Ullevålsveien 94ASt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Ullevålsveien 94A
- Prisantydning
- 9 390 000,-
- Totalpris
- 9 638 800,-
- Felleskost/mnd
- 3 597,-
- BRA-i
- 69 m2
TOPPLEILIGHET PÅ ADAMSTUEN
Gjennomført designleilighet over 2 plan i attraktiv gård fra 1995 – Tilbaketrukket – Garasje – 14 kvm takterrasse
Velkommen til Ullevålsveien 94 A - en innbydende og fargerik 3-roms selveierleilighet over to plan og en solrik, vestvendt takterrasse – perfekt for par, små familier eller studenter! Leiligheten ligger midt på Adamstuen, et hyggelig nabolag med alt du trenger av caféer og serveringssteder, dagligvarebutikker, kollektiv transport og grøntarealer i nærområdet. Denne leiligheten kan du bare ikke gå glipp av!
Solforhold
Selger sier følgende om solforhold: "Det er gode solforhold. Om vinteren kommer solen inn i leiligheten etter arbeidstid. Om sommeren er det sol på takterassen til ca kl 21."
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1995
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 9 390 000,-
- Omkostninger:
- 248 800,-
- Totalpris:
- 9 638 800,-
- Felleskost/mnd:
- 3 597,-
- Fellesformue:
- 7 663,-
- Totalt BRA:
- 73 m2
- Energimerking:
- E - rød
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
23-0053/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Ullevålsveien 94A, 0451 Oslo
Gnr. 47, bnr. 29, snr. 27 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune. Gnr. 47, bnr. 29, snr. 1 (ideell andel 1/25) i Oslo kommune.
Selger(e)
Karoline Nygaard Petersen
Magnus Nikolai Rønkvist Hellum
Kjøpesum og omkostninger
9 390 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 12 700,- (Boligkjøperpakke Leilighet* (valgfritt)) 234 750,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) -------------------------------------------------------- 236 100,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke Leilighet)) 248 800,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke Leilighet)) -------------------------------------------------------- 9 626 100,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke Leilighet)) 9 638 800,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke Leilighet)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
1995
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 69 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 73 kvm
TBA: 14 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 4 kvm. Bod
Totalt BRA: 4 kvm
4. etasje:
BRA-i: 56 kvm. Entré, Stue/kjøkken, Bad, Soverom og Bod
Totalt BRA: 56 kvm
5. etasje:
BRA-i: 13 kvm. Gang, Soverom og Bod
Totalt BRA: 13 kvm
TBA: 14 kvm.
Ikke målbare arealer:
5. etasje: 9,00 m²
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealer med lav himlingshøyde i 5. etasje er ikke medberegnet i BRA, men er oppført som ALH (areal ved lav himlingshøyde).
Antall soverom
2
Solforhold
Selger sier følgende om solforhold: "Det er gode solforhold. Om vinteren kommer solen inn i leiligheten etter arbeidstid. Om sommeren er det sol på takterassen til ca kl 21."
Innhold
Boligen inneholder entré, stue/kjøkken, bad, gang, soverom og to innvendige boder, samt en kjellerbod og en tinglyst parkeringsplass i garasjen. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. Det er fremlagt byggemeldte og godkjente tegninger av boligen. Dagens planløsning samsvarer ikke med de godkjente plantegningene. Det foreligger følgende avvik: - Det fremgår av plantegning at det tidligere har vært et WC der det i dag er etablert en bod ved entré. - Veggenes utforming i entré er noe endret. - Opprinnelig døråpning mellom soverom og kjøkken er fjernet, og veggen er tettet. - Badets utforming er endret og forstørret i forhold til byggemeldt tegning.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. OVERORDNET STANDARD UTVENDIG Yttervegger er oppført i mur/betong med pusset og malt overflate, samt liggende bordkledning i balkongområde. Vinduer har karmer og rammer i tre med 2-lags isolerglass. Leiligheten har én brann- og lydklassifisert entrédør (dB 35, B 30) fra 2013, samt en balkongdør i tre med 2-lags glass fra byggeår. Begge dører fremstår som funksjonelle. Leiligheten har vestvendt balkong på ca. 14 m² med adkomst fra gang i 5. etasje. Balkongen har terrassebord på gulvet, liggende kledning på vegger, og er utstyrt med belysning og utestikk. Rekkverket er i stål, og høyden er målt til 95 cm. INNVENDIG Gulvene har 1- og 3-stavs parkett i oppholdsrom, fliser på bad og i entré, samt vinylbelegg i boder. Vegger og himlinger er utført med sparklet og malt gips. Etasjeskillere er av betongdekke. Nivellering av gulvoverflater er utført i to rom i hver etasje. Det er foretatt målinger i hvert hjørne og flere punktmålinger innenfor 2 meters avstand i aktuelle rom. Boligen ligger minimum tre etasjer over bakkenivå, og radonmålinger er derfor ikke vurdert som relevant. Trappen er en lakkert svingtrapp med malte trappevanger. Innvendige dører har glatt overflate og er i lys utførelse. VÅTROM Badet er oppusset i 2020 og er bygget i henhold til den tekniske forskriften TEK17 som var gjeldende på byggingstidspunktet. Overflatene på vegger og gulv er flislagt, mens taket er malt. Badet er innredet med en nedfelt servant av helstøpt plate, overhengende speil og belysning. Dusjen er plassert i hjørnet og har håndholdt og fast dusjarmatur samt dusjvegg. Videre er det montert et vegghengt toalett og opplegg til vaskemaskin. Elektriske varmekabler er installert i gulvet. Badet ventileres via en ventil som er tilkoblet det byggets fellesavtrekk, samt en tilluftspalte under dørbladet. KJØKKEN Kjøkkenet har innredning med glatte fronter og flislagt benkeplate. Det er frittstående kjøl/fryseskap, integrert oppvaskmaskin, platetopp og stekeovn. Vannstoppsystem er montert. Kjøkkenventilator av omluftstype (kullfilter) er installert over kokeplass. Kjøkkenet har åpen løsning mot stue. TEKNISKE INSTALLASJONER I Innvendige vannrør er ifølge eier fra 2020 og består av PEX og kobber. Fordelerskap er plassert i entré. Avløpsrør er av plast. Boligen har naturlig ventilasjon med luftespalter i vinduer og veggventiler for tilluft. Kjøkkenventilator og ventil i himling på bad er tilkoblet byggets sentrale avtrekkskanal. Det er sentralanlegg for varmt vann. El-anlegg og brannsikring: Sikringsskap er plassert i trappeoppgang, og er utstyrt med automatsikringer, automatisk strømmåler og kursfortegnelse. Lovpålagt røykvarsler og brannslukningsutstyr medfølger. TILSTANDSGRADER Bygningsdeler som har fått TG2: - Veggkonstruksjon Yttervegger av mur/betong med pusset og malt overflate, samt liggende bordkledning i balkongområde. Vurdering av avvik: • Det er påvist spredte råteskader i bordkledningen. Det er påvist spredte råteskader i bordkledningen på ytterveggen mot soverom på balkongen. Konsekvens/tiltak: • Råteskadet trekledning må skiftes ut. Det må foretas utskifting eller reparasjon av skadet bordkledning. Tilstøtende trekonstruksjoner bør også kontrolleres for eventuelle fuktskader. Videre bør overflater behandles for å hindre ny fuktinntrengning. - Vinduer Vinduer med rammer/karmer av treverk og 2-lags isolerglass. Vinduer er av eldre dato, og det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Normal brukstid på 40 år er lagt til grunn for vurderingen. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Vinduene er gitt tilstandsgrad 2, da mer enn halvparten av forventet levetid på ca. 40 år er passert. Konsekvens/tiltak: • Det er ikke behov for umiddelbare tiltak da vinduene holder sin tiltenkte funksjon, men utskifting må påregnes på sikt. - Dører Leiligheten har en brann- og lydklassifisert énterdør (dB 35, B 30) fra 2013, samt en balkongdør i tre med 2-lags glass fra byggeår. Begge dørene fremstår som funksjonelle. Balkongdør er av eldre dato, og det må forventes høyere varmetap fra denne døren sammenlignet med dører fra nyere dato. Normal brukstid på 30 år er lagt til grunn for vurderingen. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Ytterdørene er vurdert til tilstandsgrad 2, ettersom over halvparten av forventet levetid på ca. 30 år er oppbrukt. Det er også registert noe slitasje på éntredør. Konsekvens/tiltak: • Det er ikke behov for umiddelbare tiltak da dørene holder sin tiltenkte funksjon, men utskifting må påregnes på sikt. - Balkonger, terrasser og rom under balkonger Leiligheten har en vestvendt balkong på ca. 14 m² med adkomst fra gang i 5. etasje. Balkongen har terrassebord på gulvet og liggende bordkledning på vegger. Det er montert utstikk og belysning. Rekkverket er utført i stål, og høyden er målt til 95 cm. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på tettesjikt/membran. • Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. -Membranen er fra byggeår, og har overgått halvparten av forventet brukstid. Brukstid på 36 år er lagt til grunn for vurderingen. -Rekkverkshøyden er målt til 95cm fra gulvet, "Ref (TEK17), § 12-17, For terrasser som er over 10 meter fra terreng, er det krav om at rekkverket skal ha en høyde på minimum 1,2 meter. " Konsekvens/tiltak: • Tidspunkt for utskiftning av tettesjikt/membran nærmer seg ut ifra alder på dagens tekking. • Rekkverkshøyde må endres for å tilfredsstille krav på byggemeldingstidspunktet. Rekkverket bør bygges om eller forhøyes til minimum 1,2 meter for å oppfylle gjeldende krav i TEK17. Membran bør følges opp med jevnlig kontroll og planlegges utskiftet innen rimelig tid. - Overflater Gulv: 1-og 3-stavs parkett i alle oppholdsrom, flis på bad og Éntre og vinylbelegg i boder. Vegger: Malt og sparklet gips. Tak: Malt og sparklet gips. Overflater er en skjønnsmessig vurdering og TG er vurdert utfra om det er skader/større slitasje på overflatene. Stedvis noe hakk og merker må forventes i en brukt bolig og kommenteres ikke hvis det ikke er utover det som er å betegne som normal bruksslitasje. Det opplyses om at det bare er stedvis søkt etter bom i fliser. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: -Det er registrert manglende gipsplate på vegg i garderoben tilknyttet soverom, som resulterer i at veggisolasjonen er eksponert. -Det er stedvis knirk i parketten. Konsekvens/tiltak: • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. -Manglende gipsplate vurderes som ufagmessig utført kledning. Gipsplate e.l. må monteres for å lukke avviket. - Innvendige dører Dørene innvendig har glatt overflate og er utført i lys utførelse. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Det er registrert svelling i nedre del av baderomsdør som tyder på høy fuktbelastning i rommet. Forholdet ses i sammenheng med ventilasjon og dårlig avtrekk fra bad. Konsekvens/tiltak: • Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Dørbladet må byttes, eller lokal utbedring må foretas for å lukke avviket. - Ventilasjon (Bad) Det er montert avtrekksventil i tak som er tilkoblet byggets fellesavtrekk og tilluftsspalte under dørblad. Vurdering av avvik: • Det etablerte avtrekkssystemet fungerer ikke tilfredsstillende. Det er påvist utilfredsstillende avtrekk fra bad ved funksjonstest med papirark mot ventil. Papiret holdes ikke fast, noe som tyder på manglende undertrykk og dårlig avtrekk. Konsekvens/tiltak: • Avtrekksystemet må utbedres. Avtrekket fungerer ikke som forutsatt. Dette gir redusert fjerning av fukt og øker risiko for kondensering og fuktskader. Tiltak: Avtrekk må kontrolleres og utbedres for å sikre tilstrekkelig ventilasjon. - Avtrekk Kjøkkenventilator av omluftstype (kullfilter) er installert over kokeplass. Kjøkkenet har åpen løsning mot stue. Vurdering av avvik: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Konsekvens/tiltak: • Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres. - Ventilasjon (Kjøkken) Boligen har naturlig ventilasjon med luftespalter i vinduer og veggventiler for tilluft. Ventil i himling på bod, bad og kjøkkenet tilkoblet byggets sentrale avtrekkskanal. Vurdering av avvik: • Det er påvist begrenset ventilering/luftgjennomstrømning. Det er påvist utilfredsstillende avtrekk fra bad ved funksjonstest med papirark mot ventil. Papiret holdes ikke fast, noe som tyder på manglende undertrykk og dårlig avtrekk. Konsekvens/tiltak • Bedre ventilering må etableres. Avtrekket fungerer ikke som forutsatt. Dette gir redusert fjerning av fukt og øker risiko for kondensering og fuktskader. Tiltak: Avtrekk må kontrolleres og utbedres for å sikre tilstrekkelig ventilasjon. - Elektrisk anlegg Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Sikringsskap plassert i trappeoppgang, utstyrt med automatsikringer, automatisk måler, overspenningsvern og kursfortegnelse. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Svar: Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. Svar: 1994 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Svar: Ukjent 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Svar: Ja Eksisterer det samsvarserklæring? Svar: Ja 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Svar: Ja 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Svar: Nei 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Svar: Nei Generelt om anlegget 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Svar: Nei 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Svar: Nei Inntak og sikringsskap 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Svar: Nei 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Svar: Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Svar: Ja Grunnet anleggets alder og at det ikke er foretatt el.kontroll de siste 5 år så anbefales dette. Det fremgår av kommentar på kursfortegnelsen at jordfeilbryter er koblet fra. Forholdet er ikke nærmere undersøkt av takstmann, og det anbefales at dette følges opp av kvalifisert elektrofagkyndig. Det er automatsikringer i sikringsskapet. Undertegnede har ikke elektrokompetanse, og det elektriske anlegget er derfor ikke faglig vurdert. Det elektriske er veldig begrenset kontrollert i forbindelse med rapporten da dette krever Nemko godkjent kompetanse. På generelt grunnlag anbefales det kontroll av el-anlegget av autorisert firma. Generell kommnetar Det er automatsikringer i sikringsskapet. Undertegnede har ikke elektrokompetanse, og det elektriske anlegget er derfor ikke faglig vurdert. Det elektriske er veldig begrenset kontrollert i forbindelse med rapporten da dette krever Nemko godkjent kompetanse. På generelt grunnlag anbefales det kontroll av el-anlegget av autorisert firma. Bygningsdeler som har fått TG3: - Innvendige trapper Trappen er en lakkert svingtrapp med malte trappevanger. Vurdering av avvik: • Det er ikke montert rekkverk. • Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet. Trappen er ikke utført med rekkverk, og det mangler håndløper på nedre del av trappeløpet. Konsekvens/tiltak: • Andre tiltak: • Rekkverk må monteres for å lukke avviket. Manglende håndløper og rekkverk medfører redusert sikkerhet og avvik fra forskriftsmessige krav til fall- og personsikring. Forholdet må utbedres for å oppfylle gjeldende sikkerhetskrav og bruksstandard. Kostnadsestimat: Under 10 000
Parkering
Leiligheten disponerer parkeringsplass nr. 20. Dette følger av tinglyst rett. Garasjen er seksjon 1 i sameiet og har sameiebrøk 6300/26395. Hver rettighetshaver (med unntak av én) har en ideell andel av seksjonen tilsvarende 1/25. Se grunnboksutskrift for spesifikasjon. Det er fire gjesteparkeringer på vestsiden av bygget. Disse er til bruk for sameiets gjester iht. skilting og med synlig parkeringskort (2 pr seksjon) i bilvinduet. Med synlig P-kort kan plassene benyttes om natten (fra kl 23.00-07.00), men aldri mer enn tre netter på rad. (Ref. vedtektene). Etter eierseksjonsloven § 26 kan styret, etter krav fra en seksjonseier med nedsatt funksjonsevne, pålegge en annen seksjonseier uten behov for tilrettelagt plass å bytte parkeringsplass. Dette gjelder kun dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Med samtykke fra styret kan en seksjonseier anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider ved parkeringsplassen som seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 25.
Moderniseringer og påkostninger
Selger opplyser om at det er gjort flere utbedringer med boligen.
1: Bygget nytt kjøkken selv, bestående av Ikea underskap og mdf overskap + tilhørende skap og overdekning rundt kjøleskapet.
2: Tregulvet i hele underetasjen (unntatt soverom) er nytt.
3: Bygget en lettvegg mellom soverom og kjøkken. Kun kledd med et lag gips på siden mot kjøkken. Medførte ingen elektrikerarbeider.
4: Bygget plassbygde skuffesystemer til oppbevaring i 2. etasjen + TV-benken som følger med boligen.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oslo Rør & Varmeteknikk AS har bygget nytt bad i 2020 - 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oslo Rør & Varmeteknikk AS har bygget nytt bad i 2020 - 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oslo Rør & Varmeteknikk AS har bygget nytt bad i 2020 - 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært ----------------------------------------- Foreligger det en samsvarserklæring? Svar: Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: El Energi As. Elektriker arbeid på kjøkkenet 2023 - 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Tochukwu Enwereobi Rørlegger bedrift. I forbindelse med nytt kjøkken i 2023 - 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Svar: Ja Beskriv: Ja det er en pågående utredning for å stoppe funktgjennomtrengning i utkragende parkeringskjeller. Styret kommer med anbefaling våren 2025 - 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Ja Oppgi type rapport og årstall: Det finnes en vedlikeholdsrapport som styret har bestilt - 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/ festeavgiften / fellesutgiftene/ fellesgjelden? Svar: Ja Beskriv: Potensielt et prosjekt i parkeringskjelleren som kan gi økte fellesutgifter avhengig av størrelsen og pris på prosjektet. Samsvarserklæring: Det fremgår av selgers egenerklæringsskjema / tilstandsrapporten at det foreligger samsvarserklæring for det elektriske arbeidet i boligen. Det tas forbehold om at det kan være utført andre arbeider på det elektriske anlegget som ikke har samsvarserklæring.
Bygningssakkyndig
Holtet Takst AS
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Takstobjektet er en toppleilighet over to plan, beliggende i 4. og 5. etasje i en boligblokk oppført i 1995. Bygningen strekker seg over totalt fem etasjer pluss kjeller og er oppført med saltak tekket med takpapp. Yttervegger er i betong med pusset og malt fasade, og etasjeskillere er utført i betong. Bygget er antatt fundamentert til faste masser. Det medfølger én garasjeplass og bod i felles garasjeanlegg i kjeller. Felles bygningsdeler som hører under sameiets ansvar er ikke vurdert med tilstandsgrad i denne rapporten.
Innbo og løsøre
Alle hvitevarer utenom vaskemaskinen følger med boligen.
Følgende løsøre og tilbehør følger IKKE med:
- Pendel lampe over stuebordet
- Neonlampe på stuevegg
- Neonlampe i trappen
- Pendler over kjøkkenbenk
- Lampen over kjøkkenvask
- Rislampen i 2. etasje
- Taklampen på soverom
- Lamper på hver side av sengen på soverom
- Bilder og kunstverk på veggene
- TV
- Stereoanlegg
Følgende løsøre og tilbehør følger med:
- Vertikal lampe på kjøkkenet
- Alt innhold i garderoben
- Plassbygde møbler i 2. etasje
- Plassbygde møbler i stua
- Plassbygde møbler på kjøkkenet
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. I sameiets vedtekter er grensen satt til 60 døgn årlig. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - rød
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Elektrisitet Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 10 359 kWh i 2023. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 597,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnader fremkommer av sameiets årsregnskap og består av blant annet kommunale avgifter, forsikring, vedlikehold, vaktmestertjenester, fiber fra Global Connect (kr 299,- pr mnd.), fellesutgifter for garasjeplassen (kr 351,- pr mnd.), m.m. Se vedlegget "Innkalling til ordinært årsmøte i Sameiet Ullevålsveien 94" for komplett oversikt over kostnadene.
Felleskostnadene for leilighet og garasje er på generalforsamling i mai 2025 vedtatt hevet med 10% fra 1.7.2025, ref. styreleder og forretningsfører.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Eiendomsskatt
Kr. 523,- pr. 2025
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene.
For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 758 200,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 7 032 798,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet Ullevålsveien 94 består av 33 seksjoner. Engelstad Gårdservice har stått for vaktmestertjeneste. Rengjøring og Vedlikehold AS står for renhold av fellesareal. Følgende opplysninger fra årsmøtet er verdt å merke seg: - Fuktproblematikk i kjeller Sameiet har over flere år hatt utfordringer med fuktinntrengning i kjellerens utkragede områder, spesielt i garasje og boder mot sørøst og nord. Årsaken synes å være slitasje på gamle membraner kombinert med terrengforhold og vegetasjon over konstruksjonen. Styret har innhentet vurderinger og tilbud fra vaktmester og to entreprenører (NOR og Enviro). NOR foreslår en punktvis og rimeligere behandling uten garanti, mens Enviro tilbyr omfattende dreneringsarbeid med høyere kostnad. Ingen av løsningene gir full dekning av alle problemområder eller gjenoppretting av hager og terrasser. Styrets forslag til vedtak: Styret anbefaler å engasjere ekstern prosjektleder for å spesifisere arbeidet, sikre kvalitet og hente konkurransedyktige tilbud for en helhetlig og varig løsning. Styrets forslag til vedtak: Styret anbefaler å engasjere ekstern prosjektleder for å spesifisere arbeidet, sikre kvalitet og hente konkurransedyktige tilbud for en helhetlig og varig løsning. VEDTAK: Vedtatt med 11 stemmer for, det undersøkes begge løsninger både med og uten graving. (Ref. protokoll fra ordinært årsmøte i Sameiet Ullevålsveien 94 avholdt tirsdag den 29.04.2025). Styret utførte følgende arbeid i 2024: 1. Installasjon av brannvarslingsanlegg Som besluttet på forrige årsmøte er det installert nytt brannvarslingsanlegg i begge oppganger. Anlegget er ferdigstilt innenfor vedtatt budsjett og er testet og godkjent av installatør.Etter enkelte utløste alarmer er det observert behov for tydeligere rutiner knyttet til avstilling. Styrethar derfor hengt opp skriftlige instrukser i begge oppganger, og minner samtidig om viktigheten av åfølge disse nøye. 2. Bytte av internettleverandør Overgangen fra Telenor til Global Connect ble gjennomført med minimal nedetid og har medført bedre internettopplevelse for de fleste beboere. Overgangen har også bidratt til at felleskostnadene kunne holdes stabile gjennom året. Det har imidlertid vært noe utfordringer for beboere med fysisk TV-boks, der responsen fra GlobalConnect har vært mangelfull. Styret har fulgt opp saken, og tjenestene fremstår nå som stabile. 3. Håndtering av kloakklekkasje I oktober oppsto en kloakklekkasje som også berørte parkeringsplassen til naboeiendommen. Hendelsen medførte anmeldelse til Mattilsynet grunnet tidligere lignende hendelser. Styret håndterte situasjonen i samarbeid med naboens styre, vaktmester og Aktiv Rørinspeksjon. Lekkasjeproblemet ble løst innen 24 timer. Kostnadene knyttet til utrykning var betydelige. Styret minner om at slike hendelser ofte skyldes feilbruk av toaletter, og oppfordrer beboerne til ikke å kaste våtservietter og lignende. Det er nå innført rutine for halvårlig spyling og kontroll, samt planlagt installasjon av gjennomsiktigkontrollrør i garasjen for forebygging. Ved gjentakende hendelser kan det bli påkrevd å grave opp og reetablere rørsystemet – en svært kostbar utbedring. 4. Vedlikeholdsplan og fuktskader i kjeller Etter kartleggingen gjennomført i 2023, har styret videreført arbeidet med vurdering av utbedringsbehov. Gjennom 2024 har det blitt rapportert om vedvarende fuktproblemer i kjellerarealer. Flere fagkyndige er konsultert, og det er utarbeidet en teknisk utredning. Denne vil bli presentert på årsmøte i 2025.Fuktproblematikk i kjeller vurderes nå som et av sameiets mest presserende vedlikeholdsbehov. 5. Dugnader Både vår- og høstdugnad ble gjennomført i 2024. Høstens dugnad ble dessverre annonsert sent, som følge av manglende kjennskap til tidligere praksis rundt fastsatte datoer. Styret har tatt lærdom av dette og vil sikre bedre forutsigbarhet fremover.
Forretningsfører
SK Eiendom AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse. Ved salg plikter sameieren å melde dette skriftlig til styret for registering.
Fellesformue
Kr. 7 663,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Inntektene i 2024 var totalt på kr. 1 373 932,- Utgiftene i 2024 var totalt på kr. 1 535 837,- Resultatet av driften for 2024, inklusive finansielle inn- og utbetalinger, gir et underskudd på kr. 161 670,- Budsjettet for inneværende år legger til grunn et overskudd på kr. 50 000,- Komplett budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megler for å få dette oversendt. Styreleder opplyser om følgende ift. vedlikehold og økning av kostnadene: "Det utredes for tiden et mulig behov for å utbedre et problem med vanninntrenging i garasjen under utkraget kjeller. Vanskelig å estimere kostnader, men hypotesen er at det vil koste et sted mellom 600 000 og 1 200 000".
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i sameiets vedtekter, husordensregler, protokoller, regnskap m.m. Dugnad må påregnes og avholdes vår og høst.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt. Husdyreiere er ansvarlig for at dyrehold ikke fører til forsøpling/ødeleggelse på eiendommen eller er til sjenanse for andre beboere.
Sameiets forsikring
KLP Skadeforsikring AS
Polisenr. 20039151
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 1 556 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at sameiet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt seksjon en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse fra Oslo kommune er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Ullevålsveien 94 A er tilgjengelig via en stikkvei på nordsiden av Ullevålsveien, mellom Thereses gate og Sognsveien. Adkomstveien er asfaltert og fører til bygningens hovedinngang.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i Ullevålsveien 94 A, sentralt plassert på Adamstuen i bydelen St. Hanshaugen i Oslo. Beliggenheten gir enkel tilgang til sentrum og øvrige bydeler. I umiddelbar nærhet ligger både St. Hanshaugen, Adamstuen Torg, Bislett og Thereses gate. Her finner du blant annet Kaffebrenneriet, Gutta På Haugen, Åpent Bakeri, Pascal, apotek, flere dagligvarebutikker, Vinmonopolet, Jubel, Ansjosen, St. Lars og Smalhans, samt andre koselige kaféer, barer, butikker og restauranter. Dagligvarebutikker I nærområdet har du et stort utvalg av dagligvarebutikker. Nærmest er Joker, som også er søndagsåpen. Innen gangavstand finner man også Bunnpris og Kiwi. Kun en kort spasertur unna ligger St. Hanshaugen med sine mange nisjebutikker, og Majorstuen med Norges kanskje mest kjente handlegate: Bogstadveien/Hegdehaugsveien. Grøntarealer og rekreasjonsområder Parken ”Idioten” ligger i umiddelbar nærhet og blir hyppig brukt av beboere i området året rundt. Her er det fotballbane om sommeren og skøytebane og akebakke om vinteren. Vil du gå tur, er det flere parkområder like i nærheten, bl.a. Stensparken og St. Hanshaugen. Begge parkene byr på uteservering, gressplener, turstier og lekeplasser for barn. Utdanning Leiligheten har en beliggenhet cirka midt imellom Universitetet i Oslo på Blindern og OsloMet på Bislett, hvorfra det er gode kollektivforbindelser til begge campusene. Tannlegehøyskolen ligger også innen kort gangavstand fra leiligheten, og bussforbindelse til Handelshøyskolen BI i Nydalen er også å finne nært i området.
Offentlig kommunikasjon
Gode kollektivforbindelser med flere trikkeholdeplasser og busstopp i området som tar deg effektivt rundt i byen. Avganger med trikk fra Adamstuen (ca. 3 min. gangavstand): 17 Rikshospitalet - Sinsen-Grefsen stasjon via sentrum og Carl Berners plass 18 Rikshospitalet - Storo-Grefsen stasjon via sentrum og Grünerløkka Avganger med buss fra Vestre Aker kirke (ca. 5 min. gangavstand): 20 Galgeberg - Skøyen 25 Haugerud/Kjelsås stasjon - Majorstuen 28 Økern - Fornebu FB1 Oslo lufthavn Avganger med buss fra Bislett (ca. 13 min. gangavstand): 21 Tjuvholmen - Helsfyr 26 Ellingsrudåsen FB5A Oslo lufthavn Avganger med buss fra Tannlegehøyskolen (ca. 12 min. gangavstand): 37 Helsfyr - Nydalen Majorstuen T-banestasjon ligger ca. 18 minutters gangavstand unna leiligheten. Herfra går alle T-banens linjer.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Boligen sokner til Marienlyst skole, hvor elevene går på både barne- og ungdomstrinnet.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 27.11.1997. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det er fremlagt byggemeldte og godkjente tegninger av boligen. Dagens planløsning samsvarer ikke med de godkjente plantegningene. Det foreligger følgende avvik: - Det fremgår av plantegning at det tidligere har vært et WC der det i dag er etablert en bod ved entré. - Veggenes utforming i entré er noe endret. - Opprinnelig døråpning mellom soverom og kjøkken er fjernet, og veggen er tettet. - Badets utforming er endret og forstørret i forhold til byggemeldt tegning.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er avsatt til hovedformål bebyggelse og anlegg i kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030, vedtatt 23.09.2015. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Pågående plan- og byggesaker i nærområdet: Saksnr.: 202207037 Saken gjelder: Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2 - Sykkeltrasé Sakstype: Detaljregulering Bymiljøetaten foreslår å omregulere Ullevålsveien fra Colletts gate til Ring 2. Hensikten med reguleringsplanen er å oppgradere sykkelfelt i deler av Ullevålsveien og Sognsveien til sykkelanlegg etter Oslostandard for sykkeltilrettelegging. Samtidig skal hensynet til møteplasser, HC-parkering og varelevering ivaretas. Saksnr.: 201816745 Saken gjelder: Ullevålsveien 114 - 116 - Kirkeveien 153 A-E - Oppføring av boligblokk Det er søkt om oppføring av et frittliggende bolig- og næringsbygg (forretning/bevertning) på 7 etasjer. 1 etasje består av utadrettede næringsarealer samt fellesarealer for boligene, mens 2. til 7. etasje består av boliger fra 38 m2-BRA til 150,9 m2-BRA. Bygget oppføres også med en felles takhage. Tiltaket omfatter også parkeringskjeller over to plan under bebyggelsen med nedkjøring via regulert avkjørsel mot Ullevålsveien. (Ref. endringstillatelse datert 20.11.2024) Se https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/ for planinnsyn. Søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside for mer informasjon.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/47/29/27: 20.09.1938 - Dokumentnr: 11077 - Bestemmelse om bebyggelse Bestemmelse om benyttelse Overført fra: Knr:0301 Gnr:47 Bnr:29 Gjelder denne registerenheten med flere 03.07.1992 - Dokumentnr: 32878 - Erklæring/avtale Disp. fra plan- og bygn.l par. 67 vedr. Ullevålsvn. i anl. utskillelse/ bebyggelse av d.e. Plikt til å opparbeide vei og vederlagsfri avståelse av veigrunn m.v. Overført fra: Knr:0301 Gnr:47 Bnr:29 Gjelder denne registerenheten med flere 18.05.1994 - Dokumentnr: 25250 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 27 Formål: Bolig Sameiebrøk: 725/26475 18.08.1994 - Dokumentnr: 45287 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 27 Formål: Bolig Sameiebrøk: 725/26395
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,52% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 52 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. elektronisk salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 17 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. - 3.900 (den første gratis) kr. 0,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 28 320,- Samlet skal selger betale kr. 141 610,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Bendik Hall Blumenthal, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
977 66 133
b.blumenthal@nordvikbolig.no
Megler
Bendik Hall Blumenthal, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
977 66 133
b.blumenthal@nordvikbolig.no
Megler 2
Ragnvald Håland Svendsen, Eiendomsmeglerfullmektig
904 08 988
r.svendsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BVB Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 917427925
Sognsveien 70B, 0855 OSLO
Bilder
Bendik Hall Blumenthal
Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
Ullevål
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Ragnvald Håland Svendsen
Eiendomsmeglerfullmektig
Ullevål
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?