Amalie Skrams vei 2Bergen Sentrum
- Bergen Sentrum
- Amalie Skrams vei 2
- Prisantydning
- 2 890 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 437,-
- BRA-i
- 27 m2
Idylliske Sandviken
Utsiktsleilighet med stor, solrik balkong. Praktisk sovealkove med vindu. Fin standard og god planløsning!
Perfekt førstegangskjøp i Sandviken! En lys og koselig leilighet med kort vei til sjø, fjell og sentrumskjernen. Høydepunkter:
Solforhold
Selger opplyser om at det er gode solforhold med sol fra rundt kl. 11/12 til solnedgang ca. kl. 23 på sommeren.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1962
- Etasje:
- 3
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 2 890 000,-
- Omkostninger:
- 1 350,-
- Totalpris:
- 3 105 894,-
- Fellesgjeld:
- 54 544,-
- Felleskost/mnd:
- 3 437,-
- Totalt BRA:
- 30 m2
- Tomteareal:
- 849 m2
- Energimerking:
- F - rød
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
19-0094/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Amalie Skrams vei 2, 5036 Bergen
Gnr. 168, bnr. 779 (ideell andel 1/1) i Bergen kommune.
Andelsnr. 1 i Amalie Skramsvei 6 Borettslaget, orgnr. 947060112
Kjøpesum og omkostninger
2 890 000,- (Prisantydning) 54 544,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 944 544,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 1 350,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 10 650,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 2 945 894,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 2 955 194,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1962
Etasje
3
Arealer
BRA-i: 27 kvm
BRA-e: 3 kvm
Totalt BRA: 30 kvm
TBA: 8 kvm
Beskrivelse:
3. etasje:
BRA-i: 27 kvm. Entré/stue/kjøkken, sovealkove/værelse og bad.
BRA-e: 3 kvm. Ekstern bod.
Totalt BRA: 30 kvm
TBA: 8 kvm.
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealer er målt med laser på stedet. Areal summert sammen rom for rom vil være noe mindre enn oppgitt totalt areal. Dette skyldes differansen bestående av innvendige vegger, piper, sjakter etc. Netto romareal inkluderer innebyggede garderrobeskap, innkassinger/pipeløp etc. Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.
Solforhold
Selger opplyser om at det er gode solforhold med sol fra rundt kl. 11/12 til solnedgang ca. kl. 23 på sommeren.
Innhold
Leiligheten ligger fint til i 3. etasje og inneholder: Entré/stue/kjøkken, sovealkove/værelse og bad. I tillegg disponerer leiligheten en ekstern bod.
Parkering
Borettslaget har fire garasjeplasser som blir tildelt etter ansiennitet ellers er det parkering i offentlig gate etter gjeldene bestemmelser. Det er sone parkering i området. I tillegg har borettslaget tre parkeringsplasser utendørs. Priser for soneparkering i Sone 8 Sandviken: Bil 1: Kr 582,- per måned. Bil 2: Kr. 873,- per måned. For firmabil koster det kr. 1590,- per måned. OBS! Prisene gjelder per 17.03.2025, og kan endres.
Moderniseringer og påkostninger
2014:
- Pusset opp badet.
- Rør-i-rør-system.
- Nytt kjøkken.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Vet du om det har blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, tidligere eier utførte arbeid på badet. Ifølge egenerklæringsskjema datert 10.03.2021 ble arbeidet utført av faglærte fra Ø. Hellesøy Rørleggerservice i 2014. Alt av VVS er nytt, inkludert rør-i-rør-løsning med nytt fordelerskap. Det ble også etablert opplegg for vaskemaskin. Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? - Ja, tidligere eier fikk utført dette i følge egenerklæringsskjema. Både sluk og membran ble fornyet. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, tidligere eier utførte arbeid på det elektriske anlegget. Ifølge egenerklæringsskjema datert 10.03.2021 ble arbeidet utført av Nygaard Elektro AS i perioden 2014–2016. Alle kabler ble trukket i nye rør i vegger, og det ble installert nye stikkontakter, sikringer og lampepunkter i taket. I tillegg ble det etablert to ekstra punkter for modem/ruter. I 2019 ble det montert belysning under kjøkkenskap og nye kontrollbokser (termostat/sensor) for gulvvarme under parketten. Arbeidet ble utført av faglært. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, tidligere eier fikk utført arbeid på vann og avløp. Ifølge egenerklæringsskjema datert 10.03.2021 ble dette gjort av Ø. Hellesøy Rørleggerservice. Det kan forekomme noe vann rundt sluket ved utpumping fra vaskemaskinen. Kontroll har vist at dette ikke skyldes feil, men dimensjonen på sluket. - Arbeidet ble utført av faglært. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer). - Ja, ifølge egenerklæringsskjema datert 10.03.2021 var det før oppussing i 2014 en lekkasje fra det gamle sluket til naboen under. Det har ikke vært problemer med dette i nåværende eierskap. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? - Ja, ifølge egenerklæringsskjema datert 10.03.2021 kan det forekomme litt vann rundt sluket ved utpumping fra vaskemaskinen. Ø. Hellesøy Rørleggerservice har bekreftet at dette ikke skyldes feil, men dimensjonen på sluket. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. - Ja, ifølge egenerklæringsskjema datert 10.03.2021 ble det observert skjeggkre før oppussing av badet i 2014. Det har ikke vært observert skjeggkre etter oppussingen, og nåværende eier har heller ikke sett noe til dette. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? - Ja, i følge tidligere salgsoppgave datert 2021. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften/fellesutgiftene/fellesgjelden? - Ja, det er planlagt utskifting av vinduer på øst- og vestfasaden i 2025 (oppstart på vårparten), samt rehabilitering av fasaden. Dette kan medføre en økning i fellesutgifter, men trolig ikke før 2026. Selgers egenerklæringsskjema er vedlagt i salgsoppgaven.
Bygningssakkyndig
Kenneth Nielsen
Byggemåte
Utdrag fra tilstandsrapporten: - Bygningen er fundamentert på antatt faste masser av komprimert sprengstein/grov pukk på fjell, det er ikke foretatt grunnundersøkelser. - Gulv mot grunn av betong. - Grunnmur og fundamenter, takkonstruksjoner og etasjeskiller utført i betong. - Ytterveggkonstruksjoner i tre/betong. - Vinduer med isolerglass i malte trekarmer. Følgende bygningsdeler har fått tilstandsgard 2: - Våtrom, bad, membran, tettesjikt og sluk, grunnet alder og manglende dokumentasjon på utført arbeid. - Våtrom, bad, utstyr for sanitærinstallasjoner, grunnet manglende drensåpning. - Elektrisk anlegg, grunnet alder og manglende samsvarserklæring. - Fasade, vinduer, grunnet alder og normal bruksslitasje. - Rekkverk og annen fallsikring, grunnet at rekkverket er noe lavere enn kravet i gjeldene forskrift. Rekkverk er målt til 91 cm, krav til høyde på rekkverk er 1 m. For øvrig se boligens tilstandsrapport som er vedlagt i salgsoppgaven.
Innbo og løsøre
Hvitevarer på kjøkken medfølger.
Vaskemaskin medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Elektrisk oppvarming med varmekabler i gulvet i stuen, sovealkoven og bad.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 437,- pr. mnd
Inkluderer: Felles byggforsikring, kommunale avgifter/eiendomsskatt, festeavgift, renter og avdrag fellesgjeld, drift- og vedlikeholdskostnader, strøm i fellesareal, gangvask og grunnpakke tv/internett.
Andre utgifter
Utenom felleskostnadene påløper det kostnader for innboforsikring og strømforbruk.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 588 782,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 355 129,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Grunnpakke tv/internett er inkludert i felleskostnadene. Leverandør er Telia.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består totalt av 36 andeler. Borettslaget har felles vaskerom og innendørs sykkelparkering.
Forretningsfører
BOB BBL
Forkjøpsrett
Det er intern forkjøpsrett i borettslaget. Denne er utlyst parallelt med salget.
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Det er personlig oppmøte ved styregodkjenning. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 54 544,- pr. 03.03.2025
Bank: Dnb Bank ASA
Lånenr.: 12134507096
Lånebeskrivelse: Dnb
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 5,65%
Rentetype: Flytende rente
Andel av saldo: 54 544,19
Total saldo lån: 2 571 466,42
Innfrielsesdato: 31.12.2043
Boligselskapet har inngått avtale om forskutterte felleskostnader med Klare Finans AS. Borettslaget er dekket av Klare Finans AS, www.klarefinans.no. Laget er sikret mot tap som følge av at en andelseier ikke betaler sine felleskostnader, etter gjeldende vilkår. Avtalen om sikring er gyldig til den sies opp av en av partene.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Borettslaget hadde i 2023 et positivt resultat på kr. 271 112,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Beboer forplikter seg til å følge gjeldene vedtekter og husordensregler.
Dyrehold
Dyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Dyrehold må søkes om til styret.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP0003231454
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 849 kvm (festet)
Felles festet tomt av borettslaget. Tomten er for det meste bebygd.
At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere over området/områdene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt/det følger av vedtektene.
Adkomst
På finn.no kan du se kartskisse i annonse. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. Ved felles visninger vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilt.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Velkommen til Amalie Skrams vei 2! Boligen har en flott beliggenhet i idylliske og ettertraktede Sandviken. Bor du i Sandviken får du det beste av to verdener. Du har gangavstand til sentrumskjernen, samtidig som du har flotte turområder, og en flott liten park like utenfor gatedøren. Parken er som en "grønn lunge" for nabolaget, og er veldig kjekk å ha muligheten til å kunne benytte seg av i hverdagen. Hvis du beveger deg oppover i nabolaget, finner du et eldorado av områder med utallige turmuligheter, hvor idyllene ligger og venter på deg. Eksempler på dette er nevneverdige Fjellveien, Permisjonsstien, Sandviksbatteriet, Stoltzen og Fløyen. Det er ikke bare i fjellene turmulighetene er gode, det å vandre rundt blant nydelig trehusbebyggelse og mer ærverdige bygårder i Sandviken er en opplevelse i seg selv - og en "tursti" du aldri blir lei av. Brosteinsbelagte gater, små smau og grønne lunger. Det må også nevnes at du har flere flotte parkanlegg i nabolaget, herunder Meyermarken ca. ti minutters gange unna. Perfekt om du ønsker å sole deg eller nyte en piknik med venner. Fra boligen kan du fint spasere inn til sentrumskjernen. Det er en nydelig tur på ca. 35 minutter gjennom sjarmerende gater med bergenshus og brostein. Dagligvarebutikkene Sandviken dagligvare (søndagsåpen) og Joker Sandvikstorget finner du en liten spasertur fra bygget. Ca. 11 minutter gange fra leiligheten finner du Extra Måseskjæret. Kiwi Birkebeinersenteret, og Støletorget med Meny og apotek, ligger også i gangavstand fra boligen. For deg som ønsker å trene innendørs finner du SATS Måseskjæret 10 minutter gange fra boligen. I tillegg til MOVA like ved Kiwi Birkebeineren, 15 min gange unna. En kort prat med selger: Hva kommer du til å savne med boligen/området? - Jeg kommer spesielt til å savne verandaen som er ekstra fin på sommeren, hvor praktisk og fin leiligheten er, og ikke minst at det er sol lenge på sommeren. Beliggenheten er også noe jeg vil savne. Det er både sentralt med nærhet til "alt", samtidig som det er stille og rolig. Herfra er det også nærheten til fjellet som gir mulighet for fine turer. Det er kort vei til både bading og badstue ved Sandviken Sjøbad og Skutevikstorget. I tillegg er det søndagsåpne butikker både ved Sandvikstorget og rett over veien ved Sandviken Dagligvare. Området har også et godt utvalg av kafeer og spisesteder, som Falske Reker, Kafé 29, Sandviken Foodhouse og Domino’s Pizza. Leiligheten er praktisk og trivelig. Noe jeg også kommer til å savne er nærheten til kollektivtransport som gjør det enkelt å komme seg rundt. Hvilke er dine favoritturer i nabolaget? - Mine favoritturer i nærområdet er Stoltzekleiven, Munkebotn, Sandviksfjellet og Fjellveien. Jeg liker også turen fra Stoltzekleiven til Fløyen. Hvordan er nabolaget? - Borettslaget er veldrevet, ellers er nabolaget stille og rolig. Her bor folk i alle aldre.
Offentlig kommunikasjon
- Buss nr. 18 stopper omtrent rett utenfor døren ved bussholdeplassen Amalie Skrams vei. - Buss nr. 3, 4, 12, 16E, 19 og 39 går fra Sandvikstorget, som er ca. 4 minutters gange unna. - Beffen kan tas fra Norges Fiskerimuseum, ca. 5 minutters gange unna. - Fra Gamle Bergen 20 minutters gange unna går alle de samme rutene som fra Sandvikstorget i tillegg til buss nr. 26, 27, 36, 39, 300, 310, 910, VY190, VY430 og VY450. - Flybussen går fra Ludebryggen, ca. 10 minutters gange unna.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for innstallering av blokk/bygård/terrassehus, datert 17.09.2004. Det foreligger ferdigattest for bruksendring kontor/lager - til bolig, datert 13.06.2003. Det foreligger ferdigattest for innredning av kontor og dellager etc. i mellomkjeller, datert 03.09.1976. Det foreligger ferdigattest for innredning av kontor og laberatorium, datert 21.08.1970. Det foreligger ferdigattest for 3-etasjes murbygning, datert 29.10.1962. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Vei: Eiendommen har tilkomst via kommunal til privat. Vann: Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløpsnett via private stikk- og fellesledninger.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er ikke regulert på grunn. Eiendommen er underlagt Bergen kommunes arealdel 2018 som ikrafttrådte 2019. Formålet i kommuneplanen er - Sentrumsformål - Byfortettingssone. Eiendommen ligger i følgende hensynssoner: Kulturmiljø: Grendene, 100% Kulturmiljø: Historisk sentrum, 100% Gul støy: Vei støy - gul sone, 36,3% Rød støy: Vei støy - Rød sone, 8,8% Eiendommen er også underlagt kommunedelplanen for Bergenhus. kdp Sandviken - Fjellsiden Nord ikrafttrådt 19.02.2001. Formålet i kommunedelplanen er boligområder og veiareal. Det foreligger er restriksjonsområdet i kommunedelplanen med dekningsdrag 30,6%. Kommunedelplanens arealdel kpa 2027 er under arbeid. Reguleringsplaner under arbeid: Planid: 71720000 Plannavn: Bergenhus, bybanen, delstrekning Kaigaten - Sandviken Saksnr: 202416958 Dekningsgrad: 100% Planarbeidet som startes opp er en del av prosjektet Bybanens byggetrinn 5 med bybane og hovedsykkelrute fra sentrum til Åsane. Bybanetraséen Kaigaten - Sandviken er ca. 4,3 km lang. Bybanen gjennom bykjernen får holdeplasser ved Rådhuskvartalet og ved Sverresborg (under bakken). I Sandviken planlegges det for en holdeplass på Sandvikstorget. Bybanen er planlagt i tunell under Sandviken. Dette vil kunne medføre byggearbeid og byggestøy i området. Planid: 61690000 Plannavn: Bergenhus. Gnr 168, områdereguleringsplan for Kristianholm, Sandvikstorget og Rosegrend Saksnr: 202220436 Dekningsgrad: 100% Formålet med planen er å forsterke et lokalt sentrum i Sandviken med utgangspunkt i Sandvikstorget, samt å avklare arealbruken å Kristiansholm. Samtidig skal det tilrettelegges for bedre sjøtilkomst for allmennheten. Bergen Kommune har med bakgrunn i dette, ønske om og behov for å videreutvikle området. I dette området inngår blant annet den 24 mål store "Neumann-tomten". Her planlegger OBOS å bygge ca. 400 nye leilighet som vil ha en salgsstart i 2025 og innflytting i 2027. Dette vil kunne medføre byggearbeid og byggestøy i området. Planer i nærheten av eiendommen: PlanID: 65790000 Plannavn: Bergenhus, Bybane fra sentrum til Åsane, Hovedsykkelrute Festningkaien - Sandviken. Godkjente tiltak i nærheten av eiendommen: Eiendom: 168/535 Bygningsnummer: 139328442-1 Endring: Ombygging Bygningstype: Stort frittliggende boligbygg på 3 og 4 etg. Status: Rammetillatelse Dato: 05.12.2024 Saksnummer: 202417068 Det er godkjent ombygging av boligblokk i Ekregaten 14. Dette kan medføre noe støy i byggeperioden. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. Bnr. på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 4601/168/779: 08.07.1961 - Dokumentnr: 5555 - Festekontrakt - vilkår Gjelder feste ÅRLIG AVGIFT NOK 683 FORKJØPSRETT FOR KOMMUNEN MED FLERE BESTEMMELSER PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT UOPPSIGELIG 10.02.1989 - Dokumentnr: 4214 - Rettighet Gjelder feste Rettighetshaver: Eurofins Chemlab AS Org.nr: 916 448 791 LEIEAVTALE KAN IKKE OVERDRAS/FREMLEIES UTEN SAMTYKKE FRA HJEMMELSHAVER/UTLEIER LEIEN KAN REGULERES LEIE-TID: FRA JANUAR 1976 MED 4 MNDS GJENSIDIG OPPSIGELSE MED FLERE BESTEMMELSER 14.10.1959 - Dokumentnr: 8632 - Bestemmelse om veg Rettighetshaver Amalie Skramsvei 8, 10, 12, 14, 16 og 18 og Sandviksveien 49A, B, C, D og E. 08.07.1961 - Dokumentnr: 5555 - Bestemmelse om bebyggelse Diverse rettigheter og plikter iflg. festekontrakt. 08.07.1961 - Dokumentnr: 5555 - Festekontrakt - vilkår ÅRLIG AVGIFT NOK 683 FORKJØPSRETT FOR KOMMUNEN MED FLERE BESTEMMELSER PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT UOPPSIGELIG 28.04.1958 - Dokumentnr: 4120 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:4601 Gnr:168 Bnr:42 OGSÅ UTSKILT FRA OFFENTLIG GRUNN 16.02.1959 - Dokumentnr: 1710 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: Grunstykker utskilt fra Amalie Skramsvei 8, 10, 12, 14, 16, og 18. Sandviksveien 49 A, B, C, D og E. 11.10.1960 - Dokumentnr: 7962 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:4601 Gnr:168 Bnr:777 20.01.1961 - Dokumentnr: 449 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: Grunnstykker utskilt fra Sandviksveien 41 og offentlig veigrunn. 01.01.2020 - Dokumentnr: 1084630 - Omnummerering ved kommuneendring Tidligere: Knr:1201 Gnr:168 Bnr:779
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at det er planlagt bytte av vinduer på øst- og vestside, samt rehabilitering av fasade. Det er planlagt oppstart på vårparten i 2025. Styreleder opplyser om at laget har god økonomi, men det kan komme en økning i felleskostnader og eventuelt opptak av fellesgjeld. Per dags dato er det ikke et estimat på kostnaden, men de ønsker å holde kostnadene lavest mulig. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at man må være BOB-medlem for å eie andel i borettslag som er tilknyttet BOB. Medlemskap kan inngås etter budaksept. Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,50% av salgssum (min. kr. 45 000,-) Grunnpakke leilighet/tomt kr. 10 900,- Markedspakke Nordvik kr. 24 900,- Oppgjørshonorar kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 10 000,- Visningshonorar (ubegrenset antall) kr. 2 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 25 720,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 126 860,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Pernille Troye, Eiendomsmegler / Partner
456 91 540
p.troye@nordvikbolig.no
Megler 2
Kristine Bjelland Myhre, Eiendomsmeglerfullmektig
981 04 304
k.myhre@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Achieve Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 924413956
Teatergaten 35, 5010 BERGEN
Bilder
Pernille Troye
Eiendomsmegler / Partner
Bergen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kristine Bjelland Myhre
Eiendomsmeglerfullmektig
Bergen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?