Skal gi bånn gass i Sandefjord

Nyheter

2. januar 2024

2. januar 2024 åpner daglig leder Simen Smith Ringdal dørene til et nytt Nordvik-kontor i Jernbanealléen i Sandefjord. Med seg på laget har han en gjeng eiendomsmeglere med solid erfaring fra området.

Smith Ringdal tror han vil være mer som en vaktmester enn en sjef i det han trer inn i den nye rollen som daglig leder.

– Det er selvsagt en spøk, men jeg har med meg såpass kunnskapsrike og drevne folk, at min primæroppgave vil være å tilrettelegge for at de får utført jobben sin, ikke å sjefe rundt. Jeg skal komme først på jobb om morgenen, og gå sist, sier han.

Han skal også sørge for en helt flat struktur på kontoret han skal dele med Camilla Gulliksen Gether, Bjørn Tomas Windal, Sebastian Lindell og sønnen Leon Smith Ringdal, som nå er student på BI.

– Man må starte rekrutteringen til bransjen tidlig vet du, legger Smith Ringdal til.

Skal treffe bredt

Landskapet i Sandefjord og omegn består blant annet av jordområder og skoger, og kommunen har en lang kystlinje og en rik kulturarv som inneholder både vikinger, sjøfart og hvalfangstindustri. I dag er byen bedre kjent som gründer- og netthandelsbyen der store nettbutikker har lagre og kontorer.

Arkitekturen og boligmassen er også mangfoldig, sammensatt med alt fra små trehus, USBL-leiligheter og større eiendommer i høy prisklasse. Det nye Nordvik-kontoret skal betjene alle prissegmentene i markedet, også hytter i skjærgården og på vinterfjellene der sandefjordinger ferierer.

– Ikke bare er vi en gjeng med mye erfaring fra Vestfold, vi har også ulike segmenter vi henvender oss til. Vi skal være et kontor for alle, og selge både obligasjonsleiligheter og landbruk.

Smith Ringdal beskriver markedet i Sandefjord som «ekstremt sunt» og mener det kommer av at kommunen har en solid boligmasse, og at kommunestyret er gode til å tilrettelegge.

– Jeg solgte min første bolig i 2007 og har med årene fått bred erfaring fra Sandefjord-traktene. Markedet er jevnt over positivt og stabilt. Vi har selvsagt noen dupper og topper her og, men i en mye mindre skala enn det vi ser i hovedstaden.

Kundene i sentrum

Som daglig leder er Smith Ringdal opptatt av at eiendomsmeglerne skal bruke tid på kundene, og ikke alt mulig annet.

Nordvik-appen gir oss et system som gjør meglerne i stand til å megle. Den gjør det enklere for oss å konsentrere oss om det som faktisk er viktig: kundene. Så slipper vi å bruke tid på logistikk og tilrettelegging av andre tjenester i forbindelse med kjøp og salg.

Selv går Smith Ringdal i hettegenser og turbukse på jobb, og er alltid klar for å klatre opp på et loft eller ned i trange kjellere.

– Jeg tar kunden og boligene på alvor, og da kommer jeg ikke langt i spisse sko og stive dresser. Kollegaene mine er imidlertid litt mer normale altså, sier Smith Ringdal og ler.

Både han og resten av Sandefjord-teamet har vært innom de fleste stillinger i eiendomsmeglerbransjen. Eiere, daglig ledere, styreledere, fagansvarlige, og selvfølgelig eiendomsmeglere.

– Sammen kjenner vi eiendomsverdenen fra alle kanter, og det tror jeg er en stor fordel for kundene.

I kjente trakter

Deler av det nye Nordvik-teamet har tidligere jobbet sammen i DNB, og er dermed vant til å jobbe sammen. Med god kjennskap kundene i Sandefjord. Smith Ringdal mener de har sine største styrker i et stort nettverk, god dynamikk og en utholdenhet og en fart som er «magisk».

– I et såpass lite område, og med den kjennskapen vi har til hva som beveger seg i markedet, jobber vi også gjerne på vegne av kjøper. Vi er jevnt over litt tettere på kunden. Mange av de jeg megler for har fulgt meg gjennom flere år, og jeg gleder meg til fortsettelsen, avslutter Smith Ringdal.

Kontakt Simen Smith Ringdal og Nordvik Sandefjord ved å trykke her.