Sankt Halvards gate 5Drammen
- Drammen
- Sankt Halvards gate 5
- Prisantydning
- 3 690 000,-
- Totalpris
- 3 914 960,-
- Felleskost/mnd
- 4 126,-
- Kommunale avg.
- 9 190,- per år
- BRA-i
- 68 m2
Lys og romslig 2-roms med vestvendt fransk balkong – midt i Drammen sentrum
Velkommen til en attraktiv og moderne 2-roms leilighet i Sankt Halvards gate 5 – perfekt for deg som ønsker en sentral, lettstelt og innbydende bolig i hjertet av Drammen. Leiligheten byr på en gjennomtenkt planløsning med åpen stue- og kjøkkenløsning, ett romslig soverom, delikat bad med varmekabler samt både innvendig bod og egen sportsbod i samme etasje. Store vindusflater gir rikelig med naturlig lys, og den franske balkongen åpner opp stuen og gir en lun og luftig atmosfære. Boligen ligger i et veldrevet bygg fra 2000 med heis, balansert ventilasjon og enkel adkomst. Her bor du med kort gangavstand til byens pulserende sentrum med caféer, restauranter, shopping, kulturtilbud og kollektivknutepunkt, samtidig som du har flotte turmuligheter langs Drammenselva rett utenfor døren.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1999
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 690 000,-
- Omkostninger:
- 96 800,-
- Fellesgjeld:
- 128 160,-
- Totalpris:
- 3 914 960,-
- Felleskost/mnd:
- 4 126,-
- Kommunale avgifter:
- 9 190,- per år
- Totalt BRA:
- 72 m2
- Energimerking:
- E - rød
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.

Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
64-0182/25
Boligtype og eieform
Selveierleilighet (Eierseksjon)
Adresse og betegnelse
Sankt Halvards gate 5, 3015 Drammen
Gnr. 113, bnr. 1082, snr. 3 (ideell andel 1/1) i Drammen kommune.
Selger(e)
Albijon Hoxha
Kjøpesum og omkostninger
3 690 000,- (Prisantydning) 128 160,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 818 160,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 95 450,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 96 800,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 109 500,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 914 960,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 927 660,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen, inkl. evt. fellesgjeld. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1999
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 68 kvm
BRA-e: 4 kvm
Totalt BRA: 72 kvm
Beskrivelse:
1. etasje:
BRA-i: 68 kvm.
BRA-e: 4 kvm.
Totalt BRA: 72 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på sameiets fellesareal, men disponeres av denne seksjonen. Sameiet kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Takstmannens kommentar til arealoppmåling:
Arealoppmåling er foretatt av byggesakskyndig.
Antall soverom
1
Innhold
1. Etasje: Soverom, stue, kjøkken, spisestue, bod, gang og bad. Sportsbod. Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Bygningsdeler som har fått TG2: TG2 - Dører: Leiligheten er utstyrt med en branndør av typen B30, i tillegg er det en terrassedør (2020). Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Det er registrert spenn på ytterdøren. - Gitt dørenes alder må mindre justeringer og vedlikehold påregnes over tid. Normal tid for kontroll og justering av tredører 2-8 år. Normal tid for utskifting av tredører og aluminiumsdører 20-40 år. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da dørene har middels alder, noe som tilsier at utskifting ikke kan utelukkes i løpet av de kommende årene. TG2 - Overflater: Gulv: - Parkett. Vegger: - Malte overflater. Himling: - Malte overflater. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Overflater og gulv bærer preg av alder og bør påregnes noe oppgradering/vedlikehold. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da gulvet bør utbedres eller vedlikeholdes over tid. Bruksmerker kan utbedres med sliping og overflatebehandling eller ved å skifte ut slitte områder. TG2 - Radon: Det foreligger ikke dokumentasjon på radonmålinger. I henhold til http://geo.ngu.no/kart/radon/ befinner boligen seg i et område hvor radonforekomsten er klassifisert som "usikker" aktsomhetsgrad. Vurdering av avvik: - Det er avvik: TG 2 settes fordi det foreligger ikke dokumentasjon, noe som skaper usikkerhet rundt radonverdiene. Konsekvens/tiltak - Tiltak: Dokumentasjon bør innhentes hvis mulig, ellers bør radonmålinger gjennomføres. Det tas forbehold om at dersom radonverdier overstiger den tiltaks grensen på 100 Bq/m³, må tiltak iverksettes. TG2 - Innvendige dører: Innvendige dører i leiligheten består av malte fyllingsdører. Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. - Det er registrert flere dørhåndtak som bør justeres/strammes. - Det er registrert oppsvulming på nedre kant av baderomsdøren. Konsekvens/tiltak - Det bør foretas tiltak på enkelte dører. Dørene er fortsatt funksjonelle, men utskifting bør påregnes i løpet av de kommende årene som en del av vedlikeholdet for å oppnå TG 0/1. TG2 - Overflater vegger og himling: Veggene er flislagte, og himlingen består av malte plater. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Det er registrert riss/sprekk på fliser samt bruksmerker etter tidligere oppheng. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da flisenes forventede levetid er delvis oppbrukt, og behov for vedlikehold eller utskifting må påregnes i løpet av de kommende årene. Det er registrert sprekker i fliser og fuger på vegg, noe som kan medføre inntrenging av vann bak flisene og økt risiko for fukt- og råteskader i veggkonstruksjonen. For å opprettholde tilfredsstillende tetthet anbefales det å utbedre eller skifte ut de skadede fugene. TG2 - Overflater gulv: Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Det registreres 19 mm fall fra terskel til sluk. Fallforhold på gulv er tilfredstillende utført i henhold til krav som var gjeldene ved oppføringstidspunkt. Eventuell lekkasje vann vil ledes til sluk. Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik i fuger. - Det er registrert svertesopp og slitte silikonfuger i dusjsonen. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser på påstøp og underliggende membran er 20-40 år. Konsekvens/tiltak - Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. TG 2 settes fordi halvparten av levetiden for fliser er nådd, og ytterligere vedlikehold eller utskiftning bør vurderes i de kommende årene. Konstruksjonen bør følges opp over tid. Det er ikke behov for umiddelbare tiltak, men på grunn av alder kan skader oppstå uforutsett. Det er ikke beregnet oppgraderingskostnader nå, men slike tiltak må påregnes ved fremtidige endringer eller skader. TG2 - Bad - Sanitærutstyr og innredning: - Innredning med nedfelt servant. - Vegghengt speil. - Toalett. - Dusjvegger/hjørne. - Opplegg for vaskemaskin. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Sanitærutstyr og innredning har middels alder. Konsekvens/tiltak - Tiltak: Innredning og sanitærutstyr er fra byggeåret, og noe vedlikehold/oppgraderinger må påregnes i de kommende årene. TG2 - Bad - Ventilasjon: Avtrekk via balansert ventilasjon. Avtrekk er funksjonstestet med papir og det er tilfredstillende avtrekk. Vurdering av avvik: - Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Konsekvens/tiltak - Det må foretas tiltak for å lukke avviket. - Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l TG2 - Bad - Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Vurdering av avvik: - Det er avvik: Det tas forbehold om at det, gitt badets generelle tilstand, kan foreligge skjult fukt bak vegger som ikke er påvist. Ved en rehabilitering vil det alltid være en risiko for å avdekke eldre skader som ikke er synlige i nå. TG2 - Kjøkken - Overflater og innredning: Innredning: - Profilerte fronter. - Flislagt over kjøkkenbenk. - Benkeplate av heltre. Integrert utstyr: - Stekeovn. - Platetopp. - Kjøl/fryseskap. - Oppvaskmaskin. (frittstående) Installasjoner: - Komfyrvakt ikke montert. - Waterguard ikke montert. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Kjøkkenet bærer noe preg på alder, noe slitasje på benkeplate og silikonfuger. - Det anbefales å montere komfyrvakt og waterguard for å forhindre potensielle brann- og vannskader, selvom det ikke var krav om på oppføringstidspunktet. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da det bør påregnes noe vedlikehold/oppgraderinger på sikt. Tekniske installasjoner - Vannledninger: Vannrørene er installert med kobber og rør-i-rør-system, med fordelerskapet plassert under vasken i kjøkkenet. Rørene er fra byggeåret og har middels alder, noe som tilsier moderat risiko for skader eller lekkasjer. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. - Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. Konsekvens/tiltak - Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. - Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. - Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes. TG 2 settes da de innvendige vannrørene er over 25 år gamle, noe som innebærer en moderat risiko for skader. Selv om det ikke ble observert avvik under befaringen, er det viktig å være klar over at rørenes alder øker sannsynligheten for at skader kan oppstå. TG2 - Avløpsrør: Avløpsrørene er utført i plast. De innvendige rørene har en middels alder, med moderat sannsynlighet for skader. Bygget har flere etasjer, og det er derfor ikke kontrollert om kloakkanlegget er luftet over tak. Inspeksjonen er begrenset til leilighetens innvendige installasjoner og avsluttes ved sluk/etasjeskille. Det ble ikke registrert feil eller mangler ved anlegget. Det øvrige avløpsanlegget er under sameiets ansvar. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak - Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. - Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. TG 2 settes da de innvendige avløpsrørene er over 25 år gamle, noe som innebærer en moderat risiko for skader. Selv om det ikke ble observert avvik under befaringen, er det viktig å være klar over at rørenes alder øker sannsynligheten for at skader kan oppstå. TG2 - Varmtvannstank: Varmtvannstank på ca. 120 liter og plassert under kjøkkenbenken, antas fra byggeår. Ikke tilgjengelig for inspeksjon på befaringsdagen. Vurdering av avvik: - Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. - Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år Gjenværende forvenet levetid: Antas utløpt. Forventet levetid for varmtvannsbereder: 20 år. Konsekvens/tiltak - Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. - Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker. TG 2 settes med forbehold om at berederen har passert forventet levetid og utskifting kan ikke utelukkes TG2 - Elektrisk anlegg: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Det elektriske anlegget er utstyrt med automatiske sikringer, og sikringsskapet er plassert i boden. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 2000 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ukjent 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ukjent 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Ukjent 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Ukjent 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Ukjent 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei Generelt om anlegget 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei Inntak og sikringsskap 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja TG 2 settes fordi det ikke har vært el-kontroll eller sjekk av sikringsskapet de siste fem årene, og befaringen er begrenset til visuell inspeksjon. Den bygningssakkyndige har kun kontrollert synlige komponenter og sikringsskapet, og det er heller ikke fremlagt samsvarserklæring på utførte arbeider. Bygningsdeler som har fått TG3: TG3 - Bad - Sluk, membran og tettesjikt: Sluket er av plast. Membran/tettesjikt bør være avsluttet minst 25 mm over gulvflaten og 15 mm ved terskelen. Omfang og tilstand på membranen kan ikke kontrolleres direkte; kun alder er tatt i betraktning. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Gjenværende forventet levetid: Utløpt. Forventet levetid for membran: 25 år. Konsekvens/tiltak - Eldre sluk av plast er ofte utsatt for lekkasjer og særlig i overganger. Eventuelle lekkasjer kan medføre fuktskader på tilliggende konstruksjoner. - Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. - Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv og fuktskader. Membranens forventede levetid er 25 år, og denne er nå utløpt. Når levetiden er overskredet, kan membranens funksjon ikke lenger garanteres, og risikoen for fuktskader øker. Det er heller ikke mulig å vurdere membranens tilstand uten destruktive inngrep. På bakgrunn av dette gis TG 3.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Samsvarserklæring: Det fremgår av selgers egenerklæringsskjema / tilstandsrapporten at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring for det elektriske anlegget Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: 1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Vet ikke hvilket firma men badet er fra før jeg kjøpte, bad fra 2017
Bygningssakkyndig
N Takst og Eiendom AS v/Takstmann Emil Nguyen
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: - Tak tekket som tilnærmet flatt tak (ikke besiktiget). - Yttervegger av betong- og trekonstruksjoner. - Fasader i murverk og liggende trekledning. - Etasjeskiller av betong. - Grunnmur i betong Iht. byggesakskyndig. Bygningsdeler som har fått TG2: TG2 - Dører: Leiligheten er utstyrt med en branndør av typen B30, i tillegg er det en terrassedør (2020). Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Det er registrert spenn på ytterdøren. - Gitt dørenes alder må mindre justeringer og vedlikehold påregnes over tid. Normal tid for kontroll og justering av tredører 2-8 år. Normal tid for utskifting av tredører og aluminiumsdører 20-40 år. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da dørene har middels alder, noe som tilsier at utskifting ikke kan utelukkes i løpet av de kommende årene. TG2 - Overflater: Gulv: - Parkett. Vegger: - Malte overflater. Himling: - Malte overflater. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Overflater og gulv bærer preg av alder og bør påregnes noe oppgradering/vedlikehold. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da gulvet bør utbedres eller vedlikeholdes over tid. Bruksmerker kan utbedres med sliping og overflatebehandling eller ved å skifte ut slitte områder. TG2 - Radon: Det foreligger ikke dokumentasjon på radonmålinger. I henhold til http://geo.ngu.no/kart/radon/ befinner boligen seg i et område hvor radonforekomsten er klassifisert som "usikker" aktsomhetsgrad. Vurdering av avvik: - Det er avvik: TG 2 settes fordi det foreligger ikke dokumentasjon, noe som skaper usikkerhet rundt radonverdiene. Konsekvens/tiltak - Tiltak: Dokumentasjon bør innhentes hvis mulig, ellers bør radonmålinger gjennomføres. Det tas forbehold om at dersom radonverdier overstiger den tiltaks grensen på 100 Bq/m³, må tiltak iverksettes. TG2 - Innvendige dører: Innvendige dører i leiligheten består av malte fyllingsdører. Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik som tilsier at det bør foretas tiltak på enkelte dører. - Det er registrert flere dørhåndtak som bør justeres/strammes. - Det er registrert oppsvulming på nedre kant av baderomsdøren. Konsekvens/tiltak - Det bør foretas tiltak på enkelte dører. Dørene er fortsatt funksjonelle, men utskifting bør påregnes i løpet av de kommende årene som en del av vedlikeholdet for å oppnå TG 0/1. TG2 - Overflater vegger og himling: Veggene er flislagte, og himlingen består av malte plater. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Det er registrert riss/sprekk på fliser samt bruksmerker etter tidligere oppheng. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da flisenes forventede levetid er delvis oppbrukt, og behov for vedlikehold eller utskifting må påregnes i løpet av de kommende årene. Det er registrert sprekker i fliser og fuger på vegg, noe som kan medføre inntrenging av vann bak flisene og økt risiko for fukt- og råteskader i veggkonstruksjonen. For å opprettholde tilfredsstillende tetthet anbefales det å utbedre eller skifte ut de skadede fugene. TG2 - Overflater gulv: Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Det registreres 19 mm fall fra terskel til sluk. Fallforhold på gulv er tilfredstillende utført i henhold til krav som var gjeldene ved oppføringstidspunkt. Eventuell lekkasje vann vil ledes til sluk. Vurdering av avvik: - Det er påvist avvik i fuger. - Det er registrert svertesopp og slitte silikonfuger i dusjsonen. Normal tid før utskifting av gulv i våtrom med keramiske fliser på påstøp og underliggende membran er 20-40 år. Konsekvens/tiltak - Det må gjøres tiltak for å lukke avviket. TG 2 settes fordi halvparten av levetiden for fliser er nådd, og ytterligere vedlikehold eller utskiftning bør vurderes i de kommende årene. Konstruksjonen bør følges opp over tid. Det er ikke behov for umiddelbare tiltak, men på grunn av alder kan skader oppstå uforutsett. Det er ikke beregnet oppgraderingskostnader nå, men slike tiltak må påregnes ved fremtidige endringer eller skader. TG2 - Bad - Sanitærutstyr og innredning: - Innredning med nedfelt servant. - Vegghengt speil. - Toalett. - Dusjvegger/hjørne. - Opplegg for vaskemaskin. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Sanitærutstyr og innredning har middels alder. Konsekvens/tiltak - Tiltak: Innredning og sanitærutstyr er fra byggeåret, og noe vedlikehold/oppgraderinger må påregnes i de kommende årene. TG2 - Bad - Ventilasjon: Avtrekk via balansert ventilasjon. Avtrekk er funksjonstestet med papir og det er tilfredstillende avtrekk. Vurdering av avvik: - Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør. Konsekvens/tiltak - Det må foretas tiltak for å lukke avviket. - Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l TG2 - Bad - Tilliggende konstruksjoner våtrom: Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Vurdering av avvik: - Det er avvik: Det tas forbehold om at det, gitt badets generelle tilstand, kan foreligge skjult fukt bak vegger som ikke er påvist. Ved en rehabilitering vil det alltid være en risiko for å avdekke eldre skader som ikke er synlige i nå. TG2 - Kjøkken - Overflater og innredning: Innredning: - Profilerte fronter. - Flislagt over kjøkkenbenk. - Benkeplate av heltre. Integrert utstyr: - Stekeovn. - Platetopp. - Kjøl/fryseskap. - Oppvaskmaskin. (frittstående) Installasjoner: - Komfyrvakt ikke montert. - Waterguard ikke montert. Vurdering av avvik: - Det er avvik: - Kjøkkenet bærer noe preg på alder, noe slitasje på benkeplate og silikonfuger. - Det anbefales å montere komfyrvakt og waterguard for å forhindre potensielle brann- og vannskader, selvom det ikke var krav om på oppføringstidspunktet. Konsekvens/tiltak - Tiltak: TG 2 settes da det bør påregnes noe vedlikehold/oppgraderinger på sikt. Tekniske installasjoner - Vannledninger: Vannrørene er installert med kobber og rør-i-rør-system, med fordelerskapet plassert under vasken i kjøkkenet. Rørene er fra byggeåret og har middels alder, noe som tilsier moderat risiko for skader eller lekkasjer. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. - Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. Konsekvens/tiltak - Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. - Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. - Rørkurser på rør-i-rør system bør merkes. TG 2 settes da de innvendige vannrørene er over 25 år gamle, noe som innebærer en moderat risiko for skader. Selv om det ikke ble observert avvik under befaringen, er det viktig å være klar over at rørenes alder øker sannsynligheten for at skader kan oppstå. TG2 - Avløpsrør: Avløpsrørene er utført i plast. De innvendige rørene har en middels alder, med moderat sannsynlighet for skader. Bygget har flere etasjer, og det er derfor ikke kontrollert om kloakkanlegget er luftet over tak. Inspeksjonen er begrenset til leilighetens innvendige installasjoner og avsluttes ved sluk/etasjeskille. Det ble ikke registrert feil eller mangler ved anlegget. Det øvrige avløpsanlegget er under sameiets ansvar. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Konsekvens/tiltak - Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. - I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. - Tidspunkt for utskiftning av avløpsrør nærmer seg. TG 2 settes da de innvendige avløpsrørene er over 25 år gamle, noe som innebærer en moderat risiko for skader. Selv om det ikke ble observert avvik under befaringen, er det viktig å være klar over at rørenes alder øker sannsynligheten for at skader kan oppstå. TG2 - Varmtvannstank: Varmtvannstank på ca. 120 liter og plassert under kjøkkenbenken, antas fra byggeår. Ikke tilgjengelig for inspeksjon på befaringsdagen. Vurdering av avvik: - Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift. - Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år Gjenværende forvenet levetid: Antas utløpt. Forventet levetid for varmtvannsbereder: 20 år. Konsekvens/tiltak - Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift. - Det er ikke behov for utbedringstiltak siden tanken fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre tanker. TG 2 settes med forbehold om at berederen har passert forventet levetid og utskifting kan ikke utelukkes TG2 - Elektrisk anlegg: Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Det elektriske anlegget er utstyrt med automatiske sikringer, og sikringsskapet er plassert i boden. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei Spørsmål til eier 2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. 2000 3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ukjent 4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Ukjent 5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Ukjent 6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Ukjent 7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Ukjent 8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei Generelt om anlegget 9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei 10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? Nei Inntak og sikringsskap 11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja 12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Ja TG 2 settes fordi det ikke har vært el-kontroll eller sjekk av sikringsskapet de siste fem årene, og befaringen er begrenset til visuell inspeksjon. Den bygningssakkyndige har kun kontrollert synlige komponenter og sikringsskapet, og det er heller ikke fremlagt samsvarserklæring på utførte arbeider. Bygningsdeler som har fått TG3: TG3 - Bad - Sluk, membran og tettesjikt: Sluket er av plast. Membran/tettesjikt bør være avsluttet minst 25 mm over gulvflaten og 15 mm ved terskelen. Omfang og tilstand på membranen kan ikke kontrolleres direkte; kun alder er tatt i betraktning. Vurdering av avvik: - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. - Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Gjenværende forventet levetid: Utløpt. Forventet levetid for membran: 25 år. Konsekvens/tiltak - Eldre sluk av plast er ofte utsatt for lekkasjer og særlig i overganger. Eventuelle lekkasjer kan medføre fuktskader på tilliggende konstruksjoner. - Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. - Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv og fuktskader. Membranens forventede levetid er 25 år, og denne er nå utløpt. Når levetiden er overskredet, kan membranens funksjon ikke lenger garanteres, og risikoen for fuktskader øker. Det er heller ikke mulig å vurdere membranens tilstand uten destruktive inngrep. På bakgrunn av dette gis TG 3.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. I henhold til sameiets vedtekter må leietaker godkjennes av styret ved utleie av boligen. Kjøper bærer risikoen for at ønsket leietaker godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. I sameiets vedtekter er grensen satt til 90. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - rød
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 126,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer strøm fellesareal, personalkostnader, felles forsikring, drift og vedlikehold.
Det kan forekomme endringer i gebyr for felleskostnader etter utbedring av denne salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Kr. 9 190,- pr. 2024
Kommunale avgifter inkluderer:
Vann og avløp.
Oppgitt beløp er et estimat for hele året - endelig fakturert beløp kan avvike.
Fakturering skjer kvartalsvis.
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Kommunen har ikke vedtatt eiendomsskatt.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 839 614,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 358 456,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Sameiet St Halvardskvartalet ll ligger i Drammen kommune og har organisasjonsnummer 981578627. Sameiet består av 14 seksjoner, av dette er 14 seksjoner bolig og ingen seksjoner næring. Saker som er under arbeid: - Maling av fasade mot atriet - Drenering av kjeller - Rensing av kummer og sluk i garasjen - Trappegangen mot Tomtegata, gulv og trapper skal skures opp - Observert sølvkre i én leilighet i sameiet. Nødvendig tiltak vil bli gjort. Det er ikke obsertvert i denne leiligheten. Vedlikehold som er gjennomført siste 5 årene: - Byttet vinduer (2020) - Rehabilitert tak og terrasser (2020-2022) - Oppussing av ganger og trappeoppgang (2023) - Reparasjon og utbedring av takrenner (2024) - Reparasjon av rensepumpe i garasje (2023/2024)
Forretningsfører
Nbbo Eiendomsmegling AS
Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i sameiet.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 16362112161, DNB Boligkreditt AS - ikke standard
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 07.11.2024: 7.45% pa.
Antall terminer til innfrielse: 31
Saldo per 07.11.2024: 2 421 898
Andel av saldo: 198 054
Første termin/første avdrag: 30.12.2020 ( siste termin 30.12.2039)
Flytende rente
Fellesgjelden kan bli besluttet økt etter utarbeidelse av salgsoppgaven.
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Årsregnskap for 2023 viste et underskudd på kr. 228 677,-. Årsaken til underskuddet er oppussinger som sameiet har utført. Underskuddet var planlagt. Årsregnskapet for 2024 har budsjettert med et resultat på kr. 0,-. Styreleder opplyser om at dette er grunnet ferdigstilling av pågående oppussinger. Styret opplyser om at de har gått til innkjøp av felles brannvarslingssystem som jobbes med nå og frem mot januar. Alle beboerne får 2 brannvarslere som er linket til et felles system. Det er avholdt årsmøte for 2024. Per dags dato er ikke protokollen sendt ut, og megler har derfor ikke tilgang til endelig regnskap for 2023 og budsjett for 2025. Selger opplyser om at det ikke er planlagt noen store utgifter i sameiet dette året.
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Se vedtektenes pkt 6-1 vedr. forpliktelser rundt vedlikehold.
Dyrehold
Husdyr er tillatt i sameiet. På eiendommens arealer og i alle fellesrom skal husdyr alltid føres i bånd. Husdyr må ikke luftes i sameiets artium eller øvrige utvendige fellesarealer.
Sameiets forsikring
Gjensidige forsikring ASA
Polisenr. 86357078
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 930,3 kvm (eiet)
Adkomst
Det vil bli skiltet til leiligheten ved fellesvisning.
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i Sankt Halvards gate 5 – et rolig og veletablert boligområde midt på populære Bragernes i Drammen. Her bor du med gangavstand til alt byen har å by på, samtidig som du får en tilbaketrukket og fredelig atmosfære. Fra boligen er det kort vei til både Drammen togstasjon og Brakerøya, noe som gir ypperlige pendlermuligheter til Oslo og omegn. I nærområdet finner du CC kjøpesenter, Bragernes Torg, det nye Drammen sykehus og et bredt utvalg av butikker, kaféer og restauranter. For den aktive er det flotte turmuligheter langs elvepromenaden og i marka – året rundt. Området har også gode offentlige transportforbindelser, og det er enkel adkomst til E18 og E134. I tillegg byr eiendommen på moderne fasiliteter som garasje med elbillader, heis og flotte fellesarealer med bakgård og takterrasse. Dette er en beliggenhet som kombinerer det urbane med det naturnære – perfekt for deg som ønsker å bo sentralt, men samtidig verdsetter ro og kvalitet i hverdagen.1
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 08.02.2001 for Sankt Halvards gate 5. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger byggegodkjente tegninger datert 11.01.2001. Byggeetegningene samsvarer med dagens bruk av boligen. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameieteierborettslagetboligaksjeselskapet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål PlanID: 0602503.52 . For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside.
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 3301/113/1082/3: 02.07.1999 - Dokumentnr: 9855 - Best. om adkomstrett Felles adkomst til garasjekjeller, heis, felles trapperom og adkomstarealer. Teknisk anlegg er felles for begge boligsameier. Best. om teknisk anlegg som er felles til de to boligsameier som vann/avløp/elektro/ventilasjon og annet tekn. anlegg. Med flere bestemmelser Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:3301 Gnr:113 Bnr:1082 Gjelder denne registerenheten med flere 17.12.1999 - Dokumentnr: 20871 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Gjelder denne registerenheten med flere 28.03.2001 - Dokumentnr: 5196 - Erklæring/avtale Denne seksjon har tilleggsdel - bygning. Gjelder denne registerenheten med flere 15.09.2025 - Dokumentnr: 1090293 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 17.12.1999 - Dokumentnr: 20871 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 3 Formål: Næring Sameiebrøk: 65/1263 Bestemmelser om tilleggsdel, se under servitutter. Gjelder seksjon nr. 1 - 13. 28.03.2001 - Dokumentnr: 5196 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 3 Formål: Bolig Sameiebrøk: 65/1263
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Generelle bestemmelser: Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Eiendommen overdras med innredning og utstyr som etter lov, forskrift eller annet offentlig vedtak skal være der, jf. avhendingsloven § 3-4. Varig innredning og utstyr, som enten er fastmontert eller særskilt tilpasset boligen medfølger, med mindre annet er avtalt mellom kjøper og selger, jf. avhendingsloven § 3-5. Tilbehørsliste utarbeidet av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er vedlagt salgsoppgaven, og gjelder dersom ikke annet er særskilt avtalt.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra budaksept. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Bud kan legges inn på eiendommens annonse på hjem.no/finn.no ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Kjøper kan ikke kreve at eiendommen tinglyses på andre enn kjøper. Om kjøper ønsker at noen andre skal stå som hjemmelshaver, må det tas forbehold om dette i budet. Selger kan velge å ikke akseptere dette. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet skal holdes skjult (hemmelig) for andre budgivere og interessenter. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger vil bli behandlet i samsvar med personopplysningsloven. Ved å registrere deg som interessent og/eller budgiver eller kjøpe vil vi innhente, behandle og registrere personopplysninger om deg. Eiendomsmeglingsforetak har plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Denne oppbevaringsplikten begrenser muligheten for å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om Nordviks behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på nordvikbolig.no/personvern.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 35 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke inkl. trykket salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 11 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 000,- Utlegg: Eierskiftegebyr kr. 6 570,- Infoland - Informasjon forretningsfører ca. kr. 2 750,- Samlet skal selger betale kr. 102 610,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Alban Hasi, Eiendomsmegler / Partner
938 96 207
a.hasi@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Puls Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 819884382
Sofienberggata 23C, 0588 OSLO
Samarbeidspartnere og foretak med tilknytning til Nordvik
Meglerforetaket og Nordvik-kjeden samarbeider med en rekke foretak som tilbyr produkter eller tjenester i forbindelse med megleroppdraget. - Storebrand leverer boligselgerforsikring, finansieringsløsninger og forsikringer til kjøper - Help forsikring leverer boligkjøperforsikring - Flytte- og lagringstjenester gjennom Loyalty, oppussing gjennom Steddy, brebånd levert av Telenor, alarm levert av Sector alarm, strøm levert av Fjordkraft og Fortum og utleietjenester levert av Utleiemegleren. Hvilke tilbud kjøper og selger får i forbindelse med oppdraget kan variere ut fra hvor i landet eiendommen ligger. Nordvik bolig AS, som er franchisegiver for Nordvik-kjeden, eier aksjer i Bomega AS (Hjem.no).
Video og 3D
Trygg bolighandel med Nordvik
Forsikringer
Hos oss i Nordvik har vi for gode forsikringer til både deg som skal selge og deg som skal kjøpe.
Boligforsikring
Bilder






Ingen kjenner nabolaget bedre!
Hva sier innbyggerne om Drammen?
Nordvikundersøkelsen gjør deg litt bedre kjent med området boligen ligger i, og får frem fakta, funn og innsikt som vi tror kan være nyttig ved valg av ny bolig.
Hele undersøkelsen finner du her.
Trivsel
90%Vil bli boende i Drammen dersom de skulle flyttet.
Søndagsaktivitet
- Er ute, på tur, ski, trening (63%)
- Venner, familie, besøk, middag (9%)
- Slapper av, ser på TV, leser (25%)
- Jobber i hage/hus (11%)
Hva er innbyggene mest stolt av i nabolaget?
Vennlig og hjelpsomme naboer
67%Av alle innbyggene beskriver naboene sine som vennlige og hjelpsomme.
All data er hentet fra Nordvikundersøkelsen gjennomført våren 2025 i samarbeid med Norstat.
Alban Hasi
Eiendomsmegler / Partner
Grünerløkka
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?






















