Hjalmar Brantings vei 2BFyllingsdalen
- Fyllingsdalen
- Hjalmar Brantings vei 2B
- Prisantydning
- 4 990 000,-
- Totalpris
- 5 116 100,-
- Felleskost/mnd
- 2 808,-
- Kommunale avg.
- 10 166,- per år
- BRA-i
- 74 m2
Knudsenkvartalet
Delikat, påkostet hjørneleilighet (ny i 2021) i ettertraktet sameie. 20m² terrasse vendt mot grønt. 2 sov & 2 bad. Heis
Nordvik Bolig v/Remie Schjelderup Henriksen har gleden av å presentere Hjalmar Brantings vei 2B - En lekker 3-roms i ettertraktede Kundsenkvartalet. Leiligheten stod ny i 2021, og holder med det en moderne standard med tidsriktige kvaliteter - her kan du flytte rett inn og bo bekymrings- og vedlikeholdsfritt.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2021
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 4 990 000,-
- Omkostninger:
- 126 100,-
- Totalpris:
- 5 116 100,-
- Felleskost/mnd:
- 2 808,-
- Kommunale avgifter:
- 10 166,- per år
- Totalt BRA:
- 79 m2
- Energimerking:
- A - gul
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
32-0119/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Hjalmar Brantings vei 2B, 5143 Fyllingsdalen
Gnr. 22, bnr. 930, snr. 9 (ideell andel 1/1) i Bergen kommune.
Selger(e)
Lene Kjeilen Asphaug
Kjøpesum og omkostninger
4 990 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 124 750,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 126 100,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 138 800,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 116 100,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 128 800,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
2021
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 74 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 79 kvm
TBA: 20 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 5 kvm. Ekstern bod
Totalt BRA: 5 kvm
2. etasje:
BRA-i: 74 kvm. Entré/gang, 2 bad, 2 soverom, stue/kjøkken og bod/teknisk rom
Totalt BRA: 74 kvm
TBA: 20 kvm. Terrasse
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
BRA-i og BRA-e primær er oppmålt på stedet med laser.
Det er bruken av rommet på befaringstidspunktet som avgjør hva rommet beskrives som/defineres som. Dette betyr at rommet både kan være i strid med byggteknisk forskrift og mangle godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken, uten at dette vil få betydning for takstmannens valg.
Antall soverom
2
Parkering
Det følger ikke med parkeringsplass. I følge selger kommer det med jevne mellomrom oppslag om mulighet for å leie parkeringsplass i parkeringsanlegget fra andre beboere.
Moderniseringer og påkostninger
Under oppføring av leiligheten valgte selger følgende tilvalg og oppgraderinger utover standardleveranse:
- Kjøkken: benkeplate, innfreste håndtak i eik på alle kjøkkenskap og skuffer, stillegående oppvaskmaskin, endret bardisken på kjøkkenøyen og satt heller inn fire skap
- En-stavs eikeparkett i alle rom
- Varme i alle gulv
- Større vask med tilhørende baderomsinnredning og speil på bad 1
- Speilskap med LED lys på bad 2
- Ekstra strømuttak på vegg ved kjøkkenøy
- Ekstra spikerslag i stuevegg der tv-en henger
- Ekstra strømuttak i innvendig bod
2024
- Malt gangen
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) - Ja. Feil med drenering i felles parkeringskjeller. Feilen er blitt utbedret av fagfolk. Selgers egenerklæringsskjema er vedlagt i salgsoppgaven.
Bygningssakkyndig
Takstoppdrag AS
Byggemåte
Utdrag fra tilstandsrapport: - Grunnmur, fundamentert på faste masser av sprengstein eller grov pukk på fjell. Videre grunnforhold er ukjent. Grunnmur, såle og fundamenter er av betong. Garasjegulv er asfaltert. - Bygningen er oppført i plasstøpte konstruksjoner som bærevegger og etasjeskillere. Ytterveggene er utført som bindingsverk. Ytterkledning av stående trekledning, fasadeplater og teglsteinsforblending. - Flat takkonstruksjon. Taket er tekket med takbelegg. - Vinduer med isolerglass i trekarmer. Utv. beslag. Følgende bygningsdeler har fått tilstandsgrad 2: - Overflater gulv på bad. - Overflater gulv på bad 2. Følgende konstruksjoner er ikke undersøkt: - Fukt i tilliggende konstruksjoner på bad. - Branntekniske forhold. Se supplerende tekst i tilstandsrapporten om overnevnte. Kjøper overtar ansvar og risiko.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Lampe over spisebord
- Gardiner på kontor
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang, men utleieforhold skal meddeles styret skriftlig. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
A - gul
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Varmekabler på begge bad. - Folie gulvvarme i entre/gang, stue/kjøkken og på begge soverom - Balansert ventilasjon med varmegjenvinning - Viftekonvektor i stue/kjøkken Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et strømforbruk på ca. 6 274 kWh i 2024. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 2 808,- pr. mnd
Inkluderer: Grunnpakke bredbånd og internett, felles byggforsikring, renhold av fellesareal, vaktmestertjenester samt felles drift og vedlikehold.
Felleskostnadene fordeles slik:
- TV og bredbånd kr 549,-
- Felleskostnader kr 2 259,-
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Kr. 10 166,- pr. 2025
Prognose for kommunale avgifter er kr 10 166,- for inneværende år. I dette inngår gebyr for vann, avløp og renovasjon.
Andre utgifter
Styret opplyser om at bygningsmassen er fortsatt ny og i god stand, så det er ikke planlagt noe større vedlikeholdsarbeid i nærmeste fremtid.
Eiendomsskatt
Kr. 5 431,- pr. 2025
Prognose for eiendomsskatt er kr 5 431,- for inneværende år.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 013 973,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 055 893,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet består av 33 boligseksjoner.
Forretningsfører
BOB BBL
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse, men styret skal underrettes skriftlig om ny eier.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiet har pt. ikke lån.
Boligselskapet har inngått avtale om forskutterte felleskostnader med Klare Finans AS.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Sameiet hadde et positivt resultat på kr 188 306,- i 2023.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter er vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Beboerne forplikter seg til enhver tid å følge gjeldende vedtekter.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt, men skal ikke være til sjenanse for øvrige beboere.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP3453358.1.1
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 732,1 kvm (eiet)
Felles eiet tomt for sameiet.
Tomten er fellesareal, noe som innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
På finn.no kan du se kartskisse i annonse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. Ved felles visninger vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilt.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid. Iht. tilstandsrapport er bygget utført med forskriftsmessig radonsperre i h.h.t byggteknisk forskrift.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Hvorfor bosette seg i Fyllingsdalen? Området er et etablert boligområde og har vært under stor utvikling i de senere år. Området bærer preg av god boligplanlegging - her finner man en flott blanding av leiligheter, rekkehus og eneboliger. De aller fleste blir boende i sine boliger i mange år eller oppgraderer internt i området. Fyllingsdalen har sitt navn fra gården Fyllingen, og visstnok stammer navnet fra det norrøne ordet fela, som betyr å gjemme eller skjule. Og det er jo det Fyllingsdalen er, en skjult perle! Her har du alt du trenger for å bo godt nær bykjernen. Oasen kjøpesenter sørger for å tilby alle daglige servicetilbud, det er flere idrettsanlegg, flotte turløyper og flust av gode skoler og barnehager i nærområdet. Området er meget sentralt, med bare 8 minutters kjøring med bil og under 15 minutter med buss til Bergen sentrum. Den samme avstanden er det motsatt vei til Flesland. Kollektivtilbud Fra boligen har du tilgang til flere bussruter, inn og ut av bykjernen. Nærmeste busstopp er Skarphaugen der totalt 9 ulike ruter går samt flybuss. Ellers er det rundt 4 minutters gange til Oasen terminal med buss- og bybanestopp. Bybanen i Fyllingsdalen Fyllingsdalen er en fremtidsrettet bydel, og bybanen har holdeplass like i nærheten av leiligheten. I tillegg er det gang- og sykkeltunnel parallelt med bybanen gjennom Løvstakken til Kristianborg (Fjøsanger). Hvor skal søndagsturen gå? Til tross for den gode beliggenheten, er du likevel omkranset av grønne områder og mange flotte turmuligheter som Kanadaskogen, Løvstakken, Lynghaugtjernet og Krohnegården for å nevne noen. Vakre Ortuvannet er også et yndet turmål.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 17.02.2023. Denne gjelder nybygg bolig m.m. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen har adkomst via privat til offentlig vei. Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp via private stikk- og fellesledninger. Det gjøres oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er det normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er iht. reguleringsplan Fyllingsdalen. Gnr 22 bnr 579, 593 mfl., Hjalmar Brantings vei, datert 21.09.2016, regulert til kombinert bebyggelse og anleggsformål. Hensynssoner i kommuneplanen: - Støysone - veistøy, gul sone - berøringsgrad 27,2% Kommunedelplaner under arbeid: - Kommuneplanens arealdel KPA 2027 - berøringsgrad 100% Planer i nærheten av eiendommen: - Planid: 63860000 - Fyllingsdalen. Gnr 22, 23 og 24, Fyllingsdalen sentrale deler. Planforslaget viderefører i stor grad den arealbruk som er i dag, men det er lagt til rette for noen nye byggeområder, f.eks. nye byggeområder i bydelssenteret Oasen, en ny tomt for offentlig tjenesteyting, boligområder og forretning/ kontor. Enkelte boligområder bebygget med småhus er vurdert å være egnet for blokkbebyggelse ved framtidig utbygging, og har fått endret formål i henhold til dette. Planen definerer ikke utnyttelsesgrad og byggehøyder for de avsatte byggeområdene, da alle felt har krav om utarbeiding av detaljreguleringsplan. Etablert grønnstruktur opprettholdes. For å gjøre hele planområdet enda mer tilgjengelig for fotgjengere, og å støtte oppunder ambisjonene om Gåbyen Bergen, legges det til rette for å opprettholde eksisterende gangforbindelse og etablere nye. Det settes av areal til fremtidig detljregulering av sykkelanlegg, med sykkelveg og fortau langs ringveisystemet. Dette bygger opp under sykkelstrategien og målet om økt sykkelandel. Områdereguleringen følger opp føringer i KDP for overvannshåndtering ved at flomsoner er kartlagt og innarbeidet i plankart, samt at det avsatt egne bestemmelsesområder for gjenåpning av bekkeløp. - Planid: 64760000 - Fyllingsdalen. Gnr 22 bnr 624 mfl., Hjalmar Brantings vei. Saksnr.: 202220486. Forslagsstiller Hylkje Invest AS ønsker å utvikle og utnytte tomten innenfor planområdet til bolig og næring i tråd med overordnet fortettingsstrategi. Hensikten med planforslaget er å legge til rette for boliger med høy kvalitet, samt en mindre næringsdel mot gateplan. Det legges opp til en kvartalstruktur mot Hjalmar Brantings vei i planområdets nedre deler som bygger videre på allerede godkjent byggeri med kvartalsstruktur i det tilgrensende «Knudsenkvartalet». Bygningene skal utvikles med en variasjon i boligstørrelser. Tomten det skal bygges ligger like ved denne eiendommen, og ny eier må påregne en økt mengde trafikk og støy i byggeperioden. Eiendommen ligger i et område med planer om utvikling av boliger m.m. Det planlegges rundt 250 nye leiligheter på Oasen senter, samt kontorer og kulturhus. I Barliveien 21 skal industriområdet transformeres til ca. 85 boenheter. Ny eier må derfor påregne at det kommer nybygg i området. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst 23 servitutter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver. Disse omhandler bestemmelse om vannledninger, bestemmelse om kloakkledning, bestemmelse om vann/kloakk, bestemmelse om veg, bestemmelse om nettstasjon, bestemmelse om medlemskap i velforening/huseierforening, bestemmelse om adkomstrett og bruksrett. Eiendommen er seksjonert, og kopi av seksjoneringen kan fås ved henvendelse til megler. Tinglyst 27.05.2021 - dagboknr. 620313 - Seksjonering Snr: 9 Formål: bolig Sameiebrøk: 75/2747
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det gjøres oppmerksom på at selger har meldt inn reklamasjon på parkettslipp på to plasser i stuen - under spisebord og bak sofaen. Reklamasjonen ble meldt inn på Rubus 16.03.2025, og selger venter på svar fra Axer/gulvlegger. Selger har også sendt inn reklamasjon vedr. bom i flis på bad til Rubus den 17.04.2025, og venter på svar. Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,90% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 49 500,- Grunnpakke Leilighet kr. 14 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 4 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 1 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 020,- Samlet skal selger betale kr. 129 110,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Remie Schjelderup Henriksen, Eiendomsmegler
930 86 672
r.henriksen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bergen Vest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 829235722
Kjøkkelvikbrekkene 20, 5178 LODDEFJORD
Bilder
Remie Schjelderup Henriksen
Eiendomsmegler
Bergen Vest
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?