Lauritz Hervigs vei 115BDrammen
- Drammen
- Lauritz Hervigs vei 115B
- Prisantydning
- 2 100 000,-
- Totalpris
- 2 383 736,-
- Felleskost/mnd
- 8 092,-
- BRA-i
- 68 m2
Fjell
Lys og pen 3-roms leilighet med balkong og hyggelig utsikt mot marka - Bad fra 2017 - Nærhet til "alt"
Velkommen til Lauritz Hervigs vei 115B! Dette er en lys og pen 3-roms leilighet beliggende i 7. etasje med fritt utsyn mot marka. Fjell er et veletablert og barnevennlig boligområde med gangavstand til barnehager, skoler, fritidstilbud, busstopp, dagligvare og gode servicetilbud. I området er det flott lekepark og det er kort vei til flotte tur- og rekreasjonsområder. Noen høydepunkter: - 2 soverom - Pent kjøkken fra Ikea - Bad renovert i 2017 i regi av borettslaget - Overbygd balkong med hyggelig utsikt mot marka - Akonto varme og vann er inkludert i felleskostnader - Veletablert borettslag - Flotte fellesområder - Nærhet til dagligvare, skoler og barnehage - Kort vei til bussholdeplass med hyppige avganger mot sentrum
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1970
- Etasje:
- 7
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 2 100 000,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Totalpris:
- 2 383 736,-
- Fellesgjeld:
- 282 386,-
- Felleskost/mnd:
- 8 092,-
- Fellesformue:
- 61 970,-
- Totalt BRA:
- 70 m2
- Energimerking:
- F - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
10-0110/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Lauritz Hervigs vei 115B, 3035 Drammen
Gnr. 23, bnr. 79 (ideell andel 1/1) i Drammen kommune.
Andelsnr. 123 i Fjellheim Borettslag, orgnr. 951198633
Part.obl. nr. 123 med pålydende verdi kr. 100,-
Selger(e)
SIlje Moi
Arild Larsen
Kjøpesum og omkostninger
2 100 000,- (Prisantydning) 282 386,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 382 386,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 2 383 736,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 2 393 036,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1970
Etasje
7
Arealer
BRA-i: 68 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 70 kvm
TBA: 7 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 2 kvm. Bod
Totalt BRA: 2 kvm
7. etasje:
BRA-i: 68 kvm. Entré, stue, kjøkken, bad, 2 soverom
Totalt BRA: 68 kvm
TBA: 7 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Bod B-71 (0,45m2)
Bod B-71 ( 1,4m2)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
7. Etasje: Entré, stue, kjøkken, bad og 2 soverom. Adkomst til balkong på ca. 7 kvm. Leiligheten disponerer 2 stk boder.
Standard
Entré: Velkommen inn! Entré og gang med god plass til å henge av seg yttertøy og oppbevare sko. Stue: Lys og fin stue med god plass til sofagruppe med tilhørende tv-møblement. Videre er det naturlig plass for spisebord. Stuen har lyse overflater og parkett på gulv. Adkomst til overbygd balkong fra stuen, med hyggelig utsikt mot marka. Kjøkken: Pent kjøkken fra Ikea fra rundt år 2010/2014. Kjøkkenet er utstyrt med frittstående hvitevarer som oppvaskmaskin, kjøl/fryseskap og integrerte komfyr/platetopp. Waterguard er montert. Det er godt med arbeidsplass på benkeplate i laminat og oppbevaringsplass i skuffer og skap. Bad: Pent flislagt bad med varmekabler i gulv. Badet er renovert i regi av borettslaget i 2017. Badet er utstyrt med heldekkende servant med underskap, speil, dusnisje og toalett. Det er opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Soverom: Leiligheten har to gode soverom. Hovedsoverommet gir enkelt plass for dobbeltseng med tilhørende nattbord. Det er etablert romslig skyvedørsgarderobe. Soverom 2 er også av god størrelse og passer perfekt som barnerom eller gjesterom.
Parkering
Beboere kan få tildelt en parkeringsplass så sant det er noen ledige (borettslaget har 179 p.plasser til 304 leiligheter) Det gjøres på den måten at beboer henvender seg på kontoret onsdag kveld mellom 18 og 19, betaler et depositum på kr 150,- som tilbakebetales når plassen ikke lenger skal benyttes. Ingen får 2 plasser. Man får da et parkeringskort som må legges synlig i frontruta og dette skal stemme overens med skilt på plass. Står man foran blokkene, på gjesteparkering eller en annens plass vil man bli ilagt et parkeringsgebyr på kr 700. Fjellheim har Vaktservice som går gjennom blokkene og disse sjekker også parkering. Se for øvrig skriv om parkering på infoland. Det er mulighet for tildeling av parkeringsplass med elbillader. Elbiler vil bli prioritert plass ifølge blokkansvarlig.
Moderniseringer og påkostninger
- Utbedring på sopp/vannlekkasje i vegg mellom soverom 2 og kjøkken. Dette ble utbedret og behandlet av firma Steam Clean AS, i regi av borettslagets
bygningsforsikring. Det ble lagt nytt gulv og listverk på gulv på soverom 2 i forbindelse med dette arbeidet. Alt ble gjennomført av faglærte personer.
- Ny ytterdør
- Malt alle vegger i stue, gang og soverom
- Byttet dørhåndtak på alle innvendige dører
- Pusset ned terrassegulv og beiset det
- Satt opp garderobeskap på soverom 1
- Boret hull under taklist fra stue til soverom 2, og lagt inn internettkabel
- Utbedret manglende tilluft i dør på bad, ved å borre opp fire hull på 40cm og satt inn ventiler
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Baderom og VA (vann og avløp) er oppgradert i regi av borettslaget i perioden 2018/2019. Arvid Knutsen AS var hovedentreprenør. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Baderom og VA (vann og avløp) er oppgradert i regi av borettslaget i perioden 2018 /2019. Arvid Knutsen AS var hovedentreprenør. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært. Baderom og VA (vann og avløp) er oppgradert i regi av borettslaget i perioden 2018/2019. Arvid Knutsen AS var hovedentreprenør. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, ufaglært. Pusset ned terrassebord og beiset dette på egeninnsats. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja. Tror det ble lagt opp ny kurs på badet i forhold til totalrenoveringen. Alt ble gjort i regi av borettslaget og de har informasjonen. Arvid Knutsen AS var hovedentreprenør. Det ble avdekket feil under el-kontroll i 2021. Dette ble rettet av Mjøndalen Installasjon AS. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja. Det ble utført el-kontroll i 2021 i regi av borettslag ved salg. Feil ble rettet av Mjøndalen Installasjon AS. 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? Ja, faglært. Det er satt opp flere el-billadere på ett av blokkens parkeringsområder. Dette er gjort i regi av borettslaget og de har informasjon. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Baderom og VA (vann og avløp) er oppgradert i regi av borettslaget i perioden 2018 /2019. Arvid Knutsen AS var hovedentreprenør. 11.02.2023 sjekket over koblinger og byttet avløp til oppvaskmaskin, utført av Steinberg Rørservice. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/sentralfyr/ventilasjon? Ja. Det står i forrige salgsoppgave at radiatorer ble byttet i regi av borettslaget i perioden 2020/ 2021. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, både faglært og ufaglært. Borettslaget har i vår eiertid hatt utbedring på sopp/vannlekkasje i vegg mellom soverom 2 og kjøkken. Dette ble utbedret og behandlet av firma Steam Clean AS, i regi av borettslagets bygningsforsikring. Det ble lagt nytt gulv og listverk på gulv på soverom 2 i forbindelse med dette arbeidet. Alt gjennomført av faglært. Leilighetens ytterdør med karm er byttet på egeninnsats med hjelp av faglært på dugnad. Malt alle vegger i stue, gang og soverom - egeninnsats. Byttet dørhåndtak på alle innvendige dører - egeninnsats. Pusset ned terrassegulv og beiset det - egeninnsats. Satt opp garderobeskap på soverom 1 - egeninnsats. Boret hull i under taklist fra stue til soverom 2, og lagt inn internettkabel - egeninnsats. Utbedret manglende tilluft i dør på bad, ved å bore opp fire hull på 40cm og satt inn ventiler -egeninnsats. Byttet taklamper i alle rom med unntak av baderom. Ble gjort som egeninnsats med hjelp av faglært på dugnad. Malt fronter på kjøkkeninnredning - egeninnsats. Lagt tetningslister i alle vinduskarmer - egeninnsats. 11. Vet du om det er eller har vært feil ved bad/vaskerommet, f.eks sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader? Ja. Det drypte vann fra vannrør til toalett. Dette ble meldt som garantisak hos Arvid Knutsen AS. Det aktuelle røret ble byttet av Assemblin AS i regi av Arvid Knutsen AS, 01.02.2023. 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Ja. Det blir i disse dager gjort utbedringer på tak og satt opp ledlys i fellesarealer. Til min informasjon skal ikke felleskostnader økes på grunn av dette arbeidet. Samsvarserklæring: Det fremgår av selgers egenerklæringsskjema / tilstandsrapporten at det foreligger samsvarserklæring for det elektriske arbeidet i boligen. Det tas forbehold om at det kan være utført andre arbeider på det elektriske anlegget som ikke har samsvarserklæring.
Bygningssakkyndig
BM Takst AS v/Thomas Olsen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: - Leiligheten ligger oppført i 7.etasje. - Grunnmur oppført i støpt betong. - Veggkonstruksjon i betong, og er utvendig kledd med fasadeplater og teglstein. - Taket er flatt tekket med papp - Etasjeskille er et betongdekke. - Vinduer med 2-lags isolerglass. - Leiligheten disponerer 2 boder. Bygningsdeler som har fått TG2: - Vinduer og dører grunnet vinduer har passert 30år. Det vil være større risiko for punktering av glass og større behov for vedlikehold i tiden som kommer. - Kjøkken grunnet ikke etablert komfyrvakt, samt omluft med kullfilter. Det gis ikke tillatelse i borettslaget å tilkoble mekanisk avtrekk på felles luftesjakt. Dette er ikke hensynstatt i rapporten. - Vannledninger grunnet kobber rør til kjøkken har en middels alder (over 25år) med moderat sannsynlighet for skader. - Ventilasjon grunnet leiligheten kun har naturlig ventilering, via ventiler i yttervegg eller vindu selv om det er tilfredstillende etter krav ved oppføringsår. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): - Varmtvannsbereder grunnet denne er felles og ikke tilgjengelig for kontroll - Våtrom bad grunnet ikke gjennomført hulltaking da dette ikke er mulig fra tilstøtende rom.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
- Taklamper i stue og på hovedsoverom
- Bilder
- Fastmonterte telysholdere
- Trådkurver og stativ i garderobeskap på hovedsoverom
- Kjøleskap
- Mikrobølgeovn
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - mørkegrønn
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: - Varmekabler på bad. - Vannbåren varme via radiatorer. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 5 120 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 8 092,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer og fordeles slik:
Grunnleie kr. 6 914,- (kommunale avgifter, renovasjon, grunnpakke tv/bredbånd, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold av borettslaget, styrehonorar, revisjonshonorar, forretningsførsel, snøbrøyting, strøm i fellesareal m.m.)
Varme / Vann kr. 1 110,-
Vakthold bygninger og areal kr. 68,-
Det må betales medlemskontigent i borettslaget for alle medeiere på kr. 300,- i året.
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i fellesutgifter.
Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2023: Som primærbolig kr. 541 453,- Som sekundærbolig kr. 2 165 812,-
Borettslaget
Om borettslaget
Fjellheim Borettslag ligger i Drammen kommune, og har organisasjonsnummer 951198633. Borettslaget består av 304 andeler. Ved salg av andel i dette borettslaget, kreves det fra styret i henhold vedtak i generalforsamlingen at det skal utføres våtromssjekk av våtrom i boligen. Det kreves også at det skal utføres EL-sjekk i boligen ved omsetning. Dette skal sendes NBBO sammen med skjema om godkjenning av andelseier. Saker som var under arbeid i 2023: - Opparbeiding for el-bil lading - Bytte av 4 hovedtavler for fellesområder inkl. heiser og vaskeri - Brannsikkerhet i henhold til brannteknisk tilstandsrapport utført av Multiconsult - Oppgradering av alarm i alle heiser, fra 2G til 4G. Da 2G utgår - Bytte av alle avtrekksvifter på tak Vedlikehold som er gjennomført i 2022: - Bytte av radiatorer og stigerør i blokk 18 - Byttet til elektronisk låsesystem - Byttet røykvarslere og brannslokningsapparat i alle leiligheter Saker som er under arbeid: - Brannsikkerhets tiltak - Vi er i gang med å bytte gamle dører som ikke er brann godkjente til godkjente branndører. - Tetting av gamle søppelsjakter - Skifte av taktekke - Vi må bytte taktekke da det er 21 år siden det gjort. Vi har hatt noen lekkasjer så dette er på tide. - Fellesrom som det ikke er byttet fra halogen og lysstoffrør lamper blir byttet til LED lamper fortløpende Saker som ble vedtatt på forrige generalforsamling: - Honorar til styret ble økt - Bytte av krakker som er ødelagt ute - Det ble avholdt avstemning om at "Det røde huset på Fjell" som er forsamlingslokale hvor Fjellheim borettslag eier 25% skal selges. Bakgrunnen er at driftsutgifter overstiger driftsinntekter. Generalforsamlingens innstilling er at huset skal selges. Velforeningen "Det røde huset på Fjell" ble stiftet 13.09.2021. De fire borettslagene Fjellheim, Fjellhagen, Fjellvang og Fjelldalen har en eierandel på 25 % hver. Borettslagets kostnad for 2023 på "Det røde huset" er på kr 50 000,-. For 2023 hadde velforeningen et underskudd på kr 75 944,- og opptjent egenkapital på kr 116 486,-. Det er enighet fra alle borettslagene om at "Det røde huset" skal selges. Dette er en lengre prosess og huset vil i mellomtiden leies ut til en forening.
Forretningsfører
NBBO
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Forkjøpsretten avklares etter at bud er akseptert. Kontakt megler for mer informasjon.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 282 386,- pr. 31.12.2024
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 94937067229, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 28.02.2025: 5.54% pa.
Antall terminer til innfrielse: 2
Saldo per 28.02.2025: 568 372
Andel av saldo: 8 610
Første termin/første avdrag: 30.12.2024 ( siste termin 30.12.2025 )
Prosjekt bytte av ytterdører, flytende rente
Lånenummer: 94937067210, Handelsbanken
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 28.02.2025: 5.54% pa.
Antall terminer til innfrielse: 49
Saldo per 28.02.2025: 73 896 477
Andel av saldo: 231 128
Første termin/første avdrag: 30.12.2024 ( siste termin 30.06.2049 )
Annuitet, flytende rente
Borettslaget er forsikret mot tap av felleskostnader i Skadeforsikringsselskapet Borettslagenenes Sikringsordning AS. Dette er en ordning hvor andelseierne er forsikret mot å bli ansvarlig for naboens felleskostnader, etter nærmere regler. Dersom en andelseier ikke betaler felleskostnadene sine, må boligen selges, og Borettslagenes Sikringsordning kan dekke de uteblitte felleskostnadene som borettslaget ikke får dekket via salget.
Det er ingen mulighet for individuell nedbetaling av fellesgjeld i dette borettslaget.
Fellesformue
Kr. 61 970,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Borettslagets regnskap for 2023 viste ett overskudd på kr 1 867 132,- Årsrapport for 2024 med regnskap, inkludert budsjett for 2025, foreligger ikke ved markedsføringstidspunkt. Dette ferdigstilles og offentliggjøres vanligvis i forbindelse med innkalling til årsmøter, som erfaringsmessig avholdes medio mars-mai. Megler er derfor ikke kjent med fremtidige saker som skal opp på årsmøte eller utfall av årsregnskap for 2024/2025. På grunn av generell prisstigning og renteøkning er det påregnelig med økte kostnader i tiden fremover. Ifølge styreleder vil ikke felleskostnadene øke grunnet bytte av tak eller LED-lamper, de pengene har de på bok. Det er også planlagt å skifte ut heisene og bytte vinduer men dette blir noen år frem i tid. Det er mulig det blir en liten husleieøkning i årsskiftet 2025/2026 men det er ikke avklart hvorvidt denne skal økes eller ikke og eventuelt med hvor mye.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Husdyrhold er tillatt etter spesielle regler, se Husordensreglenes punkt 3.
Borettslagets forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Polisenr. 86265292
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 22 051 kvm (eiet)
Tomten er opparbeidet med fellesområder med gressplen og sittebenker.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere over områdene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt/det følger av vedtektene
Adkomst
Se kartskisse for nærmere beskrivelse, det vil bli skiltet med Nordvik visningsskilt på fellesvisning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Flott leilighet beliggende i et veletablert boligområde på Fjell. Området ligger fint til på et høydedrag, midt mellom fjell og by. Fjell er et veletablert boligområde med gode bo- og servicetilbud. Meget praktisk med umiddelbar nærhet til busstopp med gode bussforbindelser ned til Drammen sentrum, med videre god kommunikasjon retning Oslo og Kongsberg. Videre er det kort vei til ulike servicetilbud som blant annet dagligvarebutikk, skoler, idrettsplass og legesenter. For ytterligere servicetilbud er det en kort kjøretur til Strømsø Senter og Gulskogen senter. Her er det rikelig med butikker og andre servicetilbud. Skole- og barnehagetilbud ligger i gangavstand fra leiligheten. Det er flotte tur- og rekreasjonsområder i omkringliggende naturområder. Her kan man benytte seg av fin lysløype på vinterstid og gode turmuligheter på sommerstid.
Bebyggelse
Omkringliggende bebyggelse består i hovedsak av blokkbebyggelse. Spredt bebyggelse med rekkehus og eneboliger i omkringliggende områder.
Offentlig kommunikasjon
Ca. 2 minutters gangavstand til nærmeste busstopp "Ltz. Hervigs vei 132" med linje 3, 3N og 37. Ca. 10 minutter med bil til Drammen togstasjon med hyppige avgang retning Kongsberg og Asker/Oslo. For mer informasjon se www.brakar/vy/flytoget.no
Skoler og barnehager
Ca. 10 - 12 minutters gangavstand til nærmeste barnehager som er Fjell barnehage, Fjellhagen barnehage og Senterbarnehagen.
Ca. 14 minutters gangavstand til Fjell barneskole.
Ca. 9 minutters gangavstand til Galterud ungdomsskole.
Kort vei til videregående skoler.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger midlertidig brukstillatelse for eiendommen datert 04.01.1972. Midlertidig brukstillatelse dokumenterer at boligen lovlig kan brukes, men at det gjenstår arbeider før ferdigattest kan utstedes. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/ byggemeldinger som er fra før 1998. Det foreligger ferdigattest for brannsikring av balkonger datert 21.03.2013. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av bad og wc-rom datert 16.07.2019. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger godkjente byggetegninger datert 14.08.1969 som samsvarer med dagens planløsning.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen ligger i område som i Kommuneplanens arealdel 2014-2036 (05.10.2015) er avsatt til nåværende boligbebyggelse. Eiendommen ligger i et område under følgende reguleringsplaner: - Regulerings- og bebyggelsesplan for Fjellområdet, datert 09.11.1965 med formål i boliger, felles garasjeanlegg, felles parkeringsplass, gangvei, kjørevei, offentlig friområde og privat vei. - Reguleringsplan for areal til offentlig bebyggelse, Fjell øvre, datert 12.12.1973 med formål i annen veigrunn og gang-/sykkelvei. - Detaljregulering for Fjell sentrum og Fjell skole, datert 20.09.2016 med barnehage fomål. - Fjellsveien, parsell Lauritz Hervigs vei - Gjerpenendring av reg. plan, datert 24.06.1997 med formål i annen veigrunn. Relaterte planer i området: - Detaljregulering for Fjell sentrum og Fjell skole (20.09.2016) - Detaljregulering for Fjell nordre (20.09.2016) - Regulerings- og bebyggelsesplan for Fjellområdet (09.11.1965) - Endret reguleringsplan for del av Fjell - området (04.09.1970) - Reguleringsplan for areal til offentlig bebyggelse, Fjell Øvre (12.12.1973) - Reguleringsplan for området Fjell sentrum (22.08.1975) - Fjell sentrum, mindre vesentlig endring av stadfestet plan, 22.08.75, syd for Fjell sentrum (12.03.1987) Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved henvendelse til megler eller kommunen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3301/23/79: 24.03.1972 - Dokumentnr: 1856 - Best. om vann/kloakkledn. Div. ledninger Bestemmelse om bebyggelse Med flere bestemmelser 16.06.1970 - Dokumentnr: 2951 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:3301 Gnr:23 Bnr:1 10.09.1973 - Dokumentnr: 6691 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:3301 Gnr:23 Bnr:98 18.04.2005 - Dokumentnr: 6643 - Målebrev 18.04.2005 - Dokumentnr: 6643 - Grensejustering Gjelder denne registerenheten med flere 01.01.2020 - Dokumentnr: 467758 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:0602 Gnr:23 Bnr:79 01.01.2024 - Dokumentnr: 726652 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:3005 Gnr:23 Bnr:79
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 60 000,- Grunnpakke Andel/aksje/tomt kr. 10 900,- Markedspakke Basis inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 500,- Oppgjørshonorar** kr. 8 700,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 12 475,- Samlet skal selger betale kr. 137 375,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Younas Ahtsham Mohammed, Eiendomsmegler MNEF / Partner
925 00 500
y.ahtsham@nordvikbolig.no
Megler
Younas Ahtsham Mohammed, Eiendomsmegler MNEF / Partner
925 00 500
y.ahtsham@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Drammen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 921442564
Nedre Torggate 8, 3015 DRAMMEN
Bilder
Younas Ahtsham Mohammed
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Drammen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?