Waldemar Thranes gate 65CSt.Hanshaugen - Ullevål
- St.Hanshaugen - Ullevål
- Waldemar Thranes gate 65C
- Prisantydning
- 4 490 000,-
- Totalpris
- 4 692 786,-
- Felleskost/mnd
- 3 205,-
- BRA-i
- 41 m2
St. Hanshaugen/Kiellands plass
Lys og klassisk 2-roms m/peis - Stukkatur og rosett - Idyllisk parkutsikt - Etterspurt beliggenhet
Lys og klassisk 2-roms med etterspurt beliggenhet på St. Hanshaugen v/Alexander Kiellands plass. Leiligheten ligger i bygårdens 2.etasje, er gjennomgående og fremstår som sjarmerende og innholdsrik. Vakre detaljer som stukkatur, rosett, peis og god takhøyde kombineres med god planløsning og funksjonell standard. Deler av boligen har behov for noe oppussing, men man kan med forholdsvis enkle grep skape drømmeboligen! Leiligheten ligger i første rekke mot parken og vannspeilene på Alexander Kielllands plass med idyllisk og frodig utsyn, samtidig som det er kort gange til alt byen har å tilby. Kort oppsummert: Romslig 2-roms Idyllisk parkutsikt Stukkatur og rosett Hyggelig peis i stue Velkommen på visning!
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1899
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 1
- Prisantydning:
- 4 490 000,-
- Omkostninger:
- 115 770,-
- Totalpris:
- 4 692 786,-
- Fellesgjeld:
- 87 016,-
- Felleskost/mnd:
- 3 205,-
- Totalt BRA:
- 48 m2
Visninger
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
8-0168/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Waldemar Thranes gate 65C, 0173 Oslo
Gnr. 218, bnr. 184, snr. 7 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Janne Jaffe Hesstvedt
Kjøpesum og omkostninger
4 490 000,- (Prisantydning) 87 016,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 4 577 016,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 114 420,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 115 770,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 128 470,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 4 692 786,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 4 705 486,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1899
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 41 kvm
BRA-e: 7 kvm
Totalt BRA: 48 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 7 kvm. Bod (Kjeller og loft)
Totalt BRA: 7 kvm
2. etasje:
BRA-i: 41 kvm. Entré, stue, kjøkken, bad, soverom
Totalt BRA: 41 kvm
Antall soverom
1
Innhold
Leiligheten ligger i byggets 2. etasje og inneholder følgende: Stue, kjøkken, bad, soverom, entré. Stue: Laminat på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling, stukkatur og rosett. Peis og panelovn. Kjøkken: Laminat på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling. Innredning med benkebereder under vasken. Frittstående kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin og komfyr. Kjøkkeninnredning med glatte laminerte fronter, laminert benkeplate med nedsenket oppvaskkum og etgreps blandebatteri. Bad: Flis på gulv og flis på vegger. Takess og panel i himling. Åpen dusj, naturlig avtrekk, opplegg for vaskemaskin, servant, stoppekran og wc. Soverom: Laminat på gulv og malt overflate på vegger. Malt overflate i himling, stukkatur og rosett. Skyvedørsgarderobe. Entré: Laminat på gulv, og malt panel og malt overflate på vegger. Malt panel i himling. Garderobeskap, porttelefon og sikringsskap.
Standard
Det foreligger tilstandsrapport. Etasjeskille: TG3 – Entre: Høydeforskjell 60 mm på 2 meter og 85 mm totalt. TG2 – Stue: Høydeforskjell 10 mm på 2 meter og 26 mm totalt. Bad – membran/tettesjikt/sluk: TG3 – Manglende dokumentasjon på utførelse og antatt manglende tettesjikt etter gjeldende forskrifter før 1997. Bad – overflater: TG2 – Manglende fall i dusjsone, råte i dørkarmer og foringer, sprekker i fliser, bom i gulvflis, misfargede silikonfuger. Bad – sanitærutstyr: TG2 – Løs servant og slarkete servantkran. Bad – ventilasjon: TG2 – Kun naturlig avtrekk, manglende tilluft. Vinduer og dører: TG2 – Vindu tar i karm, to vinduer kan ikke åpnes, entredør mangler brannklassifisering. Ildsted/skorstein: TG2 – Mer enn halvparten av forventet brukstid passert på pipe. Kjøkken: TG2 – Løse sokler, foringer, håndtak, delaminering på fronter, alder på innredning. Avløpsrør: TG2 – Høy alder gir økt risiko for skade. Vannledninger: TG2 – Høy alder og manglende isolasjon, risiko for kondensering. Ventilasjon: TG2 – Mangler ventilering utover vindusåpning. Elektrisk: TGIU – El-kontroll utført, ingen avvik funnet, men ikke garanti for feilfrihet. Varmtvannsbereder (bad): TGIU – Ikke inspeksjonsmulighet. Tilstandsrapport for boligen er vedlagt salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon om tilstandsgrad.
Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene, parkeringssone A, B, C, D og E: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 6.200 kroner for ett år Motorsykkel og moped: 3.100 kroner for ett år El-bil : 2.090 kroner for ett år El-motorsykkel og el-moped: 1.045 kroner for ett år Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye.
Bygningssakkyndig
Fidens as v/ Christian Omre
Byggemåte
Bygningen er oppført med grunnmur og bærende vegger av naturstein og murkonstruksjoner. Yttervegger i teglstein med pussede og malte flater. Saltak i trekonstruksjon tekket med takstein/takplater. Etasjeskiller i trebjelkelag.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Energi og oppvarming
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 3 205,- pr. mnd
Inkluderer: Kommunale avgifter, bredbånd, felles gårdsforsikring, renhold, vaktmestertjenester m.m.
Herav:
Avdrag: 223 kr
Renter: 664 kr
Drift: 2 318 kr
Eiendomsskatt
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene. For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 1 196 400,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 4 785 600,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Om Sameiet Waldemar Thranesgate 65 Sameiet Waldemar Thranesgate 65 er et etablert sameie bestående av totalt 33 seksjoner, hvorav 25 er boligseksjoner og 8 næringsseksjoner. Eiendommen ligger i Waldemar Thranes gate 65 i Oslo og ble oppført i 1899. Tomten er eiet og har et samlet areal på 666,2 m². Den er registrert under gnr. 218, bnr. 184 i Oslo kommune. Sameiet er organisert med organisasjonsnummer 971 517 840. Forretningsfører er Boligbyggelaget Usbl, og revisjon utføres av KPMG. Styret ledes av styreleder Jinsoo Kang. Forsikring er tegnet i Gjensidige med polisenummer 76762239. Tiltak som er utført i sameiet I 2022 ble det startet utskifting av inngangsdører. Fem dører i særlig dårlig stand ble skiftet ut først. Styret har besluttet at utskifting vil skje fortløpende basert på behov og økonomiske forutsetninger. Det foreligger ikke planer om utskifting av alle dørene. Sameiet har gjennomført en overgang til fibernett via HomeNet og avsluttet tidligere fellesavtale med Telia for TV og internett. Fra 1. januar 2024 må hver seksjonseier selv tegne abonnement etter behov. Tilhørende kostnader er ikke lenger inkludert i felleskostnadene, og disse er derfor justert ned med 309 kroner per måned. Det er etablert rutiner for løpende vedlikehold gjennom avtale med vaktmester. Samarbeidet fungerer tilfredsstillende. Renhold av trappeoppganger har imidlertid vært mangelfullt den siste tiden, og styret vurderer å bytte leverandør dersom kvaliteten ikke forbedres. Økonomisk har sameiet vist forbedring. Regnskapet for 2022 viste et underskudd på 87 845 kroner, mens 2023 viste et overskudd på 271 888 kroner. Det ble vedtatt en justering av felleskostnader med fem prosent. Styret har varslet at ytterligere økninger kan bli nødvendig dersom kostnadsnivået fortsetter å stige, spesielt knyttet til renter, forsikring og kommunale tjenester. Planlagte tiltak i sameiet Det planlegges videre utskifting av inngangsdører etter samme modell som tidligere, med prioritering av de som har størst behov for utskifting. Utskifting av enkelte vinduer er vurdert, men styret har besluttet å avvente dette til sameiets økonomi er ytterligere styrket. Ingen større rehabiliteringsprosjekter er planlagt per dags dato. Vedlikehold videreføres som normalt, og styret følger løpende opp behov i samarbeid med forretningsfører og leverandører. Styring og regelverk Sameiet har vedtatte vedtekter og husordensregler. Det er ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Det gjelder krav om ro i tidsrommet kl. 23.00 til 07.00. Seksjonseiere plikter å vedlikeholde egen enhet i samsvar med vedtektene og melde fra om utleie og skader. Det praktiseres verken forkjøpsrett eller krav om styrets godkjenning ved overdragelse av seksjoner.
Forretningsfører
Boligbyggelaget Usbl
Forkjøpsrett
Sameiet praktiserer ikke forkjøpsrett.
Styregodkjennelse
Overdragelsen krever ikke styregodkjennelse.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 87 016,- pr. 23.03.2025
Lånenummer: 83987209677 (Handelsbanken)
Lånetype: Annuitet, 12 terminer per år
Rente: 7,35 % (mars 2025)
Andel fellesgjeld (seksjon 7): 87 016 kr
Løpetid: 30.01.2022 – 30.12.2041
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt salgsoppgaven.
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnad må påregnes.
Dyrehold
Det er ikke tillatt å holde husdyr uten styrets forhåndsgodkjenning. Godkjenning er avhengig av at husdyret ikke er til sjenanse eller ulempe for andre sameiere. Ved gjentatte, berettigede klager og etter styrets vedtak, plikter beboer å fjerne dyret fra sameiet.
Sameiets forsikring
Gjensidige
Polisenr. 76762239
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 666,2 kvm (eiet)
Sameiet består av fellesarealer, inkludert trappeoppgang, inngang, kjeller og loft som vedlikeholdes av sameiet. Bruk av fellesarealer reguleres av husordensregler og styrets bestemmelser.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Meget ettertraktet og sentral beliggenhet på St. Hanshaugen, vis-à-vis Alexander Kiellands plass. Området er fylt med et rikt utvalg av tilbud innen kultur, utdanning, uteliv, mat og drikke, og er et fantastisk utgangspunkt med sin enkle adkomst til sentrale deler av byen. Det er få minutters gange til alt St. Hanshaugen har å tilby. Det er også gangavstand til Grünerløkka, sentrum, Majorstuen og Frogner. Det tar kun et par minutter å gå bort til Akerselva - langs elva kan du spasere ned til sentrum, eller opp forbi Nydalen, Frysja og videre innover mot Maridalsvannet. Parken ved Alexander Kiellands plass ligger rett utenfor bygget og har fine vannspeil. Det er kort avstand til Ilaparken, St. Hanshaugen, Kubaparken, Sofienbergparken og Birkelunden med et yrende folkeliv, arrangementer og konserter om sommeren. Servicetilbud: Dagligvarehandelen kan gjøres på blant annet Coop Mega, Matkroken og Rema 1000. Matkroken er døgnåpen hele uka. Kiellands Hus og St. Hanshaugen senter har et godt utvalg, mens Mathallen på Vulkan sørger for en kulinarisk arena med sine unike smaksopplevelser. Det er også kort avstand til resten av Oslos handlegater som Bogstadveien. Gutta på Haugen, Java, Pascal og Kaffebrenneriet er populære kaféer i nærområdet. Kollektivtilbud: Alexander Kiellands plass er et pulserende knutepunkt mellom St. Hanshaugen og Grünerløkka. Rett i nærheten av leiligheten har du bussholdeplassen Alexander Kiellands plass. Her stopper buss nr. 34 mot Ekeberg Hageby/Tåsen, FB5A mot Oslo lufthavn, flybussen, buss nr. 54 mot Kværnerbyen/Kjelsås stasjon og buss nr. 21 mot Tjuvholmen/Helsfyr. Utdanning: Fra leiligheten er det gangavstand til flere utdanningstilbud i nærliggende områder, som blant annet OsloMet, Kunsthøgskolen og Westerdals. Arkitektur- og designhøgskolen ligger også rett ved. Velkommen til et hyggelig og populært nabolag!
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest, men ekspedisjonsdokument datert 1899. Ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Ekspedisjonsdokumentet kan være attestert eller uattestert. Et uattestert ekpesidjonsdokument dokumenterer at det er søkt om oppføring av bygget, mens et attestert dokumenterer endelig godkjenning. Ekspedisjonsdokumentet som er innhentet er uleselig og det kan ikke slås fast om det er attestert eller uattestert. At ekspedisjonsdokument eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Offentlige byggesaker: Waldemar Thranes gate 65 A - Bruksendring til pub Saksnummer: 202116442 Siste dok. 19.02.2024 Waldemar Thranes gate 63 - Utskifting av vinduer Saksnummer: 202553439 Siste dok. 24.04.2025 Waldemar Thranes gate 63 B - oppføring av fasadeskilt - SjekkUp Saksnummer: 202303602 Siste dok. 25.03.2025
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/218/184/7: 25.07.1988 - Dokumentnr: 49466 - Erklæring/avtale PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 50,000 MED PRIORITET ETTER 85% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID Gjelder denne registerenheten med flere 25.07.1988 - Dokumentnr: 49466 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 7 Formål: Bolig Sameiebrøk: 51/2358 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 31 SEKSJONER Registrert feil formål for snr. 6 Rettet etter tingl. §18 20.02.2020 Arkivref. 16/05278-3
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 50 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 12 500,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 400,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 20 700,-. Dette inkluderer normalt sett innhenting av informasjon fra kommune og evt. forretningsfører, samt kopi av tinglyste dokumenter. Samlet skal selger betale kr. 117 490,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Megler
Fredrik Buer Moe, Eiendomsmegler MNEF / Partner
408 81 458
f.moe@nordvikbolig.no
Megler 2
Mathias Solheim Ørnes, Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
988 27 841
m.s.ornes@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Majorstuen Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 914449936
Sørkedalsveien 8C, 0369 OSLO
Bilder
Fredrik Buer Moe
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?
Hva er din bolig verdt?
Mathias Solheim Ørnes
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Majorstuen
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?