Garver Ytteborgs vei 111AStovner
- Stovner
- Garver Ytteborgs vei 111A
- Prisantydning
- 2 500 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 410,-
- BRA-i
- 31 m2
Haugenstua
Lys 1-roms oppussingsobjekt med sørvendt balkong og utsikt - Heis - Nyere bad - Sentralt - Fyring og v.v. inkludert
Nordvik Eiendom v/ Jonas A. Winje har gleden av å presentere Garver Ytteborgs vei 111A! Boligen har behov for modernisering, men har et høyt potensiale. Det er store vindusflater, god planløsning, flott utsikt fra romslig balkong på 8 kvm, familievennlig område på Stovner i Oslo. Kort vei til sentrum, kollektivtransport og servicetilbud Kort fortalt: - Sørvendt balkong på 8 kvm med fin utsikt - Store vindusflater - Nyere bad med tidløs innredning - Oppussingsobjekt med stort potensial - Heis - Fellesvaskeri - Ekstern bod på ca. 2 kvm medfølger - Kort vei til sentrum, kollektivtransport og servicetilbud - Nærhet til skog og mark med fine turområder - Fyring og varmtvann inkl. i felleskostnadene
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1968
- Etasje:
- 5
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 2 500 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 139 338,-
- Totalpris:
- 2 648 900,-
- Felleskost/mnd:
- 3 410,-
- Fellesformue:
- 10 123,-
- Totalt BRA:
- 33 m2
- Tomteareal:
- 53 031 m2 (eiet)
- Energimerking:
- D - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
60-0168/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Garver Ytteborgs vei 111A, 0977 Oslo
Gnr. 102, bnr. 654 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 569 i Haugenstua Borettslag, orgnr. 948515571
Kjøpesum og omkostninger
2 500 000,- (Prisantydning) 139 338,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 2 639 338,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 2 648 900,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 2 658 200,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1968
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 31 kvm
BRA-e: 2 kvm
Totalt BRA: 33 kvm
TBA: 8 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 2 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 2 kvm
5. etasje:
BRA-i: 31 kvm. Entré, Stue/Kjøkken, Bad
Totalt BRA: 31 kvm
TBA: 8 kvm.
Innhold
5. etasje, BRA-I 31 m²: Bad, Stue/kjøkken, Entré Annet: Kjellerbod på 2 kvm og balkong på 8 kvm.
Standard
Entré Leiligheten nås enkelt via heis, noe som gjør adkomsten både praktisk og komfortabel. Vel inne i boligen ønskes du velkommen av en romslig og funksjonell entré med god plass til å henge av seg yttertøy og sette fra seg sko. Fra entréen har du direkte tilgang til badet, og videre ledes du naturlig inn i boligens oppholdsrom med stue og kjøkken i åpen løsning. Stue og kjøkken Stuen oppleves som lys og luftig, takket være store vindusflater som slipper inn rikelig med dagslys. Herfra er det utgang til en sørvendt balkong på ca. 8 kvm – et solrikt og behagelig uterom med flott utsikt. I stuen finnes også en naturlig plassert nisje som egner seg godt til seng og nattbord, noe som gir mulighet for en smart og arealeffektiv møblering. Kjøkkeninnredningen er av eldre dato og fremstår funksjonell, men med synlig slitasje og enkelte småskader – utskiftning bør påregnes. Innredningen har slette fronter, nedfelt oppvaskkum og frittstående komfyr. Boligen varmes opp med elektrisk gulvvarme på badet og radiatorer i stuen. Bad Badet er innredet med servantskap med nedfelt servant, underskuffer og ettgreps blandebatteri. Det har dusjhjørne med glassdører, vegghengt toalett og opplegg for vaskemaskin. Veggene er flislagte og himlingen er malt slett. Ifølge borettslagets årsberetning ble badene i borettslaget oppusset i perioden 2016-2019. Bod Boligen disponerer også en ekstern bod på ca. 2 kvm – praktisk for oppbevaring av sesongutstyr, sportsutstyr eller annet man ikke trenger i det daglige.
Parkering
Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm som leies ut etter venteliste. De som ønsker parkeringsplass, eller stå på venteliste, kan ta kontakt med parkeringsutvalget på e-post parkering@haugenstua.no Borettslaget har gratis gjesteparkering mot registrering av kjøretøy - Gjesteparkering kan benyttes i inntil 3 døgn.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Eiendommen selges via verge, og selger har derfor begrenset kjennskap til eiendommen. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: - Har du kjennskap til eiendommen? Svar: Nei. - Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Mener dette var i regi av borettslaget.
Bygningssakkyndig
Dalbeck Takst AS
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Hovedkonstruksjon av betong og mur, fasader med betong og fasadeplater. Etasjeskiller i betong. Flatt tak, antatt tekket med membran/papp. Bygningsdeler som har fått TG2: - Kjøkken: TG2 settes på grunn av slitasje og skader samt alder og forventet gjenværende levetid. - Andre rom: TG2 settes på grunn av slitasje, skader og behov for utskiftninger/utbedringer. - Vinduer og ytterdører: TG2 settes på grunn av alder og forventet gjenværende levetid. - Ventilasjon: TG2 settes på grunn av kjøkkenventilator med kullfilter og omluft samt ikke tilfredsstillende luftutskiftning i oppholdsrom.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
D - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming: Elektrisk gulvvarme på bad. Radiatorer i stue.
Informasjon om strømforbruk
Boligen selges gjennom verge, derfor foreligger det ingen informasjon om strømforbruket. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 410,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer varmtvann/fyring, kabel-tv/bredbånd, trappevask, kommunale avgifter, bygningsforsikring, forretningsførsel, nedbetaling av fellesgjeld m.m. Listen er ikke uttømmende.
Felleskostnader fordeles slik:
- Felleskostnader: 3.290,-
- Trappevask: 120,-
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 515 925,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 063 701,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
DIVERSE OPPLYSNINGER OM BORETTSLAGET - Borettslaget består av 882 andelsleiligheter. - Første innflytting skjedde i 1969. - Tomten ble kjøpt i 1986 og er på 132 037 m2. - Vaktmestertjenester utføres av Bygårdservice AS - Renholdstjenester utføres av Ren Service AS - Borettslaget har avtale med Securitas AS om vakthold. - Telenor Norge AS er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester Styret har kontor i Garver Ytteborgs vei 105 (inngang fra baksiden, dvs. mot barnehagen). Kontortid er normalt mellom kl. 09:00 og kl. 15:00 mandag til fredag. Styrerommet har telefon 992 78 452, og e-post haugenstua@styrerommet.no. Se Haugenstua Borettslags hjemmeside på www.haugenstua.no for ytterligere informasjon. FASADEREHABILITERING På ekstraordinær generalforsamling 24.04.24 ble det vedtatt fasaderehabilitering. Prosjektet skal i hovedsak finansieres med låneopptak. Felleskostnader og fellesgjeld vil øke som følge av låneopptak. Borettslaget er klassifisert som et kulturminne grunnet dets alder og arkitektoniske utrykk, og står på Oslo Byantikvar sin gule liste. Dette betyr at det er veldig strenge krav til rehabilitering og bygningenes arkitektoniske utrykk eter ferdigstilte arbeider. På bestilling fra styret ble det i 2018 foretatt en tilstandsanalyse av Millab Consult AS for borettslagets bygningsmasse. Denne avdekket et stort behov for rehabilitering grunnet skader og slitasje på fasaden. Det har ikke vært foretatt noen form for vedlikeholdsarbeid innen fasadearbeider i borettslagets levetid. Dette har ført til et vesentlig etterslep av vedlikehold, og gjør nå at det må igangsettes et stort rehabiliteringsarbeid. Under det ekstraordinære møtet 24. april ble følgende vedtatt: Alt 2. – Rehabilitering av fasade med økt støydemping vinduer, etterisolering himlinger og ny taktekking - Prosjektstart er lagt til andre halvår 2024 - Nytt låneopptak er lagt inn med 40 års løpetid. Forutsettes delutbetalt 01.07.2024 og halvårlig deretter. Lån er lagt inn med avdragsfrihet i prosjektperioden, tilsvarende 5 år Alternativ nr. 2 innebærer en totalprosjektkostnad på kr. 789 279 222,- med et nytt låneopptak på kr. 668 500 000,-. Budsjettert rente per 24.04.2024 var på 5,40%. I oversikt vedlagt i innkalling til det ekstraordinære møtet vises det til at alternativ nr. 2 vil gi en prosentvis økning av felleskostnader med 25% i 2. halvår 2024. Videre økes felleskostnadene med 10% fra 2. halvår 2025, 10 % fra 2. halvår 2026, 10 % fra 2. halvår 2027, 8 % fra 2. halvår 2028 samt med 8 % fra 2. halvår 2029. Videre økninger fra 2030 er ikke vedlagt. Under ordinær generalforsamling 25.05.24 ble det påpekt at prosjektet er satt på vent inntil videre, da styret er i kommunikasjon med flere instanser innen offentlige etater, media, politikere og ledelsen i OBOS for å sjekke muligheter for endring i kravene som Byantikvaren har satt for Haugenstua Borettslag. Det jobbes tverrpolitisk med å finne en løsning for å begrense eller eventuelt fjerne samtlige krav som er satt av Byantikvaren. Dette er ingen enkel sak ettersom Haugenstua mest sannsynlig er det første borettslaget som kjemper mot Byantikvaren og deres urimelige krav på dette nivået. Styret kommer ikke til å gi seg før det forhandles frem en løsning som beboerne kan godta og leve med uten like store konsekvenser for privatøkonomien. Når styret har kommet frem til en overkommelig løsning vil det bli kalt inn til nye informasjonsmøter hvor beboerne får informasjon om status og fremdrift i saken og kostnadene knyttet til det nye løsningsforslaget. Løsningsforslaget vil da nøye gjennomgås slik at alle er tilstrekkelig informert. På informasjonsmøtet vil også avstemmingsprosessen nøye forklares slik at alle er forberedt for en fremtidig ekstraordinær generalforsamling. Styret har fått mange gode tilbakemeldinger med forbedringspunkter for fremtidige generalforsamlinger. Disse tas til etterretning, og styret vil etterstrebe å imøtekomme forbedringsforslagene i fremtiden. Styret opplyser per e-post datert 14.06.2024 at fasadeprosjektet inntil videre er satt på vent, og at styret jobber med å finne en egnet metode å utføre en ekstraordinær generalforsamling på i løpet av juni/juli. Øvrig informasjon hentet fra innkalling til generalforsamling 2024: Styrets beretning juni 2023 - mai 2024 - I 2023 ble det omsatt 51 andeler i Haugenstua Borettslag. - Styret har i perioden avholdt 12 styremøter. Styret har i perioden 2023-2024 hatt ekstra fokus på følgende områder: - Avtale med Telenor på TV og Bredbånd - Gjesteparkering - Serviceavtale for rørleggertjenester - Serviceavtale for elektrikertjenester - Vaktmestertjenester - Renholdsavtale - OBOS-banken Prosjekter og større vedlikeholdsarbeid: - Branntetting/muring av hull bak postkassene - Istandsetting av tilfluktsrom - Brannslukningsapparater. - Utendørs treningspark - Utvidelse av strømkapasitet i P-huset - Ladestasjoner - Gjenstående eldre belysning ellers i borettslaget - Kollapset avløpsrør i Ole Brumms vei 20 - Fasaderehabiliteringsprosjektet Se full Innkalling til årsmøte 2024 vedlagt i salgsoppgaven for mer informasjon. Oppsummering: Styret har tatt ansvar for prosjektledelse, beskrivelse og kravspesifikasjon for alle prosjekter gjennom 2023-2024, inkludert en aktiv rolle i fasadeprosjektet. Dette har inkludert tilbudsanalyser, byggemøter, og oppfølging gjennom hele prosessen, noe som vanligvis outsources med betydelige kostnader. Denne innsatsen har resultert i store besparelser for borettslaget, samtidig som det har sikret et spesifikt fokus på beboernes behov og utfordringer.
Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett. Disse har en meldefrist inntil 06.06.2025 til å gjøre forkjøpsrett gjeldende. Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 981,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 139 338,- pr. 01.05.2025
Borettslaget har totalt 4 lån:
Lånenr: OBBK01-98207546526
Type: Annuitet
Restsaldo: kr. 160.000.000,-
Andel av saldo: kr. 107.242,-
Restløpetid: 31 år 4 md.
Terminer per år: 12
Avdragsfrihet til og med 01.09.2026
Type rente: Flytende
Rente per 06.05.2025: 5,23%
Lånenr: OBOS01-98208126016
Type: Annuitet
Restsaldo: kr. 32.274.640,-
Andel av saldo: kr. 21.633,-
Restløpetid: 19 år.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 06.05.2025: 5,23%
Lånenr: OBOS02-98208125990
Type: Annuitet
Restsaldo: kr. 5.825.338,-
Andel av saldo: kr. 3.906,-
Restløpetid: 28 år og 1 mnd.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 06.05.2025: 5,23%
Lånenr: OBOS03-98208126008
Type: Annuitet
Restsaldo: kr. 9.781.816,-
Andel av saldo: kr. 6.557,-
Restløpetid: 5 år og 2 mnd.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 06.05.2025: 5,23%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
OBBK01-98207546526
Restsaldo: 107.242,-
Kapitalkostnader: 476,-
Avdragsfrihet til og med: 01.09.2026
Estimert endring etter avdragsfrihet: 115,-
OBOS01-98208126016
Restsaldo: 21.633,-
Kapitalkostnader: 150,-
OBOS02-98208125990
Restsaldo: 3.906,-
Kapitalkostnader: 22,-
OBOS03-98208126008
Restsaldo: 6.557,-
Kapital kostnader: 122,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 140.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.05.2025
Fellesformue
Kr. 10 123,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
KOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2023: Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024. Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning. Resultat Årets resultat på kr -1 607 549 fremkommer i resultatregnskapet og dekkes ved overføring fra egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Disponible midler Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) var pr 31.12.2023 på kr 7 459 886 og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. For øvrig vises det til de enkelte tallene i resultatregnskapet, balansen og notene. Styret er ikke kjent med hendelser etter 31.12.2023 som påvirker regnskapet i vesentlig grad. KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024: Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2024. Drift og vedlikehold I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 5 355 000 til generelt vedlikehold. Kommunale avgifter i Oslo kommune Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon og 20,3 % for vann- og avløp. Eiendomsskatten følger egne satser. Energikostnader Energikostnadene har historisk sett vært variable og er vanskelige å anslå. I tråd med estimater fra aktuelle leverandører har styret budsjettert med kr 15 300 000 for 2024. Forsikring Budsjettert forsikringspremie for 2024 er kr 1 572 000. Styret fikk nylig varsel om prisøkning på hele 38% som følge av økt antall innmeldte skader. Skadene skyldes hovedsakelig gammel taktekking og påfølgende vannlekkasjer. Lån Haugenstua Borettslag har fire lån i OBOS-banken. Den nominelle renten på alle lånene er per 05.05.2023 på 5,4%. Styret følger utviklingen i rentemarkedet nøye, og forsøker å få markedets beste betingelser for borettslaget. For opplysninger om opprinnelige lånebeløp og restsaldo henvises til note 21 i regnskapet. Felleskostnader I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester borettslaget anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024. Driften i 2024 forutsetter en økning av felleskostnadene på 17% fra 01.01.2024. I henhold til budsjett er det forventet at de disponible midlene vil økes i løpet av 2024. Styret vil tilstrebe å reforhandle avtaler for å redusere kostnader på tjenester som borettslaget etterspør. For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet. Budsjett for 2024 og regnskap for 2023 ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Det gjennomføres dugnad i borettslaget.
Dyrehold
Det er tillatt å holde husdyr dersom det registreres hos styret/driftskoordinator. Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året. Det er kun tillatt med opp til 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget. Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector AS
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 53 031 kvm (eiet)
Felles tomt for borettslaget opparbeidet med asfalterte internveier, plenarealer, sittegrupper og diverse beplantning
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra Nordvik.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Boligen ligger i et rolig og familievennlig boligområde på Haugenstua i Oslo. Fra boligen er det gangavstand til skoler, barnehager og offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. I tillegg er det en fin balløkke med fotballmål, huskestativ og sandkasse i området. Det er kort vei til Stovner stadion, Stovner idrettshall, samt Jesperudjordet eller Rommensletta med sin enorme idrettspark. Alpine utfordringer finner du i Liabakkene som også har en flott akebakke. Det er gangavstand til ærverdige Øvre Fossum gård aktivitetssenter, som tilbyr rideundervisning for barn og voksne i alle aldre. Det er ca. 7 min å kjøre til Groruddalen Golfklubb, der du kan teste dine ferdigheter på hull av varierende lengde. Legg gjerne turen til den populære badedammen på Grorud. Fra Stovner går det flere tur- og løypealternativer som vil ta deg innover i idylliske Lillomarka, sommer som vinter. Her finner du også flere hyggelige sportsstuer med servering. Servicetilbud: Dagligvarehandelen kan gjøres på en rekke matbutikker som blant annet Kiwi, Rema 1000, Spar og Meny. Det er gangavstand til Stovner Senter med 83 butikker, inkludert apotek, vinmonopol og bokhandel. I tillegg er det kort vei til Triaden, Metro og Strømmen Storsenter med et rikt og variert utvalg. Kollektivtilbudet i området består av buss, tog og T-bane. Nærmeste holdeplass er Haugenstua torg som ligger ca. 5 minutters gange fra boligen. Ved å benytte bil tar det ca. 5 min til Grorud, 10 min til Strømmen, 17 min til Oslo S og 28 min til Oslo lufthavn. Fra eiendommen er det gangavstand til Høybråten skole (1-7 kl.) og Haugenstua skole (1-10 kl.). Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, blant annet Stovner videregående skole, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager. Ole Brumm barnehage er nærmest og ligger ca. 500 meter unna.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 8.11.1972. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for utskifting vinduer Balkongvegg / boligblokk, datert 01.04.92. Det foreligger også ferdigattest for rehabilitering av bad, datert 15.01.2020. Det er avvik fra originale byggetegninger, hvorav den innerste del av stuen var opprinnelig avdelt med rom benevnt som "sov". I dag er det bare stue/kjøkken.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Nærliggende områder er regulert til felles lekeareal, friområde, offentlig bygning m.tilh.anlegg, felles garasjeanlegg - P-hus, gang - /sykkelvei, Felles avkjørsel og og offentlig kjørebane/veigrunn. I henhold til kommuneplan ligger boligen i et område avsatt til bebyggelse og anlegg - fremtidig. Nærliggende områder er avsatt til grønnstruktur - eksisterende og grønnstruktur - fremtidig. Nærliggende områder er berørt av hensynssone H390, H310_2. Hensynssone H310_2 gjelder fare for Ras- og skredfare (steinsprang). Reguleringskart, kommuneplan og temakart finnes på Oslo kommune sine nettsider: https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/. Konferer gjerne megler vedrørende bruken av siden.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/102/654: 06.01.1975 - Dokumentnr: 210 - Erklæring/avtale Bestemmelse om tilfluktsrom. Gjelder denne registerenheten med flere. 16.07.1986 - Dokumentnr: 42968 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser. Gjelder denne registerenheten med flere. 15.11.2024 - Dokumentnr: 2244772 - Bestemmelse om jordvarme/jordsløyfe/fjernvarme Rettighetshaver: Hafslund Celsio AS. Org.nr: 977 296 919. Kan ikke slettes uten samtykke fra: Haugenstua Borettslag. Org.nr: 948 515 571. Adkomstrett for drift og vedlikehold av anlegg/ledninger/kabler. Bestemmelse om bebyggelse i nærheten av anlegg/ledninger/kabler 23.07.1968 - Dokumentnr: 10834 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:102 Bnr:1. 07.02.1969 - Dokumentnr: 990095 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR 105 BNR 365. GNR 106 BNR 172. 15.05.1970 - Dokumentnr: 8184 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:102 Bnr:695. 23.07.1970 - Dokumentnr: 928075 - Sammenslåing Sammenslått med denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:105 Bnr:372
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 50 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 14 900,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tillegg Nordvik Ekstra Large kr. 11 900,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 26 328,- Samlet skal selger betale kr. 153 818,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Jonas A. Winje, Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
975 99 571
j.winje@nordvikbolig.no
Megler
Jonas A. Winje, Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
975 99 571
j.winje@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Lillestrøm Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 921678592
Landstads gate 57, 2000 LILLESTRØM
Bilder
Jonas A. Winje
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Lillestrøm
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?