Ammerudhellinga 72Grorud
- Grorud
- Ammerudhellinga 72
- Prisantydning
- 3 200 000,-
- Totalpris
- 3 343 562,-
- Felleskost/mnd
- 4 014,-
- BRA-i
- 32 m2
Ammerud - Grorud
Lys & arealeffektiv 1-roms leilighet i 10 etg! V.vann & fyring inkl. - Heis - Stor, vestvendt balkong - Sentralt!
Velkommen til Ammerudhellinga 72! En arealeffektiv leilighet sentralt beliggende på Ammerud! Leiligheten ligger i byggets 10. etasje og byr på en imponerende utsikt over nærområdet. Den romslige, vestvendte balkongen er innglasset og måler hele 11 kvm - et perfekt sted for å nyte gode solforhold utover ettermiddagen og kvelden! Fra boligen er det kort gangavstand til kollektivtransport, samt et bredt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Verdt å merke seg: - Perfekt førstegangskjøp/pendlerbolig - 10. etg. med heisadkomst - Vestvendt, innglasset balkong på 11 kvm - Flott utsikt! - Store vindusoverflater - Totaloppusset badet i 2010 - Fellesvaskeri - Kjellerbod - Ingen dokumentavgift - Nærhet til skog og mark med fine turområder - Kort vei til offentlig kommunikasjon med hyppige avganger
Solforhold
Solen kommer inn på balkongen fra sør mellom 14 og 15 og blir til solnedgang.
Nøkkelinformasjon
- Boligtype:
- Andelsleilighet
- Byggeår:
- 1965
- Etasje:
- 10
- Rom:
- 1
- Prisantydning:
- 3 200 000,-
- Omkostninger:
- 9 562,-
- Totalpris:
- 3 343 562,-
- Fellesgjeld:
- 134 000,-
- Felleskost/mnd:
- 4 014,-
- Totalt BRA:
- 33 m2
- Energimerking:
- E - mørkegrønn
- Heis:
- Ja
- Veranda:
- Ja
Visninger
Alle våre visninger har påmelding. Passer ikke tidspunktet, send megler en e-post og avtal tid for privatvisning.
Presenteres av
Har du finanseringsbevis på plass?
I samarbeid med
En personlig rådgiver fra vår samarbeidspartner Storebrand Bank vil hjelpe deg å gjøre deg klar til budrunden.
Nøkkelinformasjon
Oppdragsnummer
60-0122/25
Boligtype
Andelsleilighet
Adresse og betegnelse
Ammerudhellinga 72, 0959 Oslo
Gnr. 95, bnr. 81 (ideell andel 1/1) i Oslo kommune.
Andelsnr. 723 i Ammerudlia Borettslag, orgnr. 948808811
Selger(e)
Thomas Engell
Kjøpesum og omkostninger
3 200 000,- (Prisantydning) 134 000,- (Andel av fellesgjeld) -------------------------------------------------------- 3 334 000,- (Pris inkl. fellesgjeld) Omkostninger: 8 212,- (Gebyr forkjøpsrett) 260,- (Pantattest kjøper) 545,- (Tinglyst hjemmelsoverføring) 545,- (Tinglyst pantedokument) 9 300,- (Boligkjøperpakke* (valgfritt)) -------------------------------------------------------- 9 562,- (Omkostninger totalt (uten Boligkjøperpakke)) 18 862,- (Omkostninger totalt (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- 3 343 562,- (Totalpris inkl. omkostninger (uten Boligkjøperpakke)) 3 352 862,- (Totalpris inkl. omkostninger (med Boligkjøperpakke)) -------------------------------------------------------- NB: Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses et pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige avgifter/gebyrer. Andel fellesgjeld / Andel formue overtas av kjøper.
Om boligen
Byggeår
1965
Etasje
10
Arealer
BRA-i: 32 kvm
BRA-e: 1 kvm
Totalt BRA: 33 kvm
TBA: 11 kvm
Beskrivelse:
10. etasje:
BRA-i: 32 kvm. Bad, Stue/kjøkken, Entré, Bod
BRA-e: 1 kvm. Bod
Totalt BRA: 33 kvm
TBA: 11 kvm. Innglasset balkong
Fellearealer og rettigheter til bruk:
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på borettslagets fellesareal, men disponeres av denne andelen. Borettslaget kan på et senere tidspunkt omdisponere denne bruken.
Solforhold
Solen kommer inn på balkongen fra sør mellom 14 og 15 og blir til solnedgang.
Innhold
10. etasje, BRA-I 32 m²: Bad, Stue/kjøkken, Entré, Bod Annet: Kjellerbod på 1 kvm.
Standard
Entré Leiligheten har en praktisk entré med plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Fra entréen har man direkte tilgang til badet, samt en innvendig bod som i dag er innredet som garderobe. Videre ledes du inn til boligens oppholdsrom med stue og kjøkken i åpen løsning. Stue Stuen har en god størrelse og har plass til både sofagruppe og et mindre spisebord. Store vindusflater slipper inn rikelig med naturlig dagslys. I stuen er det også et naturlig avgrenset hjørne hvor man kan møblere med seng. Fra stuen er det også utgang til en vestvendt, innglasset balkong på ca. 11 kvm – en flott forlengelse av oppholdsrommet. På varme sommerdager kan vinduenes åpnes, slik at man får en luftig uteplass. Balkongen vender mot grønne omgivelser og har flott utsikt uten sjenerende innsyn. Kjøkken Kjøkkenet ligger i åpen løsning med stuen, men fremstår som en egen sone. Innredningen består av laminerte skrog og glatte fronter, og det er belysning over deler av benkeplaten. Kjøkkenet har dobbel oppvaskkum, ventilator med omluft, samt integrerte hvitevarer som steketopp og stekeovn. Det er i tillegg plass til frittstående kjøle-/fryseskap. Bad Badet ble totalrenovert i 2010 og har flislagte gulv og vegger, samt gulvvarme for økt komfort. Innredningen består av servant med underskap, speilskap, dusjhjørne med dusjvegger, og vegghengt toalett. Det er ventilasjonsvifte, tilluft via dør og to sluk i gulvet. Himlingen er utført med malte plater. For ekstra oppbevaring disponerer leiligheten en kjellerbod på 1 kvm.
Parkering
Det medfølger ikke parkeringplass. Det finnes kommunale gateparkeringsplasser med elbillading flere steder langs veien utenfor blokka (Ammerudhellinga 27, 47 og 50). Det er 1-2 min å gå til disse parkeringsplassene fra blokka. Det er også flere andre parkeringsplasser i nærområdet. Betales via Bil i Oslo app. Borettslaget disponerer ca 500 parkeringsplasser (ca 250 garasjer og 250 uteparkeringsplasser). Uteparkeringsplasser kan leies og det er ventelister på leie. Garasjene er andelsgarasjer hvor man må kjøpe seg inn med et innskudd. Garasjene selges altså til høystbydende uavhengig av ventelister. Garasjer til salgs annonseres via Vibbo og/eller ved oppslag i oppgangene, og det er stadig garasjer til salgs. Det er per nå ca. 1,5 års ventetid for å få parkeringsplass. Garasjer omsettes, uten venteliste til markedspris, 70-100.000 avhengig av beliggenhet. Månedsleien er kr. 150 for parkeringsplass og kr. 200,- for garasjer. Det er kun mulig med 1 parkeringsobjekt per leilighet. Utleie av parkeringsplasser og registrering av garasjekjøp foretas av vårt driftskontor.
Moderniseringer og påkostninger
- Innredet walk-in closet med fastmontert garderobeskapsinnredning
- Plassbygd en skillevegg mellom stue og alkove kledd med plater og lister på utsiden og garderobehyller for oppbevaring på innsiden.
- Lagt nye lister
- Innredet kjøkken med opphengsmuligheter
- Montert nye gardinstenger og gardiner
- Lagt gressteppe på balkong
- Skiftet toalettlokk
- Reparert solskjerming
Borettslaget:
- Borettslaget har installert fiber internett i 2023/2024
- Fellesvaskerier fikk nye vaskemaskiner i 2023/2024
- Borettslaget har installert nytt brannvarslingsanlegg i 2022/2023
- Nye postkasser i 2022/2023
- Borettslaget pusset opp utearealer i 2021/2022
- Borettslaget har montert nytt callinganlegg i 2021/2022
- Borettslaget bygde nye sykkelskur i 2020/2021
- Borettslaget skiftet ut 24 heiser i 2016/2018
- Baderomsrehabilitering 2008/2012
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema
Selgers egenerklæringsskjema følger vedlagt salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å gjennomgå dette nøye. Følgende opplysninger er spesielt viktig å merke seg: Når ble boligen overtatt av nåværende eier(e)? Svar: 1. mars 2017 Vet du om det har det blitt utført arbeid på bad/våtrom, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. I 2010 ble det lagt varmekabler, 3 stk downlights, 1 stk stikk og koblet lys på speilskap. Installatør/kontrollør var Ing. Hans Becker AS. S-bygg pusset totalrenoverte badet i 2010. Vet du om tettesjikt, membran eller sluk ble fornyet eller oppgradert? Svar: Ja, faglært. S-bygg, signert Håvard Bingen. I forbindelse med oppussing av bad ble sluk oppgradert. Vet du om det er gjort endringer eller reparasjoner på tak, fasade, pipe/ildsted, terrasse, garasje, bod eller lignende, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Sameiet har utført mange endringer i og rundt blokka, og detaljer kan etterspørres fra driftskontoret i sameiet på epost post@ammerudlia.no. Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten i din eller tidligere eiertid? Svar: Ja, faglært. Det foreligger samsvarserklæring. I forbindelse med oppussing av bad ble installert 3 stk downlights, 1 stk stikk og koblet lys på speilskap. Installatør var Ing. Hans Becker AS. Vet du om det elektriske anlegget har blitt kontrollert? Svar: Ja. Det ble kontrollert i forbindelse med baderomsoppussing 23.03.2011. Vet du om det er, eller har vært, insekter eller skadedyr i boligen, eller i tilhørende bygninger? For eksempel skjeggkre, maur, biller, mus, rotter eller lignende. Svar: Nei. Det har vært observert rotter utenfor bygningen ved søppelkasser, men aldri hørt om det inne i blokka. Vet du om det foreligger skaderapporter eller tilstandsvurderinger etc. om boligen? Svar: Ja. Tilstandsrapport bolig, byggteknisk gjennomgang med arealmåling i forbindelse med salg i 2017. Vet du om det er utført tidligere arealoppmålinger av boligen, eller om boligens areal er oppgitt i dokumenter som salgsoppgave, takstrapport, tilstandsrapport, byggesøknad eller lignende? Svar: Ja. Tilstandsrapport bolig, byggteknisk gjennomgang med arealmåling i forbindelse med salg i 2017. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag til vedtak som kan øke husleien/festeavgiften /fellesutgiftene/fellesgjelden? Svar: Nei. Styreleder i borettslaget uttalte i mediene at fellesutgiftene kanskje måtte øke pga av mangel på rentenedgang i mars Vet du om det er noe annet ved eiendommen som det kan være viktig for kjøperen å vite om? Svar: Det er noe fuktsvelling og skade på laminatgulvet og benkeplate på kjøkkenet, og noe luftbobler/skader i tapet
Bygningssakkyndig
Anders Hotvedt
Byggemåte
Det er i forbindelse med salget utarbeidet en tilstandsrapport fra bygningssakkyndig. Tilstandsrapporten er en teknisk gjennomgang av boligen med oppdagede avvik. Vedlagt salgsoppgaven følger tilstandsrapporten og selgers egenerklæring. Disse må leses nøye av interessenter før bud inngis. Opplysninger gitt i tilstandsrapporten anses å være kjent for kjøper, og det kan derfor ikke reklameres på forhold som fremkommer av tilstandsrapporten. Forhold som har fått TG2 og TG3 må gjennomgås spesielt nøye, da disse indikerer avvik fra normal slitasje og/eller høy alder, med mulig behov for utbedring. Bygningsdeler som har fått TGIU er ikke undersøkt av takstmann. Beskrivelsen av boligen som følger er hentet fra tilstandsrapporten: Taktekking av folie/belegg. Flatt tak i betongkonstruksjon. Yttervegg i betongelementer. Trevinduer med 2-lags isolerglass. Ytterdør med brann/lydmotstand. Ytterdør i tre med 2-lags isolerglass. Bygningsdeler som har fått TG2: - Utvendig > Veggkonstruksjon: Eksakt tilstand kan ikke sjekkes uten bygningsmessige inngrep. Det tas spesifikt forbehold om at deler av bygningsdelen er skjult, har en alder som øker sannsynligheten for skjulte feil og har brukt opp mye av sin forventede brukstid. Tilstandsgrad gitt pga. nevnte forhold. - Utvendig > Vinduer: Alder på vinduer tilsier at punktering kan forekomme selv om det ikke ble avdekket ved befaringen. Det tas spesifikt forbehold om at deler av bygningsdelen har en alder som øker sannsynligheten for skjulte feil og har brukt opp mye av sin forventede brukstid. Tilstandsgrad gitt pga. nevnte forhold. - Utvendig > Dører: Bygningsdelen er gammel og det er kort forventet gjenværende brukstid. Tilstandsgrad gitt pga. nevnte forhold. - Utvendig > Balkonger, terrasser og rom under balkonger: Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder. Tilstandsgrad gitt pga. nevnte forhold. - Utvendig > Andre utvendige forhold: Det er ikke utarbeidet Tilstandsanalyserapport, vedlikeholdsplan e.l. for fellesdeler i bygget. Tilstandsgrad gitt pga. nevnte forhold. - Innvendig > Overflater: Laminat er eldre og har stedvis slitasje. Tilstandsgrad gis pga. nevnte forhold. - Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn: Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. - Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg: Deler av bygningsdelen er over 25 år, delvis skjult, har en alder som øker sannsynligheten for skjulte feil og har brukt opp mye av sin forventede brukstid. - Tomteforhold > Utvendige vann- og avløpsledninger: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige avløpsledninger. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på utvendige vannledninger. - Våtrom > 10. Etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt: Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Bygningsdeler som ikke er undersøkt (TGIU): - Tekniske installasjoner > Andre installasjoner: Det tas spesifikt forbehold om at oppvarmingskilder ikke er funksjonstestet av takstingeniøren.
Innbo og løsøre
Integrerte hvitevarer medfølger. Det gjøres oppmerksom på at stekeovnen har noen mangler da over/under-varme ikke fungerer, kun grillfunksjonen. Kjøleskap, vaskemaskin og mikrobølgeovn kan kjøpes etter avtale.
Vedlagt salgsoppgaven følger NEF sin standardliste "Oversikt over løsøre og tilbehør". Med mindre annet fremkommer av salgsoppgaven gjelder denne listen.
Dersom det er noe i overnevnte liste som ikke finnes på eiendommen, vil det heller ikke medfølge. Produkter og installasjoner som medfølger overdras uten noen form for garantier, utover eventuell gjenværende leverandørgaranti. Hull og merker etter feste av innredning og utstyr som ikke følger med, aksepteres av kjøper.
Ved ønske om at vegglamper, krokhengte lamper, lysekroner, prismelamper eller lignende lamper som er koblet til sukkerbit eller stikkontakt skal følge med i handelen, må det tas forbehold om dette ved inngivelse av bud. Det samme gjelder brunevarer.
Adgang til utleie
Det er begrenset adgang til å leie ut bolig i borettslag. Med styrets godkjenning og på visse vilkår kan boligen leies ut for inntil 3, år. jf. borettslagsloven § 5-3 til § 5-10. Andelseier som bor i boligen selv, kan leie ut deler av boligen til andre uten godkjenning, jf. borettslagsloven § 5-4. Kortidsutleie er tillatt i opptil 30 døgn i året, uten samtykke fra styret.
Energi og oppvarming
Energimerking
E - mørkegrønn
Alle eiendommer som selges/leies ut skal ha energiattest. Unntak gjelder blant annet for frittstående bygninger med bruksareal mindre enn 50 m². Det er eier som plikter å fremlegge energiattest og er selv ansvarlig for at opplysningene er riktig.
Fullstendig energiattest er lagt ved salgsoppgaven. Megler har ikke ansvar for informasjonen som fremgår av energiattesten.
Oppvarming
Boligen har følgende oppvarmingskilder: Strøm, i hovedsak ved hjelp av varme i gulv og fjernvarme i radiatorer. Dersom rom mangler fast installert oppvarmingskilde på visning, følger ikke dette med i handelen.
Informasjon om strømforbruk
Selger opplyser å ha et strømforbruk på ca. 2 070 kWh i 2024. Kostnad 2024: 1515,97 (strøm: 1 373, påslag: 142,95). Energiforbruket vil variere fra husstand til husstand.
Økonomi
Felleskostnader
Kr. 4 014,- pr. mnd
Inkluderer: Varmt vann og fyring, kommunale avgifter, TV-anlegg/bredbånd, fellesvaskerier, forretningsførerhonorar, forsikringer, drift og vedlikehold, andre driftskostnader mm. Listen er ikke uttømmende.
Felleskostnadene fordeles slik:
- Felleskostnader: 3.484,-
- Balkongtillegg: 480,-
- Service parabol: 50,-
På grunn av prisstigning og renteøkning er det påregnelig at felleskostnadene økes etter utarbeidelse av denne salgsoppgaven.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Andre utgifter
Det er opp til kjøper å ev. inngå nye avtaler med ønskede tjenesteytere.
Formuesverdi
Primærbolig: Kr. 641 715,- pr. 2023
Sekundærbolig: Kr. 2 566 861,- pr. 2023
Skatteetaten beregner en boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til din boligs beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Formuesverdien er en prosentandeldel av denne boligverdien.
For mer informasjon om formuesverdi, se Skatteetatens nettsider.
TV/Internett/Bredbånd
Borettslaget har avtale med Telia om levering av TV-signaler og internett. En del av avtalen er en kollektiv avtale. Det betyr at fellesutgiftene dekker en standard Telia TV-boks med en standard kanalpakke og 10/10 Mb/s internett. Beboere som ønsker å utvide TV-pakken, eller øke internetthastigheten, kan gjøre egne avtaler med Telia om det.
Borettslaget
Om borettslaget
Diverse opplysninger om borettslaget: - Borettslaget består av 982 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter. - Første innflytting skjedde i 1966/67. Tomten, kjøpt i 1987 er på 56 082 m2. - Borettslaget er tilknyttet OBOS som er forretningsfører. - Borettslagets nettside er https://vibbo/ammerudlia - Borettslaget har fire vaktmestere til å ivareta det daglige vedlikeholdet av borettslaget. - Driftskontoret er bemannet av en driftsleder og en sekretær som treffes i kontortiden, mandag til onsdag mellom 09.00 og kl. 15.00. På torsdager holder kontoret åpent til kl 17.00. Driftskontoret har adresse Ammerudhellinga 62. - Det er fellesvaskeri i borettslaget. Regler for bruk av fellesvaskeri finnes i borettslagets husordensregler, vedlagt i salgsoppgaven. - Tørkebåsene skal ikke brukes på søn. og helligdager og etter kl. 16.00 på lørdager og dag før helligdag. BORETTSLAGET ER IKKE ANSVARLIG FOR TYVERI I VASKERIENE ELLER TØRKEBÅSENE. - Det er forbudt å henge blomsterkasser eller annet (antenner/paraboler) på utsiden av balkongfronten, eller noen andre steder på utsiden av blokka. Megleropplysninger datert 26.03.2025: - Styret har vedtatt en økning av felleskostnadene (kat 001) med 5 % fra 01.01.2025. Merk, styret kan endre felleskostnadene med en måneds varsel uten generalforsamlings samtykke. - Se siste årsberetning for utført/ planlagt vedlikehold i borettslaget. - Felleskostnader inkluderer varmt vann og fyring. - Generalforsamlingen i 2004 vedtok at borettslaget skulle bekoste parabolantenner på takene, som beboerne kunne koble seg til. Ta kontakt med Driftskontoret, som igjen tar kontakt med Sogn Service, som kommer og kobler inn. Dette må beboer bekoste selv. De som er tilkoblet betaler et tillegg på kr 75,- pr mnd på felleskostnadene. - Balkongtillegg gjelder for balkonglån som ble tatt opp og fordelt på leilighetene med balkong. Lån fra 2000/2001. Vil være nedbetalt i 2025/2026. Innkreving av balkongtillegg gjelder ut 2025. - Det er garasjer i borettslaget, men de følger ikke leiligheten ved salg/overdragelse. Borettslaget har forkjøpsrett (men ikke PLIKT) ved overdragelse av garasje. Garasjen kan selges sammen med leiligheten, men overdragelsen skal godkjennes av styret i borettslaget. Leie er kr 200pr mnd. - Det er parkeringsplasser til leie i borettslaget, disse følger ikke leiligheten ved salg/overdragelse, og man er selv ansvarlig for å si opp plassen i god tid før fraflytting. Leie er kr 150,- pr mnd. Kontakt driftskontoret om plass, samt et engangs adm. gebyr for leie ved inngåelse av avtale. - Alle garasjer og parkeringsplasser har uttak for motorvarmer. For garasjer betales strømforbruk en gang pr år, i tillegg til andel driftsutgifter. - Driftskontoret er bemannet av en driftsleder og en sekretær som treffes i kontortiden, mandag til onsdag mellom 09.00 og kl. 15.00. På torsdager holder kontoret åpent til kl 17.00. Fredager er kontoret stengt. - Driftskontoret har adresse Ammerudhellinga 62. - Borettslagets tidligere nettside er nå byttet ut med VIBBO, https://vibbo/ammerudlia Hentet fra innkalling til generalforsamling 2024: Styrets arbeid 2023/2024: Styret har også i 2023/2024 hatt fokus på vedlikehold og økonomi. Igjen har det vært et år med store utfordringer i samfunnet med økte kostnader på alle plan. Det har igjen rammet vårt borettslag, noe som resulterte i at vi igjen vært nødt til å øke felleskostnadene med 10 %. De største økningene har vært: Den årlige forsikringspremien økte med 10%. Det tilsvarer omtrent kr. 400 000. Dette skyldes i hovedsak at vi har hatt mange vannskader. - Kommunale avgifter økte med 8% ca.kr. 270 000,- for renovasjon og 20,7 % ca. kr. 1 158 000, - på vann og avløp. - I forhold til budsjettet har finanskostnadene nå økt med kr 2 100 000, -. - Økte strømkostnader og utgifter til fyring og varmtvann. I et forsøk på bedre noe på situasjonen har det bli gjennomført noen kutt i utgifter også. Bomiljøvakthold fra Securitas er sagt opp med virkning fra 1. februar 2024. Vaktmesters lørdagsrunde opphører fra 1/1-2024. Det vurderes å halvere antall containere til ekstrasøppel. Til sammen kan det gi en besparelse på kr. 4-500 000, - i 2024 Igangsatte prosjekter: - Brannsikring av bygg - Nye vaskemaskiner - Internettleverandør - Ny driftsleder - Tetting av rørgjennomføringer på takene. Utover dette er det ikke igangsatt nye prosjekter på grunn av den økonomiske situasjonen. Vedlikehold og oppgradering som er sluttført i perioden: - Nye vaskemaskiner. - Uteområder, gangvei bak blokk 2. - Uteplass blokk 4 - Ny driftsleder - Tetting av rørgjennomføringer på takene. Brann: Det har vært en liten brann i blokk 3, heldigvis uten store skader. Vannskade: Det har dessverre vært flere vannskader i perioden som har berørt beboere. De fleste av disse skyldes lekkasjer fra tak og innvending rør. Styret har hatt høyt fokus på disse skadene og har igangsatt tiltak som ser ut til å ha gitt resultater. Hærverk: Vi har vært utsatt for en del hærverk siste periode. Nye inngangsdører har blitt forsøkt brutt opp, forsøpling av fellesarealer. Bomautomater og lyktestolper har blitt påkjørt. Vi ser også at sikringsskap blir brutt opp, trolig fordi beboere ikke finner nøkkelen sin. Støtte: Ammerudlia borettslag vant Bærekraftprisen for 2022 på kr 1 000 000,- Pengene vil styre bruke på ting som kommer alle til gode. Det har blitt montert store griller på alle 4 uteplasser. Det siste året har vi mottatt følgende støtte; - Kr 240 000,- fra OBOS gir tilbake - Kr 700 000,- fra Oslo kommune. Kultur og nærmiljø: Det ble bevilget kr. 15.000, - til Ammerud skoles musikkorps. Sosialt: Styret og ansatte har hatt et godt samarbeid, og arbeidsmiljøet er godt. Det er avholdt fysisk julebord for styret og ansatte på kontoret i AH 62.. Juridiske andelseiere: Oslo kommune ved Boligbygg eier 123 leiligheter i vårt borettslag, noe som utgjør 12,5 % andelene. Det er hyppig kontakt mellom styret og Boligbygg vedrørende disse leietagerne. Leilighetene er konsentrert i blokk 1 og 2 noe som utgjør 25 % av andelene der. Ekstern utleie: Borettslaget leier ut plass til tre antenneanlegg på takene. To til mobilselskap og ett til blålysetatene (nødkommunikasjon). Renhold: Borettslaget har avtale med firmaet Stefan om renhold av lagets fellesarealer. Renovasjon: Vi som alle andre er pålagt kildesortering. Vi har egne søplebrønner for; - Restavfall - Papir - Glass og metal Alt annet avfall kastes i containere som kommer den første ordinære mandag i hver måned. Det er egne containere for småelektrisk avfall. I containerne kan det ikke kastes; - Avfall i svarte søplesekker. - Maling, gummidekk, gipsplaterester osv. Borettslaget betaler årlig store gebyrer fordi det kastes slikt avfall.
Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS
Forkjøpsrett
Borettslaget og boligbyggelagets medlemmer har forkjøpsrett.
Kontakt megler for mer informasjon.
Gebyr forkjøpsrett: Kr. 7 981,-
Styregodkjennelse
Overdragelsen av borettslagsandelen til ny andelseier må godkjennes av styret. Eiendomsmegler bistår med innsending av styregodkjennelse, men det er kjøper som bærer risikoen for at overdragelsen godkjennes. Godkjenning kan kun nektes dersom det foreligger saklig grunn. Eventuelle merkostnader som pådras i forbindelse med styregodkjennelsen er kjøpers ansvar. Ta kontakt med eiendomsmegler for mer informasjon.
Informasjon om fellesgjeld
Andel fellesgjeld: Kr. 134 000,- pr. 01.12.2024
Borettslaget har fem felles lån:
Lånenr: HANBA3-94927039758
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 37.807.002,-
Restløpetid: 23 år 3 md.
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,45%
Lånenr: HANBA4-94927039731
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 118.095.082,-
Restløpetid: 18 år
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,45%
Lånenr: HANBA5-94927049117
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 40.000.000,-
Restløpetid: 18 år
Avdr.frihet til og med: 01.01.2026
Terminer per år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,45%
Lånenr: HUS601-11436833--5
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 2.509.719,-
Restløpetid: 9 md.
Terminer per år: 2
Type rente: Flytende
Rente: 4,64%
Lånenr: HUS602-11335421-50
Type: Annuitet
Restsaldo: kr 1.669.040,-
Restløpetid: 1 år 3 md.
Terminer per år: 2
Type rente: Flytende
Rente: 4,64%
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Lånenr: HANBA3-94927039758
Restsaldo: kr 24,518,-
Kapitalkostnader: kr 156,-
Lånenr: HANBA4-94927039731
Restsaldo: kr 76.643,-
Kapitalkostnader: kr 558,-
Lånenr: HANBA5-94927049117
Restsaldo: kr 25.967
Kapitalkostnader: 118,-
Avdr.frihet til og med: 01.01.2026
Estimert endring etter avdragsfrihet: kr 77,-
Lånenr: HUS601-11436833--5
Restsaldo: kr 2 696,-
Kapitalkostnader: 347,-
Lånenr: HUS602-11335421-50
Restsaldo: kr 1 793,-
Kapitalkostnader: kr 133,-
Regnskap/budsjett/Kostnadsøkninger
KOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2023 Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om budsjett for 2024. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under denne forutsetning. Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap. Vesentlig avvik: Totale driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak andre inntekter som ble høyere enn budsjettert på grunn av miljøfond fra OBOS, samt tilskudd fra kommunen. Det innbyrdes avviket på innkrevde felleskostnader og garasjer/parkeringsplasser skyldes at sistnevnte har blitt budsjettert sammen med innkrevde felleskostnader, men de blir ført på egne inntektsposter pga. underregnskap. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere forbruk til drift og vedlikehold enn budsjettert som følge av forsinkede prosjekter som havnet i 2023 regnskapet, eksempelvis ferdigstillelse av uteområdet rundt blokk 4. Finanskostnader er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at styret tok høyde for høyere renteøkninger enn hva som ble tilfellet. Resultat: Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Disponible midler: Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift. KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024 Til orientering for generalforsamlingen legger styret fram budsjettet for 2024. Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet. Vedlikehold: I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 5 500 000 til ordinært vedlikehold. Kommunale avgifter i Oslo kommune: Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon og 20,3 % for vann- og avløp. Eiendomsskatten følger egne satser. Energikostnader: Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Det er budsjettert med kr 11 700 000 til energi og fyring for 2024. Forsikring: Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Ammerudlia Borettslag. Lån: Ammerudlia Borettslag har 2 annuitetslån i Husbanken med halvårlig forfall og flytende rente på 4,49% pr. mars 2024. Videre har borettslaget 3 lån i Handelsbanken med månedlig forfall og flytende rente på 5,49% pr. mars 2024. For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note i regnskapet. Forretningsførerhonorar og medlemskontingent: Forretningsførerhonoraret økte med 5,3% fra og med 01.01.2024. Medlemskontingenten til OBOS er kr 200 pr. andelsleilighet for 2024. Felleskostnader: I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester borettslaget anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024. Budsjettet er basert på 10 % økning av felleskostnadene fra 01.01.24.
Vedtekter og husordensregler
Vedtekter og husordensregler er vedlagt.
Dyrehold
Dette gjelder både dyr i eierforhold og i pensjon. Det er ikke tillatt å holde hund i Ammerudlia borettslag. Dispensasjon fra forbudet kan gis dersom dokumenterte gode grunner taler for hundehold og det ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. Søknad til styret om hundehold skal dokumentert begrunnes. Ved eventuelt dyrehold gjelder følgende bestemmelser: 1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område. Den som innfrir kriteriene til å holde hund, forplikter seg til å påkoste et dressurkurs. 2. Eier, eller den som leder dyret må straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate seg på eiendommen, og på turveiene i området. 3. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade dyret måtte påføre person eller eiendom, for eksempel oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg mv. 4. Kommer det inn skriftlige berettigede klager på at dyreholdet sjenerer naboer med lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, f. eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandlinger med partene hvorvidt en klage er berettiget. Styret kan etter skriftlig søknad gi dispensasjon fra disse bestemmelsene når det gjelder førerhund og tjenestehund. Behovet for å ha førerhund må dokumenteres av blindeforbundet og for tjenestehund av arbeidsgiver.
Borettslagets forsikringsselskap
If Skadeforsikring
Polisenr. 749385
Tomt
Beskrivelse av tomt
Tomtestørrelse: 13 706 kvm (eiet)
Felles eiet tomt på 13 706,00 m² som er opparbeidet med plen og beplantning. Asfaltert gårdsplass.
Tomten er fellesareal. At tomten er fellesareal innebærer at borettslaget eier og disponerer over de aktuelle områdene i fellesskap. Dette gir ikke hver enkelt andel en eksklusiv rett til bruk eller å disponere arealene, med mindre annet er uttrykkelig avtalt i avtale eller at det følger av vedtektene.
Adkomst
Se vedlagt kartskisse på høyre side i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra Nordvik. Velkommen til visning!
Radonmåling
Selger har ikke utført radonmåling. Det er ikke krav om dette med mindre boligen er helt eller delvis utleid.
Områdebeskrivelse
Beskrivelse av nærområdet
Eiendommen ligger i et attraktivt og veletablert boligområde på Ammerud i Oslo kommune, med nærhet til marka. Fra boligen er det gangavstand til god offentlig kommunikasjon, samt et rikt utvalg av fasiliteter og servicetilbud. Gangavstand til Apalløkka idrettshall, hvor det tilbys basket, håndball og innebandy. Ved siden av hallen er det et flott idrettsanlegg med kunstgressbane, grusbane og ballbinge. Godt innen rekkevidde ligger også Nordtvet bad og Sats, samt Grorud ILs idrettsanlegg med flere baner og fine fasiliteter. Klubben har et godt tilbud innen fotball, ski, turn og tennis. Idylliske Vesletjern ligger i nærområdet med fine rekreasjonsfasiliteter, badeplasser, sittebenker, ildsteder og natursti. Fra tjernet går det videre turløype inn til Alnsjøen og Breisjøen. Det er flere tur- og løypealternativer fra nærliggende områder. Blant annet er det gangavstand til skiløyper i Lillomarka, med kort avstand til Lillomarka Arena og Lilloseter sportsstue. Her finner du også det populære badevannet Steinbruvannet og flere gode fiskevann. Dagligvarehandelen kan gjøres ved blant annet Kiwi. Ønsker du ytterligere servicetilbud har Grorud Nærsenter et godt og variert utvalg med ca. 30 butikker, vinmonopol, apotek, bank og flere serveringssteder. Senteret ligger en kort spasertur fra boligen. Stovner Senter har over 80 butikker og meget gode parkeringsforhold. Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og t-bane. Nærmeste holdeplass er Ammerudhellinga som ligger 7 minutters gange fra boligen. Grorud t-banestopp ligger ca. 6 minutters gange fra boligen. Med bil fra tar det ca. 8 min til Stovner, 8 min til Alna, 15 min til Oslo S og 34 min til Oslo Lufthavn.
Offentlige forhold
Ferdigattest / brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest for eiendommen datert 16.01.1974. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for bygget er oppført i henhold til tillatelsen og gjeldende regelverk eller at det senere er utført arbeid på bygget som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det foreligger også ferdigattest for endring av fasader, datert 25.03.2022, utskiftning av vegg, vinduer og balkongdør, datert 04.05.1990, utskiftning av 6 heiser, datert 12.12.2018, og bygningstekniske installasjoner, datert 29.06.2011. Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Stikkledninger fra eiendommen og ut til kommunalt nett er private, vedlikeholdsansvaret påhviler borettslaget. Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, via privat adkomst.
Regulerings- og arealplaner
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg. For mer informasjon om reguleringsforhold kontakt megler eller søk på saksnummer/adresse/gnr. bnr på plan- og bygningsetatens hjemmeside. Boligen ligger i et regulert område til bolig m.tilh. anleggl. Nærliggende områder er regulert til byggeområde for boliger, barnehage, daghjem, tomt for off. bygning, parkeringsanlegg, bolig/forretning/industri, turvei, uteoppholdsareal, gangvei, felles avkjørsel og offentlig kjørebane/veigrunn. I henhold til kommuneplan ligger boligen i et område avsatt til Bebyggelse og anlegg - eksisterende. Nærliggende områder er avsatt til bebyggelse og anlegg - fremtidig, grønnstruktur - fremtidig, bruk og vern av sjø og vassdrag med tilhørende strandsone og grønnstruktur - fremtidig. Nærliggende områder er berørt av hensynssone H320_2, H310_2, H810_2. Hensynssone gjelder elveflom, steinsprang og krav om felles planlegging. Dette berører ikke eiendommen. I henhold til DOK-analyse av Lillestrøm kommune fremkommer det at boligen ligger i et område under marin grense. Aktsomhetskartet for flom viser at nærliggende område berøres av et potensielt flomfareområde, men dette berører ikke eiendommen. Bygget er listeført på gul liste som kulturminne. Anlegg, eiendommer og bygninger som er listeførte, har ikke et formelt vern, men er listeført av Byantikvaren eller Riksantikvaren. Byantikvaren skal som kommunal kulturminnefaglig rådgiver uttale seg i slike plan- og byggesaker, og vurdere hvordan tiltaket påvirker kulturminneverdiene. Plan- og bygningsetaten vurderer tiltaket i et helhetlig perspektiv, avveier de ulike samfunnsinteressene og fatter vedtak etter plan- og bygningsloven. Reguleringskart, kommuneplan og temakart finnes på Oslo kommune sine nettsider: https://od2.pbe.oslo.kommune.no/kart/. Konferer gjerne megler vedrørende bruken av siden.
Tinglyste heftelser og forpliktelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver: 301/95/81: 07.01.1987 - Dokumentnr: 684 - Forkjøpsrett RETTIGHETSHAVER: OSLO KOMMUNE Gjelder denne registerenheten med flere 08.06.1966 - Dokumentnr: 7734 - Registrering av grunn Denne matrikkelenhet opprettet fra: Knr:0301 Gnr:95 Bnr:48 04.07.1966 - Dokumentnr: 924145 - Sammenslått med denne matrikkelenhet: GNR. 95, BNR. 82
Legalpant
Borettslaget har legalpant på inntil 2G som sikkerhet for betaling av felleskostnader. Legalpant er pant som ikke kommer frem av grunnboksutskriften, og har bedre prioritet enn for eksempel lån til bank som er tinglyst på andelen.
Øvrige kjøpsforhold
Diverse
Borettslagsmodellen innebærer at borettslaget eier eiendommen, mens andelseierne eier andeler i borettslaget, som gir borett til en bestemt bolig. Andelseierne har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men andelseierne må dekke borettslagets løpende utgifter. Manglende innbetaling av fellesutgiftene som følge av andre andelshaveres mislighold, eller der borettslaget sitter på fraflyttede og/eller usolgte andeler, må dekkes av de øvrige andelseierne. Borettslaget har legalpanterett i andelen for krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra borettslaget på inntil 2 ganger folketrygdens grunnbeløp. Kjøper og selger er forpliktet til å undertegne standard kjøpekontrakt utarbeidet av Nordvik i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Kjøpekontrakt kan besiktiges hos eiendomsmegler før bud inngis. Kontakt eiendomsmegler for spørsmål. Selger leverer eiendommen i ryddig og rengjort stand.
Overtagelse
Overtakelse skjer etter avtale med selger. Før boligen overleveres kjøper, skal fullt oppgjør og omkostninger være mottatt på meglers klientkonto.
Sentrale lover
Generelle bestemmelser Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakkyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Det kan være avvik fra dagens rombruk/rombenevnelser sammenlignet med det som er byggemeldt/godkjent. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjema avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring. Se selgers egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgaven.
Trygghetspakke kjøper
I samarbeid med Storebrand og HELP tilbyr Nordvik Boligkjøperpakke til våre boligkjøpere. Boligkjøperpakken er et gunstig forsikringskonsept som inneholder alle de forsikringene du trenger til den nye boligen din. Boligkjøperpakke Leilighet inneholder: Boligkjøperforsikring fra HELP, flytteforsikring og innboforsikring Super. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtakelsen. Flytteforsikring dekker skade på eiendeler under flytting ved plutselig og uforutsett hendelse som oppstår under transport eller i forbindelse med bæring mellom bolig, bil eller lagringssted. Forsikringen varer i 1 år fra overtakelsen. Innboforsikring Super dekker tingene dine ved blant annet tyveri, brann eller vannskader. Vår beste innboforsikring Super inkluderer blant annet uflaksforsikring, bistand ved ID-tyveri og psykologhjelp ved alvorlige hendelser hjemme. Forsikringen gjelder i 3 måneder fra overtakelsesdatoen av ny bolig. Velger du Boligkjøperpakke Leilighet+ får du i tillegg renteforsikring: Renteforsikringen kan hjelpe deg med rentekostnaden og forsikringspremien på din primærbolig som skal selges, hvis salgsprosessen fører til at du må betale rentekostnader på to lån. Forsikringen gjelder i 9 måneder (3 måneder karenstid) og dekker inntil 15 000 kroner i måneden. Boligkjøperforsikring fra HELP kan også kjøpes separat og inkluderer da flytteforsikring fra Storebrand. Boligkjøperpakke/Boligkjøperforsikring må tegnes senest ved kontraktsignering og gjelder fra overtakelsen. Kjøper blir kontaktet av Storebrand med et tilbud på videre forsikring av innbo. Se pris og mer informasjon om forsikringene i produktarket vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Betalingsbetingelser
Oppgjør skal betales i en samlet innbetaling fra norsk bank. Betaling fra utlandet tillates kun i unntakstilfeller og dersom det er avklart med megler i anledning avtaleinngåelse (budaksept).
Viktig informasjon om budgivning
Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til selger. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Bud kan legges inn på eiendommens finn-annonse ved å trykke på knappen «gi bud» eller via vår hjemmeside. Ved elektronisk budgivning legges bud inn ved å benytte BankID. Bud kan også inngis på budskjema vedlagt i salgsoppgaven. Før megler formidler bud til selger, skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Senere bud kan inngis per e-post eller SMS til megler. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der selger er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Senere bud må ha en tilstrekkelig lang akseptfrist til at megler, så langt det er nødvendig og mulig, kan videreformidle budet og eventuelle forbehold til alle involverte parter og legge til rette for at disse får tid til å områ seg, jf. forskrift om eiendomsmegling § 6-3. Akseptfrist bør derfor være på minimum 30 minutter, og budforhøyelser bør skje senest 10 minutter før fristens utløp. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor selgeren, når budet er gitt innenfor akseptfristene ovenfor. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig. For mer informasjon om budgivningsprosessen, se «Forbrukerinformasjon om budgivning», som er vedlagt salgsoppgaven, eller ta kontakt med megler.
Tilbud på finansiering
Du kan søke om boliglån hos vår samarbeidspartner Storebrand, og få svar på dagen. Med boliglån i Storebrand kan du være trygg på at du til enhver tid har blant markedets mest konkurransedyktige renter. Du vil bli tatt godt vare på av et av Norges beste servicemiljøer innen bank. Som kunde i Storebrand Bank får du en fast kontaktperson å forholde deg til, som vil gi deg gode råd og god hjelp med kort svartid. Søk om boliglån i Storebrand og få • Enkel søknad - og etableringsprosess • Svar på dagen • Fast kontaktperson å forholde deg til • Trygghet for at du alltid har konkurransedyktige betingelser Ta kontakt på telefon 22 31 22 21 eller nordvik@storebrand.no. Les mer på storebrand.no/nordvik. Meglerforetaket kan motta provisjon ved formidling av finansielle tjenester.
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Etter hvitvaskingsloven er eiendomsmegler pålagt å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Hvis kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette fører til at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Etter 30 dager anses misligholdet vesentlig, og selger har rett til å heve avtalen og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning. Dersom det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må eiendomsmegler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i et slikt tilfelle ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha et krav mot selger etter avhendingsloven. Hvis kundetiltak ikke lar seg gjennomføre, vil Nordvik Eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Personopplysningsloven
Personopplysninger blir behandlet i samsvar med personopplysningsloven.
Om oppdraget
Eiendomsmeglers vederlag
Vederlag: Fast provisjon: kr. 35 000,- Grunnpakke Leilighet/tomt kr. 14 900,- Markedspakke Basis inkl. digital salgsoppgave kr. 21 900,- Oppgjørshonorar** kr. 7 990,- Tilrettelegging kr. 9 900,- Visningshonorar/overtagelseshonorar per stk. kr. 3 900,- Utlegg: Selger skal betale utlegg i samsvar med oppdragsavtalen, stipulert til ca. 22 968,- Samlet skal selger betale kr. 116 558,- for vederlag og utlegg ved salg til prisantydning. Dersom oppdraget utløper eller blir sagt opp, uten at handel er kommet i stand, har megler krav på et rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (tilrettelegging, markedsføring og avholdte visninger) samt eventuelle utlegg. Ved beregningen av vederlaget skal det tas utgangspunkt i timeprisen som er kr. 3 900,-.
Vedlegg til salgsoppgaven
- Tilstandsrapport - Selgers egenerklæring - Energiattest - Kommunal informasjon - Forretningsførerinformasjon Vedleggene er en del av den komplette salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedleggene og kontakter megler med eventuelle spørsmål før bud inngis.
Ansvarlig megler
Marius Enevoldsen, Eiendomsmegler
948 45 655
m.enevoldsen@nordvikbolig.no
Megler
Marius Enevoldsen, Eiendomsmegler
948 45 655
m.enevoldsen@nordvikbolig.no
Meglerforetaket
Juridisk navn: Lillestrøm Eiendomsmegling AS
Org. nr.: 921678592
Landstads gate 57, 2000 LILLESTRØM
Bilder
Marius Enevoldsen
Eiendomsmegler
Lillestrøm
Selge bolig?
Slik hjelper jeg deg til
et godt salg
Er du klar til budrunde?