Hegdehaugsveien 15Uranienborg - Majorstuen
- Uranienborg - Majorstuen
- Hegdehaugsveien 15
- Prisantydning
- 14 900 000,-
- Totalpris
- 15 273 850,-
- Felleskost/mnd
- 6 695,-
- BRA-i
- 152 m2
Lorrykvartalet
Klassisk bygård I 5-roms I Balkong I Italiensk designkjøkken fra 2021 I 2 bad I Mulighet for garasje (EL-ladning)
Velkommen til Hegdehaugsveien 15, presentert av Nina Osnes v/ Nordvik. Stor og delikat 5-roms leilighet. Svært tilbaketrukket beliggenhet i blindgate. Umiddelbar gangavstand til "alt".
Høydepunkter:
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Selveierleilighet
- Byggeår:
- 1860
- Etasje:
- 2
- Soverom:
- 4
- Prisantydning:
- 14 900 000,-
- Omkostninger:
- 373 850,-
- Totalpris:
- 15 273 850,-
- Felleskost/mnd:
- 6 695,-
- Fellesformue:
- 35 502,-
- Totalt BRA:
- 169 m2
- Energimerking:
- G - rød
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Meld deg på visning ved å trykke på lenken visningspåmelding. Passer ikke oppsatte tidspunkt, så ta kontakt med megler for å avtale tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
13-0289/25
Boligtype
Selveierleilighet
Adresse og betegnelse
Hegdehaugsveien 15, 0352 Oslo
Gnr. 214, bnr. 82, snr. 3 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Selger(e)
Sahar Parsa Pedersen
Atle Parsa Pedersen
Kjøpesum og omkostninger
14 900 000,- (Prisantydning) Omkostninger: 372 500,- (Dokumentavgift) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst pantedokument) 545,- (Tinglyst skjøte) 12 700,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 373 850,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 386 550,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 15 273 850,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 15 286 550,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Dokumentavgiften er 2,5% av salgssummen. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer.
Om boligen
Byggeår
1860
Etasje
2
Arealer
BRA-i: 152 kvm
BRA-e: 17 kvm
Totalt BRA: 169 kvm
TBA: 4 kvm
Beskrivelse:
Underetasje:
BRA-e: 12 kvm. Kjellerbod.
Totalt BRA: 12 kvm
2. etasje:
BRA-i: 152 kvm. Entré/gang, bad, bad/vaskerom, 4 soverom, mellomgang, kjøkken og stue.
BRA-e: 5 kvm. Bod i felles oppgang.
Totalt BRA: 157 kvm
TBA: 4 kvm. Balkong med adkomst fra soverom.
Antall soverom
4
Innhold
Leiligheten ligger i bygningens 2. etasje og inneholder: Entré/gang, bad, bad/vaskerom, 4 soverom, mellomgang, kjøkken og stue. Leiligheten disponerer en bod i felles oppgang (baktrapp) og en kjellerbod på hhv. 5 og 12 m². Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Standard
Om leiligheten: For tilstandsgrader se punktet "Takst og Tilstand" og underpunktet "Byggemåte" for informasjon. Kjøkken: Eksklusivt italiensk designkjøkken fra Miton, fra 2021. Kjøkkeninnredning med glatte fronter og benkeplate av stein/kompositt. Integrerte hvitevarer i kjøkken som kjøleskap og fryseskap separat, oppvaskmaskin, platetopp, 2 stekeovner hvor av den ene er kombi stekeovn/mikro, stekeovn + platetopp er WIFI med app styring, komfyrvakt og vannstoppsystem. Platetopp med integrert ventilasjon (Kullfilter). Hvitevarer fra 2021 med gjenværende 1 års garanti. Bad I: Bad/vaskerom fra 2010 med flislagte gulv og vegger. Rommet har elektriske varmekabler. Taket er malt. Innfelt downlights i innvendig tak. Rommet har innredning med 2 frittstående servanter, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Det er etablert en vaskesøyle med opplegg for vaskemaskin, samt et praktisk oppbevaringsskap med to skyvedører i glass. Det er elektrisk styrt vifte (Fuktstyrt). Hulltaking er foretatt uten å påvise unormale forhold. Hulltakning er utført i tilstøtende vegg mot baderommet fra kjøkken. Bad II: Bad fra 2010 med flislagte gulv og vegger. Rommet har elektriske varmekabler. Taket er malt. Innfelt downlights i innvendig tak. Rommet er innredet med nedfelt servant, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Det er elektrisk styrt vifte (fuktstyrt). Hulltaking er foretatt uten å påvise unormale forhold. Hulltakning er utført i tilstøtende vegg mot baderommet fra soverom. Innvendig: Overflater gulv med parkett, heltre eik med fiskebensmønster, og fliser. Overflater vegger med tapet og malte flater. Overflater himling med malte flater. Innvendig har boligen malte fyllingsdører og profilerte formpressede dørblader. Tekniske installasjoner: Innvendige vannledninger er av plast (rør-i-rør). Det er avløpsrør av plast. Boligen har naturlig ventilasjon. Boligen har både skjult og åpnet ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i entréen. Det er installert automatsikringer i sikringsskapet Pipe/Ildsted: Boligen har mursteinspipe. Balkong: Østvendt balkong på 4 m² i betongkonstruksjoner. Adkomst til balkong fra soverom. Utvendig: Vinduer med rammer/karm av treverk med isolerglass stemplet med produksjonsår 1986. Balkongdør med rammer og karm av tre med isolerglass stemplet med produksjonsår 2012. Bygningen har malt hovedytterdører. Teknologi og smarte løsninger: Smartbelysning i stue, gang, ett soverom og kjøkken – av merket SG. Dette systemet er enkelt å utvide og er koblet til internett slik at det kan fjernstyres via mobil og f.eks. Siri. Komfyr og induksjonstopp med integrert ventilator er fra Bosch (toppmodellen i 2021) og koblet til Home Connect-appen. Den har flere avanserte og praktiske funksjoner. Diverse utstyr: • Porttelefon. • Opplegg for kabel-tv/bredbånd. • Boligen er utstyrt med røykvarsler, og 6 kg pulverapparat. Røykvarsler og egnet slukkemiddel skal følge boligen ved salg. Selgers egenerklæring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Det er utarbeidet en tilstandsrapport for boligen. Denne følger vedlagt i salgsoppgaven. Se denne for nærmere informasjon. Erfaringsmessig bør det alltid påregnes noe kosmetisk oppgradering av utstyr, overflater og innredninger i brukte boliger. Tak, taklister, originale dører, karmer og vinduer, vegger og gulvlister (med unntak av gulvlister i heltre eik) ble nymalt med ferdigstillelse i juni 2025. Oppussingen omfatter følgende rom: gang 1 og 2, soverom 2, 3 og 4, stue og kjøkken. På bad 2 er kun vinduet og taklistene nymalt. Det vises forøvrig til rapporten for beskrivelser og vurderinger av tilstandsgrader. Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger til takstmann og megler. Videre er det innhentet opplysninger fra kommunen og andre relevante kilder. Tomtegrenser er ikke kontrollert. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Meglerforetaket oppfordrer interessenter til å lese gjennom fullstendig prospekt/salgsoppgave med vedlegg. Interessenter oppfordres også til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med sakkyndig. Dette bør gjøres før bud inngis.
Parkering
Biloppstillingsplass: Selger eier biloppstillingsplass med elbillader i garasje i Welhavens gate, Borettslaget Welhavens Gate 10-14. Lett adkomst til garasjen gjennom felles bakgård i Lorrykvartalet. Garasjeplass medfølger ikke, men kan kjøpes sammen med boligen dersom det er ønskelig. Biloppstillingsplassen er i oppvarmet og godt vedlikeholdt garasjeanlegg. Garasjeanlegg er kameraovervåket og plassene er fritt omsettelig. Faste, løpende kostnader: ca. kr. 436,-/måned Fellesutgifter inkluderer: strøm til fellesarealer, renhold, vaktmester, videoovervåkning, drift/overvåkning av katodisk anlegg, forretningsførsel og generell drift. Beboerparkering: Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt – også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser beboerparkering 2025: Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: kr. 6 200,- for ett år. El-bil: kr. 2 090,- for ett år. Motorsykkel og moped: kr. 3 100,- for ett år. El-motorsykkel og el-moped: kr. 1 045,- for ett år. Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/ Forøvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
1. Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Ilseng Rør AS, utførte rørarbeider på badet med ferdigstillelse i 2021 i forbindelse med ny baderomsinnredning, samt fjerning av eldre badekar. 2. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: • Fasaden er nymalt i 2023 i sameiets regi. • Det er utført div arbeid og represjoner på tak + nye takrenner i sameiets regi. Det er utført div arbeider i kjellerbod bl.a. brannsikring og utbedring av fukt m.m i sameiets regi. • Det er lagt i rør/innmat i pipeløpene som er i bruk i sameiets regi. 3. Vet du om det er gjort arbeid med drenering, enten i din eller tidligere eiertid? Ja, faglært Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: Det er ny drenering på deler av fasaden i bakgården i sameiets regi. 4. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja. Foreligger det en samsvarserklæring? Svar: Ja. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: • IKT Elektro AS har foretatt utbedringer iht til rapport fra Elvia 23.12.2022. • IKT Elektro AS har i forbindelse med nytt kjøkken utført følgende 10.12.2021: * Alt av elektrisk er nytt. * Opplegg av røranlegg. * Opplegg av utstyr som lysskinner i tak, platetopp m/ ny komfyr + levering + montering av støpsel (Bosch), ny oppvaskmaskin (Asko), 2 stk. nye komfyrer (Bosch), nytt kjøleskap + ny fryser (Bosch) div. stikk for forbruk og varme. * SG smart lysstyring til kjøkken, stue, gang + 1 soverom ved entre. * Dimmer for belysning av hylle på kjøkken. • Nytt sikringskap med 5 nye kurser og hovedbryter. Div. lysstyring. • Dimmer for lys i stue. Nett verk i alle rom (kablet). • Festet stikk i stue + dimmer i gang + fjernet tilf. til boblekar 12.07.2019. 4.1 Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Ja. Når ble kontrollen utført? 2022 av Elvia og utbedret av IKT Elektro AS i 23.12.2022. 5. Vet du om det er gjort arbeid på vann og avløp, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: • llseng Rør AS, utførte rørarbeider med etablering av nytt kjøkken med ferdigstillelse i 2021. • llseng Rør AS, utførte rørarbeider i forbindelse med ny baderomsinnredning med ferdigstillelse i 2021. Nye skap og skuffeseksjon med italiensk, design håndtak. Nye blandebatterier og servanter. • Nytt speil med 2 lys fra 2024. 9. Vet du om det er gjort arbeid på eiendommen som ikke er nevnt i de andre spørsmålene? Svar: Ja, faglært. Firmaets navn og beskrivelse av arbeidet: • Nytt gulv i 2021 (Heltre Eik med fiskebensmønster) limt en og en, utført av faglært (Fiskebensparkett AS) i stue, entre og kjøkken. Før gulvet ble lagt, ble det fjernet 4 lagt med gammelt gulv. Gang er avrettet før nytt gulv ble limt. • Nye gulvlister i 2021 i stue, entre og kjøkken (Heltre Eik 140x20 mm.) Montert av faglært. • Nytt italiensk design kjøkken med eksklusive håndtak fra MITON kjøkken i 2021. Montert av faglært kjøkkenmontør. • Benkeplate i kompositt sten fra Italia i 2021. Tilpasset og bestilt sammen med kjøkkenet og montert av faglært. • Nye hvitevarer på kjøkken 2021. (Oppvaskmaskin fra ASKO, hel kjøleskap, hel fryser, 2 ovner/ - hvorav den ene er kombi ovn/mikrobølgeovn, hovedovn WIFI, , induksjonstopp med integrert ventilasjonssystem / WIFI fra BOSCH montert av faglært (elektriker, IKT Elektro AS). • Ny komfyrvakt fra 2021- Garo SR4, montert av faglært (elektriker, IKT Elektro AS). • Blanco Silgranit Kjøkkenvask fra 2021, montert av faglært (rørlegger Ilseng Rør AS). • Nytt kjøkkenbatteri- ettgreps med utrekkbar slage/ Tapwell EVO 185, fra 2021, montert av faglært (rørlegger Ilseng Rør AS). • Ny baderomsinnredning fra 2021 med tilknyttet rørarbeid montert og utført av faglært (rørlegger Ilseng Rør AS). • Hevet tak på kjøkken med nye stål stendere + stukkatur. Utført arbeider av faglært Manak Bygg AS. • Montering av ny vegg bak kjøkkenvask mot baderom i entre i forbindelse med nytt kjøkken (sponplate + gips). Utført arbeider av faglært Manak Bygg AS. 2021. 12. Vet du om det er eller har vært problemer med mur/pipe/ilsted, for eksempel dårlig trekk, sprekker, pålegg, fyringsforbud eller liknende? Svar: Ja. Beskriv: Det er montert avtrekksvifte / hjelper på begge pipeløp som er i bruk i sameiets regi. 13. Vet du om det er eller har vært feil med dreneringen? Eller om det er eller har vært fukt, sopp eller råteskader i underetasjen, kjeller eller krypkjeller? (herunder også sameiet/borettslagets fellesarealer) Svar: Ja. Beskriv: Drening er utbedret i sameiets regi på fasade ut mot bakgård i 2024. Fukt er utbedret i sameiets regi i kjeller i 2023/2024. 23. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Svar: Ja. Hvilket dokument og når er målingen foretatt? Salgsoppgave + Takstrapport fra 2011, BRA 156. 32. Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Svar: Ja. Beskriv: Det jobbes med å gjøre om gaten utenfor, nedre del av Hegdehaugsvn om til en park gate. Alle seksjoner i gaten har opprettet en forening hvor det jobbes med å få "pusset opp" gaten. Arkitekter er benyttet til å utforme forslag. Pr. nå er 3 forslag mottatt. Dette er omtalt i Aftenposten som et av de prosjekter som Oslo Kommune vil prioritere.
Bygningssakkyndig
Vegard Anjum
Byggemåte
Takstmann har satt TG3 på følgende: Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Etasjeskiller er av trebjelkelag. Det gjøres oppmerksom på at ved måling av planavvik, skal totalt avvik måles med minst ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet. 2 rom pr etasje skal måles. På befaringen er boligen møblert med de begrensninger dette innbærer. Ved stikkprøvemålinger som tilfredstiller instruks i NS3600 vil det ikke være mulig å fange opp andre eller større skjevheter enn ved aktuelle målepunkter. Dersom nøyaktig skjevhetsmåling er avgjørende for kjøpet må etasjeskiller måles med rotasjonslaser og flere punkter i umøblert bolig. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Det er målt nivåforskjell mellom høyeste og laveste på ca 32 mm gjennom hele rommet i entreen og ca 31 mm gjennom kjøkken, Det er målt nivåforskjell mellom høyeste og laveste på ca 25 mm innenfor 2 meter i stuen. Takstmann har satt TG2 på følgende: Utvendig > Vinduer Vinduer med rammer/karm av treverk med isolerglass stemplet med produksjonsår: 1986 Vurdering av avvik: • Det er påvist tegn på innvendig kondensering på enkelte vinduer. • Vinduene er av eldre alder (1986) og har synlig slitasje som følge av bruk, alder og værpåvirkning. Eldre isolerglass har redusert isolasjonsevne og økt risiko for punktering sammenlignet med nyere vinduer. Utvendig > Dører Bygningen har malt hovedytterdører. Balkongdør med rammer og karm av tre med isolerglass stemplet med produksjonsår 2012. Vurdering av avvik: • Inngangsdørene er av eldre alder og har generelt noe bruksslitasje. De kan være utsatt for kaldt trekk og har normalt lavere energi- og lydisolasjons egenskaper enn nyere dører. Vedlikehold som justering, smøring og utskifting av tetningslister kan være fornuftige tiltak å vurdere. Innvendig > Overflater Innvendig er det gulv av parkett og fliser. Veggene har tapet og malte flater. Innvendige tak har malte flater. Overflater er en skjønnsmessig vurdering og TG er vurdert utfra om det er skader/større slitasje på overflatene. Stedvis noe mindre hakk og merker må forventes i en brukt bolig og kommenteres ikke hvis det ikke er utover det som er å betegne som normal bruksslitasje. Vurdering av avvik: • Det er påvist glipper mellom enkelte gulvbord. • Enkelte gulvflater har en del bruksslitasje i form av hakk/riper. • Det er påvist stedvis knirk i gulvene. Det bemerkes ar avvikene som er påvist på gulvene utelukkende gjelder de eldre gulvene og ikke de nye gulvene i fiskebensmønster, som er montert og limt profesjonelt av gulvmontør. Innvendig > Radon Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vurdering av avvik: • Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. I følge radonkartet fra NGU er det lave eller moderate mengder med radon i området ved leiligheten. Innvendig > Innvendige dører Innvendig har boligen malte fyllingsdører. Innerdører bestående av profilerte formpressede dørblader. Vurdering av avvik: • Enkelte dører tar i karm/terskel og er litt vanskelig og åpne/lukke. Tekniske installasjoner > Vannledninger Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Det er besiktiget i rørskap på begge bad. Vurdering av avvik: • Deksel/front på fordelerskapet består av en plate med fuktømfintlige materialer. • Rørkursene på rør-i-rør systemet på vannledninger er ikke merket. • Det er synlig rust i fordelerskap som kan skyldes kondens eller utettheter • Det er påvist et hull i skroget på et ene fordelerskapet som ved en lekkasje kan føre vann inn i konstruksjonen. • Det ble påvist synlig vann i det ene fordelerskapet ved befaringen, om vannet skyldes en mindre lekkasje eller kondens er usikkert. Tekniske installasjoner > Avløpsrør Det er avløpsrør av plast. Det bemerkes at anlegget hovedsaklig er skjult og at det kun er synlige og tilgjengelig rør som er vurdert . Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. Tekniske installasjoner > Ventilasjon Boligen har naturlig ventilasjon. Vurdering av avvik: • Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. • Det er kun mulighet for tilluft via åpningsbare vinduer. Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg Boligen har både skjult og åpnet ledningsnett for strøm. Sikringsskapet er plassert i felles i entréen . Det er installert automatsikringer i sikringsskapet. 1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Svar: Ja. Spørsmål til eier: 2. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? Svar: Ja. Eksisterer det samsvarserklæring? Svar: Ja. Sikringsskapet er nytt fra 2021, og det ble da installert 5 nye kurser samt hovedbryter. Det utført div. tilleggsarbeider på det elektriske anlegget i 2021. Det foreligger samsvarserklæring på utførte arbeider. Se punkt under lovlighet for nærmere beskrivelse av utførte arbeider. Det foreligger ingen dokumentasjon på eventuelle tidligere utførte arbeider. Inntak og sikringsskap: 3. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? Svar: Ja. Vi anbefaler alltid en teknisk vurdering av el-anlegg der det ikke har vært kontroll/foreligger eltilsynrapport i nyere tid og/eller anlegget ikke er dokumentert fullt ut etter 1999. Vurdering/kontroll skal utføres av en sakkyndig elektrofagmann og aller helst en NEMKO sertifisert el-takstmann. Generell kommentar: Det foreligger ingen dokumentasjon på når det elektriske anlegget ble installert eller eventuelt totalrehabilitert (fullstendig utskiftet fra inntakssikring og videre). Sikringsskapet er nytt fra 2021, og det ble da installert 5 nye kurser samt hovedbryter som er dokumentert. Det finnes dokumentasjon på en El-kontroll utført av Elvia i 2022, men denne kontrollen omfatter ikke dokumentgjennomgang. For at anlegget skal kunne vurderes til tilstandsgrad TG1, må det foreligge dokumentasjon på alt arbeid utført etter 01.01.1999, eller bekreftelse på at anlegget er totalrehabilitert med fullstendig utskifting fra inntakssikring og videre. Våtrom > Bad > Overflater vegger og himling Veggene har fliser. Taket er malt. Innfelt downlights i innvendig tak. Vurdering av avvik: • Det er påvist et par hull i veggflisene som følge av tidligere installasjoner eller festeanordninger. Selger opplyser at dette er utbedret og dokumentasjon er oversendt takstmann. • Utførelsen ved rørgjennomføringene til vannledninger i servantskapet fremstår med mangelfull tetting og ufagmessig utførelse. Det er usikkerhet rundt hvordan tetting er gjennomført da det ikke er synlig bruk av mansjett eller annen tydelig forsegling rundt rørene. Våtrom > Bad > Overflater Gulv Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall til sluk på gulv er vurdert etter anbefalt løsning i veiledning til teknisk forskrift 2010-2017 (TEK10) som krever 1:50, minst 80 cm fra sluket eller 1:100 på hele gulvet. I tillegg skal det være nivåforskjell mellom topp tettesjikt ved terskel og topp slukrist på min. 25 mm. I tillegg må følgende være oppfylt: Lekkasjevann skal ledes til sluk fra ethvert sted i våtrommet. Dette medfører at det i de fleste tilfeller må være fall til sluk på hele gulvet. Vurdering av avvik: • Det er påvist et avkappet avløpsrør i gulvet på badet. Det er synlig påført membran opp på røret, men ingen synlig mansjett, og utførelsen er ukjent. Takstmann og rørlegger opplyser at dette kun er kosmetisk. Forholdet er vurdert på nytt av rørlegger se tilstandsrapport for nærmere beskrivelse. • Det er påvist mindre enn 1:100 fall på badegulvet. Lekkasjevann skal ledes til sluk fra ethvert sted i våtrommet. Dette medfører at det i de fleste tilfeller må være fall til sluk på hele gulvet. (TEK10) Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt Det er plastsluk og smøremembran med ukjent utførelse. Membran eller mansjett er ikke synlig under klemringen. Smøremembran er påført utenpå flislim, men overgangen til sluket er ikke synlig og utførelsen kan derfor ikke bekreftes. Vurdering av avvik: • Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Normal brukstid for toppsmurt membran er 20 år og legges til grunn for vurderingen. Våtrom > Bad > Sanitærutstyr og innredning Rommet har innredning med nedfelt servant, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Våtrom > Bad/vaskerom > Overflater vegger og himling Veggene har fliser. Taket er malt. Innfelt downlights i innvendig tak. Vurdering av avvik: • Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet. • Utførelsen ved rørgjennomføringene til vannledninger i servantskapet fremstår med mangelfull tetting og ufagmessig utførelse. Det er usikkerhet rundt hvordan tetting er gjennomført da det ikke er synlig bruk av mansjett eller annen tydelig forsegling rundt rørene. Våtrom > Bad/vaskerom > Overflater Gulv Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Fall til sluk på gulv er vurdert etter anbefalt løsning i veiledning til teknisk forskrift 2010-2017 (TEK10) som krever 1:50, minst 80 cm fra sluket eller 1:100 på hele gulvet. I tillegg skal det være nivåforskjell mellom topp tettesjikt ved terskel og topp slukrist på min. 25 mm. I tillegg må følgende være oppfylt: Lekkasjevann skal ledes til sluk fra ethvert sted i våtrommet. Dette medfører at det i de fleste tilfeller må være fall til sluk på hele gulvet. Vurdering av avvik: • Det er påvist et avkappet avløpsrør i gulvet på badet. Det er synlig påført membran opp på røret, men ingen synlig mansjett, og utførelsen er ukjent. Takstmann og rørlegger opplyser at dette kun er kosmetisk. Forholdet er vurdert på nytt av rørlegger og erklært som OK 03.06.25. Våtrom > Bad/vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt Det er plastsluk og banemembran med ukjent utførelse. Vurdering av avvik: • Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Normal brukstid for underliggende banemembran er 30 år og legges til grunn for vurderingen. Våtrom > Bad/vaskerom > Sanitærutstyr og innredning Rommet har innredning med 2 frittstående servanter, veggmontert toalett, dusjvegger/hjørne og opplegg for vaskemaskin. Det er etablert en vaskesøyle med opplegg for vaskemaskin, samt et praktisk oppbevaringsskap med to skyvedører i glass. Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Kjøkken > Kjøkken > Avtrekk Platetopp med integrert ventilator (Kullfilter). Vurdering av avvik: • Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen. Takstmann har satt TGU på følgende: Tekniske installasjoner > Varmtvannstank Ifølge eier er det plassert en varmtvannsbereder over hvert bad, innebygget i takkonstruksjonen uten tilgjengelig inspeksjonsmulighet. Berederen er ikke synlig ved befaring, og alder, størrelse, tilstand, avrenning og type strømtilkobling er ukjent. Det anbefales å gjennomføre ytterligere undersøkelser og om mulig etablere en løsning som gir bedre tilgang for fremtidig kontroll og vedlikehold. Manglende inspeksjonsmulighet medfører risiko for at eventuelle lekkasjer eller feil ikke oppdages i tide, noe som kan føre til skjulte fukt- og vannskader i konstruksjonen. Dersom varmtvannsberederen er tilkoblet med vanlig stikkontakt i et lukket rom uten tilsyn, øker det også faren for varmegang og brannfare i tilkoblingen. Tidlig avklaring og kontroll av installasjonen anbefales.
Innbo og løsøre
Det gjøres oppmerksom på at følgende løsøre og tilbehør medfølger ved handelen: • Hvitevarer i kjøkken. Det gjøres oppmerksom på at følgende løsøre og tilbehør ikke medfølger ved handelen: • Sonos-anlegg med høyttalere. • Taklampe over spisebord på kjøkken. • Taklampe i stuen. • Kurver og bokser i høyskap (innredning fra 2021) på bad/vaskerom. For øvrig gjelder listen "oversikt over løsøre og tilbehør" med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen er vedlagt. Løsøre og tilbehør som medfølger overdras uten noen form for garantier, foruten eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adgang til utleie
Boligen kan leies ut i tråd med gjeldende lovverk. Vedtektene inneholder ingen begrensninger av eiers utleieadgang. Korttidsutleie er tillatt i opptil 90 døgn i året, jf. eierseksjonsloven § 24. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene, men må settes til mellom 60 og 120 døgn. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Sameiets styre skal varsles skriftlig dersom en leilighet skal fremleies og ved evt. bytte av leietager.
Energi og oppvarming
Energimerking
G - rød
Se fullstendig energiattest fra selger som vedlegg til salgsoppgave. Megler har intet ansvar for informasjon som følger av energiattesten.
Oppvarming
Boligen oppvarmes med elektriske panelovner.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et årlig strømforbruk på ca. 15 000 kWh. Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 6 695,- pr. mnd
Inkluderer: Fellesutgiftene inkluderer kabel-TV, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, mm.
Utgifter til faste avgifter, forsikringer, gårdslys, vaktmester, regnskapsfører, ytre vedlikehold og andre utgifter som det ikke er praktisk å dele opp, fordeles mellom sameierne etter sameiebrøken. Indre vedlikehold påhviler hver enkelt sameier.
Utgifter til drift av heis vil bli delt på de av de nåværende seksjonseierne som ønsker å bruke den og loftsleilighetene. Bare de som betaler for heisen får bruke den. Loftsleilighetene kan ikke velge om de vil betale eller ikke. De øvrige seksjonseierne har rett til å benytte heisen, dersom de betaler sin andel av driftskostnadene for minimum 12 mndr.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Andre utgifter
Selger opplyser å ha følgende kostnader knyttet til boligen: Felleskostnader kr. 6 695,- pr. mnd. Eiendomsskatt kr. 10 368,- for år 2025. For strømkostnader, se energiforbruk. Innboforsikring og evt. alarm kommer i tillegg. Det er opp til kjøper å evt. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Eiendomsskatt
Kr. 10 368,- pr. 2025
I Oslo kommune er det eiendomsskatt på boliger og fast eiendom som overstiger en fastsatt verdi. Informasjonen over er hentet fra eiendomsskattelistene.
For mer informasjon rundt beregningsgrunnlaget for eiendommen, se http://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/eiendomsskatt
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 4 612 215,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 13 017 450,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
Sameiet
Om sameiet
Boligsameiet Hegdehaugsveien 15, org.nr. 988 053 643, består av i alt 10 seksjoner. Styreleder: Kjetil Ebbesberg Obos Eiendomsforvaltning AS er regnskapsfører for Boligsameiet Hegdehaugsveien 15. Kommende planer i sameiet: Sameiet er godt i gang med å hente inn tilbud til nytt calling-anlegg/låssystem. Det vurderes en moderne løsning med mulighet for fjernstyrt adgang, slik at man f.eks. kan slippe inn håndverkere eller gjester via mobil. Informasjon fra Årsmøte 2025: Vedlikeholdsplanen for 2025 ble vedtatt som følger: • Montering av pipestige for å sikre feier god tilgang, som følge av krav fra kommunen. Styret har innhentet tilbud på omlag kr. 98 000,- (inflasjonsjustert). Det ble bestemt at Erik følger opp på tilbud og avtaler gjennomført (tilgang til arbeid må skje enten fra Eriks eller Kari Marsteins leilighet). Styreleder følger opp denne med svar. Innhenting av oppdatert tilbud og gjennomføring er planlagt over sommeren. • Utbedringer i kjeller iht anbefalinger fra Mycoteam. Sahar avtaler befaring og innhenter tilbud fra Bygårdsservice (som også foretok utbedringene i kjelleren for 4-5 år siden). Erik bistår ved befaring og avtaleinngåelse. Befaring er avtalt til 06.06.2025, hvor styreleder og styremedlem Erik vil begge delta. • Ferdigstillelse av arbeider på fasade i bakgård. Sahar avtaler med Bygårdservice. Befaring er avtalt til 06.06.2025, hvor styreleder og styremedlem Erik vil begge delta. • Ferdigstillelse av arbeider ved utgangsdør (murarbeider m/nedtelling av skraperist foran døren, samt murpuss rundt nye utelamper). Arbeidet er ferdigstilt. • Det ble besluttet å bytte låsesylinger i mellomgang da denne har blitt slitt. Kjetil avtaler med Låsesmed Certego (som «eier» vår nøkkelsystem). Arbeidet er ferdigstilt. Vurdering av avtaler: • Styret er ikke fornøyd med hva de får igjen av å bruke ca. kr. 4 000,- i måneden på en fast vaktmesteravtale. Det gjøres for lite innenfor denne avtalen og styret er ikke fornøyd med leveransene. Styret fikk mandat av Årsmøtet til å kansellere eksisterende avtale å etablere en avtale basert på innkalling ved behov. Dagnes vaktmester er sagt opp med virkning fra 01.05.2025 (3 mnd oppsigelstid). Sameiet har besluttet å gå over til å bestille tjenester fra VBR Norge AS ved behov. De løpende oppgavene fordeles delvis på sameierne (se egen oversikt under punkt 13), hvor Erik og Mette tilbød seg å foreta snømåking og strøing i vinterhalvåret. Styret anbefaler at det gir en rimelig kompensasjon for dette. Godkjent. • Styret har mottatt tilbud på rengjøring fra alternativ leverandør som jobber i samarbeid med matteleverandør som sameiet allerede har inngått en avtale med. Dette tilbudet ble gjennomgått på møtet og innebærer besparelser ift dagens avtale. Det ble besluttet å bytte leverandør iht nytt tilbud. Herman sørger for oppsigelse av eksisterende avtale og etablering av ny. Dersom vi ikke er fornøyde med ny avtale kan vi bare gå tilbake til dagens leverandør. Under arbeid og reforhandling. Dagens leverandør Rene Trapper har gitt tilbud med ny priskutt. • Bredbåndavtalen sameiet har med Telia utløper til høsten (etter 3 år). Styret ønsker å vurdere alternative leverandører og bredbåndløsninger i god tid før dette. Det ble henvist til tilbud fra Global Connect (utsendt sammen med innkallingen). Sahar har hatt flere dårlige erfaringer med Global Connect. Atle påstår på seg å innhente nytt tilbud fra Telia og andre leverandører, med ulike løsninger (fiber, 5G), for en diskusjon i styret og deretter forslag til sameiet. I og med at sameiet senere avtalte at Herman på generell basis har påtatt seg delegert ansvar for eksterne avtaler, herunder bredbåndavtale, kan Atle evt. avtale med Herman at han også tar over denne spesifikke oppgaven i 2025. Dagens avtale løper frem til november 2025 Budsjett 2025: Budsjettet for 2024 viser et netto underskudd på kr. 56 872,- Budsjettet ble diskutert og enkelte justeringer ble besluttet i forhold til fremlagte forslag: • Styrehonorar nedsettes til kr. 10 000,- da både Sahar og Herman frasa seg noe honorar. Det reduserte honoraret betales til Kjetil som følge av arbeidsmengde. Godkjent og utbetalt. • Reduksjonen på 10 000,- pluss arbeidsgiveravgift, tilsammen kr. 11 410,- overføres til annet vedlikehold / driftskostnader, slik at netto budsjettert underskudd på kr. 56 872,- beholdes. Godkjent. Det foretas ingen justering i fellesutgifter for 2025, på tross av et forventet underskudd, da underskuddet forventes dekket av oppsparte midler og de nåværende innbetalinger vil lede til et overskudd på over kr. 100 000,- justert for e.o. vedlikehold. Godkjent. Justert budsjett ble godkjent (se vedlegg 1). Regnskap per 30. mars 2025: Regnskap per 30. mars, med et minusresultat på kr. -63 855,- som følge av forskuddsbetalte kostnader, ble gjennomgått på møtet og tatt til orientering. Årsrapport 2024: Årsrapport 2024 ble godkjent. Orientering med gateprosjektet: Kjetil orienterte muntlig om fremdriften av gateprosjektet og dialogen med Frogner bydel, Oslo kommune og det nye bystyret, og om etableringen av «Hegdehaugsstien beboer- og næringsforening», som ble etablert sammen med mange andre bygårder og næringsdrivende i gaten (organisasjonsnr. 935346053). Kjetil sitter per i dag i dette styret på vegne av Hegdehaugsveein 15. Denne rollen er åpen for andre som er interesserte senere (er naturlig at den følger styrelederrollen). Etterlevelse av husordensregler: Etterlevelse av husordensregler ble diskutert. Det ble påpekt av styreleder at det påhviler alle beboere å kjenne til branninstruksen og anmodning om at alle gjennomgår denne minst årlig ble gitt. Det er respektive utleiers ansvar å påse at dette også gjøres av leieboere. Husordensreglene har lagt ved innkallingen som vedlegg 8. Det ble besluttet at en brannøvelse bør gjennomføres på neste dugnad. Trond tar ansvar for å planlegge dugnaden samt brannøvelsen m/gjennomgang av brannsikringstiltak, herunder sjekk av brannvarslings- og slukkeutstyr i hver leilighet. Tidligere planlagte brannøvelse sammen med brannvesenet har ikke blitt gjennomført, da brannvesenet ikke tilbyr dette uten å ta betaling for det. Fastsettelse av honorarer: Foreslått honorar til styret for 2024 på kr. 20 000,- ble nedsatt til kr. 10 000,- da to styremedlemmer frasa seg honorar grunnet lite arbeid. Resterende og vedtatt honorar på kr. 10 000,- går til Kjetil M. Ebbesberg som kompensasjon for relativt mye arbeid. Godkjent, men ikke ennå utbetalt. Valg av styre: Kjetil M. Ebbesberg ble valgt som styreleder. Sahar Parisa Pedersen og Herman Westrum Thorsen ble valgt som medlemmer av styret. Erik Christian Reine og Trond Langenård ble valgt som varamedlemmer av styret. Petter Godli ble for øvrig valgt som representant fra Hegdehaugsveien 15 til Lorrykvartalet. Delegering av oppgaver: Godkjent. Utsendt forslag til delegering av oppgaver i sameiet ble diskutert, og følgende fordeling ble besluttet (uten at dette fratar styret det overordnede ansvaret): • Elektrisk fellesanlegg (inkl. energioppfølging), piper, tak og takrenner, VVS inkl. vannmåler(e), pluss heis: Erik • Vaktmester-, trappevask- og matteavtaler, bredbåndsavtale og etablering av Vibbo som kommunikasjonsplattform i "Styerommet" til Obos: Herman • Dugnad, brannsikkerhet, rottesikring: Trond • Forsikring, fellesnøkler, evt. digital lås og dørklokke: Atle • Snømåking- og strøing, samt fjerning av evt. snø/is fra tak: Erik og Mette • Lorrykvartalet: Petter • Gatelysprosjekt HHV og representant i Hegdehaugstien beboer- og næringsforening: Styreleder (Kjetil) - Økonomi (regnskap og budsjett), fasadevask-/vedlikehold, drenering og øvrige ytre/indre vedlikehold, vedtekter og husordensregler, kommunikasjon med kommunen, etater, Obos og andre styreledere i gaten, administrasjon av årsmøter, sameiermøte, styremøter, administrasjon av Facebooksiden og alt annet: Styreleder (Kjetil) Annet / eventuelt: Meimei tok opp at hennes leieboere har klaget over trekk fra vinder. Dette er noe flere leilighetseiere opplever, i tillegg til punkterte vinduer. Utskifting av vinduer er evt. den enkelte leilighetseiers ansvar, men det vil være økonomisk gunstig om mange leiligheter, evt. hele gården, går sammen om å skifte dette. Det ble enighet om å innhente flere tilbud på skifte av vinduer og balkongdører både på fasade og mot bakgården, for evt. gjennomføring senere. Meimei har en annen leilighet som nylig har gjennomført vindusbytter og tok på seg å innhente tilbud (tilbydere kan kontakte styreleder for befaring). Styreleder følger opp denne med svar. Styreleder opplyser at dette ikke er gjort og ikke en prioritert sak per i dag. Informasjon fra Årsmøte 2024: Installasjon av vannmåler(e): Årsmøtet besluttet å akseptere tilbud på montering av felles vannmåler(e) i kjeller, som ble finansiert ved ekstraordinær innbetaling på samlet kr. 42 500,- fra sameierne. Dette er etter opplysninger fra selger utført, betalt og i drift. Det ble videre diskutert å evt. montere vannmålere inn til hver enkelt leilighet, men dette ble vurdert som mer kostbart og i første omgang noe man avventer til man har sett effekten av å installere en måler i fellesskap. Vedlikehold av gavlvegg på taket mot Hegdehaugsveien 11: Rett i forkant av årsmøtet 2024 (dagen før) fikk styret en henvendelse fra styreleder i Hegdehaugsveien 11. De har satt i gang utbedring av sitt tak, og i den forbindelse har både Opak og valgt entreprenør foretatt en befaring som også inkluderer dette sameiets gavlvegg mot deres tak. Denne er ifølge deres vurdering i en befatning som innebærer behov for utbedringer. Tilbud er gitt på slik utbedring på kr. 122 750,-. Selger med styreleders skriftlige godkjenning pr 05.06.2025 (vedlagt) opplyser at dette er utbedret og ferdig finansiert ved ekstra ordinært innbetaling. Fasade og dreneringsarbeider: Fasade og dreneringsarbeider: En redegjørelse ble gitt rundt fasade- og dreneringsarbeidene i 2023. Samlet kom kostnadene på kr. 961 970,- noe som er i henhold til oppdatert budsjett, men kr. 261 970,- mer enn opprinnelig estimert budsjett på kr. 700 000,-. Selger med styreleders skriftlige godkjenning pr 05.06.2025 (vedlagt) opplyser at dette er utbedret i 2023/2024 og ferdig finansiert ved ekstra ordinært innbetaling. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i dokumenter fra Årsmøte samt sameiets vedtekter og husordensregler. Dokumentene er vedlagt salgsoppgaven.
Forkjøpsrett
Sameierne har ikke forkjøps- eller innløsningsrett ved salg eller utleie av andre seksjoner.
Styregodkjennelse
Seksjonene kan fritt omsettes og pantsettes, men salg skal meldes skriftlig til sameiets styre og forretningsfører for registrering.
Informasjon om fellesgjeld
Ingen lån registrert for selskapet.
Fellesformue
Kr. 35 502,- pr. 31.12.2024
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
Forrige års regnskap viste et overskudd på kr. 190 770,-. I inneværende år er det budsjettert med et overskudd på kr. 56 872,-
Vedtekter og husordensregler
Sameiets vedtekter og husordensregler er vedlagt i salgsoppgaven. Forslag om forandring av vedtekten godkjennes slik at § 13 får følgende tillegg: «Ansvar for vinduer og takvinduer påhviler den enkelte seksjonseier. Dette inkluderer alle kostander knyttet til eventuelle utskiftninger, reparasjoner og vedlikehold.» Forslag om forandring av vedtekten godkjennes slik at § 13 får følgende tillegg: "Trapperom mot bakgård skal ikke benyttes som adkomst/utgang til seksjonene eller deler av seksjonene. Trapperom mot bakgård skal kun benyttes som nødutgang/rømningsvei. (Med unntak av tilgang til boder).»
Beboernes forpliktelser og dugnader
Dugnader må påregnes.
Dyrehold
Husdyrhold er tillatt.
Sameiets forsikring
Gjensidige Forsikring
Polisenr. 56873422
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 451 kvm (eiet)
Bakgården – en grønn oase:
Sameiet er en del av Lorrykvartalet som består av 14 bygårder som deler felles bakgård. Lorrykvartalet er organisert med et eget styre og har godt etablerte rutiner for felles drift og vedlikehold. Bakgården strekker seg gjennom hele kvartalet og er frodig og velstelt, med rikt beplantede grøntområder, hyggelige sittegrupper, sandkasser og god plass til lek og opphold.
Det arrangeres årlig dugnad, hvor alle tilknyttede sameier deltar, noe som styrker fellesskapet og trivselen i området.
Kvartalet har et eget vaktmesterselskap, og en profesjonell gartnertjeneste som sørger for at uteområdene er godt vedlikeholdt gjennom hele året.
Bakgården Lorrykvartalet er et lunt og stille uterom som bl.a. passer perfekt for barnefamilier, og gir beboerne et etterlengtet pusterom – midt i byen.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at aksjeselskapet eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt leilighet en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Arealbekreftelse er vedlagt salgsoppgaven.
Tomtegrenser er ikke kontrollert.
Adkomst
Det vil bli skiltet med Nordvik Eiendomsmegling visningsskilt i forbindelse med fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Lorrykvartalet ligger sentralt i Oslo, i den klassiske og urbane gaten Hegdehaugsveien – rett ved Slottsparken. Denne delen av Hegdehaugsveien er bilfri og det foreligger et forslag til gateprosjekt, mer grønt i indre by, fra beboerne i Lorrykvartalet. Se vedlegg i salgsoppgaven for ytterligere informasjon om prosjektet. Saken kan også leses om her: https://www.aftenposten.no/oslo/i/mPjq9O/byraadet-vil-ha-flere-parkgater-i-oslo-fotgjengere-skal-komme-foran-bilene Området er skjermet fra det hektiske bylivet, samtidig som det ligger i gangavstand til populære områder som bl.a. Bogstadveien, Nationaltheatret, Aker Brygge og St. Hanshaugen. I nabolaget finner du et variert utvalg av kaffebarer, bakerier, delikatesseforretninger, frukt og grønt butikker, spisesteder samt eksklusive spesialforretninger innen klær og mote. Det er flere dagligvareforretninger i området med kun noen få minutters gangavstand til Joker (Parkvn 8) og Rema 1000 (Parkvn 21), Kiwi (Hegdehaugsvn 31)og Coop Mega på Bilsett som gjør daglige innkjøp praktiske og svært lettvint. Majorstuen, med sine populære handlegater Hegdehaugsveien og Bogstadveien har du i umiddelbar nærhet. Av treningsfasiliteter i området kan man bl.a. velge mellom Evo, SATS, Bislett stadion, Bislet Bad samt gangavstand til flere grøntområder som Slottsparken, Frognerparken og St.Hanshaugen med sine unike tur- og rekreasjonsområder. Slottsparken, som ligger rett i nærheten, byr på flotte turmuligheter med stier, dammer og grøntområder. Her kan du nyte en joggetur eller en avslappende piknik. Området har svært god tilgang på offentlig transport med busser og trikker som tar deg til alle deler av byen. Nationaltheatret og Majorstuen, som begge ligger i gabgavstand, gir tilgang til alle T-bane linjer, flere busslinjer, tog og flytog.
Offentlig kommunikasjon
Se www.ruter.no for oversikt over avganger.
Skoler og barnehager
Skolekrets: Barneskole: Ruseløkka skole
Ungdomsskole: Ruseløkka skoleDet er flere barnehager beliggende i området/bydelen.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Iht godkjente og byggemeldte tegninger datert 9. september 1986 er følgende endringer utført : • Tidligere kjøkken er omgjort til soverom. • Tidligere toalett er slått sammen med tilstøtende rom (uten tydelig rombetegnelse) og etablert som bad. • Delevegg mellom tidligere grovkjøkken/anretning (merket "ANR.") og bad er fjernet, og rommene er slått sammen til ett kombinert bad/vaskerom. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler sameiet. Adkomst via offentlig vei.
Regulerings- og arealplaner
Reguleringsplanen som følger eiendommen er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 Kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Se kommunens hjemmeside for ytterligere informasjon. Eiendommen er regulert til Byggeområde for boliger - S-2255. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Områdeplaner: Hegdehaugsveien 20 - Etablering av felles takterrasse Saksnummer 202111719 - Byggesak Mottatt sak 08.07.2021 Status Tillatelse gitt
Bo- og driveplikt
Det er ikke boplikt for eiendommen.
Odel
Det hviler ikke odelsrett på eiendommen.
Konsesjon
Kjøp av eiendommen er ikke konsesjonspliktig. Dersom eiendommen er større enn 2 mål plikter kjøper å undertegne dokumenter i forbindelse med søknad om konsesjonsfrihet.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/214/82/3: 03.11.1958 - Dokumentnr: 517739 - Erklæring/avtale Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Overført fra: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:82 Gjelder denne registerenheten med flere 12.03.1976 - Dokumentnr: 505217 - Erklæring/avtale PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET FOR: NOK 5,000 MED PRIORITET ETTER TILSAMMEN NOK 500000 Gjelder denne registerenheten med flere 23.05.2025 - Dokumentnr: 582433 - Registerenheten kan ikke disponeres over uten samtykke fra rettighetshaver Rettighetshaver: Nordvik Oppgjør AS Org.nr: 814 449 912 Elektronisk innsendt 12.03.1976 - Dokumentnr: 505217 - Seksjonering Opprettet seksjoner: Snr: 3 Formål: Bolig Sameiebrøk: 208/1422 04.02.1988 - Dokumentnr: 8703 - Resek/tilleggssek Endret seksjon: Snr: 3 Formål: Bolig Sameiebrøk: 208/1422 EIENDOMMEN ER OPPDELT I 10 SEKSJONER 04.02.1988 - Dokumentnr: 8703 - Resek/endring formål/brøk/tilleggsdel Endret seksjon: Snr: 3 Formål: Bolig Sameiebrøk: 116/1000 05.01.1988 - Dokumentnr: 373 - Best. om adkomstrett Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:1 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:2 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:3 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:4 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:5 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:6 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:7 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:8 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:9 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:10 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:11 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:79 Snr:13 Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v. Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen Gjelder denne registerenheten med flere 11.06.1992 - Dokumentnr: 28974 - Erklæring/avtale Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:1 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:2 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:3 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:4 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:5 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:6 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:7 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:8 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:9 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:10 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:11 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:12 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:13 Rettighet hefter i: Knr:0301 Gnr:214 Bnr:81 Snr:14 Bestemmelse om adkomstrett Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m. Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Kommune v/direktør for etat for eiendom og utbygging Gjelder denne registerenheten med flere
Legalpant
Kommunen har legalpant som sikkerhet for riktig betaling av kommunale avgifter og eventuell eiendomsskatt. De øvrige seksjonseierne i sameiet har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for krav som følger av sameieforholdet, typisk vil dette gjelde felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på seksjonen. Legalpant til kommunen har prioritet foran legalpant til sameiet.
Verneklasse/SEFRAK
Eiendommen er registert i byantikvarens gule liste. Dette innebærer at eiendommen er helt eller delvis bevaringsverdig, og kan ha betydning for fremtidig ombygging/restaurering mv. Byantikvaren skal gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. For en fullstendig oversikt over eiendommens status, se: http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=545b8e996b6e4e1fbcb65f69299a7167
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Det opplyses om at ingen kan eie mer enn to boligseksjoner i sameiet, jf. eierseksjonsloven § 23. Seksjoner som eies av nærstående eller via firma teller med. Etter lov om eierseksjoner § 31, er sameierne overfor sameiets kreditorer ansvarlige etter sin sameiebrøk. Ved manglende betaling av fellesutgifter har sameiet legalpanterett i den enkelte eierseksjon på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Dersom budgiver skal by på eiendommen i henhold til kjøpsfullmakt må megler kontaktes i forkant av budgivning. Ved bruk av kjøpsfullmakt, må fullmakten oversendes til megler i forkant av budgivning. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Provisjon: 0,60% av salgssum (min. kr. 45 000,-) Grunnpakke Leilighet kr. 12 500,- Markedspakke inkl. digital salgsoppgave kr. 22 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 14 290,- Visningshonorar pr. stk./Overtagelseshonorar (Alle privatvisninger er vederlagsfritt) kr. 3 500,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 29 608,- Samlet skal selger betale kr. 178 388,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Megler
Nina Osnes, Eiendomsmegler MNEF
932 68 753
n.osnes@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Bygdøy Alle Eiendom AS
Org. nr.: 914457750
Bygdøy Alle 34, 0265 OSLO
Bilder
Nina Osnes
Eiendomsmegler MNEF
Bygdøy Allé
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?