Trudvangveien 39Uranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Trudvangveien 39
- Prisantydning
- 6 100 000,-
- Felleskost/mnd
- 3 385,-
- BRA-i
- 51 m2
Tilbaketrukket på Majorstuen
Delikat og gjennomgående 3-roms I Peisovn i stuen I Velholdt felles bakgård I Tilbaketrukket, men sentral beliggenhet
Nina Osnes v/ Nordvik har gleden av å presentere Trudvangveien 39! En delikat og gjennomgående 3-roms leilighet med attraktiv, men likevel tilbaketrukket beliggenhet på Majorstuen. Fra boligen er det gangavstand til "alt".
Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Aksjeleilighet
- Byggeår:
- 1916
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 6 100 000,-
- Omkostninger:
- 13 838,-
- Totalpris:
- 6 296 300,-
- Fellesgjeld:
- 152 462,-
- Felleskost/mnd:
- 3 385,-
- Fellesformue:
- 27 983,-
- Totalt BRA:
- 65 m2
- Tomteareal:
- 8 090 m2 (eiet)
- Energimerking:
- G - oransje
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0214/25
Boligtype
Aksjeleilighet
Adresse og betegnelse
Trudvangveien 39, 0363 Oslo
Gnr. 46, bnr. 15 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Aksjenr. 327-329 i Majorstuen Leiegaarde AS, orgnr. 921306792
Kjøpesum og omkostninger
6 100 000,- (Prisantydning) 152 462,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 6 252 462,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 4 150,- (Pantenotering kjøpers pant aksje) 9 688,- (Transportgebyr for aksjer ) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 13 838,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 23 138,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 6 266 300,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 6 275 600,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1916
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 51 kvm
BRA-e: 14 kvm
Totalt BRA: 65 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 11 kvm. 2 stk. kjellerboder.
Totalt BRA: 11 kvm
2. etasje:
BRA-i: 51 kvm. Entré/gang, bad, 2 soverom, kjøkken og stue.
Totalt BRA: 51 kvm
5. etasje:
BRA-e: 3 kvm. Loftsbod.
Totalt BRA: 3 kvm
Antall soverom
2
Innhold
Leiligheten ligger i bygningens 2. etasje og inneholder: Entré/gang, bad, 2 soverom, kjøkken og stue. Leiligheten disponerer to kjellerboder på tilsammen 11 m² og en loftsbod på 3 m². Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Kjøkken: Kjøkkenet ble kjøpt og installert i 2010. I 2012 ble det utført oppussing hvor kjøkkenet ble flyttet til nåværende plassering av tidligere eier. Innredning med slette fronter. Benkeplate i laminat. Nedfelt vask av komposit. Det er integrerte hvitevarer som platetopp, stekeovn, oppvaskmaskin, kjøleskap og fryser. Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Takstmann har satt TG2 på følgende: Kjøkken > Overflater og innredning Vurdering av tiltak: • Det er ikke påvist tegn på at det er montert lekkasjedeteksjon ved oppvaskmaskin/oppvaskkum, dette er et krav på kjøkkenet ut ifra alder. • Det er påvist noe avflassing på fronter. Kjøkken > Avtrekk Vurdering av avvik: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Bad: Ukjent alder på badet, men opplyst fra tidligere salgsoppgave å være fra før 2000. Vegger og gulv er flislagt. Flisene er malt i 2025. Taket er malt. Rommet har elektriske varmekabler. Rommet har servant, toalett, dusjdører og opplegg for vaskemaskin. Takstmann har satt TGIU på følgende: Våtrom > Bad > Tilliggende konstruksjoner våtrom Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Vurdering av avvik: • Det er pga bygningsmessige hindringer ikke fysisk mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. • Omsluttende vegger mot våtrommet er av mur og hulltaking er unntatt. Konsekvens/tiltak • TGIU gitt ut ifra manglende mulighet for hulltaking. Ingen symptomer på fukt ved andre fuktundersøkelser (fuktindikator i våt sone). Takstmann har satt TG2 på følgende: Våtrom > Bad > Overflater vegger og himling: Vurdering av avvik: • Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet. • Dørterskel er synlig påvirket av fukt. • Flisene er nylig overmalt. Det er ikke fremvist dokumentasjon for produkt eller metode. Våtrom > Bad > Overflater Gulv Vurdering av avvik: • Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm. • Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet. • Skadet flis ved sluk i dusjen. • Gulvet er tilnærmet flatt og det er ikke lekkasjesikkert. • Varmekabel er av eldre dato og er reparert i 2023. Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt Det er plastsluk og ukjent tettesjikt/membran. Tidligere eier opplyste at det ble påvist membran på gulvet under utbedring av varmekabel. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. • Mye tyder på at både sluk og membran er over 25 år gammelt og har således passert normal brukstid. Våtrom > 2. Etasje > Bad > Ventilasjon Vurdering av avvik: • Rommet har kun naturlig ventilasjon. • Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Innvendig > Innvendige dører Vurdering av avvik: • Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. • Enkelte dører subber i karm/terskel. Innvendige overflater: Gulv med parkett. Vegger med ubehandlet teglstein (støvbundet rubtegl), delvis pusset teglstein og malt flater. Himling med malt strietapet og malte plater. Synlige takbjelker i stuen. Takstmann har satt TG2 på følgende: Innvendig > Overflater Vurdering av avvik: • Det mangler enkelte teglstein i synlig mur. Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av trebjelkelag. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Det er målt nivåforskjell mellom høyeste og laveste på 12 mm innenfor 2 meter i entré. Pipe/Ildsted: Boligen har mursteinspipe, rehabilitert med røykrør av stål (tidligere eiers opplysning) og vedovn. Tekniske installasjoner: Innvendige vannledninger er av kobber og plast. Det er avløpsrør av plast og støpejern. Boligen har naturlig ventilasjon. Spalteventiler over vinduer. Varmtvannstanken er på ca. 120 liter. Boligen har hovedsakelig åpent ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i entré. Takstmann har satt TG2 på følgende: Tekniske installasjoner > Vannledninger Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Deler av røranlegget (Kobberør) på badet har passert over halvparten av normal brukstid. På kjøkkenet er det brukt rør-i-rør, men er ikke ført til vannsikkert skap og må derfor ikker forveksles med lekkasjesikkert rør-i-rør system. Tidligere eier opplyste at arbeider på røranlegget til kjøkken er utført av fagmann. Ukjent utførelse på røranlegg til bad. Vinduer og dører: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Dato er noe vanskelig å tyde, men synes å være fra 2012. Bygningen har Brann- og lydklassifisert entrédør. Innvendig har boligen malte fyllingsdører. Takstmann har satt TG2 på følgende: Utvendig > Vinduer Vurdering av avvik: • Vinduet i stuen subber noe i karmen. Elektrisk anlegg: Boligen har hovedsakelig åpent ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i entré. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Svar: Ja. Spørsmål til eier: 2. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Svar: Ja. Eksisterer det samsvarserklæring? Ja Fremvist tre stk samsvarserklæringer. Se kildehenvisning for beskrivelser. Inntak og sikringsskap 3. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Svar: Nei Generell kommentar: Det er utført utbedringer av avvik fra eltilsynet etter befaringen og fremvist dokumentasjon på avsluttet sak. Diverse utstyr: • Porttelefon. • Opplegg for kabel-tv/bredbånd. • Røykvarsler og egnet slukkemiddel skal følge boligen ved salg. Selgers egenerklæring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det er utarbeidet en tilstandsrapport for boligen. Denne følger vedlagt i salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon. Erfaringsmessig bør det alltid påregnes noe kosmetisk oppgradering av utstyr, overflater og innredninger i brukte boliger. Det vises forøvrig til rapporten for beskrivelser og vurderinger av tilstandsgrader. Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger til takstmann og megler. Videre er det innhentet opplysninger fra kommunen og andre relevante kilder. Tomtegrenser er ikke kontrollert. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Meglerforetaket oppfordrer interessenter til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg. Interessenter oppfordres også til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med sakkyndig. Dette bør gjøres før bud inngis.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser beboerparkering 2025: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr. 6 200,- for ett år. El-bil: kr. 2 090,- for ett år. Motorsykkel og moped: kr. 3 100,- for ett år. El-motorsykkel og el-moped: kr. 1 045,- for ett år. Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/ Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1 Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, både faglært og ufaglært. Beskrivelse: Tidligere eier opplyser om at: El Kirurgen utbedret brudd i varmekabler. Under utførelse uttalte rørlegger at det var membran under gulv. Foreligger dokumentasjon fra tidl. eier. Utført etter overtakelse av meg: Dusjarmatur og blandebatteri ble byttet i februar 2025. Utført av Rørleggerhuset. Rørfornying i regi av borettslaget i mars 2025. Badets toalett ble byttet ut av faglært i sammenheng med dette. Dusjdør og servantskap ble byttet ut, april 2025. 2 Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Beskrivelse: Tidligere eier opplyser om at: Fasaden ble pusset opp i 2004 i regi av borettslaget. Leiligheten er inkludert i søknad for innsats av balkongdør fra det største soverommet. Prosjektet skal videreføres i 2025. 3 Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Beskrivelse: : Tidl. eier opplyser om at: Det har blitt målt fukt i kjellerboder. Tiltak er iverksatt av styret, men resultatet av dette er ikke klart ennå. Arbeid utføres i regi av styret. 4 Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Beskrivelse: : Tidligere eier opplyser om at: Store deler av ledningsnettet ble skiftet ut i 2012. Nytt ledningsnett til kjøkken, ett soverom, gang. Sikringsskapet ble også fornyet i med nye kurser. Boligelektrikeren (tidl. Elektris) 15.09.2021: nytt ledningsnett i stue, med to stikkontaktpunkter i tak. Boligelektrikeren (tidl. Elektris) 04.12.2024: utbedret avvik fra EL-tilsyn. Avsluttet sak fra Elvia 09.12.2024. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Ja. Beskrivelse: Tidligere eier opplyser om: Boligelektrikeren (tidl. Elektris) 04.12.2024: utbedret avvik fra EL-tilsyn. Avsluttet sak fra Elvia 09.12.2024. 5 Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Beskrivelse: Det har blitt utført rørfornying i hele bygget i regi av styret, med strømpeløsning. Arbeidet ble utført i mars 2025. 12 Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Svar: Ja. Beskrivelse: Tidligere eier opplyser om: Det har blitt installert ny peis med ny inngang til pipeløp. Arbeid utført av Norges Pipe Rehabilitering 25.08.2018. Dokumentasjon foreligger (ligger i sikringsskap). 13 Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer). Svar: Ja. Beskrivelse: Tidligere eier opplyser om: Målt fukt i kjellerboder. Tiltak er iverksatt av styret. 18. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Svar: Ja. Beskrivelse: Tidl. eier opplyser om: Observert rotter 2020 i kjeller til bygning nummer 1 (av totalt 4 bygninger). Altså er det snakk om kjellerområdet til nabobygget. Det er ikke meg bekjent at det har vært observert rotter i dette bygget. Men det er satt ut rottefeller som forebyggende tiltak. Oppdaget noe som kan ha vært et kre på baderommet. Leiligheten hadde da stått ubebodd gjennom vinteren uten oppvarming over en lenger periode. Har ikke sett tegn til dette siden. 20 Vet du om det er eller har vært feil på tilbehøret som følger med eiendommen? Svar: Ja. Beskrivelse: Blandebatteriet var gammelt og måtte skiftes ut i februar 2025. Dette ble utført av faglært og dokumentasjon foreligger. 22 Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Ja. Beskrivelse: Tilstandsrapport, utført av sertifisert takstingeniør Lasse Jensen. Befaringsdato 21.11.2024 og rapportdato 09.12.2024. Autorisert foretak: TEK-Norge AS. 23 Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Svar: Ja. Beskrivelse: Utført arealoppmåling av boligen ifm. tilstandsrapport, utført 21.11.2024. 25 Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger/byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? Svar: Ja. Beskrivelse: Tidl. eier opplyser om at: Leiligheten er påmeldt prosjekt som utføres i regi av styret, for sette inn balkongdør fra leilighetens største soverom. Prosjektet videreføres i 2025.
Bygningssakkyndig
Lasse Jensen
Innbo og løsøre
Det gjøres oppmerksom på at følgende løsøre og tilbehør medfølger ved handelen: • Hvitevarer i kjøkken. For øvrig gjelder listen "oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adgang til utleie
Aksjonæren kan ikke uten samtykke fra styret overlate bruken av boligen til andre. Ved utleie er aksjonær pliktig til å søke om dette etter gjeldende rutiner. Søknad om utleie følger av borettslagsloven. Ved kortidsutleie må aksjonær skriftlig rapportere antall døgn fortløpende til styret. For ytterligere informasjon se aksjelagets vedtekter 4-2 Bruksoverlating.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - oransje
Se fullstendig energiattest som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming av leiligheten med elektrisitet.
Informasjon om strømforbruk
Årlig strømforbruk på ca. 6 000 kWh (2023). Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 385,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnader drift kr. 2 175,-
Renter felleslån 1: kr. 1 115,-
Avdrag felleslån 1: kr. 186,-
Avdrag felleslån 2: kr. 43,-
Renter felleslån 2: kr. 84,-
Renter felleslån 3: kr. 169,-
Avdrag felleslån 3: kr. 75,-
Renter felleslån 4: kr. 245,-
Avdrag felleslån 4: kr. 173,-
Tilleggsytelser:
Internett: kr. 220,-
Felleskostnader inkluderer bl.a.: Kabel-TV/internett, trappevask, vedlikehold/drift av fellesarealer, felles bygningsforsikring, avdrag, renter, gebyrer og kommunale avgifter.
Hvis boligselskapet har felles lån vil andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken. Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Felleskostnader kr. 3 385,- pr. mnd. Eiendomsskatt kr. 0,- for år 2025. Innboforsikring og evt. alarm kommer i tillegg. For strømkostnader, se energiforbruk. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 407 909,- pr. 2022
Sekundærbolig: Kr. 5 350 055,- pr. 2022
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Aksjeselskapet
Om aksjeselskapet
Majorstuen Leiegaarde AS ligger i Oslo kommune, og har organisasjonsnummer 921 306 792. Majorstuen Leiegaarde AS består av 128 boliger og 2 næringslokaler. Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl. Revisor er KPMG. Styreleder: Christin Pettersen Mob.: 992 13 873 E-post: majorstuenleiegaarde@mittusbl.no Aksjelaget har en egen hjemmeside: www.majorstuenleiegaarde.no Diverse: • TV og bredbånd - RiksTV og HomeNet • Vaktmestertjenester - Espen Lie Eiendom AS • Trappevask - Majorstuen Rens og Renhold • Det er fellesvaskeri i kjeller - Kan bli stengt • Aksjelaget leier ut to næringslokaler • Pliktig dugnadsoppmøte • Sykler skal stå i sykkelstall og på merkede plasser • Styret skal kontaktes i forkant dersom en aksjonær ønsker å skifte ut dører, vinduer mv. Soilrør / Styret opplyser: Vi bekrefter herved at det i 2024–2025 pågår rørfornying i Majorstuen Leiegaarde AS, organisasjonsnummer 921 306 792. Arbeidet utføres av Olimb Rørfornying og omfatter etablering av nye avløpsrør med strømpeinnføring (uten graving) i eksisterende rørføringer. Dette gjelder samtlige hovedavløp i byggene, inkludert tilknytninger fra leilighetene. Prosjektet er et felles tiltak gjennom aksjeselskapet, og alle andeler omfattes. Full dokumentasjon vil bli levert fra entreprenør etter ferdigstillelse, som er planlagt innen uke 37. Lånet er utbetalt og fordelt på boenhetene. Se fellesgjeld og fordeling av felleskostnader for ytterligere informasjon. Balkongdør til brannbalkong: Det ble ved generalforsamlingen i 2022 besluttet å undersøke muligheten for å etablere dører ut til brannbalkonger for leiligheter som ikke har det. Det blir sendt inn byggesøknad og rammetillatelse av forslaget til PBE. Deltakelse i prosjektet er frivillig og vil kun påvirke de aksjonærene som melder interesse om å inkludere sin leilighet i prosjektet. Koordineringen av prosjektet skjer gjennom styret og/eller arbeidsgruppe oppnevnt av styret. Alle kostnader knyttet til installasjon av balkongdører vil bli dekket av de enkelte aksjonærer som gjennomfører tiltaket. Selger har meldt interesse for etablering av balkongdør til brannbalkong. Diverse: • Det er ikke tillatt å benytte avrettingsmasse for å avrette gulv. Det legges inn i ordensreglene at man må søkes styret om tillatelse til å bruke avrettingsmasse på små flater og tette gulv. • Gjenoppretting av av mulig lukkede luftventiler på bad i enkelte leiligheter. Styret utreder et vedtak på hvordan felles infrastruktur skal håndteres. • Vinduene i kjelleren er i en svært dårlig forfatning. I januar sank temperaturen til under frysepunktet og fikk vannrør til å fryse. Foruten å forhindre alvorlige vannskader vil utskifting av kjellervinduer også være et betydelig energiøkonomisk tiltak. Styret utreder saken og vurderer behov for oppgradering/bytte av kjellervinduer. • Grunnet problemer med høy fuktighet og inntrengning av vann i bygget mot Hammerstadsgate har aksjelaget fått utført en måling av fukt i alle kjellere. Styret ønsker å starte med kappilær fuktsikring av bygget mot Hammerstadgate. For de andre gårdene vil det i første omgang benytte avfuktere, og endring av nedløp for takvann for å lede vannet unna bygningsmassen. Bakgrunnen for dette er at det sorterer under nødvendig vedlikehold, som ligger i styrets vedlikeholdsplikt. Oppdatering av tekst under punkt 5-2 Selskapets vedlikeholdsplikt: 6) De originale vinduene fra 1916 i Hammerstads gate 42 H0201 (enhetsnummer 94) skal bevares som de er, enten i sin originale plassering, eller ved bytte til nye vinduer som er lagret på loftet. Det er tillatt å male de originale vinduene. Styret skal ved bytte av vinduer ta ansvar for at vinduene, inkludert karmer, fjernes uten å ødelegges, pakkes forsvarlig inn, merkes (med original plassering og informasjon om at de skal bevares i henhold til vedtektene), og settes på loftet. Styrets arbeid: • Analyse av muggsopp: Prøve ble tatt i trapperom i Trudvangveien 39. Analysen her var at det var noe for høye forekomster, men ikke aktiv muggsopp. Høye forekomster av muggsopp i lagerrommet til Villa Augusta, styret jobber med tiltak for å få dette fjernet. • Det er foretatt utbedring av mur og sikring av bjelke over inngang til kjeller i Trudvangveien. • Kjøpt inn 60 lysrør med LED som vil bli byttet fortløpende. Nedenfor er en liste over vedlikeholdt det utførte vedlikeholdet og de ferdigstilte prosjektene før 2023: 2023 • Vedlikehold på loftsvinduer gjennomført. 2018 • Byttet låsesylinder til alle ytterdører i oppgangene. 2015/2016 • Utskifting av vinduer. • Utskifting av ytterdører til leilighetene, samt kjeller og loft, til godkjente branndører. • Brannsikring av hele eiendommen uført av Oslo Brannsikring AS. Installasjon av seriekoblet brann-/røykvarslere i hele gården, inkl. leiligheten, koblet direkte til OBRE. 2014 • Pipeløp rehabilitert med stålrør. Noen få pipeløp som ikke var i bruk ble ikke rehabilitert. Styret har oversikt. 2000 • Nytt tak. • Fasaden ble malt. 1990 • Brannbalkonger ble utbedret og utvidet. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøte samt aksjelagets vedtekter og husordensregler. Dokumentene er vedlagt salgsoppgaven.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Selskapets aksjonærer har ikke forkjøpsrett ved salg.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever godkjennelse fra styret ihht. aksjeloven. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon. Bare fysiske personer (enkeltpersoner) kan være aksjonær i selskapet. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan bli sameier i aksje. For ytterligere informasjon se aksjelagets vedtekter punkt 2 Aksjekapital og aksjeeiere.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 152 462,- pr. 19.05.2025
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 12132311593, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.05.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 82
Saldo per 19.05.2025: kr. 4 689 153,-
Andel av saldo: kr. 34 797,-
Første termin/første avdrag: 29.12.2023 (Siste termin 29.09.2045)
Lånenummer: 12132166070, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.05.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 62
Saldo per 19.05.2025: kr. 8 578 463,-
Andel av saldo: kr. 50 782,-
Første termin/første avdrag: 29.12.2023 (Siste termin 29.09.2040)
Lånenummer: 12139324968, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.05.2025: 5.8% pa.
Antall terminer til innfrielse: 59
Saldo per 19.05.2025: kr. 3 299 416,-
Andel av saldo: kr. 23 794,-
Første termin/første avdrag: 30.03.2020 (Siste termin 30.12.2039)
Lånenummer: 16369124947, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 19.05.2025: 5.65% pa.
Antall terminer til innfrielse: 77
Saldo per 19.05.2025: kr. 5 975 045,-
Andel av saldo: kr. 43 089,-
Første termin/første avdrag: 30.12.2024 (Siste termin 30.06.2044)
Fellesformue
Kr. 27 983,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 704 216,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 1 178 177,-.
Vedtekter og husordensregler
Alle endringer som berører luftekanaler og lufteventiler må søkes om til styret. Alle leiligheter skal ha luke til felles luftekanal. Den skal til enhver tid stå åpen, med mindre det foregår arbeid som krever at den lukkes. Det er ikke tillatt å koble mekanisk vifte til luftekanal. Det er ikke tillatt med frysere, kjøleskap, vaskemaskiner eller andre elektriske apparater i bodene. Det er ikke tillatt å installere ekstra stikkontakter. Det er fra og med 12.04.21 ikke tillatt å installere varmtvannsbereder i boder. Aksjonærer som fikk tillatelse til dette før forbudet, må bytte bereder hvert 20. år. Berederen skal installeres av autorisert elektriker, og kopi av dokumentasjon må gis til styret. Det må også dokumenteres at aksjonær betaler for strømmen til berederen. Montering, endring eller fjerning av ildsteder kan kun utføres etter avtale med styret. Pipeløp ble rehabilitert i 2013 og det er ikke alle pipeløp som er i bruk og kan benyttes. Av/påkobling må skje forskriftsmessig for å ivareta brannsikkerheten i gården. Alle kostnader som påføres aksjelaget som følge av utrykning fra brannvesenet, eller andre handlinger som gir aksjelaget utgifter i forbindelse med brannvarslingsanlegget, viderefaktureres ansvarlig aksjonær. Aksjonærer plikter å kjenne til hvordan anlegget fungerer. Alle endringer som berører brannvarslingsanlegget må søkes om til styret. Det er ikke tillatt å fjerne hele eller deler av bærevegg. Aksjelagets vedtekter og husordensregler er vedlagt i salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er tillatt med inntil to hunder/katter pr. leilighet uten å søke til styret. For ytterligere informasjon se aksjelagets husordensregler punkt 6. Husdyr.
Aksjeselskapets forsikringsselskap
If Skadeforsikring NUF
Polisenr. SP586811
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 8 090 kvm (eiet)
Felles tomt pent opparbeidet med internveier, plenarealer og sittegrupper.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Radonmåling
Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Takstmann har satt TG2 på følgende: Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget sentral og ettertraktet, men likevel tilbaketrukket beliggenhet på Majorstuen. Fra boligen er det umiddelbar nærhet til et rikt utvalg av servicetilbud. Bogstadveien, Majorstuen og Hegdehaugsveien er velkjent for sitt yrende folkeliv, og ikke minst rike utvalg av butikker, kafeer, konditorier, restauranter og utesteder. Her finner man alt fra de store, rimelige kleskjedene, til de fasjonable motehusene som man ikke finner andre steder i byen. Det er også gangavstand til praktiske tilbud som lege, postkontor, søndagsåpent apotek, bibliotek og bank. Området tilbyr også et bredt spekter av treningsmuligheter med bla. SATS ved Colosseum Park og på Bislett, samt noe mer eksklusive Artesia i Majorstuveien med både trening og spa. Fine muligheter for løpe- /joggeturer i parker om sommer, så vel som vinter. Det er meget gode fritids- og rekreasjonsområder for barn og voksne i nærområdet, året rundt. Idylliske Frognerparken ligger noen minutters gange fra boligen og er det perfekte utgangspunktet for kveldsturer, joggeturer, grilling og andre aktiviteter som svømming i Frognerbadet. Det er også kort avstand til Uranienborgparken, Marienlyst parken og Slottsparken. Majorstuen er et viktig kollektivknutepunkt i Oslo, da alle T-banelinjene, tre trikkelinjer, fem busslinjer og flybuss trafikkerer stedet. Fra leiligheten er det umiddelbar nærhet til Majorstuhuset hvor man enkelt kan komme seg til hele Oslo på kort tid. Flybussen har du i gangavstand med avgang hver time. Fra boligen er det kort vei til Majorstuen barne- og ungdomsskole, Den Franske skole, Kristelig Gymnasium, Blindern, Høyskolen (HiOA), Politihøyskolen, samt privat Høyskole innen helse- og sosialfag, diakoni og ledelse. Gode transportmuligheter til utdanningsinstitusjoner som Universitetet i Oslo og Handelshøyskolen BI. Det finnes flere private og kommunale barnehager i nærheten.
Offentlig kommunikasjon
Se www.ruter.no for oversikt over avganger.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Barneskole: Majorstuen skole
Ungdomsskole: Majorstuen skoleDet er flere barnehager beliggende i området/bydelen.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument (attestert) for eiendommen Trudvangveien 37-39 - Våningshus - datert 1915. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er ferdig attestert, og dokumenterer at bygget er registrert lovlig oppført. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for at bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for eiendommen Trudvangveien 37-39 - Innredning dusj i 2. etg. - datert 1976. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Byggemeldte tegninger: Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Planløsningen er endret. Det gjøres oppmerksom på at bruken av enkelte rom er endret i forhold til byggemeldte tegninger. På fremviste tegninger er det tegnet inn et kott i entré som er tatt inn som en del av rommet. Endret bruk (bruksendring) er søknadspliktig og vil i mange tilfeller føre til ytterligere tiltak for å få det godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler boligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon.Eiendommen er regulert til Byggeområde for boliger - S-2255. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. TBA - Områdeplaner: Trudvangveien 35 - Utsparing bærevegg Saksnummer 202461590 - Byggesak Mottatt sak 06.11.2024 Status Mottatt søknad Trudvangveien 43 - Flytting av kjøkken - Etablering ny vann- og avløp Saksnummer 202311417 - Byggesak Mottatt sak 20.07.2023 Status Tillatelse gitt Hammerstads gate 50 - Flytting av kjøkken og nyetablering av våtrom Saksnummer 202456675 - Byggesak Mottatt sak 24.05.2024 Status Tillatelse gitt
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/46/15: 05.06.1914 - Dokumentnr: 161 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om bebyggelse 29.11.1940 - Dokumentnr: 10337 - Bestemmelse om veg 17.04.1914 - Dokumentnr: 900140 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:11 04.07.1930 - Dokumentnr: 900441 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:31 EIENDOMMEN ER GATEGRUNN 04.07.1930 - Dokumentnr: 900442 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:46 Bnr:32 EIENDOMMEN ER GATEGRUNN
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Aksjeboligmodellen innebærer at aksjeselskapet eier eiendommen, mens aksjeeierne eier aksjer i aksjeselskapet som gir aksjeeier leierett til en bestemt bolig. Aksjeeierne har ikke personlig ansvar for selskapets fellesgjeld, men boligselskapets løpende utgifter må dekkes av aksjeeierne. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre aksjeeieres mislighold, eller der boligaksjeselskapet sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Aksjeboligselskapet har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra selskapet på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Legalpanteretten følger av borettslagsloven § 5-20, da denne gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf borettslagsloven §1-4. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 62 524,- Grunnpakke Leilighet kr. 9 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 12 900,- Visningshonorar pr. stk. / Overtagelseshonorar kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 18 830,- Samlet skal selger betale kr. 146 344,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Nina Osnes
Eiendomsmegler MNEF
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?