Kalbakkstubben 16Grorud
- Grorud
- Kalbakkstubben 16
- Prisantydning
- 3 990 000,-
- Totalpris
- 4 105 562,-
- Felleskost/mnd
- 4 495,-
- BRA-i
- 53 m2
KALBAKKEN
Attraktiv og moderne 2-roms m/balkong. Bad fra 2020. Fyring inkl. Parkeringsmulighet*. Kort vei til buss og t-bane.
Velkommen til Kalbakkstubben 16! Dette er en attraktiv og moderne 2-roms leilighet i 2. etasje, beliggende i et veletablert og attraktivt boligområde på Kalbakken. Her bor du sentralt og komfortabelt, med kort vei til t-bane, nattbuss, treningssentre og et godt utvalg av dagligvarebutikker og servicetilbud. I tillegg ligger marka kun få minutter unna og byr på flotte tur- og rekreasjonsmuligheter året rundt. Kvaliteter: - Romslig 2-roms med svært god planløsning - Herlig sydvestvendt balkong på ca. 7 m² med gode solforhold - Delikat bad fra 2020 - Vinduer og balkongdør fra 2013 - Fyring, TV og internett inkl. i fk. - To tilhørende boder - Veldrevet borettslag - Mulighet for leie av parkeringsplass etter venteliste* - 2 min gange til bussholdeplass - Kort vei til Kalbakken nærsenter
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1955
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 990 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Fellesgjeld:
- 106 000,-
- Totalpris:
- 4 105 562,-
- Felleskost/mnd:
- 4 495,-
- Fellesformue:
- 19 707,-
- Totalt BRA:
- 63 m2
- Energimerking:
- E - lysegrønn
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
20-0172/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Kalbakkstubben 16, 0951 Oslo
Gnr. 91, bnr. 38 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 118 i Akerli Borettslag, orgnr. 950325046
Selger(e)
Tobias Abdisa Langbråten Opso
Kjøpesum og omkostninger
3 990 000,- (Prisantydning) 106 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 096 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 105 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 114 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1955
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 53 kvm
BRA-e: 10 kvm
Totalt BRA: 63 kvm
TBA: 7 kvm
Beskrivelse:
Kjeller:
BRA-e: 6 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 6 kvm
2. etasje:
BRA-i: 53 kvm. Entré, baderom, soverom, stue og kjøkken.
Totalt BRA: 53 kvm
TBA: 7 kvm. Balkong.
5. etasje:
BRA-e: 4 kvm. Loftsbod.
Totalt BRA: 4 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som disponeres av denne andelen ligger på borettslagets fellesareal. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken. Som følge av dette er bodens areal ikke medregnet i andelens BRA-e og totalt BRA.
Antall soverom
1
Innhold
Leilighet beliggende i byggets 2. etasje. Det er adkomst via felles trappeoppgang. Oppgangen har porttelefon. Leiligheten inneholder: Entré, baderom, soverom, kjøkken og stue med utgang til balkong. ENTRÉ: Velkommen inn! Leiligheten har en innbydende entré som skaper et umiddelbart godt førsteinntrykk. Her er det praktisk plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. LYS OG LUFTIG STUE M/UTGANG TIL BALKONG: Stuen er lys og luftig med store vindusflater som sørger for rikelig med innslipp av naturlig lys. Planløsningen åpner opp for flere møbleringsmuligheter med god plass til sofagruppe, TV-møbler og spisebord med tilhørende stoler. Gulvet er belagt med 3-stavs parkett, og overflatene er malt moderne fargetoner. Et perfekt utgangspunkt for å innrede med egne møbler og gjenstander for å skape ditt drømmehjem. Fra stuen er det direkte utgang til en sydvestvendt balkong på ca. 7 m² med svært gode solforhold – perfekt for å nyte ettermiddags- og kveldssolen. Balkongen vender ut mot stille og grønne omgivelser, og fungerer som en forlengelse av stuen i sommerhalvåret. Her kan du enkelt innrede med utemøbler, blomsterkasser og skape en lun og hyggelig uteplass for avslapning eller sosiale sammenkomster. SEPARAT KJØKKEN: Pent kjøkken med god skap- og benkeplass. Innredet med profilerte, folierte fronter og heltre benkeplate med nedfelt kum i rustfritt stål. Det er fliser mellom benk og overskap, samt belysning via lysarmatur under overskapene. Opplegg for frittstående hvitevarer, og kjøkkenventilator med kullfilter er plassert over stekesonen. Varmtvannsbereder på 106 liter (fra 2017) er praktisk plassert i kjøkkenskapet. SOVEROM: Soverommet er romslig, med plass til dobbeltseng, nattbord og tilhørende møbler. Rommet har også god oppbevaringsplass med et romslig garderobeskap. BADEROM: Delikat, flislagt baderom med downlights i himlingen og gulvvarme, oppusset i 2020. Innredet med baderomsmøbel med glatte, folierte fronter og heldekkende servant, samt speilskap med integrert belysning. Videre har badet veggmontert toalett og dusjhjørne med svingdører, regnfallsdusj, sluk og termostatstyrt blandebatteri. OPPBEVARING: Leiligheten disponerer en kjellerbod på ca. 5,8 m², samt en loftsbod med gulvareal på ca. 9,9 m² og målbart areal på ca. 4 m². Begge bodene er merket med 2014.Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten. ØVRIG INFORMASJON: Entrédør: Brann- og lydklassifisert entrédør (EI30/Db38). Vinduer: Vinduer med trerammer og isolerglass, merket med produksjonsår 2013. Balkongdør: Balkongdør med trerammer og isolerglass, merket med produksjonsår 2013. Innerdører: Innerdører med glatt utførelse. Overflater, etc.: Enkelte veggflater med strie, ellers glatte, malte veggflater. Glatte, malte himlingsflater. Takhøyden ble i stue målt til ca. 2,46 m. Ventilasjon: Boligen er basert på naturlig ventilasjon. Tilluft slippes inn via veggventiler. Avtrekk skjer via ventil på bad. Kjøkkenventilator med kullfilter over stekesone på kjøkken. Elektrisk anlegg: Sikringsskap lokalisert i felles trappegang. Automatsikringer med jordfeilbrytere. Det er installert overspenningsvern. Hovedsikring på 40 A og 5 fordelingskurser. Selvavlesende strømmåler er installert. Oppvarming: Radiatorer tilknyttet og varmt forbruksvann fra sentralvarmeanlegg.
Standard
Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Borettslaget har 132 parkeringsplasser som leies ut etter ventelisteprinsippet. 35 garasjer er selveide, og omsettes når andelseier fraflytter borettslaget. Det er etablert ladeinfrastruktur til de fleste parkeringsplassene samt garasjene. Vi har avtale med Østlandske Parkering AS om parkeringskontroll i borettslaget. Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Gregor bygg AS. Totalrenovering av badet i 2020. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Håvard Hansen membran AS og VVS spesialisten AS. Ny membran og nytt sluk 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? - Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Gregor bygg AS. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja Foreligger det en samsvarserklæring? - Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rett elektro AS. Ny taklampe i gang. Montert nye stikkkontakter på soverom. Downlights på bad og varmekabler på bad Nye jordfeilautomater i sikringsskap. Montasje av overspenningsvern 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? - Ja Når ble kontrollen utført? 2020 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? - Nei Eventuell kommentar: El billader på boretslagets parkeringsplasser 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? - Ja Foreligger det en samsvarserklæring? - Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rett elektro AS. Ny taklampe i gang. Montert nye stikkkontakter på soverom. Downlights på bad og varmekabler på bad Nye jordfeilautomater i sikringsskap. Montasje av overspenningsvern 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? - Ja Når ble kontrollen utført? - 2020 4.2 Er det installert el-billader på eiendommen/boligen? - Nei Eventuell kommentar: El billader på boretslagets parkeringsplasser. 25. Vet du om det er forslag eller vedtatte reguleringsplaner/andre planer, nabovarsler/byggegodkjenninger /byggeplaner eller andre offentlige vedtak som kan medføre endinger i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser/naboer? - Ja Beskriv: Bygges ny blokk i Kalbakkstubben 14 på andre siden av veien.
Bygningssakkyndig
Lars Jørgen Fjeldet Westheim
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Boligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur. Yttervegger i betong, utvendig forblendet med teglstein. Utfyllende bindingsverk med utvendig, liggende kledning på balkonger. Saltak i trekonstruksjoner tekket med takstein. Bygningsdeler som har fått TG2: Balkonger, terrasser og rom under balkonger Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Utdrag fra Tek17 vedrørende rekkverkshøyde: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0 m. Der høydeforskjellen er mer enn 10,0 m over terreng, skal rekkverkshøyde være minimum 1,2 m. Konsekvens/tiltak: Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Etasjeskille/gulv mot grunn Det ble utført målinger for å sjekke evt. planavvik (i stue og soverom). Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet på soverom. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Konsekvens/tiltak: For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. 2. Etasje - Bad - Ventilasjon Rommet har kun naturlig ventilasjon. Dette var vanlig løsning da bygningen ble oppført men er dårligere enn dagens krav. Konsekvens/tiltak: Boligen har den naturlige avtrekksventilasjonen som var vanlig ved oppføring. Det kan likevel anbefales at mekanisk avtrekk på våtrom etableres, da dette er en bedre løsning. Da dette er et borettslag og det er felles ventilasjon så skal det ikke monteres elektrisk styrt avtrekksvifte på ventil. Det henvises ellers til borettslagets vedtekter og husordensregler. 2. Etasje - kjøkken - Avtrekk • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. "manglende forsert mekanisk avtrekk" betyr at avtrekk over stekesone ikke føres ut av rommet via kanal, yttervegg eller tilsvarende. Fuktig luft og kondens vil da forbli i rommet om det ikke luftes med vindu. Konsekvens/tiltak: • Det er vanskelig å etablere andre løsninger. Avtrekk av denne typen er en relativt vanlig type løsning i eldre bygg/bygårder. For montering av mekanisk avtrekk må det undersøkes hos styret og i borettslagets vedtekter om det lar seg montere. Vannledninger • Det mangler tettemuffer i enden av varerør på rør-i-rør-systemet på kjøkkensiden, i rom uten sluk. Konsekvens/tiltak: • Det må monteres tettemuffer i enden av varerørene på kjøkkensiden, i rom uten sluk. Ventilasjon Bygningen har den naturlige ventilasjonen som var vanlig på byggetiden. Ventilasjonsløsningen er enklere enn det som benyttes i dag. Naturlig ventilasjon gis på generelt grunnlag tilstandsgrad 2 da dagens strenge krav til ventilasjon ikke er oppfylt, til tross for at denne typen ventilasjon er normalt for boliger/leiligheter bygget i denne tidsperioden. Kapasitet og mengde luftutskiftning er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måle og det hører ikke inn under en nivå 1 undersøkelse. Konsekvens/tiltak: Dagens løsning fungerer som tiltenkt, men man må være klar over at denne type ventilasjon ikke har samme effekt som dagens løsninger med balansert eller mekanisk ventilasjon. Endret bruk kan endre behovet for endring av ventilasjonsløsningen. Andre VVS-installasjoner Mer enn halvparten av forventet brukstid på VVS-installasjoner er oppbrukt. Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden VVS-installasjonen(e) fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre VVS-installasjoner. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): 2. Etasje - Bad - Tilliggende konstruksjoner våtrom Det er ikke utført hulltaking da dusjsonen grenser til yttervegg og murvegger. Dette er i henhold til gjeldende forskrift. Det ble rutinemessig søkt etter fukt i dusjsonens vegger med fuktindikator (Protimeter SM) på befaringen, og det var ingen indikasjon på fukt. Fuktsøk gir kun en indikasjon og må ikke oppfattes som en garanti for baderommet. Gulv måles ikke.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Følgende løsøre og tilbehør følger ikke med:
-
For øvrig gjelder NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - lysegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Selger har fylt ut fullstendig energiattest som er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Radiatorer tilknyttet og varmt forbruksvann fra sentralvarmeanlegg.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. X kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 495,- pr. mnd
Inkluderer: Totale felleskostnader pr. d.d. kr 4.495,– pr. md.
Herav:
Felleskostnader 3.322,-
Oppvarming 724,-
Kabel TV og Bredbånd 449,-
Felleskostnadene inkluderer blant annet forretningsførsel, drift og vedlikehold, bygningsforsikring, kommunale avgifter, fyring, kabel-tv og internett.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 882 128,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 528 510,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 406 andelsleiligheter. - Akerli Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 950325046, og ligger i bydel Grorud i Oslo kommune med følgende adresse: Akerlia 27-31, Christoffer Hellums V 1-5, Kalbakkslyngen 1-15 8-34, Kalbakkstubben 2-12 16-26 og Christoffer Hellums V 2-4. - Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. - Borettslaget har avtale med firmaet Odin Renhold om vask av trappeoppgangene, loft og kjellere. Borettslaget har også egen vaktmestertjeneste med 2 faste ansatte. - Borettslaget er medeier i Kalbakken Fyrhus Sameie og Sameiet Kalbakken Vaskeri. - Vaskerikort kjøpes på driftskontoret til Engsletta Borettslag - Kabel-tv og internett leveres av Telenor Norge AS. Hentet fra innkalling til årsmøte 2025: STYRETS ARBEID 2024 I 2024 har det vært avholdt 11 styremøter samt budsjettseminar. I tillegg er det gjennomført budsjettmøte og regnskapsmøte med forvaltningskonsulenten i Obos. Styrets hovedfokus er ordinært vedlikehold, økonomistyring og daglig drift av borettslaget, samt oppfølging av de ansatte. Av større prosjekter er det gjennomført kontroll og nødvendig utbedring av tak samt gjennomført rens av ventilasjonsanlegget i alle leilighetene. Det har også i år vært betydelig møtevirksomhet i forbindelse med utbyggingen av Kalbakkstubben 14. Styret har vedtatt retningslinjer for styrearbeid som klargjør de krav som stilles til de tillitsvalgte. Retningslinjene omhandler styreansvar knyttet til forvaltning av økonomiske verdier, habilitet, taushetsplikt, honorering og håndtering av utbetalinger. Styret benytter Vibbo aktivt som kanal for meldinger og generell informasjon og oppfordrer alle andelseiere å logge seg på og gi samtykke til elektronisk kommunikasjon. Andelseiere som har behov for det kan registrere pårørende som kontakter i Vibbo. Vår hjemmeside finner du med adresse: vibbo.no/akerli. Innkreving av felleskostnader Felleskostnader, samt garasje, parkering, boder/sjaktrom økte med 9 % fra 1/1-24, beløpet varierer etter boligens størrelse. Det var ingen økning i oppvarming fra 1/1-24. Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Utleie av egen bolig (bruksoverlating) Det er ikke tillatt å leie ut eller overlate bruk av boligen til andre uten styrets samtykke og godkjennelse av leietaker. Styret følger borettslagslovens bestemmelser om bruksoverlating. Søknadsskjema for bruksoverlating ligger på vibbo.no/akerli under Temaer. Forkjøpsrett Forkjøpsretten er en viktig medlemsfordel i OBOS. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsrett, kan melde seg direkte via OBOS annonsen på www.obos.no. Ved spørsmål om forkjøpsretten kan du henvende deg til OBOS på telefon 22865500. Kabel-TV Telenor er borettslagets leverandør av TV- og bredbåndstjenester. Har du spørsmål knyttet til dette kan du ringe Telenor på telefon 91509000 eller besøke deres nettside www.telenor.no Brannvern Beboerne har selv ansvar for at røykvarslerne fungerer. Den enkelte beboer må selv skifte batteriet en gang i året, og kontrollere at kassetten med brannslangen er i orden. Engangsvannslangen i kjøkkenbenken skal kun benyttes ved brann. Utdeling av nye røykvarslere med 10 års batteri ble foretatt i 2016. Husk: Egenkontroll av leilighet er andelseiers ansvar. Brannsikringsutstyr Ifølge forskrift om brannforebyggende tiltak og branntilsyn skal alle boliger ha minst én godkjent røykvarsler, samt manuelt slokkeutstyr i form av pulverapparat eller brannslange i kjøkkenbenk. Det er borettslagets ansvar å anskaffe og montere utstyret, mens det er andelseiers ansvar å sørge for tilsyn, og kontrollere at utstyret er i orden. Dersom utstyret er defekt, meldes dette til styret. Forsikring Borettslagets eiendommer er forsikret hos Tryg forsikring (polisenummer 6653131). Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Vi hadde ingen alvorlige forsikringssaker i 2024. Se også hjemmesiden vibbo.no/akerli for mer informasjon om det skulle oppstå skade i leiligheten eller om beboer har behov for håndverkere. Parkering Borettslaget har 132 parkeringsplasser som leies ut etter ventelisteprinsippet. 35 garasjer er selveide, og omsettes når andelseier fraflytter borettslaget. Det er etablert ladeinfrastruktur til de fleste parkeringsplassene samt garasjene. Vi har avtale med Østlandske Parkering AS om parkeringskontroll i borettslaget. Oppsigelse av leiekontrakt må sendes skriftlig. Ved bruksoverlating av leiligheten mister andelseier parkeringsplassen og settes øverst på ventelisten. Per desember 2024 er det opptil 2 års ventetid på parkeringsplass. Ønsker du mer informasjon om parkering, se vår hjemmeside: vibbo.no/akerli. Utleie av lokaler Borettslaget leier ut sjaktrom og noen bomberom. Ta kontakt med driftsleder for leie. Avtale om leveranse av elektrisk kraft Borettslaget benytter Smart Energi as for leveranse av fellesstrøm. Renhold Borettslaget har avtale med firmaet OK Renhold om vask av trappeoppgangene, loft og kjellere. Samarbeidet fungerer tilfredsstillende. Firmaet utfører også andre vaskeoppdrag for borettslaget. Søppelhåndtering Det er innført kildesortering i Oslo kommune og rutiner fastsatt av kommunen skal følges. Søppel må ikke settes utenfor entredør, utenfor avfallsstasjon eller kastes i små søppelkasser uten. Avfallsstasjonen benyttes til husholdningsavfall, papir samt glass/metall. For større papp er det plassert ut en container ved gavlvegg i Kalbakkslyngen 3. Det er i tillegg plassert ut to containere fra Fretex til innsamling av tekstiler ved Kalbakkslyngen 16. Rusken Borettslaget gjennomfører Rusken vår og høst med innsamling på komprimatorbil. Følge med på oppslag i oppgangen samt på Vibbo for datoer. Rivningsmaterialer, emballasje samt møbler og husholdningsartikler må ikke oppbevares i fellesrom eller utomhus. Beboer plikter å få dette fjernet selv. Spesialavfall kastes hos Renovasjonsetatens gjenvinningsstasjon av beboer selv. Fellesarrangementer Første søndag i advent ble juletrærne i Akerli og Engsletta tent på tradisjonelt vis. Juletretenningen er et mangeårig samarbeid mellom Engsletta og Akerli. Som vanlig underholdt Romsås janitsjar med eget nisseorkester. Til slutt var det utdeling av solbærtoddy og pepperkaker, samt godteposer til barna. Vaktmestertjenesten Borettslaget har to heltidsansatte vaktmestere. Driftsgarasjen fungerer bra, og samarbeidet med Engsletta borettslag om felles kantine og garderobe er tilfredsstillende. Hilmi Simsek og Ole K. Rognstad er ansatt som vaktmestere og ivaretar den daglige driften og det løpende vedlikeholdet i borettslaget i henhold til stillingsbeskrivelse. Det er ikke registrert skader eller ulykker i borettslaget i 2024. Telefon: 950 84 260 Hilmi og 950 84 250 Ole. E-postadresse: vaktmester@akerli.no. Styret og driftsleder Styret har kontor i Kalbakkstubben 11. (Fyrhuset inngang ved vaskeriet.) Åpningstider: mandag, tirsdag og torsdag mellom kl 10-16 Driftsleder: Eivind Haukvik Telefon: 947 99 482 (i åpningstiden) E- postadresse: akerli@styrerommet.no Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget: 2025 Lyskilder Skifte lyskilder i oppganger, loft og kjeller 2025 Utebenker Skifte de eldste utebenkene 2024 Ventilasjonsrens Rens av ventilasjonskanaler leiligheter 2024 Taksjekk Sjekk av tak, skifte av defekte takvinduer. Utskifte takstein og diverse utbedringer 2023 Drenering av fuktsikring av Akerlia 27 -31 2023 Balkong. Nytt nedløpsrør på utsiden av balkongene fra 4 etg. 2022 Taksjekk. Sjekk av tak, takrenner, pipebeslag etc. 2022 Nedløpsrør balkonger. Nytt avløpsrør fra 4. etg er påbegynt. 2022 Grillplass Akerlia "7 -31. Ny grillplass etablert gavl Akerlia 31. 2022 Nytt juletre på plass på lekeplass. 2021 Utbering av avløpsrør (strømpeføring) 2021 Utskifting av alle kjeller og loftsdører 2021 Etablert ladeinfrastruktur til 149 ladeplasser 2021 Nytt uteområde etablert. 2020 Uteområder. Videre planlegging av uteområder. 2020 Ladestasjoner Elbil Planlagt områder for ladeplasser. 2019 Uteområder Planlegging av utbedring uteområder. 2018 Balkongtak. Alle balkongtak utbedret. 2018 Nytt låssystem. Alle oppgangsdører. 2017 Ny stor lekeplass Inne Kalbakkslyngen. 2017 Nytt p-område 10 plasser Mellom gavlene av SL 15 og 34. 2017 Drenering K-SL 11-15 og 30-34. 2016 Nytt avfallsanlegg. 2016 Utvidelse av p-området Utvidelse av p-området på den store parkeringen. 2016 Ny lekeplass Ny liten lekeplass etablert på nedsiden av den store parkeringen. 2013 Vinduer + etterisolering Utskifting av alle vinduer og etterisolering av balkongvegg. Nytt porttelefonanlegg i alle oppganger. 2011 Nye postkasser. 2009 Ny driftsgarasje. 2005 - 2007 Våtromsrehabilitering Igangsetting av våtromsrehabilitering. Avsluttet april 2007. 2002 Ferdigstillelse rehabiliteringsprosjekt. 1999 Vedtak fasaderehabilitering Vedtak om rehabilitering av langfasader og inngangsparti. 1997 Rehabilitering av elektriske anlegg. 1996 Paneling av balkongene. 1995 Nye balkonger. Isolering gavlene Nye balkonger. Isolering/forblending av gavlene. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i årsberetning, vedtekter og husordensregler som følger som vedlegg. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i styre og/eller på generalforsamling.
Forretningsfører
Obos BBL - Deleie v/ Carene Carlsen
Forkjøpsrett
Dersom en andel skifter eier, har andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige andelseierne i boligbyggelaget – utpekt av OBOS – forkjøpsrett. Forkjøpsretten er avklart parallelt med salget.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 106 000,- pr. 01.05.2025
Borettslaget har ett felles lån:
OBOS01-98207992275 A
Restsaldo: 45.615.511,-
Restsaldoandel: 105.440,-
Kapitalkostnader: 808,-
Rest løpetid: 16 år 6 md.
Terminer pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rentesats: 5,45%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Fellesformue
Kr. 19 707,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste er overskudd på kroner 3 396 530,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kroner 1 905 739,-.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Inntil 2 dugnader i året.
Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr (hund/utekatt) etter registrering. Før dyreholdet tar til skal signert dyreholdserklæring som lastes ned fra Vibbo, leveres/sendes til driftskontoret. Dyreholdserklæringen er et tillegg til borettslagets husordensregler og eventuelle brudd på denne er å anse som mislighold. Det understrekes at dyreeier må være innforstått med at dersom dyreholdet medfører sjenanse for naboer, kan styret kreve at dyreholdet opphører. Se husordensregler for ytterligere informasjon.
Borettslagets forsikringsselskap
Tryg Forsikring
Polisenr. 6653131
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 47 373 kvm (eiet)
Arealbekreftelse fra Oslo er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilt fra Nordvik.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger sentralt og attraktivt til på Kalbakken i Oslo med nærhet til offentlig kommunikasjon, flotte rekreasjonsområder og et godt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Martin Skatvedts vei er en enveiskjørt gate uten særlig gjennomgangstrafikk. Fra boligen har du et grønt og hyggelig utsyn mot borettslagets fellesområdet. Av denne grunn oppleves den interne beliggenheten som skjermet og tilbaketrukket. Her vil du trives! Kun få minutters gange fra leiligheten ligger Joker Kalbakken, som er åpen alle dager. I nærheten finner du også Apotek 1, Haveli Tandoori som er en indisk restaurant med takeaway, en ny restaurant som heter Stop&Go samt dagligvarebutikkene Meny og Rema 1000. I tillegg ligger blant annet Veitvet senter, Linderud senter, Grorud senter og Stovner senter innen rekkevidde. Ved bruk av bil eller kollektiv transport kommer du deg raskt og enkelt til Oslo sentrum hvor du finner alt av hovedstadens fasiliteter. Nærområdet har flotte turmuligheter og kan by på en rekke aktivitetstilbud med blant annet Kalbakken øvingsfelt (islegges vinterstid), idrettshall, Nordtvedt bad, Fresh Fitness, Bare Trening m.m. Det er gangavstand til Grorud IL idrettsanlegg med flere baner og fine fasiliteter, samt Greibanen (Apalløkka) med kunstgressbane, grusbane og ballbinge. Fine turveier langs Alnaelva som går opp til naturskjønne områder i Lillomarka med Vesletjern og Steinbruvann hvor det er skiløyper og lysløyper med flotte turområder sommer som vinter. Kun 5 minutter fra leiligheten ligger også Nordtvet gård som er et gårdsmiljøsenter med staller og smådyr. Gården er åpen hele året og kan anbefales for både store og små. Ved gården finner du også Nordtvet bad og bibliotek. Det er med andre ord noe for alle og enhver i området. Det er gode forbindelser med offentlig kommunikasjon i området både via buss, t-bane, tog og flybuss. Bussholdeplassen i Kalbakkveien ligger ca. 5 minutters gange fra boligen. Her går busslinje 31 til og fra Oslo sentrum døgnet rundt. Både Rødtvet og Kalbakken t-banestopp ligger ca. 5 minutter unna. Hvor linje 4 og 5 går med under 20 minutters reisetid til Oslo sentrum. I tillegg stopper flybussen på Rødtvet bussholdeplass. Herfra går det også busser mot Nittedal og Lillestrøm.
Offentlig kommunikasjon
Buss: Kalbakkstubben 2 min. gange (Linje 25, 68, 126). T-bane: Rødtvet 9 min. gange (Linje 4, 5). Tog: Nyland stasjon 13 min. gange (Linje L1).
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger attestert arkivkort for våningshus, datert 03.12.1958. Det foreligger ferdigattest for følgende arbeid: - Rehabilitering og nye innglassede balkonger, datert 10.01.1996. - Tilleggsisolasjon, datert 09.04.2002. - Rehabilitering av våtrom, datert 22.08.2007.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger, i henhold til reguleringsplan S-435, vedtatt 02.04.1952. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående byggesaker: Kalbakkstubben 14 A - Oppføring av bolig- og næringsbygg Saksnummer: 202105274 - Byggesak Mottatt sak: 25.03.2021 Status: Mottatt søknad om endring Kalbakkstubben 14 B - Riving av bebyggelse Saksnummer: 202310944 - Byggesak Mottatt sak: 06.07.2023 Status: Tillatelse gitt Pågående plansaker: Nordtvetveien 32 - Dialogfase 1 - Oppføring av boliger Saksnummer 202111779 - Reguleringssak Mottatt sak 09.07.2021 Kalbakkveien 4 - 6 - Utarbeidelse av planforslag Saksnummer: 202316398 - Reguleringssak Mottatt sak: 07.11.2023 Planen innebærer bygging av inntil seks etasjer med totalt 177 boenheter, samt arealer for handel, tjenesteyting og park. Det legges opp til å skape et levende og aktivt bymiljø med torg og møteplasser som skal bidra til å revitalisere området. Initiativet er fremmet av Kalbakken Utvikling AS, en del av et syndikat organisert av Vika Project Finance. De har som mål å videreføre nærsenterfunksjonene i området samtidig som det etableres nye boliger og sosiale møteplasser.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/91/38: 10.10.1955 - Dokumentnr: 12765 - Rettighet Rettighetshaver: Svenningsen Kjell S Løpenr: 1177117 LEIE AV NÆRINGSLOKALE ÅRLIG AVGIFT NOK 10 BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE 05.04.1956 - Dokumentnr: 3994 - Erklæring/avtale ang.utsalgskiosk 21.03.1957 - Dokumentnr: 3250 - Best om garasje/parkering 21.03.1957 - Dokumentnr: 3251 - Best om garasje/parkering 11.06.1982 - Dokumentnr: 15606 - Best om garasje/parkering Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven. Bestemmelse om adkomstrett 16.08.2004 - Dokumentnr: 55166 - Erklæring/avtale Rettighetshaver: Akerli Borettslag, org.nr. 950325046 Kan ikke slettes uten samtykke fra begge parter i fellesskap Gjelder fremføring av fjernvarmerør 12.03.1955 - Dokumentnr: 3709 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:91 Bnr:2 05.07.1956 - Dokumentnr: 7981 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:91 Bnr:46 02.05.2016 - Dokumentnr: 387527 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:91 Bnr:46 Bestemmelser om serveringsstedets åpningstider, benyttelse, servering m.m.
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum (min. kr. 45 000,-) – estimert til kr. 41 060,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Rabatt vederlag/provisjon kr. 5 000,- Tilrettelegging (fratrukket veil. stylist) kr. 17 650,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 27 078,- Samlet skal selger betale kr. 128 078,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 625,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Sander O. Berntsen, Eiendomsmegler / Fagmedarbeider / Partner
480 79 642
s.berntsen@nordvikbolig.no
Megler
Sander O. Berntsen, Eiendomsmegler / Fagmedarbeider / Partner
480 79 642
s.berntsen@nordvikbolig.no
Megler 2
Amalie Marthinsen, Eiendomsmegler / Partner
472 00 032
a.marthinsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Nordre Aker Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 916491034
Nydalsveien 33, 0484 OSLO
Bilder
Sander O. Berntsen
Eiendomsmegler / Fagmedarbeider / Partner
Nydalen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Amalie Marthinsen
Eiendomsmegler / Partner
Nydalen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?