Galgeberg 3JGamle Oslo
- Gamle Oslo
- Galgeberg 3J
- Prisantydning
- 4 000 000,-
- Totalpris
- 4 213 562,-
- Felleskost/mnd
- 3 349,-
- BRA-i
- 34 m2
Perfekt førstegangskjøp på Vålerenga
Lys og superkoselig 2-roms toppleilighet med god arealutnyttelse| Fyring og v.vann| Nydelig gårdsrom| Sentralt, rolig
Velkommen til en sjarmfull toppleilighet i Galgeberg 3J - herlig 2-roms leilighet høyt og fritt i byggets 5. etasje med en lys og praktisk planløsning. Leiligheten har innflyttingsklar standard og består av en luftig stue, åpen kjøkkenløsning, soverom, flislagt bad og en innbydende entré. Videre byr leiligheten på klassiske elementer som god takhøyde, originale tregulv og store vindusflater. Her bor du i et populært borettslag med flotte fellesareal beliggende sentrumsnært og med gode kollektivforbindelser. Kvaliteter: - God planløsning - Sjarmerende detaljer - Dype vinduskarmer - Fine lysforhold - Stor loftsbod (kun 1 etasje opp) - Kjellerbod - Tilgang til gjesteleilighet - Fellesvaskeri i kjeller - Kort avstand til kollektivtransport - Ingen dok.avgift - IN-ordning
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1935
- Etasje:
- 5
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 000 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 4 213 562,-
- Fellesgjeld:
- 204 000,-
- Felleskost/mnd:
- 3 349,-
- Fellesformue:
- 75 428,-
- Totalt BRA:
- 47 m2
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
29-0123/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Galgeberg 3J, 0657 Oslo
Gnr. 232, bnr. 137 i Oslo kommune.
Andelsnr. 159 i Galgeberg Borettslag, orgnr. 948159171
Selger(e)
Agnes Viktoria Aaser
Kjøpesum og omkostninger
4 000 000,- (Prisantydning) 204 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 204 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 213 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 222 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1935
Etasje
5
Arealer
BRA-i: 34 kvm
BRA-e: 13 kvm
Totalt BRA: 47 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 6 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 6 kvm
5. etasje:
BRA-i: 34 kvm. Entré, bad, soverom og stue/kjøkken.
Totalt BRA: 34 kvm
6. etasje:
BRA-e: 7 kvm. Loftsbod.
Totalt BRA: 7 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i 5. etasje og inneholder entré, bad, soverom, stue og åpen kjøkkenløsning. I tillegg disponerer leiligheten en kjeller- og loftsbod. Loftsboden har plassbygde oppbevaringsløsninger.
Standard
Entré Innbydende entré med god plass til å henge fra seg ytterklær og sko. Entréen gir et godt førsteinntrykk før du beveger deg videre inn i boligen. Dørtelefon sikrer enkel og trygg innslipp av besøkende. Entréen har praktiske nisjer og plass til entrémøblement. Stue Lys stue malt i tidløse farger som står i stil med det lyse, originale tregulvet. Planløsningen er fleksibel med flere møbleringsmuligheter. Det er god plass til sofa, spisebord og øvrig møblement. Stuen har store vindusflater som gir mye naturlig lys til rommet. Stuen og kjøkkenet er i en åpen løsning og utgjør leilighetens sosiale sone! Takhøyden er målt til 2,64 meter. Kjøkken Tidsriktig og smakfullt kjøkken fra 2014 med innredninger fra HTH. Slette fronter og laminert benkeplate med nedfelt oppvaskkum. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer med oppvaskmaskin, komfyr og platetopp. Det er kjøkkenventilator med kullfilter. Soverom Lunt soverom med god plass til dobbeltseng og garderobeskap. Bad Flislagt bad pusset opp i regi av borettslaget i 2005. Baderomsinnredningen består av servantskap, speilskap, dusjsone og toalett. Det er varmekabler i gulvet og mulighet for vaskemaskin. Naturlig ventilasjon.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: I regi av borettslaget, før min tid. 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Våtroms rehabilitering i 2004/2005. 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Utført i regi av borettslaget. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Takrehabilitering 2015/16. Utskifting og maling av vinduer 2017/2018. Igangsatt innsetting av gjerde til bakgården 2025. For mer info se vedlikeholdsoversikt til borettslaget. 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Utbedring av støttemur, samt drenering og nytt tak på forretningsbygg i 2010. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja. Foreligger det en samsvarserklæring? Nei. Beskriv arbeidet og hvorfor det ikke foreligger samsvarserklæring: Ikke gjort elektrisk arbeid annet enn å flytte taklampe i stuen noen cm. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Ikke i min eiertid. Tidligere eier har flyttet kjøkken fra nåværende soverom. 6. Vet du om boligen eller eiendommen har blitt endret eller bygget ut etter opprinnelig byggeår, enten av deg eller tidligere eiere, herunder bruksendringer kjeller/loft etc.? Ja. Var tiltaket søknadspliktig? Nei. Eventuell kommentar: Usikker om det var søknadspliktig å flytte kjøkkenet, men ingen vegger er endret. 8. Vet du om det har vært utført kontroll av installasjoner for eksempel oljetank/ sentralfyr/ ventilasjon? Ja. Beskriv: Noe arbeid med oljetank/sentralfyr, i regi av borettslaget. 10. Vet du om det er gjort radonmåling på eiendommen, enten i din eller tidligere eiertid? Nei. Eventuell kommentar: Ikke kjent med dette. 16. Vet du om det er eller har vært sprekker i mur/skjeve gulv/setningsskader eller liknende? Ja. Beskriv: Eldre bygård, noen skjevheter. 17. Vet du om det er eller har vært feil på vann/avløp herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller liknende? Nei. Eventuell kommentar: Renser sluk regelmessig. 22. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Ja. Oppgi type rapport og årstall: I forbindelse med kjøp 2017, og nå når jeg skal selge i 2025 blir det lagd en rapport. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? I forbindelse med kjøp 2017, og nå når jeg skal selge i 2025 blir det lagd en rapport 31. Vet du om det er nedgravd oljetank på eiendommen? Nei. Eventuell kommentar: Jeg tror det er det, men vet ikke.
Bygningssakkyndig
Stavern Taksering AS
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Byggemåte Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Vindene er fra 1988. Vinduene har normal bruksslitasje med noe malingsslitasje og behov for vedlikehold. Bygningen har Brann- og lydklassifisert entrédør. Bygningsdeler som har fått TG2: Tekniske installasjoner > Avløpsrør: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Våtrom > Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Konsekvens/tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Det anbefales utvidet kontroll av det elektriske anlegget da det har mangelfull dokumentasjon og ingen kjent kontroll de siste fem år. Våtrom > Etasje > Bad > Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Konsekvens/tiltak: Det bør etableres tilluft til våtrommet. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Medfølger ikke:
- Taklampene på soverommet og i stua
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Oppvarming
Enheten har oppvarming ved hjelp av vannbåren varme, leiligheten har radiatorer på vegger. Gulvvarme på bad. Enheten har sentral oppvarming av varmtvann. Boligen har naturlig ventilasjon med ventiler til innvendig luftesjakt og til vegg.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 349,- pr. mnd
Inkluderer: Varmtvann, fyring, TV og bredbånd, nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter, trappevask, vaktmestertjeneste, felles forsikring, styrehonorar, forretningsførsel, personalkostnader, drift og vedlikehold mm.
Herav:
- Felleskostnader: kr 2 914,-
- Kapitalkost. lån1: kr 435,-
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 876 894,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 507 574,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Borettslaget består av 175 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter. Galgeberg Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948159171. Gårds- og bruksnummer: 232/137 6232/137 Første innflytting skjedde i 1936. Tomten ble kjøpt i 1986. Borettslaget er et samvirkeforetak som har til formål å gi andelseierne bruksrett til egen bolig i foretakets eiendom (borett), og å drive virksomhet som står i sammenheng med dette. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS. Fasiliteter: - Gjesteleilighet som kan leies - Fellesvaskeri i kjelleren - Vaktmesteren med verksted i oppgang H. - Styrets postkasse ved oppgang M. - Sommerfest i borettslaget Større vedlikehold: 2023 - dd. - Rehabilitering av forretningslokaler 2020 - Nytt avfallsanlegg 2019 - Byttet lys i trappeoppgang 2017 - 2018 - Maling av alle vinduer 2017 - 2018 - Utskifting av vinduer Skiftet ut enkelte vinduer med TG3 samt alle balkongdører. 2015 - 2016 - Takrehabilitering Komplett rehabilitering av tak og nedløpsrør 2004 - 2005 - Våtromsrehabilitering. Forslag fra styret: Inngjerding av Galgeberg 3 Det ble vedtatt på generalforsamling i 2022 at styret skulle utrede inngjerding av Galgeberg borettslag. Med de tilbudene som er hentet inn blir totalsummen på ca. 2.000.000 kr. Dette inkluderer gjerder med fundamenter, porter, nytt låsesystem med brikker og nytt ringeklokkesystem. For å dekke utgiftene ser styret for seg en husleieøkning på maks 200 kr. per enhet. Styret ser på inngjerding som en nødvendig investering for å opprettholde et trygt bomiljø og for å kunne videreutvikle uteområdet vårt med flere tilbud til våre beboere. Det har vært et økende antall saker med innbrudd, forsøk på overfall, narkotikahandel og truende situasjoner inne i vårt gårdsrom. Forslaget ble vedtatt. Forslag fra styret: Vedtektsendring 4-2 (7): Overlating av bruk Vedtektsendringen ble vedtatt. Styret informerer om at det i våren 2024 ble hengt opp møllfeller på alle loft, det har ikke vært noen ytterligere henvendelser om møll etter dette. Hjemmesiden til borettslaget er www.vibbo.no/galgeberg Årsmøtedokumentet for 2024 med innkalling, årsrapport og budsjett/regnskap ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett.
Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 204 000,- pr. 07.04.2025
Selskapets totale lån og vilkår:
Lånenr: OBBK01-98207365696
Type: A
Restsaldo: 8.265.723,-
Restløpetid: 10 år 2 md.
Term pr. år: 2
Type rente: Flyt
Rente: 5,64%
Lånenr: OBOS01-98208201603
Type: A
Restsaldo: 3.514.972,-
Restløpetid: 15 år 7 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,64%
Lånenr: OBOS02-98208201611
Type: A
Restsaldo: 7.763.798,-
Restløpetid: 20 år 4 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,64%
Lånenr: OBOS05-98208453238
Type: A
Restsaldo: 25.811.080,-
Restløpetid: 29 år 7 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 5,64%
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.
Det er muligheter for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.05 og 30.11 på borettslagets felleslån. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Andelseieren vil da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.
Fellesformue
Kr. 75 428,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Boligselskapets budsjett og regnskap er vedlagt i salgsoppgaven.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt. Andelseier er ansvarlig for at husordensreglene følges av alle i husstanden. Andelseier er også pliktig til å gjøre seg kjent med og følge vedtektene for borettslaget.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Andelseier er pliktig til å holde leiligheten og annet areal som hører leiligheten til i en slik stand at den ikke forringes utover normal slitasje. Det samme gjelder for fellesarealene. Det skal være ro i leilighetene mellom kl 23 og 06 hverdager og natt til lørdag og natt til søndag kl 24 og 06.
Dyrehold
Det er ikke tillatt å holde dyr. Dette gjelder allikevel ikke dersom gode grunner taler for dyreholdet og det ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Før søknad om dyrehold sendes til styret, skal søker skriftlig selv rette en forespørsel til aktuelle beboere/andelseiere, der disse bes om å komme med eventuelle innvendinger. Søknad om dyrehold rettes til styret.
Borettslagets forsikringsselskap
FREMTIND FORSIKRING AS
Polisenr. 26708575
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 6 259,1 kvm (eiet)
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med Nordvik Bolig visningsskilt. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten har en attraktiv beliggenhet i et populært boligområde mellom Kampen og Vålerenga i Oslo. Området er preget av en harmonisk blanding av nyere boliger, velholdte leilighetsbygg og sjarmerende, eldre trehus. Med et godt utbygd kollektivtilbud via buss og T-bane, er det enkelt å komme seg rundt. Nærmeste holdeplass er Galgeberg, mens Ensjø T-banestasjon tilbyr fire linjer (1-4), og Tøyen T-banestasjon gir tilgang til alle byens fem linjer. Boligen ligger også i nærheten av Jordal idrettspark, som byr på fasiliteter som kunstgressbane, skøytehall, amerikansk fotball og et moderne skateanlegg. Det er kort avstand til Tøyenbadet, som etter planen åpner i januar 2025, samt Valle Hovin og Valhall Arena, kjent for sine idrettsanlegg og store konserter. I nærområdet finner du også Hovindammen - en idyllisk perle omgitt av turstier, sitteplasser og grønne lunger. Smia kunstgalleri og kulturkafé er like i nærheten og tilfører området en kulturell dimensjon. De flotte grøntområdene i Kampen Park, Tøyenparken og Botanisk hage gir utmerkede rekreasjonsmuligheter året rundt. Svartdalsparken, med sin idylliske tursti langs Alnaelva, ligger i gangavstand og gir fantastiske naturopplevelser. Her finner du også Kroloftet og Kruttverket, et sosialt og kulturelt samlingssted med blant annet keramikk- og syverksted, arrangementer, badstue, cafe mm. I tillegg er det fantastiske turområder på Ekeberg som er innen kort rekkevidde. Når det gjelder dagligvarebutikker, ligger både Rema 1000 Jordal og Extra St. Halvardsgate i nærheten. For et bredere utvalg, er det kort vei til Tøyen, Grønland Basar og Fyrstikktorget, som byr på et variert tilbud av butikker og tjenester. Med gode forbindelser via kollektivtrafikk, sykkel eller bil, er også Grünerløkka og Oslo sentrum lett tilgjengelig. Bussforbindelser Galgeberg: - Linje 20, 37, 100 og 110 Bussforbindelse St. Halvards gate: - Linje 54 T-bane Ensjø: - Linje 1, 2, 3, og 4 T-bane Tøyen: - Linje 1, 2, 3, 4 og 5 Se rutetider på ruter.no
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det er avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Kjøkkenet er flyttet ut i stuen for å lage et soverom. Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 1935. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet er uattestert, og dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, men ikke endelig godkjenning. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av våtrom datert 2005. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg iht. S-2255. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Pågående byggesaker i området: Galgeberg 3 - Bruksendring fra butikk til restaurant og tilbakeføring av fasade Saksnummer: 202451683 Status: Tiltaket omfatter bruksendring næringslokalet i Galgeberg 3 til servering. Tillatelse er gitt. Galgeberg 3 - Plassering av luftinntak, to varmepumper og gassbeholdere på tak. Saksnummer: 202551629. Galgeberg 3 - Bokstavskilt og markiser. Saksnummer: 202551630. Tillatelse er gitt. Normannsgata 2 - Bruksendring av del av underetasje fra forretning til restaurant Saksnummer: 202459960 Status: Behov for tilleggsdokumentasjon for å kunne behandle saken. St. Halvards gate 71 B - Bruksendring fra verksted til servering Saksnummer: 202302354 Status: Bruksendring av to skur til vinbar, fasadeendringer og utskifting av tak. Igangsettingstillatelse gitt. Vålerenggata 2 B - Oppføring av seks balkonger Saksnummer: 202461338 Status: Tillatelse gitt. Jordalgata 4 - Stoppested Galgeberg påstigning i Jordalgata - Oppføring av leskur. Saksnummer: 201914933. Status: Tillatelse gitt. Pågående plansaker i området: Saksnr: 202212750. Saken gjelder Brynsbakken - Kapasitetsøkende jernbanetiltak. Saksnr: 202305104. Saken gjelder Åkebergveien 11 - Nytt Oslo fengsel på Grønland. Planforslag til politisk behandling.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/232/137: 07.09.1936 - Dokumentnr: 405671 - Rettighet Rettighetshaver: Dnb Bank Asa Org.nr: 984 851 006 LEIE AV NÆRINGSLOKALE LEIE-TID: 10 ÅR ÅRLIG AVGIFT NOK 3,000 BESTEMMELSER OM FORLENGELSE MED FLERE BESTEMMELSER Gjelder denne registerenheten med flere ---------- Nye vilkår i leie 22.07.1937 - Dokumentnr: 404504 - Best. om vann/kloakkledn. Med flere bestemmelser 28.07.1937 - Dokumentnr: 404593 - Best. om vann/kloakkledn. 31.08.1948 - Dokumentnr: 409843 - Rettighet Rettighetshaver: Dnb Bank Asa Org.nr: 984 851 006 LEIE AV NÆRINGSLOKALE ÅRLIG AVGIFT NOK 2,466 BEST. OM VARIGHET MED FLERE BESTEMMELSER Gjelder denne registerenheten med flere 16.07.1986 - Dokumentnr: 43079 - Bestemmelse om veg Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. 31.08.1935 - Dokumentnr: 900787 - Opprettelse av matrikkelenheten OPPRETTELSE - FRADELT FRA ÅKERBERGVEIEN 70 - UTGÅTT 07.01.1988 - Dokumentnr: 1226 - Registrering av grunn Utskilt fra denne matrikkelenhet: Knr:0301 Gnr:232 Bnr:422
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand. En av spottene på kjøkkenet er litt ødelagt; rammen har løsnet. Selger opplyser at det ikke er noe galt med funksjonaliteten, og at de har rammen og at det kanskje er mulig å fikse.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 1,00% av salgssum – estimert til kr. 44 540,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 22 320,- Samlet skal selger betale kr. 131 050,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Caroline Ephraim, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
950 17 690
c.ephraim@nordvikbolig.no
Megler
Caroline Ephraim, Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
950 17 690
c.ephraim@nordvikbolig.no
Megler 2
Lilliann Tronshaug, Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
452 51 612
l.tronshaug@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Sagene Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 927685000
Vogts gate 47, 0477 OSLO
Bilder
Caroline Ephraim
Daglig leder / Eiendomsmegler / Partner
Torshov
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Lilliann Tronshaug
Salgsleder / Eiendomsmegler / Partner
Torshov
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?