Oppsaltoppen 19COppsal
Oppsal
Pen og lys 3-roms med balkong på 7 m²! Modernisert 2018 - 2024 - Fyring inkl. - Markanær beliggenhet!
Dette er en pen og arealeffektiv 3-roms leilighet med god standard. Leiligheten består av en åpen stue- og kjøkkenløsning, to gode soverom og et pent flislagt bad. Fra stuen er det utgang til en herlig balkong på 7 m²! I tillegg disponeres en praktisk utvendig bod for sykler, en loftsbod og en kjellerbod. Beliggenheten på feltet er barnevennlig med trygg vei til skole, barnehage og friluftsliv. Høydepunkter: - Arealeffektiv og godt utnyttet planløsning m/åpen stue-/kjøkkenløsning - Store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys - Vinduer og balkongdør er fra 2020 - Utgang til herlig balkong på 7 m² - Innvendig modernisert 2018 - 2024 - Kjellerbod på 4m² og kjellerbod på 4m² - Fyring inkl - God beliggenhet på stille og rolig boligfelt Velkommen til visning!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1956
- Etasje:
- 1
- Soverom:
- 2
- Prisantydning:
- 3 890 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 4 398 562,-
- Fellesgjeld:
- 89 000,-
- Felleskost/mnd:
- 3 828,-
- Fellesformue:
- 26 100,-
- Totalt BRA:
- 62 m2
- Tomteareal:
- 19 645 m2 (eiet)
- Energimerking:
- F - mørkegrønn
- Veranda:
- Ja
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
65-0091/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Oppsaltoppen 19C, 0687 Oslo
Gnr. 144, bnr. 1081 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 138 i Fuglemyra Borettslag, orgnr. 952358154
Kjøpesum og omkostninger
3 890 000,- (Prisantydning) 89 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 979 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 988 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 997 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1956
Etasje
1
Arealer
BRA-i: 54 kvm
BRA-e: 8 kvm
Totalt BRA: 62 kvm
TBA: 7 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 4 kvm. Kjellerbod
Totalt BRA: 4 kvm
1. etasje:
BRA-i: 54 kvm. Entré, stue/kjøkken, to soverom, bad
Totalt BRA: 54 kvm
TBA: 7 kvm. Balkong
5. etasje:
BRA-e: 4 kvm. Loftsbod
Totalt BRA: 4 kvm
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Antall soverom
2
Innhold
Boligen har alt på ett plan og inneholder: 1. etasje BRA-i 54 m²: Entré, stue/kjøkken, bad, 2 soverom. I tillegg disponeres: - Kjellerbod på 4 m² - Loftsbod på 4 m² - Felles sykkelbod
Standard
Entré: Velkommen inn! Boligen har en lys og innbydende entré, med plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Det er flis på gulv og malt overflate på vegger. Rommet er opplyst med downlights. Porttelefon gjør det enkelt å slippe inn gjester. Stue: Stue og kjøkken er i åpen løsning. I stuen er det plass til å sette sofaseksjon og tv-møbel. I tillegg er det plass til et spisebord mot kjøkkenet. Fra stuen er det utgang til en herlig balkong. Uteplassen er vestvendt, og måler 7 m². Her ute er det plass til utemøbler, samt gass-/elektrisk grill. Det er åpen og fin utsikt mot de opparbeidede fellesområdene. Kjøkken: Kjøkkenet har en moderne innredning, og plassen er godt utnyttet. Innredningen har skap med glatte laminerte fronter, samt laminert benkeplate med overliggende oppvaskkum og ett-greps blandebatteri fra Hans Grohe. Videre er det satt inn integrerte hvitevarer som oppvaskmaskin, fryseskap, kjøleskap, platetopp og stekeovn. Over platetoppen er det tilkoblet kullfiltervifte. Leiligheten har opprinnelig en 2-roms med separat kjøkken, men selger har flyttet kjøkkenet ut i stuen for å etablere et ekstra soverom. Se punktet Ferdigattest for mer informasjon. Bad: Leiligheten har et pent flislagt baderom, modernisert i selgers regi med flis på flis. Rommet er innredet med opplegg for vaskemaskin, innfellbare dusjdører, veggmontert wc og servantskap med ett greps blandebatteri fra Grohe. Det er gulvvarme, samt naturlig avtrekk. To soverom: Boligen har to soverom. Hovedsoverommet har plass til dobbeltseng med tilhørende nattbord. Videre er det plass til garderobeløsning. Soverom nr. 2 fungerer ypperlig som barnerom, gjesterom eller kontor - her er mulighetene mange. Rommet har plass til seng, nattbord, garderobeløsning og evt. skrivebord. Innvendige overflater: Gulv: Laminat, fliser Vegger: Malte overflater, fliser Himling: Malte overflater For full oversikt over tilstandsgrader, se punktet Byggemåte eller se vedlagt tilstandsrapport.
Parkering
Borettslaget disponerer litt over 300 P-plasser som leies ut etter ventelister. Ta kontakt med styret som tildeler plassene. Det er også mulighet for leie av plass i Fuglemyra Garasjene SA. Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Beboerparkering for bil koster kr 3000,- per år. Det tas forbehold om prisendring. For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oppuss Bygg AS 1.1 Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: A Membran AS 1.2 Vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan bad eller vaskerom er bygget opp? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Oppuss Bygg AS, A Membran AS, 2018 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Ja Foreligger det en samsvarserklæring? Ja Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Rett Elektro As 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Ja Når ble kontrollen utført? 2025 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Ullevål Rørservice AS Boligen selges med boligselgerforsikring
Bygningssakkyndig
Mathias Walla Brandshaug
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 08.05.2025 Bygning: Leilighet er oppført i én etasje. Grunnmur er oppført i støpt betong. Veggkonstruksjon er oppført i betong og teglstein, og er utvendig pusset og er kledd med metallplater. Taket er et saltak og er tekket med teglstein. Etasjeskille er et betongdekke. Vinduer og dører: Vinduer og balkongdør med 3-lags glass. Innerdører i hvit malt utførelse. Entrédør i brann- og lydklassifisering B30/35dB. Trapper: Balkong/terrasse: VVS-installasjoner: Type avløpsrør: Plast Type vannrør: Rør i rør system Luftbehandling: Naturlig ventilasjon. Elkraft: Type sikringer: Automatsikringer Nedenfor gjengis en kort oppsummering der den bygningssakyndige har beskrevet avvik ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). TG2 med avvik som kan kreve tiltak: Etasjeskille og gulv på grunn: Ved enkel nivellering i stuen registreres det et høydeavvik på ca. 15 mm over 2 meter og over hele rommet registreres det høydeavvik på 15 mm. Ved enkel nivellering i soverommet registreres det et høydeavvik på ca. 10 mm over 2 meter og over hele rommet registreres det høydeavvik på 10 mm. Tolleransekrav på etasjeskille er utført etter NS3600 med følgende tolleransekrav: TG0 TG1 TG2 TG3. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. Kjøkken - Oppsummering av avtrekk: Det er ikke etablert forsert avtrekk (mekanisk avtrekk) over stekesonen. Det anbefales å etablere mekanisk avtrekk. Det presiseres at det bør avklares med sameiet/borettslaget om muligheten for dette. Vannbåren varme: Anlegget er fra byggeår og har oppnådd en høy alder. Det vil være risiko for skader og lekkasjer i tiden som kommer. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Våtrom: - Oppsummering av overflater: Det er krakkeleringer i flisen som er på toppen av sisternekassen. - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk: Tilstandsgrad 2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer. Med bakgrunn i alder og slitasje står våtrommet foran en utbedring/utskiftning. - Oppsummering av ventilasjon: Rommet har kun naturlig avtrekk og vil kun være effektivt ved vind og større temperaturforskjeller inne og ute. Tilstandsgrad 2 er satt selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Det anbefales å etablere mekanisk avtrekk. Det presiseres at det bør avklares med sameiet/borettslaget om muligheten for dette. - Oppsummering av fukt: Alle vegger tilstøtende mot våtrommet er i mur/ betong og det er derfor ikke mulig å foreta hulltaking. Elektrisk: Kursfortegnelse er ikke oppdatert og ikke i samsvar med antall sikringer. Anlegget er oppgradert siden byggeår men ukjent omfang og årstall. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll etter retningslinjer fra FEL (forsirkrift for elektrisk lavspenningsanlegg). I tråd med veileder fra Direktoratet for byggkvalitet settes det ikke tilstandsgrad på bygningsdelen (elektrisk anlegg). Med bakgrunn i det registrerte avviket og at boligen har et elanlegg uten komplett dokumentasjon. Anbefales å gjennomføre en NEK 405-2 el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person, og nødvendige tiltak vurderes deretter. Varmesentral: Felles varmeanlegg. Anlegget er ikke lokalisert eller inspisert. Det anbefales å forhøre seg med styret angående tilstand og servicehistorikk på anlegget. TGIU - Konstruksjoner som ikke er undersøkt: Tilstandsrapport ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter anbefales å sette seg inn i denne.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
F - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Dersom eier ikke har lagt frem energiattest, og eier etter skriftlig anmodning fra kjøper ikke har lagt frem energiattest før avtale om salg er inngått, kan kjøper få laget en energiattest ved hjelp av ekspert for selgers regning, innen ett år etter at avtale om salg er inngått. Dette følger av forskrift om energimerking av bygninger og tekniske anlegg § 5 (3).
Energiattest er basert på nåværende eiers/ husstands senere års forbruk og utgifter. Dette vil kunne variere avhengig av antall familiemedlemmer i husstanden, ønsket innetemperatur, egne fordelsavtale mv. Megler har intet ansvar for informasjon som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Oppvarming via radiatorer. Elektrisk glvvarme på bad.
Informasjon om strømforbruk
Selger har ikke opplyst om strømforbruk. Forbruk vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 828,- pr. mnd
Inkluderer: Felleskostnadene inkluderer grunnpakke kabel-TV/bredbånd, fyring, trappevask, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, bygnings forsikring, forretningsførerhonorar m.m.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 3.828,– pr. md.
Felleskostnadene øker med kr. 61,- fra 01.07.2025, da avdragsfrihet på ett av borettslagets lån opphører.
Kommunale avgifter
Inkl. i de månedlige felleskostnadene.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 996 968,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 3 987 871,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 657 andelsleiligheter. - Fuglemyra Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 952358154, og ligger i bydel Østensjø i Oslo kommune. - Hjemmeside: www.fuglemyra.no - Det er 12 fellesvaskerier i borettslaget. - Borettslaget har avtale med Renhold Senter AS om vask av trappeoppganger/fellesarealer. - Borettslaget er med i sameiet Oppsal vaktmestersentral. Hentet fra innkalling til årsmøte 2025: Styrets arbeid 2024-2025: Styret ble valgt på generalforsamling 23.april 2024. Styret har avholdt tretten styremøter og tre arbeidsmøter i perioden. Vi har også hatt et møte med Oppsal Vaktmestersentral. Vi jobber med generelt vedlikehold; og befaringer foretas fortløpende på blokkene og uteområder, slik at vi til enhver tid kan sette inn tiltak der det trengs mest. I samarbeid med garasjelaget har vi asfaltert foran en del garasjer. Vi har også asfaltert den store lekeplassen ved tiuren og satt opp nye gjerder ved plassen rundt tiuren. Det er også reparert/oppgradert gjerder på borettslagets uteområder. I tillegg har vi skiftet ut utslitte vaskemaskiner og tørketromler i vaskerier. Styret har vært i dialog med kommunen, men det er lite vi kan gjøre for å påvirke saker som allerede er vedtatt. Parkeringsplasser ved Vetlandsveien 69 er nedlagt som følge av kommunens plan om å stenge Vetlandsveien mellom Solbergliveien og Oppsaltoppen. Alle som parkerte der, har fått annen plass. Mye av arbeidet er det samme hvert år, i tillegg har vi brukt tid på planlegging og forarbeider vedr. skiftning av oppgangsdører, inngangspartiene får ny puss, belysning m.m. calling anlegg og branndører i kjellere og på loft. Vi har også jobbet med å planlegge og tilrettelegge et helt nytt låssystem for hele fellesarealet til borettslaget. Julegrantenningen første søndag i advent ble igjen en suksess. Det var stort oppmøte av store og små på lekeplassen i Oppsalstubben. Det er hyggelig å se at vi kan opprettholde denne tradisjonen. Velferdskomiteen i Fuglemyra består av tre personer. De har ansvaret for utleie og vedlikehold av Fuglemyra Kafe og i tillegg det praktiske rundt julegrantenningen på lekeplassen 1. søndag i advent. Det har vært rundt 100 utleiedager i Fuglemyra kafe, mest i helgene, men også ukedager hvor vi har noen faste leietagere. Kafeen holder stengt i skolens sommerferie. Styret ønsker også å takke alle blokktillitsvalgte for arbeidet de gjør med å organisere dugnader og ellers være behjelpelig når styret ber om det. En stor takk til vår egen skøytebanemester som nå har avsluttet sitt mangeårige arbeid med å sørge for at barn og voksne har hatt en fin skøytebane når været har tillatt det. Styret minner om å sjekke på Vibbo/temaer, der finnes det mye informasjon som kan gi svar på mange av de vanligste spørsmålene beboerne har. Større vedlikehold og rehabilitering: 2022-2023: Nye avfallsbrønner for husholdningsavfall/ papir 2021-2022: Rehabilitering/utskiftning av alle termostater/ventiler på alle radiatorene i borettslaget 2021/22. 2019-2020: Utskifting av vinduer/ Balkongdører. 2007: Rehabilitering av bad mm. Alle badene var ferdig oppusset 15.04.10.
Forretningsfører
Obos BBL
Forkjøpsrett
Borettslaget [og boligbyggelagets medlemmer] har forkjøpsrett. Kontakt megler for mer informasjon.
Frist: 15.05.2025
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 8 212,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 89 000,- pr. 02.04.2025
Borettslaget har tre felles lån:
Lånenummer: 2HANDE-83987187436
Type: Annuitet
Restsaldo: 22.246.242,-
Restløpetid: 4 år 7 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,70%
Lånenummer: 2HAND2-83987204837
Type: Annuitet
Restsaldo: 17.440.074,-
Restløpetid: 16 år 6 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,70%
Lånenummer: 2HAND3-83987261415
Type: Annuitet
Restsaldo: 30.000.000,-
Avdr.frihet til og med 01.07.2025
Restløpetid: 25 år
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,70%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Borettslaget skal ta opp lån på ca 28 - 30 mill for diverse prosjekter i borettslaget. Man må regne med økning av fellesgjeld og felleskostnader.
Fellesformue
Kr. 26 100,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Regnskapet for 2024 viste et overskudd på kr. 4 156 284,-. I 2025 er det budsjettert med et underskudd på kr. 32 449 000,-. Dette skyldes en stor utgift under posten Drift og vedlikehold, og skyldes vedlikeholdsprosjekt i borettslagets bygningsmasse. Arbeidene skal blant annet inneholde skiftning av oppgangsdører, inngangspartiene får ny puss, belysning m.m. calling anlegg og branndører i kjellere og på loft. Det skal også etableres et helt nytt låssystem for hele fellesarealet til borettslaget. Det ble tatt opp et lån på kr. 30 000 0000,-, og dette lånet har avdragsfrihet til 01. juli 2025. Fra protokoll: Etter informasjonsmøtet i høst har styret bedt Selvaag prosjekt om priser på en del av arbeidene som ble nevnt på møtet. Oppgangsdører; her tenker vi å skifte ut dørene i alle oppgangene (71 oppganger). Nye oppgangsdører bør være i en nøytral farge slik at de passer inn ved en senere rehabilitering av fasaden. I tillegg må vi skifte ytterdører til leilighetene på svalgangene i Oppsalstubben 1 og Kampheimveien 24. Inngangspartier; oppussing av inngangspartier, reparasjon av utvendige trapper etc. Callinganlegg; nyt callinganlegg i alle oppganger med audio og video. Dører i fellesområder og kjeller/ loft; vi skifter ut alle kjeller- og loftsdører. Dete er en del av brannvernet i boretslaget, og dørene må skiftes så snart som mulig. På generalforsamlingen vil Selvaag Prosjekt presentere forslag til oppgangsdører/ inngangspartier og callinganlegg. Samlet kostnad for disse prosjektene er beregnet til ca 28 millioner. Boretslaget må ta opp et lån for å dekke disse kostnadene. Det antas å medføre en husleieøkning på ca 7%.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Inntil 2 dugnader i året.
Dyrehold
Ved ønske om dyrehold skal beboer rette seg etter følgende regler: 1. Dyreeier er pliktig til å overholde de til enhver gjeldende lover og forskrifter om dyrehold (hundeloven, politivedtekter mv.). 2. Dyreeier plikter å sørge for at dyreholdet ikke er til unødig sjenanse for andre beboere i borettslaget. 3. Hunder skal føres i bånd på borettslaget eiendom. Dyreeier er pliktig til straks å fjerne ekskrementer hunder etterlater seg. 4. Eier av dyr er ansvarlig og erstatningspliktig for skader dyr måtte påføre person eller eiendom. 5. Dersom reglene om dyrehold ikke overholdes skal styret gi skriftlig advarsel til dyreeier. Dersom overtredelsen ikke opphører kan styret kreve at dyreholdet opphører.
Borettslagets forsikringsselskap
Protector Forsikring
Polisenr. 1528117
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 19 645 kvm (eiet)
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere over området/områdene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt/det følger av vedtektene. Arealbekreftelse fra Oslo kommune er vedlagt salgsoppgaven.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra eiendomsmegler. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Leiligheten ligger i et attraktivt og barnevennlig boligområde med nærhet til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon og et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Oppsal ligger sydøst i Oslo, nær Østmarka og Østensjøvannet. Her bor man ved inngangen til Østmarka, og rett utenfor døren går det sti som tar deg innover marka mot flotte turmål som Ulsrudvann, Nøklevann, Mariholtet og Rustadsaga. Det er også kort vei til fotballbane, skøytebane, treningssenter og Bøler bad med varmtvannbasseng. Oppsal idrettsforening har også et bredt tilbud og flotte fasiliteter. Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Rema 1000, Kiwi og Coop med kun få minutters gange. Oppsal senter ligger i umiddelbar nærhet til leiligheten med et rikt utvalg av matbutikker og andre servicetilbud. Bryn og Tveita senter ligger også i nærhet til leiligheten. Oslo sentrum ligger forøvrig også godt innen rekkevidde med alt av hovedstadens fasiliteter og servicetilbud. Området har et godt kollektivtilbud med gangavstand til T-banestasjon som har hyppige avganger og kort vei til Oslo sentrum. Det er også gode bussforbindelser med få minutters gange fra boligen til flere ulike bussholdeplasser. Østmarka idrettsbarnehage, Fuglemyra barnehage, Oppsal skole, Vetland skole, Skøyenåsen skole m.m ligger alle i nærheten av boligen. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager.
Bebyggelse
Blokkbebyggelse
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for boligblokk på eiendommen datert 03.05.1961. Videre er det utstedt ferdigattest for rehabilitering av boligblokk i Oppsaltoppen 19 datert 18.02.1992, samt ferdigattest for rehabilitering av bad datert 21.10.2010. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Dagens planløsning avviker fra de siste godkjente byggetegningene. Leiligheten har opprinnelig en 2-roms med separat kjøkken, men selger har flyttet kjøkkenet ut i stuen for å etablere et ekstra soverom. Kjøper bærer selv risikoen for fremtidig bruk av rommene og for eventuelle pålegg fra det offentlige. Dette omfatter også risikoen for om eventuelle søknader for tiltak godkjennes og alle kostnader i den forbindelse.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til boligformål. Området rundt er regulert til bolig, forretninger, offentlig bygg, turvei, kjørevei mm. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Ny kommuneplan fra 23. september 2015: Oslo kommune har vedtatt ny kommuneplan som får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. For informasjon om eventuelle arbeider/prosjekter i nærliggende områder anbefaler vi et søk på Oslo kommunes portal for saksinnsyn: https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/ Eiendommen ligger under marin grense. Pågående byggesaker i området: - Hellerudveien 90 E - Oppføring av tilbygg. Saksnummer: 202459266. Siste dok. 29.11.2024 - Hellerudveien 90 P - Tilbygg. Saksnummer: 202459702. Siste dok. 29.11.2024 - Solbergliveien 106 A - Utvidelse av vei og oppføring av støttemur. Saksnummer: 202552063. Siste dok. 12.03.2025 Pågående reguleringssaker i området: - Saksnr. 202017309. Saken gjelder Sykkelfelt fra Stordamveien til Ulsrud vgs. Sakstype: Detaljregulering
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få: • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 35 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 9 900,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 16 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 49 628,- Samlet skal selger betale kr. 145 218,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Selgers egenerklæring, datert - Tilstandsrapport, datert 08.05.2025 - Energiattest, datert 24.04.2025 - Brev fra forretningsfører, datert 22.04.2025 - Innkalling og protokoll fra årsmøte 2025, datert 23.04.2025 - Vedtekter og husordensregler - Reguleringsplankart, datert 22.04.2025 - Ferdigattest, datert 03.05.1961 - Byggemeldte tegninger, datert 07.03.1957 - Servitutter Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Sebastian Chodkowski, Eiendomsmegler / Partner
412 34 540
s.chodkowski@nordvikbolig.no
Megler 2
Kordian Zuraw, Eiendomsmeglerfullmektig
463 49 101
k.zuraw@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: BG30 Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 919945958
Haneborgveien 103, 1463 FJELLHAMAR
Bilder
Sebastian Chodkowski
Eiendomsmegler / Partner
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Kordian Zuraw
Eiendomsmeglerfullmektig
Lørenskog
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?