Sørumsgata 7Skedsmo
- Skedsmo
- Sørumsgata 7
- Prisantydning
- 9 990 000,-
- Totalpris
- 10 240 990,-
- Felleskost/mnd
- 6 220,-
- Kommunale avg.
- 6 545,- per år
- BRA-i
- 98 m2
Meierikvartalet Lillestrøm
Lekker 4-roms hjørneleil. i 10. etg! Høy standard fra 2022 - Garasje m/lader - Balkong - Vannbåren gulvvarme - 2 bad!
Velkommen til Sørumsgata 7 - presentert av Martin Eilertsen i Nordvik Bolig! Dette er en lekker og stilren 4-roms fra 2022 på Meierikvartalet i Lillestrøm. Leiligheten ligger i 10. etasje med tilgang til balkong på hele 13 m². Her bor du supersentralt midt i sentrum med alt du behøver like utenfor døren. Det er få minutter å gå til togstasjonen, hvor du enkelt kommer deg til Oslo S på 10 minutter og Oslo Lufthavn på 12 minutter. Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 2022
- Etasje:
- 10
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 9 990 000,-
- Omkostninger:
- 250 990,-
- Totalpris:
- 10 240 990,-
- Felleskost/mnd:
- 6 220,-
- Kommunale avgifter:
- 6 545,- per år
- Fellesformue:
- 9 836,-
- Totalt BRA:
- 103 m2
- Energimerking:
- B - mørkegrønn
- Garasje:
- Ja
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
60-0408/24
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Sørumsgata 7, 2000 Lillestrøm
Gnr. 81, bnr. 2696, snr. 37 (ideell andel 1/1) i Lillestrøm kommune.
Selger(e)
Fredrik Ruud
Caitlin Wong
Kjøpesum og omkostninger
9 990 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 249 750,- (Dokumentavgift) 240,- (Pantattest kjøper) 500,- (Tinglyst pantedokument) 500,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 250 990,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 263 690,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 10 240 990,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 10 253 690,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
2022
Etasje
10
Arealer
BRA-i: 98 kvm
BRA-e: 5 kvm
Totalt BRA: 103 kvm
TBA: 13 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 5 kvm. Bod
Totalt BRA: 5 kvm
10. etasje:
BRA-i: 98 kvm. Entré, bad, bad - sov, 3 soverom, stue/kjøkken
Totalt BRA: 98 kvm
TBA: 13 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
3
Innhold
Boligen har alt på ett plan og inneholder: 10. etasje BRA-i 98 m²: Entré, bad, bad - sov, 3 soverom, stue/kjøkken I tillegg disponeres: - Kjellerbod på 5 m² - Garasjeplass med elbillader
Standard
Entré: Velkommen! Heisen tar deg enkelt opp fra garasjeplassen og helt opp til leiligheten i 10. etasje. Vel inne i entréen er det god plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Det er satt inn en stor garderobeløsning i entréen, og det er praktiske fliser på gulvet. Hele leiligheten har gjennomgående vannbåren gulvvarme. Stue: Videre forbi entréen ligger stuen. Stue og kjøkken er i åpen og sosial løsning, og oppholdsrommet har åpent og fritt utsyn fra vinduene. På dagtid bader rommet i naturlig lys, og har fin utsikt ut mot byen. I stuen er det god plass til sofaseksjon, tv-møbel og spisegruppe. Rommet har pent malte veggflater, samt downlights i himlingen. Fra stuen er det utgang via skyvedører til en herlig balkong på 13 m². Uteplassen er overbygget, og har pene terrassebord på gulvet. Her ute er det god plass til sittegruppe, samt gass-/elektrisk grill. Kjøkken: Kjøkkenet er blitt oppgradert med en rekke tilvalg. HTH-innredningen har skap med glatte, fabrikklakkerte fronter, samt en flott steinkompositt benkeplate med underlimt kum i kompositt/plast. Det er også blitt satt opp plate i steinkompositt over benkeplaten. Kjøkkenet har opplegg for oppvaskmaskin, uttrekkbar kran, platetopp, stekeovn og mikro-kombiovn (begge NEFF) med pyrolyse- og dampfunksjon. Det er sokkelskuffer samt en elektrisk hev- og senkbar hylle med integrert knivoppbevaring. Kjøkkenet har et integrert kjøl -/fryseskap, i tillegg til et frittstående kjøl-/fryseskap plassert i gangen. Det er montert belysning via lys under overskapene. I tillegg er komfyrvakt og aquastop/lekkasjevarsler med sensor og magnetventil installert. Tre soverom: Boligen har tre gode soverom. Hovedsoverommet har plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Videre er det plass til klesoppbevaring i praktisk skyvedørsgarderobe. Fra hovedsoverommet er det inngang til et eget baderom. Soverom nr. 2 og 3 fungerer ypperlig som barnerom, gjesterom eller kontor - her er mulighetene mange. Rommene har plass til seng, nattbord, garderobeløsning og evt. skrivebord. Bad fra hovedsoverom: Baderommet har flislagt gulv med termostatstyrte varmekabler, samt flissatte vegger. Videre er rommet utstyrt med veggmontert toalett og servantskap med glatte, fabrikklakkerte fronter og heldekkende servant, samt speil på veggen over servanten. Det er opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. I tillegg er det satt inn dusjhjørne med svingdører, regnfallsdusj, håndholdt dusj og termostatstyrt blandebatteri. Bad fra gang: I tillegg er det inngang til et bad nr. 2 fra gangen. Også dette badet har flislagt gulv med termostatstyrte varmekabler, samt flissatte vegger. Badet har veggmontert toalett, servantskap med glatte, fabrikklakkerte fronter og heldekkende servant samt et speil på veggen over servanten. Det er dusjhjørne med svingdører, regnfallsdusj, håndholdt dusj og termostatstyrt blandebatteri. Innvendige overflater: Gulv: Flislagt entré og baderomsgulv. Ellers 1-stavs parkett. Gulvvarme (vannbåren) i alle rom. Vegger: Flissatte vegger på badene. Ellers glatte, malte flater. Himling: Malte himlingsflater og spottkasser i flere rom. For full oversikt over tilstandsgrader, se punktet Byggemåte eller se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Med leiligheten disponeres en garasjeplass i sameiets kjeller. Boligen har en elbillader i parkeringsanlegget. Det er en elbillader ifra Zaptec. Man bruker denne via app Charge365. Og laderen har navn: K37RX. Man blir nødt til å lage en profil i app, Charge 365 og man må legge til et betalingskort. Strøm blir belastet med 1.5 kr per kWh, per mars mnd. 2025. Dette er styrt av Boligdriftsforeningen, så henvendelser og spørsmål kan rettes dit.
Moderniseringer og påkostninger
Tilvalg som ble gjort før bolig var ferdigstilt har ikke egne kvitteringer, men er betalt via totalt oppgjør av bolig. Refererer til meierikvartalet.minetilvalg.no her kan man finne tilbud og hva som er betalt til entreprenør som bygde meierikvartalet. (kan fremlegges etter kjøp av bolig da ny eier får tilgang til tilvalgsportalen).
- Gang, fjerning av vegg for bod og flytte sikringsskap, montere spot kasser i stue og 3 stk soverom og isolering av skillevegger i bolig. Totalt: Kr 82.582,-.
- Kjøkken. Oppgradering av skrog, dører, gulvskuffer, benkeplate, håndtak, hvitevarer (kombikjøleskap og oppvaskmaskin) Totalt: Kr 164.099,-.
- Innvendige dører i leilighet er oppgradert fra standard glatt overflate til Advanced dører. Totalt: Kr 6,328,-.
- Solavskjerming utendørs det er montert på alle vinduer i boligen. Totalt: Kr 87,041,-.
- Spikerslag. Det er montert OSB plater i TV-vegg, så man kan montere tv rett på veggen. Totalt Kr 3.030,-.
- Det er montert Elko pluss med 1.5 skjult veggboks til alle stikkontakter uttak. Samt, Elko pluss brytere. (Dimmer brytere er ifra Xcomfort) Kr 12.266,-.
- Det er montert smarthuspakke i boligen. Denne er levert Fra Eaton Xcomfort. I pakken følger det med- dimmere, dimmer brytere, varme styring, smart hub og app styring av lys og varme. (PS: downlight i soverom, gang og stue er montert av eier i etterkant og er ikke en del av levert tilvalg det blir skrevet som en annen oppgradering av bolig) Totalt: Kr 41.172,-.
- Gulvlister er av eik laminat. Totalt: Kr 4.035,-.
- Maling. bolig er malt i NCS farge «Sand» i alle rom. Totalt: Kr 4.329,-.
Elektro:
- Elbillader, - 3 ekstra stikk bak tv og 2 stk på kjøkken.
- Klargjøring med egen kurs for Quooker kran i kjøkken.
- Ekstra kurs til balkong,
- 2 stk spotter i gang ekstra.
- Tomrør fra sikringsskap til datakabel og 6 el uttak i soverom 1.
- Ekstra sikring og stikk til kombiovn kjøkken.
-3 stk tomrør ved gulv tv vegg som gå til downligt kasse, kan brukes til høyttalerkabel dersom man ønsker, surround anlegg, eller takmonterte høyttalere. Totalt: Kr 60.621,-.
Total kostnad for bolig med tilvalg under bygging ble kr 465.503,- inkl. mva.
Oppgraderinger av bolig gjort av eier etter overtakelse:
- 2023: Flislagt entre med 90x90 flis og Epoxy fuge, og montering av eikebeslag i soverom 1, 2 og stue. Utførende, Snekkermester Tom Sundvold. Totalt: Kr 32.855,-.
- 2023: Kvik garderobe i entre- Denne er bygget av eier. Totalt kr 34.033,- eks. arbeidstimer.
- 2022: Spotter i stue og soverom. Bytte av stikk på balkong. Montere 4 stk sikringer til downlights i stue, soverom 1,2,3. dimmer til balkonglys. Utført av eier. Totalt Kr 45.000.- eks. arbeidstimer. Fant ikke igjen kvitteringer.
- 2024: Balkong gulv fra Millboard- kjøpt fra utedesign. Totalt: Kr 42.154,- for gulv. Kr 5.500,- for under gulv, skruer og festemateriell. Jobb gjort av eier av bolig. Luker i gulv medfølger kvitteringer ca. Kr 2.100,-. Total kostnad for balkong Kr 49.754,- arbeidstimer.
- Montere plate på vegg i kjøkken, fra Diastone, utførende er Diastone. Totalt: Kr 26.641,50,-.
- Montering av plisse gardiner i soverom 2 og 3. Utført av. Kjells Markiser. Totalt: Kr 31.932,03,-.
- Opparbeidet bod med plassbygget hyller og hems. Bygget av eier. Totalt: Kr 20.000,- eks. arbeidstimer.
- Total samlet kostnad av oppgraderinger fra eier Kr 240.215,-.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
- Kjenner du til om det er/har vært feil tilknyttet våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja. Det har vært sprekk i fliser på begge bad. Feilene er utbedret som garantisak mot utbygger. - Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, kun av faglært. Bunde bygg har gjort utbedringer av fuger og som tidligere nevnt, byttet to fliser. Bunde Bygg - Kjenner du til feil eller om har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun av faglært. Ujevn temperatur i dusj. utbedret av Bundebygg. Bunde bygg - Kjenner du til om det er/har vært f.eks. sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja. Det har vært noe sprekker i parkettgulv i stue og soverom 1. Disse feilene er utbedret av Bundebygg - Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen? Ja. Det har vært gjort funn av skjeggkre i flere leiligheter, men det er gjort skade reduserende tiltak fra Anticimex. - Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun av faglært. Eier har montert spotter i stue, soverom 1,2,3, entre og gang. Byttet stikkontakter på balkong, montert 1 stk stikkontakt til kjøleskap og fryseskap i gang og montert dimmer på balkong. Eier er praktiserende elektriker og stiller som installatør for egen bolig for disse spesifiserte installasjonene. Eier - Foreligger det samsvarserklæring (i henhold til forskrift om elektriske lavspenningsanlegg)? Ja. - Har du ladeanlegg/ladeboks for elbil i dag? Ja. Laderen er fra ZAPTEC. denne er tilkoblet fellesanlegget, og man betaler via app. - Kjenner du til om det har vært utført arbeid på terrasse/garasje/tak/fasade? Ja, kun av ufaglært/egeninnsats/dugnad. Eier har byttet balkonggulv. Det er montert Millboard. et eksklusivest gulv. Det er ikke gjort inngrep i bærende konstruksjoner eller liknende. gulvets høyde er 2 cm lavere en det tidligere gulvet som var montert. - Kjenner du til om sameiet/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag? Ja. Det er enkelte garantisaker som pågår mot utbygger. Disse sakene er ikke avgjort per dags dato. - Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (fellesareal eller i andre boliger)? Ja. Anticimex har utført bekjempelse mot skjeggkre i leilighetene. initiativ fra styre og forsikringsselskap.
Bygningssakkyndig
Remi Bjørnstad
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 17.03.2025 Bygning: Boligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Yttervegger i betong og cellekonstruksjoner, forblendet med teglstein og fasadeplater. Balkonger er utført i stål og betong konstruksjoner. Flate takkonstruksjoner i betong, tekket med papp/shingel. Innvendig fall til innvendige nedløp. Tak er ikke inspisert ved befaring da dette er en del av felles ansvarsområde. Vinduer: Vinduer med trerammer og isolerglass, merket med produksjonsår 2021. Det er montert utvendig solavskjerming på vinduene, samt elektrisk plisségardiner på to av soverommene. Dører: Brann- og lydklassifisert entrédør (B30/Db43). Kodelås er montert på døren. Skyvedør med trerammer og isolerglass, merket med produksjonsår 2021. Innvendige dører med rammeprofil. Trapper: Balkong/terrasse: Utgang fra stue til balkong i betong- og stålkonstruksjoner, målt til 13 m². Balkonggulvet dekket med kompositt terrassebord, lagt oppå betongdekket. Stikkontakter er montert på yttervegg, samt belysning i taket. Rekkverk i stålkonstruksjoner med stående spiler. VVS-installasjoner: Oppvarming via gulvvarme i alle rom. Vannførende rør i plast (rør i rør opplegg), og fleksirør. Hovedstoppekran er lokalisert i himling på badet. Rørstokk er montert i fordelerskap på begge badene, i himlingen. Rørføringer ligger hovedsaklig skjult i konstruksjonene. Interne og synlig avløpsrør i plast, ført til felles rørføringer. Brannslukkingsapparat i leiligheten. Lovpålagt røykvarsler/brannslukningsutstyr skal følge boligen ved salg. Det er viktig at selger sørger for at dette er i orden ved salg. Felles brannvarslingssystem og sprinkleranlegg i leilighetene er installert. Alarmanlegg og øvrig utstyr er ikke fysisk testet av takstmann, kun visuelt inspisert. Luftbehandling: Leiligheten er bygget med balansert ventilasjon. Elkraft: Sikringsskap lokalisert i entré/gang. EL-anlegg fra byggeårene. Automatsikringer med jordfeilbrytere. Lastbryter og overspenningsvern på 63 Amp. 17 fordelingskurser. Strømmåler plassert i felles tavle. TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Våtrom - 10.Etasje - Bad - Tilliggende konstruksjoner våtrom: Det er ikke utført hulltaking i tilstøtende rom da baderommet er av typen prefabrikkert våtromskabin. Dette i henhold til gjeldende forskrift og standard. Det søkes ikke etter fukt i våtromskabiner da det ikke gir pålitelige søk grunnet rommet oppbygning. Våtrom - 10.Etasje - Bad - sov - Tilliggende konstruksjoner våtrom: Det er ikke utført hulltaking i tilstøtende rom da baderommet er av typen prefabrikkert våtromskabin. Dette i henhold til gjeldende forskrift og standard. Det søkes ikke etter fukt i våtromskabiner da det ikke gir pålitelige søk grunnet rommet oppbygning. Tilstandsrapport ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter anbefales å sette seg inn i denne.
Innbo og løsøre
- Integrert kjøleskap i kjøkken medfølger, integrert oppvaskmaskin i kjøkken medfølger.
- Høykjøleskap og Fryseskap i gang, Vaskemaskin og tørketrommel følger ikke med i salget.
- IKEA-garderober i soverom 1 og 3 medfølger ikke.
- Bilder på vegger medfører ikke.
- Knagg rekke og sko stativ i gangen medfølger ikke.
- Møbler medfører ikke.
- Skap i gangen følger med boligen ved salget.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
B - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Vannbåren gulvvarme i alle rom, fra byggeårene.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser at de brukte 4 282,08 kr på strøm i 2024, uten nettleie. Dette tilsvarer 6 128,8 kWh i 2024. Forbruk vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 220,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene fordeles slik:
- Felleskostnader 4 479,-
- Tilleggsytelser: TV/Bredbånd 349,-
- Akonto vann og avløp ( 21023 -37) 1 042,-
Sameie Tårnhus 1, har en avtale med Lyse Energi på fjernvarme, de sender månedlig faktura på forbruk av varmtvann og fjernvarme. Det er måler på både vann og fjernvarme så disse to kan differensieres på faktura. Gjennomsnittlig månedspris for 2024 er for eier er oppgitt å være ca. kr. 1 666,- i mnd.
Leiligheten er levert med fiberkabling. Denne tjenesten er levert fra, Telia. De lever både tv og nett, men man har muligheter til å få egne løsninger. Dette er innbakt i felleskostnader (kr. 349,- mnd.), men tilleggsprodukter ifra Telia, kan leveres for eiers egen kost utenom fellesutgifter.
Man vil også få en egen faktura på garasje plass på kr. 350,- i mnd. Dette er for drift og vedlikehold av garasjeanlegg.
Velavgift
Det er ikke kjent at eiendommen er tilknyttet velforening. Gjennom felleskostnadene betaler alle seksjoner penger til en boligdriftsforening. Denne har som oppgave å forvalte drift og vedlikehold av selskapslokaler i 2 etg, samt garasjeanlegget.
Kommunale avgifter
Kr. 6 545,- pr. 2025
De kommunale avgiftene inkluderer avfallssug (mobilt), samt fast gebyr vann og avløp bolig.
Fakturert beløp i 2024:
Avløp 1 489,08 kr
Renovasjon 3 583,08 kr
Vann 1 123,92 kr
Sum 6 196,08 kr
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Kr. 2 152,- pr. 2025
Det er eiendomsskatt i Lillestrøm kommune.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 671 543,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 6 686 173,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Fiber fra Telia.
Sameiet
Om sameiet
Diverse opplysninger om sameiet: - Meierikvartalet Tårnhus 1 boligsameie ligger i Lillestrøm kommune, og har organisasjonsnummer 929119290 Meierikvartalet Tårnhus 1 boligsameie består av 64 boliger og 1 næringslokaler. - Meierikvartalet Tårnhus 1 boligsameie er organisert etter de bestemmelser som følger av loven, og har til formål å drive eiendommen i samråd med, og til det beste for, eierne. - Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl. Hentet fra innkalling til årsmøte 2024: Store saker for styret det siste året 1. Tvangsalg av leilighet Styret har siden innflytting mottatt en del klager på en leilighet i vårt bygg. Denne leiligheten har skapt masse bråk og har bl.a ledet til en væpnet politiaksjon i vårt bygg. Den aktuelle leiligheten er en utleie leilighet så styret forsøkte derfor i første omgang å hjelpe utleier med utkasting av leieboer. Denne prosessen har vært tung og en stor påkjenning for styret, med mange mailer og møter med utleier, advokater m.m. Der det etter hvert også endte varsel om tvangssalg av leiligheten. Grunnen til at det informeres om denne saken her er at styret ønsker å tydeliggjøre hvor viktig det er for dere som leier ut å gjøre skikkelige kontroller av deres leietakere. Det blir så mye jobb for alle involverte når et leieforhold må avsluttes på denne måten. Styret ønsker å henvise og tydeliggjøre for alle som tenker å leie ut eller som allerede leier ut sin (e) leilighet(er) sameiets vedtekter § 6 som bestemmer at: "§ 6 REGISTRERING AV SEKSJONSEIERE Overdragelse og utleie av seksjon må meldes til styret og forretningsfører for registrering. Dersom en seksjonseier leier ut sin seksjon, skal vedkommende påse at leietaker skriftlig forplikter seg til å følge sameiets vedtekter, ordensregler, samt vedtak fattet av årsmøter og styret." Styret ønsker også her å tydeliggjøre at dette gjelder også for dere som leier ut i korte perioder, typ AirBNB eller lignende. 2. Problemer i garasjen Styret har håndtert mange saker angående garasjen dette året. Selv om vårt sameie ikke er ansvarlige for garasjen og dette ansvaret ligger hos Bolig Driftsforeningen har naturlig en del falt på oss. For å unngå ytterligere problemer i garasjen og parkering ønsker styre å tydeliggjøre en viktig regel for garasjen: Det er kun de som har garasjeplass (eller låner garasjeplass) som har lov til å kjøre ned i garasjen. All stans utenfor oppmerkede parkeringsplasser i garasjen er forbudt. Dette inkluderer på og av lessing av varer. De som må lese av og på en bil og som ikke har garasjeplass må gjøre dette utenfor garasjen. Dette gjelder også ved inn og utflytting. 3. Brannalarmer Som vi tidligere har informert om har styret vært svært frustrerte på antall brannalarmer vi har opplevd i vårt bygg. Dessverre har flere av disse alarmene vært som en følge av feil på anlegget eller feil utføring av vedlikehold på anlegget. Onsdag den 31. Januar ble vi evakuert av bygget 2 ganger som en følge av dårlig utført vedlikehold på sprinkelanlegget. NTI var denne dagen på service av anlegget og hadde ikke godt nok dokumenterte rutiner noe som førte til at de ikke gjorde nødvendige utkoblinger før de startet arbeidet. Lørdag den 10.02 var det igjen ut og ned trappene, denne gang som en følge av at det hadde blitt utløst en sprinkel i leilighet i Byhus 1. Vi har senere blitt forklart at det er korrekt at brannalarmen vil gå i hele kvartalet ved sprinkelutløsning, pga nærheten av alle byggene. Utløsningen av sprinkel i Byhus 1 har ledet til massive vannskader, utflytningen av flere boligseksjoner og massevis av kostnader. Styret ønsker derfor her å komme med et innstendig ønske til alle beboere om å være ekstremt forsiktig med sprinkler. Sprinklene har en glassampule som sprekker ved høye temperaturer og slipper ut vannet. Når denne glassampulen sprekker slippes det løs et vanntrykk som tilsvarer ca 12 liter vann i sekundet, og dette er enorme krefter og mengder. Denne glassampulen er skjør av natur, og kan sprekke dersom den får et slag fra et kosteskaft eller et møbel som flyttes. Fra oss til dere ber vi derfor om at dere er ekstremt forsiktige når dere flytter noe i nærheten av et sprinkelhode. 4. Oppfølging av reklamasjoner Som et nybygg er det normal å forvente at det er noen feil og mangler på vårt bygg. Antallet mangler og feil på vårt bygg har vært noe uten om det vanlige. Styret har registrert over 50 objekter på kun fellesarealene til bygget i Bundebyggs etter markedsportal. Vi har siden start opplevd stor mostand hver gang vi registrerer feil og mangler, med lette avvisninger og bortforklaringer. Som en følge av denne motstanden og kranglingen med utbygger er dette en aktivitet som har logget mange arbeidstimer for flere medlemmer i styret. Under en befaring sammen med Bundebygg den 04.09.2023 registrerte vi 33 punkter som deltaker fra Bundebygg ble enig i at noe måte gjøres med. Mange av disse punktene er fremdeles ikke utbedret. For å gi dere en smakebit på noe av tingene styret har avduket ønsker vi her å trekke frem noen konkrete eksempler: - Løsnende gummilister i trappene - Synlige ufestede og uforskriftsmessig kabelføring i kjeller og el-rom - Takhimlingen henger og er skeiv i samtlige etasjer - Rømningsvei som blokkeres av HC-Heis i kjelleren - Manglende himlingsplater - Uforskriftsmessig og usikret gelender på takhagen 5. Gjennomgang av bygget med SINTEF Styret i vårt nabobygg, Tårnhus 2 har startet en prosses med å engasjere SINTEF for en gjennomgang av flere elementer ved våre to bygg. Tårnhus 2 har invitert med Tårnhus 1 på denne prossesen, da det var tenkt fordelaktig om SINTEF så på begge byggene i samme prosess og dermed at Tårnhusene kunne dele kostnadene for dette. Da Tårnhus 1 og 2 er bygd på samme standard og mange av elementene med bygget er det samme, spesielt med tanke på hva som skal gjennomgås har begge styrene sett dette som fordelaktig. Engasjeringen av SINTEF er basert på en rekke reklamasjonsaker som Tårnhusene har åpne mot Bundebygg. Som nevnt over opplever styret sterk motstand om håndteringen av reklamasjonsaker. En del av disse reklamasjonssakene er såpass alvorlige fra styrets ståsted at uavhengig verifikasjon er ansett som et viktig virkemiddel for å få utbygger til å ta affære. Sakene som styrene i Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF undersøker inkluderer: - «Ule»-lyder fra byggenes fasader ved moderat og sterk vind: Siden innflytting har vi opplevd sterke «ule» lyder når vinden i kvartalet tar seg opp. For enkelte beboere er dette svært sjenerende og styret i Tårnhus 1 har hatt en lang sak med dette hos utbygger. Helt i starten ble det antatt at lyden kunne komme av stillaser fra Byhusene, nå som disse stillasene er fjernet kan dette utelukkes. Bundebygg har i nyere tid forsøkt å montere beslag på balkongkanter på enkelte leiligheter, heller ikke dette ser ut til å ha ønsket effekt. Tårnhus 1 og 2 ønsker her at SINTEF forsøker å finne årsaken til lydene, da dette ikke ser ut til å være prioritert av utbygger eller entrepenør. - Energieffektivitet på vinduer: Det er oppdaget avvik med forskjellige vindustyper på bygget. Enkelte leiligheter er levert med tre-lags vinduer, mens andre er levert med to-lags. Styret har heller ikke klart å identifisere noen sammenheng med hvor i bygget de forskjellige vinduene er. Krav som følge av TEK-17 standarden, som vårt bygg skal være i samsvar med setter strenge krav til isolasjonsevnen og dermed energieffektiviteten på vinduene. Tre lags vinduer er normalt den eneste måten å oppnå isolasjonsevne som er i samsvar med TEK-17 kravene. Styret har derfor forespurt dokumentasjon på vinduene som er montert i vårt bygg, og dette har vi ikke fått noen tydelig dokumentasjon på. Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF foretar en analyse av vinduene som er montert og at de dokumenterer isolasjonsevnen. Dersom det er avvik fra TEK-17 standarden kan dette medføre en forringelse av verdien på leiligheten, og vil også lede til økt energikostnader på å varme opp og kjøle ned leilighetene. - Kvalitet på maling av vinduskarmer: I prospekt og dokumentasjon til vårt bygg står det at alle vinduer skal være levert sort-malt fra fabrikk. Der er avduket at pga en feilbestilling er det levert hvite vinduskarmer fra fabrikk som så senere har blitt sortmalt på byggeplassen under oppføring av bygget. Styret er usikker på om denne malingen vil holde samme kvalitet som om arbeidet skulle ha vært gjennomført fra fabrikk og ønsker derfor at SINTEF tester malingen som er blitt påført. Dersom det viser seg at kvaliteten blir verre kan dette igjen bety en forringelse av verdien på leilighetene og bygget, da maling kanskje må erstattes oftere. - Lufttetthet rundt vinduer og balkongdører : Det er i flere leiligheter oppdaget trekk og kuldegjennomslag rundt vinduer og balkongdører. Styrene i Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF undersøker om montering er gjort i henhold til krav. - Rasfare fra fasade: Slik mange sikkert husker hadde vi i mars en helg der det raste ned store isklumper fra vår fasade. Omfanget av dette raset var livsfarlig, og styret har stilt seg meget kritisk til utbygger og byggherres håndtering av saken. Styrene i Tårnhus 1 og 2 ønsker at SINTEF foretar seg en undersøkelse på årsaken og undersøker muligheten for avhjelpende tiltak. - En slik gjennomgang vil naturligvis bety en kostnad for vårt sameie. Ved å samkjøre denne prosessen med Tårnhus 2 ønsker vi å gjøre dette så kostnadseffektivt som mulig. Styret ser et behov med å iverksette en slik undersøkelse på eget initiativ, da dette ikke ser ut til å prioriteres av utbygger og entreprenør. Kostnadene som blir påført Sameiet i Tårnhus 1 er estimert basert på estimat fra SINTEF til å komme på 40 000 kr;- eks mva. Kostnader: Som mange sikkert dessverre har fått kjenne på det siste året lever vi nå i en noe trangere økonomisk tid. Flere har sikkert måtte redusere forbruk og innkjøp av mindre viktige varer og dette gjør selvsagt noe med humøret hos de fleste. I budsjettet til vårt sameie har vi også merket en oppgang i priser på det meste. Alt fra strøm i fellesarealene til fjernvarme for ganger, garasje og gulvarme på bygulvet til vaktmestertjenester, vask og annet vedlikehold. Styret har lagt ned mye tid og ressurser for å hold kostnadene til vårt sameie så lavt som mulig i disse litt tyngre tidene. Styret ønsker her å trekke frem noen konkrete punkter: 1. Møtevirksomhet om budsjett til driftsforeningen Driftsforeningen i Meierikvartalet er et sameie som ligger over vårt sameie. Driftsforeningen skal ha ansvar for det som er felles for bolig og næring. Altså det vi deler med bedriftene på bygulvet som Rema 1000, Apotek 1, Mamma Pizza m.m. Styret fikk opprinnelig under utarbeidelsen av vårt eget budsjett forespeilet en kostnad som vi kom til å bli fakturert fra driftsforeningen på 78 000kr,- i året. Når vi i Januar fikk presentert Driftsforeningens budsjett hadde dette økt betraktelig til hele 470 000kr;- i året. Styret gikk etter denne presentasjonen inn i tett møtevirksomhet med driftsforeningen v/USBL, Stor-Oslo og Malling[1]. Etter to møter og mye tilbakemelding har vi fått mer rede på kostnadene i budsjettet til driftsforeningen og har fått ned kostnadene våre til 275 000 kr;-. Dette er fortsatt mye mer en opprinnelig budsjettert, men det var uansett en stor gode for vårt sameie. I tillegg til dette har det kommet frem at driftsforeningen har en del serviceavtaler som er ment til å gjelde for både bolig og næring. Det eksisterer overlapp med våre direkteavtaler med underleverandører og ansvarsområder som skal dekkes av driftsforeningen på våre vegne. Styret har gjort en gjennomgang på hvilke avtaler vi har hatt duplikater av og har som en følge av dette sagt opp avtalen med NTI for vedlikehold av sprinkelanlegget i bygget. Dette da dette vedlikeholdet håndteres gjennom felles avtale gjennom driftsforeningen. 2. Oppsigelse av avtale om vaktmester med USBL Sameiet vårt har siden start hat avtale med USBL vår forretningsfører om vaktmestertjenester. Styret har observert nå etter et år i drift at vaktmester for bygget vårt har veldig lite å gjøre. Styre får tilsendt rapporter hver uke da vaktmester har vært på runde og disse har stort sett kun innehold bilder av alt som er i orden på våre bygg. Vi er ikke misfornøyde med vaktmestertjenestene til USBL, og vår vaktmester har alltid vært imøtekommende da det har vært noe å ta tak i, men vi føler ikke at det er verdt det vi betaler. Sameiet sin avtale om vaktmestertjenester omfattet en kostnad på 100 800 kr;- i året. Siden det har kommet frem i møter driftsforeningen at tekniske om dekkes av malling. Tenker styre at det er unødvendig med en slik avtale og har derfor avsluttet avtalen med USBL om vaktmestertjenester. Styret gjennomfører allerede nøye HMS runder på bygget og vi som sitter i styret har nok kompetanse til å ta småtingene som vaktmester tidligere har gjort på vårt bygg. Dersom det skulle oppstå behov for vaktmester igjen vil styre søke etter en bedre og litt mindre omfattende avtale gjennom en anbudsrunde. 3. Endring i avtale om vask Også siden start har sameiet hat avtale om vask gjennom vår forretningsfører USBL. Denne avtalen inkluderer vask av fellesarealer inkludert ganger og heiser. Styret har byttet ut denne avtalen med en direkte avtale med en annen leverandør. Den direkte avtalen med underleverandør som ble presentert i infoskrivet som ble sendt ut i mars kunne ikke gjennomføres. Styret har derfor inngått en avtale med annen leverandør til tilsvarende pris. Fjernvarme: Da vi flyttet inn i bygget var fjernvarme fordelt via A-konto som ble håndtert og avregnet av USBL. Styret så det som en fordel at hver beboer istedenfor blir fakturert sitt faktiske forbruk, og siden det er installert målere for både fjernvarme og varmtvann for hver leilighet har styret lett etter en aktør som kan fakturere faktisk forbruk. Styret informerte om at en avtale hadde blitt gjort med Eviny for denne forbruksfaktureringen under Årsmøte den 01.06.2023. Den første fakturaen for direkte forbruk fjernvarme og varmtvann ble sendt ut til beboerne i Tårnhus 1 den 06.03.2024. Styret ønsker i denne saken å forklare hvorfor dette har tatt så veldig lang tid: 1. Umålt forbruk Umålt forbruk er et begrep som brukes for å betegne forbruk av fjernvarme som ikke kan plasseres på en individuell måler. Akershus Energi som er leverandøren av fjernvarme til vårt kvartal har en måler som måler hvor mye varme de sender til hele kvartalet. I Meierkvartalet brukes fjernvarme til oppvarming av leiligheter og fellesarealer men også til oppvarming av varmtvann. Det er denne måleren som Akershus Energi fakturer driftsforeningen for, driftsforeningen har så målere for hvert bygg og hver boligseksjon som de kan fordele den regningen fra Akershus Energi på. Mellom hovedmåleren til Akershus Energi og de individuelle målerne til driftsforeningen vil det alltid være et tap. Dette skyldes at rørene som frakter fjernvarmen rundt i bygget vil alltid ha et varmetap og dette er rimelig å forvente. Varmen som tapes til slikt varmetap, som ikke kan bli målt på individuelle målere kalles umålt forbruk. Etter å ha snakket med Akershus Energi fikk vi i innspill at det bør normalt på et moderne bygg ligge et umålt forbruk på maks 15-20%. Under utredelsen av individuell fakturering via Eviny klarte styre i Tårnhus 1 å avdekke at anlegget på Meierikvartalet opererte med et umålt forbruk på nær 70%. 2. Manglende kontroll 70% ubrukt forbruk er meget unormalt og selvsagt totalt uakseptabelt for et nybygg. Styret har siden innflytting følt en manglende kontroll på det meste fra eiendomsutvikler og entreprenør og dette blir poengtert av denne verdien. Med det samme dette ble avduket tok Styret i Tårnhus 1 kontakt med Stor-Oslo eiendom på vegne av samtlige sameier i meierikvartalet (da dette gjelder alle). Styret sendte en e-post til Stor-Oslo og USBL (som forretningsfører for driftsforeningen) den 02.07.2023. I denne e-posten ba vi om en utredelse og forklaring på det umålte forbruket, samt at vi nektet at vårt sameie skulle betale for dette. 3. Utredningen Etter e-posten fra Styret i Tårnhus 1 og oppfølging fra Boligdriftsforeningen og de andre styrene i Meierikvartalet har nå Stor-Oslo og Bundebygg gjort en utredning av fjernvarmen. De har samarbeidet med sine underleverandører og har nå fått ryddet i fjernvarmen og målerne. Det umålte forbruket er nå på 30%. Dette er fortsatt høyt, men Styret har gått med på at det er akseptabelt. Eviny har derfor nå startet faktureringen. 4. Hva betyr dette for dere? Siden styret avdekket det høye varmetapet, har vi stoppet våre beboere fra å bli belastet denne unormalt høye summen. Men det er også noen uheldige konsekvenser av at vår utbygger har manglet kontroll og det har tatt så lang tid å få forbruksfaktureringen på plass. A-konto fakturering for fjernvarme opphørte i August 2023 og den siste fakturaen som innehold A-konto fjernvarme ble sendt ut til beboere den 01.07.2023. Siden den første fakturaen fra Eviny først kom 06.03.2024 betyr det at det er et ubetalt forbruk for samtlige boligseksjoner mellom 01.08.2023-01.01.2024. Dessverre inneholder denne tidsperioden noen av de kaldeste månedene i året og dette medfører at samtlige boligseksjoner vil få en baksmell så snart USBL har avregnet det siste A-konto beløpene. Styret har informert om dette tidligere og vi håper at dette ikke kommer som en overraskelse. Nå som Eviny har endelig startet med forbruksfakturering vil det si at dere vil bli fakturert for deres faktiske forbruk av fjernvarme, slik dere blir fakturert for strøm. Styret inngikk denne avtalen for å gi hver boligseksjon mer kontroll og eierskap til sitt eget forbruk, og vi håper selvsagt at dette vil være et insentiv til å være mer sparsommelige med varmen. Oppsummering Dette har vært et travelt år for Styret i Tårnhus 1. Et år preget av en fortsatt manglende kontroll og oversikt av vår eiendomsutvikler og entreprenør. Dette kombinert med at vi er et nyetablert boligsameie i et stort og omfattende prosjekt leder til mye mangel på kontroll, feilfaktureringer, doble avtaler, høye kostnader m.m. Som representanter for alle våre sameiere føler vi et stort ansvar for å rydde opp i det som angår vårt sameie, redusere våre kostnader og gjøre Tårnhus 1 til det beste bygget å bo i for våre sameiere. Ingen av vi som sitter i styret hadde regnet med at vi skulle ha så mye å ta tak i, og vi håper innstendig at det blir mindre og mindre etter hvert som vi tar tak i ting. Vi bor i et fantastisk bygg og kvartal med mange fantastiske mennesker som naboer og det er da rett og rimelig at vi gjør vårt beste for å gjøre det enda bedre. Vi håper at selv om dere ikke kanskje ser alt vi driver med konstant at dere merker at vi står på. 2024 har startet med et brak, og vi i styret har flere planer for forbedringer i året som kommer, og vi gleder oss til å vise og dele de med dere etter hvert som de kommer og under årsmøte i juni. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i årsberetning og vedtekter som følger som vedlegg. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i styre og/eller på generalforsamling.
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Sameiet har ingen felles lån.
Sameiet er ikke tilknyttet sikringsordning.
Seksjonen har ingen andel fellesgjeld.
Fellesformue
Kr. 9 836,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskap for 2023 viste er underskudd på kroner 38 870,-. I 2024 var det budsjettert med et overskudd på kroner 142 809,-. Årsregnskap 2023 samt budsjett for 2024 følger som vedlegg. Per april 2025 har ikke megler blitt forelagt budsjett for 2025 eller regnskap for 2024.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter er vedlagt i salgsoppgaven, interessenter oppfordres til å lese gjennom vedtekter og sette seg inn i disse. Ved spørsmål, ta kontakt med megler.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Informasjon om seksjonseierens drift- og vedlikeholdsansvar finnes under vedlagt dokument "vedtekter" § 4.
Sameiets forsikring
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP4818514
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 528,9 kvm (eiet)
Felles sentral tomt med pent opparbeidet uteareal.
Det fremkommer av festekontrakt at total festeavgift var på kr. 2 400 000,- for tomtens totale areal på 5 519 m². Meierikvartalet Tårnhus 1 Boligsameie disponerer deler av dette arealet, og er i henhold til servitutt tinglyst på eiendommen 16.05.2022 med dokumentnummer 525583 forpliktet til å være medlem av felles driftsforening som skal forestå all drift og vedlikehold av området. Kostnadene forbundet med drift og vedlikehold (inkl. festeavgift) skal fordeles på eiendommene som er medlem av driftsforeningen iht. driftsforeningens vedtekter. Det er ukjent nøyaktig hva sameiets andel av festegiften ligger på per juni 2024.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra Nordvik. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meierikvartalet er et nytt og urbant nabolag i Lillestrøm sentrum. Som beboer i Meierikvartalet har man "alt" man trenger rett i nærheten. I dette kvartalet kan man både bo, handle, spise, oppleve og nyte. Leiligheten ligger i Lillestrøm sentrum, med umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon og byens fasiliteter. På kulturfronten står Lillestrøm for store nysatsinger og kan by på et fristende utvalg innenfor uteliv, shopping og små spesialbutikker. I tillegg til eget kjøpesenter og koselige handlegater har Lillestrøm et flott kulturhus, kino og et mangfold av restauranter, kaféer og uteplasser. På utescenen på torget arrangeres det ofte konserter og forestillinger med mer, og Byfesten er et av årets høydepunkt. Da kryr det av mennesker i hele sentrum, og kjente musikere underholder på en av mange scener. Fra leiligheten er det kun en kort spasertur til Åråsen fotballstadion og litt bortenfor finner du koselige Sørum gård, Skedsmohallen, fine turstier og Lillestrøm golfklubb. Nebbursvollen Friluftsbad ligger ved Nitelva og er byens populære badested med basseng, vannsklier, grøntområder, kiosk med mer. I samme område finner du flotte tur- og rekreasjonsområder samt opplyste stier perfekt for en joggetur. Lillestrøm satser stort på kunst og kultur, og det er utplassert flere statuer og andre kunstverk langs stiene. Dagligvarehandelen kan blant annet gjøres på Kiwi, Rema 1000 og Meny. Ønsker du ytterligere servicetilbud ligger Lillestrøm Torv kjøpesenter, samt de øvrige handlegatene i Lillestrøm sentrum, rett utenfor døren. Det er også kort vei til Coop Obs Hypermarked og Strømmen Storsenter, landets mest innholdsrike kjøpesenter. Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og tog. Lillestrøm togstasjon ligger kun 600 meter fra leiligheten. Toget fra Lillestrøm til bl.a. Oslo S og Oslo Lufthavn har en reisetid på henholdsvis 10 og 12 minutter. Med bil fra sentrum tar det ca. 5 min til Strømmen, 8 min til Lørenskog, 16 min til Oslo S og 23 min til Oslo lufthavn. Fra eiendommen er det gang-/sykkelavstand til Vigernes barneskole, Kjellervolla ungdomsskole, samt både Lillestrøm og Skedsmo videregående skole. OsloMet - Storbyuniversitetet har avdeling på Kjeller. Det er også et bredt utvalg av både private og kommunale barnehager.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for eiendommen datert 03.11.2022. Midlertidig brukstillatelse dokumenterer at boligen lovlig kan brukes, men at det gjenstår arbeider før ferdigattest kan utstedes. For å kunne søke om ferdigattest må det gjennomføres følgende tiltak på eiendommen: "Arbeidene som gjenstår i tiltaket frem til ferdigstillelse, er bygg B1 (langs Solheimsgata), B4 basen, deler av kjeller samt utomhusområder. Gjenstående arbeid skal være utført innen 01.12.2024 og bekreftelse om at dette er utført må deretter sendes kommunen sammen med søknad om ferdigattest." Det er ikke blitt utstedt ferdigattest for tiltaket i ettertid.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til kombinert bebyggelse og anleggsform på grunnen, samt under grunnen. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Boligen ligger i et regulert område til bebyggelse og anleggsform på grunnen, samt under grunnen. Nærliggende områder er regulert til bolig/forretning, gate med fortau, forretning/kontor, bolig/forretning/kontor, bolig/forretning/kontor og offentlig/privat tjenesteyting. I henhold til kommuneplan ligger boligen i et område avsatt til sentrumsformål - nåværende. Nærliggende områder er avsatt til bebyggelse - nåværende, tjenesteyting, grønnstruktur, hovedveg og hovedveg framtidig. Kommunen informerer om at det for tiden er ingen reguleringssaker under behandling som berører denne eiendommen. Nærliggende områder er berørt av hensynssone H810_1, H570_12, H570_13, H570_14, H570_15. Hensynssone gjelder krav om felles planlegging og særlig hensyn til kulturmiljø. Dette berører ikke eiendommen. I henhold til temakart av Lillestrøm kommune fremkommer det at boligen ligger i et område med stor mulighet for marin leire. Det er mottatt temakart i forbindelse med kvikkleire og marin grense, fare for kvikkleireskred berører ikke eiendommen, og eiendommen ligger under marin grense. Temakart for grunnforurensning viser at nærliggende områder har akseptabel forurensning med dagens areal- og resipientbruk, samt forurensning og fyllinger, men dette berører ikke eiendommen. Flomsonekart viser at eiendommen ikke berøres av dette. Det er middels til lav aktsomhet for radon i grunnen. Videre ligger eiendommen i gul og rød støysone fra veg- og togtrafikk. Temakart kan man få tilsendt ved henvendelse til megler. Reguleringskart, kommuneplan og temakart finnes på Lillestrøm kommune sine nettsider: https://kartutside.lillestrom.kommune.no/Html5Viewer/index.html?viewer=Lillestromkart.Lillestromkart&locale=nb-NO. Konferer gjerne megler vedrørende bruken av siden.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 2020/3080569-9/200 25.09.2020 ERKLÆRING/AVTALE RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Bestemmelse om rett til bruk av areal for reparasjon av bygninger og konstruksjoner GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE KAN IKKE SLETTES UTEN SAMTYKKE FRA: LILLESTRØM KOMMUNE ORG.NR: 820 710 592 Overført fra: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2696 Kommentar: Gnr./bnr. 81/2696 har rett til adkomst over 81/947. Gnr./bnr. 81/2696 har blant annet rett til å benytte heis, trapp og andre nødvendige arealer til adkomst. Gnr./bnr. 81/2696 har rett til bruk av arealer avsatt til lek og rekreasjon mv. (uteoppholdsarealer) på gnr./bnr. 81/947. Gnr./bnr. 81/2696 skal ha rett til 64 boder i kjelleren til gnr./bnr. 81/947. Gnr./bnr. 81/2696 (ledningseier) gis rett til å legge stikkledninger for vann, avløp og fjernvarme med nødvendige kummer og annen nødvendig infrastruktur på gnr./bnr. 81/947. Ledningseier gis fri adgang til eiendommen for nødvendig vedlikeholds- og reparasjonsarbeider, men slik at rør-/kabel-/ledningseier setter eiendommen tilbake i samme stand som før arbeidene begynte. Gnr./bnr. 81/947 forplikter seg til ikke å utføre arbeider som kan skade eller gjøre rørene, kablene eller ledningene utilgjengelige. Hvis det er rør-/kabel-/ledninger som disponeres av flere eiendommer, er disse eiendommene ansvarlige for drift og vedlikehold av disse. Gnr./bnr. 81/2696 gis rett til å disponere over avfallsløsning anlagt på gnr./bnr. 81/947. Rettighetshaverne deler på kostnadene til nødvendig drifts- vedlikeholdsarbeider til avfallsløsningene. Gnr./bnr. 81/2696 og gnr./bnr. 81/947 har gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn på eiendommene for reparasjon av bygninger og konstruksjoner på egen eiendom. Denne erklæringen tinglyses på egne og fremtidige vegne som heftelse på gnr./bnr. 81/947 og gnr./bnr. 81/2696 i Lillestrøm kommune. 2022/525583-1/200 16.05.2022 ERKLÆRING/AVTALE Forpliktet til å være medlem av felles driftsforening GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: Hjemmelshaver til gnr. 81, bnr. 20, 91, 947, 106, 1444, 2696 (snr. 1-65) og 2710 (snr. 1-71), 2715, 2716 og 2299 i Lillestrøm kommune, og hjemmelshavere til eiendommer som opprettes fra disse, er forpliktet til å være medlem av felles driftsforening som skal forestå all drift og vedlikehold av området merket på vedlagte kart. Kostnadene forbundet med drift og vedlikehold skal fordeles på eiendommene som er medlem av driftsforeningen iht. driftsforeningens vedtekter 2022/1211548-1og 2/200 26.10.2022 BESTEMMELSE OM ADKOMSTRETT Gjensidig rett gjelder adkomst til takhagen RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 106 RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2715 Adkomst til takhage GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: Gbnr. 81/2696 snr. 1-65. gbnr. 81/2710 snr. 1-71 og gbnr. 81 /2716 snr. 1-85 har gjensidig rett til å benytte trapp, heis og andre nødvendige arealer I hverandres bygg som adkomst til takhagen. Gbnr. 81/2696 snr. 1-65, gbnr. 81/2710 snr. 1-71 og gbnr. 81/2716 snr. 1-85 gir gbnr. 81/27151 gbnr. 81/947 og gbnr. 81/106 rett til å benytte trapp, heis og andre nødvendige arealer i sine bygg som adkomst til takhagen. Rettigheten er evigvarende. 2021/1415850-1/200 10.11.2021 SEKSJONERING Opprettet seksjoner: SNR: 37 Formål: Bolig Sameiebrøk: 98/4751 Heftelser i festerett: 2014/42966-2/200 16.01.2014 FESTEKONTRAKT - VILKÅR GJELDER FESTE Festetid: 99 år Årlig festeavgift: NOK 2 400 000 Tomteverdi: NOK 40 000 000 Inngåelsedato: 01.01.2014 Bestemmelser om regulering av leien Pant for forfalt festeavgift GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Overført fra: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2696 2020/3080569-9/200 25.09.2020 ERKLÆRING/AVTALE GJELDER FESTE RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Bestemmelse om rett til bruk av areal for reparasjon av bygninger og konstruksjoner GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE KAN IKKE SLETTES UTEN SAMTYKKE FRA: LILLESTRØM KOMMUNE ORG.NR: 820 710 592 Overført fra: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2696 2022/525583-1/200 16.05.2022 ERKLÆRING/AVTALE GJELDER FESTE Forpliktet til å være medlem av felles driftsforening GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2022/1211548-1/200 26.10.2022 BESTEMMELSE OM ADKOMSTRETT GJELDER FESTE Gjensidig rett gjelder adkomst til takhagen GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE 2022/1211548-2/200 26.10.2022 BESTEMMELSE OM ADKOMSTRETT GJELDER FESTE RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 106 RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 RETTIGHETSHAVER: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2715 Adkomst til takhage GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Eiendommens rettigheter: 2022/454131-2/200 28.04.2022 BRUKSRETT Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 106 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2721 FNR: 0 SNR: 1-65 Rett til å benytte takhage Bestemmelse om vedlikehold GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: RETT TIL Å BENYTTE TAKHAGE Gnr. 81 bnr. 947 og 1444 har gjensidig rett til å benytte takhage som anlegges på bnr. 947 og 1444, se vedlagte kart. Takhagen er bare til bruk som utearealer til boligene. Gnr. 81 bnr. 2696 snr. 1-65, 2710 snr. 1-71, 106, 2715 og 2716 har rett til å benytte takhage som anlegges på bnr. 947 og 1444, se vedlagte kart. Takhagen er bare til bruk som utearealer til boligene. Nærmere retningslinjer for bruksretten kan fastsettes av rettighetshaverne/brukerne i fellesskap, eller den rettighetshaver/brukerne utpeker i fellesskap. Rettighetshaverne/brukerne har ansvar for dritt- og vedlikehold av takhagen, herunder utskifting av lekeinstallasjoner og annet som befinner seg på takhagen. Rettighetshaverne/brukerne har ansvar for vedlikehold/utskifting frem til membranen. Membranen er dermed ikke rettighetshavernes/brukernes ansvar. Takhagen fungerer som tak for næringsarealene, og rettighetshaverne/brukerne må ikke sette opp innretninger/installasjoner ol. som kan skade membranen. Rettigheten er evigvarende. 2022/454328-1/200 28.04.2022 BESTEMMELSE OM ADKOMSTRETT Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2721 FNR: 0 SNR: 1-65 Bestemmelse om vedlikehold Rett til å bruke sykkeltrapp GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: Rettighetshaver, og eiendommer som opprettes fra rettighetshaver, har rett til å bruke sykkeltrapp som anlegges på avgiver som adkomst som anmerket på vedlagte kartskisse. Eiendommer som opprettes fra avgiver har også den samme retten. Sykkeltrappen tJener også som innsatsvei for Brann- og redningsetaten for adkomst til kjeller. Rettighetshaverne skal dekke forholdsmessig andel av kostnader til drift og vedlikehold. Rettighetene er evigvarende. 2022/518482-4/200 13.05.2022 BESTEMMELSE OM ADKOMSTRETT Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 106 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2721 FNR: 0 SNR: 1-41 Bestemmelse om vedlikehold Gjelder kjøreareal i parkeringskjeller GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: RETT TIL Å BENYTTE KJØREAREAL I PARKERINGSKJELLER PÅ GNR. 81 BNR. 106. 947 OG 1444 I LILLESTRØM KOMMUNE Gnr 81 bnr. 106,947 og 1444 i Lillestrøm kommune har gjensidig rett til å benytte kJøreareal på hverandres eiendommer i parkeringskjeller som anmerket på vedlagte kartskisse som adkomst til og fra offentlig vei. Gnr. 81 bnr. 20, 91, 2299, 108, 2696 snr. 1-65, 2710 snr. 1-72, 2715 og 2716 har rett til å benytte kjøreareal i parkeringskjeller på gnr. 81 bnr. 106, 947 og 1444 1 Lillestrøm kommune som anmerket på vedlagte kartskisse som adkomst til og fra offentlig ve,. Eier av avgiver kan fastlegge nærmere retningslinjer for adkomstrettigheten. Rettighetshaverne/brukerne skal dekke forholdsmessig andel av kostnader forbundet med drift og vedlikehold. Rettigheten er evigvarende. 2022/543342-1/200 20.05.2022 BRUKSRETT Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2721 FNR: 0 SNR: 1-65 Rett til å benytte utomhusareal GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: Gnr. 81, bnr. 20, 91, 106, 108, 1444, bnr. 2696, snr. 1-65 og bnr. 2710, snr. 1-71, 2715, 2716 og 2299 i Lillestrøm kommune ("Rettighetshaverne") har rett til å benytte utomhusareal på Eiendommen som anmerket på vedlagte kart ("Arealet") i fellesskap med Avgiver ("Bruksretten"). Uteareal på takhagen tilhørende gnr. 81, bnr. 947 og 1444 er regulert i egen erklæring. Retningslinjer for Bruksretten fastsettes av partene i fellesskap. Partene må også i fellesskap dekke ordinære kostnader til drift og vedlikehold. 2022/563792-1/200 25.05.2022 ERKLÆRING/AVTALE Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 106 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2721 FNR: 0 SNR: 1-65 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2722 FNR: 0 SNR: 1-41 Rett til å benytte sykkelparkeringsplasser Bestemmelse om kostnader vedrørende drift og vedlikehold GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE Kommentar: RETT TIL Å BENYTTE SYKKELPARKERINGSPLASSER PÅ GNR. 81 BNR. 106, 947 OG 1444 i LILLESTRØM KOMMUNE Gnr 81 bnr. 106, 947 og 1444 i Lillestrøm kommune har gjensidig rett til å benytte sykkelparkeringsplasser i parkeringskjelleren og på bakkeplan som anmerket på vedlagte kartskisse på hverandres eiendommer. Sykkelparkeringsplassene er til bruk for sykler til boliger. Gnr. 81 bnr. 108, 2696 snr. 1-65. 2710 snr. 1-71 2715 og 2716 har rett til å benytte sykkelparkeringsplasser i parkeringskjeller eller på bakkeplan på gnr. 81 bnr. 106, 947 og 1444 i Lillestrøm kommune som anmerket på vedlagte kartskisse. Sykkelparkeringsplassene er til bruk for sykler til boliger. Rettighetshaverne/brukerne skal dekke forholdsmessig andel av kostnader forbundet med drift og vedlikehold. Rettigheten er evigvarende. 2022/1275939-1/200 09.11.2022 ERKLÆRING/AVTALE Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 947 Rettighet hefter i: KNR: 3205 GNR: 81 BNR: 2721 FNR: 0 SNR: 1-65 Bruksrett til boder. Rettighetshaver kan ikke selge, pantsette eller på annen måte disponere over sin rettighet på annen måte enn sammen med sin seksjon i gnr. 81 bnr. 2696. GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 99 000,- Nordvik Ekstra M kr. 8 900,- Nordvik grunnpakke med trykket salgsoppgave* kr. 19 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 32 599,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 189 189,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Selgers egenerklæring, datert 17.03.2025 - Tilstandsrapport, datert 17.03.2025 - Energiattest, datert 30.09.2022 - Brev fra forretningsfører, datert 13.03.3025 - Innkalling og protokoll fra årsmøte 2024, datert 03.06.2024 - Vedtekter - Reguleringsplankart, datert 13.03.2025 - Kommuneplankart, datert 13.03.2025 - Midlertidig brukstillatelse, datert 03.11.2022 - Byggemeldte tegninger, datert 05.05.2022 - Servitutter - Seksjonering Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Martin Eilertsen, Eiendomsmegler / Partner
992 74 585
m.eilertsen@nordvikbolig.no
Megler
Martin Eilertsen, Eiendomsmegler / Partner
992 74 585
m.eilertsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Lillestrøm Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 921678592
Landstads gate 57, 2000 LILLESTRØM
Bilder
Martin Eilertsen
Eiendomsmegler / Partner
Lillestrøm
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?