Dælenenggata 21Grünerløkka - Sofienberg
- Grünerløkka - Sofienberg
- Dælenenggata 21
- Prisantydning
- 5 200 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 843,-
- BRA-i
- 59 m2
Rodeløkka
Lys og attraktiv 2-roms toppleil med fine originaldetaljer. Gjennomgående. Stort spisekjøkken. Peis (2024). V.vann inkl.
Lys og attraktiv 2-roms leilighet med gode, store rom. Høyt og frittliggende med gjennomgående planløsning og rikelig med lys fra to kanter. Boligen oppleves velholdt med slipte tregulv, god takhøyde og dype vinduskarmer. God planløsning med sosialt og stort kjøkken med god plass til langbord, stue med peis og et lunt soverom vendt mot skjermet bakgård. Bad med varmekabler og romslig entré med skyvedørsgarderobe, samt plass til ytterligere oppbevaring. Legg merke til: - Stor 2-roms - Toppleilighet - Ny peis(2024) - Originale tregulv - Gjennomgående -lys fra to kanter - Romslig stue og stort spisekjøkken - Velordnet aksjelag -god vedlikeholdshistorikk - Varmtvann, internett og trappevask inkl. - Ingen forkjøpsrett/dok.avgift - Frodig, velstelt bakgård - Fellesvaskeri - IN-ordning - 2 boder
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1931
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 5 200 000,-
- Omkostninger:
- 14 193,-
- Fellesgjeld:
- 87 382,-
- Totalpris:
- 5 301 575,-
- Felleskost/mnd:
- 3 843,-
- Fellesformue:
- 7 054,-
- Totalt BRA:
- 68 m2
- Tomteareal:
- 220 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - rød
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0522/25
Boligtype og eieform
Aksjeleilighet (Aksje)
Adresse og betegnelse
Dælenenggata 21, 0567 Oslo
Gnr. 227, bnr. 92 i Oslo kommune.
Aksjenr. 2794-2812 i Dæhlenengen Byggeselskap AS, orgnr. 933893863
Kjøpesum og omkostninger
5 200 000,- (Prisantydning) 87 382,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 5 287 382,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 4 150,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 10 043,- (Transportgebyr for aksjer ) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 14 193,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 23 493,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 5 301 575,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 5 310 875,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1931
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 59 kvm
BRA-e: 9 kvm
Totalt BRA: 68 kvm
Beskrivelse:
4. etasje:
BRA-i: 59 kvm. Gang, stue, kjøkken, bad og soverom
Totalt BRA: 59 kvm
5. etasje:
BRA-e: 4 kvm. Disponibel loftsbod (ca. 10 kvm gulvareal)
Totalt BRA: 9 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på aksjelagets fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Aksjelaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Gulvflaten i loftsboden er målt til ca. 10 m².
Antall soverom
1
Innhold
Gang, stue, kjøkken, bad og soverom. Leiligheten disponerer en kjellerbod på ca. 5 kvm og en loftsbod på ca. 4 kvm (ca. 10 kvm gulvareal). Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Vinduer og dører: Vinduer med 3-lags glass. Innerdører i hvit malt utførelse. Entrédør i brann- og lydklassifisering B30/35dB. Vinduer er fra 2015. TG 1. Etasjeskille og gulv på grunn: Betongdekke. Ved enkel nivellering i stuen registreres det et høydeavvik på ca. 18 mm over 2 meter og over hele rommet registreres det høydeavvik på 18 mm. Ved enkel nivellering i kjøkkenet registreres det et høydeavvik på ca. 10 mm over 2 meter og over hele rommet registreres det høydeavvik på 10 mm. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. TG 2. Ildsted/Skorstein innvendig i boligen: Type pipe: Tegl Type ildsted: Peis Peis ble moteriktig i 2024 av peisselskap som det foreligger faktura på arbeidene. Avstandskravet fra peis til brannmur er 50 mm mens målt avstand er 20 mm. Avstandskravet fra peis til brennbart materiale på sidene er 550 mm mens målt avstand er 470 mm. Pipeløp som har passert halvparten av forventet levetid. Pipe ligger i yttervegg mot nabolelighet og er derfor ikke synbar fra alle sider, ikke mulig å kontrollere. Anbefalte tiltak / ytterligere undersøkelser anbefales: Ildsted bør monteres iht monteringsveileder fra produsenten. Det er ikke opplyst om vedlikehold/rehabilitering av pipeløp og det anbefales på generelt grunnlag ytterligere undersøkelser vedrørende tilstand på pipeløp. TG 2. Kjøkken: Kjøkkeninnredning fra IKEA montert i 2005 med glatte laminerte fronter, heltre benkeplate som har overliggende oppvaskkum med ett greps blandebatteri. Innredning med kullfiltervifte over stekesonen, kombiskap og opplegg for vaskemaskin. Det er integrert oppvaskmaskin, platetopp og vaskemaskin. Innredningen vurderes å være i funksjonell stand og ingen skader utover normal slitasje for ett kjøkkensom er 20 år gammelt. Det må bemerkes at utstyr på kjøkkenet er 20 år gammelt men dette er ikke tilstandsvurdert. TG 1. Avtrekk kjøkken: Omluftsvifte (kullfilter). Det er ikke etablert forsert avtrekk (mekanisk avtrekk ført ut av boligen) over stekesonen. Anbefalt tiltak: Kullfiltre fjerner kun lukt og fett men fjerner ikke luften kun resirkulerer denne noe som gjør at fuktigheten fortsatt blir i rommet. I tillegg til omluftsvifte anbefales det etablere et forsert (mekanisk) avtrekk på kjøkkenet. Det presiseres at det må avklares med styret om muligheten for dette. TG 2. Avløpsrør: Synlig avløp i plast. Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. TG 1. Vannledninger: Kobber, Rør i rør system. Anlegget er oppgradert i 2005 samtidig som kjøkken og bad ble tatt. Det er ikke etablert fordelerskap. Rørfordeling ligger over taket på badet med tilgang gjennom inspeksjonsluke. Det er ikke kontrollert avrenning til avløp eller sluk fra vannfordeler og skader kan oppstå på takplater og elektrisk utstyr i himling ved lekkasjer fra rørfordeling. Det registreres vanndrypp fra vannfordelerstokk på badet. Anbefalte tiltak: Neste gang vannrør blir oppgradert anbefales det å montere dette inn i tett fordelerskap med sikker avrenning til sluk. Elektrisk: Automatsikringer. Det er to sikringsbokser hvor det er kursfortegnelse i den ene men ikke den andre. Boligen har et eldre elanlegg uten dokumentasjon, og feil kan ikke utelukkes. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll etter retningslinjer fra FEL (forsirkrift for elektrisk lavspenningsanlegg). I tråd med veileder fra Direktoratet for byggkvalitet settes det ikke tilstandsgrad på bygningsdelen (elektrisk anlegg). TG IU. Varmtvannsbereder: Felles anlegg i kjeller. Plassering bereder: Vaskerom Årstall: 2006. Størrelse: 6 x 287 liter TG 1. Ventilasjon: Naturlig ventilasjon. Naturlig ventilering via spalteventil i vindu og avtrekk på bad. Manglende avtrekk på kjøkken. TG 1. Bad/Våtrom: Badet er fra 2005. Overflater - Bad: Flis på gulv og flis på vegger. Downlights og malt overflate i himling. Gulvvarme. Det registreres riss / sprekker i flisfuger på vegg i dusjsonen samt eldre borehull. Det er sprekker/glipper i silikonfuger på hjørne i dusjsonen og overgang gulv vegg. Det registreres "bom" i gulvflis (mangelfull heft mot underlag). Anbefalte tiltak: Utbedring av påpekte avvik anbefales får å unngå videre utviklinger. TG 2. Membran, tettesjikt og sluk - Bad: Plast, Støpejern. Hovedsluk har klemmring og vannlås i plast mens resterende er støpejern. Hjelpesluk er helplast. Grunnet støpering rundt hovedsykehuset er det ikke mulig å kontrollere membranen der men det er synlig banemembran bak feilist ved dør. Med bakgrunn i alder på tettesjiktet / overflater er restlevetiden på rommet usikker. Tettesjikt har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden som kommer. Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv og fuktskader. Anbefalte tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. TG 2. Sanitærutstyr - Bad: Utstyrt med stoppekran, naturlig avtrekk, innfellbare dusjdører, veggmontert wc og servantskap med ett greps blandebatteri fra Oras som har seilskip over seg. Det er fuktsvellinger pga vannsøl, på baderoms innredningen og ett dørhåndtak mangler på en dusjdør. Anbefalte tiltak: Fuktskade i servantskap bør utbedres/utskiftes for å unngå videre skader. TG 2. Ventilasjon - Bad: Rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Anbefalte tiltak: Det bør avklares med styret om muligheten for etablering av eget mekanisk avtrekk fra rommet. Fuktmåling: Alle vegger tilstøtende mot våtrommet er i mur/ betong og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking. Det er foretatt fuktsøk i overflater fra tilstøtende rom mot våtsone på våtrommet. Undersøkelsen viser ingen tegn til fukt. TGIU er gitt ut ifra manglende mulighet (bygningsmessige hindringer) for hulltaking mot våtsone. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Moderniseringer og påkostninger
Utbedringer utført i selgers botid:
Innsettelse av peisinnsats i september 2024.
Dobbel gardinskinne i stue og persienner på kjøkken.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Installert nytt ildsted av AM Mur og Betong AS i 2024. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja Oppgi type rapport og årstall: Tidligere salgsoppgave 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Tidligere salgsoppgave, usikker på tidspunkt 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Ja Beskriv: Forslag om utbedringer på taket i oppgangen. Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Samsvarserklæring: Det fremgår av selgers egenerklæringsskjema / tilstandsrapporten at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring for det elektriske anlegget
Bygningssakkyndig
Mathias Walla Brandshaug V/ Fidens AS
Byggemåte
Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong, og er forblendet med teglstein og er utvendig pusset. Taket er et saltak og er tekket med teglstein. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer med 3-lags isolerglass. Dette i følge vedlagte tilstandsrapport.
Innbo og løsøre
Vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap, komfyr og stekeovn medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Aksjonærer som ikke selv bor i boligen kan ikke overlate bruken av boligen til andre uten å ha innhentet styrets godkjennelse på forhånd. Med styregodkjennelse kan bruken av boligen overlates andre for en periode opp til 3 år, dersom aksjonæren selv, ektefelle eller registrert partner, slektning i rett opp- eller nedadstigende linje eller fosterbarn har bodd i boligen i minst ett av de 2 siste årene. Godkjennelse kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt aksjonær i selskapet. Ellers kan aksjonærer med styrets godkjennelse overlate bruken av boligen til andre, dersom det foreligger slike særlige grunner som fremgår av borettslagsloven. Søknad om godkjennelse skal skje skriftlig.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Energiattest er utarbeidet av OBOS Prosjekt AS.
Oppvarming
Elektriske oppvarming. Varmekabler bad. Peis (ny 2024). Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen. Varmtvann er inkludert i felleskostnader.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 9 000 kWh. Selger har benyttet Hoggestabben med vedbank for ca kr. 70,- sekken, ca. 10-15 sekker per år. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand. Selger har ikke inngått avtale om Norgespris.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 843,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann, internett, digital-TV, kommunale avgifter, betjening andel fellesgjeld, normal drift og vedlikehold, vaktmester- og renholdstjenester for fellesareal, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, m.m.
Fordelt slik:
Felleskostnader 3 006,-
IN lån 1 - Akonto renter 169,49
IN lån 1 - Akonto avdrag 667,50
Totale felleskostnader pr. mnd p.t. kr. 3 843,-
IN-ordning.
Borettslaget har etablert en ordning med mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning) av borettslagets fellesgjeld. Ved full nedbetaling av IN-lånet vil felleskostnader justeres fra ca. kr. 3 843,- pr mnd til ca. kr. 3 006,- pr mnd.
Felleskostnadene kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Fellesutgifter kr. 3 843,- per mnd. Innboforsikring kommer i tillegg (ca. 2-3 000,- per år avhengig av avtale) For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere. I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. For å avklare beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt Ta kontakt med kommunene dersom du har spørsmål knyttet til faktureringen av eiendomsskatten.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 294 413,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 5 177 650,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Dæhlenengen Byggeselskap AS består av 285 leiligheter knyttet til aksjer. Dæhlenengen Byggeselskap AS er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 933893863, og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune. Vedtak på årsmøte 2025: - Justering av styrehonorar. - Styret skal gjøre en utredning av langtidsutleie i Selskapet med bakgrunn i § 5.6 i Borettslagsloven, og legge fram resultatet for GF i 2026. Utdrag fra styrets arbeid den siste tiden: Inngått avtale PHM vaktmesterfirma som i hovedsak vil jobbe med vaktmester-, gartner-, måke- og vasketjenester. Trappevask utføres av Absolutt Rent som er underleverandør for PHM. Gjennomgått fellesvaskeriene. Blant annet forsøkt å kartlegge hvordan ordningen for selskapets nåværende 16 vaskekjellere kan gjøres mer kostnadseffektiv, faktisk behovet og nytt reglement for riktig bruk at vaskerommene. Spyling av rør: To tilbakeslag i avløpssystemet førte til at styret besluttet full spyling av alle rør som et forebyggende tiltak. Dette for å unngå fremtidige skader og forsikringsproblemer. Arbeidet var krevende på grunn av vanskelig beboerkontakt, og styret etterlyser bedre kommunikasjonsrutiner og ansvarliggjøring av beboere for fremtidige tiltak. Internett og TV: Reforhandlet til gunstigere Telia-avtale. Nye interenett-rutere i boligene vil bli installert fortløpende i disse dager. Callingsystemet: Vedvarende problemer med dørtelefoner og adgangsbrikker førte til omfattende feilsøking og samarbeid med leverandører. Årsaken var blant annet manglende faste IP-adresser. Styret vurderer også digital nøkkelløsning, men avventer kostnadsvurderinger. Ifølge styret 24.11.25 er de helt i startfasen og det jobbes med løsninger p.t. Det er for tidlig å si når prosjektet skal utføres og hvordan prosjektet skal finansieres. Nye beboere og oppussing: Høyt antall nye beboere og mye oppussing har skapt utfordringer, særlig med rot i fellesarealer. Styret har varslet om dette og arbeider også med å avdekke ulovlige leieforhold. 27 bruksoverlatelser er godkjent. Dyrehold er registrert, og nye beboere oppfordres til å følge husordensreglene. Hagegruppen: Opprettet etter årsmøtevedtak og har utarbeidet forslag og plan for forbedring av hageanleggene. Har anlagt ny sti i midtparken, som ble godt mottatt. Gruppen har også plantet blomsterløk og jobber med videre utvikling av grøntområdene. Drenering. Styret har hatt befaring med PHM pga funn av fukt i kjeller i Dælenenggata. Det skal på bakgrunn av dette foretas drenering + ny beplantning så fort tæla har gått. Hvordan det skal finansieres er p.t. ikke avklart. I følge vedlagte årsberetning 2025 og styret. Vedlikeholdshistorikk: 2004-2006: Baderomsrehabilitering. Alle innvendige rør byttet ut, og nye varmtvannstanker montert i kjelleren. Baderomsgarantien gjaldt frem til mars 2015. 2008-2009: Utskifting av tak på hele bygningsmassen. 2009: Renovering/utskifting av samtlige piper og pipeløp. Utskifting av ildsteder i et stort antall leiligheter, og kontroll/godkjent i 2010, i forbindelse med ferdigstillelse av piperehabiliteringen. Feiermester Alf Pettersen AS var utførende. 2010-2011: Etter godkjenning fra Byantikvaren og Oslo kommune, fikk over 90 leiligheter montere balkonger med tilhørende nytt vindu og balkongdør. Dette ble dekket med et eget "balkonglån" som nedbetales over husleien til dem som fikk balkong. Balkongteam AS var utførende. 2012-2013: Nytt system for avfallshåndtering, med to stasjoner med til sammen syv delvis nedgravde brønner for restavfall og papir. Kostnaden for prosjektet ble dekket uten låneopptak eller husleieøkning. 2013: Sikring av tilgangen til bygningen utenfra, og avskjerming av eiendommen. Grunnet plager med innbrudd i kjellere, hærverk og forsøpling i bakgården og generelt mye støy i indre gård på grunn av stor gjennomgangstrafikk, fikk styret godkjenning fra ekstraordinær generalforsamling i november 2012 til å iverksette diverse tiltak for å skjerme og beskytte eiendommen. Elementene som inngikk i dette prosjektet: - skifte til ståldører, alle ytter- og kjellerinnganger. - nytt låsesystem og nytt porttelefonsystem. - spesiallaget to lave porter mot dælenenggata. - planting av hekk langs dælenenggata. - spesiallaget to portalporter med kode mot øst og vest. 2013: - Nytt lysarmatur utendørs. - Oppussing av portalene i bakgården. - Installering av fibernett (ftth - fiber to the home). 2013-2014: Rørrehabilitering: rehabilitering av taknedløp og strømperehabilitering av rørsystemet på strekningen langs Christian Michelsens gate med påfølgende istandsetting av grøntområdene langs husrekken der gravearbeid var utført. 2015: Oppgradering av loftsdører til godkjent branndør. 2016: Rehabilitering av lamper i alle oppgangene. 2016: Rehabilitering av bunnledningen gjennomført av Proline AS (låneopptak og justering av husleie). 2016: Oppgradering av kjellerdørene til godkjent branndør (låneopptak og justering av husleie). 2016: Sluttstykke i alle inngangsdørene oppgradert i samsvar med samme standard som porttelefon. Utført av Certego. Porttelefonsystemet er Aptus. 2017: Kjellergulv hugget opp i oppgangene Christian Michelsens gate 26-32 på grunn av setninger under det u-armerte betonggulvet. Nye masser tilført og nytt armert gulv ble støpt. Utført av Haga Berg. 2017: Hobbyrommet ble pusset opp. Ny inngangsdør og nytt gulv. 2017: Betongdekket i nedre del av begge bakgårdene fjernet pga. utvasking med påfølgende fuktproblemet i kjellere. Kummer reparert, ny drenering og isolasjon lagt langs vegger, nye soilrør samt tilføring av nye masser. 2017-2018: Renovering av trappoppgangene. Ny maling på vegger og rekkverk samt nytt gulvdekke. Utført av Alfa Malermester AS. 2017-2018: Tetting og utbedring av alle overlysvinduer i trapperom. Utført av Kaarud AS. 2018-2019: Etablering av 2 ekstra avfallsbeholdere utenfor Dælenenggata 23A. En til papp og en til glass- og metall. Det ble også satt inn et Ozon-system for å bedre lukten i dunkene. Dette gjelder både stasjonen i Dælenenggata og Stockholmgata. Utført av Conservo Miljø. 2020: Grunnmuren rundt hele bygget ble renset, fikset og malt på nytt. Utført av Alfa Malermester i april/mai. 2020: Nytt asfaltdekke og kantsten ved begge utleielokalene, samt Christian Michelsens gt 17A. Utført av ABT Anleggsgartner AS i april/oktober. 2020: Etablering av bøkehekk i Christian Michelsensgate. Utført av Hageform i april. 2021: Maling av portrom og døromramminger utvendig. Utført av Alfa Malermester AS. 2021: Nye brann- og lyddører til baktrapp i Christian Michelsens gt 17A og 18. Utført av Nytt Prosjekt AS. 2021: Takettersyn og rehabilitering av diverse piper. Uført av Kaarud AS. 2021: Felling av gamle syke trær og planting av nye frukttrær i bakgårdene. Utført av Hageform. 2022: Nye søppelbrønner i Christian Michelsens gt 17A, i samarbeid med nabogården Christian Michelsens gt 17B. Utført av Conservo Miljø AS. 2022: Komplettert beplanting i skråning midtpark. Utført av Hageform. 2022: Installering av nye, utadslående inngangsdører, i hht originale tegninger, i Christian Michelsens gate 17A og 18. Utført av Nytt Prosjekt AS. 2022: Maling av vinduer i felles prosjekt som tilbud til aksjonærer. Utført av Alfa Malermester AS. 2022: Installering av fulldekkende automatisk brannvarslingsanlegg iht NS 3960:2019 samt nødlys/markeringsskilt i fellesarealer (alle oppganger utenom Christian Michelsens gt 17A). Utført av Elektro Nettverk Service AS 2025: - Oppgradert hele vaskekjelleren. Ny digital bookingløsning kommer. - Befaringskontroll på varmtvannsbereder. Allerede tatt halvparten av boligene, resten tas i 2026.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret iht. aksjeloven. Godkjenning kan bare nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eiendomsmegler bistår med innsending av søknad om styregodkjennelse. Kjøper bærer risikoen for at overdragelsen blir godkjent, og kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent som ny eier. Kjøper gjøres oppmerksom på at boligen ikke kan tas i bruk før styrets godkjenning foreligger. Dersom styregodkjennelse ikke gis må kjøper videreselge boligen for egen regning og risiko.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 87 382,- pr. 06.11.2025
Borettslaget har en avtale med OBOS Factoring om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er seks - 6 - måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Boligselskapet har tre lån, hvorav to av lånene har IN-ordning:
1)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207449113
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,54%
Restsaldo: 4 052 521,00
Innfrielsesdato: 30.05.2030
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
IN-avtale: Ja
Andel fellesgjeld kr. 0,-
Kapitalkostnad kr. 0,-
2)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98207449105
Lånetype: Serielån
Rentesats: 5,54%
Restsaldo: 10 447 488,70
Innfrielsesdato: 30.05.2030
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
IN-avtale: Ja
Andel fellesgjeld kr. 36 712,45
Kapitalkostnader kr. 780,86
3)
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208026062
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,54%
Restsaldo: 15 247 347,00
Innfrielsesdato: 30.06.2042
Type Rente: Flytende rente
Terminer i året 12
IN-avtale: Nei
Andel fellesgjeld kr. 50 669,66
Kapitalkostnad kr. 388,77
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
IN-ordning:
Borettslaget har etablert en ordning med mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning) av borettslagets fellesgjeld. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.04 og 30.10. Beløpet må være innbetalt senest 10 dager før terminforfall, og forretningsfører må derfor informeres ca. 30 dager før ved ønske om innbetaling. Aksjonær må kontakte Obos minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale.
For selskap med IN–ordning gjør vi oppmerksom på at kapitalkostnader (renter/avdrag) vil være spesifisert på fakturaen for felleskostnader Kapitalkostnader endres ved renteendring og endringen kommer da som tillegg evt fratrekk på fakturaen påfølgende måneder. Vi gjør oppmerksom på at regulering av renten for IN-lån gjøres etterskuddsvis hvert kvartal. Ved salg vil eventuelle krav som skyldes regulering av kapitalkostnader for tidligere periode, følge selger. Det kan derfor påløpe restanse/krav for selger, selv om felleskostnadene betales ut overtagelsesmåneden.
Fellesformue
Kr. 7 054,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2024 viste et overskudd på kr. 4 115 014,-. I 2025 ble det budsjettert med et overskudd på kr. 2 885 233,-. Boligselskapets budsjett og regnskap er vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Selskapets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres dugnad. OBS. Det kreves styregodkjenning, ref vedtekter, for oppussing og innflytting. Både for å passe på at ting pusset opp riktig av fagfolk, ikke ta bæring i bygget, og for å ha kontroll på rør + at de som flytter inn skal bo der selv. Opplevd store skader i bygget på bakgrunn av slepphendte løsninger/ikke fagfolk). Ref vedtekter. Snakke med styret først, styret ønsker alle henvendelser velkommen. Det må ikke foretas bygningsmessige inngrep i boligen uten at styrets godkjennelse er innhentet. Dette gjelder også inngrep eller flytting av ildsted som påvirker kobling til pipene. Det er ikke tillatt å koble avtrekksvifter til luftekanalene i boligselskapet. Det er heller ikke tillatt å installere kjøkkenvifteventilator da det kun er tillatt å benytte kullfilter på kjøkkenviften. Det er ikke tillatt å blende eller dekke til ventiler i yttervegg. Aksjonærer plikter å gi styret, vaktmester eller andre med fullmakt fra styret, tilgang til sin leilighet for kontroll av avtrekksvifte og kjøkkenventilator mot luftekanal. Styret må gi aksjonærene forvarsel innen rimelig tid. Ved omfattende ombygging eller oppussing av leilighet må eier henge opp nabovarsel i egen og tilstøtende oppgang. Se husordensregler og vedtekter §7 for fullstendig oversikt over vedlikeholdsplikter.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt og kjæledyr er velkommen i aksjelaget. Styret skal ha en skriftlig melding om at man flytter inn med, eller anskaffer seg, et husdyr. Søknadsskjema finnes på Vibbo. Dyreholdet skal ikke være til ulempe for andre brukere av eiendommen. Plenen og rekreasjonsområdene i anlegget kan benyttes av firbeinte i sosiale settinger, men skal ikke brukes til toalettbesøk: ved uhell plukkes ekskrementer opp umiddelbart. Hunder skal holdes i bånd. Dersom det kommer berettiget klage på dyreholdet fra naboer, kan styret kreve at det iverksettes tiltak for forbedring. Hvis iverksatte tiltak ikke forbedrer situasjonen kan styret kreve at dyret fjernes fra boligsameiet. I følge husordensregler pkt. 8.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring Asa
Polisenr. 80486474
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 220 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Enkel adkomst fra offentlig vei.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Sentralt beliggenhet med nærhet til det urbane byliv samtidig store som det er flotte grøntarealer like i nærheten. Gården ligger øverst på Rodeløkka som er et sjarmerende område med sin gamle trehusbebyggelse og særegne atmosfære. Det er få steder i byen hvor du finner slike nabolagsperler. Rodeløkka har også en populær velforening som arrangerer morsomme aktiviteter for barn og voksne. For mer info, se: https://www.rodelokkavel.no/ Leiligheten ligger i kort gåavstand til kollektivknutepunktet Carl Berners Plass. Her går både T-bane, trikk, buss og flybuss med hyppige avganger. Kort vei til bysykkelstasjon i Dælenenggata/Fagerheimgata. Nærområdet byr på mer enn et rikt kollektivtilbud. Det er gode service - og forretningstilbud som apotek, vinmonopol, brillebutikk, tannlege og treningstilbud. Av nærbutikker finnes Spar, Joker(døgnåpen), Bunnpris (søndagsåpen) og Kiwi. Området har et av Oslos beste tilbud av offentlig kommunikasjon. Det er ca. 5 minutters gange til T-bane (Carl Berner) med direktelinjer til blant annet Nydalen, Blindern, Forskningsparken, Ullevål sykehus, sentrum m.m. Ringen T-banelinje går gjennom Carl Berner. I tillegg er det ca. 150 m til busstoppet Københanvgata (i Christian Michelsens gate) med buss 20, 21, 28 og 33 , samt 17-trikken og 31-bussen Carl Berner-krysset, 31 bussen har døgnruter. Flybussen går også forbi Carl Berner. Her behøves ingen planlegging. Liker du å sykle så har du bysykkelstativ ca. 100 meter fra leiligheten. Innen gåavstand finner du også urbane Grünerløkka som er kjent for sitt pulserende kultur- og uteliv. Her finner man spennende kaféer og restauranter. Det er mange flotte grøntområder i nærheten. Nærmeste park er Torshovsdalen og langs Akerselva har du fine tur- og rekreasjonsmuligheter, sommer som vinter. I tillegg ligger Sørenga en sykkeltur unna. Botanisk Hage er Oslos desidert mest eksotiske og kanskje fineste park. Videre er Sofienbergparken mye besøkt om sommeren. Det er også kort vei til populære Ola Narr/Tøyenparken. Rett over veien finner du Rodeløkka kolonihage. Med stiftelsesdag den 15. august 1907, er Rodeløkkens kolonihager landets eldste. I dag ligger den omkranset av Chr. Michelsens gate i sør, Mailundveien i vest, Rosenhoffgata i nord. Her finner du også Kafe Rodeløkken har det eksistert serveringssted siden 1873. Det er variert utvalg av treningsmuligheter for deg som etter en lang dag på kontoret eller lesesalen, ønsker å trene innendørs. I boligens nærområde finnes Sats, Fresh Fitness og Tøyenbadet. I tillegg finnes det både store og små grøntarealer, fotballbaner, sandvolleyballbaner og tennisbaner.
Bebyggelse
Område består av bolig- og næringsbygg.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Grünerløkka skole (1.-7. trinn).
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 07.11.1932. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for oppføring av balkonger, datert 08.05.2024. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av bad i Dælenenggata 17-21 D, datert 25.04.2007. Det foreligger ferdigattest for installasjon av brannalarmanlegg i Dælenenggata 17, 19 og 21, datert 26.06.2023. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Kjøkken er flyttet ut i stuen og tidligere kjøkken er gjort om til soverom. Interessenter oppfordres til å sette seg godt inn i vedlagte bygningstegning, kontakt megler ved spørsmål.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområder for boliger. Reguleringsbestemmelser: - S-2255: Reguleringsbestemmelser i tilknytning til endret reguleringsplan for Oslo sentrum og indre sone i Oslo kommune. - KDP-17: Kommunedelplan for torg og møteplasser. Informasjon om kommuneplanen finner du på: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/1374702/Innhold/Politikk%20og%20administrasjon/Politikk/Kommuneplan/Ny %20kommuneplan%202015/Kommuneplan%202015%20del%202%20justert%2031.01.2017.pdf Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige planer: Det foreligger pågående byggesak i Gøteborggata 38. Saken gjelder bruksendring fra verksted til kontor, innvendige endringer og fasadeendringer. Saksnummer 202514272 og 2025/14272. Midlertidig brukstillatelse foreligger. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202514272 Det foreligger pågående byggesak i Stockholmgata 25 - Gøteborggata 42 - 44. Saken gjelder bruksendring av næringsbygg til studentboliger og oppføring av innfill-bygg med seks studentboliger - Campus Grünerløkka. Igangsettingstillatelse gitt. Saksnummer 202510235 og 2025/10235. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202510235 Det foreligger pågående byggesak i Stockholmgata 23. Saken gjelder bruksendring av lokale i 1. etasje fra næring til bolig. Saken er under behandling. Saksnummer 202507830. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202507830 Det foreligger pågående byggesak i Gøteborggata 30 - 34 - Marstrandgata 4. Saken gjelder oppføring av 2 boligblokker. Prosjekt Qben (Gammel lov). Midlertidig brukstillatelse gitt, søknad om ferdigattest inne. Saksnummer 202508187. https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202508187 Det foreligger pågående plansak med detaljregulering i Dælenenggata 37-39. Saken gjelder oppføring av omsorgsboliger. Planforslaget er under behandling og har vært til offentlig ettersyn. Saksnr. 201901778 og 2025/06818. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201901778 For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/227/92: 16.05.1931 - Dokumentnr: 990919 - Erklæring/avtale Bestemmelse om trafostasjon/kiosk 10.12.1931 - Dokumentnr: 990920 - Erklæring/avtale Bestemmelser om brannvegg/-dør 10.12.1931 - Dokumentnr: 990921 - Best. om adkomstrett Bestemmelser om felles gårdsplass m.v. Med flere bestemmelser Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet 25.10.1932 - Dokumentnr: 901298 - Erklæring/avtale Begrensning i råderett Forbud mot salg på bestemte vilkår Bestemmelse om vann- og kloakkledning for Oslo kommune Med flere bestemmelser Gjelder denne registerenheten med flere 29.12.1931 - Dokumentnr: 900972 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA DÆLENENGGT 27 - UTGÅTT
Legalpant
For krav på dekning av fellesutgifter og andre krav fra selskapsforholdet har selskapet panterett i aksjene fremfor alle andre heftelser. Pantekravet kan ikke være større enn hva som tilsvarer 2 ganger grunnbeløpet i Folketrygden på det tidspunkt tvangsdekning ble vedtatt gjennomført. Panteretten har vern uten registrering.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Kun fysiske personer kan være aksjonærer. Aksjonær/aksjonærer kan bare eie det antall aksjer (med eller uten innskuddsbevis) som gir rett til én bolig. Aksjonærer kan ikke uten samtykke fra styret bruke boligen til andre formål enn til boligformål. I forhold til selskapet kan bare den eller de som bor eller skal bo i boligen bli sameiere i aksjene på annen måte enn ved arv. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på hjemmesiden til Skatteetaten. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Salg av aksjeleiligheter reguleres av kjøpsloven. Ved dette salget skal imidlertid avhendingslovens bestemmelser komme til anvendelse så langt de passer. Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra budaksept. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,90% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 47 586,- Grunnpakke Leilighet. kr. 6 000,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 22 900,- Nordvik Ekstra Large - Tillegg kr. 11 900,- Oppgjørshonorar. kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 5 148,- Pantesperre m/urådighet aksje OBOS kr. 4 150,- Utlegg foto - Interiør og fasade. kr. 4 000,- Utlegg tilstandsrapport. kr. 10 000,- Samlet skal selger betale kr. 140 474,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Fredrik Langsø, Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
913 99 834
f.langso@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no). Bygdøy Alle Eiendom AS har indirekte eierskap i Bomega AS.
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Grünerløkka?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
82%Vil bli boende i bydelen dersom de skulle flyttet i dag.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (53%)
- Venner, familie, besøk, middag (26%)
- Slapper av, ser på TV, leser (11%)
- Jobber i hage/hus (5%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
69%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Fredrik Langsø
Salgsleder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?

































