Skeiestraen 6Hundvåg/Byøyer
- Hundvåg/Byøyer
- Skeiestraen 6
- Prisantydning
- 4 390 000,-
- Felleskost/mnd
- 7 461,-
- BRA-i
- 132 m2
Hundvåg
Innholdsrikt BRL rekkehus med nydelig sjøutsikt | Modernisert bad i 2018 | Garasje | Barnevennlig beliggenhet
Skeiestraen 6 har en flott beliggenhet i et veletablert og trivelig nabolag på Hundvåg i Stavanger. Her bor du nær sjøen, flotte badeplasser og vakre turområder, samtidig som du har kort vei til sentrale fasiliteter. Området byr på en perfekt kombinasjon av landlig ro og bynær beliggenhet, noe som gjør det til et ideelt sted for både familier og enkeltpersoner. Boligen kan blant annet by på: - Lys og luftig stue med nydelig sjøutsikt - Kjøkken fra 2018 med integrerte hvitevarer - Meget god takhøyde - Tre soverom - To baderom- det ene badet/vaskerommet ble pusset opp av fagfolk i 2018 - Hobbyrom - Ny varmepumpe fra 2024 og vedovn fra 2021 - Oppgradert el-anlegg med nye sikringer - Parkering i garasje - Pent opparbeidet uteområde - Skjermet, solrik terrasse og hage på baksiden
Solforhold
Gode solforhold på baksiden av boligen. Terrassen og hagen ligger sørvest vendt.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Rekkehus
- Byggeår:
- 1980
- Etasje:
- 4
- Soverom:
- 3
- Prisantydning:
- 4 390 000,-
- Omkostninger:
- 9 563,-
- Fellesgjeld:
- 552 000,-
- Totalpris:
- 4 951 563,-
- Felleskost/mnd:
- 7 461,-
- Fellesformue:
- 25 258,-
- Totalt BRA:
- 146 m2
- Energimerking:
- E - oransje
- Garasje:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
43-0168/25
Boligtype
Rekkehus
Adresse og betegnelse
Skeiestraen 6, 4083 Hundvåg
Gnr. 5, bnr. 516 (ideell andel 1/1) i Stavanger kommune.
Andelsnr. 50 i Kråkeneset Borettslag, orgnr. 951202371
Kjøpesum og omkostninger
4 390 000,- (Prisantydning) 552 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 942 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 213,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 563,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 863,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 951 563,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 960 863,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1980
Etasje
4
Arealer
BRA-i: 132 kvm
BRA-e: 14 kvm
Totalt BRA: 146 kvm
TBA: 23 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-i: 65 kvm. Entré/gang, biinngang, trapp, to soverom, bad, bad/vaskerom.
BRA-e: 14 kvm. Bod/hobbyrom.
Totalt BRA: 79 kvm
2. etasje:
BRA-i: 67 kvm. Trapp, TV-stue/ soverom, kjøkken/allrom, stue.
Totalt BRA: 67 kvm
TBA: 23 kvm. Terrasse
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealmålingen er utført med laser. Det er bruken av rommene på befaringsdagen som definerer P-rom/S-rom, rommene kan likevel være i strid med gjeldene forskrift. Det gjøres oppmerksom på at areal til kanaler og rør-gjennomføringer er tatt med i arealet. Areal målt i kjeller og plan 1 - 65, 4 m2. Takhøyde målt i gang kjeller 2, 15 m. Takhøyde målt i gang plan 1 - 2, 37 m. Bod/hobbyrom i kjeller 16 m2. Garasje 14 m2. Terrasse/platting på bakke 23 m2.
Antall soverom
3
Solforhold
Gode solforhold på baksiden av boligen. Terrassen og hagen ligger sørvest vendt.
Innhold
1. etasje: Entré/gang, biinngang, trapp, to soverom, bad, bad/vaskerom, bod/hobbyrom. 2. etasje: Trapp, TV-stue/ soverom, kjøkken/allrom, stue.
Standard
Velkommen til Skeiestraen 6 – en velholdt og innholdsrik bolig over fire plan, med gjennomtenkt planløsning og flere bruksmuligheter. Boligen byr på romslige oppholdsarealer og vakker sjøutsikt, og fremstår som et hjem som innbyr til både trivsel og komfort. Ved inngangspartiet ønskes du velkommen av en romslig gang med god garderobeplass. I denne etasjen finner du to soverom av god størrelse og et bad. Begge soverommene har moderne fargevalg på veggene og laminatgulv. Badet er fra byggeår og innredet med dusj med forheng, toalett og servant i seksjon. Badet har oversteget forventet levetid, og renovering må påregnes for å møte dagens krav til våtrom. En trapp fører opp til boligens lyse og innbydende kjøkken. Her er det god takhøyde og store vindusflater som gir en luftig atmosfære og rikelig med naturlig lys. Kjøkkenet ble oppgradert i 2018 og har moderne blå fronter, godt med skap- og benkeplass, samt kjøkkenøy med både sitteplasser og ekstra oppbevaring. Integrerte hvitevarer som stekeovn, koketopp og oppvaskmaskin følger med. Fra kjøkkenet er det utgang til en skjermet og solrik terrasse med hage – perfekt for utemøbler, grill og hyggelige sommerdager. En ny varmepumpe fra 2024 sørger for et behagelig inneklima. Fra kjøkkenet har du også adkomst til et tredje soverom, som i dag benyttes som TV-stue. Øverste plan rommer en romslig stue med tilsvarende generøs takhøyde og store vinduer som slipper inn rikelig dagslys og gir flott utsikt mot sjøen. Her er det gode møbleringsmuligheter med naturlige soner for både avslapning og sosialt samvær. En stilren vedovn fra 2021 gir ekstra varme og hygge på kalde dager. Fra entréen går det trapp ned til kjelleren, som har egen inngang. Her finner du et praktisk bad/vaskerom og et hobbyrom. Badet ble modernisert i 2018 og fremstår som moderne og innbydende, med flislagte gulv med varmekabler, spotbelysning i himling, vegghengt toalett, dusjhjørne, badekar og servant i seksjon med speil og belysning. Det er også rikelig med benkeplass og skap med plass til vaskemaskin og tørketrommel. Skeiestraen 6 er en innholdsrik bolig med fleksible løsninger og attraktiv beliggenhet. Her bor du i et rolig og trygt nabolag med nærhet til sjøen, flotte turområder og gode fasiliteter – et perfekt hjem for deg som ønsker både komfort og livskvalitet i hverdagen. Innvendige overflater: Kjeller og plan 1. Laminat på gulv. Malt vegg. Trepanel og malte flater i tak. Plan 2 og 3. Laminat på gulv. Malt vegg. Trepanel i tak.
Parkering
Parkering i garasje og gårdsrom.
Moderniseringer og påkostninger
2015 - byttet ytterkledning og vindu i regi av Borettslaget.
2015- nye takrenner og nedløp.
2015 - tekking med takstein, papp og lekter.
2018 - oppgradert bad/vaskerom med ny membran, fliser og innredning.
2018 - nytt kjøkken med hvitevarer.
2018 - ny laminat på gulv.
2018 - malt innvendig
2018 - oppgradert el-anlegg med nye sikringer.
2021 - ny vedovn i stue.
2024 - ny varmepumpe.
2024 - malt utvendig.
Opplysninger gitt av eier.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Bad og vaskerom i underetasjeetasje/kjeller ble slått sammen til et stort bad, det ble lagt ståldipp i tak der tidligere vegg stod. Det ble installert rør i rør system,nytt toalett, dusj, badekar, membran, sluk, fliser og innredning. Dette arbeidet ble utført i oktober/november 2018. Alt arbeid utført av Forus Rør. Bad i inngangsetasje er ikke endret, men ligger klart i vegg mot renovert bad. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Aribeid på bad i underetasjeetasje/kjeller er utført i oktober/november 2018. Alt arbeid utført av Forus Rør. Bad i inngangsetasje er ikke endret. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Nei Eventuell kommentar: Ikke direkte dokumentasjon, men har plantegning, plan for arbeidet og faktura for utført arbeid. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nytt ildsted installert av Stavanger varmesenter i oktober 2021. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Nei Beskriv arbeidet og hvorfor det ikke foreligger samsvarserklæring: Innhold i sikringsskap ble skiftet fra skrusikringer til automatsikringer i oktober 2018 av Runestad elektro. I tillegg ble det skiftet stikkontakter i de fleste rom, nye kontakter til taklamper, dimmer i stue og på kjøkkenet. Etter at en vegg ble fjernet i gangen ble ledninger lagt om og det ble innstallert spotter i tak og dinmer av Runestad elektro. For dette arbeidet foreligger det samsvarserklæring. I forbindelse med oppgradering av bad i kjeller ble det elektriske endret, i tillegg til at det ble trukket opp strøm til kjøkkenøyen. Dette gjort av samarbeidspartnere til Forus Rør. Samsvarserklæring ble ikke gitt og er ikke mottatt i ettertid til tross for purring. Etter strømbrudd på kjøkkenet i januar 2025 feilsøkte Rønning elektro og fant en defekt automatsikring, denne ble byttet til en eksisterende automatsikring som ikke var i bruk. Samsvarserklæring ble ikke gitt og er ikke mottatt i ettertid til tross for purring. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja Var tiltaket søknadspliktig? Nei Eventuell kommentar: Vaskerom og bad ble slått sammen til et stort våtrom/bad. Tidligere eier endret kjeller fra original boder til et oppholdsrom med varme i gulv. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/sentralfyr/ventilasjon? Ja Beskriv: Ja, installert ny varmepumpe i mars 2024. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Ja, både faglært og ufaglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Nytt kjøkken i oktober/november 2018. Kjøkkeninnredning fra Epoq installert av Montera og Quartz benkeplate installert av Nero stein. Egeninnsats når det gjelder legging av gulv, tapetsering og maling. Alle boligene ble malt sommeren 2024. Det kunne velges mellom egeninnsats eller arbeid utført av GB malerservice. Denne boligen ble malt av GB malerservice. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Når ble målingen gjennomført og foreligger det dokumentasjon? Tidligere eier har oppgitt at radonmåling ble foretatt i 2012 og 2013. Årsmiddelverdi i entre på 30 og soverom på 50. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Nei Eventuell kommentar: Rogaland Brann og redning hadde tilsyn 17.1.2025 og fant ingen avvik på fyringsanlegget. 14. Vet du om det er feil/utettheter i tak, terrasser/fasade/vinduer/garasje, og/eller er det synlige skader? Nei Eventuell kommentar: Borettslaget etterisolerte tak og vegger i 2015. Alle vinduer og dører ble da skiftet ut. Faber bygg var hovedentreprenør. 15. Vet du om det er eller har vært feil med det elektriske anlegget? Ja Beskriv: Etter strømbrudd på kjøkkenet i januar 2025 feilsøkte Rønning elektro og fant en defekt automatsikring, denne ble byttet til en eksisterende automatsikring som ikke var i bruk. 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Ja Beskriv: På kjøkkenet "gynger" den ene laminatlengden på midten på grunn av manglende treverk på en liten del under. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Fra salgsoppgave fra 2018 er det oppgitt: Totalt bruttoareal: 142 kvm Totalt bruksareal: 132 kvm Totalt primærrom: 132 kvm 30. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Nei Eventuell kommentar: Husleien ble økt siste gang mai 2025. 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Nei Eventuell kommentar: Garasjeporten er defekt, men kan åpnes og lukkes manuelt.
Bygningssakkyndig
Terje Tollefsen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Grunnmur/såle med i sted-støpt betong. Yttervegger med bindingsverk i trekonstruksjoner som utvendig er kledd med trepanel. Etasjeskille med trebjelkelag. Vindu med 3 lags glass glass. Pulttak rekket med takstein. Bygningsdeler som har fått TG2: Drenering Grunnmurs-plast er ikke synlig over bakke. Terrenget er tilnærmet flatt rundt boligen. Det er viktig at terrenget har hellingsgrad ut fra grunnmuren. Overflatevann skal hurtigst mulig vekk for å unngå unødige fuktbelastninger på utvendig fuktsikring og drenering. Ideelt bør det i en avstand på ca 3 meter være god helling vekk fra husets grunnmur. Dette kun til orientering og anbefalt på generelt grunnlag. Overflatevann fra tak er tilkoblet avløp. Vurderingen er foretatt med utgangspunkt i elementets etableringsår og en skal være oppmerksom på at drenering også er en bygningsdel som har en naturlig aldrings-messig slitasje med en normal levetid. Videre den begrensning at selve dreneringen ligger under bakkenivå og er ikke tilgjengelig for inspeksjon. På bakgrunn av dette forutsettes det at dreneringens utførelse er i.h.t. gjeldende anvisninger. MERKNAD Drenssystem med drensledninger har en forventet brukstid på 20 - 60 år. Anbefalte tiltak Det anbefales drensledning spyles med intervall på 1 - 5 år eventuelt kontrolleres med kamera. Grunnmur og fundament TG 2 på grunn av utvendige murte/pussede fasader har sprekker. Det registreres mindre riss i grunnmur. Dette er ikke uvanlig og vurderes ikke å ha vesentlig konstruksjonsmessig betydning slik dette fremstår i dag. Hånd-rekke på trapp til kjeller er ikke etablert. Anbefalte tiltak Normaltid for vedlikehold av pussede flater. Bom og løs puss hugges ned. Ny puss påføres. Intervall 20 – 30 år. Det anbefales å montere hånd-rekke på trapp til kjeller Rom under terreng Det er foretatt hulltaking i nedre del av vegg i hobbyrom. Ved fuktmåling i treverk i forbindelse med hulltaking, måles det et fuktinnhold som er under faregrensen for utvikling av skader. Rommene er ventilert med klaffventiler på yttervegg og var en godkjent løsning på oppføringstidspunktet. TG 2 settes på grunn av risikokonstruksjon under terreng og alder på drenering. Ref. Direktoratet for byggkvalitet: Ved nybygg i konstruksjoner med lav uttørkingsevne (for eksempel konstruksjoner mot terreng) må fuktinnholdet i trevirket være lavere enn 15 vektprosent fukt før innbygging. For å unngå soppangrep på trevirke, må trevirke inneholde mindre enn 20 vektprosent fukt. Anbefalte tiltak Det anbefales overvåke konstruksjonen for å se utvikling over tid, og eventuelt foreta tiltak for å unngå fuktskader. Balkong, terrasse, platting Med hensyn til alder vurderes over halvparten av forventet funksjonstid å være nådd. TG 2 på grunn av blant annet normal slitasje og alder. Mark-terrasse er lagt direkte på bakken uten frostsikring, og bevegelser pga. tele i bakken må påregnes. Anbefalte tiltak Normaltid for reparasjon av balkong/terrasse 15 - 30 år. Etasjeskille og gulv på grunn Ved enkel nivellering i kjeller er det registrert en høydeforskjell på 10 mm Ved enkel nivellering i plan2 er det registrert en høydeforskjell på 17 mm Ved enkel nivellering i plan 4 er det registrert en høydeforskjell på 7 mm. Stedvis noe knirk. Laminat glipper i skjøt på kjøkken. Ihht NS3600 «Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av boliger» skal minst to relevante rom i hver etasje kontrolleres. Det foretas en kontroll ca hver 2 m på 5 forskjellige steder. Tilstandsgrad for ulike avvik/ høydeforskjeller er definert i standarden. Målt avvik skal angis ved TG-2 og TG-3. Lokalt avvik 10 - 20 mm eller totalt avvik 15 - 30 mm gir TG 2. Lokalt avvik > 20 mm eller totalt avvik > 30 mm gir TG 3. Avvikene er likevel nødvendigvis ikke unaturlig for ulike boliger som vurderes, avhengig av alder, type etasjeskiller etc. Ildsted/Skorstein Pipa har kun 3 sider synlig. Alle 4 sider skal være synlige på tegl-piper. Om det er en luf-tkanal i pipa kan siden mot luftkanaler kles igjen slik at kun 3 sider er fritt eksponert. Det registreres kort avstand mellom sotluke og brennbart materiale TG 2. Avstands-krav er 30 cm. Pipe er dekket med beslag over tak. Høyde på pipe over tak er vurdert som tilstrekkelig ved visuell besiktigelse sett fra bakke. Historikk omkring pipe og ildsteder er ukjent. Pipe og ildsted er kun visuelt vurdert og ikke røyktrykkprøvd eller kamerakontrollert ved besiktigelsen/befaringsdagen. Anbefalte tiltak På generelt grunnlag anbefales det at piper og ildsteder kontrolleres av brann- og feiervesen for å vurdere tilstand og eventuelle behov for tiltak. Kjøkken - avtrekk Avtrekk fungere med enkel test. Avtrekk har normal funksjon idag. Kjøkken-avtrekk har en forventet levetid på ca 25 år. TG 2 settes med bakgrunn av at garantitid er overgått (5 år). Trapp Trapp til kjeller mangler håndløper langs veggen som er et krav iht dagens forskrift. Anbefalte tiltak Det anbefales å montere rekkverk etter gjeldene standard. Krav til høyde på rekkverk er 90 cm og hånd-rekke på begge sider. Maks tillatt åpning mellom vertikale åpninger i rekkverk er 10 cm. Avstand mellom trinn max. 10 cm. Maks avstand mellom horisontale åpninger i rekkverk er 2 cm. Avløpsrør Kloakk er ikke luftet over tak. Det er ikke påvist noen stake-luke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Avløpsrør har overgått over halvparten av sin forventet brukstid TG 2. Forventet levetid plast og kobberrør 25 - 75 år. Avløpsrør ligger skjult i konstruksjon og er ikke tilgjengelig for kontroll. Det forutsettes at avløpsrør er montert etter gjeldene anvisning. Utvendig stikkledning er ikke vurdert. Anbefalte tiltak Det anbefales at alle vannlåser etter-trekkes og kontrollers jevnlig. Elektrisk Samsvarserklæring for elektrisk anlegg foreligger ikke TG 2. Samsvarserklæring er dokumentasjon som viser at et elektrisk anlegg eller en installasjon er utført i samsvar med kravene i gjeldende forskrifter. En sikring er defekt. Ved lading av el-bil hender det at sikringer slår ut. Samsvarserklæring for enkelte arbeider foreligger TG 1. Tilstandsgrad er vurdert ut fra den forenklede begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en forenklet kontroll ikke vil avdekke. Anlegget er utover dette ikke vurdert av bygnings-sakkyndig. Anbefalte tiltak Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person. Våtrom: Bad/vaskerom- av overflater Høydeforskjell fra topp sluk-rist i dusj-sone til gulv ved ved terskel er målt til 3, 6 cm. Dusj-sone er nedsenket. Del av gulv er flatt med svakt mot-fall. Registrert fall til sluk tilfredsstiller ikke anbefalte løsninger, men vurderes å være tilstrekkelig da vann ledes til sluk. Det er 2 sluker i gulv. Ved annet lekkasjevann kan det bli liggende igjen noe vann på gulv. Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk Sluk er lett tilgjengelig for kontroll/rengjøring. Plastsluk i dusjsonen med klemring og vannlås. Ikke registrert avvik basert på visuell kontroll. Rør-Rør-føringer gjennom gulv har ikke synlig membran/mansjetter over gulvet. Tetting med mansjett/membran rundt rør bør avsluttet minst 25 mm over ferdig gulv for god vann- sikkerhet. Membranen ligger skjult i konstruksjonen og kan ikke kontrolleres på samme måte som synlige bygningsdeler. Tilstanden til membranen vurderes etter alder og forventet gjenstående levetid. Gulv i våtrom med keramiske fliser direkte på membran en forventet tid for utskifting på: Kort/middels/lang - 10/20/30 år. Vegger i våt-rom med keramiske fliser direkte på membran, lettvegg, en forventet tid for utskifting på Kort/middels/lang - 10/15/20 år. Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk Det anbefales regelmessig rengjøring av sluk for å forhindre at vannstand stiger opp til klemring. Oppsummering av sanitærutstyr Noe svelling på dør TG 2. Det er påvist lekkasje-hull for vegghengt toalett, det forutsettes at løsninger er utført etter gjeldene avvisning Bygningsdeler som har fått TG3: Utstyr på tak Etter byggteknisk forskriftskrav tilbake til 1969 er det krav til snø-fangere på yttertak. Det er krav til stige for adkomst for feier. Stige-trinn på tak er montert. Det gjøres oppmerksom på at at det savnes snø-fangere på takflaten. Viktig at takkonstruksjonen sikres for nedfall som kan føre til skade. Anbefalte tiltak Montere snø-fangere på tak kan vurderes. Våtrom: Bad. Det er foretatt hull-taking med 73 mm hull-bor fra tilstøtende soverom. Det gjøres oppmerksom på at hull-taking er tatt i et område som ikke er utsatt for fritt vann. TG 3 på grunn av sprekker/gliper i baderoms-tapet og tetting er usikker. Bad er fra byggeår og har overgått sin forventet brukstid. Renovering må påregnes for å nå dagens krav til våtrom. Anbefalte tiltak Badet fungerer med dagens tilstand, men på grunn av påviste forhold bør det brukes med forsiktighet og jevnlig kontroll av overflater anbefales. Det gjøres oppmerksom på at membranen er i slutten av sin forventede levetid og ved videre bruk av badet, anbefales det å installere tett dusjkabinett. Prisoverslag er sjablongmessig. Nye vannrør i vegg til bad er installert 2018. Opplysning gitt av eier. Øvrig: Garasje. Inspeksjonen avdekket at terrenget sted vis heller inn mot garasje TG 3. Dette er en uheldig situasjon som kan føre til: Økt belastning på den utvendige dreneringen. Risiko for fukt-gjennomtrenging i grunnmur. Garasje ligger i skrånet terreng. Skade på rulle-port TG 3. Bærende konstruksjon over vindu er ikke fagmessig satt opp. Ende-stykke på takrenner er ikke montert. Overgang mellom tekking og tak-renner er ikke fagmessig utført med beslag. Anbefalte tiltak Utbedring av ovenfornevnte forhold må påregnes. Årlig kontroll av taktekking og og halvårlig rensk av nedløpsrør anbefales. Fall på terreng: En effektiv løsning i slike situasjoner er å etablere en drens-renne med rist. Dette systemet kan: Fange opp og lede bort overflatevann. Prisoverslag er sjablongmessig og kun for planering av terreng. Ved utbedring av fukt-sikring anbefales prisoverslag fra entreprenør. Reparasjon av rulle-port må påregnes. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): Takkonstruksjon Det utført visuell kontroll utvendig fra bakkenivå og innvendig fra plan 3 og 4. Konstruksjonen fremstår stabil på befaringsdagen, det ble ikke avdekket vesentlige ned-bøyninger, eller synlige svekkelser ved konstruksjonen. Øvrig del av takkonstruksjonen er lukket og ikke tilgjengelig for inspeksjon uten destruktive inngrep. TG-IU takkonstruksjon på grunn av lufting/takkonstruksjon er ikke kontrollert. Mindre skjevheter observert (normalt i.h.h. til alder/ byggeår). Normaltid for reparasjon. Utskifting av ødelagte deler 40 - 80 år. Anbefalte tiltak Inspeksjon og vurdering av takkonstruksjonen anbefales når forholdene gjør det mulig. KONLUSJON Boligmasse med flere oppgraderinger i nyere tid fremstår med normal slitasje. Det gjøres oppmerksom på at noen elementer har passert normal forventet levetid, slik at vedlikehold/utbedring må påregnes i tiden som kommer. Forøvrig vises til beskrivelser og vurderinger for de enkelte bygningsdeler i rapporten. KONKLUSJON TILSTAND Det er registrert 3 stk. TG 3 og 13 stk. TG 2 i rapporten. Tilstands-grad er gitt på grunn av blant annet alder etter levetids-tabell og tilstand. Møbler og fast inventar er ikke flyttet på for besiktigelse av vegg og gulv flater. Sprekker i gulv, vegg og tak kan forekomme. Vær oppmerksom på at det som regel vil være diverse mindre hull i overflater etter bilder/hyller etc, og noe misfarge/skjolder hvor bilder, hyller/ møblement etc har vært plassert. På gulv vil det som regel være diverse slitasje, og noe misfarge/riper og lignende hvor møblement har vært plassert. Dette er normalt i en fraflyttet boenhet, og slike mindre "avvik" er å anse som normalt. Anbefaler å lese rapporten i sin helhet.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - oransje
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Kjeller og u. etasje. Elektrisk. Varmekabler på gulv, hobbyrom, bad/vaskerom og nedre del av gang i kjeller. 1. etasje og 2. etasje. Elektrisk. Varmepumpe. Vedovn i stue.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 7 461,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgiftene dekker drift og vedlikehold, kommunale avgifter, utvendig bygningsforsikring, strøm for fellesareal, styre- og forretningsførerhonorar, nedbetaling av andel fellesgjeld, TV og internett fra Lyse Altibox, garasje.
Fordeling av fellesutgifter:
Garasje kr. 204,-
Felleskostn.(rekke) kr. 6.468,-
Internett/Tv avtale kr. 389,-
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 929 597,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 718 387,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget Kråkeneset består av totalt 104 andelseiere. Boligselskapet ligger på Hundvåg, i Stavanger kommune. Byggeter oppført i 1979. Kråkeneset er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett) samt å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Borettslaget har forretningskontor i Stavanger kommune. Borettslaget er tilknyttet Bate boligbyggerlag med hensyn til forkjøpsrett og at andelseiere i borettslaget må være medlemmer i Bate boligbyggerlag. Borettslaget står til enhver tid fritt til å velge forretningsfører. Borettslagets eiendommer er forsikret i IF SKADEFORSIKRING(35704) med polisenummer 2115141. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig Garantert betaling av felleskostnader Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Disse har en frist på 20 til å gjøre forkjøpsrett gjeldende. Fristen begynner å løpe den 12.06.2025, og utgår dermed den 19.06.2025. Kontakt megler for mer informasjon.
Frist: 19.06.2025
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 213,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 552 000,- pr. 01.05.2025
Husbanken
Type: Annuitet
Restsaldo: kr. 41.730 959,-
Restløpetid: 21 år 10 md.
Termin per år: 4
Type Rente: 4,60%
OBOS
Type: A
Restsaldo: kr 754 780,-
Restløpetid: 4 år 2 md.
Termin pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,99%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Felleskostnader er pt. kr. 7061 men vil øke med kr. 400 fom. august 2025 til kr. 7 461.
Fellesformue
Kr. 25 258,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er tilgjengelig hos meglerforetaket. Ta kontakt med megleren for å få dette oversendt. Hva skjer i sameiet / borettslaget: Styret har vedtatt å øke garasjekostnader med 4% fra 01.01.2025 Viktigste saker i 2024: - Høy oppmerksomhet på budsjett og styring av økonomi - Holde fellesområdene pene og vedlikeholdte - Maling av hele borrettslaget - Fortsette det gode samarbeidet med Stavanger kommune, Stavanger Hus og Hage, - Kråkeneset Grøntgruppe og andre kontraktører - Beslutte videre aktiviteter rundt ventilasjonsvifter - Gjennomføre nødvendige dugnader med fellesaktivitet (som grilling) - Dugnad med et besøk fra Rogaland Brann og Redning - Fortsette oppgradering av fellesområdene - Følge opp søknader og innspill fra dere andelseiere - Oppgradere og utvide tilbudet på ladere for el-biler - Brannalarmløsningen levert av styret Kommentarer til årsregnskapet for 2023: Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning. Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap. Resultat Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Disponible midler: Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har mottatt årsregnskap og budsjett for 2025 og det kan forekommer endringer/vedtak etter utarbeidelsen av denne salgsoppgaven. Diverse: Skeiestraen er en del av Kråkeneset borettslag, som ble oppført i 1979. Bygningene har uisolerte råkjellere, og det er viktig å være oppmerksom på fuktforholdene i kjelleren. En kamerainspeksjon av dreneringssystemet viser at drensrørene i rekken Skeiestraen 1–13 er i dårlig stand, noe som gjør at disse boligene er mer utsatt for fukt. Styret understreker at eventuelle innredninger av kjelleren gjøres på beboers egen risiko, og anbefaler bruk av fagfolk for å sikre god fuktsikring. Borettslaget oppfordrer til å unngå tiltak som kan forverre fuktbelastningen på grunnmuren, som feil drenering av takvann. Videre påminnes det om at oppføring av boder, plattinger eller andre konstruksjoner må godkjennes av styret. For mer informasjon om borettslaget og dreneringsforholdene, se vedlagte rapport i prospektet.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. Borettslagets vedlikeholdsansvar dekker følgende: - Holde boliger tette for vann inntrengning - Utvendig maling, herunder også garasjer - Grunnmur - Utvendige vegger inkludert stendere, isolasjon, papp og utvendig kledning - Tak inkludert bærende takkonstruksjoner, isolasjon, sutak og panner - Vinduer og utvendige dører - Takrenner og nedløp - Vann- og avløpsanlegg frem til den enkelte bolig - Strømforsyning frem til den enkelte bolig - Lyse-kabel frem til den enkelte bolig - Pipe over tak - Takhatter for ventilasjon - Borettslagets forsikring dekker borettslagets bygningsmasse, herunder også garasjer - Vedlikehold av garasjer, for de som har inngått avtale om tillegg til felleskostnadene - Utstyr til maling av garasjer ved sett nødvendig. Det betales en sum pr måned for å dekke utgiftene til maling. Pr april 2024 er den 20 kr/mnd med denne kan endres av styret for å dekke nødvendige kostander Borettslagets innvendige vedlikeholdsansvar dekker følgende: - Bærende konstruksjoner - Strømforsyning frem til innvendig hovedsikring - Felles brannvarslingsanlegg - Felles avløpsanlegg under husrekkene - Felles vannforsyning frem til hoved kran i den enkelte bolig - Viftemotor innvendig ventilasjon Den enkelte beboer har ansvar for vedlikehold av: - Innvendig vannledning fra og med hoved kran - Avløpssystem frem til felles avløpsledning under boligen (gjelder kun 4-roms) - Elektriske installasjoner inkludert varmtvannsbereder og sikringsskap - Låser til ytterdører - Skifte av utvendige lyspærer - Skade/vedlikehold av utelys - Nødvendig ventilasjon av oppholds- og våtrom samt kjeller - Øvrig innvendig vedlikehold - Vedlikehold av hageareal - Utvendige boder - Garasjer, eks utvendig maling (se punkt 2.) * - Gjerder, inkludert porter, mot gate og utvendige levegger mot nabo - Innvendig pipe - Ildsted - Varmepumper - Maling av garasjer, carporter, gjerder og utvendige boder. *Noen andelseierne betaler fast tillegg for at vedlikeholdet på garasje er inkludert i øvrig utvendig vedlikeholdsansvar.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det praktiseres dugnad om våren og høsten.
Dyrehold
Det er tilltatt å holde dyr så lenge det ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Det forutsetter at det sendes søknad til styret og undertegning av dyreholdserklæring
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 2115141
Tomt
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Skeiestraen 6 har en flott beliggenhet i et veletablert og trivelig nabolag på Hundvåg i Stavanger. Her bor du nær sjøen, flotte badeplasser og vakre turområder, samtidig som du har kort vei til sentrale fasiliteter. Området byr på en perfekt kombinasjon av landlig ro og bynær beliggenhet, noe som gjør det til et ideelt sted for både familier og enkeltpersoner. Nabolaget er kjent for sin rolige og trygge atmosfære, med en god blanding av barnefamilier og etablerte beboere. Gaten er en blindvei, noe som gir et skjermet og trafikksikkert bomiljø. Like utenfor døren finner du tilrettelagte turområder, som Lundsneset, Dagsturhytta (Vennskapshytta) og Trollskogen, hvor du kan nyte vakre naturopplevelser året rundt. Boligen har gangavstand til barnehager, barneskole og ungdomsskole, samt et bredt kollektivtilbud. Nærmeste bussholdeplass ligger kun 2–3 minutters gange unna, og bussforbindelsene til Stavanger sentrum er svært gode, med hyppige avganger. I tillegg er det kort sykkelavstand til Hundvåg stadion, som tilbyr treningsfasiliteter for både fotball og håndball. Hundvåg er omkranset av sjø, og det finnes flere flotte områder for spaserturer og utflukter, enten du ønsker en kveldstur langs vannet eller en aktiv dag i naturen. I nærområdet ligger også Hundvågkrossen med et variert utvalg av butikker, dagligvarehandel, frisører og spesialforretninger. Skeiestraen 6 tilbyr en fantastisk beliggenhet i et trygt og attraktivt nabolag – perfekt for deg som ønsker en aktiv og komfortabel livsstil. Velkommen!
Offentlig kommunikasjon
Offentlig kommunikasjon i området er svært godt utbygget, med hyppige bussavganger til Stavanger sentrum og øvrige bydeler. Nærmeste bussholdeplass ligger kun 2–3 minutters gange fra Skeiestraen 5, noe som gir enkel tilgang til kollektivtransport i hverdagen. Bussforbindelser: Linje 1 har hyppige avganger kjører direkte mellom Hundvågkrossen og Stavanger sentrum. Ekspressruter X60 og X74 gir rask forbindelse til UiS, Forus og Sandnes. Flere lokale bussruter dekker Hundvåg og nærliggende områder. Reisetiden til Stavanger sentrum med buss er ca. 15 minutter, noe som gjør området svært godt tilrettelagt for pendlere og beboere som ønsker enkel transport til byen. Se forøvrig kolumbus sine nettsider for utfyllende informasjon.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Ta kontakt med skolekontoret. Skeiehagen barnehage
Vågen barnehage:
Torsahagen barnehage
Skeie skole: En barneskole som tilbyr undervisning fra 1. til 7. trinn.
Hundvåg skole: En barneskole med rundt 450 elever og ca. 50 ansatte, som tilbyr undervisning fra 1. til 7. trinn.
Austbø skole: Ungdomsskole som dekker 8. til 10. trinn
Lunde skole: Tilbyr undervisning fra 5. til 10. trinn, med flotte naturområder i nærheten
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 06.05.1980. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger godkjente byggetegninger datert 23.01.1978 Det foreligger avvik fra de originale byggetegningene: Vindfang er tatt bort til fordel for større gang. Opprinnelig toalettrom, gang/arbeidskrok/ vaskerom er i dag slått sammen til ett stort bad. Begge endringene er utført innenfor hoveddel til hoveddel og er dermed ikke søknadspliktige. Det foreligger godkjente tegninger for påbygg av balkong av enkelte rekkehus datert 04.03.1998. Dette rekkehuset har ikke balkong på fremsiden av boligen.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
I reguleringsplan "Kråkeneset, gnr. 5, bnr. 9 " - ID 847- datert 22.05.1978 (30- eldre reguleringsplan) er eiendommen er regulert til konsentrert småhusbebyggelse med feltnavn "rekkehus". 527 kvm er avsatt til park, 49 kvm er avsatt til felles parkeringsplass og 0,72 kvm er avsatt til kjørevei. I reguleringsplan "reguleringsplan for del av strandsonen på Skeie" - ID: 2175 - datert 24.09.2007 (30- eldre reguleringsplan) er boligen avsatt til 710 - felles avkjørsel. Eiendommen følger "Kommuneplanens arealdel 2023-2040" - ID KP 2023-2040 - Ikrafttredelse 11.11.2022, der eiendommen er avsatt til boligbebyggelse og friområde. Plankart er vedlagt i salgsoppgaven. Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i de gjeldende planene og hvilken betydning disse har for eiendommen. Gjeldende planbestemmelser kan oversendes ved henvendelse til megler.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 1103/5/516: 20.02.1979 - Dokumentnr: 2760 - Rettigheter iflg. skjøte RETTIGHETSHAVER: STAVANGER KOMMUNE Gjelder denne registerenheten med flere 20.02.1979 - Dokumentnr: 2760 - Rettigheter iflg. skjøte Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger mv Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Hus inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring, innboforsikring Super og husforsikring Super fra Storebrand. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Husforsikring Super dekker alt fra brann og vannskader til naturskader og bekjempelse av rotter og mus. I tillegg inkluderer Super-dekningen vannskader fra våtrom, sopp- og råteskader, og følgeskader på bygningen som skyldes håndverkerfeil. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Hus+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av hus og innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 49 420,- Grunnpakke Hus kr. 9 900,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 24 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. 5 000,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 570,- Samlet skal selger betale kr. 129 680,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Thomas Birkeland, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
911 55 429
t.birkeland@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sørvest Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 933480879
Lars Hertervigs gate 3, 4005 STAVANGER
Bilder
Thomas Birkeland
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Stavanger
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?