TBA: 3 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 6 kvm. kjellerboder
Totalt BRA: 6 kvm
7. etasje:
BRA-i: 75 kvm. Bad, Entré, Kjøkken, Stue, To soverom
Totalt BRA: 75 kvm
TBA: 3 kvm. Balkong
Antall soverom
2
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 7. etasje og har en attraktiv planløsning med entré, kjøkken, stue med utgang til solrik balkong, gang, to soverom og bad. Den har en god intern beliggenhet i en stille blindvei, og enkel og trappefri adkomst via heis. Store vindusflater gir rikelig med naturlig lys og bidrar til en lys og luftig atmosfære. Fra stuen og balkongen nyter du en praktfull panoramautsikt over byen og Oslofjorden – et utsyn som virkelig må oppleves. Boligen disponerer to boder i kjeller på henholdsvis 2 og 4 kvm. I tillegg disponeres en del av felles bod i 7. etasje i følge selgers representant.
Standard
Leiligheten fremstår som velholdt, men har behov for modernisering, særlig på kjøkken og bad. Dette gir nye eiere en god mulighet til å sette sitt eget preg på boligen og oppgradere etter egen smak og behov. Med god planløsning og solide kvaliteter i bunn, ligger alt til rette for å skape et moderne og funksjonelt hjem. Leiligheten rom for rom: Entrè: Entréen er lys med plass til både garderobe og oppheng av yttertøy. Den praktiske utformingen gjør det enkelt å organisere sko og småoppbevaring. Entréen gir en fin overgang til resten av leiligheten og skaper en funksjonell og ryddig inngang. Kjøkken: Leiligheten har et separat kjøkken med plass til spisebord. Innredningen er av eldre dato og bærer preg av bruk, noe som gir mulighet for oppgradering og tilpasning etter egne ønsker. Rommets størrelse og naturlige lysinnslipp gir et godt utgangspunkt for en funksjonell og trivelig kjøkkenløsning. Stuen: Stuen er lys og romslig med store vindusflater som slipper inn rikelig med dagslys og gir fantastisk utsikt mot byen og fjorden. Den åpne planløsningen gir god plass til både sofagruppe og spisebord, og gjør rommet ideelt for både hverdag og sosiale sammenkomster. Herfra har du også direkte utgang til en sydvendt balkong med svært gode solforhold. Balkong: Den sydvendte balkongen byr på flott utsikt over byen og Oslofjorden, og fungerer som en lun og skjermet uteplass med gode solforhold. Et stille og behagelig sted å trekke seg tilbake, som gir leiligheten et ekstra løft i hverdagen. Soverom l: Hovedsoverommet har god plass til en dobbeltseng og er utstyrt med plassbygde skap som gir rikelig med lagringsplass. De stilige skapene er integrert i rommet, og gir en praktisk og diskret løsning for oppbevaring av klær og tilbehør. Den generøse størrelsen på rommet gjør det lett å møblere, og gir deg en følelse av romslighet og komfort. Plassbygde skapene utnytter rommets potensial på best mulige måte, og gir et ryddig og organiserte inntrykk. Soverom ll: Soverom 2 er et lyst og allsidig rom, perfekt for gjester, barn eller som kontor. Det er god plass til både seng og skap, og rommet gir deg muligheten til å tilpasse etter eget behov. Med et nøytralt interiør og enkel adkomst til resten av leiligheten, kan dette rommet lett tilpasses ulike bruksområder. Det er et praktisk og funksjonelt rom som også kan brukes som et koselig hjemmekontor. Baderom: Badet er av eldre dato og har behov for modernisering, men inneholder det mest nødvendige og har opplegg for vaskemaskin. Rommets størrelse gir gode muligheter for å oppgradere til en funksjonell og tidsriktig baderomsløsning etter egne preferanser. Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: - Vinduer - Produsert i 1991 Tilstandsvurdering: TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet levetid og normal bruksslitasje. - Ytterdører - Terrassedør Tilstandsvurdering: Døren er av noe eldre dato og det må derfor påregnes slitasje og noe redusert funksjon i forbindelse med varmetap. Innvendige dører - Dør mellom entreen og stue. - Etasjeskiller Tilstandsvurdering: Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt på 2,0 meter er målt til 17 mm i stuen og kjøkkenet, samt 11 mm i begge soverom. TG 2 er gitt iht. toleransekrav i NS 3600, som angir skjevheter mellom 10-20 mm på 2 meter til tilstandsgrad 2. Konsekvensen er at gulvet kan ha merkbar skjevhet. - Ledningsnett for sanitærinstallasjoner Tilstandsvurdering: Røropplegget har i dette tilfellet oversteget mer enn halvparten av anbefalt brukstid og derfor gitt tg 2. Forholdet kan gi forhøyet risiko for vannlekkasjer. - Elektrisk anlegg Tilstandsvurdering: Det elektriske anlegget er gitt TG 2 på grunn av alder i forhold til forventet levetid. - Kjøkken Tilstandsvurdering: Tg 2 er gitt på innredningen på grunn av normal bruksslitasje og alder. - Overflater på innvendige gulv Tilstandsvurdering: Tg 2 er gitt på grunn av normal slitasje. - Diverse utstyr og bygningsdeler Tilstandsvurdering: Tilstandsgrad 2 er gitt på grunn av alder og normal bruksslitasje. - Overflater på gulv - Bad Tilstandsvurdering: Tg 2 er gitt på grunn av alder sett i forhold til forventet levetid på vanntett sjikt. Dette medfører en økt risiko for lekkasjer. - Overflater på innvendige vegger - Bad Tilstandsvurdering: Tilstandsvurdering er basert på alder, da konstruksjonen har oppnådd mer enn halvparten av forventet levetid. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Sameiet har et begrenset antall parkeringsplasser tilgjengelig for beboere. Plassene benyttes etter første mann til mølla-prinsippet, og det er derfor ikke garantert plass til alle til enhver tid. Hver leilighet får utdelt ett parkeringskort, som må ligge godt synlig i frontruten når bilen parkeres på sameiets område. Kortet gir rett til å benytte beboerplassene. I februar 2025 ble det installert elbil-ladere på 32 av sameiets totalt 34 parkeringsplasser. For å benytte El-bil laderne må man registrere seg i CURRENT Charge-appen eller via deres webportal. Der kan man opprette en bruker, legge til betalingsmetode (kort eller PayPal) og eventuelt registrere en RFID-ladebrikke for enklere bruk. Ladingen belastes automatisk én gang i måneden via valgt betalingsmetode. I tillegg finnes det et antall gjesteparkeringsplasser på sameiets eiendom, samt mulighet for gratis gateparkering i nærområdet, i henhold til offentlige parkeringsregler. Garasjeplass – Leierett i Silurveien 43 Selger eier en leierett til garasjeplass i garasjeanlegget i Silurveien 43. Leieretten kan kun overdras til eiere i Silurveien 42, 43, 44 eller 46. Leieretten tilbys for kr. 200?000,-. De månedlige felleskostnadene for garasjeplassen er kr 1?122,-. I følge selger bekostes eventuelle overdragelseskostnader av selger. Overdragelsen forutsetter at kjøper blir godkjent av PHM Forvaltning.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Har du kjennskap til eiendommen? Ja 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Nei. Eventuell kommentar: Det må vet være noe fuging /pynt 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Håndtverkere via Petter Halvorsen A/S 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Alna Elektro, Pål Johansen, post@alnaelektro.no 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja. Når ble kontrollen utført? 06.01.2020 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Nei. Eventuell kommentar: Det må man nesten få vite av Sameiet Ullernbyggene, historikken her 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Nei. Eventuell kommentar: Min forgjenger ønsket spisestue istedenfor lukket rom nr 3. Jeg fikk gjort om dette til rom nr 3 i 2022 elle 2023 ved håndtverker i regi av Petter Halvorsen A/S.. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/sentralfyr/ventilasjon? Ja. Beskriv: Rapport utført ved Teknologisk institutt, Bygg og innemiljø, Postboks 2608 St. Hanshaugen, 17.12.02. 19. Vet du om det er eller har vært feil ved installasjoner slik som radiator, sentralfyr, varmepumpe, balansert ventilasjonsanlegg eller liknende? Ja. Beskriv: Sentralfyr- avgasser ut i miljøet- viser til overnevnte rapport fra Teknologisk institutt 2002. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger /byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Ja. Beskriv: Sameiet Ullernbyggene kan gjøre greie for dette, se også informasjon om tomtesalg på sameiets nettsider. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei. Eventuell kommentar: Det pågår en rehabilitering jfr sameiets planer, av byggene, ABBL og styret i sameiet sender ut fortløpende informasjon om dette. Styrets arbeid, årsmøter og generalforsmalinger vedtar tiltakene og styrer prosessen. Rehabiliering er ferdig i l a høsten 2025.
Bygningssakkyndig
Bjørn Fosser
Byggemåte
Boligbygg fra 1960. Utvendige bygningsdeler: - Grunnmur i betong. - Yttervegger i murverk, med pusset og malte fasader. - Yttertak i flatt oppforet betongdekke tekket med takpapp/folie. Innvendige bygningsdeler: - Felles trapper i betong. - Etasjeskiller i betong. - Felles varme tilknyttet radiatorer. - Felles varmt vann. - Dørcalling. Vinduer, dører, og balkong: - Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 1991. - Tofløyet terrassedør med doble glass i koblet utførelse fra byggeåret. - Entrédør i brannklasse B-30 med 35 desibel lydmotstand. - Balkong i betongkonstruksjon med adkomst fra stuen, ca. 3 kvm.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Energi og oppvarming
Oppvarming
Boligen er oppvarmet med radiatorer tilknyttet felles sentralfyringsanlegg.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke bebodd eiendommen og har dermed ikke kunnskap om strømforbruk.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 004,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader pr. 28.04.25: kr. 7.004,- i mnd.
Herav:
Felleskostnader: kr. 4.863,-
Renter/gebyr lån IN - 2223.88.09871: kr. 1.852,-
Avdrag lån IN - 2223.88.09871: kr. 289,-
Felleskostnadene inkluderer: Fyring, varmtvann, kabel-TV/bredbånd, felles bygningsforsikring, styrehonorar, forretningsførsel, revisjon, vaktmester, trappevask, løpende drift og vedlikehold, kommunale avgifter m.m.
Det er planlagt økning i felleskostnader i forbindelse med rehabiliteringsprosjektet. Se punkt under gjennomførte- og kommende vedlikeholdsarbeider.
Sameiet Ullernbyggene er også i gang med et større tomtesalg, hvor en del av eiendommen planlegges solgt for å finansiere det pågående rehabiliteringsprosjektet og fremtidige vedlikeholdsbehov. Inntektene fra salget vil bidra til å redusere fellesgjelden og potensielt dempe økningen i felleskostnader for beboerne.
Det gjøres oppmerksom på at det ikke finnes en garanti for at tomtesalg blir gjennomført.
Fellesutgifter fastsettes av styret, normalt for ett år i gangen. Ved behov kan styret øke fellesutgiftene. Opplysninger om fellesutgifter er gitt av forretningsfører ved utarbeidelse av denne salgsoppgaven, fellesutgiftene kan derfor være endret uten at eiendomsmegler har fått melding om dette.
Kommunale avgifter
De kommunale avgiftene er inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: - Felleskostnader kr. 7.004,- i mnd. Se punktet under felleskostnader for mer informasjon. - Strøm. Selger har ikke selv bebodd eiendommen og har dermed ikke kjennskap til strømforbruk. - Innboforsikring. - Innflyttingsgebyr kr. 2.500,-. Kjøper(e) vil bli belastet ved første husleie. Etc. Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien. For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet Ullernbyggene består av tre blokkbebyggelser med totalt 119 seksjoner over 11 etasjer i tidstypisk funkisstil fra 1962. De er tegnet av arkitektene Nansen og Reinhardt og adressen er Silurveien 42, 44 og 46. Byggene er oppført på en felles eiet tomt på 11 828 kvm. Leilighetene er selveierleiligheter og består av 4-romsleiligheter på 95 kvm og 3-romsleiligheter på 72 kvm. Rundt bygningene er det pent opparbeidede og beplantede utearealer med sittegrupper og lekeplass for de minste. Det er biloppstillingsplasser og gjesteparkering utenfor. I tillegg har vi en felles eiet tomt på ca 8 000 kvm med flott skog, samt gressbane som opprinnelig var tennisbane fra 60-tallet. Denne er yppelig til ballspill og picnic. Den gamle lekeplassen fra 60-tallet på det innegjerdete området er oppgradert etter dagens standard i 2012. Velkommen til store og små. Rundt bygningene er det pent opparbeidede og beplantede utearealer med sittegrupper og lekeplass for de minste. Sameiet har solgt en del av tomten som ligger i skråningen på oppsiden av byggene. Endelig beløp beregnes på basis av utnyttelsesgraden av prosjektet. Deler av fortjenesten settes av til oppgradering av byggene, mens resten utbetales til eierne. Det er antatt at det kan gå 2 år før salget blir gjennomført. Sameiet har ingen lån per i dag. Ref. ekstraordinært sameiermøte 02.04.2024 ble det vedtatt å gi styret fullmakt til å ta opp et felles lån på inntil 76 MNOK for å kunne jobbe videre med rehabiliteringsprosjektet. Lånet vil opptas gradvis ved behov for å dekke løpende kostnader. Ifølge styreleder er planen at låneopptaket begynner i september 2024 og blir innfridd når salget av tomten er gjennomført. Antatt månedlig kostnad for denne leiligheten (4-roms) er 5 071 kr, for dette lånet, med en andel fellesgjeld på kr 701 538,-. På årsmøtet (30.05.2024) ble det vedtatt ordning for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN). Arbeidet planlegges å starte med vann og strøm, herunder tilrettelegging av økt strømforsyning til byggene og seksjoner, tilrettelegging og etablering av ladepunkter for elbil. Plan- og Bygningsetaten har gitt rammetillatelse til søknadspliktige aktiviteter og eventuelle forutsetninger om godkjennelse fra etater jobbes videre med. Det vil også gjennomføres utskifting av vinduer i dårlig stand. Hjemmeside: https://ullernbyggene.no/ Dyrehold: Det er tillatt med dyr i sameiet, forutsatt at de ikke sjenerer andre beboere. Fellesvaskeri: Vaskeriet kan benyttes etter forhåndsreservert tid på tavlen utenfor. Det er bare nummererte hengelåser med leilighetens seksjonsnummer som kan benyttes. Låsen skal fjernes når vasketiden er over. Vaskeriet skal ikke benyttes etter kl. 23.00. Vaskemaskiner og tørketromler, samt vaskerom/rullerom, rengjøres og ryddes etter bruk. Balkong og boder: Balkonger og boder er å regne for sameiets fellesareal, men med eksklusiv bruksrett for beboer. Godkjennelse fra styret må innhentes før montering av utvendig markise og evt. andre fasadeendringer. Utvendig montering av parabolantenner tillates ikke Infor fra forretningsfører: - Det ble på ekstraordinært årsmøte 2. april vedtatt låneopptak på NOK 76 millioner for å kunne jobbe videre med rehabiliteringsprosjektet. Vedlikeholdsarbeidet startet i fjor og som trolig avsluttes i juli i år som omfatter vann- og avløpsrør og strøm. Lånet vil bli utbetale i rater iløpet av 2024-2025, slik at fellesgjelldel vil øke i denne perioden. - Det er vedtatt Individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN) for 2223.88.09871 . Det blir lagt opp til at dette kan gjennomføres 1 til 2 ganger i året og at hele andel av fellesgjelden må innfris. Ordningen trer først i kraft når hele lånet er blitt utbetalt. - Vi har nå 32 ladeplasser for elbiler. Vi har en tomt vi har en avtale med Backe om å selge, men salget av avhengig av godkjent rammetilatelse og Plan og Bygg har gitt avslag. Avslaget er klaget på og Backe jobber videre med saken. Saker fra ekstraordinært årsmøte 2024: Låneopptak: I forbindelse med rehabiliteringsarbeider i sameiet som ble informert om på informasjonsmøte 18. mars vil det være nødvendig å ta opp lån i sameiet for å finansiere arbeidene. Styret vil presentere endelig finansieringsplan/løsning overfor seksjonseierne på årsmøte når denne foreligger. Det ble stilt spørsmål om det ville være hensiktsmessig å utsette el-arbeidene, for å redredusere lånebeløpet i denne omgang. Styret svarte at el-arbeidene bare utgjør en liten del av totalarbeidet og at det vil medføre store ekstrakostnader å dele planlagt arbeid i to. Videre kom det forslag om at Styret burde legge opp til et såkalt IN lån, hvor sameiere individuelt kan nedbetale på sin andel av lånet. Håndsopprekking viste at det var klart flertall blant de fremmøtte for IN lån. Styret lovet å vurdere IN lån i sitt videre arbeid med finansieringen Vedtak: Styret fikk fullmakt til å ta opp felles lån på inntil NOK 76 millioner for å kunne jobbe videre med rehabiliteringsprosjektet. Andre saker: Tomtesalg: Utdrag fra sameiets hjemmeside: (https://ullernbyggene.no/tomtesalg/): "Sameiet har inngått en avtale om salg av tomt. Overføringen av eiendomsretten til kjøper er betinget av at det blir vedtatt en reguleringsplan til boligformål på den solgte eiendommen og Silurveien 41 samlet, med en utnyttingsgrad på minst 140 % regulert BRA. Oppgjøret for overtakelsen er todelt: Oppgjør 1: Inntil kr 3 millioner skal betales innen 14 dager etter inngåelsen av kjøpekontrakten, dvs. i 2019. Beløpet er begrenset til selgers kostnader ved inngåelse av avtalen. Oppgjør 2: Ved overtakelse betales en kjøpesum på kr 13 000 per kvadratmeter BRA bebyggbart areal for det samlede tomtearealet (den solgte eiendommen og Silurveien 41)." Ved spørsmål om salgssum opplyser styreleder i mail datert 14.02.2025 at: "Den ser ut til å ende på rundt 120 MNOK, men den er betinget endelig utnyttelsesgrad og hva KPI har vært frem til rammetilatelse foreligger." Ved spørsmål om planen for disse midlene når det eventuelt utbetales, opplyses det videre at: "Planen er å betale ned hele lånet. Vedtaket fra årsmøtet i sameiet er at resten skal betales ut til eierne." Det understrekes ref. mail fra styreleder at salget av tomten og salgssum er betinget av endelig utnyttelsesgrad og hva KPI har vært frem til rammetilatelse foreligger. Det er således ingen garanti, og selger/megler har intet ansvar for videre prosess. Siste nytt om tomtesaken hos Oslo kommune, Plan og bygg finner du her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/showfile.asp?jno=2021132201&fileid=9847204 Utdrag fra protokoll til årsmøte 2024: Bruk av fellesareal til permanent bad i vaskerom i hvert bygg. I forbindelse med den kommende rehabiliteringen av sameiets bygninger, ønsker styret å opprette permanente bad i vaskerom i hvert bygg. Dette vil, i kombinasjon med portable bad og toaletter, gi beboerne en god og praktisk løsning under rehabiliteringsperioden. Pristillegg pr. permanente bad i vaskekjeller er kr 199 319,- eks mva. Vedtak: Årsmøte gir styret fullmakt til å opprette permanente bad i vaskerom i hvert bygg. Vedtaket ble godkjent med mer enn 2/3 flertall. Fordeling av felleskostnader - ansvar utad Vedtak: Ordlyden i vedtekten § 4 Fordeling av felleskostnader - ansvar utad - første ledd enders til "Alle felleskostnader fordeles mellom seksjonseierne etter bruttoareal. Inntekter skal fordeles på samme måte som kostnader blir fordelt. Styret fastsetter akontobeløp som skal innbetales forskuddsvis pr måned av den enkelte seksjonseier. Vedtatt med mer enn 2/3 flertall. Disponering av salgssum fra tomtesalg. Vedtak: Forslagstiller: Gordon Francis Robert Det vedtas at alle midler fra tomtesalget forblir i boligselskapes kasse for fremtidig vedlikehold og renoveringsbehov. Forslaget ble trukket. Budsjett for 2024 Se vedlagte budsjett for 2024 (vedlagt salgsoppgaven) Det forventes en økning i felleskostnadene som følge av innbetalinger på renter og avdrag på boligselskapets lån. Lånet vil bli utbetalt i henhold til en betalingsplan knyttet til rehabiliteringsprosjektet, noe som innebærer at kostnadene for å betjene lånet vil være lavere i begynnelsen. Fra 1. august 2024 planlegges det en økning av felleskostandene på ca. 40%. I fremtiden vil det bli lagt til flere økninger av felleskostnadene for å dekke renter og avdrag på det utbetalte lånet. Arne Blakstad fra ABBL gjennomgikk budsjettet i hovedtrekk. Vedtak: Styrets budsjett ble tatt til orientering. En sameier eier en andel i eiendommen, med tilknyttet enerett til bruk av sin bruksenhet, jf. eierseksjonsloven § 25. Ingen kan erverve mer enn to boligseksjoner i et sameie, jf. eierseksjonsloven § 23 første ledd. Dersom et erverv har funnet sted i strid med eierseksjonslovens regler kan Kartverket nekte overskjøting. Dersom overskjøting blir nektet, er kjøper likevel forpliktet til å gjennomføre handelen med selger, og oppgjør til selger vil finne sted tross manglende overskjøting. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett, årsberetning m.m. Se særlig om vedtekter og husordensregler knyttet til husdyrhold, dugnader, trappevask o.l.
Forretningsfører
Asker og Bærum Boligbyggelag
Styregodkjennelse
Overdragelsen av boligen til ny seksjonseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 207 275,- pr. 28.04.2025
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 22238809871, Sparebanken Øst
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 28.04.2025: 7.25% pa.
Antall terminer til innfrielse: 352
Saldo per 28.04.2025: 44 766 418
Andel av saldo: 310 878
Første termin/første avdrag: 25.09.2024 ( siste termin 25.08.2054 )
Flytende rente
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2023 regnskapet viser et overskudd på kr 462 364,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt ifølge sameiets/borettslagets husordensregler. Se vedlagte husordensregler for mer informasjon.
Sameiets forsikring
Protector Forsikring ASA
Polisenr. 3441860
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 11 819,2 kvm (eiet)
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten har en attraktiv og solrik plassering på et høydedrag i veletablerte omgivelser på Ullern, med en sjelden flott utsikt over både Oslo by og Oslofjorden. Her bor du i et rolig og barnevennlig nabolag med kort vei til barnehager, skoler på alle trinn, offentlig transport og et rikt utvalg av butikker og servicetjenester. Området passer perfekt for deg som ønsker en kombinasjon av urbane kvaliteter og nærhet til natur og rekreasjon. Nærliggende servicetilbud Dagligvarebutikker som Joker, Rema 1000 i Vækerøveien og både Kiwi og Coop Prix på Lilleaker gir gode handlemuligheter i hverdagen. For mer variert shopping og spisesteder ligger CC Vest kun 15 minutters gange unna, med et bredt utvalg av kjedebutikker, kaféer og restauranter. Også Røa senter er lett tilgjengelig, og tilbyr småbutikker, apotek, vinmonopol og hyggelige spisesteder. Med T-banen fra Ullernåsen kan du også raskt ta deg til Bekkestua, hvor du finner et enda større servicetilbud og gode møteplasser. Natur og fritid I umiddelbar nærhet ligger Mærradalen – en naturskjønn dal med rikt biologisk mangfold, formet av Mærradalsbekken. Her går en populær turvei fra Ullernschausseen til Sørkedalsveien, og det finnes stier videre mot Bogstad. Bogstadvannet og området rundt byr på både bademuligheter, golfbane og besøksgård med kafé. Om vinteren ligger Wyllerløypa og Oslo Vinterpark en kort biltur unna, med både alpinbakker og langrennsløyper. Nordmarka gir også fantastiske muligheter for helårsturer med sitt nettverk av stier, turhytter og stille skogsvann. Mot fjorden finner du Sollerud badestrand og Vækerøparken ca. 2,5 km unna. Turveien langs Lysakerelven strekker seg fra Lysaker helt opp til Fossum og byr på en vakker rute for både gåturer, løping og sykling. I nærområdet finnes også lekeplasser og hyggelige uteområder til felles bruk for beboerne i Silurveien. Trening og idrett Området har et rikt utvalg av tilbud for trening og idrett. Ullern og Røa Idrettslag tilbyr blant annet fotball og bandy, mens Njårdhallen huser aktiviteter som håndball, turn, tennis og fekting. SATS har treningssentre både på CC Vest og ved Røa Bad – sistnevnte med svømmebasseng, badstue og trening i vann. Ullern Treningsstudio er også et godt alternativ for den som ønsker kortreist trening i hverdagen. Kollektivtransport Med T-banestasjonen Ullernåsen bare ca. 200 meter unna, kommer du deg raskt og enkelt til Oslo sentrum – på under 15 minutter. I tillegg går bussrute 23 fra Radiumhospitalet til både Lysaker og Simensbråten. Trikkelinje 13 fra Lilleaker gir en behagelig reise mellom Bekkestua og Bjørvika. Lysaker stasjon fungerer som en viktig kollektivknutepunkt med lokale og regionale tog, Flytoget og flere bussforbindelser.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger arkivkort for høyhuset, datert 1962. Det foreligger ferdigattest for påbygg, datert 2014. Megler har ikke kontrollert om tomtegrenser stemmer med de grensemerker/gjerder/ grensebeplantning som fysisk er satt i terreng. Det kan være avvik i dagens rombruk/rombenevnelse i forhold til boligens opprinnelige byggemeldte/godkjente tegninger. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Det er adkomst fra offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger. Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen ligger på en tomt som er regulert til byggeområde for boliger ihht. reguleringsbestemmelse S-576. Boligen ligger på en tomt som også er regulert etter V240856, V251055, V070656, V150561, V300909N2 og KDP-17. Reguleringskart med bestemmelser ligger vedlagt i salgsoppgaven og vi anbefaler alle å sette seg inn i denne. Oslo kommune vedtok i 2015 en ny kommuneplan. Dette har fått betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Reguleringskart ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med ansvarlig megler for nærmere informasjon. Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter/ utvikling i nærområdet må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin saksinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Småhusplanen: Revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (småhusplanen - reguleringsplan S-4220). Saksnummer: 202102096. Fortsetter i sak: 202300230 - Midlertidig forbud mot tiltak. Saksnummer: 202304720: Plan- og bygningsetaten (PBE) har siden februar 2021 jobbet med en revisjon av småhusplanen. De viktigste endringene er blant annet at en mindre andel av tomtene kan utnyttes til bebyggelse når de skal utvikles, og at det innføres en minstestørrelse for tomter per boenhet som skal bygges. Trær, terreng og vegetasjon skal ivaretas bedre enn i dag. 26. september 2023 vedtok Byrådsavdelingen for byutvikling den nye småhusplanen. Det er kommet innsigelser på reguleringsvedtaket fra Statsforvalteren og NVE, som nå er til forhandling. Endelig vedtak for småhusplanen er enda ikke stadfestet. Se kommunen og PBE sine nettsider for mer informasjon: (https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/) (https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=202300230) Pågående plansaker i nærheten: Saksnr.: 202007578 Saken gjelder: Silurveien 41 -Planforslag til offentlig ettersyn - Boliger og friområde Forslag: Forslagstiller ønsker å erstatte to lavblokker med boligblokker i 7-8 etasjer (29 meter) over et garasjeanlegg. PBE kan anbefale å iverksette et planarbeid for noe høyere tetthet enn den eksisterende grunnet stasjonsnær beliggenhet, men foreslått bebyggelse vurderes som for omfattende. Lavblokkene bør beholdes, og eventuelt suppleres med bebyggelse med tilsvarende typologi/skala. For at PBE skal kunne anbefale et forslag må det tilpasses omkringliggende bebyggelse og terreng, samt tilfredsstille krav til gode utearealer og sikre forbindelser i området. Dersom ikke planinitiativet justeres etter våre anbefalinger, vil vi vurdere å stoppe etter oppstartsmøtet, jf. pbl. § 12-8. Saksnr: 202457833 Saken gjelder: Ullernchausséen 52 - Utarbeidelse av planforslag - Nybygg - Oslo Science Hub Forslag: Oslo Science Hub foreslår å legge til rette for et forskings- og næringsbygg med laboratorier, kontorer, biobank, logistikkareal og servicenæring i Ullernchausséen 50, 50B og 52 og Husebybakken 2-4. Saksnr: 201701323 Saken gjelder: Husebyplatået - Noreveien 22, 24, 26, Husebybakken 28 B mfl.- planforslag til politisk behandling Forslag: Husebyplatået AS foreslår å omregulere Husebyplatået fra høyspentanlegg, kontor, barnehage og friområde, til boliger, forretning, tjenesteyting, kontor og friområde mm. Hensikten er å legge til rette for bymessig utvikling av utviklingsområdet Montebello iht. Kommuneplan 2018. Planforslaget innebærer 64100 m2 bruksareal (BRA) bebyggelse med høyder tilsvarende 3-11 etasjer pluss takoppbygg, hvorav ca 480-550 boliger. Noreveien 24 og 26 reguleres til bevaring med ny bruk. Dagens friområde i nord erstattes i planområdet. Oslobygg KF fremmer alternativ 2 med 4-parallell skole og flerbrukshall og mindre utnyttelse i feltene i vest, 51450 m2 BRA i 3-10 etasjer pluss takoppbygg, og ca 265-335 boliger. Saksnr:202457627 Saken gjelder: Ring 3 mellom Monolitveien og Radiumhospitalet - Bestilling av oppstartsmøte Forslag: Statens vegvesen ønsker å oppgradere eksisterende gang- og sykkelvei mellom Monolitveien og Radiumhospitalet til sykkelvei med fortau. Pågående byggesaker i nærheten: Saksnr: 202208438 - Silurveien 18 - 20 - Oppføring av tre bolighus med parkeringskjeller Saksnr: 202214987 - Silurveien 42 - 46 - Vedlikeholds- og utskiftningstiltak Saksnr: 202553159 - Silurveien 42, 44 og 46 - Utskifting av branndører Saksnr: 202104472 - Silurveien 30 - Oppføring av bod under veranda og utvidelse av veranda Saksnr: 202217663 - Silurveien 43 - Bruksendring fra forretning til bolig Saksnr: 202004717 - Silurveien 43 - Boring av energibrønner Saksnr: 202550946 - Montebello terrasse 15 - Ombygging av omsorgsboliger og dagsenter - Rehabilitering, bruksendring og tilbygg Saksnr: 202113310 - Montebello terrasse 9 - Riving av eksisterende og oppføring av ny garasje Saksnr: 202113476 - Montebello terrasse 9 - Oppføring av støttemur Saksnr: 202200527 - Ullernkammen 11 A - Påbygg, tilbygg, sammenføyning fra tomannsbolig til enebolig, riving av uthus Saksnr: 202456274 - Ullernkammen 8 - Oppføring av fire eneboliger, ny adkomst, retablere skråning mot vei med mere Oslo er under stor utvikling og byggeprosjekter/ utvikling i nærområdet må påregnes. For informasjon om eventuelle arbeider i nærliggende områder anbefaler vi et søk på plan og bygg sin saksinnsyn portal: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Tinglyste heftelser og forpliktelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser, med unntak av eventuelle erklæringer, avtaler, servitutter og panteheftelser som fremgår av salgsoppgaven og skal følge med eiendommen ved salg. Kjøpers bank vil få prioritet etter disse. 1962/15406-1/105 Bestemmelse om veg Tinglyst 30.11.1962 Bestemmelse om kloakkledning Med flere bestemmelser Overført fra: 0301-28/726 Gjelder denne registerenheten med flere 1967/16695-1/105 Bestemmelse om vannledn. Tinglyst 28.11.1967 Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra gnr 28 bnr 728 Overført fra: 0301-28/726 Gjelder denne registerenheten med flere 1975/9982-123/105 Erklæring/avtale Tinglyst 03.06.1975 PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 5,000 MED PRIORITET ETTER DEN TIL ENHVER TID PÅHVILENDE PANTEGJELD Gjelder denne registerenheten med flere 1975/15464-2/105 Erklæring/avtale Tinglyst 22.08.1975 Pliktig medlemskap i Sameiet Ullernbyggene. Gjelder denne registerenheten med flere 1991/43219-1/105 Erklæring/avtale Tinglyst 23.08.1991 Erklæring om nettstasjon nr 425. Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,20% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 59 880,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 19 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3900,- (inkl. 1 x visninger) Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 26 320,- Samlet skal selger betale kr. 149 490,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Sisilie Berg, Eiendomsmegler MNEF / Partner
916 67 905
s.berg@nordvikbolig.no
Megler
Sisilie Berg, Eiendomsmegler MNEF / Partner
916 67 905
s.berg@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: P33 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 915491065
Parkveien 33b, 0258 OSLO
Bilder
Sisilie Berg
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Frogner
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?